Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Byłem na przekopie!
Wysłane przez Grzegorz GPS Św... w 21-09-2022 [23:03]
Właśnie wróciłem do domu z rejsu po przekopie Mierzei Wiślanej. Wróciłem Kanałem Elbląskim do Iławy. Po drodze widziałem ze trzy płynące jachty. W niedzielę, 18 września, po oficjalnym otwarciu, przepłynęło przez przekop kilkadziesiąt jachtów.
Były duże jachty i małe. Te mniejsze, z zanurzeniem do półtora metra, przepłynęły z Zalewu Wiślanego na morze i zaraz wróciły. Te większe, z większym zanurzeniem, przepłynęły z morza i z powrotem, i też wróciły. Te duże nie miały szans przepłynąć dalej, bo jest za płytko w każdym porcie na Zalewie Wiślanym, te małe mogły płynąć do Gdańska, bo akurat pogoda na to pozwalała, ale to za daleko i już za zimno na śródlądowe jachty na taką drogę. Nie wiem, czy komuś się to udało, ale jeśli już, to były to bardzo nieliczne jachty. Większe statki, z większym zanurzeniem, przepłynęły tylko na wiwat w te i z powrotem.
Uważam, że przez następne trzy lata przepłynie przekopem taka sama liczba jachtów rocznie – kilkadziesiąt. Niech będzie nawet sto – nie więcej niż przepływa rocznie przez Gdańską Głowę. Więc nawet jeśliby pobierali opłatę taką jak na niektórych śluzach na Mazurach, to by to się i za setki tysięcy lat nie zwróciło.
Płynąć na otwarcie się opłacało – była to jakaś atrakcja – ale dla dalszej turystyki to sensu nie ma. Ja już tam na pewno nie wrócę, bo pływałem już w tym roku moim małym siedmiometrowym, mieczowym jachtem śródlądowym i po Zatoce Gdańskiej, i po Zalewie Wiślanym, i Szkarpawą z Gdańska do Krynicy Morskiej w te i z powrotem kilka razy. Byłem w Sopocie i Pucku. Nie widzę żadnej atrakcji w płynięciu z Zalewu przekopem do Gdańska – lepiej płynąć Szkarpawą, a na pewno bezpieczniej. Ale i tak tam mało kto pływa, nawet w sezonie. Przekop zapewnia tylko to, że można płynąć na żaglach, a nie na silniku.
Większe kilowe jachty morskie, z zanurzeniem pozwalającym przejść przekop, i tak tam nie będą wpływać często, bo nie ma gdzie cumować – nie ma odpowiednich portów czy marin – nie ma nawet planów, by takie stworzyć. Ale nawet jak za te trzy lata pogłębią tor wodny do Elbląga i zbudują marinę jachtową dla kilowych jachtów, to nadal będzie trudno, bo już przy wietrze powyżej pięciu stopni w skali Beaufort tam się wytwarza większa fala niż na Zatoce Gdańskiej, więc wąskim torem wodnym przepłynąć będzie bardzo trudno. Zalew Wiślany jest żeglarsko dużo bardziej niebezpieczny niż Zatoka Gdańska. Na dodatek wszędzie czyhają sieci, więc i śródlądowe jachty tam są rzadkością – i tak będzie nadal. Tam oczywiście do tej pory jakieś jachty i stateczki pływały – i będą nadal pływać.
Przekop nie ma sensu nawet turystycznego – nie zwiększy ruchu rekreacyjnego. To była tylko dwudniowa atrakcja. A dlaczego nie ma sensu ekonomicznego, jest wyjaśnione bardzo porządnie tu: PRZEKOP MIERZEI - przePiS na KATASTROFĘ. Ta analiza bardzo dobrze wyjaśnia, dlaczego przekop to piswoski miś! Poniżej całość analizy bezsensowności przekopu.
Grzegorz GPS Świderski
PRZEKOP MIERZEI - przePiS na KATASTROFĘ
Dzisiaj, 17 września rząd uroczyście otwiera przekop Mierzei. Projekt był promowany jako inwestycja gospodarczo opłacalna. Zyskać miało miasto Elbląg, port, firmy, mieszkańcy, region. Dodatkowo miała być korzyść dla obronności wobec potencjalnej agresji Rosji.
Od samego początku inwestycja była krytykowana jako marnowanie publicznych pieniędzy. Już proste analizy finansowe pokazywały, że inwestycja zwróci się "za pięćset lat". To i tak była bardzo optymistyczna wersja. W rzeczywistości jest JESZCZE GORZEJ - zwrotu nie będzie nawet po upływie milionów lat. Jest to prawdziwa gospodarcza KATASTROFA. Ale zanosi się na to, że to nie tylko katastrofa gospodarcza, ale także najdroższy w historii Polski kabaret: dzisiaj otwierany jest "przekop DONIKĄD". Czy wy wiecie, co my robimy tym przekopem?
Widząc rosnące koszty (z 800 mln do ponad 2 miliardów), rząd zmienił specustawą charakter inwestycji z "gospodarczej" na "wojskową" i tym samym utajniając jej przebieg, w szczególności koszty oraz omijając kwestie środowiskowe. Wygląda to tak, jak by ktoś z ekipy rządzącej (kto!?) w końcu całkowicie stracił cierpliwość i postanowił "otworzyć szkatułkę młotkiem ... pneumatycznym".
INWESTYCJA
Cała inwestycja to:
- przekop ze śluzą
- ponad 20 kilometrów toru wodnego na Zalewie Wiślanym
- tor na rzece Elbląg
- przebudowa mostów
- obrotnica
- rozbudowa portu Elbląg
- infrastruktura dojazdowa
Z obecnych szacunków wynika, że kwota ta to ok 3 miliardy, ale biorąc pod uwagę ciągły wzrost kosztów, należy już dzisiaj mówić o 4 MILIARDACH zł.
Co gorsze: niewykluczone, że w przyszłości cały system portowo-kanałowy okaże się STUDNIĄ BEZ DNA dla samorządu i zarządu żeglugi.
STATKI:
Docelowo do portu mają zawijać statki o długości do 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. Problem w tym, że takie statki nie istnieją i raczej nikt ich nie będzie budował, gdyż dzisiaj jest trend na coraz większe statki, aby obniżać koszty.
ANALIZA FINANSOWA
Sam przekop nie będzie przynosił przychodów, a przepłynięcie będzie dla wszystkich darmowe. Trudno jest więc oszacować przychody pośrednie i różnego rodzaju korzyści. Ponadto te przychody i korzyści trzeba zestawić z kosztami i problemami. Spróbujmy jednak zrobić uproszczoną analizę:
Nakłady: 4 miliardy zł.
Oznacza to konieczność ponoszenia kosztów finansowych ok. 200 mln zł rocznie (przy koszcie finansowym 5%). Do tego rata kapitałowa 100 mln zł. Przyjęto założenie rozłożenia spłaty na 40 lat. Oczywiście wtedy odsetki stopniowo malałby do zera, ale przez pierwsze 10-15 lat same koszty finansowe to ok. 300 mln zł rocznie.
Przychody portu będą wynosiły ok. 2 mln zł rocznie. To są kwoty z dwóch różnych światów. To tak, jakby właściciel straganu z warzywami chciał z przychodów sfinansować budowę elektrowni jądrowej.
Koszty operacyjne
Roczne utrzymanie toru wodnego to obsługa śluzy, pogłębianie toru od strony zatoki i zalewu, utrzymanie toru na rzece i pogłębianie portu. Będą to koszty rzędu dziesiątek mln zł. Utrzymanie toru na płytkim zalewie jest trudniejsze, niż na głębokim akwenie, gdyż nawet małe falowanie bardzo szybko zamula rynnę toru. Praktycznie pogłębiarka będzie musiała pracować NON STOP.
Co ważne to są praktycznie same koszty stałe, a więc nawet przy całkowitym braku ruchu statków, te koszty pozostaną praktycznie bez zmian.
PORT
Port w Elblągu ostatnio miał przeładunki ok. 90 tys ton (o ironio: głównie węgiel z Rosji). Obecnie praktycznie nie ma żadnych przeładunków w porcie. Jednakże odważne plany zakładają na początek przeładunki ok 1,5 mln ton, a docelowo 5 mln ton. To są KOMPLETNE MRZONKI. Port w Kołobrzegu, który ma bezproblemowy dostęp do morza, który może przyjmować statki z zanurzeniem 5,5 m, obsługuje dzisiaj ok. 200 tys ton. Dlaczego port w Elblągu, z takimi problemami, miałby obsługiwać więcej, niż wygodny port w Kołobrzegu? Na dodatek port w Kołobrzegu to prawdziwy port, a nie przystań rzeczna w Elblągu.
EKOLOGIA
- falochrony od strony morza uniemożliwią przenoszenie się piasku, co spowoduje abrazję plaż (ich zanikanie).
- praca pogłębiarek zniszczy walory turystyczne tej części zalewu.
- sztuczna wyspa to po prostu kupa szlamu wybranego z dna Zalewu i widokowo będzie niszczyła krajobraz dla turystów w Krynicy Morskiej.
- na dnie Zalewu znajduje się wiele powojennych wraków i zanieczyszczeń. Działania pogłębiające będą uwalniały substancje niebezpieczne.
PROBLEMY:
- jeżeli przeładunki w Elblągu wzrosną do miliona ton, a stawki portowe zostaną podwojone, to roczny przychody portu osiągną 2 milion zł. (a z tego trzeba odjąć koszty!). Nie ma więc możliwości, żeby przekop zwrócił się nawet za 1000 lat.
- porównanie do ruchu statków w Europie Zachodniej jest bez sensu: tam istnieje ogromna infrastruktura wodna, która nie ma porównania NIGDZIE NA ŚWIECIE i dotyczy WYŁĄCZNIE okolic Rotterdamu i Antwerpii oraz portów delty Renu. W innych miejscach tego typu transport ma znaczenie marginalne, gdyż towary wozi się bardzo tanim, szybkim i elastycznym transportem drogowym.
- port w Elblągu obsługiwał do tej pory głównie węgiel z Rosji. Teraz nie ma praktycznie żadnych towarów, które można by przewozić przez ten port.
- Bursztyn - miało być 7 ton, które sfinansowałyby budowę - niestety, jak zwykle nas OKŁAMANO: nie było praktycznie nic (wydobyto kilkanaście kg).
- z uwagi na małą głębokość zalewu (ok 2m) nawet niewielkie falowanie będzie powodowało szybkie zamulanie rynny toru wodnego. To oznacza duże koszty pogłębiania.
- dodatkowy koszt to budowa sztucznej wyspy i kanału do niej
- wzrost turystyki - będzie to jedynie to transfer z jednego miejsca w drugie, a nie rozwój. Jeżeli więcej ludzi przyjedzie do Elbląga, to mniej przybędzie do Mrągowa lub Krynicy Morskiej. Suma efektów: ZERO.
- łamany transport to OGROMNY KOSZT dla logistyki. Nikt nie zdecyduje się na przewożenie ładunków transportem łamanym, jeżeli ma alternatywę w postaci taniego, szybkiego i elastycznego transportu drogowego
- koszty ubezpieczeń - w logistyce każdy dodatkowy element logistyczny (zwłaszcza przeładunek) oznacza znaczący wzrost stawki ubezpieczeniowej.
- brak kolejowego połączenia dla pociągów kontenerowych (wymagana długość toru przeładunkowego w porcie: 750 m)
- używany dźwig portowy to koszt 1 mln zł. Kto zainwestuje w dźwig i jego utrzymanie, gdy nie będzie planowanego wzrostu przeładunków?
- na odległości 60 km transport drogowy będzie zawsze tańszy, niż dwukrotne operowanie dźwigiem
- brak statków przekop-max o zanurzeniu 4,5m. Obecnie buduje się coraz większe, a nie coraz mniejsze statki. Lokalne towary obsługuje transport drogowy
- porty 3City oraz firmy logistyczne nie widzą potrzeby współpracy z portem w Elblągu
- Kołobrzeg od dawna ma dostęp do morza dla statków 5,5m, a przeładunki są bardzo małe. Dlaczego Elbląg miałby mieć 5 milionów ton, skoro Kołobrzeg nie ma 200 tysięcy ton???
- jachty bez problemu mogą płynąć na Bałtyk drogą alternatywną przez Wisłę Szkarpawą - nie potrzebują w ogóle przekopu
- żegluga będzie możliwa tylko w ciągu dnia i w trakcie sezonu. Zimą będzie problem, bo Zalew zamarza.
STATEK vs TIR
Ciężarówka wiezie kontener z Elbląga do Gdańska w 45 minut. Statek - teoretycznie kilka godzin, ale w praktyce musi czekać na pełny załadunek, a to może oznaczać nawet tydzień. Żadna firma logistyczna nie wyśle kontenera statkiem.
ALTERNATYWY
Każdy sposób wydania pieniędzy (czyli ZAANGAŻOWANIA ZASOBÓW) ma swoją alternatywę. Istotą inwestowania jest wybór najlepszej możliwej alternatywy. Tak postępujemy w życiu prywatnym, gdy idąc z punktu A do punktu B, wybieramy drogą OPTYMALNĄ. Nie oznacza to, że jest to droga najkrótsza! Wybór zależy od wielu czynników: odległość, czas, koszt, ryzyka itp.
Takim samym kryteriom podlegają wielomiliardowe inwestycje i zwykła decyzja, którędy dojść na przystanek tramwajowy (i czy w ogóle warto tam dojść).
- DŁUG. W przypadku inwestycji przekopu Mierzei (oraz łączących się z tym dalszych inwestycji) alternatyw było bardzo dużo. Na przykład, zamiast wydawać 4 miliardy, rząd mógł o taką kwotę obniżyć dług, które za kilkadziesiąt lat będą musiały spłacać nasze dzieci.
- DZIECI. Można było za taką kwotę sfinansować 8 TYSIĘCY poważnych operacji lub kuracji ratujących zdrowie chorych dzieci.
- ROZBUDOWA PORTU W GDAŃSKU. Można było rozbudować port kontenerowy w Gdańsku, czyniąc z niego najważniejszy port w tej części Europy. Skutki gospodarcze takiej rozbudowy portu w Gdańsku byłyby GIGANTYCZNE. Ta część Polski uległaby ogromnym przeobrażeniom. Zyski z tej inwestycji byłyby NIEWYOBRAŻALNE. Nowy port zassałby towary z całego regiony bałtyckiego, gdyż ani porty na wschód, ani na Zachód.
- CZOŁGI. Za 4 miliardy można kupić 50 czołgów Abrams lub 400 dronów Bajkraktar.
- da VINCI. Za 4 miliardy można kupić 400 robotów chirurgicznych da Vinci.
- DROGI. 4 miliardy można było wydać na lepsze połączenia drogowe.
- OSTROŁĘKA. Za 4 miliardy można trzy razy wyburzyć elektrownię w Ostrołęce.
- FABRYKI. Budowa jednej fabryki z nowoczesną linią technologiczną, zatrudniającą 30 pracowników to koszt ok 20 milionów zł. Za 4 miliardy można zbudować 200 takich fabryk ! Czyli pracę w nowoczesnych firmach znalazłoby 6000 mieszkańców Elbląga!
PS2. A jednak przekonałem się co do sensu przekopu: https://naszeblogi.pl/64012-ukraina-krajem-baltyckim
Komentarze
21-09-2022 [23:33] - JanAndJan | Link: Cyt. P. Halamę: ja wiedziałem
Cyt. P. Halamę: ja wiedziałem, że tak będzie. Yhym yhym, ruski cwelu, czapajewie po liftingu, duma cię rozpiera, yhym yhym - duma, togewer z ziuganowem i jediniją rossiją, ty sdziełał to... ruski czopek. Bez odbioru.
22-09-2022 [00:42] - JanAndJan | Link: Byłeś tam, giepeesie..!
Byłeś tam, giepeesie..! Czapajew, bez taczanki, jak samotny biały żagiel, inspirowany paszą korczaginem.. łooo ł!!!
Grzechu! Wowa, 300000 bojcow wzywa, a ty...? Ojczyźniana wojna wzywa, Grzesiu. A, ty..!? Grisza?!
22-09-2022 [07:47] - tricolour | Link: Szmatławy język już był i
Szmatławy język już był i przestał robić wrażenie po drugim wpisie. Wytryskałeś się zanim zamoczyłeś.
Masz coś nowego?
22-09-2022 [23:20] - JanAndJan | Link: Szmatławy język, wytryskałeś
Szmatławy język, wytryskałeś się - doceniam, doceniam. Niezbyt elokwentnie, ale próbujesz.
W nicku masz 3 kolory - to, już wytryskanie, czy - jeszcze - kompleksy (szmatława samoocena)?
23-09-2022 [11:06] - Grzegorz GPS Św... | Link: Proszę o zaprzestanie
Proszę o zaprzestanie epatowania swoim prymitywizmem pod moimi notkami.
23-09-2022 [15:08] - Tezeusz | Link: @Grzegorz rus
@Grzegorz rus
Proszę o zaprzestanie epatowania sowieckich agitek
22-09-2022 [06:38] - Tezeusz | Link: Agitka wypisz wymaluj z
Agitka wypisz wymaluj z kremlowskiego szamba. Autor w poprzednich materiałach lamentował i wył, że nie przepłynie ale dali mu rękawki i pociągnął co za radość a te wylane łzy komusze poszły się jeb...Biedaczek.
Jak za wolno to se kup ślizgacza i po komuszych osranych sowieckich falach achoj !
22-09-2022 [06:46] - Tezeusz | Link: Kreml „martwi się” o ekologię
Kreml „martwi się” o ekologię w Polsce? Żaryn o rosyjskiej propagandzie ws. przekopu Mierzei Wiślanej
"Rosyjskie ośrodki propagandowe powracają do krytyki przekopu Mierzei Wiślanej. Władze Kaliningradu wyraziły obawy, co do stanu ekologii Zatoki Kaliningradzkiej, na który wpływ ma mieć przekop" - zaznaczył pełnomocnik ds. bezpieczeństwa przestrzeni informacyjnej Stanisław Żaryn w mediach społecznościowych. Jak dodał - "obok podnoszenia kwestii ekonomicznych i politycznych, propaganda Rosji sięgała przez wiele miesięcy także po przekaz o katastrofalnych skutkach przekopu dla środowiska naturalnego".
A @Grzegorz rus wali te osrane kremlowskie agitki oj wali...
22-09-2022 [07:10] - sake3 | Link: @Grzegorz GPS.........Odbiera
@Grzegorz GPS.........Odbiera Pan robotę propagandową @Persowi czy też go wspiera? Wprawdzie to dwa różne odcinki waszych ,,działań'' ale cel ten sam Wszystko co polskie jest złe, Polacy to jełopy, PiS zbrodnicza formacja. Stawiam jednak na sztuczna inteligencję, że się rozwinie bo ta pańska cośkolwiek mizerna. Bawienie się w wizjonera również. Najlepiej niech Pan tam siedzi na tym przekopie,.liczy te żaglówki i chucha w zmarznięte ręce. Eugeniusz Kwiatkowski swoją wizję Gdyni zaczął od maleńkiej rybackiej wioski.dlaczego odmawia Pan tego innym?
22-09-2022 [10:07] - Grzegorz GPS Św... | Link: Gdynia miała sens, a przekop
Gdynia miała sens, a przekop nie. Gdynia jest nad morzem, a Elbląg nie.
22-09-2022 [11:48] - sake3 | Link: @GRzegorz Świderski......
@GRzegorz Świderski.......Każda inwestycja,każda myśl twórcza jest zawsze obarczona ryzykiem a rację wielkim wynalazcom, strategom, politykom czy ludziom kultury rację przyznawała dopiero historia.Czy Maria Curie-Skłodowska i Piotr Curie byli pewni że z blendy istotnie uda się wyodrębnić rad? Pan kompletnie nie zainteresował się nawet jakie plany ma rząd w sprawie gospodarki morskiej i jakie ma ona dla Polski znaczenie. Pan woli ujadać niż analizować.To,że przy kiepskiej pogodzie w kilka dni po otwarciu obiektu jest zbyt mały ruch jest dla Pana pewnikiem,że inwestycja jest nietrafiona? Wyraźnie powiedziano,że przekop jest dopiero pierwszym z trzech etapów tego przedsięwzięcia w którym nie opierano sie na żadnych kaprysach ,wydumanych argumentach,czy chciejstwie polityków tylko na analizach ekspertów. Wg Pana ci eksperci też są niekompetentni a Pan jedynym znawcą przedmiotowej inwestycji? To może skoro jest Pan tak wszechstronnym znawcą poradzi-zakopać go z powrotem ku zadowoleniu pani Kidawy i frustratów z NB? Nic się Panu w Polsce nie podoba to co Pan tu jeszcze robi?
22-09-2022 [12:26] - Grzegorz GPS Św... | Link: Jakie plany ma rząd w sprawie
Jakie plany ma rząd w sprawie gospodarki morskiej dotyczącej Elbląga? Na ile ton przeładunku rocznie jest planowany tamtejszy port po zakończeniu pogłębiania toru wodnego i wszystkich trzech etapów inwestycji? Będzie więcej niż przeładunek w Ustce czy Kołobrzegu?
22-09-2022 [14:11] - Tezeusz | Link: @Grzegorz rus..
@Grzegorz rus..
"Gdynia miała sens, a przekop nie. Gdynia jest nad morzem, a Elbląg nie."
Kuźwa co za bełkot !
22-09-2022 [08:06] - rolnik z mazur | Link: @ GPS
@ GPS
Analiza bardzo przekonująca. Podobne przemyślenia ma prof Rydzkowski z wydzalu transportu UG. Tylko za prawdę się wyznawcy jedynie slusznej partii obrażają. Pzdr
22-09-2022 [08:51] - Tezeusz | Link: "GPS
"GPS
Analiza bardzo przekonująca"
Komuch komucha....
22-09-2022 [09:02] - jazgdyni | Link: Tezzy
Tezzy
No dokończ - pod stołem ru....
Ps. I jeszcze temu młodzieżowemu kabotynowi w majtkach z pampersem dedykuję:
https://youtu.be/ohyOy906s_A
22-09-2022 [09:03] - rolnik z mazur | Link: @ t
@ Tezeuszku
Durnie sa pelni pewnosci w swoją madrosc, mądrzy maja zawsze wątpliwości.
22-09-2022 [09:06] - sake3 | Link: @Rolnik z mazur.....Ho,ho!...
@Rolnik z mazur.....Ho,ho!.....Jak widzę stał się Pan filozofem..A może zawsze tak było.....
22-09-2022 [09:21] - Tezeusz | Link: @Rolnik rus
@Rolnik rus
"Durnie sa pelni pewnosci w swoją madrość.."
Gnojowy tyle samokrytyki !
22-09-2022 [09:29] - spike | Link: "Analiza bardzo przekonująca.
"Analiza bardzo przekonująca."
-Jaaaasne, zamiast coś budować, inwestować, nie lepiej tak w domu poleżeć, ile ośmiorniczek by można zamówić u "Sowy", cała Polska by się mogła delektować, jeszcze na zapitkę dobrego winka by starczyło.
22-09-2022 [10:00] - Grzegorz GPS Św... | Link: "Tylko za prawdę się wyznawcy
"Tylko za prawdę się wyznawcy jedynie słusznej partii obrażają."
Obrażają, bo takie mają zadanie. To ewidentna V kolumna. Dla Rosji jest bardzo korzystne to, że wywalamy 4 miliardy w błoto, bo za tę kwotę moglibyśmy kupić 50 czołgów Abrams lub 400 dronów Bayraktar. Więc to, co robi PiS i jego sympatycy, to woda na młyn Putina. Wszystko, co nas osłabia ekonomicznie, jest korzystne dla wroga, który chce nas zniszczyć i przejąć.
22-09-2022 [11:02] - rolnik z mazur | Link: @ GPS
@ GPS
bardzo słusznie. Oczywiście, ze te pieniądze można było lepiej wykorzystać. Ale kogo to interesuje. Pieniądze biorą się z przecież z drukarni.
Tak malym rozumkiem jest to wszystko zarządzane.
Pzdr
22-09-2022 [11:04] - u2 | Link: Oczywiście, ze te pieniądze
Oczywiście, ze te pieniądze można było lepiej wykorzystać. Ale kogo to interesuje. Pieniądze biorą się z przecież z drukarni.
Zaraz, zaraz. W 2015 jak jeszcze rządziliście, przychody do budżetu wyniosły 289 mld PLN, teraz w 2022 ma być 492 mld przychodów. Widzisz różnicę ? Sądzisz, że te miliardy zostały dodrukowane ? :-)
22-09-2022 [12:42] - rolnik z mazur | Link: @ ubot
@ ubot
W dużej mierze jak najbardziej dodrukowane. Co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości. Reszta to z podniesienia podatków, oplat i kar. Dlatego jest inflacja ca 20 % lekko liczyć. Poza tym co znaczy rzadziliscie? Wszystkie te rządy to o kant dupy potłuc.
22-09-2022 [11:11] - sake3 | Link: @rolnik z mazur.......Pewnie
@rolnik z mazur.......Pewnie,że te pieniądze można było lepiej wykorzystać.Na kampanię wyborczą Tuska,Hołowni czy Biedronia na przykład.
22-09-2022 [11:43] - rolnik z mazur | Link: @ sake
@ sake
To PiS płaci za kampanię wyborczą tych typków?
Bardzo to interesujące i nie powiem, ze niemożliwe.pzdr
22-09-2022 [11:55] - sake3 | Link: @rolnik z mazur......PiS nie
@rolnik z mazur......PiS nie płaci na tych typków,to Pan podpowiada jak zmyślnie opozycji pomóc i jak widać żałuje,że przez niedobry rząd PiS-u opozycja nie będzie miała takiego wsparcia jakie potrzebuje.Ale od czegóż jest Pan? Do roboty jeździć w teren za swoim ulubionym kandydatem z transparentami i bojowym nastawieniem.
22-09-2022 [12:20] - rolnik z mazur | Link: @ sake
@ sake
ha, ha...na bezrybiu widac i gumak ryba. Jak bym miał już jeździć to z pewnością nie z jakimś durniem. Ale na razie jeżdżenie mi nie grozi. Pzdr
22-09-2022 [12:24] - u2 | Link: Ale na razie jeżdżenie mi nie
Ale na razie jeżdżenie mi nie grozi.
Byłeś przecież niedawno w Niemczech, na pewno dostałeś tam cenne wskazówki do swojego zegarka :-)
22-09-2022 [12:44] - rolnik z mazur | Link: @ ubot
@ ubot
Nadal jestem dla twojej informacji.
22-09-2022 [14:02] - u2 | Link: Nadal jestem dla twojej
Nadal jestem dla twojej informacji.
To pochwal sie jakie wskazówki otrzymujesz aus Heimat :-)
22-09-2022 [12:28] - sake3 | Link: @rolnik z mazur....Jakże to?
@rolnik z mazur....Jakże to? Tusk,Trzaskowski,Budka czy Hołownia to jakieś durnie? Jak tak można .No to może za panią Leszczyną albo Kidawą chociaż Pan pojedzie? One podobnie jak Pan też przeciwne temu przekopowi były, a więc i temat wspólny i ideały.
22-09-2022 [12:47] - rolnik z mazur | Link: @ sake
@ sake
rozumiem twoją ironie. Z leszczyną i kidawa to raczej na ryby. pzdr
22-09-2022 [15:30] - sake3 | Link: @rolnik z mazur......Rozumiem
@rolnik z mazur......Rozumiem też i podziwiam pana mądrość.Wiem że przy rybaku trzeba siedzieć milcząco,żeby nie spłoszyć ryby. Wyobraża pan sobie jakie by to były dla nich tprtury? Gościówa z pana.
22-09-2022 [09:36] - spike | Link: No i pojawił się Grzesiu
No i wreszcie pojawił się Grzesiu Świrderski, a już się wszyscy martwili, że internowali, aresztowali, czy może fala go zmyła z pokładu, ale jest i to formie, dalej nadaje z Krainy Deszczowców.
tylko patrzeć jak pojawią się inni "deszczowcy" :)))))))))))))
22-09-2022 [10:27] - Grzegorz GPS Św... | Link: Wielu zarzuca mi
Wielu zarzuca mi prorosyjskość. To prawda, jestem rusofilem i uważam, że Rosję należy ratować. Tu niedawno pisałem, jak to należy zrobić: https://naszeblogi.pl/62812-jak-uratowac-rosje
22-09-2022 [10:40] - sake3 | Link: @Grzegorz GPS....To zadanie
@Grzegorz GPS....To zadanie dla Polski -,,ratowanie Rosji''? Przekop jej zagraża?
22-09-2022 [12:16] - Grzegorz GPS Św... | Link: By uzyskać odpowiedź, należy
By uzyskać odpowiedź, należy kliknąć link i przeczytać to, co jest tam napisane.
22-09-2022 [12:39] - sake3 | Link: @Grzegorz Świderski....
@Grzegorz Świderski.....Kliknęłam już wcześniej więc nie musi mnie Pan pouczać,ale nadal nie rozumiem dlaczego Pan zwraca się do Polaków z tym dramatycznym apelem,który zresztą uważa Pan za utopię.To mamy ratować Rosję przed Chinami które chcą przejąć ..pokojowo'' Syberię? Skoro pokojowo to po co ratować? Może skoro już Pan powiedział ,,a'' to trzeba powiedzieć ,,b'' i wrócić do treści bloga którego link Pan podał.
22-09-2022 [11:24] - spike | Link: Świrderski, ciebie należy
Świrderski, ciebie należy ratować, personel odpowiedniej placówki już na ciebie czeka, napisz jeszcze jak należy ratować Niemcy, oni nie są lepsi od Rosji, podobnie mają zbrukane sumienie krwią.
22-09-2022 [15:03] - Tezeusz | Link: @Grzegorz rus"Wielu zarzuca
@Grzegorz rus
"Wielu zarzuca mi prorosyjskość. To prawda, jestem rusofilem i uważam, że Rosję należy ratować."
Klon @ Persa brawo !!ale jak widać w nowej komuszej odsłonie..Ratuj faszystowską roSSję w.... kiblu !!
22-09-2022 [13:07] - angela | Link: Rosję należy izolować od
Rosję należy izolować od swiata, jako dzicz i swiatowego bandytę, a wtedy ruskie sługusy pozamykają gęby.
Rudy awanturnik, poplecznik szwaba i ruskiego, walczy przeciw Polsce wespół z resztą antypolskiej szemranej opozycji.
Wygadują takie bzdury, że naprawdę byłoby śmieszne, gdyby nie to, że wielu durniów moze w to uwierzyć.
Krytykują wszystko, kłamstwo goni kłamstwo, nie patrząc nawet, ze wczesniej mowili zupelnie coś innego. I to nie chodzi tylko o przekop mierzei, chodzi o wszystko.
Ganić, krytykować, robić zamęt, deprecjonować wszystko, chocby mialo nawet największy sens.
To grunt pod fałszerstwo wyborów.
Przecież to oni, łopozycja, mają większość w samorządach, szczególnie w dużych miastach, i to oni będą pracować nad totalnym fałszowaniem wyborów.
Jezeli tego nie dopilnujemy, będzie to samo co na Ukrainie.
Zniszczą Polskę, zniszczą, zabiją , pozamykają w wiezieniach wszystkich co coś znaczą, co robią dobrego dla kraju.
Bo tego dopominają się bandyci światowi, ze wschodu I zachodu, a oni już tak umoczeni w zdradzie, że albo oni, albo my.
22-09-2022 [14:19] - Grzegorz GPS Św... | Link: "Ganić, krytykować, robić
"Ganić, krytykować, robić zamęt, deprecjonować wszystko, chocby mialo nawet największy sens."
To jest słuszne i mądre, to nas wzmacnia. Tu to niedawno wyjaśniłem: https://naszeblogi.pl/63064-kr...
23-09-2022 [14:05] - Kazimierz Kozio... | Link: przytacznie argumentów
przytacznie argumentów merytorycznych dlaczego ta inwestycja nigdy nie bedzie opłacalna jest stratą czasu. natomiast ten przekop jest potrzebny chociażby po to żeby uświadomić Polakom że suwerenność kosztuje i że wszyscy się na to składamy. to będzie zdecydowanie deficytowe tak jak np. od zawsze deficytowym jest kanał kiloński. przekop mierzeji miałby wyraźny sens gdyby do wybudowania falochronów, i obudowy śluz użyto materiałow z rozbiórki pałacu stalina w warszawie.
propaganda sukcesu wieszczyła eldorado regionu elbląskiego po otwarciu kanału i to się przełoży na to że następne rozdanie polityczne będzie biło w ówczesnych decydentów jak w bęben, a być może dojdzie do zamknięcia deficytowego kanału.
23-09-2022 [14:59] - Grzegorz GPS Św... | Link: A konkretnie jakiej
A konkretnie jakiej suwerenności służy ten przekop? Wszystkie barki, które byłyby w stanie przepłynąć z Bałtyku do Elbląga przez Cieśninę Piławską, mogły przepłynąć przez Szkarpawę, która jest w całości w Polsce - obie drogi tak samo ograniczają zanurzenie barek do 2 m. Więc zamknięcie tej cieśniny w żaden sposób żeglugi nie ograniczyło. Suwerenność Polski wielokroć bardziej zostałaby ochroniona, gdyby za te 4 miliardy wywalone w przekop Polska kupiła 50 czołgów Abrams lub 400 dronów Bayraktar, albo rozbudowała port w Gdańsku, Gdyni czy Szczecinie. Wywalenie w błoto 4 miliardów osłabiło ekonomicznie Polskę, a więc też naszą suwerenność. Dla Rosji to jest bardzo korzystne.
24-09-2022 [12:14] - Tezeusz | Link: @ Grzegorz rus"A konkretnie
@ Grzegorz rus
"A konkretnie jakiej suwerenności służy ten przekop?"
Gdyby natura chciała to by rozum dała, a tak widocznie autorowi nie dała !