Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Skończyć z monopolem – i co dalej?
Wysłane przez Maciej Pawlak w 05-10-2018 [20:46]
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jeszcze w tym roku ma przedstawić założenia nowego panelu badawczego. Ten projekt ma przełamać monopol Nielsena – wiele osób ma nadzieję, że telemetria w Polsce stanie się z tego powodu bardziej przejrzysta. Przestrzegam jednak przed pułapką: badania Nielsena nie powinny być punktem odniesienia dla tej inicjatywy. Chodzi o to, by reklamodawcy, media i konsumenci otrzymali nową jakość – coś, na co w obecnym układzie nie ma szans.
Zarzuty padające pod adresem Nielsena, przede wszystkim ze strony TVP, zasługują na poważną dyskusję. I dobrze, że przedstawiciele firmy badawczej podejmują od pewnego czasu rękawicę, przedstawiając swoje argumenty – ostatnio podczas debaty, zorganizowanej przez Instytut Staszica. Dodam tylko, że niepotrzebnie Nielsen broni się przed audytem zamówionym przez publiczną telewizję. Kwestionowanie jego wiarygodności jeszcze przed rozpoczęciem badania to wizerunkowy strzał w stopę.
Odkąd z rynku zniknął OBOP ze swoimi badaniami, brak jest porównania dla danych przedstawianych przez Nielsena. Wbrew pozorom, nie jest to wygodne dla nikogo. Ci, którzy zarzucają badaniom tej firmy nierzetelność, nie dysponują wiarygodnymi alternatywnymi badaniami, reklamodawcy nie mają skali porównawczej, a sam Nielsen też może tylko zapewniać, że wszystko jest realizowane zgodnie ze sztuką. Jeśli Krajowa Rada faktycznie uruchomi swój projekt, sytuacja się zmieni.
Docelowo panel badawczy KRRiT ma obejmować telewizję, radio i internet – czyli być dla uczestników rynku o wiele bardziej użyteczny, niż obecne badania. Sama telemetria daje obraz tylko wycinka rynku reklamowego. Słuchalność radia mierzona jest zwykłymi wywiadami telefonicznymi (a to bardzo ułomne narzędzie), a i w sferze badań sieci pozostało dużo do zrobienia. I to na tym, by jak najszybciej skonstruować taki panel, powinna skupić się Rada.
Nie wiem, czy w tym kierunku pójdzie aktywność tej instytucji. Rada – co naturalne – w swojej aktywności dąży do konsensusu. Jest to zrozumiałe, gdy idzie o kształtowanie rynku medialnego, na którym musi się znaleźć miejsce dla wielu podmiotów. Jednak nowa jakość w telemetrii nie jest kwestią, którą da się rozstrzygnąć przy jakimś okrągłym stole. Nie wyobrażam sobie, by przewodniczący Kołodziejski zaprosił przedstawicieli Nielsena, Netii, publicznych mediów i prywatnych nadawców i ogłosił, że poszukuje optymalnego modelu wiarygodnych badań oglądalności. To nie Krajowa Rada ma wysłuchać sugestii poszczególnych grup interesów i na podstawie tego koncertu życzeń kształtować projekt. Powinno być dokładnie odwrotnie: to nowoczesny, przydatny i potrzebny projekt badawczy ma przeorać rynek. Zmienić świadomość nadawców, skończyć z wygodą domów mediowych, pokazać wiarygodne dane.
Zabetonowanie rynku badań jest dla wielu podmiotów wygodne. Klient – reklamodawca – musi brać, co mu oferują. Domy mediowe nie wysilają się, by przełamać istniejący stan rzeczy, co widać na przykładzie utrzymywania archaicznej grupy komercyjnej (wykluczającej w praktyce osoby powyżej 50. roku życia jako nieatrakcyjne dla reklamodawców). Z wielkich nadawców tylko TVP mocno opowiada się za zmianą rzeczywistości – oczywiście ze względu na własne zagrożone interesy. Krajowa Rada nie może więc oczekiwać, że jej inicjatywa spotka się z aplauzem wszystkich zainteresowanych. Powiem więcej: gdyby się spotkała, oznaczałoby to, że nie rozwiąże żadnego z problemów.
Firmy mają prawo wiedzieć, czy wydają swoje pieniądze efektywnie, czy też biorą udział w „ustawce” – ty udajesz, że płacisz za skuteczne dotarcie, a oni udają, że to dotarcie tobie zapewniają. I jeśli KRRiT ma wziąć pod uwagę czyjś interes, to właśnie interes tych, którzy inwestują swoje pieniądze w akcje reklamowe. Oni mają prawo do uczciwej informacji i do korzystania z narzędzi, które pozostawią jak najmniejszy margines wątpliwości.
Komentarze
06-10-2018 [08:22] - Jabe | Link: Jedno jest pewne – pieniądze
Jedno jest pewne – pieniądze zostaną wydane.
07-10-2018 [12:48] - Jan1797 | Link: Przysłuchując się zawodowej
Przysłuchując się zawodowej loży szyderców w miejscu pracy stwierdzono; można
było bezdyskusyjnie a resortowo zrezygnować z funkcji badawczej OBOPu w 2011 roku?
To taką samą decyzją można przywrócić OBOP jako jeden z trzech ośrodków badań
oglądalności bo gdzież był UOKiK w 2011. Warto odnotować, monopoliści pojęli tak inicjatywę;
http://www.dlahandlu.pl/detal-...
Ta praktyka, odbiła się szerokim echem w Brukseli; http://www.dlahandlu.pl/detal-...
No może troszeczkę przesadziłem, w każdym bądź razie trzymają rękę na zadzie;-)).
Pozdrawiam Jan.
08-10-2018 [11:03] - kornel | Link: Nielsen traci grunt pod
Nielsen traci grunt pod nogami. Doskonale.
08-10-2018 [11:18] - Jan Sobolewski | Link: Audyt u Nielsena -tak
Audyt u Nielsena -tak
Nowy panel badawczy KRRiT obejmujący tv, radio i Internet-tak
Tylko czemu tak dlugo to trwa, gadanie zamiast działania???
08-10-2018 [11:19] - Baca | Link: Bardzo dobra informacja.
Bardzo dobra informacja. Nielsem manipuluje danymi, co podoba się części spółek, które na podstawie tejże grupie badanych budują ofertę. Reszta (jak na przykład TVP) ma bardziej rozwiniętą grupę odbiorców, której spora część nie jest brana pod uwagę przy badaniach Nielsena. Model ten istnieje od prawie 30 lat, a nie znam branży, która przez ten okres nie dokonała zmian. Tak samo powinno być przy kryteriach badania rynku odbiorców. Niech rada bierze się do roboty, bo ludzie chcą wiedzieć, jak na prawdę wygląda podział.
08-10-2018 [12:51] - sidi1975 | Link: Przyda się nowa jakość w
Przyda się nowa jakość w telemetrii by został wprowadzony optymalny model wiarygodnych badań oglądalności. Za dużo w ostatnim czasie padło zarzutów pod adresem Nielsena głównie ze strony TVP ale nie tylko, co podważa wiarygodność przeprowadzanych przez Nielsena badań.
08-10-2018 [12:59] - AndrzejRadomski | Link: Nareszcie Nielson trochę ze
Nareszcie Nielson trochę ze stopuje w manipulacjach co do oglądalności - bo jest zagrożony . TVP ma o wiele większą skalę procentową oglądalności ale się tego nie bada .
08-10-2018 [17:43] - Jabe | Link: Skąd wiadomo, jaką
Skąd wiadomo, jaką rzeczywistą oglądalność ma TVP?
08-10-2018 [13:24] - Irek | Link: Dane Nielsena są
Dane Nielsena są zmanipulowane, zaniżają rzeczywistą widownię telewizji publicznej. Nielsen ma monopol, jest organizacją, która „towarzyszy” telewizji praktycznie od początku jej powstania. To nie jest dobre, że nie ma żadnej konkurencji. Być może problem z badaniami rozwiąże dopiero nowy podmiot na rynku.
08-10-2018 [17:38] - Jabe | Link: Skąd wiadomo, że są
Skąd wiadomo, że są zmanipulowane? Czy wiadomo, że te nowe nie będą? To może być drugi CBOS.
08-10-2018 [19:21] - Jan1797 | Link: Jeżeli badania Nielsena są
Jeżeli badania Nielsena są wiarygodne to skąd opór przed audytem?; https://www.wirtualnemedia.pl/...
Rozumiem, zgodnie z prawem o miarach, jak każdy inny zainstalowany na terenie RP miernik telemetryczny
Nielsena podlega legalizacji pierwotnej i ponownej?
08-10-2018 [20:30] - Jabe | Link: Racja.
Racja.
08-10-2018 [21:50] - Jan1797 | Link: Przykro mi Jabe, sądzę
Przykro mi Jabe, sądzę Nielsen się myli, nie doczytałeś dokładnie, badanie Nielsena oparte jest
na pięciu tysiącach odbiorców, tymczasem KRRiT posiada dane telemetryczne od miliona odbiorców.
Stąd wiedza, że coś nie teges z badaniami z N;-))
https://www.wirtualnemedia.pl/...
Ale dziękuję, pierwszy raz się zgodziliśmy, pozdrawiam.
08-10-2018 [15:26] - ŁukaszP | Link: Mając firmę chciałbym
Mając firmę chciałbym wiedzieć czy kasa jaką inwestuję w reklamę dociera do jak największej liczby odbiorców. Mamy XXI wiek i wstyd, że dopiero teraz pojawiają się pomysły z założeniem nowego panelu badawczego! Brak możliwości weryfikacji danych Nielsena sprawia, że wyniki przez nich przedstawiane, odczytywane są często z przymrużeniem oka. Wiarygodność i rzetelność, a nie chęć zysku powinna wyznaczać jakość dzisiejszej telemetrii i każdy nadawca powinien o to zadbać.
08-10-2018 [16:29] - Kacper Głowacki | Link: Monopol w tym przypadku nie
Monopol w tym przypadku nie jest dobrym rozwiązaniem. Niechaj KRRiT wprowadzi swoje badania i przynajmniej będzie jakieś porównanie. Sam brałem kiedyś udział w badaniu nt słuchania radia i dla mnie osobiście takie badania są mało wiarygodne.
09-10-2018 [07:29] - Natalia Wybicka | Link: Monopol w żadnej dziedzinie
Monopol w żadnej dziedzinie nie jest dobry. Im więcej podmiotów badawczych, tym większa możliwość porównania, a co za tym idzie, większa wiarygodność wyników. Chodzi tylko o to, by badania były prowadzone rzetelnie.
09-10-2018 [08:33] - Alicja P. | Link: Nielsen i domy mediowe
Nielsen i domy mediowe zaniżając wiek badanych do 49 roku życia ograniczają wpływy z reklam dla TV publicznej. Takie badania nie oddają rzeczywistej oglądalności poszczególnych programów tematycznych. Osobiście lubię oglądać TVP Historia i zapewne nikt nie bierze tego pod uwagę w statystykach. Również wprowadzenie kanału TVP Sport do TV naziemnej okazało się dużym sukcesem TV publicznej. Dlatego zmiana badań telemetrycznych jest dosyć istotna dla rzeczywistej oglądalności, a bez konkurencyjnych instytucji badawczych Nielsen nic nie zmieni bo nie jest to jak widać w ich interesie i stacji prywatnych.
24-10-2018 [12:30] - haczyk | Link: Już dawno przyszedł czas by
Już dawno przyszedł czas by ukręcić łeb monopolowi Nielsena.