Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu

KaNo, 06.06.2012
Ukryty przez komisje MAK i KBWL TAWS #38 wzbudza coraz większe emocje. Jedni próbują zgrać trajektorię samolotu kręcącego beczkę lotkową z położeniem tego „alarmu”, inni całkowicie podważyć, a ostatnio chociaż zakwestionować wiarygodność poszczególnych zapisów.
 
Napisałem „alarmu” w cudzysłowie, bo nie jest to typowy alarm o niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi. TAWS #38 jest standardowym zapisem dokonywanym podczas każdego lądowania. Aktywowany jest on przez czujnik w goleni podwozia, który rejestruje zetknięcie się kół z ziemią. Dziwnym trafem osoby kwestionujące ten zapis lądowania nie chcą o tym pamiętać, z zapałem natomiast dyskutują nad dokładnością wyznaczonego z trzech GPS-ów położenia geograficznego, kierunku trajektorii (True Track), wysokości barycznej itd. Oczywiście wszystko to w odniesieniu do „biednego” i „odrzuconego” przez obie komisje TAWS #38, pozostałe alarmy poszły tymczasem w zapomnienie.
 
Tak to wygląda, gdy teoretycy, albo lepiej teoretyzujący, biorą się za analizę danych. Jak nie pasuje – to wyrzucić, jak nie leży – to przesunąć. A tutaj potrzebna jest ogromna cierpliwość i pokora, bo najczęściej myli się człowiek, więc jak nie pasuje – to jeszcze raz, jak nie leży – to w inny sposób.
 
Przejdźmy zatem do konkretów, a są nimi dwa proste wykresy. Pierwszy z nich to zapis wszystkich TAWS od ponad pięciu kilometrów przed lotniskiem. Położenie tych alarmów odniesione jest do ostatniego, czyli #38 (współrzędne 0,0). Przy każdym z nich podano – w stopniach – wartości rzeczywistego kierunku podejścia (True Track).
 

 
Widać wyraźnie, że pomiędzy alarmem #35 i #36 skorygowany został kierunek trajektorii z -94° na -93°.
Zobaczmy zatem, jak wyglądała trajektoria samolotu po tej korekcji:



Poprowadziłem prostą pomiędzy tymi punktami. Wynik jest jednoznaczny, samolot poruszał się dokładnie wzdłuż skorygowanej trajektorii (-93°), a zapisane przez TAWS położenia geograficzne z ogromną precyzją układają się wzdłuż tej prostej. Dla zainteresowanych wyjaśnienie: w tabelce na wykresie podane jest dopasowanie punktów do wyznaczonej prostej. Można też przyjąć, że nie było żadnej korekcji trajektorii i poprowadzić prostą przez wszystkie pięć TAWS-ów. Nawet przy takim założeniu okazuje się, że standardowe odchylenie położeń geograficznych od prostej wynosi tylko 4 metry. Czy jest możliwa taka precyzja wyznaczania i zapisu położenia geograficznego przez układ GPS-FMS-TAWS?
 
Dokładna procedura wyznaczania położenia jest tajemnicą producenta. W ubiegłym roku skontaktowałem się z Universal Avionics, aby dowiedzieć się, jaka jest końcowa dokładność. Okazało się, że zależy to od wersji softwaru, konkretnej konfiguracji i żeby ją uzyskać, należy podać dane klienta i numer seryjny FMS. Podałem znany z raportu numer seryjny urządzenia z TU-154M, kazano mi chwilę poczekać. Odmowa była grzeczna, ale zdecydowana.

Jedno jest jednak pewne – w dniu 10 kwietnia 2010 roku trzy GPS-y zainstalowane w TU-154M „widziały” trzynaście satelitów, a komunikowały się z jedenastoma spośród nich. W jakie zatem satelity wpatrzona była komisja Millera, skoro według jej trajektorii (co wykazałem w poprzedniej notce) samolot przeleciał minimum 14.7 metra na południe od TAWS #38?
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 19983
Domyślny avatar

Godot

06.06.2012 06:27

''Jedno jest jednak pewne – w dniu 10 kwietnia 2010 roku trzy GPS-y zainstalowane w TU-154M „widziały” trzynaście satelitów, a komunikowały się z jedenastoma spośród nich.'' ---------------------------------- 1.Czy wiadome jest, które z nich rutynowo robiły zdjęcia? 2.Komu Universal Avionics może udzielić w/w informacji? pzdr
Domyślny avatar

Bogdan2

06.06.2012 07:48

Dodane przez Godot w odpowiedzi na Szanowny Panie Profesorze!

Mimo ujadania watahy kundelków, Panie Profesorze proszę nadal pracować nad wyjaśnieniem tej tragedii. Prawda się obroni. Pozdrowienia serdeczne.
kano

KaNo

06.06.2012 21:00

Dodane przez Godot w odpowiedzi na Szanowny Panie Profesorze!

1. Nie wiem czy robią zdjęcia.
2. Prowadzącym śledztwo, władzom państwowym (właściciela samolotu, miejsca katastrofy), w szczególnych przypadkach rodzinom poszkodowanych.
Domyślny avatar

you-know-who

07.06.2012 07:28

Dodane przez kano w odpowiedzi na Satelity mawigacyjne

nie wie pan czy satelity GPS robia zdjecia?
Domyślny avatar

Bogdan2

07.06.2012 17:18

Dodane przez you-know-who w odpowiedzi na naprawde?

podłym człowiekiem jesteś ! I to w taki dzień jak dzisiaj nadal zioniesz jadem, kiedyś za te nikczemności zapłacisz, jak nie ty to potomkowie.
kano

KaNo

07.06.2012 18:37

Dodane przez you-know-who w odpowiedzi na naprawde?

które oprócz bycia częśią systemu nawigacyjnego robią te satelity. Wiem, że ten system nawigacyjny został udostępniony przez armię amerykańską. Dlatego mało mnie interesują spekulacje na temat tego co one mogą, ponieważ nie można tego zweryfikować.
Domyślny avatar

Gość

06.06.2012 08:51

Szanowny Panie Profesorze. Dane GPS dostarczane są co 1s. Jaki ma to wpływ w przypadku gdy "wewnątrz" sekundy samolot dokona zwrotu np. w prawo? Ile czasu potrzebuje FMS by nanieść nowy tor?. W nawigacjach samochodowych problem "martwej"sekundy rozwiązuje sie przez doprowadzanie do nawigacji parametru prędkości, co eliminuje błędy w prowadzeniu.
kano

KaNo

06.06.2012 20:50

Dodane przez Gość w odpowiedzi na Pytanie

Zależnie od wersji softwaru i rodzaju GPS mogą co 0.2 s. Dalszy ciąg opowiedzi powyżej.
Domyślny avatar

Światowid

06.06.2012 10:02

"Komisję" Millera interesują wyłącznie satelity sowieckie lub ich miraże, używane zwykle przy meaconing'u. Oczywiście te miraże przez szacowną Komisję są brane za najprawdziwszą oazę. A tak poważnie - są na z góry przegranej pozycji, bo praw fizyki nie da się ogłupić pijarem.
Domyślny avatar

HENRY

06.06.2012 10:31

Astronom Artymowicz nawiguje w/g gwiazd stąd jego księżycowe wnioski ;-)
Domyślny avatar

you-know-who

07.06.2012 07:35

Dodane przez HENRY w odpowiedzi na ASTRONOM i KSIEŻYC

za wielka woda nie mowi sie na takich jak ja astronom, ale jesli chciales mi henry sprawic przykrosc, to nic z tego - astronom brzmi mi nawet romantyczniej niz astrofizyk. na wizytowce stoi od lat Prof. of Physics - nie da sie tego zmienic latwo na Astronom. szkoda... :-|
Domyślny avatar

amfetamina

07.06.2012 21:07

Dodane przez HENRY w odpowiedzi na ASTRONOM i KSIEŻYC

takie odnosze wrazenie czytajac przepowiednie, ogolniki i osobiste wycieczki w "skrzydlo kontra brzoza czI". Panie "jak walnelo to urwalo", jezeli nie jest Pan w stanie poswiecic wlasny czas i srodki, to zadzwon Pan do TVN i popros o grant w wysokosci paru milionow USD na sporzadzenie kontra symujacji kwestionujacej prezentacje Pana Biniendy. pozdrawiam gwiazdojeb PS: uwazam ze najlepszym wyjsciem bedzie jesli Pan zostanie oredownikiem powolanmia miedzynarodowej (z prawdziwego zdarzenia) komisji do zbadania przyczyn katastrofy i tam zaprezentuje swoje spostrzezenia gdyz konferencje w Pasadenie jakos Pan missnal.
Domyślny avatar

gość

06.06.2012 12:41

że taws #38 był na wysokości 35 metrów a z pana wykresów wynika że na 0 metrow czyli na glebie w momencie rozbicia sie samolotu widać zatem jak bardzo się pan pomylił
Domyślny avatar

Gość

06.06.2012 13:20

Dodane przez gość w odpowiedzi na a pisał pan poprzednio

Położenie tych alarmów odniesione jest do ostatniego, czyli #38 (współrzędne 0,0).
Domyślny avatar

Jawa

06.06.2012 13:41

Dodane przez gość w odpowiedzi na a pisał pan poprzednio

A z ciebie to taki ekspert jak ci z komisji Millera i MAK, bo tak jak oni nawet czytać nie potrafisz.
kano

KaNo

06.06.2012 15:20

Dodane przez gość w odpowiedzi na a pisał pan poprzednio

To jest trajektoria pozioma, nie pionowa. Z położenia geograficznego tylko taką można wyznaczyć. Punkt 0,0 leży w odległości 714 metrów od początku pasa startowego.
Domyślny avatar

Gość

06.06.2012 15:41

Nie wiadomo o co chodzi Tuskowi, ale stopień mataczenia w sprawie katastrofy smoleńskiej jest ogromny. Tuskowi wyraźnie nie zależy na wyjaśnieniu przyczyn katastrofy - on chce mieć dobre relacje z Putinem. Winą Tuska jest brak chęci wyjaśnienia przyczyn tej katastrofy, nawet jeśli sama PO nie maczała w tym palców.
Domyślny avatar

HENRY

06.06.2012 15:58

A jak kierunek lotu ma się do kierunku pasa startowego? Bo te szympanse z wieży nadawały na ścieżce i na kursie?
kano

KaNo

06.06.2012 16:38

Dodane przez HENRY w odpowiedzi na Pytanie

Jest przesunięty na południe o ponad 50 metrów.
Domyślny avatar

noktowizor

07.06.2012 21:05

Dodane przez kano w odpowiedzi na Jest przesunięty na południe

To 50m przesunięcie poziomej trajektorii lotu równoległej do osi pasa, jest realizowane przez pilotów z wielką precyzją przez kilka kilometrów, aż do punktu TAWS 38. Błąd 50m lądowania obok pasa był już nie do skorygowania i w przypadku dolecenia samolotu na początek pasa samolot lądowałby obok pasa lub musiałby odejść od lądowania. Tu jest ukryta jakaś prawda o błędzie w nawigacji. Są trzy możliwości: - błąd systematyczny aparatury wyznaczającej kurs geograficzny/ magnetyczny,błędnie podana/wprowadzona poprawka deklinacji magnetycznej dla Siewiernego, - zewnętrzne zakłócenie deklinacji magnetycznej lokalnej, rurociągi, kable i linie energetyczne, zakłócenie odczytów z satelitów GPS,namiarów z NDB itp, - świadome obranie przesuniętego kursu przez załogę, w celu uniknięcia lub wymuszenia jakiejś sytuacji, np kursu kolizyjnego z innym obiektem nadlatującym z naprzeciwka lub dolatującym z tyłu, lub lecącego obok np. samolotu typu DRON, Jeżeli przyjąc za prawdziwe i wiarygodne potwierdzenia prawidłowości kursu pochodzące z "wieży" to najbardziej prawdopodobne jest zewnętrzne zakłócenie skutkujące dla wieży i załogi samolotu systematycznym błędem nawigacyjnym.
Domyślny avatar

Gość

06.06.2012 18:08

Dodane przez HENRY w odpowiedzi na Pytanie

j/w
Domyślny avatar

Daf

06.06.2012 16:23

dziekuje Panu bardzo serdecznie, za to wszystko, co Pan dla Polski i Polakow robi. Prosze na siebie uwazac !
Domyślny avatar

Eustachy, smok

06.06.2012 17:55

A te 714% to liczymy od czego? Czym jest 100%? To tak względem poprzedniej notki
kano

KaNo

06.06.2012 18:38

Dodane przez Eustachy, smok w odpowiedzi na 714%

Według Arymowicza (w najkorzystniejszej dla wielkości błędu konfiguracji) samolot minął TAWS #38 1.8 metra na południe, według Millera w minimalnej odległości 14.7 metra. Stąd błąd 717%
Domyślny avatar

you-know-who

07.06.2012 07:44

Dodane przez kano w odpowiedzi na Według Millera samolot minął

procenty spadaja: pan Dabrowski zmusil mnie do sprawdzenia dokladnych polozen i przesunelo to moja trajektorie o 0.6m na poludnie, w strone niedokladnej trajektorii na rysunku POGLADOWYM (sic) komisji. teraz jej odstep od taws#38 wynosi 2.3m. poniewaz jednak moja trajektoria nie jest wyznaczona z lepsza niz male pare metrow dokladnoscia, to tylko orientacyjna liczba. mysle, ze jak ktos zrobi zasadniczo rozny model (np. 6 DOF) to moze dostac nawet 5 m odstepstwa. albo 0.5 metra. nadal wnioski beda dokladnie te same. dopiero 14 m stanowilby problem, nad ktorym warto w ogole dyskutowac. chociaz nie wg. producenta systemu TAWS, ktory gwarantuje dokladnosc w promieniu 92 m i to tylko w 95% przypadkow, jesli dobrze rozumiem te asekuranckie liczby. ykw

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
KaNo
Nazwa bloga:
tak ciężko myślom patrzeć w oczy

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 148
Liczba wyświetleń: 863,435
Liczba komentarzy: 823

Ostatnie wpisy blogera

  • Brzoza iglasta
  • Zespołowe przeciążenie Laska i Millera
  • Augsburg - Accident Investigation

Moje ostatnie komentarze

  • Zajrzałem do Coryllusa i zaniemówiłem, ale jak dotarłem do fragmentu "Powtórzę raz jeszcze – artyści nie są kształceni po to, by z nich szydzić, ale po to, by ich wykorzystywać do różnych…
  • "a ten szlaja się po dyskotekach, wystawia na odstrzał V kolumny," Czy tak trudno oddzielić ziarna od plew? Jaką wartość mają wnioski oparte na takich "wprasowanych" informacjach?
  • Celem jest nie tylko min. Macierewicz, ale przy okazji podkomisja smoleńska.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Trotyl – wyniki pierwszego testu
  • Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu
  • Zdjęcie satelitarne z 10 kwietnia?

Ostatnio komentowane

  • namir.tabaka, Została podważona już dawno (08.09.2011 23:37) przez blogera o nicku Paes64 na portalu Salon24: https://www.salon24.pl/u… "... FMS-stop Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483' Długość…
  • 3rdOf9, Nie no ja myślę, że "brzoza iglasta" to całkiem fajna nazwa i wejdzie do obiegu :) Choć może nie będzie tak popularna jak "brzoza pancerna"...
  • , Zdzichu z Niemiec -Zdzichu z Polski -Zdzichu z Wielk... Jaki nick nastepny? Proponoje Zdzichu zPhenianu? Boleslaw z Oslo

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności