Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
"Dar Pomorza" historia i współczesność
Wysłane przez Tezeusz w 27-05-2023 [14:19]
,,DAR POMORZA” OD STATKU SZKOLNEGO DO STATKU MUZEUM.
Trójmasztowy żaglowiec zbudowany w 1909 r., od lat 30. XX w. do lat 80. służył Polskiej Marynarce Handlowej jako jednostka szkoleniowa dla studentów Szkoły Morskiej w Gdyni. Obecnie statek-muzeum, cumujący przy gdyńskim Nabrzeżu Pomorskim, jest jednym z najważniejszych zabytków polskiego dziedzictwa morskiego ubiegłego wieku. Imponująca sylwetka żaglowca stanowi element na stałe wpisany w miejski krajobraz Gdyni, zaś wejście na główny pokład i do wnętrz statku pozwala poznać z bliska warunki życia i pracy polskich marynarzy i kadry oficerskiej. W zabytkowych przestrzeniach, takich jak salon komendanta, mesa, szpital, stanowiska sterowe czy maszynownia, zachowane zostały artefakty dokumentujące historię żaglowca i jego załóg, a miejscem szczególnym jest zaaranżowana kabina słynnego pisarza, kpt. ż. w. Karola Olgierda Borchardta.
27 maja 1983 r na statku ,,Dar Pomorza'' otwarto muzeum. Trójmasztowy żaglowiec w swym morskim życiu odbył 102 rejsy, których długość to pół miliona mil morskich tj. równowartość ok 25 rejsów dookoła świata! Wyszkoliło się na nim 13 384 studentów i dowodziło 6 polskich Komendantów. Do portu w Gdyni z ostatniego rejsu „Dar Pomorza” wrócił w 1981 a w 1982 r zaczął służyć jako muzeum Centralnemu Muzeum Morskiemu.
Historia tej jednostki pływającej sięga 1909 r kiedy została zwodowana w stoczni hamburskiej Blohm und Voss. Pierwotnie statek nosił nazwę ,,Prinzess Eitel Friedrich” i pełnił funkcję statku szkolnego na którym uczyli się przyszli niemieccy marynarze.
W 1920 r statek przekazano Francuzom jako rekompensatę za straty spowodowane wybuchem I Wojny Światowej. Francuzi nie umieli należycie wykorzystać statku.
Po kilku latach bezczynności statek został wystawiony na sprzedaż. W 1929 r Komitet Floty Narodowej zakupił , Prinzess Eitel Friedrich" dla polskiej floty.
Większość funduszy na zakup statku przekazali mieszkańcu Pomorza stąd nazwa ,,Dar Pomorza''. Przez 51 lat służył jako statek szkoleniowy Państwowej Szkoły Morskiej. Ostatnim dowódcą statku był kapitan Tadeusz Olechnowski. W 1982 roku statek , Dar Pomorza” przekazano do Centralnego Muzeum Morskiego.
Obecnie statek-muzeum, cumujący przy gdyńskim Nabrzeżu Pomorskim, jest jednym z najważniejszych zabytków polskiego dziedzictwa morskiego ubiegłego wieku.
Imponująca sylwetka żaglowca stanowi element na stałe wpisany w miejski krajobraz Gdyni, a wejście na główny pokład i do wnętrz statku pozwala poznać z bliska warunki życia i pracy polskich marynarzy i kadry oficerskiej.
W zabytkowych przestrzeniach, takich jak salon komendanta, mesa, szpital, stanowiska sterowe czy maszynownia, zachowane zostały artefakty dokumentujące historię żaglowca i jego załóg, a miejscem szczególnym jest zaaranżowana kabina słynnego pisarza, kpt. ż. w. Karola Olgierda Borchardta.
Statek muzeum stoi zacumowany przy alei Jana Pawła II w Gdyni. Przeciętny czas zwiedzania statku trwa 40 minut. Obiekt nie jest dostosowany do potrzeb osób niewidomych bądź słabowidzących. Na statku jest możliwość zakupu pamiątek związanych z ,,Darem Pomorza" oraz książek.
Rocznie statek odwiedza blisko 100 tys zwiedzających. ,,Dar Pomorza'' podlega wszystkim przepisom jakie obowiązują jednostki pływające.
Żródło :
https://nmm.pl/dar-pomorza/
https://pomorskie.travel/punkt...
http://www.darpomorza.org/view...
YouTube:
Komentarze
27-05-2023 [14:51] - Tezeusz | Link: Statek, którego nie opuściło
Statek, którego nie opuściło szczęście
Ostatnim dowódcą statku był kapitan Tadeusz Olechnowski. Przyznawał on, że w ciągu licznych wypraw "Dar Pomorza" miał wiele szczęścia. – Obejmując dowództwo, bałem się, że nas ono opuści, więc robiłem wszystko, żeby mu pomóc. Wprowadzałem drobne unowocześnienia, jak pasy bezpieczeństwa – dodawał. Zauważył, że pomimo jego obaw szczęście pozostało z "Darem Pomorza" do końca.
Gratka nie tylko dla wilków morskich
W 1982 roku żaglowiec "Dar Pomorza" został przekazany do Centralnego Muzeum Morskiego. Już rok później 27 maja 1983 roku udostępniono go do zwiedzania jako statek-muzeum. Rocznie odwiedza go około 100 tysięcy zwiedzających.
Kapitan Kazimierz Jurkiewicz, pierwszy kustosz "Daru Pomorza", oprowadzając po statku w 1983 roku, z westchnieniem wspominał swoje rejsy – Ta imponująca masa żagli kierowana wiatrem wprawia statek w ruch. Co to za uczucie… trzeba poety, żeby to opisał.
Marek Twardowski z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, obecny kustosz w tym wyjątkowym muzeum mówił o szczegółach urządzonej we wnętrzu "Daru Pomorza" wystawy. – Podzielona jest na dwie części. Pierwszą stanowią teksty, plansze i zdjęcia. Przedstawiają historię statku, od chwili jego zbudowania w roku 1909. Druga część ekspozycji to swoisty skansen, przypominający, jak żyła i pracowała załoga.
08-06-2023 [18:43] - Kazimierz Kozio... | Link: @"Ostatnim dowódcą statku był
@"Ostatnim dowódcą statku był kapitan Tadeusz Olechnowski."
zupełnie niepotrzebne przekłamania kiedy to nie jest zamierzchła historia i łatwo zweryfikować
primo: nie "Olechnowski" a Tadeusz Olechnowicz. historycznie kapitana "Daru Pomorza" nazywano Komendantem a nie dowódcą który to tytuł przypisany jest kapitanom jednostek marynarki wojennej.
secundo: nie był ostatnim ponieważ Kpt.T. Olechnowicz przestał pełnić funkcję komendanta „Daru Pomorza” 1 czerwca 1982 r. – a statek został wycofany ze służby 4 lipca 1982 i przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu 16 listopada 1982.