Bohaterowie Rzeczypospolitej. ORP "Burza"

10 SIERPNIA 1932 r MIAŁO MIEJSCE UROCZYSTE PODNIESIENIE BANDERY RP NA ORP ,,BURZA", dowódcą okrętu został kmdr. por. Bolesław Sokołowski. Był to polski niszczyciel typu Wicher, zwodowany 16 kwietnia 1929 r. w stoczni Chantiers Navals Français w Caen. Jednostka została wybudowana w oparciu o plany francuskich niszczycieli typu Bourrasque.

Z bliźniaczym niszczycielem ORP „Wicher”, stworzył zalążek Dywizjonu Kontrtorpedowców.

W okresie międzywojennym odbył liczne wizyty w wielu portach nadbałtyckich,  odbył rejsy do Szwecji, Rosji, Danii, Niemiec, Finlandii, Estonii, Anglii i Łotwy. 

Został wyznaczony w marcu 1937 r przez Marynarkę Wojenną RP do rewii morskiej w Spithead przy okazji koronacji Jerzego VI. 

15 maja okręt opuścił Gdynię i przez cieśniny duńskie, Morze Północne i Kanał La Manche 18 maja dotarł do Portsmouth. Po przybyciu dowódca okrętu, kmdr ppor. Władysław Kodrębski złożył wizytę głównodowodzącemu w bazie Portsmouth, adm. Williamowi Fisherowi na HMS „Victory”. 

20 maja zgromadzone na rewię okręty oddały salut królowi Jerzemu VI, który przybył na jachcie „Victoria & Albert” odebrać defiladę. Dowódcy okrętów zostali zaproszeni na pokład jachtu na spotkanie z królem. Wieczorem „Burzę” odwiedził minister spraw zagranicznych Józef Beck w towarzystwie innych członków polskiej delegacji. 

Wizyta zakończyła się 23 maja, okręt powrócił do Gdyni. 24–29 czerwca 1934 r Dywizjon Kontrtorpedowców, w tym „Burza”, z kadm. Unrugiem odbyła kurtuazyjną wizytę w Leningradzie.
W sierpniu 1937 r okręt odwiedził jeszcze Tallin i Rygę.

Była to pierwsza wizyta polskich okrętów w portach radzieckich. Okręty zawinęły początkowo do Kronsztadu, później przepłynęły do ujścia Newy. Kmdr Unrug odbył podróż do Moskwy na spotkanie z dowództwem MW ZSRR. Tego roku „Burza” zawitała też z nieoficjalną wizytą w Kopenhadze.

Częste wizyty zagraniczne spowodowały, że okręty Dywizjonu określać poczęto mianem „stalowych ambasadorów”.
.

II WOJNA ŚWIATOWA 

W marcu 1939 r okręty Dywizjonu KT postawiono w stan gotowości bojowej w związku z aneksją Kłajpedy, jakiej dokonały Niemcy, i związanymi z nią manewrami okrętów Kriegsmarine na Bałtyku. 

30 sierpnia 1939 r został skierowany do Wielkiej Brytanii w ramach planu „Peking”. 

Podczas II wojny światowej ORP Burza wziął udział w 45 operacjach i patrolach bojowych, eskortował 44 konwoje i wielokrotnie walczył z okrętami podwodnymi, samolotami i bateriami nadbrzeżnymi wroga.

Zatopił 1 okręt podwodny, a 2 uszkodził. Zestrzelił 2 samoloty na pewno, a 2 prawdopodobnie.

21 września 1939 r. załoga ,,Burzy" uratowała marynarzy z zatopionego na minie niszczyciela HMS ,,Gipsy". W październiku 1939 r. okręt wizytował Pierwszy Lord Admiralicji Winston Churchill. 

Uczestniczył w kampaniach norweskiej i francuskiej, a także bitwie o Atlantyk, prowadząc działania patrolowe oraz w eskorcie konwojów. 

W kwietniu i maju 1940 r. jednostka wzięła udział w kampanii norweskiej. W trakcie jej trwania, 30 IV załoga okrętu uratowała rozbitków z brytyjskiego tankowca "Boardale", a w maju podniosła z morza angielskich lotników z zestrzelonego samolotu. 

27 maja 1940 r. ORP Burza ostrzeliwała pod Sangatte zmotoryzowane kolumny Wermachtu. Podczas tej akcji okręt został trafiony 2 bombami, zrzuconymi przez niemieckie samoloty Junkers Ju 87 Stuka.

8 sierpnia 1940 na wysokości Hartepool ,,Burza" obrzuciła bombami głębinowymi i prawdopodobnie uszkodziła niemieckiego u-boota. 

10- 11 października 1940 r. okręt brał udział w ostrzale artyleryjskim portu Cherbourg, a 26 października na Atlantyku uratował 254 rozbitków z kanadyjskiego liniowca RMS Empress of Britain. 

10 grudnia 1942 r. podczas obrony konwoju HX-217, ,,Burza" obrzuciła bombami głębinowymi i uszkodziła niemieckiego u-boota typu VIIC U-336. 22/23 luty 1943 r. ORP Burza z USCGC Campbell zatopiły u-boota typu VIIC U-606, załoga "Burzy" wzięła do niewoli 7 marynarzy z niemieckiego okrętu. 
.

REZERWA

W 1944 r. niszczyciel przeszedł do rezerwy, pełnił rolę okrętu szkoleniowego, a później bazy okrętów podwodnych. W lipcu 1951 r. okręt powrócił do Polski, przyholowano go z Harwich do Gdyni. 3 kwietnia 1955 r. ORP Burza wcielono do Marynarki Wojennej PRL jako okręt obrony przeciwlotniczej. 

31 maja 1960 r. jednostkę przeznaczono na okręt muzeum. 1 maja 1976 r. rolę okrętu muzeum przejął ORP Błyskawica. We wrześniu 1977 r. ,,Burzę" zezłomowano w Świnoujściu.

*****

Polskie wybrzeże liczy 500 km. Znalazłoby się na nim miejsce zarówno dla Burzy jak i Błyskawicy. Bezmyślna decyzja  sprawiła,że Polska straciła najstarszy na świecie zachowany niszczyciel. Podobny los spotkał bliźniaczy okręt ORP Orzeł - ORP Sęp, że nie wspomnę o okrętach Ryś, Wilk, Żbik.Nie zachowano również żadnego okrętu z dywizjonu polskich minowców z kampanii wrześniowej 1939 - a wojnę przetrwały cztery jednostki...
https://www.facebook.com/share...