Inflacja i paliwa w dół wzmacnia gospodarkę

W powodzi wiadomości o dalszym pochodzie koronawirusa i groźnych następstw z tego wynikających, informacje o znaczącym spadku inflacji i najtańszej od lat majówce z powodu najniższych od lat cen paliw, napawają optymizmem.
Jak podał GUS inflacja liczona rok do roku wyniosła w kwietniu br. 3,4 proc., co oznacza jej spadek z poziomu 4,6 proc. w marcu (i 4,7 proc. w lutym). A jednocześnie powrót do tzw. celu inflacyjnego wyznaczonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. z możliwością odchylenia +/- 1 proc., tj. maks. do 3,5 proc.).
Kwietniowy poziom inflacji zrównał się z grudniowym. O ile na jej wzrost w ostatnich miesiącach wpływała drożejąca żywność (w marcu – w porównaniu z marcem ub. roku - wędliny podrożały o 15,2 proc., owoce o 19,3 proc., warzywa o 7,9 proc., mięso wieprzowe o 27,1 proc.) oraz opłaty za elektryczność w mieszkaniach (13,2 proc.), a zwłaszcza za wywóz śmieci (52,9 proc.), to w kwietniu głównym odpowiedzialnym za tak znaczące obniżenie poziomu inflacji były lecące na łeb na szyję ceny paliw. Przypada na nie 75 proc. z 1,2 pkt. procentowego, o jaki się obniżyła w kwietniu w porównaniu z marcem.
Specjalistyczny portal BM Reflex w swojej ostatniej analizie zmian cen paliw określił obecny weekend jako „najtańszą majówkę od lat”. Poinformował także, iż średni poziom cen benzyn spadł w ostatnim tygodniu kwietnia do poziomu 3,94 zł/l, najniższego od 2016 r. Zaś analiza cen paliw na przełomie kwietnia i maja w poprzednich latach pokazuje, że obecnie ceny autogazu i oleju napędowego są najniższe od 2016 r., a benzyny od 2005 r. Co więcej, tendencja spadkowa może być kontynuowana także w maju, „o ile poziomy cen hurtowych będą pozostawać na w miarę stabilnym i zbliżonym do obecnego poziomie”.
Z kolei Makro Flash PKO BP określa przyczyny obecnych niskich cen paliw jako konsekwencję załamania notowań ropy naftowej na międzynarodowym rynku (przeciętnie cena baryłki Brent obniżyła się w kwietniu do 27 dol. z 32 dol. w marcu). Źródło to szacuje, że spadek cen paliw w ujęciu rocznym pogłębił się z niemal 3 proc. w marcu do blisko 19 proc. w kwietniu, a bez osłabienia złotego skala spadku byłaby jeszcze większa.
Potwierdza to GUS, według którego paliwa do prywatnych środków transportu w kwietniu br. staniały o 18,8 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 r.
Obecnie, jak podaje portal autocentrum.pl średnie ceny paliw na stacjach benzynowych w kraju wahają się od 3,83 zł/l (za benzynę 95), 4,23 zł/l (benzyna 98), do 4,00 zł/l (ON) i 4,35 zł/l (ON+). Przy czym jeszcze na początku lutego br. ceny te za litr były na polskich stacjach o ok. złotówkę droższe.
Co prawda, ze względu na wiadome ograniczenia z powodu COVID-19 tegoroczna majówka ma miejsce w mocno ograniczonym zakresie, jednak tanie paliwa przekładają się na znaczące osłabienie negatywnych konsekwencji pandemii w całej gospodarce. Zapewne w mniejszym stopniu dotyczą w obecnych warunkach indywidualnych użytkowników naszych dróg, nie zapominajmy jednak, że obostrzenia w przemieszczaniu się nie obejmują transportu towarowego. To kierowcy ciężarówek i firmy transportowe są zatem głównymi beneficjentami niskich cen paliw. Przewoźnicy mają więc powody do zadowolenia. Tym bardziej, że okres relatywnie tanich paliw ma – zgodnie z przewidywaniami ekspertów – potrwać dłużej.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Kazimierz Koziorowski

02-05-2020 [08:56] - Kazimierz Kozio... | Link:

Czyli jest dobrze a bedzie jeszzce lepiej! Obywatelu glowa do gory! Nic to ze straciles firme czy dochody, za to wladza uratowala ci zycie zagrozone wirusem z ktorego i bez ingerencji wladzy i medykow wychodzi obronna reka 99.999666 zarazonych i to tylko na skutek cudownego dzialania wlasnego systemu odpornosciowego organizmu.

Wyznawcy koronasekty nigdy nie przyznaja ze: "Gdybysmy nie wstrzymali gospodarki i zbiorowego kultu w swiatyniach to ofiar bylyby miliony" - ze taka niefalsyfikowalna argumentacja jest (tutaj prosze wstawic wlasciwy przymiotnik)

Obrazek użytkownika Jan1797

02-05-2020 [15:15] - Jan1797 | Link:

Przewoźnicy mają więc powody do zadowolenia. Tym bardziej że okres relatywnie tanich paliw
ma – zgodnie z przewidywaniami ekspertów – potrwać dłużej.

Pozwolę, swoje z naciskiem na dłużej. Wymiana handlowa wewnątrz Wyszehradu
dzięki pandemii wskazuje kompletnie niezagospodarowane kierunki rozwoju czwórki.
Rzemiosło przy barierach związanych z językiem współpracy spoglądając od kiedy
na eBay'u dostępne są narzędzia niezbędne do zakupów, na Aukro cz., sk. i Allegro
hu.i pl.płaszczyzny współpracy praktycznie nie istnieją.  Przykład, wyszehradzkie
hodowle ryb i wynikająca stąd potrzeba współpracy handlowej ale też i sanitarnej
Sanepidu z lokalnymi odpowiednikami. W trakcie pandemii praktycznie niemożliwa
teraz już konieczna. Korzystałem z czeskiego sklepu internetowego z zadowoleniem
teraz z przerwą z wiadomych powodów, nie podniósł się.
O współpracy między uczelnianej w dziedzinie genetyki gatunków hodowlanych
trzeba zapomnieć, praktycznie nie istnieje, uczelnie śpią.
W tym małym kąciku biznesowym rolnictwa i rzemiosła widzę miejsce dla wielu firm.