Intermodal dobrym kierunkiem transportu dziś i jutro

Jak to nieraz bywa z danymi GUS, publikuje on dane za dość dawno miniony okres. Nie inaczej tym razem. Mimo to zatrzymajmy się na czwartkowej publikacji Urzędu nt. transportu intermodalnego w Polsce w 2023 r. To stosunkowo mniej znana forma działalności tej branży, mająca za to przed sobą perspektywiczną przyszłość.
Wyjaśnijmy na początek, że chodzi o rodzaj przewozów rozmaitych towarów w – w kraju, jak i za granicę za pomocą transportu lądowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, z udziałem specjalnych miejsc przeładunkowych – terminali: przede wszystkich lądowych, jak i lądowo-morskich.
Jak tłumaczy to GUS tego typu działalność pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń.
Z danych Urzędu wynika, że w Polsce na koniec 2023 r. zlokalizowanych było 39 tego typu aktywnych terminali. Tym samym było ich o 4 więcej niż w 2022 r.
Spośród 39 terminali funkcjonujących w ub.r. 4 (2 w Gdyni oraz w Gdańsku i w Szczecinie) obsługiwały przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), a większość (35) - obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe). Te ostatnie zlokalizowane były w 10 województwach
Co przy tym ciekawe choć łączna roczna zdolność przeładunkowa wszystkich naszych terminali transportu intermodalnego wyniosła na koniec ub.r. 9,2 mln TEU (jednostki objętości kontenera o długości 20 stóp, tj. o objętości ok. 39 m3) to w 4 terminalach morskich – 4,7 mln TEU, a w 35 terminalach lądowych mniej, bo – 4,5 mln TEU. Ponadto pojemność placów składowych w terminalach morskich w 2023 r. wobec 2022 r. zwiększyła się o 15,0%, a w tym samym czasie w terminalach lądowych zmniejszyła się o 7,4%.
Według GUS w 2023 r. w transporcie intermodalnym znaczny udział miały towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 23,9% (wzrost o 12,7 p. proc.), chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne – 5,0% (spadek o 0,3 p. proc.), produkty spożywcze, napoje i tytoń – 4,8% (wzrost o 1,2 p. proc.). Dla 54,2% przewiezionych ładunków ich rodzaj był nieznany (spadek o 8,1 p. proc. w porównaniu z 2022 r.). łącznie transportem samochodowym intermodalnym przewieziono ponad 18,5 mln t ładunków w kontenerach. Udział przewozów krajowych wyniósł 98,8%.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego do największych terminali intermodalnych należą: Baltic Hub Container Terminal w porcie gdańskim, BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy i Gdynia Container Terminal - w porcie w Gdyni, Spedycja Polska Spedcont Terminal Kontenerowy Łódź Olechów oraz łącznie 7 terminali PKP Cargo.
Największymi przewoźnikami intermodalnymi w 2023 r. były firmy: PKP Cargo, PCC Intermodal i DB Cargo Polska, których łączny udział w rynku wynosi ponad 50%. Spływają już jednak pierwsze dane dotyczące br.
- W I kwartale 2024 r. przewozy intermodalne w Polsce odnotowały duży wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zwiększył się także udział transportu kombinowanego w kolejowych przewozach towarowych — mówił Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego podczas Kongresu Intermodal in Poland 2024, który w czerwcu odbywał się w Janowie Podlaskim.
Jak poinformował portal intermodalnews.pl od stycznia do marca br. pociągi intermodalne przewiozły w Polsce 6,8 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu do I kw. 2023 r. Praca przewozowa intermodalu wyniosła 2,3 mld ton w przeliczeniu na kilometry (tkm), co oznacza wzrost o 25%. Liczba przewiezionych jednostek w transporcie intermodalnym wyniosła w I kw. br. 424 tys., co oznacza wzrost o 7%. W jednostkach TEU było to odpowiednio 645 tys. i +2%.
Jednocześnie w tym samym czasie udział ładunków intermodalnych w kolejowych przewozach towarowych wyniósł 12,6% pod względem masy i 16,8% pod względem pracy przewozowej. To oznacza że przewozy intermodalne stanowiły większą część rynku kolei towarowych niż w poprzednich latach.
Według danych UTK do największych w I kwartale br. przewoźników w przewozach intermodalnych wg masy (łącznie ok. 2/3 przewiezionej masy) należały: firmy: PKP Cargo (18,47% udziału w tym rynku pod względem wielkości masy przewiezionych towarów), PCC Intermodal (16,36%), DB Cargo (12,12%), Captrain Polska (6,49%), Metrans Rail (5,75%) oraz Eurasian Railway Carrier (5,38%).
- Wolumen towarów przewożonych przez terminale multimodalne przez cały czas się zwiększa. Wobec tego opłaty podatkowe od tej działalności przez cały czas także będą się zwiększały – podsumował w wypowiedzi dla Gazety Polskiej Grzegorz Puda, b. min. funduszy i polityki regionalnej.



Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika u2

30-08-2024 [21:49] - u2 | Link:

*** transportu lądowego, kolejowego, morskiego i lotniczego ***

W PRL-u potęgą był transport kolejowy. W 3RP zaniedbano kolej, a byli SB-ecy pozakładali firmy transportowe typu TIR import export. Teraz kiedy PKP Cargo odżyło dzięki Dobrej Zmianie znowu doszła do głosu post-ubecka mafia i chce zlikwidować doskonale prosperującą firmę i oddać ją w łapki Niemiec, za pomocą oligarchicznego pośrednika z Ukrainy.

Obrazek użytkownika marsie

30-08-2024 [22:20] - marsie | Link:

Jakoś nic nie mogę znaleźć ciekawego – co z tymi naszymi NB?
https://biuletynnowy.blogspot.com
Poczytajcie jednak – pozdrówka!
Pardon – idiota nadal działa?
 

Obrazek użytkownika Jan1797

31-08-2024 [23:26] - Jan1797 | Link:

***PKP Cargo (18,47% udziału w tym rynku pod względem wielkości masy przewiezionych towarów), PCC Intermodal (16,36%), DB Cargo (12,12%), Captrain Polska (6,49%), Metrans Rail (5,75%) oraz Eurasian Railway Carrier (5,38%).***
@Maciej Pawlak 30-08-2024 [20:59]
Bardziej niż trafne, proszę Autora ;)
Podobnie temat traktował pan Grzegorz Puda. Wykazał to w 2021 roku?- Oby z kontynuacją…
Cytowany Łukasz Kuś z portalu intermodalnews.pl wskazał;
 -Od grudnia ubiegłego roku widoczny jest ponowny wzrost zainteresowania wśród operatorów logistycznych, wysyłaniem towarów droga lądową z Chin do Europy. ***Problemy żeglugi na Morzu Czarnym, wzrost kosztów transportu morskiego, niepewna sytuacja w żegludze przez Morze Czerwone***, czy ataki partyzantów z Jemenu oraz wzrost stawek frachtu morskiego w ostatnich tygodniach dopełniły zainteresowanie. Wrost ***wymiany handlowej między Wietnamem a Unią Europejską drogą lądową przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Białoruś do Małaszewicz*** przypieczętował wskazanie. Wszystko to sprawia, że zainteresowanie przewozami kontenerowymi Chin do Europy szlakami kolejowymi (***kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku oferuje 3-5 razy krótszy transit time w zależności od konkretnej trasy.***) zauważyć musieli na Białorusi (***wzrostowy trend w tranzycie pomiędzy Białorusią a Chinami o 68% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.***).  A, że opłaty tranzytowe są ważnym źródłem dochodów dla Białorusi (dziwne, że tylko tam), to wprowadzenie szczegółowych kontroli towarów, które wjeżdżają do Polski od wschodu, nie jest dla Chin deprymujące. Czy trzeba więcej? O PKP Cargotory raczej nie, ale, że wagony są zbędne? Trudno pojąć;))