Kierunek magnetyczny – odczyty TAWS/FMS i dane z raportu MAK

Odczyty TAWS (system ostrzegania przed niebezpiecznym zbliżaniem się do ziemi) i FMS (system zarządzania lotem) (dokonane przez firmę Universal Avionics) zawierają wiele informacji o kursie (kierunku) zbliżania się do lotniska. Zapisy te są podane w raporcie NTSB dołączonym do Załącznika 4 do protokołu KBWL. Alarmy TAWS (str. 452-454)

TAWS #36
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
True Track: -91.757813 (268.242187) deg*
Track Rate: 0.034652 deg/sec
 
TAWS #37
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
True Track: -93.032227 (266.967773) deg *
Track Rate: -0.190988 deg/sec
 
TAWS #38
Alert Time (H:M:S): 06:40:59
True Track: -92.988281 (267.011719) deg*
Track Rate: -0.064736 deg/sec
 
*Wartość w biegunowym układzie współrzędnych Heading = 360°- True Track

Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:

Table 3-4 Serial Number 281 System Status

Parameter Value Raw Data Magnetic Heading Not Valid. Last known heading value was 267.1° HDGSRC    0000C58C  00 00
 _HDG       0000C584  BD ED Wind Not Valid. (Note: This is expected because there is loss of heading, which is necessary for computation of winds.) _WMAG   0000C9E8  81 D6
WANG      0000C9EA  12 10

 

Table 3-7 Serial Number 281 Analog Heading Inputs

Parameter Value Raw Data
  Heading Status Analog heading input not available ANALOGHDGFLAGS 0000C5EE 00 Last Known Heading Value (magnetic referenced)* 259.5° (266.5°) ANALOGHDG 0000C5EC B8 83

*Kierunek magnetyczny bez uwzględnienia deklinacji dla Smoleńska (7°)
 
 
Table 3-11 Serial Number 281 Cross-Side FMS Inputs

Parameter                                                                                                          Value                                    Raw Data Heading No Computed Data Last known heading Value was 264.8° DUFLG 0000C6D0 00 13
DUHDG 0000C6E4 BC 4D 00 00

Jak widać z powyższego, dla wszystkich podanych odczytów najwyższą wartością jest 268.242187° w punkcie TAWS #36 (06:40:36), najmniejszą 264.8° w miejscu zamrożenia FMS (06:41:02). Zatem różnica w czasie ostatnich 34 sekund lotu wynosi 3.44°.
Z zestawienia tych danych wynika jednoznacznie, że zmiana kursu nie mogła nastąpić przed zapisem TAWS #38 (06:40:59, 267.011719°).
 
W tym samym raporcie na str. 497 podane zostały błędy i informacje zanotowane i wyświetlane przez komputer FMS.
 
Table 3-13, Serial Number 281 Faults and Messages:

Parameter Value    Raw Data MSG Page MSG light blinking, but  MSG page not read.
Messages (newest to oldest):
                 
"NO HEADING"
(Appears when airborne and there are no heading inputs available.)
                 
"A/D HEADING FAIL"
(Appears when airborne and A/D heading input has been invalid for at least one second.)
 
"NO VOR RECEIVED"
(Appears when VOR* is tuned, but no bearing received.)
"NO DME RECEIVED"
(Appears when no DME are received.)
  MSGLIGHT 0000EE2C 00 03
MSG_STACK 001316E2 22 00 A8 4A 00 01 00 00 22 00 A9 68 F0 01 00 00 001316F2 22 00 AF 80 00 01 00 00 22 00 AF B4 00 00 00 00

*VOR - VHF omnidirectional range (niesprawność systemu nawigacyjnego KURS MP-70)
**DMR - distance measuring equipment                                                                             
               
Znajduje się tu także informacja, że pomiędzy punktem TAWS #38 i miejscem zamrożenia FMS, przez minimum jedną sekundę do komputera pokładowego docierały „błędne” (komentarz o roli programu Watchdog monitorującego odczyty z sensorów) dane kursu magnetycznego, zanim komunikacja została całkowicie zerwana.
 
Mamy zatem szczegółowe informacje dotyczące kursu magnetycznego zapisane w raporcie NTSB i dołączone do raportu Millera (Załącznik 4 do protokołu KBWL). Jak wygląda zatem zapowiadane w tytule porównanie z raportem MAK?
Na stronie 70 tego raportu znajduje się wykres Magnetic Header (bez uwzględnienia deklinacji). Żadne opisy nie zastąpią dobrej ilustracji, więc zamiast długich dywagacji jeden wykres i wszystko powinno być jasne:


 
Na tym wykresie MAK „szara strefa”, czyli brak odczytów, pojawia się wcześniej niż na odczytach z innych sensorów i trwa dłużej. Intrygujące, tym bardziej, że po przerwie zapisy pojawiają się ponownie.
Często mówi się - nic dodać, nic ująć - ale najwyraźniej nie w tym przypadku.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Viilo

09-07-2012 [21:57] - Viilo | Link:

Popraw mnie jezeli sie myle ponizej:

Zapisy TAWS sa zaszyfrowane, Amerykanie sa bardziej od kacapow zaawansowani w odnajdywaniu kolejnych liczb pierwszych, kacapy nie mogly odczytac zapisow TAWS wiec tym bardziej nie mogli ich sfalszowac.
Kierunek magnetyczny jest obliczany z kolejnych wyliczen GPS, skrzynka TAWS zapisuje wspolrzedne geograficzne wyliczone przez GPS.

Wystarczy zatem odnalezc na mapie ostatnie wspolrzedne geograficzne zapisane przez TAWS by potwierdzic lub obalic tak zwana "teorie maskirowki".

Obrazek użytkownika fritz

09-07-2012 [22:30] - fritz | Link:

Jezeli Rosjanie nie byli w stanie zlamac szyfrowania, nie byli w stanie sfalszowac zapisu.

Obrazek użytkownika kano

10-07-2012 [04:17] - kano | Link:

Zapisy są zaszyfrowane, potrzebny jest do tego nie tylko specjalny program, ale również ingerencja w hardware. Z zapisów wiemy, że samolot (tail number 101) mający na pokładzie ten FMS i TAWS musiał się rozbić w sekundę po zamrożeniu pamięci.  Zapisana w tym momencie pozycja geograficzna jest odległa o około 50 metrów od pierwszego uderzenia w ziemię. Pomysł ze sfałszowaniem tych zapisów w taki sposób, żeby podważały końcowe wnioski MAK i Millera nie jest nawet zabawny.

Obrazek użytkownika 1235813...

09-07-2012 [22:17] - 1235813... | Link:

bo jak inaczej dotrzeć do tego durnego telewizyjnego Narodu, a przynajmniej do jego tafauenowej części?
Jesteście blisko dotarcia do prawdy, "oni" dobrze o tym wiedzą, stąd ten skowyt lub wręcz przeciwnie - milczenie
Szczęść Boże Panie Doktorze

Obrazek użytkownika kano

10-07-2012 [01:49] - kano | Link:

Najlepiej ulotki z jakimś obciążeniem, żeby trafiły do głowy, ale nie skrzywdziły.

Obrazek użytkownika PolCaM

19-07-2012 [19:58] - PolCaM | Link:

PANIE PROFESORZE !

Zanim spelnia sie marzenia o ulotkach z obciazeniem ( popieram w calosci), sprobujmy konkretnej akcji.

W INTERNECIE na stronie http://www.solidaritywithpolan...

jest BARDZO WAZNA PETYCJA do Kongresu USA O POWOLANIE MIEDZYNARODOWEJ KOMISJI W SPRAWIE KATASTROFY SMOLENSKIEJ.
TRZEBA TE AKCJE ROZPROPAGOWAC I SZEROKO PORZEC.
Z wyrazami szacunku i wdziecznosci,
PolCaM

Obrazek użytkownika Teresa Bochwic

09-07-2012 [22:31] - Teresa Bochwic | Link:

Panie Profesorze, wyczytałam tu gdzieś, że Pan prowadzi portal Polis2008 razem z FYM-em. Kiedyś przesłałam mu swoją ksiażkę o Solidarności oświaty, zdaje się, została gdzieś umieszczona. Jednak nie umiem jej znaleźć, portal nie ma wyszukiwarki, poza tym dziwne nazwy typu "wejście do miasta" itp. nie sugerują, gdzie szukać książek.  Czy moge prosić o wskazówkę, jak ją znaleźć?

Obrazek użytkownika kano

09-07-2012 [23:41] - kano | Link:

Od ubiegłorocznego numeru kwiecień-maj nie mam już kontaktu z portalem Polis2008, a dokładniej mówiąc z internetowym wydaniem POLIS MPC.
Odnalazłem opublikowny wstęp do Pani książki i jeżeli mnie pamięć nie myli to był jedyny artykuł (POLIS MPC listopad-grudzień 2009):

http://www.polis2008.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=564:narodziny-i-dziaalno-solidarnociq-owiaty-i-wychowania-1980-1989&catid=209:dzielnica-publicystow&Itemid=267

Może więcej informacji będzie posiadał Arek Balwierz, który administrował tym portalem.

Serdecznie pozdrawiam.
Kazimierz Nowaczyk

Obrazek użytkownika Teresa Bochwic

10-07-2012 [16:41] - Teresa Bochwic | Link:

Wydawało mi się, ze miała być całość, ale co robić, niech i wstęp będzie.
Pozdrawiam, wyrazy szacunku za to, co Pan robi
TB

Obrazek użytkownika po matrix

09-07-2012 [23:07] - po matrix | Link:

Czy może ktoś wie jak to się stało że amerykanie mieli dostęp do niesfałszowanych danych TAWS i FSM ?

Obrazek użytkownika wicenigga

09-07-2012 [23:44] - wicenigga (niezweryfikowany) | Link:

po matrix - Historia

Posiada konto przez
3 godziny 8 minut

Żadnych wrzutek !

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

10-07-2012 [08:58] - NASZ_HENRY | Link:

Czyli Rosjanie wysyłając FMS i TAWS zakładali, że nikt nie będzie miał dostępu do danych i nie będzie ich analizował. Czy do skrzynki ATMu miał Pan dostęp? Czy to też jak zdjęcia satelitarne tajemnica państwowa ;-)

Obrazek użytkownika kano

10-07-2012 [15:46] - kano | Link:

Nie miałem, prokuratura odmawia ich udostępnienia, a w przypadku "wejścia" w ich posiadanie grozi wszczęciem postępowania. Nie pamiętam, żeby te dane zostały objęte klauzulą tajne/jeszcze tajniejsze. Natomiast część tych danych znalazła się w załączniku 4.11, co potwierdził dr Lasek, nie wiem czy to też "podpada" pod prokuraturę.

Obrazek użytkownika nurni

10-07-2012 [23:04] - nurni (niezweryfikowany) | Link:

Prokuratura SZESĆ razy odmówiła juz mecenasowi Hamburze który wystepuje do niej o zapis skrzynki ATM. Cyfrowy zapis parametrów lotu jest bardzo pilnie strzeżona tajemnicą ....
Czemu?

Ano chyba ostatnia prezentacja na której zobaczylismy faktyczną (Lasek potwierdził w rozmowie telefonicznej że dane na tej prezentacji sa prawdziwe) wysokośc samolotu nad brzozą, owa prezentacja pokazała że dysponując danymi można całe to kłamstwo smoleńskie obalić w proch i pył. I zarazem, postawić komisje Millera przed sądem.

Obrazek użytkownika Bresland

10-07-2012 [18:43] - Bresland (niezweryfikowany) | Link:

"Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:"
- dlaczego dane z obydwu tabel różnią się chociaż dotyczą tego samego czasu - tab.3.7 266.5°, tab.3-11 264.8°?

Wykres to porównanie Miller(niebieski)-Mak(czerwony)?

Obrazek użytkownika kano

10-07-2012 [20:58] - kano | Link:

1. Tabela 3.7 266.5° - to dane zapisane w komputerze pokładowym drugiego pilota (tylko z tego komputera zostały odzyskane dane). Natomiast 264.8° pochodzi z komputera pierwszego pilota, który przesłał tą wartość komputerowi drugiego pilota. Różnica wynosi 1.7° i nie ma istotnego znaczenia przy zapisie z dokładnością do jednej sekundy..
2. Linia czerwona, to wykres MAK, niebieską wyznaczają odczyty z TAWS #38 i FMS.