Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Dwie strony medalu

Izabela Brodacka Falzmann, 23.09.2023
Wiceminister gospodarki Ukrainy Taras Kachka postawił ultimatum - w przypadku przedłużenia embarga Ukraina uda się po pomoc do Światowej Organizacji Handlu (WTO). I tak się stało. 
24 sierpnia w Dzień Niepodległości Ukrainy odbyła się premiera filmu Dowbusz. Jest to historia osiemnastowiecznego opryszka, który wsławił się mordowaniem polskiej szlachty. Dobrze widać, że zadekretowana miłość polsko ukraińska już się zaczyna sypać. Nie da się po prostu ukryć, że narodowa tożsamość Ukraińców została zbudowana na walce z Polakami. Bohaterem narodowym Ukrainy jest Bogdan Chmielnicki, który na mocy ugody w Perejasławiu spowodował oddanie Ukrainy pod władzę cara. Innym najsłynniejszym bohaterem Ukrainy jest Stefan Bandera, który jako lider OUN przez całe życie walczył z Polakami. Za tę działalność został przez sądy Rzeczpospolitej skazany na karę śmierci zamienioną na dożywocie. Pewien dowcipniś słusznie zauważył, że Konrad Mazowiecki sprowadzając do Polski trzystu Krzyżaków stworzył problem, z którym Polska borykała się przez trzysta lat i zapytał przez ile lat będziemy się borykać z problemami, które stworzono sprowadzając do Polski dwa miliony Ukraińców?
Ukraińcy posiadają „gen antypolski” pisze Paweł Sonisz w „Warszawskiej Gazecie”.  Spróbujmy wyjaśnić jakie są tego przyczyny. Rzeczpospolita wielonarodowa była to rzeczpospolita szlachecka. Właścicielami ziemi byli Polacy a chłopami pańszczyźnianymi , a potem robotnikami najemnymi „ tutejsi” czyli rdzenna ludność zamieszkująca tereny dzisiejszej Białorusi oraz Ukrainy. Białorusini zdobyli świadomość narodową anektując niejako polską arystokrację i uważając ją za własną elitę. Znam bardzo dobrze stosunki na Białorusi, bywałam tam po ustąpieniu sowieckiej władzy wiele razy i nie ulegnę obowiązującej, całkowicie fałszywej narracji. Po 89 roku Polska wybrała sobie Białoruś na tę żabę z bajki  Jean de La Fontaine’a, która ma się nas bać. Można sądzić, że widzenie tego kraju leczyło nasze narodowe kompleksy. Przez całe lata zupełnie niezgodnie z prawdą przedstawiano Białoruś jako obraz nędzy i rozpaczy. Miały tam panować bieda, zacofanie, brud i terror. Gdy ktoś chciał skrytykować jakiś polski obyczaj zadawał retoryczne pytanie: „czy jesteśmy na Białorusi?” Prawda była zupełnie inna i trudno uwierzyć, że nie znali jej politycy i dziennikarze. Na Białoruś można było się  wybrać bez najmniejszych kłopotów i bez trudu sprawdzić jak wygląda ten kraj i jakie panują tam stosunki. Prawda jest taka, że po wielu latach sowieckiego terroru i faktycznej nędzy Łukaszenko postawił kraj na nogi. Odbudował miasta, cerkwie, kościoły katolickie i liczne polskie arystokratyczne siedziby. W tym Nieśwież, Mir, pałacyk Ogińskiego- Zalesie i dwór Mickiewicza w Zaosiu koło Nowogródka.  Zbudował szosy. Rektor pięknie odrestaurowanego i działającego seminarium w Pińsku mówił mi żartobliwie, że codziennie modlą się o zdrowie batiuszki. Najważniejsze jest jednak, że Białorusini są niezwykle życzliwi wobec Polaków, całkowicie pozbawieni resentymentów wobec dawnych klas wyższych. To Białoruś należało „ zagospodarować”  i nawiązać z nią poprawne stosunki. Nieustanne wtrącanie się Polaków w sprawy obcego państwa, popieranie operetkowej opozycji i udział w próbach obalenia reżimu Łukaszenki dało spodziewany rezultat. Batiuszka „odwinął się” i pokazał jak łatwo jest destabilizować życie sąsiedniego kraju. Bardzo długo, lawirując jak mógł, łasił się do Polski. Teraz (nadal lawirując) przeszedł na stronę wroga. Można powiedzieć, że został wepchnięty w łapy Putina i raczej nie ma od tego odwrotu.
„Tutejsi” z Ukrainy to zupełnie inna historia. Kozacy mieli swoją arystokrację, swoją hierarchię społeczną i sprowadzanie ich do roli chłopów pańszczyźnianych czy służby nie mogło być  przez nich akceptowane. Ich świadomość narodowa, opierała się na walce z dominacją polskich panów prowadzonej właściwymi im okrutnymi metodami. Żądanie aby Ukraińcy wyrzekli się swoich narodowych bohaterów, którzy dla nas są zwykłymi zbrodniarzami ma taki sens jaki miałoby żądanie aby Polacy uznali za zbrodniarza na przykład Jagiełłę. Zauważmy, że kolaboracja z Niemcami w czasie II Wojny Światowej dawała Ukrainie złudną nadzieję na wybicie się na niepodległość. Podobne motywy kierowały niektórymi naszymi góralami którzy dali się wciągnąć w koncepcję  Goralenvolk, bo nie akceptowali pańskiej Polski. Góralska przyśpiewka mówiła:  „Hej panowie, panowie, będziecie panami, ale nie będziecie przewodzić nad nami”, a Wacław Krzeptowski przekonywał, że Niemcy wyzwolą górali spod niewoli „panów”. 
Jeszcze bardziej absurdalne jest wymaganie aby Polacy  zapomnieli o ludobójstwie na Wołyniu i udziale ukraińskich formacji po stronie hitlerowców w rzezi Woli. Nie jest możliwe napisanie synkretycznej historii podobnie jak niemożliwe jest stworzenie synkretycznej religii. Dobrym przykładem jest niepowodzenie prezydenta Indonezji Suharto w zrealizowaniu podobnej koncepcji. Opisuje to Sławomir Stoczyński w niedawno wydanej, bardzo ciekawej książce „ Indonezja kraj kontrastów i paradoksów”, którą wszystkim gorąco polecam. Otóż w 1945 roku po uzyskaniu przez Indonezję niepodległości państwowej prezydent Suharto oparł próbę zbudowania silnego państwa na dwóch koncepcjach. Jedną z nich była idea transmigracji czyli przenoszenia ludności z terenów przeludnionych, głównie z Jawy na inne wyspy. Drugą- był synkretyzm religijny i kulturowy czyli idea połączenia różnych systemów wierzeń i obyczajów. Obydwie te idee poniosły całkowitą klęskę. Kiedy w 1998 roku upadła dyktatura Suharto w Indonezji zawrzało. Krwawe bratobójcze walki, wywołane próbą wcielania w życie pomysłów Suharto trwały przez trzy lata. Zakończył je rozejm podpisany w 2002 roku.
Wniosek jest prosty. Wszelkie próby stworzenia wspólnoty dwojga narodów (narodu ukraińskiego i polskiego) przy ich wielkiej odległości kulturowej i historycznej skazane są na niepowodzenie. Co nie znaczy, że nie należy dbać o poprawne stosunki między tymi krajami. Pomagać też można ale rozsądnie.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 12425
spike

spike

23.09.2023 10:22

Czy nie sądzi Pani, że w stosunkach polsko-ukraińskich "inni szatani tam stoją" ?
Podaniem Polski pod jakikolwiek sąd, nie może zmusić, byśmy brali od nich zboża, mając swoje, tym bardziej, że nie blokujemy tranzytu, a pomagamy w tym.
Z historii którą Ukraińcy chyba powinni znać, wysuwa się jeden wniosek, że kolaboracja przeciw Polsce zawsze szkodziła Ukrainie, jedynym wytłumaczeniem może być fakt, że "szczyty władzy" są zindoktrynowane przez wrogów Polski, Rosję i Niemcy, jak "nasza" opozycja.
Jak to będzie wyglądać, zobaczymy kogo Ukraińcy będą wybierać do władz.
Jedna z naszych blogerek pisze, że często bywa na Ukrainie, ludność jest Polsce przychylna.
Pzdr.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 10:41

Dodane przez spike w odpowiedzi na Czy nie sądzi Pani, że w

Kolec
I w ogóle jak Ukraińcy pierdzą to kwiatkami pachnie , tylko my się na zapachach nie znamy .
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 10:43

Dodane przez spike w odpowiedzi na Czy nie sądzi Pani, że w

@ spike
Indywidualne doświadczenia z Ukraińcami nie mogą przesłaniać obrazu całości . Korzystaliśmy z pracy pani która opiekowała się starszą chorą osobę i była jak córka. Zaprzyjaźniliśmy się z nią. Chłopcy którzy robili remont byli rewelacyjni. Fachowi, grzeczni, pomocni, porządni. Sprzątali po sobie, niczego nie wymagali. Ale to ci którzy przyjechali do pracy. Zapisy do ich firmy są z wyprzedzeniem roku.  W przypadku masowej emigracji pojawiają się typowe problemy z asymilacją. Poza tym dzieli nas pamięć historyczna. To nie rzutuje na kontakty prywatne. Lecz na politykę powinno rzutować.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 11:09

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ spike

Pani Izabelo
Swietna notka, jak zwykle ...
W temacie zapytam przekornie: Czy kilkusetletnia historia polskich Żydów i słynnej tatarskiej Hordy Lipków osiedlonej w Polsce, nie świadczy o tym, że odpowiednia polityka Polski, może dać pozytywne efekty także wobec Ukraińców? W czasach jagiellońskich, Rzeczpospolita była wielonarodowym i "multi religijnym" państwem - jakoś nam to wychodziło. Jednak zaborcy skutecznie to zniszczyli, właśnie z tych powodów które dzisiaj na Ukrainie mają szanse się spełnić.
Pozdrawiam.
Czesław2

Czesław2

23.09.2023 12:59

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ spike

@Izabela Ktoś o Ruskich powiedział, że prywatnie są do rany przyłóż. Gdy dyskusja schodzi na matkę Rosję, można dostać nożem. Czy Ukraińcy tak samo?
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 14:00

Dodane przez Czesław2 w odpowiedzi na @Izabela Ktoś o Ruskich

@ Czesław 2 
Ruscy są prywatnie często przyjacielscy. Właśnie "do rany przyłóż". Potrafią być jednak niezwykle okrutni. Najważniejsze, że większość z nich przesiąknięta jest ideą " wielkiej Rosji" . Taki był Dostojewski, który Polaków nie kochał co nie znaczy, że nie był wielkim pisarzem. Ukraińcy podobnie. Nie powinniśmy tego sprawdzać na własnej skórze i na taką skalę. Pomoc jest słuszna ale powinna być decyzją indywidualną..
Adam66

Adam66

24.09.2023 05:39

Dodane przez spike w odpowiedzi na Czy nie sądzi Pani, że w

@spike
Prości ukraińcy są wdzięczni Polsce, ale nikt się nie liczy ze zdaniem prostych ukraińców, podobnie jak ze zdaniem prostych Polaków.  To jest rozgrywka globalistyczna a Polska i Ukraina są tylko pionkami....
juur

juur

25.09.2023 17:00

Dodane przez spike w odpowiedzi na Czy nie sądzi Pani, że w

Ostatnie wydarzenia chyba rozwiewają wątpliwości.
- fetowanie SS-mana przez Zelenskego w Kanadzie
- bezczelne i aroganckie wypowiedzi w USA na temat Polski
- ostentacyjne lekceważenie Polskich władz w Rzeszowie
- umowa z Scholcem i Macronem mająca za cel zmianę rządu w Polsce
- to chyba nie wszystko, ale sytuacja dynamicznie się rozwija
Co na to nasz rząd?
Cichutko jak mysz pod miotłą, bo się ktoś obrazi?
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 11:30

Szkoda,  że  tego typu notki pojawiają się zawsze, kiedy mleko już się wylało,  a Polska jak zwykle obudziła się  z ręką... Kiedy pisałam niemal to samo, od pierwszego dnia, kiedy zaczął się szturm "uchodźców " na nasze granicę, byłam odsadzana od czci i wiary, a "ruska onuca" to było stałe i jedno z łagodniejszych wyzwisk, jakimi mnie obrzucili "prawdziwi patrioci", m.in 
ta sama Ujejska,  która tak Panią serdecznie tu pozdrawia. Cóż, odwaga nagle staniała. Tak samo, jak po "zarazie". Jak zwykle, to szury i płaskoziemcy mieli i mają rację.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 11:41

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Szkoda,  że  tego typu notki

Anulu
I nic się nie zmieniło w tym temacie. To nie twoja wojna ...itd. resztę pominę, a dowody twojej mądrości i chamstwa, są pod moim notkami, więc nie masz dzisiaj moralnego prawa zabierać głos w sprawach ukraińsko-polskich.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 11:54

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Anulu

Ujejska, masz taką samą rację jak z "wyszczepianiem", banderowo. I takie same moralne prawo do zabierania głosu w sprawach polskich, banderowo. Jeszcze nie zapomniałam,  jak cieszyłaś się,  że wszyscy "niewyszczepieni" pozdychają do lata i tym samym problem mieszkaniowy w Polsce się sam rozwiąże.  Banderowo.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 12:00

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Ujejska, masz taką samą rację

Anulu
Łżesz jak bura suka. Konkrety poproszę! Co pisałam na temat Covid - to dowody są w moich notkach.  A za komplementy serdecznie dziękuję - nic mnie tak nie utwierdza w tym co robię jak wycie pewnych ludzi.
Zaorana.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 12:26

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Anulu

Ujejska, nie będę się grzebać w twoich "notkach", są ludzie, którzy pamiętają,  nie tylko ja. Akcja "wyszczepiamy się " skończyła się z  chwilą szturmu na Polskę kilku milionów Ukraińców,  którzy zarówno szczepienia jak i maseczki mieli tam, gdzie mają Polaków. Rób dalej, to, co robisz, aż przyjdzie wyraźny rozkaz, żebyś zamknęła paszczę. W tym temacie. Nikt wątpi, że bliżej ci do Bandery niż Kościuszki.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 12:38

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Ujejska, nie będę się grzebać

Anulu
No tak tak, wiesz ale nie powiesz i bzdecisz że inni to zrobią 🤣🤣🤣 ... czyli dalej łżesz jak bura suka. I na koniec powiem ci kolejny raz: Ja nie z PiS! ... więc mało mnie obchodzi to, co tam robili i mówili. Oczywiście jak ci nie pasuje twoja teza do tego co piszę, to mi "etykietkę" pisiora lub banderowca przypisujesz.... a rzeczywistość skrzeczy. No cóż, gdzie mi bliżej, to wynika od wielu lat choćby z tego, co piszę na NB. Tobie Anulu z tych samych powodów, tu na NB najbliżej do Putina 
No to sprawdzam:  Potrafisz się odnieść merytorycznie do tego co napisałam tutaj do Pani Izabeli? 
Przewiduję, że od nikogo się nie doczekam takiej odpowiedzi.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 13:20

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Anulu

Ujejska, a co takiego "merytorycznego" napisałaś? Dwa zdania o Polsce Jagiellonów? Czasy już jakby nie te, nie zauważyłaś,  bura suko?
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 13:47

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Ujejska, a co takiego

Anulu
Czyli notka Pani Izabeli to także bzdet, bo w większości jakby o innych czasach pisze? Kolejny raz dajesz ciała WSIowy głupku wtrącając się w dyskusje inteligentnych ludzi. Dałam ci szansę na merytoryczny udział w dyskusji. A ty co robisz? Doskonale wiem, że odpowiedź na pytania zawarte w moim poście do Pani Izabeli obalą podstawową tezę tej notki - i to jest ten twój ból dupy którego znieść nie możesz. Chciałabyś skierować dyskusję na banderowców i Covid etc. - jak zwykle gdy grunt pod nagimi ucieka - czyli "pudelkowanie". Na tym kończę dyskusję w tym wątku.
Pa mordeczko - i kolejny raz dziękuję za komplementy.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 11:50

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Szkoda,  że  tego typu notki

@ Pani Anna 
Po wybuchu wojny napisałam notkę pod tytułem "Drôle de guerre". Bo wojna wydawała się faktycznie dziwna. Politycy światowi urządzali sobie wycieczki do Kijowa, spacerowali po ulicach nie bojąc się o swoje bezpieczeństwo. Nie wchodząc w szczegóły widać, że mówiąc Ujejskim : "inni szatani byli tam czynni"
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 12:20

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ Pani Anna 

@Izabela
Wiem, co Pani pisała, czytam Pani felietony.
AŁTORYDET

AŁTORYDET

23.09.2023 11:49

Nie było formacji ukraińskich wśród oddziałow tłumiących powstanie warszawskie. Wacka Krzeptowskiego sami górale powiesili. Białorusini dadzą się rządzić każdemu, kto nimi zawładnie. Ukraińcy wyjdą na konszachtach z niemcami, jak 80 lat temu. Upadek Ukrainy, to problem dla Polski, ale chyba większy dla samych Ukraińców?
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 12:19

Dodane przez AŁTORYDET w odpowiedzi na Nie było formacji ukraińskich

Trudna do wyjaśnienia -choć bezsporna - jest kwestia udziału ukraińskich ochotników w szeregach SS-Sonderregiment Dirlewanger. Jednostka ta była złożona przede wszystkim z niemieckich kryminalistów, kłusowników oraz żołnierzy i esesmanów skazanych za przewinienia dyscyplinarne. W lipcu 1944 roku cudzoziemscy ochotnicy stanowili jedynie 10% stanu osobowego pułku przy czym w tej grupie obok Ukraińców znajdowali się także Rosjanie.  Z przekazu rodzinnego (dodajmy rodziny kresowej doskonale znającej język ukraiński i białoruski i odróżniający te języki oraz wszelkie pochodne narzecza od języka rosyjskiego ) wiem, że na Woli słychać było przede wszystkim język ukraiński.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 12:31

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Trudna do wyjaśnienia jest

Nie istnieje druga taka nacja, która wyrzynała by Polaków walcząc zarówno w oddziałach SS (kilka milionów), armii czerwonej, jak i sami z siebie ( Wołyn).
AŁTORYDET

AŁTORYDET

23.09.2023 12:37

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Nie istnieje druga taka nacja

Co????? Ukraińcy z SS, zabili kilka milionów Polaków? Kobito, ty chyba chlasz albo ćpasz na okrągło!
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 13:27

Dodane przez AŁTORYDET w odpowiedzi na Co????? Ukraińcy z SS, zabili

@Altorydet
Zmień szkła,  odstaw leki, albo sam przestań chlać ( głodnemu chleb na myśli). Napisałam wyraźnie,  że kilka milionów Ukraińców WALCZYŁO (nie zabiło) zarówno w oddziałach SS, jak i w szeregach armii czerwonej w czasie tej SAMEJ WOJNY. A ilu Polaków przy okazji zabili to trudno stwierdzić,  nikt za nimi nie chodził i nie liczył.
Hornblower

Hornblower

23.09.2023 20:46

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Trudna do wyjaśnienia jest

Wbrew powszechnym opiniom o masowym udziale Rosjan, Ukraińców i Kałmuków w eksterminacji ludności cywilnej w czasie Powstania Warszawskiego nie jest to prawda. Jak wynika z badań Huberta Kuberskiego (praca "Walki SS-Sonderregiment Dirlewanger o Wolę a egzekucje zbiorowe ludności cywilnej") sprawcami większości morderstw na cywilnej ludności Woli byli Niemcy, Austriacy i Volksdeutsche (z Kraju Warty, więc przedwojenni obywatele RP) z formacji Schutzpolizei oraz Gendarmerie. Natomiast najbardziej "zasłużoną" jeśli chodzi o mordowanie ludności cywilnej nacją ze wschodu byli Azerowie.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 21:26

Dodane przez Hornblower w odpowiedzi na Wbrew powszechnym opiniom o

Aha. A te badania, to kto sponsorował?
Hornblower

Hornblower

23.09.2023 21:50

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Aha. A te badania, to kto

Oczywiście, że musieli to sponsorować kacapy/Ukraińcy/Kałmucy* (*niepotrzebne skreślić), którzy ukryli się w Narodowym Centrum Nauki (zapewne nie tylko tam). No bo jakże inaczej.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 23:07

Dodane przez Hornblower w odpowiedzi na Oczywiście, że musieli to

Czyli kto, wie Pan, czy nie? Mam prawo pytać,  bo w swoim życiu przeżyłam już dziurę ozonową,  zlodowacenie, pandemie bezobjawową,  ocieplenie, jedyny słuszny ustrój,  liberalną demokrację, reformy Balcerowicza... Na wszystkie te zjawiska przyrodnicze, polityczne i gospodarcze były niezbite dowody wygłaszane przez naukowców/ekspertów we wszystkich mediach. A ludzie zadający pytania to zdrajcy, ciemnogród lub pełzające karły reakcji, niekoniecznie w tej kolejności.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 21:34

Dodane przez Hornblower w odpowiedzi na Wbrew powszechnym opiniom o

Trębaczu
A co na to inni Niehubertowie Niekuberscy? Świadkowie zdarzeń . I jak odróżnić Kałmuka od Azera .
u2

u2

23.09.2023 11:57

Na Białoruś można było się  wybrać bez najmniejszych kłopotów i bez trudu sprawdzić jak wygląda ten kraj i jakie panują tam stosunki.
Można, ale trudniej potem wrócić. Patrzaj Emil Cz.
PS. Można również bez przeszkód wybrać się do Korei Północnej. Tam też, wbrew propagandzie zgniłego zachodu panuje ład i porządek.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 12:23

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Na Białoruś można było się

@u2 ( 11.57)
Czy był Pan na Białorusi? Ja byłam wiele razy. A tak w ogóle pochodzę z okolic Pińska. Nie wiem kto to jest Emil..
u2

u2

23.09.2023 15:33

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @u2 ( 11.57)

Pani Izabelo, odpowiadałem już parę razy na pani pochwalne peany pod adresem kołchoźnika. Tak, mam dalekich krewnych na Białorusi, których nie odwiedziałem od czasu dojścia do władzy kołchoźnika. Ani oni mnie nie odwiedzali. I opisywałem moje wizyty tamże pod pani notkami.
PS. Nadal wolę mój zgniły zachód, aniżeli ład i porządek w ZBiR.
PS2 Trochę teraz się zdemaskuję, bo i tak wiem, że kto chce to zna moje prawdziwe dane. Znam również Jasia Pińskiego z szachów. Tołkował mi przy piwie na pewnym turnieju szachowym o matce wszystkich afer, czyli aferze FOZZ. Teraz Jasiu poszedł w fejki i nie utrzymuję z nim żadnych kontaktów. Ale nazwisko Jasia wskazuje, że jest pani ziomalem.
Lech Makowiecki

Lech Makowiecki

23.09.2023 22:21

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @u2 ( 11.57)

@Izabela. Pani Izo. Potwierdzam. Bywałem na Białorusi jakiś czas temu. Biednie ale czysto, bezpiecznie, emerytury wypłacane na czas,  ludzie przyjaźnie nastawieni. Widziałem nawet  prace renowacyjne przy Pałacu Radziwiłłów w Baranowiczach. Łukaszenka sam  szukał kontaktu z Polską, chciał się urwać że smyczy Putina, szukał otwarcia na Zachód. Nikt nie podjął tematu, wepchnęlismy go sami w łapy Rosji... Szkoda...
Jabe

Jabe

23.09.2023 22:27

Dodane przez Lech Makowiecki w odpowiedzi na Izabela. Pani Izo.

Jakie wnioski?
u2

u2

23.09.2023 22:47

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Jakie wnioski?

Jakie wnioski?
Zamiast resetu z Rosją Zdradek powinien się zresetować z Białą Rusią. Co prawda dwa razy wydał dane biało-ruskich opozycjonistów dla kołchoźnika, którzy zostali potem skazani na wieloletnie więzienia. Między innymi pewien noblista pokojowy.
W dodatku jak pierwszy raz wydał te dane kołchoźnikowi, to Zdradek nawet się po-kajał. Co nie przeszkodziło mu wydać te dane drugi raz :-)
Jabe

Jabe

23.09.2023 22:58

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Jakie wnioski?

„Zdradek” to Jarosław Kaczyński?
u2

u2

23.09.2023 23:17

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na „Zdradek” to Jarosław

Nie, to Zdradosław Sik. wasz czieławiek z Oksforda.
Jabe

Jabe

23.09.2023 23:43

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Nie, to Zdradosław Sik. wasz

Kto go do polityki wkręcił? Jedna klika.
paparazzi

paparazzi

23.09.2023 23:35

Dodane przez Lech Makowiecki w odpowiedzi na Izabela. Pani Izo.

"ludzie przyjaźnie nastawieni." Powinno być, ludzie przyjaźnie zastraszeni. Tam gdzie reżim, tam prządek i nie ma przestępczości.  Pozdrawiam.
Zbyszek_S

Zbyszek

23.09.2023 12:09

Trochę gorzki i taki tekst, że parę miesięcy wcześniej pojawiły by się zapowiedzi, że Autorka zostanie zadenucjonowana do prokuratury, nie wspominając, o natychmiastowym przypisaniu jej bycia rezonatorem rosyjskiej narracji, agentki Putina, antyPolki i tak dalej. Smutne, bo albo Autorka ma rację, albo ci, co tworzą politykę Polski ją mają.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 12:19

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Trochę gorzki i taki tekst,

@Zbyszek_S
A istnieje w ogóle coś takiego, jak " polityka polska", zwłaszcza zagraniczna? Jest tylko i wyłącznie polityka reagowania, w zależności od okoliczności.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 12:30

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Trochę gorzki i taki tekst,

@ Zbyszek _S (12.09) W czasach komunistycznych byłam denuncjowana jako czarna reakcja. Jakoś przeżyłam. W czasach Okrągłego Stołu byłam oskarżana o zdradę Solidarności bo pisałam prawdę o transformacji i opozycji kontraktowej  . Miałam rację i jakoś to przeżyłam. Jestem w takim wieku że jak słynny pan Hawranek nie boję się już niczego. I wiem że mam rację.
smieciu

smieciu

23.09.2023 12:39

Świetny tekst pokazujący absurd czy wręcz agenturalność pisowskiej polityki.
Mamy Łukaszenkę, który rzeczywiście lawiruje. Przykładowo Łukaszenka od początku był nieprzyjaźnie nastawiony do Wagnerowców słusznie uważając że ci mogą w pierwszej kolejności namieszać na Białorusi.
W sprawie imigracji z Białorusi nasza polityka jest zupełnie dziwaczna. Z jednej strony przyjmujemy dużo Białorusinów i nikt ich nawet nie sprawdza czy nie są agentami wrażego Putina. Bo niby jak to sprawdzić? A z drugiej budujemy wielki mur. Podczas kiedy pewnie dało się sytuację ogarnąć łatwiej szukając kontaktu z Łukaszenką. Efektywnie budując mur odcinamy się fizycznie od przyjaźniej nastawionych Białorusinów także drogę tym Białorusinom, którzy chcieliby uciec. Teraz nie mają dokąd. Za to agent może zawsze sobie legalnie granicę przekroczyć i kolejną białoruską firmę w Polsce otworzyć.
Przeciwieństwo tej polityki stosujemy wobec Ukrainy. Przyjmując ludzi często do nas wrogo nastawionych. Oraz wspierając skorumpowany ukraiński oligarchiczny reżim. Gdzie przykładowo Zełenski mści się na ludziach Poroszenki, którego do władzy wyniósł prozachodni Majdan!
Polityka rządu jest chora. Bazuje na głośno wykrzykiwanych pustych hasłach oraz nagłaśnianiu pobocznych problemów. Rząd krzyczy że zdestabilizuje nas garstka nielegalnych imigrantów z Białorusi, ludzi którzy przybyli z daleka i którzy dostawszy szansę w Polsce potraktowaliby jak nową ojczyznę. A z drugiej strony przyjmuje miliony ludzi, którzy od dawna mieli wpajaną wrogość do Polski, którzy mają swoją ojczyznę pod nosem gdzie zawsze mogą wrócić wydoiwszy Polaków.
Polityka tym bardziej absurdalna gdyż rząd jednocześnie sprowadza wiele tysięcy ludzi do pracy z różnych regionów Azji. Krzycząc że te garstki podrzucane z Białorusi będą na nas pasożytować. Jednocześnie przyznając gigantyczny pasożytniczy socjal milionom Ukraińców!
To gówno w końcu się rozleje. Gdy PiS wygra nic już tego nie zatrzyma. W sumie uznałbym że to nawet dobre, ludzie poznają rzeczywistość. Niestety problem jest taki że PiS jest partią emerytów, którzy już niczego nie poznają siedząc w swoich domach przed TVP Info.
sake3

sake2020

23.09.2023 12:44

Ubolewa Pani,że Polska nie postawiła na Białoruś i Łukaszenkę.,tylko na Ukrainę mając rzekomo w marzeniach stworzenie mało zresztą realnej wspólnoty dwu narodów. ani nie przystała też na rosyjską propozycję rozbioru Ukrainy Polska opowiedziała się po stronie Ukrainy jako kraju napadniętego przez Rosję a nie dla zaspokojenia jakiś mocarstwowych ambicji.Przypuszczam,że gdyby Rosja dokonała napaści na Białoruś Polska zachowałaby się tak samo pomagając humanitarnie,przyjmując uchodźców ,uczulając i namawiając Europę do wsparcia działań obronnych.Wydaje mi się,że zanadto pani gloryfikuje Łukaszenkę i ze zrozumieniem przyjmuje jego ,,odwinięcie''.Tak naprawdę to prezydent Białorusi nigdy nie lawirował ,zawsze był oddany Rosji.Dlaczego nie było go na wiecu w Tbilisi? Bo nie był ze strony Putina zagrożony. My byliśmy.Każdy kto zapoznała się z ideologią rosyjskiego propagandysty Dugina nienawidzącego Polski i Ukrainy wie,że Rosja nigdy swych imperialnych ciągot nie porzuci  a jej agresja będzie skierowana przeciw nam i Ukrainie. To,że Łukaszenka podniósł swój kraj z zacofania to chwała mu za to,ale nie lukrujmy człowieka który zbija majątek na przerzucaniu ,,turystów'' przez polską granicę.Jeśli jest tak świetlaną postacią to skąd represje wobec opozycjonistów?
smieciu

smieciu

23.09.2023 12:52

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Ubolewa Pani,że Polska nie

@sake powtarzasz ckliwe bajeczki rodem z Pudelka.
Polska robi to co każe Biden. Który nie mógłby nic zrobić, udzielić żadnego realnego wsparcia Ukrainie gdyby nie taki Rzeszów, lotnisko, linia kolejowa. Biden deklarując wsparcie dla Ukrainy, dogadując się z Zełenskim by ten stawił opór Ruskom zaraz na początku Operacji, musiał mieć Polskę w kieszeni. Bez tego gówno mógłby obiecać.
Poważna polityka sake nie opiera się na improwizowanych ckliwościach. Jeszcze cię Zełenski nie nauczył? Ale na przemyślanych planach.
Które jak pisałem ostatnio w swoim tekście powstawały już dawno. Już PO dostało prikaz szukania lokali dla Ukraińców. PiS dostał prikaz zorganizowania wielkiego socjalu. Rzeczy kompletnie bezsensownej zakładając improwizowane przyjęcie wojennych uchodźców .
Tylko że nie było tu żadnej improwizacji. Na Ukrainie wręcz wpychano ludzi do pociągów by jechali do Polski. Ta miała z góry miała nakazane co ma robić.
Podczas kiedy rząd wciskał Polakom swoje różowe łzawe bajeczki.
Odnośnie Łukaszenki to znów prezentujesz swoją dziwaczną hipokryzję. Z jednej strony uważasz go z rodzaj drugiego Putina a z drugiej wierzysz w to co mówi? Gdy mówi że woli Tuska? Albo że jest przyjacielem Putina?
Sake weź naprawdę puknij się w swoją główkę. Co według ciebie powinien robić Łukaszenka mając za bokiem Putina a u siebie pewnie kupę jego ludzi? Powiedzieć że ma Putina w dupie i zostać odwiedzonym przez Seryjnego Samobójcę?
sake3

sake2020

23.09.2023 15:43

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na @sake powtarzasz ckliwe

@smieciu.......Znowu ten pudelek? Ma mnie pan za celebrytkę albo wielbicielkę celebrytów? Chyba tak pan rzeczywiście myśli pouczając nieustannie i strofując jak pensjonarkę z warkoczykami która cichcem zapaliła papierosa. Pisze pan że mój komentarz to ckliwe wynurzenia..Nieprawda,Uważam wpis pani Izabeli za bardzo dobry ,zresztą pani Izabela zawsze ma takie i poziom zachęcajacy do dyskusji.Dałam jedynie luźne uwagi jako że uważam Łukaszenkę za postać niejednoznaczną i niekoniecznie nam przyjazną.A Żełeński nauczył mnie dużo.O tym ze np. przyjaźń nigdy nie wieczna,choc nie sądziłam że tu stanie się tak krótka.Ja panie @smieciu znam takie słowo jak dystans i tym od dawna się kieruję i tak powinno być w polityce.Wszelkie stosunki powinny być chłodne ale poprawne.Nie wiem skąd pan wziął informacje,że już za PO szykowano Ukraińcom mieszkania w Polsce Też Biden kazał? Taki spryciarz a miano go za niedołężnego staruszka z demencją. Polska w kieszeni Bidena? Zapomniał pan chyba,że Polska jest w NATO a nie w kieszeni. Jesli to był tak chytrze obmyslany plan Bidena ,by sprowokowac Rosję do wojny to dlaczego wtedy Łukaszenka nie pomyślał by tę sytuację wykorzystać i dla siebie? Stać się drugim Żełeńskim?  Więc dlaczego mam nie wierzyć w to co mówi-że popiera Tuska i jest przyjacielem Putina?Oczywiście że popiera przecież nie chce znowu ciężko zachorować jak po ostatniej herbatce u Putina.Wie że Tusk to ,,nasz człowiek w Warszawie''.Ja natomiast chciałabym wiedzieć dlaczego białoruscy opozycyjni wobec Łukaszenki obywatele w Polsce protestują przeciwko reżimowi który jest na Białorusi jak chociazby pani Szostak slynna z ,,minuty krzyku dla Białorusi''? Jak układa się sytuacja polskiej mniejszości też nie wiemy,ale chyba nienajlepiej.W takim razie dlaczego mnie pan oskarża o hipokryzję albo ckliwosc? Los mniejszych państw zawsze zależy od siły tych większych i tego nie zmienimy.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

23.09.2023 13:00

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Ubolewa Pani,że Polska nie

Sake3
Ale masz okazję 🤣
Przyznaj  szybko rację takim jak "Śmieciu czy Anula" że w tym wątku sprowadzili dyskusję na poziom Pudelka! Nie doczekasz się merytorycznej odpowiedzi, podobnie jak ja... będzie tylko  "pudelkowanie". I chyba nie muszę Ci tłumaczyć dlaczego?
sake3

sake2020

23.09.2023 13:48

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Sake3

@Ula Ujejska........No cóż pan @smieciu pudelkuje od zawsze ma stałe powiedzenia a wszystko odnosi do filmu ,,Seksmisja'.Zaraz się nim zajmę tylko odcedzę makaron,podam  obiad i dam kotom jeść.'.
AŁTORYDET

AŁTORYDET

23.09.2023 13:33

Kilka milionów Ukraińców walczyło w SS lub pod niemieckim dowództwem???
zbychbor

Zbychbor

23.09.2023 13:42

Dodane przez AŁTORYDET w odpowiedzi na Kilka milionów Ukraińców

@au
rozumiem, że nie jesteś Polakiem, bo nie rozumiesz zdania. Przeczytaj raz jeszcze, ze zrozumieniem. Chodzi o kilka milionów ludzi w różnych formacjach oraz całkiem cywilnie, ciemniaku
Nie istnieje druga taka nacja, która wyrzynała by Polaków walcząc zarówno w oddziałach SS (kilka milionów), armii czerwonej, jak i sami z siebie ( Wołyn).
Jabe

Jabe

23.09.2023 13:38

Dobrze widać, że zadekretowana miłość polsko ukraińska już się zaczyna sypać. – Nigdy jej nie było, a jedynie oszuści u steru chcieli, żeby ciemny lud tak myślał.
admin

Admin Naszeblogi.pl

23.09.2023 14:46

@Iza "To Białoruś należało „ zagospodarować”  i nawiązać z nią poprawne stosunki." Nie zależało to od nas, Polaków. Niestety. A Ukraińcy nie mają żadnego antypolskiego genu. Oni in gremio są bardzo Polakom wdzięczni. Mają za to kutych na 4 łapy polityków, którzy mimo wojny nie odpuszczą żadnej, nawet symbolicznej kwestii. Ale tym działają tylko na wła sną szkodę. Mam nadzieję, że nie na zgubę, bo gdyby Ukraina miał wpaść pod wpływ Rosji to by był najgorszy scenariusz dla nich ale i dla nas.
Bogdan Jan Lipowicz

Bogdan Lipowicz - Gawęda

23.09.2023 22:52

Dodane przez admin w odpowiedzi na @Iza "To Białoruś należało „

Nareszcie odniesienie do tej podsycanej prze sowiecką propagandę bzdury, że Ukraińcy mają "antypolski gen". Gazeta Warszawska ma może niekiedy  ciekawe treści i felietony, ale tego antypolskiego  "genu" na Ukrainie  jest chyba znacznie mniej niż antyukraińskiego "genu"w  "Gazecie Warszawskiej" . Co roku jestem na Ukrainie , w różnych miejscach, wśród zwykłych ludzi, czasami jakiś posiłek w grupie jako opiekunowie polskich grobów z jakimś drobnym, lokalnym "włodarzem" i jakoś żadnego genu się nie dopatrzyłem. Oczywiście, że Lwów to stolica opcji banderowskiej, ale na razie w żadnych wyborach krajowych  nie miała ona więcej niż kilkanaście procent. A i o zbrodnaich UPA w szkole przecież nie uczą. Powiedział bym nawet, że widziałem pewien niepokój przed "służbami" właśnie u  małych włodarzy, co te służby na to, że chcą się z Polakami bratać. Polska jest dla Ukraińców życzliwa i przez to atrakcyjna i to trochę opcję banderowską też niepokoi.  Zapewne są i różni ludzie, przeciętny Polak nie ma w sobie niechęci do Ukraińców, ale już z kierunku prorosyjskiej Konfederacji i owszem, zagrzewanie przeciw nim. Ale ile to %?. Jak można  doszukiwać się, że  jakiś "gen" ? Zbrodnie UPA oczywiste, zbrodniarze nie żyją, "polityczni" spadkobiercy mają, zwłaszcza w czasie wojny wpływ na politykę i obronność, ale czy wszyscy Ukraińcy tych "swoich" z tej strony tak  kochają ? No i banderowcy i "swoich" terroryzowali i okrutnie mordowali, jak Polakowi pomógł. Ukrainiec pomagający polskim sąsiadom był traktowany równie okrutnie jak Polak pomagający Żydom przez Niemców. Dokładnie tak. Sporo  Polaków jeśli to bestialstwo UPA przeżyło, to tylko dzięki ukraińskim "Sprawiedliwym". Bo jednak byli, i jednak znaleźli się tacy, do niedawna nikt się nie przyznawał, bojąc się zemsty "swoich", banderowskich. Winy i zbrodnie UPA, / formacja 60 tys? / z 5 - iu milionów ? są bezsprzeczne. Ale polecam też książeczkę Maryli Ścibor-Marchockiej  "Sprawiedliwi". Takie studium różnych przypadków bohaterskiej pomocy naszym. Że za mało? Żydzi też tak mówią, płaciło się życiem. Ze 140 stron, osiemnaście maczkiem to tylko nazwiska i miejscowości, tych co pomogli. Czasami zginęli okrutnie od "swoich" , Bo "uprzedzili", "przechowali".  Nie tak mało. Nie wiem, czy tylu Niemców by się znalazło. Teraz Ukraińcy giną, najczęściej zwykli ludzie,  w walce z naszym odwiecznym wrogiem. A wielka polityka? Co jakiś czas będzie się pojawiać. Łukaszenko taki dobry "batiuszka"? To teraz biedne dziewczyny co wyszły protestować na ulice, są w wiezieniach czy koloniach karnych zbiorowo gwałcone prze ruskich żołnierzy, których "batiuszka" sprowadził. "Żołnierz musi się rozerwać" jak mówił Stalin. Nie doceniły troski "batiuszki" o zabytki. Porządek? Za Hitlera w Niemczech był jeszcze większy "porządek". Poznałem pana  "przedwojennego" z zaboru pruskiego, co stwierdził: " Hitler jaki był taki był, ale porządek  był" :).
Jabe

Jabe

23.09.2023 22:56

Dodane przez Bogdan Jan Lipowicz w odpowiedzi na Nareszcie odniesienie do tej

To państwo jest nam jawnie wrogie.
u2

u2

23.09.2023 23:15

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na To państwo jest nam jawnie

To państwo jest nam jawnie wrogie.
To prawda, jest wrogie wobec was kacapów.
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 23:14

Dodane przez Bogdan Jan Lipowicz w odpowiedzi na Nareszcie odniesienie do tej

Pytanie mam, a Niemcy mają antypolski gen, czy nie? Pytam, bo znam wielu sympatycznych i dobrze wychowanych  Niemców.  Wstydzą się swojej historii, a poza tym dziadkowie większości z nich w czasie wojny byli w rezerwie, albo co najwyżej kucharzami, no, może rachmistrzami. A w najgorszym przypadku po pierwszym miesiącu wracali do domu bez ręki lub nogi. No to jak?
paparazzi

paparazzi

23.09.2023 23:40

Dodane przez Bogdan Jan Lipowicz w odpowiedzi na Nareszcie odniesienie do tej

Panie Lipowicz , pięknie napisane, bo jak można myśleć inaczej. Ja bym tak nie umiał wytłumaczyć. Pozdrawiam.
Es

Es

24.09.2023 00:01

Dodane przez Bogdan Jan Lipowicz w odpowiedzi na Nareszcie odniesienie do tej

@BJL
Dotychczas bylo: car dobry, bojarzy źli. Nowa ukrainska wersja głosi naród jest dobry, tylko car się zbiesil. Chociaż do niedawna był ukochanym wodzem. Ale ukrainskie wybory sie zblizaja, więc kochający swojego zachodniego sasiada i brata naród, sam się oczyści że zlego elementu - jeszcze lepiej niż srodowisko prawnicze w Polsce,  jak zapowiadał Strzembosz- pogoni zbiesionego cara i jego klikę, i jakieś Vanguardy i BlackRocki.  A wtedy zapanuje miłość między narodami. Prawdziwa. I żadne zboże jej nie zaszkodzi. 
Razem z Ujejską I innymi chyba na specjalne zamówienie, albo zawodowego obowiązku takie głodne kawałki wciskacie. Nie bacząc na fakty, które każdy na pstryknięcie palcami ma przed oczami.
Es

Es

23.09.2023 23:19

Dodane przez admin w odpowiedzi na @Iza "To Białoruś należało „

" Nie zależało to od nas" . Owszem, zależało. Łukaszenka  mając panstwo w kiepskiej kondycji ekonomicznej, wysyłał wiele pozytywnych sygnałów również w kierunku Polski i chętnie pozwolił by przeciągnąć się na stronę zachodu. Warunek był jeden: nie na zasadach których doświadczyła Polska, z rozkradaniem majątku państwowego który u nas nazwano prywatyzacją. . Ponieważ nie otrzymał satysfakcjonującej odpowiedzi, zdecydował się na ZBiR. Został wepchniety w objęcia Putina. 
Nie bylo w przypadku Bialorusi zadnych powazniejszych powodow ją dyskwalifikujacych i - porownaniu-zadnych korzystniejszych okoliczności dającychw przeciąganiu na zachodnia stronę uprzywilejowana pozycję Ukrainie.
u2

u2

23.09.2023 23:25

Dodane przez Es w odpowiedzi na " Nie zależało to od nas" .

Został wepchniety w objęcia Putina. 
Wcześniej kołchoźnik mordował bez litości swoich przeciwników politycznych, którzy uniemożliwiali mu przejęcie władzy absolutnej, potem tych którzy ośmielali z nim konkurować nawet w tych lipnych wyborach, które urządzał dla niepoznaki. Każdy kto układa się z tym mordercą współdzieli winę za te morderstwa.
Jabe

Jabe

23.09.2023 23:45

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Został wepchniety w objęcia

Och, och.
Ijontichy

Ijontichy

23.09.2023 15:04

Droga Pani Izabelo! 
Cytuję: (narodu ukraińskiego i polskiego)...to Pani słowa.
Powtórzę...bo juz Uli to napisałem: NIE MA NARODU UKRAIŃSKIEGO---TO OKSYMORON! 
Żeby do końca być szczerym,nie ma narodu polskiego,francuskiego,ani żadnego innego...
Chyba że weźmiemy za naród tych kilkunastu Indian z dorzecza Amazonki lub kilku Nomadów z Sahary.
Etnicznie i faktycznie juz jest taki miszung,że nawet badania DNA głupieją :-)))
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 17:23

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Droga Pani Izabelo! 

@liontichy ( 15.04)
Zgadzam się, że badania DNA zgłupiały. Pewna znajoma z USA która uważała się za potomka  ( potomkinię ?) przybyszów na Mayflower dowiedziała się, że ma geny murzyńskie i bardzo się rozżaliła. Natomiast co do wspólnoty zwanej narodem. Białorusini którzy przez całe lata przedstawiali się jako " tutejsi" starają się kultywować wspólnotę narodową. W sensie tradycji, języka, kultury. Dorobili się nawet historii podobnej do historii Maryli ukochanej Mickiewicza której kazano wyjść za Putkamera. Otóż panna Barancewicz zakochała się z wzajemnością w ubogim wiejskim nauczycielu. Co ciekawe nazywał się początkowo Mickiewicz a potem zmienił nazwisko na Kołos i napisał w czasach socjalizmu powieść " W poleskiej głuszy" przetłumaczoną zresztą na polski. Mickiewicz to nazwisko na Białorusi bardzo powszechne to właściwie "otczestwo" czyli .nazwisko patronomiczne. Zła rodzina nie pozwoliła na miłość ze źle urodzonym i wydała panienkę za mego wujecznego dziadka. . Wielokrotnie proszono mnie o rodzinne zdjęcia. i udział w jakimś programie ale szkoda czasu.  Białorusini wyremontowali dwory i pałace polskiego ziemiaństwa i arystokracji i uznali ich za swoich. Nawet Ogiński jest ich zdaniem Białorusinem. Oczywiście Radziwiłowie są białoruską arystokarcją. Mickiewicz też. jest Białorusinem. Tak tworzy się rdzeń wokół ktorego buduje się wspólnotę. ..
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 18:49

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @liontichy ( 15.04)

Izabela
Ale Rosjanie byli lepsi . Bo oni są z tych Rusków co pochodzili od Etrusków . To od nich byli Sasza Krates , Piecia Goras . Arkadi Medes , Kola Piernik , Waśka de Gamow i wielu innych .I w ogóle to "job twaju mać tacy kulturni". Nawet wódkę pilą szklankami , nie z butelki . To za nimi podążają Białorusini .
u2

u2

23.09.2023 19:05

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Izabela

Sasza Krates , Piecia Goras . Arkadi Medes , Kola Piernik , Waśka de Gamow
Wiesz, że gdzieś dzwoni, tylko nie wiesz w którym kościele. Starożytni Grecy w swoich zapędach kolonizacyjnych dotarli do Morza Czarnego i na brzegu morza, a nawet głębiej, założyli swoje polis typu Mariupolis, Nikopolis, Odessa itd. Ukry z tamtych terenów to potomkowie starożytnych Greków. Zresztą do dzisiaj mieszkają w Mariupolu etniczni Grecy. Co prawda pewnikiem mocno wybici przez obecną wojnę.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 19:26

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Sasza Krates , Piecia Goras .

@u2 (19.08)
Takie dowcipy krążyły za moich szkolnych czasów. Odreagowywaliśmy przymusową naukę rosyjskiego traktowanego jako język wroga. Kiedyś mieszkali u mnie alpiniści z Nowosybirska. Byli to fizycy , matematycy i inzynierowi. Wybieralismy się razem w Ałtaj ale nie dostaliśmy zgody na wyjazd. Pluli na swój system więc rozbawiona powiedziałam, że jak wiadomo opornik wynalzał Opornikow, a żarówkę Żarówkow. Obrazili się . Bronili wielkości nauki i sztuki rosyjskiej . Wszelkie wielkie odkrycia naprawdę przypisywali Rosjanom. Na tym polega ich mocarstwowość. Dlatego Putin nadal ma zwolenników a nawet wielu tęskni po Stalinie.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 19:59

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Sasza Krates , Piecia Goras .

Ubocie 
Serdecznie Ci dziękuję . Czyli ci pierwsi to byli Ukraińcami . Nie wiedziałem . Poucz mnie jeszcze jak to było z tymi Etruskami bom może zbłądził . Może to Ruskowie Kijowscy ?Magistra to dobrze posłuchać , napisz jeszcze jak się jeździ na krowie .
u2

u2

23.09.2023 20:39

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Ubocie 

jak to było z tymi Etruskami bom może zbłądził
Etruskowie to współczesne Włochy, ale mieli kontakty ze starożytnymi Grekami, którzy kolonizowali Morze Czarne, w tym Krym :
pl.wikipedia.org
Etruskowie (etr. Rasenna lub Rasna, gr. Τυρρηνοί Tyrrhenoi, łac. Etrusci lub Tusci) – współczesna nazwa ludu, który zamieszkiwał w starożytności północną Italię (Etrurię), pomiędzy rzekami Arno i Tyber, co najmniej od VII w. p.n.e. aż do I w. n.e. Następnie zostali podporządkowani i wchłonięci przez rozwijającą się kulturę łacińską, z którą graniczyli od południa. Pochodzi od nich nazwa Morze Tyrreńskie. Stanowili ważny łącznik pomiędzy kulturą Grecji a ludami Półwyspu Apenińskiego, które za ich pośrednictwem przyswoiły pismo i system wierzeń. Nie istniało państwo etruskie, każde miasto zachowywało autonomię[1].
Cytat z książki "Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę" autor Serhii Plokhy
Krym i północne wybrzeża Morza Czarnego stały się częścią świata greckiego w VII i VI wieku p.n.e. po tym, jak Kimmerowie zostali zmuszeni do opuszczenia ojczyzny. W regionie tym zaczęły jedna pod drugiej powstawać kolonie greckie, przeważnie zakładane przez osadników z Miletu, jednego z najpotężniejszych państw greckich tej epoki. Synopa, założona przez przybyszów z Miletu na południowym wybrzeżu Morza Czarnego, wkrótce sama zaczęła zakładać własne kolonie na jego północnych brzegach. Na Krymie były to: Pantikapajon w pobliżu dzisiejszego miasta Kercz; Teodozja, na terenie dzisiejszego miasta o takiej samej nazwie; Chersonez, nieopodal współczesnego Sewastopola. Ale zdecydowanie najbardziej znaną kolonią Miletu była Olbia położona w pobliżu ujścia Bohu do limanu Dniepru. Miasto, bronione przez kamienne mury, miało swój akropol i świątynię Apollina Delfinosa4. Według archeologów w szczytowym momencie rozwoju Olbia zajmowała obszar około 50 ha i liczyła 10 tysięcy mieszkańców. Rządzone demokratycznie miasto utrzymywało potwierdzone traktatowo ścisłe kontakty z macierzystym Miletem.
Dobrobyt Olbii, podobnie jak i innych greckich miast i emporiów (faktorii handlowych) w regionie, zależał od utrzymania dobrych stosunków z mieszkańcami Pontyjskiego Stepu. W momencie założenia miasta i w czasach jego największej prosperity przypadających na V i IV wiek p.n.e. ludnością okoliczną byli Scytowie, konglomerat plemion pochodzenia irańskiego. Grecy z Olbii i ich sąsiedzi nie tylko mieszkali obok siebie i ze sobą handlowali, ale też łączyli się przez małżeństwa, dając początek licznej populacji mieszanej, w której żyłach płynęła krew zarówno grecka, jak i „barbarzyńska” i której zwyczaje były połączeniem tradycji greckich i lokalnych.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 21:01

Dodane przez u2 w odpowiedzi na jak to było z tymi Etruskami

Ubocie 
Ale to byli Ruskowie Kijowscy od tych Etrusków , czy nie ? Pozostaje jeszcze instruktaż do jazdy na krowie . Autorki nie pytam bo to specjalistka od koni.
u2

u2

23.09.2023 21:36

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Ubocie 

Ruskowie Kijowscy od tych Etrusków , czy nie ?
To Wikingowie ze Skandynawii, zwani Waregami. Czyli nie z południa z Włoch i Grecji, tylko z północy.
Cytat z książki "Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę" by Serhii Plokhy :
Wikingowie, którzy zaatakowali bizantyjską stolicę w lecie 860 roku, nie byli bynajmniej nieznani Focjuszowi i jemu współczesnym. Patriarcha nazywał ich Rusami, tak samo jak członków poselstwa z roku 838. Nadmienił przy tym, że byli oni poddanymi bizantyjskimi, ale ustalenie szczegółów pozostawił kolejnym pokoleniom uczonych. Kim zatem byli? Poszukiwania odpowiedzi na to pytanie trwają od dwustu pięćdziesięciu lat, jeśli nie dłużej. Większość uczonych skłania się dziś ku tezie, że słowo Rus ma skandynawskie korzenie. Bizantyjscy autorzy, którzy pisali w języku greckim, prawdopodobnie pożyczyli je od Słowian, ci z kolei wzięli je od Finów, którzy w odniesieniu do Szwedów używali terminu Ruotsi – po szwedzku słowo to oznaczało wioślarzy, co wydaje się jak najbardziej adekwatnym określeniem, ponieważ owi Rusowie musieli się naprawdę nieźle nawiosłować. Najpierw przez Bałtyk do Zatoki Fińskiej, by przez jeziora Ładoga, Ilmień i Białe dotrzeć w końcu do Wołgi – rzeki, która z czasem stała się symbolem Rosji, a w tamtych czasach stanowiła ważny odcinek saraceńskiego (muzułmańskiego) szlaku wiodącego na Morze Kaspijskie i do krajów arabskich.
Rusowie, czy raczej wikingowie z Rusi, stanowili konglomerat skandynawskich przybyszów pochodzenia norweskiego, szwedzkiego i zapewne też fińskiego, którzy zawędrowali na teren Europy Wschodniej przede wszystkim jako kupcy, a nie zdobywcy, gdyż w lasach tego regionu niewiele było do złupienia. Prawdziwe skarby leżały na Bliskim Wschodzie, po drugiej stronie ziem, przez które zasadniczo potrzebowali tylko przejść. Z drugiej jednak strony Rusowie wyznawali pogląd, że handel i wojna, czy może raczej handel i przemoc, wzajemnie się nie wykluczają.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 22:43

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Ruskowie Kijowscy od tych

Tak się nam ten Sierhiej Płochij zamerykanizował jak połowa Jaśków z PGRu na Dżonów a Jurków na Dżordżów . Pewnie się z Żyrinowskim wyższością nad innymi podzielili jeszcze za dawnych czasów . Pewnie się z Chazarami co tam byli skumali ci Wikingowie . Oni wyznawali Fallusa , czyli modlili się do kutasa i do dziś im to zostało , temu tak czczą Niemców . Widzę że razem odkrywamy historię na nowo . Pozostał nam jeszcze problem jazdy na krowie . Wiesz , samochody elektryczne drogie a krowa ma jednak niższą emisję jak diesle i benzyniaki a nawet hybrydy . O klimat trzeba dbać .
u2

u2

23.09.2023 22:51

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Tak się nam ten Sierhiej

Pewnie się z Żyrinowskim wyższością nad innymi podzielili jeszcze za dawnych czasów
Nie ściemniaj londończyku. Znowu się napiłeś ?
Plokhy to uznany historyk z Harvarda, a mosiek Żyrik to znany polakożerca, który skończył jak kończą wszyscy polakożercy.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 23:48

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Pewnie się z Żyrinowskim

O ! Widzisz Ubocie ?
Plokhy received his undergraduate degree in history and social sciences from the University of Dnipropetrovsk (1980), where he studied under professors Mykola Kovalskyi and Yuriy Mytsyk, and his graduate degree from the Russian University of the Friendship of Peoples (1982), specializing in historiography and source studies. He received his habilitation degree in history from Taras Shevchenko National University of Kyiv in 1990.[3] a google to tak tłumaczy Plokhy uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie historii i nauk społecznych na Uniwersytecie w Dniepropietrowsku (1980), gdzie studiował pod kierunkiem profesorów Mykoły Kowalskiego i Jurija Mytsyka, a stopień magistra na Rosyjskim Uniwersytecie Przyjaźni Narodów (1982) ze specjalizacją historiografia i studia źródłowe. Stopień doktora habilitowanego historii uzyskał na Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Tarasa Szewczenki w 1990 roku.[3] . Oświeć mnie , który to Harvard bo ja się w tych Harvardach nie mogę połapać . A może to Wyższa Szkoła  Wciskania Garnków Emerytom pobliska byłemu ogólniakowi mojej córki silnie promowana przez nauczycieli jako brzytwa i bat na nieuków . Sam se pewnie wpis w Wikipedii napisał , może się wstydził ? Płochij se na Plokhy zmienił bo to na Kiepski się tłumaczy ? Powiedz mu że Ferdek to spoko gość , niech nie boi żaby . A może to ten moskiewski uniwerek , to rzeczywiście taki sowiecki Harvard  , tam rzeczywiście "historii" óczyli przyszłych sowieckich dyplomatuf i nauk społecznych też . Radzieckich nauk , nie jakichś pożal się Boże Harvardów . Ale "nasz" Bolek to naprawdę miał wykłądy na Harvardzie . O ! A ja go nie cytuję . No i co z tym kursem jazdy na krowie , doczekać się nie mogę .
u2

u2

24.09.2023 07:41

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na O ! Widzisz Ubocie ?

Oświeć mnie , który to Harvard bo ja się w tych Harvardach nie mogę połapać
Ojejku, jaki ty masz problem z tą ukrą, urodzonym zresztą w kacapii, w Niżnym Nowogrodzie, łapaj pierwszy z brzegu link o Płochym z Wiki, której nie uznajesz, ale to twój problem :
en.wikipedia.org
Serhii Plokhy, or Plokhii (Ukrainian: Сергій Миколайович Плохій; born 23 May 1957) is the Mykhailo Hrushevsky professor[a] of Ukrainian history at Harvard University, where he also serves as the director of the Harvard Ukrainian Research Institute.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 10:31

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Oświeć mnie , który to

U2
To on po Bolku tam schedę pewnie przejął . W polityce praktycznej to się nazywa karmieniem świń pod stołem pana . Cimoszewicz to se w Wikipedii wpisałał alma mater Columbia Uni . Ja se wpiszę Oxford i Cambridge , też tamtędy przejeżdżałem , a nawet w środku byłem . 
To może chcesz mnie skierować do niego na ten nieszczęsny kurs jazdy na krowie ?
u2

u2

24.09.2023 10:45

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na U2

Cimoszewicz to se w Wikipedii wpisałał alma mater Columbia Uni
Wtedy zwerbował go PRL-owski wywiad kiedy TW Carex wyjeżdżał do USA. Nie udawaj większego durnia niż jesteś. Amerykanie wynagradzają agentów PRL, jeśli im są wygodni. Stąd milion USD dla Lecha aka Bolka. W dodatku Bolek nie zapłacił podatku od tej ewidentnej łapówy. Jak każdy prl-owski agenciak narobił manka pomimo kosmicznej kasy, którą otrzymał :-)
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 10:57

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Cimoszewicz to se w Wikipedii

U2
A nieagentów Nieukrainy to  nienagradzają . Oni od początku tacy "wybitni" po tym sowieckim moskiewskim Oxfordzie . Pewnie nawet z Saszą Kratesem studiował , to mu referencje na ten Harvard dał .
Migasz się . Widzę że o kursie jazdy na krowie mogę zapomnieć , bo mi go nie chcesz udzielić a i referencji nie będzie .
u2

u2

24.09.2023 11:09

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na U2

nieagentów Nieukrainy to  nienagradzają
Jednak udajesz większego durnia niż jesteś. Płochy to znany historyk, tego nigdy nie przyznasz publicznie boś ćwok z Londynu. A pamiętamy w Polsce jak haniebnie Londyn zachował się względem Polaków podczas II wojny światowej :-)
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 11:55

Dodane przez u2 w odpowiedzi na nieagentów Nieukrainy to 

U2
A co , może nagradzają ? Niech ten twój Płochij będzie znany , wy wszyscy się znacie , ale jak absolwent sowieckich uczelni politycznych pisze historię , również Polski , to nie trzeba pytać co tam jest . Gross z Michnikiem też piszą a jakie ordery za to mają . "Autorytety" że job twaju mać" . Spytaj lepiej swojego Płachoja o "chwalebne" zachowanie UPAdlińców w czasie II WŚ . On się na tym pewnie "zna" , taki "wybitny".
u2

u2

24.09.2023 18:44

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na U2

@tomaszew
Po tym jak Londyn haniebnie potraktował Polaków w czasie II wojny światowej nigdy bym tam nie zamieszkał, to dyshonor dla każdego patriotycznego Polaka.
PS. Uniwersytet Harvarda jest ok. Właśnie czytam książkę napisaną przez jednego z jego absolwentów pt. "Dreams from my father". Co innego Princeton. Tam studiowanie dla każdego Polaka to dyshonor, bo urzęduje tam polakożerca prof. Gross. To są proste sprawy.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 19:25

Dodane przez u2 w odpowiedzi na @tomaszow

Ubocie zakuty
Napisz to o wszystkich Polakach tam zamieszkałych włącznie z weteranami I i II WŚ Rządami RP i Prezydentami na emigracji. Do Huskyego , JzL i wielu na tej blogerni . Ja nie mieszkam w Londynie . To nie do mnie piszesz . Żadna świnia nie ześwini żadnego uniwersytetu . To świnie się zeświniają . Ześwinione do cna uniwerki to raczej w Polsce są powszechne , świń tam dostatek .
A propos
A czy wiesz że Ubota to wynalazł słynny sowiecki uczony Ubotow . A łeb Ubotowi zakuł Zakutow .
Do nich żale .
u2

u2

24.09.2023 19:34

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Ubocie zakuty

@tomaszew
Widać, że nadajesz z wysp, z okolic Londynu. To wstyd dla każdego Polaka tam mieszkać. Przeczytaj sobie książkę Cata-Mackiewicza pt. "Londyniszcze". Opisał on tam takie antypolskie stwory jak ty.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 19:38

Dodane przez u2 w odpowiedzi na @tomaszew

Ubot Tomaszew
Ty się jednak do kowala w kolejkę zapisz .
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 19:34

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Ubocie zakuty

P.S.
Tomaszew to pisz do siebie . Ja mam  przyzwoite polskie nazwisko bez podtekstów historycznych . Z resztą Tomaszew to mi nic nie mówi ani z niczym złym się nie kojarzy . Łap okazję póki jest .
u2

u2

24.09.2023 19:39

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na P.S.

@tomaszew
mam  przyzwoite polskie nazwisko bez podtekstów historycznych
Wiele takich antypolskich wyrodków jak ty pozmieniało sobie nazwiska na czysto polskie, bardziej polskie niż mają sami Polacy.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 19:42

Dodane przez u2 w odpowiedzi na @tomaszew

Patrz 19:38 Ubocie Tomaszew .
u2

u2

24.09.2023 19:44

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Patrz 19:38 Ubocie Tomaszew .

@tomaszew
Wstydzisz się swojego prawdziwego nazwiska antypolski huncwocie.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 19:57

Dodane przez u2 w odpowiedzi na @tomaszew

Ubot Tomaszew
Zdjęcie mam w awatarze imię w nicku , ty masz numer ubota i w awatarze jakąś brygadę kowali co ci łeb zakuli . I odwal się od Polaków , to nie twój naród . Wal na Kijów do swoich .
Pani Anna

Pani Anna

23.09.2023 17:38

Ujejska, jestem dziwnie spokojna o powodzenie tych twoich "misji" - skończą się tak, jak wyszczepianie narodowe i paszporty covidowe. Całe szczęście,  że do takich zleceń delegowane są takie biedy umysłowe jak ty.
spike

spike

23.09.2023 19:38

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Ujejska, jestem dziwnie

@ania z łonowego wzgórza
nie jesteś tak głupia jak nam się wydaje, jesteś dużo głupsza."
juur

juur

23.09.2023 18:57

Notka jak najbardziej na czasie i nie sposób przejść obojętnie.
Dziwny tylko brak frontalnego ataku na Autorkę za szarganie świętości. Być może nie wyszły jeszcze dyspozycje co i jak po bezczelnym, aroganckim uderzeniu w Polskę przez Zelenskiego w USA. Jeszcze nie wiadomo czy udajemy, że nic się nie stało czy tłumaczymy, że to co widzimy i słyszymy znaczy zupełnie coś innego....
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.09.2023 19:32

Dodane przez juur w odpowiedzi na Notka jak najbardziej na

@ juur (18.57) 
Boli mnie nie atak lecz fakt, że nasze czasy cechuje całkowity upadek etosu lekarza, dziennikarza a przede wszystkim naukowca. We wszystkich sprawach obowiązują poprawnościowe paradygmaty.  a odstępstwo od nich (które jest przecież podstawą nauki jako szukanie prawdy) karane jest jak za Stalina nagonką gorliwych hunwejbinów w którą włączają się władze uczelni.
Tomaszek

Tomaszek

23.09.2023 21:15

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ juur (18.57) 

Iza
Dziś etosy stoją w garażach a garaże trzydrzwiowe od frontu śwaidczą o autorytecie . Ja mam garaż od tyłu to i autorytet marny .
Jan1797

Jan1797

23.09.2023 23:53

Dodane przez juur w odpowiedzi na Notka jak najbardziej na

Biedne te dzieci.
Wszystko, co polskie be, ale nikt nie chce powiedzieć jak to cherubinowa, wymarzona rzeczywistość się zowie. Kolejne pokolenie to ukrywa. Pytasz dziełem wskazanym jest Dulkiewicz? Może Fijołek czy Trzaskowski wspólnymi siłami błyskotliwych wybrany? Ależ stąd cisza. Dobrze, ze obok żeglarz wskazał deskę ostatnią.. Biedne te dzieci.
Tomaszek

Tomaszek

24.09.2023 00:04

Dodane przez juur w odpowiedzi na Notka jak najbardziej na

Juur
Bo oni tak atakują dyskretnie , otrzepując kolana po każdym ataku . I nic nie widać . I w ogóle nikt na nikogo nie pluje , tylko deszczyk pada jakoś tak .
Jan1797

Jan1797

24.09.2023 20:56

Dodane przez juur w odpowiedzi na Notka jak najbardziej na

Przykro mi to napisać, ale nazywanie „obcieraniem kolanek”, czy „otrzepywaniem kolanek” jest określeniem tak niegrzecznym jak wstydliwe zachowaniem przy stole importowane zza Odry lewico. Dzisiaj w telewizji Polskiej żaden z was nie widzi obrazu Holland, bo czarno -biały i jest rzeczywistością opisaną pod tym artykułem bez litości, przy czym nasze uchybienia są jak gwizdanie w górach. salon24.pl; Tak, że kto z kim przy tranzycie zboża wkrótce się okaże i nie jest dobrze skoro nad przekazem nie panujecie od tygodnia:). Kolberg Wedel nie, ale czy Goethe? Tylko może nie zasługuje na pogardę. Unrugiem żaden z nich zdecydowanie nie był.
Maverick

Maverick

23.09.2023 21:08

Za tym co dzieje się na Ukrainie stoji klan Kaganowiczów  dzisiaj ukrutego kaganatu co opanował wiele rządów i podstawił swoje kukły.
ibb.co
Jak myślicie który z nich jest ojcem chrzestnym?
lala

lala

24.09.2023 16:23

cóż, autorka jak widać z góry "wie lepiej" (kiedyś niejaki Kur wiedział), że tylko Kozacy mieli "właściwe im okrutne metody" gdy walczyli z polskimi panami i kolonizacją (nader brutalną) ukraińskich ziem....
cytuję - "Kozacy mieli swoją arystokrację, swoją hierarchię społeczną i sprowadzanie ich do roli chłopów pańszczyźnianych czy służby nie mogło być  przez nich akceptowane. Ich świadomość narodowa, opierała się na walce z dominacją polskich panów prowadzonej właściwymi im okrutnymi metodami."
tak oto w dwóch zdaniach można dokonać zręcznej manipulacji - faktycznie Kozacy chcieli rządzić się sami u siebie, ale przypisanie im akurat jako cechy całej społeczności - "okrutnych metod" to sprytny sposób zrobienia z przeciwników ukraińskich po prostu aniołów z dobrą nowiną (a nie wykonawców krwawych podbojów), zaś z walczących z kolonizacją Kozaków  - wcielonych diabłów....
polecam lekturę Beauvois'a, który nieźle opisał dzieje tamtych terenów...
jazgdyni

jazgdyni

24.09.2023 16:45

@Izabela
Witam Izo
Mówiąc o Indonezji warto podkreślić różnicę pomiędzy dwoma kolejnym przywódcami państwa - Sukarno i Suharto. Większości te ważne postaci ludziom się mieszają.
Serdeczności
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

24.09.2023 17:29

Dodane przez jazgdyni w odpowiedzi na @Izabela

@ jazgdyni ( !6.46) 
Przyznam się, że mi się też mylili dopóki nie przeczytałam polecanej pozycji. Indonezja, jej 17 500 wysp i 400 wulkanów w tym 100 czynnych zawsze tak przekraczała granice mojej wyobraźni, że wolałam się już nic więcej na jej temat nie dowiadywać. Również porażająca jest liczba narzeczy i wierzeń ( czy można to nazywać religiami?). Książka Stoczyńskiego przybliża to wszystko nie nudząc. To akurat dla takich ignorantów jak ja. Pan Stoczyński mieszka w Dżakarcie bodajże od 8 lat. Ja też serdecznie pozdrawiam..
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 063
Liczba wyświetleń: 7,769,726
Liczba komentarzy: 21,369

Ostatnie wpisy blogera

  • Było, ale nie minęło
  • Ukraina zmierza w kierunku nazizmu
  • Kto płaci za orkiestrę, wybiera muzykę

Moje ostatnie komentarze

  • Jaruzelska nie gloryfikowała. Ona sobie kpiła. I to mi się własnie nie podobało. Natomiast jestem w posiadaniu listów pana Przedpełskiego właściciel domu przy ulicy Ikara przejętym po Jaruzelskim…
  • Pisałam kiedyś niechetnie o klanie Spiewaków ale Jana będę bronic. Pomaga lokatorom bezprawnie wyrzucanym z mieszkań i zajmują go sprawy Warszawy. Moim zdaniem nie jest groźna lewicowa wrazliwośc.…
  • Ale to nie znaczy, że nalezy zakazać uzywania wentylatórów. Wydalanie też jest nieuchronne. Czy nalezy negować istnienie wodniczki tętniącej?Cóż winny jest nieszczęsny pantofelek, że tak ma? Gorzej…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • RinoCeronte, A takie Podwieczorki przy mikrofonie?  Ech łza się w oku kręci Panie Malinowski.
  • Tomaszek, Trzeba pilnować kasy . Bo pieriestrojka czyli pieriedyszka nie wyszłaby bez pieriechwatyzacji . A w zasadzie po to to było i przyszło po wojnie dopiero w momencie wystarczającej akumulacji . 
  • Tomaszek, Taka fajna "lekkość bytu " . To dla czego sobie z ptaszkami nie porozmawiać ?

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności