Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Kierunek magnetyczny – odczyty TAWS/FMS i dane z raportu MAK
Wysłane przez kano w 09-07-2012 [20:44]
_HDG 0000C584 BD ED Wind Not Valid. (Note: This is expected because there is loss of heading, which is necessary for computation of winds.) _WMAG 0000C9E8 81 D6
WANG 0000C9EA 12 10
Heading Status Analog heading input not available ANALOGHDGFLAGS 0000C5EE 00 Last Known Heading Value (magnetic referenced)* 259.5° (266.5°) ANALOGHDG 0000C5EC B8 83
DUHDG 0000C6E4 BC 4D 00 00
Messages (newest to oldest):
"NO HEADING"
(Appears when airborne and there are no heading inputs available.)
"A/D HEADING FAIL"
(Appears when airborne and A/D heading input has been invalid for at least one second.)
"NO VOR RECEIVED"
(Appears when VOR* is tuned, but no bearing received.)
"NO DME RECEIVED"
(Appears when no DME are received.)
MSGLIGHT 0000EE2C 00 03
MSG_STACK 001316E2 22 00 A8 4A 00 01 00 00 22 00 A9 68 F0 01 00 00 001316F2 22 00 AF 80 00 01 00 00 22 00 AF B4 00 00 00 00
Odczyty TAWS (system ostrzegania przed niebezpiecznym zbliżaniem się do ziemi) i FMS (system zarządzania lotem) (dokonane przez firmę Universal Avionics) zawierają wiele informacji o kursie (kierunku) zbliżania się do lotniska. Zapisy te są podane w raporcie NTSB dołączonym do Załącznika 4 do protokołu KBWL. Alarmy TAWS (str. 452-454)
TAWS #36
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
True Track: -91.757813 (268.242187) deg*
Track Rate: 0.034652 deg/sec
TAWS #37
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
True Track: -93.032227 (266.967773) deg *
Track Rate: -0.190988 deg/sec
TAWS #38
Alert Time (H:M:S): 06:40:59
True Track: -92.988281 (267.011719) deg*
Track Rate: -0.064736 deg/sec
*Wartość w biegunowym układzie współrzędnych Heading = 360°- True Track
Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:
Table 3-4 Serial Number 281 System Status
Parameter Value Raw Data Magnetic Heading Not Valid. Last known heading value was 267.1° HDGSRC 0000C58C 00 00_HDG 0000C584 BD ED Wind Not Valid. (Note: This is expected because there is loss of heading, which is necessary for computation of winds.) _WMAG 0000C9E8 81 D6
WANG 0000C9EA 12 10
Table 3-7 Serial Number 281 Analog Heading Inputs
Parameter Value Raw DataHeading Status Analog heading input not available ANALOGHDGFLAGS 0000C5EE 00 Last Known Heading Value (magnetic referenced)* 259.5° (266.5°) ANALOGHDG 0000C5EC B8 83
*Kierunek magnetyczny bez uwzględnienia deklinacji dla Smoleńska (7°)
Table 3-11 Serial Number 281 Cross-Side FMS Inputs
DUHDG 0000C6E4 BC 4D 00 00
Jak widać z powyższego, dla wszystkich podanych odczytów najwyższą wartością jest 268.242187° w punkcie TAWS #36 (06:40:36), najmniejszą 264.8° w miejscu zamrożenia FMS (06:41:02). Zatem różnica w czasie ostatnich 34 sekund lotu wynosi 3.44°.
Z zestawienia tych danych wynika jednoznacznie, że zmiana kursu nie mogła nastąpić przed zapisem TAWS #38 (06:40:59, 267.011719°).
W tym samym raporcie na str. 497 podane zostały błędy i informacje zanotowane i wyświetlane przez komputer FMS.
Table 3-13, Serial Number 281 Faults and Messages:
Messages (newest to oldest):
"NO HEADING"
(Appears when airborne and there are no heading inputs available.)
"A/D HEADING FAIL"
(Appears when airborne and A/D heading input has been invalid for at least one second.)
"NO VOR RECEIVED"
(Appears when VOR* is tuned, but no bearing received.)
"NO DME RECEIVED"
(Appears when no DME are received.)
MSGLIGHT 0000EE2C 00 03
MSG_STACK 001316E2 22 00 A8 4A 00 01 00 00 22 00 A9 68 F0 01 00 00 001316F2 22 00 AF 80 00 01 00 00 22 00 AF B4 00 00 00 00
*VOR - VHF omnidirectional range (niesprawność systemu nawigacyjnego KURS MP-70)
**DMR - distance measuring equipment
Znajduje się tu także informacja, że pomiędzy punktem TAWS #38 i miejscem zamrożenia FMS, przez minimum jedną sekundę do komputera pokładowego docierały „błędne” (komentarz o roli programu Watchdog monitorującego odczyty z sensorów) dane kursu magnetycznego, zanim komunikacja została całkowicie zerwana.
Mamy zatem szczegółowe informacje dotyczące kursu magnetycznego zapisane w raporcie NTSB i dołączone do raportu Millera (Załącznik 4 do protokołu KBWL). Jak wygląda zatem zapowiadane w tytule porównanie z raportem MAK?
Na stronie 70 tego raportu znajduje się wykres Magnetic Header (bez uwzględnienia deklinacji). Żadne opisy nie zastąpią dobrej ilustracji, więc zamiast długich dywagacji jeden wykres i wszystko powinno być jasne:
Na tym wykresie MAK „szara strefa”, czyli brak odczytów, pojawia się wcześniej niż na odczytach z innych sensorów i trwa dłużej. Intrygujące, tym bardziej, że po przerwie zapisy pojawiają się ponownie.
Często mówi się - nic dodać, nic ująć - ale najwyraźniej nie w tym przypadku.
Komentarze
09-07-2012 [21:57] - Viilo | Link: Witaj KaNo,
Popraw mnie jezeli sie myle ponizej:
Zapisy TAWS sa zaszyfrowane, Amerykanie sa bardziej od kacapow zaawansowani w odnajdywaniu kolejnych liczb pierwszych, kacapy nie mogly odczytac zapisow TAWS wiec tym bardziej nie mogli ich sfalszowac.
Kierunek magnetyczny jest obliczany z kolejnych wyliczen GPS, skrzynka TAWS zapisuje wspolrzedne geograficzne wyliczone przez GPS.
Wystarczy zatem odnalezc na mapie ostatnie wspolrzedne geograficzne zapisane przez TAWS by potwierdzic lub obalic tak zwana "teorie maskirowki".
09-07-2012 [22:30] - fritz | Link: Dobrze zauwazone
Jezeli Rosjanie nie byli w stanie zlamac szyfrowania, nie byli w stanie sfalszowac zapisu.
10-07-2012 [04:17] - kano | Link: Viilo
Zapisy są zaszyfrowane, potrzebny jest do tego nie tylko specjalny program, ale również ingerencja w hardware. Z zapisów wiemy, że samolot (tail number 101) mający na pokładzie ten FMS i TAWS musiał się rozbić w sekundę po zamrożeniu pamięci. Zapisana w tym momencie pozycja geograficzna jest odległa o około 50 metrów od pierwszego uderzenia w ziemię. Pomysł ze sfałszowaniem tych zapisów w taki sposób, żeby podważały końcowe wnioski MAK i Millera nie jest nawet zabawny.
09-07-2012 [22:17] - 1235813... | Link: to chyba należy rzorzucać w formie ulotek z samolotu
bo jak inaczej dotrzeć do tego durnego telewizyjnego Narodu, a przynajmniej do jego tafauenowej części?
Jesteście blisko dotarcia do prawdy, "oni" dobrze o tym wiedzą, stąd ten skowyt lub wręcz przeciwnie - milczenie
Szczęść Boże Panie Doktorze
10-07-2012 [01:49] - kano | Link: Bóg zapłać
Najlepiej ulotki z jakimś obciążeniem, żeby trafiły do głowy, ale nie skrzywdziły.
19-07-2012 [19:58] - PolCaM | Link: NOWA smolenska odsiecz z USA
PANIE PROFESORZE !
Zanim spelnia sie marzenia o ulotkach z obciazeniem ( popieram w calosci), sprobujmy konkretnej akcji.
W INTERNECIE na stronie http://www.solidaritywithpolan...
jest BARDZO WAZNA PETYCJA do Kongresu USA O POWOLANIE MIEDZYNARODOWEJ KOMISJI W SPRAWIE KATASTROFY SMOLENSKIEJ.
TRZEBA TE AKCJE ROZPROPAGOWAC I SZEROKO PORZEC.
Z wyrazami szacunku i wdziecznosci,
PolCaM
09-07-2012 [22:31] - Teresa Bochwic | Link: Na nny temat
Panie Profesorze, wyczytałam tu gdzieś, że Pan prowadzi portal Polis2008 razem z FYM-em. Kiedyś przesłałam mu swoją ksiażkę o Solidarności oświaty, zdaje się, została gdzieś umieszczona. Jednak nie umiem jej znaleźć, portal nie ma wyszukiwarki, poza tym dziwne nazwy typu "wejście do miasta" itp. nie sugerują, gdzie szukać książek. Czy moge prosić o wskazówkę, jak ją znaleźć?
09-07-2012 [23:41] - kano | Link: POLIS MPC
Od ubiegłorocznego numeru kwiecień-maj nie mam już kontaktu z portalem Polis2008, a dokładniej mówiąc z internetowym wydaniem POLIS MPC.
Odnalazłem opublikowny wstęp do Pani książki i jeżeli mnie pamięć nie myli to był jedyny artykuł (POLIS MPC listopad-grudzień 2009):
http://www.polis2008.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=564:narodziny-i-dziaalno-solidarnociq-owiaty-i-wychowania-1980-1989&catid=209:dzielnica-publicystow&Itemid=267
Może więcej informacji będzie posiadał Arek Balwierz, który administrował tym portalem.
Serdecznie pozdrawiam.
Kazimierz Nowaczyk
10-07-2012 [16:41] - Teresa Bochwic | Link: Dziękuję!
Wydawało mi się, ze miała być całość, ale co robić, niech i wstęp będzie.
Pozdrawiam, wyrazy szacunku za to, co Pan robi
TB
09-07-2012 [23:07] - po matrix | Link: ?
Czy może ktoś wie jak to się stało że amerykanie mieli dostęp do niesfałszowanych danych TAWS i FSM ?
09-07-2012 [23:44] - wicenigga (niezweryfikowany) | Link: No, widzę że dopiero się urodziłeś i zdziwiony rozpytujesz.
po matrix - Historia
Posiada konto przez
3 godziny 8 minut
Żadnych wrzutek !
10-07-2012 [08:58] - NASZ_HENRY | Link: FMS TAWS ATM
Czyli Rosjanie wysyłając FMS i TAWS zakładali, że nikt nie będzie miał dostępu do danych i nie będzie ich analizował. Czy do skrzynki ATMu miał Pan dostęp? Czy to też jak zdjęcia satelitarne tajemnica państwowa ;-)
10-07-2012 [15:46] - kano | Link: ATM
Nie miałem, prokuratura odmawia ich udostępnienia, a w przypadku "wejścia" w ich posiadanie grozi wszczęciem postępowania. Nie pamiętam, żeby te dane zostały objęte klauzulą tajne/jeszcze tajniejsze. Natomiast część tych danych znalazła się w załączniku 4.11, co potwierdził dr Lasek, nie wiem czy to też "podpada" pod prokuraturę.
10-07-2012 [23:04] - nurni (niezweryfikowany) | Link: W uzupelnieniu tego co napisał Kano
Prokuratura SZESĆ razy odmówiła juz mecenasowi Hamburze który wystepuje do niej o zapis skrzynki ATM. Cyfrowy zapis parametrów lotu jest bardzo pilnie strzeżona tajemnicą ....
Czemu?
Ano chyba ostatnia prezentacja na której zobaczylismy faktyczną (Lasek potwierdził w rozmowie telefonicznej że dane na tej prezentacji sa prawdziwe) wysokośc samolotu nad brzozą, owa prezentacja pokazała że dysponując danymi można całe to kłamstwo smoleńskie obalić w proch i pył. I zarazem, postawić komisje Millera przed sądem.
10-07-2012 [18:43] - Bresland (niezweryfikowany) | Link: Pytanie laika
"Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:"
- dlaczego dane z obydwu tabel różnią się chociaż dotyczą tego samego czasu - tab.3.7 266.5°, tab.3-11 264.8°?
Wykres to porównanie Miller(niebieski)-Mak(czerwony)?
10-07-2012 [20:58] - kano | Link: Różnice
1. Tabela 3.7 266.5° - to dane zapisane w komputerze pokładowym drugiego pilota (tylko z tego komputera zostały odzyskane dane). Natomiast 264.8° pochodzi z komputera pierwszego pilota, który przesłał tą wartość komputerowi drugiego pilota. Różnica wynosi 1.7° i nie ma istotnego znaczenia przy zapisie z dokładnością do jednej sekundy..
2. Linia czerwona, to wykres MAK, niebieską wyznaczają odczyty z TAWS #38 i FMS.