Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Część VI. KSeF - wyjaśnienie techniczne i praktyczne przykłady

Grzegorz GPS Świderski, 04.02.2026

Za­nim przej­dzie­my do ana­li­zy skut­ków KSeF, mu­si­my usta­lić fun­da­ment. W świe­cie cy­fro­wym nie da się ni­cze­go ukryć na sta­łe – sys­te­my zo­sta­wia­ją śla­dy, któ­re in­for­ma­ty­cy po­tra­fią od­czy­tać bez py­ta­nia rzą­du o zgo­dę. Oto co wie­my na 100%: 

Bez­spor­ne fak­ty. 

  • Fakt 1: Da­ne prze­sy­ła­ne od użyt­kow­ni­ka do ba­zy da­ny­ch KSeF nie tra­fia­ją bez­po­śred­nio do pol­skie­go rzą­du. Kie­dy twój pro­gram księ­go­wy wy­sy­ła fak­tu­rę do KSeF, nie łą­czy się bez­po­śred­nio z ser­we­rem w War­sza­wie. Każ­dy mo­że to spraw­dzić, ba­da­jąc tzw. re­kor­dy DNS (cy­fro­wy spis ad­re­sów In­ter­ne­tu). KSeF ko­rzy­sta z alia­sów (CNA­ME) wska­zu­ją­cy­ch na do­me­ny in­fra­struk­tu­ry Im­pe­rva: *.im­pe­rvadns.net. To cy­fro­we po­dwór­ko fir­my Im­pe­rva na­le­żą­cej do gru­py Tha­les.
  • Fakt 2: Bram­ka WAF stoi po­za ju­rys­dyk­cją Pol­ski, na­wet je­śli fi­zycz­ne wę­zły ed­ge mo­gą znaj­do­wać się w róż­ny­ch kra­ja­ch. Ad­re­sy IP, któ­re ob­słu­gu­ją ru­ch KSeF, nie na­le­żą do pol­ski­ch do­staw­ców ani do re­sor­tu fi­nan­sów. Na­le­żą do glo­bal­nej sie­ci fir­my Im­pe­rva. Za­nim two­ja fak­tu­ra tra­fi na ser­wer w Pol­sce (gdzie fak­tycz­nie je­st prze­cho­wy­wa­na), mu­si przej­ść przez in­fra­struk­tu­rę brze­go­wą te­go do­staw­cy.
  • Fakt 3: To nie je­st tyl­ko pu­sta ru­ra. Mi­ni­ster­stwo Fi­nan­sów ofi­cjal­nie po­twier­dza, że sys­tem je­st chro­nio­ny przez WAF Clo­ud (Web Ap­pli­ca­tion Fi­re­wall w chmu­rze). To klu­czo­wa in­for­ma­cja: WAF nie je­st bier­nym ka­blem, to ak­tyw­ny ska­ner, któ­ry mu­si od­pa­ko­wać prze­sył­kę, by spraw­dzić, czy nie je­st ona ata­kiem hac­ker­skim. Bez te­go od­pa­ko­wa­nia (tzw. ter­mi­na­cji SSL), ochro­na WAF po pro­stu nie dzia­ła.
  • Fakt 4: Wła­ści­cie­lem bram­ki je­st fran­cu­ski gi­gant zbro­je­nio­wy. Fir­ma Im­pe­rva, pier­wot­nie ame­ry­kań­ska, zo­sta­ła w grud­niu 2023 ro­ku osta­tecz­nie prze­ję­ta przez gru­pę Tha­les. Tha­les to nie je­st zwy­kły so­ftwa­re-ho­use. To stra­te­gicz­ny kon­cern fran­cu­ski, ści­śle po­wią­za­ny z tam­tej­szym rzą­dem, ob­słu­gu­ją­cy sys­te­my obron­ne, wy­wia­dow­cze i kryp­to­gra­ficz­ne.
  • Fakt 5: Mil­cze­nie w ko­mu­ni­ka­ta­ch. W żad­nym ofi­cjal­nym ko­mu­ni­ka­cie Mi­ni­ster­stwa Fi­nan­sów z 2025 i 2026 ro­ku nie pa­da na­zwa "Tha­les" ani "Im­pe­rva". Re­sort uży­wa ogól­ni­ków ty­pu "kra­jo­wa in­fra­struk­tu­ra" (od­no­sząc się do miej­sca za­pi­su da­ny­ch), po­mi­ja­jąc fakt, że klu­cze do bra­my wej­ścio­wej (prze­pły­wu da­ny­ch) trzy­ma pod­miot za­gra­nicz­ny.

Pa­ra­doks Śle­pe­go Straż­ni­ka

  Gdy­by KSeF sto­so­wał peł­ne szy­fro­wa­nie end-to-end (E2E) — od kom­pu­te­ra przed­się­bior­cy aż do ser­we­ra Mi­ni­ster­stwa Fi­nan­sów (MF) w Pol­sce — in­fra­struk­tu­ra Im­pe­rva/Tha­les wi­dzia­ła­by wy­łącz­nie za­szy­fro­wa­ny stru­mień da­ny­ch. W ta­kim sce­na­riu­szu kla­sycz­ny Web Ap­pli­ca­tion Fi­re­wall (WAF) apli­ka­cyj­ny tra­ci zdol­no­ść peł­nej in­spek­cji war­stwy apli­ka­cyj­nej, czy­li do­kład­nie tej funk­cji, dla któ­rej je­st uza­sad­nia­ny: wy­kry­wa­nia zło­śli­we­go ko­du, ata­ków lo­gicz­ny­ch i nad­użyć pro­to­ko­łu.

  WAF to nie je­st tyl­ko tar­cza, to je­st też ska­ner. Tar­cza (DDoS Pro­tec­tion) mo­że od­bi­jać cio­sy na śle­po, ale WAF mu­si wie­dzieć, co je­st w środ­ku pa­kie­tu, że­by wy­ła­pać wi­ru­sy czy też np. SQL In­jec­tion.

  Aby WAF mó­gł re­al­nie chro­nić sys­tem przed ha­ke­ra­mi, mu­si wi­dzieć i ana­li­zo­wać ru­ch na po­zio­mie apli­ka­cyj­nym, co ozna­cza ter­mi­na­cję TLS lub rów­no­waż­ny me­cha­ni­zm po­śred­nic­twa, któ­ry da­je bram­ce peł­ną kon­tro­lę nad ru­chem HTTP, nie­za­leż­nie od ewen­tu­al­ne­go do­dat­ko­we­go szy­fro­wa­nia pay­lo­adu fak­tu­ry. Sko­ro Mi­ni­ster­stwo Fi­nan­sów twier­dzi, że kom­po­nen­ty WAF Clo­ud nie po­sia­da­ją klu­czy do od­szy­fro­wa­nia fak­tu­ry, to ozna­cza, że peł­ne szy­fro­wa­nie E2E nie obej­mu­je ca­łej ścież­ki ko­mu­ni­ka­cji aż do lo­gi­ki apli­ka­cyj­nej KSeF, le­cz koń­czy się wcze­śniej – na brze­gu, za­nim da­ne tra­fią do wła­ści­wej lo­gi­ki sys­te­mu.

  MF w ko­mu­ni­ka­ta­ch o KSeF pró­bu­je ucie­kać w se­man­ty­kę, twier­dząc, że tre­ść fak­tur mo­że być do­dat­ko­wo szy­fro­wa­na apli­ka­cyj­nie. Na­wet je­śli tak je­st, to nie zmie­nia to fak­tu, że brzeg sys­te­mu wi­dzi peł­ny stru­mień ko­mu­ni­ka­cji, je­go struk­tu­rę, me­ta­da­ne, rytm, wo­lu­men i punk­ty de­cy­zyj­ne. Ta­ka wie­dza sta­no­wi­ła­by istot­ną prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną, gdy­by by­ła wy­ko­rzy­sty­wa­na ko­mer­cyj­nie.

  MF sa­mo pod­kre­śla, że sys­tem KSeF ma moż­li­wo­ść od­szy­fro­wa­nia fak­tu­ry po­przez me­to­dy szy­fro­wa­nia wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez MF z uży­ciem uni­ka­to­we­go klu­cza. To jed­nak do­ty­czy szy­fro­wa­nia przy za­pi­sie w ba­zie, a nie te­go, co dzie­je się ze stru­mie­niem ko­mu­ni­ka­cji na brze­gu – tam i tak wi­docz­ne są na­głów­ki, struk­tu­ra pro­to­ko­łu i me­ta­da­ne.

Se­cu­ri­ty thro­ugh Ob­scu­ri­ty

  Bez­pie­czeń­stwo przez Ukry­wa­nie — to w in­for­ma­ty­ce na­zwa dla jed­nej z naj­gor­szy­ch prak­tyk pro­jek­to­wy­ch. Je­że­li ar­chi­tek­tu­ra je­st so­lid­na i su­we­ren­na, pu­bli­ku­je się jej spe­cy­fi­ka­cję, gra­ni­ce za­ufa­nia i mo­del za­gro­żeń, by mo­gła zo­stać zwe­ry­fi­ko­wa­na przez nie­za­leż­ny­ch eks­per­tów. Tak ro­bią twór­cy pro­to­ko­łów, któ­re są re­al­nie au­dy­to­wa­ne przez nie­za­leż­ne ze­spo­ły – jak w przy­pad­ku Si­gnal, gdzie za­rów­no pro­to­kół, jak i mo­del za­gro­żeń są pu­blicz­nie opi­sa­ne i we­ry­fi­ko­wa­ne. Je­że­li Mi­ni­ster­stwo Fi­nan­sów mil­czy o ro­li Im­pe­rva/Tha­les i o tym, gdzie do­kład­nie koń­czy się szy­fro­wa­nie, to nie dla­te­go, że nie ma o czym mó­wić, le­cz dla­te­go, że od­po­wie­dź je­st po­li­tycz­nie nie­wy­god­na.

Ju­rys­dyk­cja za­mia­st wła­ma­nia

  W cy­ber­bez­pie­czeń­stwie przyj­mu­je się pro­stą za­sa­dę: każ­dy pod­miot, któ­ry tech­nicz­nie mo­że mieć do­stęp do da­ny­ch lub kon­tro­li ru­chu, na­le­ży trak­to­wać jak pod­miot ma­ją­cy ten do­stęp. Je­że­li in­fra­struk­tu­ra Im­pe­rva/Tha­les ob­słu­gu­je ter­mi­na­cję TLS lub cer­ty­fi­ka­ty brze­go­we dla KSeF, to z punk­tu wi­dze­nia służb pań­stw, pod któ­ry­ch ju­rys­dyk­cją ta fir­ma dzia­ła, do­stęp do da­ny­ch nie wy­ma­ga wła­ma­nia. Wy­star­czy de­cy­zja praw­na wo­bec ope­ra­to­ra bram­ki.

  W re­al­nym świe­cie chmu­ry nie trze­ba się wła­my­wać do ser­we­ra w Pol­sce – wy­star­czy de­cy­zja praw­na wy­da­na wo­bec ope­ra­to­ra WAF w je­go ma­cie­rzy­stej ju­rys­dyk­cji. Tak wła­śnie dzia­ła­ją prze­pi­sy w sty­lu CLO­UD Act w USA czy ana­lo­gicz­ne me­cha­ni­zmy w in­ny­ch pań­stwa­ch. I to je­st sed­no pro­ble­mu.

  Je­że­li mi­ni­ster­stwo twier­dzi, że fran­cu­ski straż­nik je­st śle­py (bo nie ma klu­czy), to przy­zna­je, że sys­tem je­st bez­bron­ny. Je­że­li twier­dzi, że sys­tem je­st bez­piecz­ny (bo WAF dzia­ła), to przy­zna­je, że fran­cu­ski straż­nik wi­dzi wszyst­ko. Wy­bierz­cie sa­mi, któ­ra wer­sja bar­dziej was nie­po­koi.

Przy­kła­dy prak­tycz­ne

  Po­niż­sze przy­kła­dy ma­ją cha­rak­ter czy­sto hi­po­te­tycz­ny. Po­ka­zu­ję, jak mo­gły­by wy­glą­dać re­al­ne kon­se­kwen­cje te­go, gdy­by w prze­szło­ści za­gra­nicz­ne służ­by pań­stwo­we mia­ły do­stęp do te­le­me­trii fak­tu­ro­wej ca­łej pol­skiej go­spo­dar­ki – ta­kiej, ja­ką dziś cen­tra­li­zu­je KSeF.

Przy­pa­dek 1. Air­bus He­li­cop­ters i ze­rwa­ny kon­trakt Ca­ra­cal

  W 2016 ro­ku Pol­ska ze­rwa­ła ne­go­cja­cje z Air­bus He­li­cop­ters do­ty­czą­ce za­ku­pu śmi­głow­ców Ca­ra­cal. De­cy­zja ta wy­wo­ła­ła gwał­tow­ny kry­zys dy­plo­ma­tycz­ny z Fran­cją. Pa­da­ły oskar­że­nia o brak wia­ry­god­no­ści, Fran­cja wstrzy­my­wa­ła kon­tak­ty po­li­tycz­ne, a spra­wa sta­ła się sym­bo­lem kon­flik­tu in­te­re­sów mię­dzy pol­skim pań­stwem a fran­cu­skim prze­my­słem zbro­je­nio­wym.

  Gdy­by w tam­tym cza­sie ist­niał KSeF w obec­nym kształ­cie, a in­fra­struk­tu­ra brze­go­wa sys­te­mu by­ła ob­słu­gi­wa­na przez pod­miot pod­le­ga­ją­cy ju­rys­dyk­cji fran­cu­skiej, stro­na fran­cu­ska nie mu­sia­ła­by znać tre­ści żad­nej fak­tu­ry, aby mieć prze­wa­gę ne­go­cja­cyj­ną. Wy­star­czy­ła­by wie­dza o tym, kie­dy i w ja­kim tem­pie ro­sną kosz­ty pol­ski­ch pod­wy­ko­naw­ców zbro­je­nio­wy­ch, któ­re spół­ki ma­ją pro­ble­my płyn­no­ścio­we, gdzie wy­stę­pu­ją opóź­nie­nia płat­ni­cze oraz któ­re za­kła­dy są wą­skim gar­dłem w łań­cu­chu do­staw woj­ska.

  Ta­ka wie­dza po­zwa­la­ła­by pre­cy­zyj­nie oce­nić, czy Pol­ska ma re­al­ną zdol­no­ść do sa­mo­dziel­ne­go ser­wi­su i utrzy­ma­nia al­ter­na­tyw­ne­go sprzę­tu, czy też w prak­ty­ce bę­dzie zmu­szo­na wró­cić do za­chod­nie­go do­staw­cy – i na ja­ki­ch wa­run­ka­ch. To nie je­st wy­wiad woj­sko­wy. To je­st czy­sta ana­li­za fak­tu­ro­wa prze­my­słu.

Przy­pa­dek 2. Pro­gra­my mor­skie: Miecz­nik i Or­ka

  Fran­cu­skie kon­cer­ny zbro­je­nio­we – w tym Tha­les oraz Na­val Gro­up – od lat są ak­tyw­ny­mi uczest­ni­ka­mi roz­mów i ofert do­ty­czą­cy­ch pol­ski­ch pro­gra­mów mor­ski­ch, ta­ki­ch jak fre­ga­ty Miecz­nik czy okrę­ty pod­wod­ne Or­ka. Są to kon­trak­ty wie­lo­let­nie, obej­mu­ją­ce nie tyl­ko za­kup plat­form, ale też ser­wis, mo­der­ni­za­cje, uzbro­je­nie i elek­tro­ni­kę.

  W hi­po­te­tycz­nym sce­na­riu­szu, w któ­rym stro­na fran­cu­ska mia­ła­by do­stęp do za­gre­go­wa­ny­ch da­ny­ch z KSeF, mo­gła­by bez żad­ne­go wła­ma­nia wie­dzieć, czy pol­ski prze­my­sł stocz­nio­wy i zbro­je­nio­wy je­st w sta­nie udźwi­gnąć of­f­set, czy ro­sną kosz­ty kom­po­nen­tów, kie­dy po­ja­wia­ją się opóź­nie­nia w płat­no­ścia­ch dla pod­wy­ko­naw­ców oraz któ­re fir­my za­czy­na­ją tra­cić płyn­no­ść w klu­czo­wy­ch mo­men­ta­ch re­ali­za­cji pro­gra­mu.

  To do­kład­nie ta wie­dza, któ­ra po­zwa­la w ne­go­cja­cja­ch po­wie­dzieć: al­bo bie­rze­cie na­sz sys­tem, al­bo pro­gram się opóź­ni. Nie dla­te­go, że ktoś ko­goś szan­ta­żu­je. Dla­te­go, że jed­na stro­na zna eko­no­micz­ny puls dru­giej, a dru­ga go nie zna.

Przy­pa­dek 3. Amu­ni­cja i pre­sja cza­su po 2022 ro­ku

  Po 2022 ro­ku Pol­ska gwał­tow­nie zwięk­szy­ła za­mó­wie­nia na amu­ni­cję, ser­wis sprzę­tu i mo­der­ni­za­cję uzbro­je­nia. W ta­kim mo­men­cie klu­czo­we sta­ją się tem­po płat­no­ści, zdol­no­ści pro­duk­cyj­ne i do­stęp­no­ść kom­po­nen­tów. Gdy­by za­gra­nicz­ny pod­miot miał do­stęp do bie­żą­cej te­le­me­trii fak­tu­ro­wej ca­łe­go sek­to­ra obron­ne­go, wi­dział­by w cza­sie rze­czy­wi­stym, kie­dy sys­tem za­czy­na się za­py­chać, gdzie koń­czą się za­pa­sy i któ­re li­nie pro­duk­cyj­ne są prze­cią­żo­ne.

  To je­st wie­dza, któ­ra po­zwa­la usta­wić ce­ny, har­mo­no­gra­my i wa­run­ki kon­trak­tów z chi­rur­gicz­ną pre­cy­zją. I do jej uzy­ska­nia nie po­trze­ba żad­ne­go szpie­go­wa­nia do­ku­men­tów woj­sko­wy­ch. Wy­star­czą fak­tu­ry.

Przy­pa­dek 4. Ry­nek de­ta­licz­ny: Car­re­fo­ur, Bie­dron­ka, Di­no.

  Fran­cu­ska sieć Car­re­fo­ur od lat ma w Pol­sce pro­blem struk­tu­ral­ny. Prze­gry­wa ce­no­wo z por­tu­gal­ską Bie­dron­ka (na­le­żą­cą do Je­ró­ni­mo Mar­tins) oraz z dy­na­micz­nie ro­sną­cym pol­skim Di­no. Skle­py są za­my­ka­ne, for­mat się nie bro­ni, a sieć ba­lan­su­je na gra­ni­cy opła­cal­no­ści.

  Za­łóż­my hi­po­te­tycz­nie, że w tej sy­tu­acji fran­cu­skie służ­by dys­po­nu­ją za­gre­go­wa­ną wie­dzą z KSeF – nie tre­ścią fak­tur, le­cz peł­ną te­le­me­trią han­dlu de­ta­licz­ne­go w Pol­sce: wo­lu­me­na­mi za­ku­pów u do­staw­ców, ryt­mem do­staw, se­zo­no­wo­ścią, zmia­na­mi cen trans­fe­ro­wy­ch, opóź­nie­nia­mi płat­no­ści i re­la­cja­mi po­mię­dzy pro­du­cen­ta­mi żyw­no­ści, lo­gi­sty­ką a sie­cia­mi han­dlo­wy­mi.

  Ta­ka wie­dza po­zwa­la­ła­by zre­kon­stru­ować rze­czy­wi­stą struk­tu­rę kosz­to­wą Bie­dron­ki i Di­no – nie z ra­por­tów rocz­ny­ch, le­cz w cza­sie rze­czy­wi­stym. Moż­na by do­kład­nie zo­ba­czyć:

  • kie­dy Bie­dron­ka za­czy­na pod­no­sić ce­ny u do­staw­ców, bo tra­ci mar­żę,
  • w któ­ry­ch re­gio­na­ch Di­no je­st naj­bar­dziej wraż­li­we na wzro­st kosz­tów trans­por­tu,
  • któ­re pro­duk­ty są li­de­ra­mi strat i kie­dy są sub­sy­dio­wa­ne in­ny­mi ka­te­go­ria­mi,
  • w ja­ki­ch mo­men­ta­ch sie­ci są zmu­szo­ne ak­cep­to­wać gor­sze wa­run­ki han­dlo­we.

  Z ta­ką wie­dzą Car­re­fo­ur mógł­by pro­wa­dzić chi­rur­gicz­nie pre­cy­zyj­ną woj­nę ce­no­wą. Nie sze­ro­ką, kosz­tow­ną i ry­zy­kow­ną, le­cz punk­to­wą: do­kład­nie w ty­ch ka­te­go­ria­ch, re­gio­na­ch i okre­sa­ch, w któ­ry­ch kon­ku­ren­cja je­st naj­słab­sza. Mógł­by cza­so­wo zej­ść po­ni­żej kosz­tów tam, gdzie wie, że Bie­dron­ka lub Di­no nie ma­ją już mar­gi­ne­su, by od­po­wie­dzieć. Mógł­by re­ne­go­cjo­wać umo­wy z ty­mi sa­my­mi do­staw­ca­mi, wie­dząc, kto je­st pod ścia­ną, a kto nie.

  To nie je­st teo­ria spi­sko­wa. To je­st asy­me­tria in­for­ma­cyj­na. Fir­ma, któ­ra zna rytm fak­tur ca­łe­go ryn­ku, nie mu­si zga­dy­wać stra­te­gii kon­ku­ren­cji – ona ją wi­dzi. A kon­ku­ren­ci, któ­rzy tej wie­dzy nie ma­ją, re­agu­ją z opóź­nie­niem, czę­sto za póź­no.

  W ta­kim hi­po­te­tycz­nym sce­na­riu­szu Car­re­fo­ur nie po­trze­bo­wał­by żad­ny­ch taj­ny­ch da­ny­ch ani szpie­go­wa­nia do­ku­men­tów. Wy­star­czy­ło­by, że życz­li­we mu służ­by trzy­ma­ją klu­cze do bram­ki, przez któ­rą prze­cho­dzi ca­ły stru­mień da­ny­ch han­dlo­wy­ch w Pol­sce, i uzna­ły­by, że war­to tę wie­dzę wy­ko­rzy­stać, by od­bu­do­wać po­zy­cję wła­snej sie­ci kosz­tem kon­ku­ren­tów.

Grzegorz GPS Świderski
Kanał Blogera GPS
GPS i Przyjaciele
X.GPS65

PS. Poprzednie części:

  • Czę­ść I. KSeF nie po­sze­rza in­wi­gi­la­cji. KSeF zwięk­sza roz­dziel­czo­ść.
  • Czę­ść II. Prak­ty­ka KSeF: Hurt­Pol kon­tra Ko­wal­ski i Sy­no­wie.
  • Czę­ść III. Ad­mi­ni­stra­tor KSeF. Czy­li gdzie na­praw­dę le­ży wła­dza.
  • Czę­ść IV. Tech­no­lo­gia KSeF – su­we­ren­no­ść koń­czy się tam, gdzie koń­czy się ka­bel!
  • Część V. Część V. KSeF i ciągłość decyzji. Imperva, czyli suwerenność sprzedana na raty!
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 428
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

04.02.2026 07:27

A rząd Tuska (bo Kaczyński chwilowo rządu nie ma) wiedział, nie powiedział a to było tak 😉
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

04.02.2026 11:33

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na A rząd Tuska (bo Kaczyński…

To rząd PiS-u (a więc Kaczyński jako ich wszechmogący wódz) wymyślił i zaczął realizować KSeF — z zamiarem oddania suwerenności Polski Stanom Zjednoczonym, które odsprzedały to Francji. Tusk się z tego bardzo ucieszył, bo woli klęczeć przed Macronem niż przed Trumpem. Tu wyjaśniam jak się KSeF rozwijał: Część V. KSeF i ciągłość decyzji. Imperva, czyli suwerenność sprzedana na raty!

Marek Michalski

Marek Michalski

04.02.2026 08:23

Dane medyczne w NFZ też są chronione. Zdrowi nie muszą się obawiać.

Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

04.02.2026 11:27

Dodane przez Marek Michalski w odpowiedzi na Dane medyczne w NFZ też są…

Ten dowcip można tylko tak skomentować: "Chłopcy, przestańcie, bo się źle bawicie! Dla was to jest igraszką, nam idzie o życie"

Skala i znaczenie danych z KSeF i z NFZ jest nieporównywalna!
NFZ to dane o zdrowiu obywateli a KSeF to bieżąca telemetria całej gospodarki: marże, łańcuchy dostaw, płynność, wąskie gardła, rytm zamówień – w czasie bliskim rzeczywistemu.​

KSeF jest spięty z infrastrukturą WAF w chmurze Impervy/Thales, czyli z podmiotem podlegającym obcej jurysdykcji, a więc potencjalnie z dostępem na podstawie decyzji prawnej, bez włamywania się do polskich serwerów.​ A do baz NFZ trzeba się włamać.

Na danych z KSeF można zarobić miliardy i zniszczyć całe gałęzie gospodarki, a dane z NFZ pozwalają co najwyżej szantażować służbom pojedyncze osoby.

Marek Michalski

Marek Michalski

04.02.2026 12:15

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Ten dowcip można tylko tak…

Oczywiście, że KSEF to większy zasięg. Zdrowie zwykłego Kowalskiego nie interesuje nikogo. Dla służb i korporacji dane zbiorcze znaczenie już mają. Dla korporacji farmaceutycznych recepty wklepywanie w system służą właśnie do tego o czym Pan pisze w kontekście KSEF.

spike

spike

04.02.2026 13:34

Dodane przez Marek Michalski w odpowiedzi na Oczywiście, że KSEF to…

"Zdrowie zwykłego Kowalskiego nie interesuje nikogo." - - - - - to jest NIEPRAWDA. informacja o stanie zdrowia człowieka, jest warta mld$, z tego też powodu, jeszcze, jest zakaz ujawniania danych DNA człowieka, stan zdrowia interesuje głównie firmy ubezpieczeniowe, ale nie tylko. - - - - - - - Obecnie na podstawie DNA są robione profile genetyczne, np. pokrewieństwo, pochodzenie etc., oraz możliwe jest, stworzenie wyglądu danego człowieka, co jest wykorzystywane w kryminalistyce, ale z pewnością nie tylko tam. - - - - - - - Korporacje masowo korzystają z wszelkich źródeł informacji, od aplikacji społecznościowych zaczynając, Google o nas wie najwięcej, także o firmach, ich działalności, zaopatrzeniu etc. wszystkie nasze e-maile od samego początku jak zaistniały, są gromadzone na serwerach, podobnie jak to co wyszukujemy, co oglądamy i piszemy w sieci, stąd te różne przecieki o sprawach, których nikt nie wie, a jednak, informacje z KseF, to tylko mały wycinek informacji, które i tak są dla służb dostępne.
Marek Michalski

Marek Michalski

04.02.2026 13:45

Dodane przez spike w odpowiedzi na "Zdrowie zwykłego…

@Spike Nie spierajmy się, gdy myślimy - jak sądzę  - to samo. Za jednego przeciętnego, Kowalskiego, że miał grypę i internista przepisała mu aspirynę nikt nie zapłaci miliardów. Napisałem: "Zdrowie zwykłego Kowalskiego nie interesuje nikogo. Dla służb i korporacji "dane zbiorcze znaczenie już mają".

Pozdrawiam.

spike

spike

04.02.2026 14:46

Dodane przez Marek Michalski w odpowiedzi na @Spike Nie spierajmy się,…

Nie jest moim celem spieranie się, tylko lubię jasne sytuacje.

Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

05.02.2026 00:48

Dodane przez Marek Michalski w odpowiedzi na Oczywiście, że KSEF to…

Firmy farmaceutyczne z KSeF wyciągną wielokroć więcej niż z recept. Dodatkowo francuskie firmy (a to tam jest najwięcej tych farmaceutycznych) mogą od ich służb dostać odpowiednie dane bez potrzeby włamywania się gdziekolwiek — a by mieć dane z recept trzeba się włamać. Polski rząd danych o receptach strzeże, a co najwyżej można twierdzić, że robi to nieudolnie, a dane o fakturach całej polskiej gospodarki po prostu dał na tacy Francuzom i Amerykanom. Więc jeśli firmy farmaceutyczne mają dane o wszystkich receptach w Polsce, to co najwyżej na skutek partactwa czy głupoty władz, ale to, że mają wszystkie dane o wszystkich fakturach, to świadome oddanie tego im przez polskie władze. Pierwsze to nieudolność, a drugie to zdrada. Za pierwsze się idzie siedzieć, za drugie wisi.

spike

spike

04.02.2026 12:59

Podobne systemy jak KseF - obowiązkowej centralnej e-faktury (clearance) funkcjonują lub są wdrażane w innych krajach. Liderem są Włochy (SdI), a systemy te wprowadzają m.in. Rumunia, Francja, Hiszpania, Belgia oraz Turcja, planowane jest wprowadzenie podobnych rozwiązań w Niemczech, Chorwacji, Słowacji i Słowenii.
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

04.02.2026 15:16

Wkrótce napiszę część VII, w której opiszę, jak to jest w innych krajach.

Imć Waszeć

Dark Regis

04.02.2026 19:39

"Je­że­li in­fra­struk­tu­ra ob­słu­gu­je ter­mi­na­cję TLS lub cer­ty­fi­ka­ty brze­go­we dla KSeF, to z punk­tu wi­dze­nia służb pań­stw, pod któ­ry­ch ju­rys­dyk­cją ta fir­ma dzia­ła, do­stęp do da­ny­ch nie wy­ma­ga wła­ma­nia. Wy­star­czy de­cy­zja praw­na wo­bec ope­ra­to­ra bram­ki." -- Nie tylko to. Trzeba pamiętać o odroczonym deszyfrowaniu, które niesie tyle samo informacji co najazd US na firmę. Gdy podmiot zdobędzie odpowiednie środki, sieć superkomputerów dla celów militarnych, komputer kwantowy, cokolwiek, to będzie w stanie zajrzeć w nagrany wcześniej ruch sieciowy. Wydawałoby się, że to niegroźne, prawda? Stary TLS 1.2 jest już do złamania, czyli w zasięgu służb dużych państw. Co do TLS 1.3 jeszcze nie ma informacji. Przykładowo:

TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384 cipher jest "raczej" bezpieczny, ale

TLS ECDHE ECDSA WITH AES 128 GCM SHA256  niekoniecznie.

Wyjaśniam: TLS = Transport Layer Security, to protokół zabezpieczający komunikację. ECDHE = Elliptic Curve Diffie Hellman Ephemeral, jest to oparty na krzywych eliptycznych protokół wymiany zaszyfrowanego klucza, czyli dzielenia sekretu, oparty na bardzo trudnym problemie logarytmu dyskretnego w grupach abelowych (ciałach skończonych Galois). Diffie i Hellman wymyślili na tej podstawie protokół wymiany. Ephemeral = klucz wykorzystujemy raz i wyrzucamy. RSA = algorytm Rivesta-Shamira-Adlemana oparty na trudności rozkładu dużych liczb na czynniki pierwsze. ECDSA = Elliptic Curve Digital Signature Algorithm, cyfrowy podpis, sygnatura, odcisk palca; potwierdzenie autentyczności. AES = aktualny standard szyfrowania; jest wybierany przez amerykańską organizację o nazwie NIST spośród wielu kandydatów i trwa jakiś czas; zastąpiło DES; o ile mnie pamięć nie myli to aktualnie jest to Rijndael, ale może być równie dobrze coś silniejszego za jakiś czas. 128, 256, 386 liczby bitów dla bloków/kluczy. Galois/Counter Mode = również szyfr blokowy z kluczem symetrycznym. SHA = Secure Hash Algorithm, służy do podpisywania danych jako rodzaj sumy kontrolnej, hasha.

sharkfest.wireshark.org

nvlpubs.nist.gov

Thales, Imperva? To jest coś w ten deseń dla Europy. Czyli najpierw trzeba by było zrobić Polexit, a potem dopiero dyskutować.

Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

04.02.2026 22:13

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na "Je­że­li in­fra­struk­tu­ra…

Robię audyty innych krajów. Ale chce to zrobić porządnie, więc to jeszcze potrwa. Jak na razie wychodzi mi, że tylko Polska używa Thales/Imperva jako zagranicznego podmiotu obsługującego bramkę WAF — inne kraje UE mają swoje własne rozwiązania i nie oddają tego zagranicy. A to, że wszystko będzie się dawało złamać to osobny problem. To, co opisuję, to nie informacje dla hackerów, ale informacje, że obce służby będą mieć dostęp do całej polskiej gospodarki bez potrzeby żadnych włamań. Polexit nic nie pomoże, gdy nasze najwyższe władze ze wszystkich poprzednich rządów to idioci albo szpiedzy.

Imć Waszeć

Dark Regis

05.02.2026 19:48

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Robię audyty innych krajów…

"Robię audyty innych krajów." - Słusznie. Każdy inny kraj ma u nas swoich szpiegów i ma w d... nasze zdanie o tym fakcie.

"wychodzi mi, że tylko Polska używa Thales/Imperva" - Polska używa też od lat Akamai.

"inne kraje UE mają swoje własne rozwiązania i nie oddają tego zagranicy." - Zależy, ale generalnie to są pieniądze, więc kto ma łeb ten o to dba - kto ma szpiegów w rządzie to od razu widać po polityce.

"to nie informacje dla hackerów" - hakerzy nie mają szans na tym poziomie. Dlatego pokazuję stack usług crypto, żeby studenci informatyki nie uważali się za lepszych w te klocki. ;)

"obce służby będą mieć dostęp do całej polskiej gospodarki" - już od dawna mają. Wystarczy sobie dośpiewać "czemu NZS teraz kocha starych komuchów?" Bo to się nazywa przejęcie rewolucji poprzez dzieciaczków elit, to normalna procedura w takich wypadkach.

"nasze najwyższe władze ze wszystkich poprzednich rządów to idioci albo szpiedzy" - Do wszystkich, posłuchajcie rozmów z kanału Tomasza Drwala.

Polska to tylko fasada? Marek Chodorowski demaskuje system: youtu.be

PS: Program Fulbrighta w kontekście finansowania przez amerykańskie agencje (demokratów) obalenia rządu PIS w Polsce nabiera nowych rumieńców, nieprawdaż? 8]

Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

05.02.2026 00:22

Na razie przeprowadziłem 5 takich audytów:

  • Audyt techniczny. Polska
  • Audyt techniczny. Włochy
  • Audyt techniczny. Rumunia
  • Audyt techniczny. Hiszpania
  • Audyt techniczny. Francja

Z nich wynika, że tylko Polska oddała bramkę WAF zagranicznemu podmiotowi (państwowej firmie francuskiej pod jurysdykcją amerykańską), a Włochy, Hiszpania, Rumunia i Francja mają swoje własne rozwiązania. Co ciekawe Francja sama dla siebie nie korzysta w tej swoje firmy, którą kupiła od Amerykanów, która obsługuje polski KSeF i ma inne, swoje całkowicie niezależne od USA rozwiązanie.

spike

spike

05.02.2026 12:28

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Na razie przeprowadziłem 5…

@grzesiu - REWIZOREM - ty sobie nie rób jaj z poważnych ludzi z tymi 'audytami", do tego trzeba kwalifikacji, a ty "tyle wiesz, ile z miski AI zjesz". - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - POlszewia oddała Ksef pod kontrolę obcego państwa, a czy PiS też oddał pod kontrolę Francji, bo duże firmy już na KseF pracowały, ale POlszewia zmieniła system, jak podały media.
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

05.02.2026 14:04

Dodane przez spike w odpowiedzi na @grzesiu - REWIZOREM - ty…

Idź precz chamie! To są za trudne sprawy na twój mały móżdżek prymitywnego przysrywacza. Nie znasz mnie i nigdy nie poznasz. Twoje zachowanie to nie tylko chamstwo, ale jakaś mania prześladowcza, paranoja, czy inna choroba psychiczna. Nie łaź za mną, nie czytaj i nie komentuj moich notek. Nie mam zamiaru z tobą podejmować żadnej dyskusji. Tu opisałem szkodliwość takich chamów jak ty dla tego portalu: Systemowy problem portalu - jak toksyczni użytkownicy niszczą całą wspólnotę

Do administracji portalu: jedyny skutek pozwalania na to, by chamstwo zaśmiecało komentarze pod moimi notkami jest to, że ja w innych dyskusjach nie będę się do nich odnosił, tylko będę wskazywał te same notki w innych miejscach, gdzie chamstwo nie szaleje tak jak tu. 

Ta kwestia KSeF jest rozwojowa i może skutkować obaleniem Tuska, a moje rozkminy i audyty są unikatowe — nikt tak porządnie tego nie zdiagnozował, nie opisał i nigdzie nie opublikował. Więc jak w końcu dojdzie do obalenia rządu z powodu KSeF, to prasa się zainteresuje miejscami, gdzie to, co wywołało lawinę, było pierwszy raz publikowane. Teraz już na pewno nie będę wskazywał tego portalu, bo notki są skażone komentarzami tutejszych chamów. Więc radzę ich poskromić.

spike

spike

05.02.2026 19:40

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Idź precz chamie! To są za…

@świrderski - Masz rację, że tego portalu nie wskażesz, bo wyjdzie jak na dłoni, jakim prostakiem i chamem jesteś, o przerośniętym jak prostata ego, za chamstwo byłeś już wywalony, na co czekasz, idź precz z NB i nigdy już tu nie wracaj, "giń, przepadnij maro piekielna!".
spike

spike

05.02.2026 19:44

Dodane przez spike w odpowiedzi na @świrderski - Masz rację, że…

"Osoba, )@świderski) której komentarze zostały przeanalizowane, Tendencja do agresywnej komunikacji. Niska tolerancja na odmienne opinie. Używanie inwektyw i ataków personalnych. Prezentuje styl komunikacji destrukcyjny dla dialogu społecznego. Jeśli jednak takie zachowanie powtarza się w życiu codziennym (nie tylko w internecie), a osoba ta doświadcza cierpienia, problemów w relacjach lub silnych negatywnych emocji, jedyną odpowiednią pomocą jest konsultacja ze specjalistą. W takich przypadkach zaleca się: Rozmowę z psychologiem lub psychoterapeutą: Specjalista może pomóc zidentyfikować źródła frustracji, gniewu lub trudności w budowaniu relacji. Terapia może pomóc w nauce konstruktywnych sposobów wyrażania emocji i radzenia sobie z konfliktami. Konsultacja z psychiatrą: W przypadku występowania głębokich zaburzeń nastroju lub innych poważnych objawów, psychiatra jest jedyną osobą uprawnioną do postawienia diagnozy i ewentualnego przepisania leków. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Charakterystyka blogera @Grzegorz GPS Świderski, na podstawie jego komentarzy z 2025 r. naszeblogi.pl
Imć Waszeć

Dark Regis

05.02.2026 20:04

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Na razie przeprowadziłem 5…

W przypadku Polski warto zwrócić uwagę na to i poznać szczegóły:

[System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol = [System.Net.SecurityProtocolType]::Tls12

SilentiumUniversi

Silentium Universi

05.02.2026 04:30

Bardzo interesujący i konkretny tekst. Popieram

Grzegorz GPS Świderski
Nazwa bloga:
Pupilla Libertatis
Zawód:
Informatyk
Miasto:
Warszawa

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 311
Liczba wyświetleń: 669,226
Liczba komentarzy: 5,117

Ostatnie wpisy blogera

  • Część V. KSeF i ciągłość decyzji. Imperva, czyli suwerenność sprzedana na raty!
  • Dlaczego popieram ruchy separatystyczne?
  • Od opłacalnej przemocy do jej zerowej granicy

Moje ostatnie komentarze

  • Tusk i Morawicki są tak samo odpowiedzialni za oddanie polskiej suwerenności cyfrowej wywiadowi francuskiemu: Część V. KSeF i ciągłość decyzji. Imperva, czyli suwerenność sprzedana na raty!
  • Ale ruscy muszą się włamać, a wywiad francuski dostał całą wiedzę o polskiej gospodarce na tacy: Część VI. KSeF - wyjaśnienie techniczne i praktyczne przykłady 
  • Idź precz chamie! To są za trudne sprawy na twój mały móżdżek prymitywnego przysrywacza. Nie znasz mnie i nigdy nie poznasz. Twoje zachowanie to nie tylko chamstwo, ale jakaś mania prześladowcza,…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Przekop nie dla żeglarzy!
  • Wojna dla opornych. W punktach
  • Komentarze na naszych blogach

Ostatnio komentowane

  • Dark Regis, W przypadku Polski warto zwrócić uwagę na to i poznać szczegóły:[System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol = [System.Net.SecurityProtocolType]::Tls12
  • Dark Regis, "Robię audyty innych krajów." - Słusznie. Każdy inny kraj ma u nas swoich szpiegów i ma w d... nasze zdanie o tym fakcie."wychodzi mi, że tylko Polska używa Thales/Imperva" - Polska używa też od lat…
  • spike, "Osoba, )@świderski) której komentarze zostały przeanalizowane, Tendencja do agresywnej komunikacji. Niska tolerancja na odmienne opinie. Używanie inwektyw i ataków personalnych. Prezentuje styl…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności