Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Skończyć z monopolem – i co dalej?

Maciej Pawlak, 05.10.2018
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jeszcze w tym roku ma przedstawić założenia nowego panelu badawczego. Ten projekt ma przełamać monopol Nielsena – wiele osób ma nadzieję, że telemetria w Polsce stanie się z tego powodu bardziej przejrzysta. Przestrzegam jednak przed pułapką: badania Nielsena nie powinny być punktem odniesienia dla tej inicjatywy. Chodzi o to, by reklamodawcy, media i konsumenci otrzymali nową jakość – coś, na co w obecnym układzie nie ma szans.
Zarzuty padające pod adresem Nielsena, przede wszystkim ze strony TVP, zasługują na poważną dyskusję. I dobrze, że przedstawiciele firmy badawczej podejmują od pewnego czasu rękawicę, przedstawiając swoje argumenty – ostatnio podczas debaty, zorganizowanej przez Instytut Staszica. Dodam tylko, że niepotrzebnie Nielsen broni się przed audytem zamówionym przez publiczną telewizję. Kwestionowanie jego wiarygodności jeszcze przed rozpoczęciem badania to wizerunkowy strzał w stopę.
Odkąd z rynku zniknął OBOP ze swoimi badaniami, brak jest porównania dla danych przedstawianych przez Nielsena. Wbrew pozorom, nie jest to wygodne dla nikogo. Ci, którzy zarzucają badaniom tej firmy nierzetelność, nie dysponują wiarygodnymi alternatywnymi badaniami, reklamodawcy nie mają skali porównawczej, a sam Nielsen też może tylko zapewniać, że wszystko jest realizowane zgodnie ze sztuką. Jeśli Krajowa Rada faktycznie uruchomi swój projekt, sytuacja się zmieni.
Docelowo panel badawczy KRRiT ma obejmować telewizję, radio i internet – czyli być dla uczestników rynku o wiele bardziej użyteczny, niż obecne badania. Sama telemetria daje obraz tylko wycinka rynku reklamowego. Słuchalność radia mierzona jest zwykłymi wywiadami telefonicznymi (a to bardzo ułomne narzędzie), a i w sferze badań sieci pozostało dużo do zrobienia. I to na tym, by jak najszybciej skonstruować taki panel, powinna skupić się Rada.
Nie wiem, czy w tym kierunku pójdzie aktywność tej instytucji. Rada – co naturalne – w swojej aktywności dąży do konsensusu. Jest to zrozumiałe, gdy idzie o kształtowanie rynku medialnego, na którym musi się znaleźć miejsce dla wielu podmiotów. Jednak nowa jakość w telemetrii nie jest kwestią, którą da się rozstrzygnąć przy jakimś okrągłym stole. Nie wyobrażam sobie, by przewodniczący Kołodziejski zaprosił przedstawicieli Nielsena, Netii, publicznych mediów i prywatnych nadawców i ogłosił, że poszukuje optymalnego modelu wiarygodnych badań oglądalności. To nie Krajowa Rada ma wysłuchać sugestii poszczególnych grup interesów i na podstawie tego koncertu życzeń kształtować projekt. Powinno być dokładnie odwrotnie: to nowoczesny, przydatny i potrzebny projekt badawczy ma przeorać rynek. Zmienić świadomość nadawców, skończyć z wygodą domów mediowych, pokazać wiarygodne dane.
Zabetonowanie rynku badań jest dla wielu podmiotów wygodne. Klient – reklamodawca – musi brać, co mu oferują. Domy mediowe nie wysilają się, by przełamać istniejący stan rzeczy, co widać na przykładzie utrzymywania archaicznej grupy komercyjnej (wykluczającej w praktyce osoby powyżej 50. roku życia jako nieatrakcyjne dla reklamodawców). Z wielkich nadawców tylko TVP mocno opowiada się za zmianą rzeczywistości – oczywiście ze względu na własne zagrożone interesy. Krajowa Rada nie może więc oczekiwać, że jej inicjatywa spotka się z aplauzem wszystkich zainteresowanych. Powiem więcej: gdyby się spotkała, oznaczałoby to, że nie rozwiąże żadnego z problemów.
Firmy mają prawo wiedzieć, czy wydają swoje pieniądze efektywnie, czy też biorą udział w „ustawce” – ty udajesz, że płacisz za skuteczne dotarcie, a oni udają, że to dotarcie tobie zapewniają. I jeśli KRRiT ma wziąć pod uwagę czyjś interes, to właśnie interes tych, którzy inwestują swoje pieniądze w akcje reklamowe. Oni mają prawo do uczciwej informacji i do korzystania z narzędzi, które pozostawią jak najmniejszy margines wątpliwości.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 6108
Jabe

Jabe

06.10.2018 08:22

Jedno jest pewne – pieniądze zostaną wydane.
Jan1797

Jan1797

07.10.2018 12:48

Przysłuchując się zawodowej loży szyderców w miejscu pracy stwierdzono; można
było bezdyskusyjnie a resortowo zrezygnować z funkcji badawczej OBOPu w 2011 roku?
To taką samą decyzją można przywrócić OBOP jako jeden z trzech ośrodków badań
oglądalności bo gdzież był UOKiK w 2011. Warto odnotować, monopoliści pojęli tak inicjatywę;
http://www.dlahandlu.pl/…
Ta praktyka, odbiła się szerokim echem w Brukseli; http://www.dlahandlu.pl/…
No może troszeczkę przesadziłem, w każdym bądź razie trzymają rękę na zadzie;-)).
Pozdrawiam Jan.
Domyślny avatar

Korek

08.10.2018 11:03

Nielsen traci grunt pod nogami. Doskonale.
Domyślny avatar

Jan Sobolewski

08.10.2018 11:18

Audyt u Nielsena -tak
Nowy panel badawczy KRRiT obejmujący tv, radio i Internet-tak
Tylko czemu tak dlugo to trwa, gadanie zamiast działania???
Domyślny avatar

Marcin

08.10.2018 11:19

Bardzo dobra informacja. Nielsem manipuluje danymi, co podoba się części spółek, które na podstawie tejże grupie badanych budują ofertę. Reszta (jak na przykład TVP) ma bardziej rozwiniętą grupę odbiorców, której spora część nie jest brana pod uwagę przy badaniach Nielsena. Model ten istnieje od prawie 30 lat, a nie znam branży, która przez ten okres nie dokonała zmian. Tak samo powinno być przy kryteriach badania rynku odbiorców. Niech rada bierze się do roboty, bo ludzie chcą wiedzieć, jak na prawdę wygląda podział.
Domyślny avatar

Mateusz Ratajczak

08.10.2018 12:51

Przyda się nowa jakość w telemetrii by został wprowadzony optymalny model wiarygodnych badań oglądalności. Za dużo w ostatnim czasie padło zarzutów pod adresem Nielsena głównie ze strony TVP ale nie tylko, co podważa wiarygodność przeprowadzanych przez Nielsena badań.
Domyślny avatar

Andrzej Radomski

08.10.2018 12:59

Nareszcie Nielson  trochę ze stopuje w   manipulacjach  co do oglądalności - bo jest zagrożony . TVP ma o wiele  większą skalę procentową  oglądalności ale się  tego nie  bada  .
Jabe

Jabe

08.10.2018 17:43

Dodane przez AndrzejRadomski w odpowiedzi na Nareszcie Nielson  trochę ze

Skąd wiadomo, jaką rzeczywistą oglądalność ma TVP?
Irek

Monopoli

08.10.2018 13:24

Dane Nielsena są zmanipulowane, zaniżają rzeczywistą widownię telewizji publicznej. Nielsen ma monopol, jest organizacją, która „towarzyszy” telewizji praktycznie od początku jej powstania. To nie jest dobre, że nie ma żadnej konkurencji. Być może problem z badaniami rozwiąże dopiero nowy podmiot na rynku.
Jabe

Jabe

08.10.2018 17:38

Dodane przez Irek w odpowiedzi na Dane Nielsena są

Skąd wiadomo, że są zmanipulowane? Czy wiadomo, że te nowe nie będą? To może być drugi CBOS.
Jan1797

Jan1797

08.10.2018 19:21

Dodane przez Irek w odpowiedzi na Dane Nielsena są

Jeżeli badania Nielsena są wiarygodne to skąd opór przed audytem?; https://www.wirtualnemed…
Rozumiem, zgodnie z prawem o miarach, jak każdy inny zainstalowany na terenie RP miernik telemetryczny
Nielsena podlega legalizacji pierwotnej i ponownej?
Jabe

Jabe

08.10.2018 20:30

Dodane przez Jan1797 w odpowiedzi na Jeżeli badania Nielsena są

Racja.
Jan1797

Jan1797

08.10.2018 21:50

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Racja.

Przykro mi Jabe, sądzę Nielsen się myli, nie doczytałeś dokładnie, badanie Nielsena oparte jest
na pięciu tysiącach odbiorców, tymczasem KRRiT posiada dane telemetryczne od miliona odbiorców.
Stąd wiedza, że coś nie teges z badaniami z N;-))
https://www.wirtualnemed…
Ale dziękuję, pierwszy raz się zgodziliśmy, pozdrawiam.
Domyślny avatar

ŁukaszP

08.10.2018 15:26

Mając firmę chciałbym wiedzieć czy kasa jaką inwestuję w reklamę dociera do jak największej liczby odbiorców. Mamy XXI wiek i wstyd, że dopiero teraz pojawiają się pomysły z założeniem nowego panelu badawczego! Brak możliwości weryfikacji danych Nielsena sprawia, że wyniki przez nich przedstawiane, odczytywane są często z przymrużeniem oka. Wiarygodność i rzetelność, a nie chęć zysku powinna wyznaczać jakość dzisiejszej telemetrii i każdy nadawca powinien o to zadbać.
Domyślny avatar

Kacper Głowacki

08.10.2018 16:29

Monopol w tym przypadku nie jest dobrym rozwiązaniem. Niechaj KRRiT wprowadzi swoje badania i przynajmniej będzie jakieś porównanie. Sam brałem kiedyś udział w badaniu nt słuchania radia i dla mnie osobiście takie badania są mało wiarygodne.
Domyślny avatar

Natalia Wybicka

09.10.2018 07:29

Monopol w żadnej dziedzinie nie jest dobry. Im więcej podmiotów badawczych, tym większa możliwość porównania, a co za tym idzie, większa wiarygodność wyników. Chodzi tylko o to, by badania były prowadzone rzetelnie.
Alicja P.

Alicja P.

09.10.2018 08:33

Nielsen i domy mediowe zaniżając wiek badanych do 49 roku życia ograniczają wpływy z reklam dla TV publicznej. Takie badania nie oddają rzeczywistej oglądalności poszczególnych programów tematycznych. Osobiście lubię oglądać TVP Historia i zapewne nikt nie bierze tego pod uwagę w statystykach. Również wprowadzenie kanału TVP Sport do TV naziemnej okazało się dużym sukcesem TV publicznej. Dlatego zmiana badań telemetrycznych jest dosyć istotna dla rzeczywistej oglądalności, a bez konkurencyjnych instytucji badawczych Nielsen nic nie zmieni bo nie jest to jak widać w ich interesie i stacji prywatnych.
Domyślny avatar

haczyk

24.10.2018 12:30

Już dawno przyszedł czas by ukręcić łeb monopolowi Nielsena.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,916
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności