Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Właściwości bez człowieka

Izabela Brodacka Falzmann, 04.11.2013
W drodze do rodzinnych grobów na Cmentarzu Powązkowskim mijam liczne groby ich katów. W sensie dosłownym, nie tylko przenośnym.  Tu leży pułkownik UB, który torturował wujka, tu sędzia,  który skazał na śmierć cioteczną siostrę. Zdrajcy leżą obok bohaterów, kaci obok ich ofiar. Są jeszcze odróżnialni, w pamięci rodzin tych ofiar. Ale za kilka lat, gdy odejdą ci, którzy pamięć przechowują,  zdrajcy i kaci zostaną bohaterami. Zajmują przecież na cmentarzu bardzo zaszczytne miejsca. Podobnie jak zaszczytne miejsca zajmowali w życiu społecznym. Choć nigdy nie rozliczyli się przed społeczeństwem, a przede wszystkim przed swymi ofiarami  ze swych  ciężkich przewinień.
 
Oni wszyscy są już po drugiej stronie. Nie podlegają mojemu osądowi. Jak niemiecki snajper, który  zastrzelił w czasie Powstania moją 13 letnią cioteczną siostrę Terenię. Odwiedzając jej grób na Powązkach nie zastanawiam się czy mu wybaczam czy nie i czy wybaczyłaby mu matka Tereni i sama Terenia. Nie muszę o tym myśleć z bardzo prostej przyczyny.  Nie grozi mi, że trafię na jego grób w alei zasłużonych. Nie grozi mi, że w jakimś mieście będzie stał jego pomnik. I niewielka jest szansa, że któryś z morderców lub ideologów zbrodni hitlerowskich będzie traktowany jak bohater i stawiany nam,  za wzór osobowy.
 
Dyskusja na te trudne tematy zaczęła się od Zygmunta Baumana. Pozwoliłam sobie źle ocenić tego człowieka. Zostałam pouczona w kwestii chrześcijańskich standardów (celowo piszę standardów zamiast  zasad)  nakazujących przyznać każdemu prawo do nawrócenia, choćby na łożu śmierci. Muszę zatem dokończyć dopóki Bauman żyje. To samo dotyczy Jaruzelskiego. Za chwilę nam się wymkną i nie tylko będą – jak wszyscy zmarli- pod ochroną lecz bez żenady odsłoni się ich spiżowe pomniki. Nikt nie będzie dochodził co kryje się pod warstwą spiżu.
 
Zarzucono mi, że- jak egzystencjaliści-  mylę osobę z osobowością. Oceniając ( słusznie bądź nie ) osobowość,  bezprawnie przenoszę tę ocenę na osobę, która jest nosicielem tej osobowości.  Podobnie jak garbaty niesie garb, a chory wirusa HIV.
Osobowość w tym ujęciu staje się- zawinioną lub nie-  ziemską przypadłością osoby. Jak tusza, garb czy bielmo na oku. Choć nie musi podobać mi się garb Jana i choć nikt nie może mi zakazać wyeliminowania Jana- za ten garb - z moich planów reprodukcyjnych, czy rezygnacji z zatrudnienia go w mojej firmie  jako rzecznika prasowego ( tego obecnie nie byłabym taka pewna)  jestem w pełni świadoma że Jan nie sprowadza się do jego garbu.  Podobnie jak Jan nie sprowadza się do wąsów Jana, wątroby Jana, do jego tarczycy czy  przyrodzenia Jana.
Przede wszystkim Jan ma prawo w każdej chwili wyprzeć się swoich wąsów. Po prostu je zgolić. Trochę trudniej wyprzeć się garbu.  Jak się okazuje najłatwiej jednak wyprzeć się swoich czynów i poglądów.  
Można zdefiniować osobę jako rodzaj sztancy, matrycy. Odlew pasuje do niej lub nie, ale w każdej chwili można go poprawić, uzupełnić. Jak nie na tym-  to na tamtym świecie. Krytykowanie Jana,  czyli konkretnego odlewu, nie ma wobec doskonałości matrycy  najmniejszego sensu.
Mogę się zgodzić na taką definicję osoby ( wszak definicja to umowa) , ale nie zgadzam się na traktowanie jej jako intelektualnego  kaftana bezpieczeństwa, który ma odebrać mi prawo oceniania Jana . Tu i teraz . Na ziemi.
Jeżeli tak - nie będę oceniać osoby Jana  lecz  Jana jako konkretnego  człowieka. Wszak osoba nie równa się człowiekowi.
Nie ma to nic wspólnego z jakkolwiek rozumianą tęsknotą do ziemskiej sprawiedliwości. Chętnie się zgodzę, że ostateczne rozliczenie  następuje na tamtym świecie.  Nie oznacza to jednak, że godzę się -patrząc na wszystko sub specie aeternitatis -nie odróżniać dobra od zła.
 
Jan ma wiele możliwości odcięcia się od przeszłości i odpowiedzialności za swoje czyny.   „Byłem komunistą a teraz jestem antykomunistą”,  „ wszyscy byliśmy ofiarami” „wszyscy ten system współtworzyliśmy” – te wielokrotnie powtarzane przez Jana  argumenty są tak banalne, że nie ma sensu z nimi polemizować.
 Jeżeli oddzielimy Jana od jego czynów tym łatwiej oddzielić go od tego co tam sobie kiedyś  gadał czy pisał.  Niezależnie od tego co gadał i  pisał nie wolno podobno  identyfikować Jana na przykład z nazizmem czy marksizmem, bo Jan to jedno, jego czyny to drugie a poglądy to trzecie. Jana nie wolno oceniać za to co robił i mówił bo osoba Jana, jest całkiem różna od jego czynów i jego poglądów i jak każda osoba przeznaczona jest ku świętości. Jak się okazuje nie chodzi tu o świętość w niebie czy „poprawianie osobowości w czyśćcu tak aby stała się godna miana osoby” lecz świętość czy wielkość konkretnego człowieka, na ziemi,  tu i teraz, subito.
 
Potomkowie komunistycznych ideologów i komunistycznych morderców nigdy nie poczuwali się do odpowiedzialności za ich czyny, choć korzystali z ich przywilejów.
Rychło zaczęli domagać się szacunku do swych przodków. Najpierw w procesach cywilnych – potem w karnych.
 Następnym krokiem jest penalizacja  wszelkiej krytyki głoszonych przez tych przodków zbrodniczych  idei.
 
 Nic nas nie nauczyło doświadczenie. Tolerancja dla homoseksualistów zaowocowała prawnym zakazem krytykowania nie tylko konkretnych osób lecz  zjawiska homoseksualizmu. Nie wolno również nazywać po imieniu aborcji. Przekonał się o tym na własnej skórze pewien duchowny.
 
Czyli wbrew temu co chcą widzieć filozofowie  zakaz oceny przenosi się z osób na osobowości, z osobowości na konkretnych ludzi, a z ludzi na czyny i idee.
 
Jeszcze łatwiej niż czynów przychodzi Janowi wyprzeć się swojej pisaniny. Jakie znaczenie ma po latach nawoływanie do skazania bpa Kaczmarka?  
 Na ile czyjaś pisanina ma  w ogóle wpływ na dzieje ludzkości . Czy gdyby nie Fryderyk Nietzsche nie powstałby hitleryzm? Czy gdyby nie Karol Marks- Pol Pot nie wcieliłby w życie swoich zbrodniczych rojeń?  Czy filozoficzne rozważania, etyczne systemy, polityczne projekty  mają w ogóle jakiekolwiek znaczenie?
Nie można krytykować Jana za to co kiedyś mówił czy pisał bo była to (przecież wszyscy to wiemy) tylko „mowa trawa, do chińskiego ludu przez zamknięty lufcik”.
Nie wolno nam oceniać jego osoby lecz tylko osobowość czyli przelotne i zmienne właściwości.
Wolno nam zatem oceniać tylko właściwości -  bez człowieka. Za chwilę zabronią nam nawet tego.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 7111
Domyślny avatar

dogard

04.11.2013 15:18

WSZYSCY-nie zmienia tego zadne POprawne szczekania czy nowomody funkcjonariuszy destrukcji...tak urzadzony jest ten swiat ..
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

04.11.2013 18:04

Dodane przez dogard w odpowiedzi na jestesmy oceniani od kolebki

Jesteśmy oceniani na każdym kroku. Ale nie wszyscy- niektórzy wymykają się spod oceny.
Domyślny avatar

dogard

04.11.2013 19:38

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @dogard

czy sa oni w pokojach bez klamek, innej mozliwosci nie widze...
Paweł Chojecki

Paweł Chojecki

04.11.2013 17:35

Odrzucam dogmat o "niepokalanej pamięci o zmarłych" - "Źle o zmarłych? Casus abpa Życińskiego " - http://knp.lublin.pl/pl/…
Żywych także trzeba oceniać sprawiedliwie - to pomoc dla nich w ewentualnym nawróceniu.
Pozdrawiam,
Paweł Chojecki
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

04.11.2013 18:02

Dodane przez Paweł Chojecki w odpowiedzi na Dogmat o niepokalanej

Oceniać sprawiedliwie trzeba przede wszystkim żywych. Ale zmarłych też. Między innymi po to, żeby nie budować fałszywych kapliczek.
Domyślny avatar

BazyliMD

04.11.2013 19:06

Dodane przez Paweł Chojecki w odpowiedzi na Dogmat o niepokalanej

fragmentem zdania "Odrzucam dogmat o "niepokalanej pamięci o zmarłych" " ogromnie źle o Panu świadczy. "Dogmat o Niepokalanej" ma dla katolika jedno i tylko jedno znaczenie. Powinien Pan o ten wiedzieć.
Domyślny avatar

zaginionyląd

04.11.2013 18:21

teoria ... filozofia... rozważamy różnicę między osobą a osobowością .... ale w końcu dochodzimy / metodą hodowli specyficznej / do musilowskiego człowieka bez właściwości ..... zwierzyła mi się wiele miesięcy temu kobieta w miarę humanistycznie wykształcona / nie aż tak żeby rozumieć Pani tekst / ale jednak kończąca pisanie doktoratu , który pewnie obroni .... ... jej zmartwienie polegało na tym , że nie wiedziała co ma myślec ... o różnych sprawach ..... starała się mieć poglądy ,, takie jak wszyscy ,, europejskie ..... i potem w rozmowie już konkretnej okazywało się że jednak ma jakieś cząstkowe , wcale nie europejskie ... nie dla homoseksualizmu ... ale tak dla aborcji bo ... kobieta jest wolna ... itd , groch z kapustą........ Tak ma przecież wielu ..... I takie społeczeństwo .... np głosuje ... ona głosuje .... to są poważne sprawy .... sprawiedliwość , dobre prawo ,,,, też miłosierdzie ...chyba najtrudniejsze ... Jednak w spowiedzi warunkiem skuteczności formuły rozgrzeszenia jest zrozumienie , uznanie przez grzesznika jego grzechu.......i wyrzeczenie się go na przyszłość..... i tak można długo snuć rozważania ......
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

04.11.2013 21:09

Dodane przez zaginionyląd w odpowiedzi na jest

Pierwszym nadużyciem  treserów w politycznej poprawności było zatarcie związku pomiędzy uznaniem winy i wybaczeniem. Następnie rozmycie pojęcia winy. Rozchwianie tradycyjnych wartości. Zastąpienie ich stereotypami. Zauważmy, że w większości spraw ludzie posługują się wdrukowanymi kalkami. Chyba nigdy tresura nie była tak skuteczna. Chyba nigdy indywidualizm nie był w takiej defensywie. Nastąpiło szczególne przesunięcie. Uczelnie przestały pełnić rolę ośrodków wolnej myśli. Swobodę myśli naprawdę  można łatwiej napotkać na ławce w parku przy piwie niż na uniwersytetach.
Domyślny avatar

wicenigga

04.11.2013 19:52

"Za chwilę zabronią nam nawet tego". A są jakieś propozycje? Co ja, szewc-elektryk mam o tym myśleć? Bo do niedawna myślałem sobie, że groby oprawców trza jakoś specjalnie oznakować wydobywszy uprzednio szczątki ich ofiar. Pytanie - czy cmentarze komunalne to panaceum na takie problemy, czy jednak pacaneum. Bo teraz drepczemy w koło, co by też począć.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

04.11.2013 20:59

Dodane przez wicenigga w odpowiedzi na No dobrze,

Przede wszystkim nie pozwolić się terroryzować politycznej poprawności. To nie jest łatwe. Pewien minister zdrowia, który nazwał homoseksualizm zboczeniem przestał nazajutrz być ministrem. Dziennikarze wiedzą lepiej co należy mówić niż gdyby dyktowała im to słynna Mysia. Są młodzi, być może mają kredyty. Ale dlaczego nauczyciele historii nie podają  prawdy o czasach PRL? Nawet ci starzy, którym nic nie grozi, przecież emerytur nie odbierają.Dlaczego poloniści nie zająkną się nawet o stalinowskich wierszach Szymborskiej? To nie jest kwestia lęku lecz wyuczonej poprawności. Stereotypów, które pozwalamy sobie wdrukować. Można się jednak przed tym bronić. Czasami wystarczy ironiczny komentarz. Czasami trzeba powiedzieć wprost. Nie idę na ten pogrzeb. Ten pan nie zasłużył w moich oczach na narodową żałobę.
Domyślny avatar

herbu Rogala

04.11.2013 21:16

Ogromny szacunek Pani Izabelo . jeszcze raz ... chyle czola. PS.- sluchajac , czytajac tych ... (no nie bede przeklinal) na temat "dokonan" , zyciorysu czy zaslug Mazowieckiego myslalem ze mi "klepke urwalo". Dziekuje Pani Izabelo . Postawila mnie Pani troszke na nogi. A tak na boku ... na mily Bog , co sie w tej Polsce wyprawia ?!. Pozdrawiam serdecznie.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

04.11.2013 22:13

Dodane przez herbu Rogala w odpowiedzi na Jeszcze raz i jeszcze

Dziękuję. Tresura nas wszystkich polega na tym, że zaczynamy się wstydzić swego zdrowego rozsądku. Nie mając pewności czy mamy rację wolimy przemilczeć niewygodny temat. Powstają kolejne tematy tabu. Wreszcie okazuje się, ze w towarzystwie skazani jesteśmy na milczenie i migrenę. W każdym razie w towarzystwie uniwersyteckim. Piszę z własnego doświadczenia. Też serdecznie pozdrawiam.
goral

goral

05.11.2013 02:27

Dla mnie Rubikonem w lamaniu tej politycznej poprawnosci bylo zyczenie kata : "zdychaj scierwo"... Od tego czasu jest z gorki:)) Nie cierpie Chojnackiego i Pasierbiewicza ..za ten ich ukladny konformizm i akademicki relatywizm..Niech zyje pani Izabela !!.. Ps. Hej cyrwono kaj ciupazkom zatnemy...:))
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

05.11.2013 06:27

Dodane przez goral w odpowiedzi na I jak tu pania nie kochac?:))

Akademicy są do akademickiej poprawności, a baba z siatą do walenia siatą.  Żeby tylko nikt nie chciał tej baby przerabiać na akademika . Jak to było w 68 roku? "Studenci do nauki, literaci do pióra, papier ."-  już nie pamiętam. Ostatecznie było to przeszło 40 lat temu.
Domyślny avatar

Magdalena

05.11.2013 10:13

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @goral

Syjoniści do Syjamu ;) Ma Pani rację, ja też mam ochotę walić siatą. Pozdrawiam.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

05.11.2013 15:55

Dodane przez Magdalena w odpowiedzi na a ...

To już jest nas dwie. Ładna liczba:)
Domyślny avatar

zdzichu z Polski

09.11.2013 13:41

Dobre sobie. Przypomnę to Pani przy najbliższej okazji. Czy wyjaśni mi Pani sens zdania nizej zacytowanego? "Następnym krokiem jest penalizacja wszelkiej krytyki głoszonych przez tych przodków zbrodniczych idei"
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 035
Liczba wyświetleń: 7,668,015
Liczba komentarzy: 20,764

Ostatnie wpisy blogera

  • Kto i w jakim celu propaguje pogańskie zwyczaje Halloween?
  • Rude Prawo
  • Skąd się biorą politycy?

Moje ostatnie komentarze

  • @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • @ LalaWarto tu przypomnieć osoby wybitne, które wyjechały do Izraela i tam tworzyły kulturę . Czy ktoś dziś pamięta taką postać jak Rachmiel Brandwajn. Wspaniałego znawcę literatury francuskiej. Na…
  • @ LalaJak to nie było? A emigranci po 68 roku? Czy zaprzecza Pani, że tworzyli kulturę?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • Marcin Niewalda, Szanowna Pani IzabeloJestem na tropie genealogi Małyszczyckich i Płaskowickich z Widybora i okolic. Był tam Konstanty Płakowskicki - zesłany na Sybir za udział w Powstaniu Styczniowym. Czy Pani…
  • Izabela Brodacka Falzmann, @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • lala, pięknie, że Pani pamięta o tych, których wygnano i pozbawiono obywatelstwa - jednak całkowicie nie zrozumiała Pani tego, co napisałam;moja uwaga dotyczyła faktu banalnego - to nie Polacy…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności