Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

W jakiej perspektywie ma sens futurologia?

Grzegorz GPS Świderski, 24.11.2022
Ofi­cjal­nie in­fla­cja w Sta­na­ch Zjed­no­czo­ny­ch wy­no­si 8,2%, przy czym pra­wie 1/3 ko­szy­ka in­fla­cyj­ne­go sta­no­wią opła­ty zwią­za­ne z miej­scem za­miesz­ka­nia. Sza­cu­je się, że już w li­sto­pa­dzie te­go ro­ku licz­ba miesz­kań­ców Zie­mi osią­gnie no­wy re­kord - 8 mi­liar­dów. Je­ste­śmy w trak­cie jed­ne­go z naj­więk­szy­ch kry­zy­sów ener­ge­tycz­ny­ch Eu­ro­py. A po nim na­dej­dzie CBDC.



  Te i in­ne da­ne, moż­na zo­ba­czyć na wy­kre­sa­ch na tej stro­nie: Najważniejsze wykresy minionych tygodni – Październik 2022

  Czy na pod­sta­wie ty­ch da­ny­ch moż­na co­kol­wiek wnio­sko­wać o przy­szło­ści? Oczy­wi­ście, że moż­na. Te wszyst­kie wy­kre­sy są bar­dzo cen­ne i war­to to po­znać. Ale uwa­żam, że nie ma sen­su te­go eks­tra­po­lo­wać w zbyt da­le­ką przy­szło­ść. Moż­na spe­ku­lo­wać, jak bę­dzie w na­stęp­nym ro­ku. Mniej do­kład­ne pro­gno­zy moż­na zro­bić na naj­bliż­szą de­ka­dę. Ale nie da się sen­sow­nie prze­wi­dzieć przy­szło­ści w dłuż­szej per­spek­ty­wie niż ja­kieś 25 lat, bo mniej wię­cej za ty­le cza­su na­stą­pi tech­no­lo­gicz­na oso­bli­wo­ść, któ­ra wy­wró­ci wszel­kie pro­gno­zy. Więc wszyst­ko ro­ze­gra się jesz­cze za na­sze­go ży­cia (dla ty­ch, któ­rzy ma­ją szan­se prze­żyć jesz­cze choć 15 lat, bo po­tem im ży­cie i tak się wy­dłu­ży). To, że świat się cho­ler­nie zmie­ni, moż­na prze­wi­dzieć. Waż­ne, że nie ma już sen­su my­śleć na dłuż­szą per­spek­ty­wę niż wła­sne ży­cie.

  Daw­niej ce­lem czło­wie­ka by­ło zo­sta­wić coś sen­sow­ne­go na­stęp­nym po­ko­le­niom. Kró­lo­wie wal­czy­li o wła­sną dy­na­stię, a za­tem swo­ich po­tom­ków. Lu­dzie zo­sta­wia­li jak naj­więk­szy spa­dek swo­im dzie­ciom. Dziś już nie da się te­go za­pla­no­wać, nie wia­do­mo co im zo­sta­wi­my, nie wia­do­mo jak się świat roz­wi­nie, nie wia­do­mo co po nas zo­sta­nie. Wia­do­mo tyl­ko to, że na­si po­tom­ko­wie nas nie po­chwa­lą za to wszyst­ko, co wy­ra­bia­my. Socjalizm, który budujemy na całym świecie, jest cholernie destrukcyjny.

  Ge­ne­ral­nie świat idzie politycznie w kie­run­ku cen­tra­li­za­cji i na­si­la­nia za­mor­dy­zmu. Or­ga­ni­za­cje mię­dzy­na­ro­do­we wal­czą o glo­bal­ną wła­dzę. Więc wydaje się, że w cią­gu naj­bliż­szy­ch de­kad po­ja­wi się rząd świa­to­wy i po­zna­my kie­row­ni­ka ku­li ziem­skiej. Te dą­że­nia to naj­więk­sza hań­ba ludz­ko­ści. A świat i tak się po­su­wa ina­czej, niż te­go chcą przywódcy. Wol­no­ść ro­śnie wbrew ich chę­ciom.

  Na roz­wój świa­to­we­go rzą­du te­ra­peu­tycz­ne­go czy kli­ma­tycz­ne­go od stro­ny po­li­tycz­nej nic nie po­ra­dzi­my, ale mo­że­my coś zro­bić w kwe­stia­ch tech­no­lo­gicz­ny­ch, a tu moż­li­we są dra­stycz­ne prze­ło­my. Głu­pia zim­na fu­zja kom­plet­nie prze­ora ca­łą geo­po­li­ty­kę, bo ca­ły świat je­st sil­nie za­leż­ny od ener­ge­ty­ki. A sil­na sztucz­na in­te­li­gen­cja prze­ora wszyst­ko, bo sa­ma wy­my­śli zim­ną fu­zję i wie­le wię­cej.

  Mo­im zda­niem nie ma się co przej­mo­wać tym, że idzie kry­zys, co przy­spie­sza tren­dy two­rze­nia za­mor­dy­stycz­nej wła­dzy świa­to­wej, bo w per­spek­ty­wie dłuż­szej niż 25 lat ona nie ma szans za­ist­nieć. Wy­ni­ka to z te­go, że po­stęp tech­no­lo­gicz­ny na­ra­sta wy­kład­ni­czo, a wraz z nim też tak sa­mo ro­śnie wy­daj­no­ść pra­cy. A z nie­wol­ni­ka nie ma pra­cow­ni­ka – każ­dy za­mor­dy­zm dra­stycz­nie ob­ni­ża wy­daj­no­ść pra­cy, więc się nie opła­ca.

  Są dwie moż­li­wo­ści: al­bo broń de­fen­syw­na szyb­ciej doj­dzie do swo­jej oso­bli­wo­ści, czy­li ko­la­na funk­cji wy­kład­ni­czej, al­bo broń ofen­syw­na. W pierw­szym przy­pad­ku wszel­ka wła­dza opar­ta na ter­ro­ry­zmie, czy­li obec­ne pań­stwa, upad­nie, a w dru­gim przy­pad­ku na­stą­pi za­gła­da ludz­ko­ści. A po­stę­pu tech­no­lo­gicz­ne­go żad­na si­ła nie po­wstrzy­ma. Teo­rie spi­sko­we ja­ko­by już ist­nia­ła zim­na fu­zja, tyl­ko po­wstrzy­mu­ją to kon­cer­ny ener­ge­tycz­ne, wy­do­byw­cze czy prze­my­sł sa­mo­cho­do­wy to są baj­ki, bo te­go się nie da ukryć. A już ewi­dent­nie nie da się po­wstrzy­mać roz­wo­ju sztucz­nej in­te­li­gen­cji.

  1% bo­ga­czy te­go świa­ta po­sia­da ty­le sa­mo, co 60% ca­łej po­zo­sta­łej ludz­kiej po­pu­la­cji. Tylko że oni te­go nie zdo­by­li na wol­nym ryn­ku. WHO, kon­cer­ny far­ma­ceu­tycz­ne czy ener­ge­tycz­ne, mię­dzy­na­ro­do­we ban­ki etc. kon­tro­lu­ją świat przy po­mo­cy prze­mo­cy, bo po­słu­gu­ją się pań­stwa­mi. Sa­mi z sie­bie nie za­ra­bia­ją – mu­szą mieć ja­kichś lu­dzi, na któ­ry­ch że­ru­ją. Pó­ki opła­ca się lu­dzi znie­wa­lać, to je­st z te­go zy­sk. Ale wy­daj­no­ść pra­cy tak ro­śnie, że z ta­kie­go znie­wo­lo­ne­go się wię­cej nie wy­ci­śnie, a na współpracy z wol­nym za­ro­bi się du­żo wię­cej.

  Dla­te­go pa­dło daw­ne pry­wat­ne nie­wol­nic­two, mi­mo że wła­ści­cie­le nie­wol­ni­ków do­mi­no­wa­li wśród bo­ga­ty­ch. Ale po­wo­li prze­gry­wa­li kon­ku­ren­cję z ty­mi, któ­rzy za­trud­nia­li do­bro­wol­ny­ch pra­cow­ni­ków. Bo pra­ca do wy­ko­na­nia by­ła co­raz trud­niej­sza, a wy­daj­no­ść do­bro­wol­ne­go pra­cow­ni­ka by­ła du­żo więk­sza niż nie­wol­ni­ka i by­ły mniej­sze kosz­ty ob­słu­gi. Nie­wol­nic­two pry­wat­ne upa­dło z po­wo­dów eko­no­micz­ny­ch, bo się prze­sta­ło opła­cać – to, że do­mi­no­wa­ło w biz­ne­sie, nie mia­ło zna­cze­nia.

  Do­kład­nie tak sa­mo bę­dzie z ter­ro­ry­zmem pań­stwa. Po pro­stu zbie­ra­nie ha­ra­czy się co­raz mniej opła­ca. A opła­ca się mniej, bo cią­gle ro­śnie wy­daj­no­ść pra­cy. A wy­daj­no­ść ro­śnie dla­te­go, że ma­my co­raz lep­sze tech­no­lo­gie. Więc roz­wój tech­no­lo­gii mu­si w koń­cu zli­kwi­do­wać ter­ro­ry­zm pań­stwa.

  Bo­ga­ci na­dal oczy­wi­ście bę­dą i na­dal bę­dą po­sia­dać więk­szo­ść dó­br, ale już nie bę­dą w sta­nie te­go za­ro­bić i utrzy­mać z uży­ciem prze­mo­cy, a tym bar­dziej przy uży­ciu psy­cho­tro­pów, propagandy czy czym­kol­wiek ogłu­pia­ją­cym, czy otu­ma­nia­ją­cym lu­dzi. Wol­ny i zdro­wy pra­cow­nik bę­dzie za­wsze bar­dziej wy­daj­ny, więc wol­ne spo­łecz­no­ści po­ko­na­ją te znie­wo­lo­ne i oszołomione.

  Do tej po­ry się tak nie dzia­ło dla­te­go, że tech­no­lo­gie by­ły na ty­le pry­mi­tyw­ne, że znie­wo­le­nie nie ob­ni­ża­ło wy­daj­no­ści. Chłop ty­rał tak sa­mo, jak sze­dł za wo­łem, czy sie­dział w fa­bry­ce na ta­śmie, nie­za­leż­nie od te­go, ja­ki miał nad so­bą bat i ile dni mu­siał pra­co­wać na swo­je­go pa­na. Bat i bie­da na­wet po­zwa­la­ła wię­cej z nie­go wy­ci­snąć.

  Ale z pro­gra­mi­sty w ten spo­sób wię­cej nie da się wy­ci­snąć. Z ta­kie­go, co pi­sze rze­mieśl­ni­czo, w spo­sób po­wie­lal­ny, sche­ma­tycz­ny, mo­że się da, stra­sząc go kre­dy­tem, po­dat­kiem i po­li­cyj­ną pa­łą, ale już z ta­kim kre­atyw­nym, któ­ry mu­si sam coś no­we­go wymyślić, tak ła­two nie bę­dzie. A po­wo­li pro­ste pra­ce za­mie­nia­ją się na co­raz bar­dziej wy­ra­fi­no­wa­ne. A nie­dłu­go pro­ste pra­ce w ogó­le znik­ną, bo za­stą­pi to ro­bo­ty­za­cja. Bo­ga­ce­nie się przy uży­ciu prze­mo­cy i ter­ro­ry­zmu cał­ko­wi­cie stra­ci ra­cję by­tu.

  To moż­na prze­wi­dzieć, ale nie da się prze­wi­dzieć jak kon­kret­nie się to sta­nie – ja­kie in­no­wa­cje tech­no­lo­gicz­ne uczy­nią prze­łom. Wszel­kie pro­gno­zy czy to kli­ma­tycz­ne, po­li­tycz­ne, czy na­wet de­mo­gra­ficz­ne na dłu­żej niż dwie de­ka­dy są cał­ko­wi­cie bez sen­su, bo ta­ka per­spek­ty­wa je­st kom­plet­nie nie­prze­wi­dy­wal­na. Prze­wi­dy­wal­na je­st tyl­ko ta nie­prze­wi­dy­wal­no­ść.

Grzegorz GPS Świderski
t.me/gps65


PS. Notki powiązane:
  • Czy zanik państw musi być komunistyczny?
  • Terrorystyczne państwa
  • Lenistwo pokona terroryzm
  • Wolnościowa kultura organizacyjna
  • Grabieżcze państwa

Tagi: gps65, futurologia, przyszłość, osobliwość, technologia, postęp
 
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 5662
admin

Admin Naszeblogi.pl

24.11.2022 10:40

"1% bo­ga­czy te­go świa­ta po­sia­da ty­le sa­mo, co 60% ca­łej po­zo­sta­łej ludz­kiej po­pu­la­cji. Tylko że oni te­go nie zdo­by­li na wol­nym ryn­ku. WHO, kon­cer­ny far­ma­ceu­tycz­ne czy ener­ge­tycz­ne, mię­dzy­na­ro­do­we ban­ki etc. kon­tro­lu­ją świat przy po­mo­cy prze­mo­cy, bo po­słu­gu­ją się pań­stwa­mi"
Nie jest to prawdą. Państwo stawia im więcej barier niż pomaga.
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

24.11.2022 14:17

Dodane przez admin w odpowiedzi na "1% bo­ga­czy te­go świa­ta

Nie. Wielkie korporacje mogą istnieć tylko dzięki wsparciu państwa. Wszelkie regulacje i przepisy służą temu, by ograniczać konkurencję, bo wysoko windują barierę wejścia. Dodatkowo świat jest bardzo silnie uzależniony od systemu finansowego, a on jest narzucony siłą przez państwa. Gdyby urynkowić system bankowy i znieść wszystkie bariery biurokratyczne, to wolnorynkowa gospodarka nabrałaby dużo większej dynamiki, szybciej powstawałyby nowe firmy i bankrutowały wielkie molochy. Państwa głównie zajmują się tworzeniem barier i ograniczeń, co służy żyjącym z nimi w symbiozie wielkim korporacjom, a przeszkadza małym i średnim firmom. To państwo tworzy monopole i oligopole, podwyższając barierę wejścia na rynek. To są rzeczy dość oczywiste i porządnie rozpracowane w wielu traktatach naukowych. Większość ludzi tego nie rozumie, bo jest otumaniona lewacką propagandą, która przeciwstawia korporacje państwom, by ukryć to, że w istocie żyją w symbiozie. Lewacy (w Polsce obejmuje to też PiS i PO) szczują na wolny rynek i kapitalizm, winiąc za wszelkie zło wielkie korporacje, a gloryfikują socjaldemokratyczne państwa, które świat zdominowały, po to, by rozwijać socjalizm. To jest bardzo cwana propaganda, bo mogą rozwijać socjalizm, winiąc za wszystko kapitalizm. Ludzie godzą się na zamordyzm państwa, bo myślą, że państwo je chroni przed strasznym kapitalizmem, a tymczasem mamy już od dawna kapitalizm państwowy, czyli odmianę socjalizmu.
Imć Waszeć

Imć Waszeć

24.11.2022 17:56

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Nie. Wielkie korporacje mogą

"Gdyby urynkowić system bankowy i znieść wszystkie bariery biurokratyczne, to wolnorynkowa gospodarka nabrałaby dużo większej dynamiki, szybciej powstawałyby nowe firmy i bankrutowały wielkie molochy." - Brzmi bardzo ciekawie zwłaszcza, że w ostatnim czasie zająłem się analizowaniem podobnego tematu. Czy można to nieco rozwinąć?
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

25.11.2022 01:15

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na "Gdyby urynkowić system

Tu to rozwijam: https://niepoprawni.pl/b…
sake3

sake2020

24.11.2022 11:09

Wniosek----jak państwa upadną nie będzie bogaczy
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

24.11.2022 14:25

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Wniosek----jak państwa upadną

Nie. Jak państwa upadną, to będzie dużo łatwiej się bogacić, więc będzie więcej bogaczy. Bieda istnieje tylko dzięki państwom. W wolnym świecie nikt nie może być biedny, bo dziś wydajność pracy jest na takim poziomie, że jeden pracujący jest w stanie utrzymać (czyli zapewnić podstawowe dobra do przetrwania, takie jak żywność i schronienie) setkom innych. Bieda to twór państw, które większość swojej aktywność spędzają na pozbawianiu ludzi owoców ich pracy i na utrudnianiu pracy. Na wolnym rynku bezrobocie nie istnieje, a więc każdy może się bogacić, kumulując majątek swoją pracą i pracą poprzednich pokoleń. Dziś tego nie ma, bo przeszkadza państwo.
admin

Admin Naszeblogi.pl

24.11.2022 15:38

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Nie. Jak państwa upadną, to

Nawet mamy dowody z przeszłości Polski, że jak państwo było na skraju upadku to bogoli (magnaterię) można było na palcach policzyć. Reszta cierpiała biedę, a drobna szlachta im się zaprzedawała. Nie ma państwa, rozumianego jako demokratyczna wspólnota, to jest oligarchia
Pani Anna

Pani Anna

24.11.2022 17:38

Dodane przez admin w odpowiedzi na Nawet mamy dowody z

@admin 
Tak z ciekawości,  gdzie się  Admin z historii kształcił? Różne jest pojęcie i rozumienie bogactwa i biedy, w zależności od czasów. Mówimy o czasach w historii Polski, w których przysłowiowemu chłopu panszczyznianemu własna chata i opał na zimę należały się jak psu kość.  To więcej,  niż ma współczesny korpo-niewolnik (dom/mieszkanie w kredycie na 30 lat), nieprawdaż? Proszę się nie kompromitować.
u2

u2

24.11.2022 17:47

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na @admin 

#ścierwousz : współczesny korpo-niewolnik (dom/mieszkanie w kredycie na 30 lat)
Przecież można wynajmować. W Polsce bogactwo to posiadanie swojego lokum. Na zachodzie wcale tak nie jest. Społeczeństwo jest tam mobilniejsze.
Imć Waszeć

Imć Waszeć

24.11.2022 18:03

Dodane przez u2 w odpowiedzi na #ścierwousz : współczesny

A w Japonii nadal funkcjonuje kultura, że albo "jedna firma do końca życia", albo koleś lawiruje. Najśmieszniejsze jest zaś to, że Japonia to trzecia gospodarka świata, zaś w Polsce nie ma sposobu, żeby węgiel po gminach jakoś rozwieść. U mnie np. węgla nadal nie ma, jakby ktoś zaczął szczekać propagandą ideologiczną, a robi się coraz zimniej. Brakuje rządowi umiejętności organizacyjnych? To niech weźmie jakichś fachowców, a nie tylko BMW.
u2

u2

24.11.2022 18:30

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na A w Japonii nadal funkcjonuje

"jedna firma do końca życia"
W Japonii biorą kredyty na dom na kilka pokoleń, taka już u nich tradycja :-)
admin

Admin Naszeblogi.pl

24.11.2022 19:02

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na A w Japonii nadal funkcjonuje

Imć Waszeć. Od tego są SAMORZĄDY. Rząd i tak zapewnił dostawy do kraju.
Imć Waszeć

Imć Waszeć

24.11.2022 21:31

Dodane przez admin w odpowiedzi na Imć Waszeć. Od tego są

Adminie, u mnie jest sam PIS w samorządzie.
u2

u2

24.11.2022 21:39

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na Adminie, u mnie jest sam PIS

u mnie jest sam PIS w samorządzie
U mnie to samo, co prawda same Suwałki są opanowane przez Przeroślaków, czyli Renkiewiczów, ale to porządne ludki. No i nie brakuje opału. Gorąco jest pomimo przymrozków za oknem :-)
paparazzi

paparazzi

24.11.2022 23:14

Dodane przez u2 w odpowiedzi na #ścierwousz : współczesny

Tak, u-2 w USA to wynajmowanie jest najgorsza opcja abstrahując od czasowych potrzeb, mobilności. Kupujesz to co jest twoja własnością , jeśli chodzi o domy to inwestycja w przyszłość. Tak na marginesie , ludzie pracowici potrafili być milioneremi sprzedając tylko prace swoich rąk. Tak było do teraz. W USA rodzina middle class idąc na emeryturę ma minimum 1 milion dolarów oszczędności. Teraz ma to być zlikwidowane po przez z pauperyzowanie tej klasy,  для всех поровну. Zajmie to trochę czasu.
u2

u2

24.11.2022 23:55

Dodane przez paparazzi w odpowiedzi na Tak, u-2 w USA to

для всех поровну. Zajmie to trochę czasu.
Odpowiem słynną frazą ze znanego filmiku spod Smoleńska : ni chooya :-)
admin

Admin Naszeblogi.pl

24.11.2022 19:00

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na @admin 

Pani Anno, nie masz pojęcia jaka była dola chłopa pańszczyźnianego. To był wyzysk jak niewolnictwo. Poczytaj najnowsze opracowania. Wyszła właśnie o pańszczyźnie książka: "Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa". Będziesz wstrząśnięta, jeśli nie zmieszana.
Chatar Leon

chatar Leon

24.11.2022 19:33

Dodane przez admin w odpowiedzi na Pani Anno, nie masz pojęcia

@Admin
Wydaje mi się, że napisanie porządnej pracy naukowej na temat zjawiska takiego jak pańszczyzna i losy polskich chłopów to sprawa nieco poważniejsza.
Właśnie poguglowałem chwilę na temat tej produkcji. Napisał ją nikomu nieznany autor, a nad książką rozpływają się w zachwytach jacyś "laureaci nagrody Nike" oraz publicyści postkomunistycznych czasopism. Czyli ta sama pajacownia, która bredzi o tym, jak to "Polacy przywiązywali dzieci do tarcz pod Cedynią" albo jest podniecona produkcjami swołoczy typu Bross, Hitlerking czy inny Grapkoski, według których Polacy w czasie II wojny nie zajmowali się bynajmniej  walką z Niemcami tylko mordowaniem Żydów.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

24.11.2022 22:44

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na @Admin

Czyżby bycie laureatem nagrody Nike, źle świadczyło o pisarzu/publicyście?
Co wobec tego powiemy o twórczości Rymkiewicza, Barańczaka, Łazarkiewicza?
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

24.11.2022 21:02

Dodane przez admin w odpowiedzi na Pani Anno, nie masz pojęcia

To jakieś lewackie bredzenie. Pani Izabela, a jest to Osoba znająca się na wszystkim, relacje pomiędzy Panem a chłopem określiła nieledwie jako familijne i  pełne troski.
u2

u2

24.11.2022 22:39

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na To jakieś lewackie bredzenie.

To jakieś lewackie bredzenie
Skoro tak twierdzi lewacki harcerzyk z ZHP to musi być lewacka brednia. Lewackie bredzenie lewak z lewackiego ZHP zna od podszewki :-)
Imć Waszeć

Imć Waszeć

24.11.2022 23:51

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na To jakieś lewackie bredzenie.

"familijne i pełne troski". Dokładnie, bo na wschodzie chłopami narodowości polskiej była szlachta gołota. Jest kilka takich wioseczek koło Siemiatycz, gdzie do dziś mieszka "szlachta" i z byle kim nie zawiera małżeństw ;) Podobnie jest na Biuałorusi, ale tam już większość wymordowały chamy z Rosji, sztetli i kołchozów.
u2

u2

24.11.2022 23:57

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na "familijne i pełne troski".

Podobnie jest na Biuałorusi, ale tam już większość wymordowały chamy z Rosji
Nie jest tak źle, moja ruska rodzinka najpierw uciekała przed Niemcami, potem przed Rosjanami.  Żyjemy w Polsce i bardzo te normalne życie sobie chwalimy :-)
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

25.11.2022 00:03

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na "familijne i pełne troski".

"Dokładnie, bo na wschodzie chłopami narodowości polskiej była szlachta gołota. "
To ja wiem, nawet sami się zaprzęgali do orania, by szkapinie ulżyć.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

25.11.2022 00:11

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na "familijne i pełne troski".

i co najistotniejsze szlachcic gołodupiec nie był chłopem pańszczyźnianym, był tzw. domownikiem lub nawet posiadał gospodarstwo ale musiał w zamian za opiekę paręnaście godzin tygodniowo popracować z rodziną na rzecz Pana.
Chłop pańszczyźniany to jest zupełnie inna kategoria społeczno-gospodarcza. To jest coś o mniejszej wartości niż dojna krowa.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
Grzegorz GPS Świderski
Nazwa bloga:
Pupilla Libertatis
Zawód:
Informatyk
Miasto:
Warszawa

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 253
Liczba wyświetleń: 652,811
Liczba komentarzy: 4,554

Ostatnie wpisy blogera

  • Algorytmy psują młodych. Moderatorzy blogów psują starych
  • Kończy się epoka głupich algorytmów!
  • Szanta z prądem pod mieczem

Moje ostatnie komentarze

  • Współczesne Chiny można porównać z Niemcami, które też kiedyś stały się potęgą gospodarczą, a dziś upadają. Tam na początku Erhard zastosował model ordoliberalny: wolnorynkowy kapitalizm, ale ramowo…
  • Ja patrzę na to wszystko z punktu widzenia ASE, Ty z keynesowskiego — więc najpierw napiszę, gdzie się zgadzamy, potem wskażę elementy keynesowskie, a na końcu krótka krytyka.W czym pełna zgoda:…
  • Zawsze za każdym ktoś musi stać? Skąd taki wniosek? A kto stoi za Kaczyńskim? Jest całkowicie uzależniony od USA, czyli stoi za nim Trump, tak? A kto stoi za Trumpem?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Przekop nie dla żeglarzy!
  • Wojna dla opornych. W punktach
  • Komentarze na naszych blogach

Ostatnio komentowane

  • mada, Ten sam co za Tuskiem
  • Grzegorz GPS Świderski, Zawsze za każdym ktoś musi stać? Skąd taki wniosek? A kto stoi za Kaczyńskim? Jest całkowicie uzależniony od USA, czyli stoi za nim Trump, tak? A kto stoi za Trumpem?
  • Grzegorz GPS Świderski, To zależy od regulaminu serwisu, który się zmienia. Nie wiem jak jest w Suno, ale na Udio to się niedawno zmieniło. Gdy ja użyłem ich serwisu do generowania moich piosenek, to regulamin dawał mi…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności