Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Zadanie dla ośmioklasisty

Zbyszek, 25.08.2022
dany jest ostrokątny trójkąt równoramienny ABC, w którym AC =BC. W tym trójkącie poprowadzono wysokość AD. Udowodnij, że kąt ABC jest dwa razy większy od kąta BAD
--------------------------------------------------
Egzamin ośmioklasisty, podstawa programowa https://www.cke.gov.pl/i…
Proszę o podpowiedź i/lub rozwiązanie.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2367
u2

u2

25.08.2022 16:39

kąt ABC jest dwa razy większy od kąta BAD
W geometrii euklidesowej czy nie-euklidesowej ?
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

25.08.2022 21:00

Dodane przez u2 w odpowiedzi na kąt ABC jest dwa razy większy

w której nie-euklidesowej? można utworzyć taką w której twierdzenie będzie prawdziwe i taką w której nie będzie
smieciu

smieciu

25.08.2022 17:17

Z rysunkiem byłoby łatwiej ale wydaje mi się że powyższe twierdzenie nie jest prawdziwe zasadniczo :P
Tzn, jest prawdziwe tylko w przypadku trójkąta równobocznego.
Niech ktoś to zweryfikuje.
Ciekawe na ile człowiek się uwstecznił matematycznie przez te lata :)
Zbyszek_S

Zbyszek

25.08.2022 19:00

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Nie no przydałby się rysunek.

No ale minister edukacji żąda od ośmioklasisty w opublikowanej przez siebie podstawie programowej z matematyki udowodnienia opisanego stwierdzenia. Co ma powiedzieć ośmioklasista gdy stanie przed wymogiem postawionym przez polskie Ministerstwo Edukacji i będzie się starał go wypełnić, czyli udowodnić to, co - jak się okazuje - jest nieprawdą?
u2

u2

25.08.2022 19:35

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na No ale minister edukacji żąda

minister edukacji żąda od ośmioklasisty
Nic nie żąda, jak błędnie sformułowane zadanie to się go anuluje. Na żadnym egzaminie się nie pojawi.
Roz Sądek

Roz Sądek

25.08.2022 23:50

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na No ale minister edukacji żąda

@Autor
No ale minister edukacji żąda od ośmioklasisty w opublikowanej przez siebie podstawie programowej z matematyki udowodnienia opisanego stwierdzenia. Co ma powiedzieć ośmioklasista gdy stanie przed wymogiem postawionym przez polskie Ministerstwo Edukacji...
========
Ten ośmioklasista ma kilka dróg. Pierwsza, to wypłakać się tatusiowi w rękaw, a tatuś już nagłośni sprawę gdzie trzeba, najpewniej zacznie od swojego bloga. Druga droga, nie kolidująca z pierwszą, to od razu uderzenie albo do jednej albo najlepiej kilku agend unijnych. Polski minister rozrabia, to nie ma się co cackać. Trzecia i kolejne drogi to już właściwie elementarz i dziwię się, że nie są Panu znane: Strasburg i i co bardziej znane organizacje i stowarzyszenia pozarządowe. Już tylko na marginesie dodam, że jest jeszcze ONZ, ale nie mają ostatnio ani kija ani marchewki.
Powodzenia
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

27.08.2022 03:32

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Nie no przydałby się rysunek.

@ śmieciu
Oczywiście,że twierdzenie nie jest prawdziwe poza szczególnym przypadkiem trójkąta równobocznego. Weźmy na przykład  AC=BC=5 i AB=6. Oznaczmy kąt ABC=a oraz kąt BAD=b.natomiast poprowadzoną wysokość=y. Pole trójkąta to (6x4)x1/2 = (5xy)x1/2. Zatem y=4.8 . Zatem sina=4,8:6=0.8. Stąd a=arcsin 0.8= 53,13 stopnia. (Nie chce mi się przeliczać na minuty i korzystam z kalkulatora). Natomiast b=arccos0.8= 36,9 stopnia.  jak widać a nie równa się 2 b. Zauważ, że trójkąt ABD jest podobny do trójkąta BCK gdzie K to spodek wysokości poprowadzonej z wierzchołka A
tricolour

tricolour

25.08.2022 20:28

Jeżeli długość boku AB dąży do zera, to kąt ABC dąży do kąta prostego, a kąt BAD do zera.
Twierdzenie jest fałszywe. CBDO.
Zbyszek_S

Zbyszek

25.08.2022 20:35

Dodane przez tricolour w odpowiedzi na Jeżeli długość boku AB dąży

Tak.
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

25.08.2022 20:55

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Tak.

zgoda - ale udowodnienie że twierdzenie jest fałszywe jest właśnie prawidłowym rozwiązaniem zadania. ale czy autor zadania oczekiwał takiego rozwiązania? tego nie wiemy. ja też myślę że wątpię
Władysław Ludendorf

Władysław Ludendorf

26.08.2022 08:34

W sumie gdyby to zadanie było otwarte to mogłoby dać np. max ocenę, bez sprawdzania pozostałych zadań. Miałem podobną sytuację, gdy mój wykładowca powiedział na 10 minut przed końcem kolokwium, że da bdb natychmiast jak ktoś mu rozwiąże i do potęgi i. I wyszedłem z piątką :).
Z tego, co napisane to AB to podstawa stąd kąt ACB to ten kąt na przeciwko podstawy a BAC = CBA
Wyszło mi, że 2BAD = ACB (nie ABC) ale jeśli podrążyć dalej to wyjdzie że dla BAD = pi/6 ABC = pi/3 i wtedy 2BAD = ABC.
Gdyby uczeń zrobił taką dyskusję, to nawet nie sprawdzałbym innych zadań :)
Zbyszek_S

Zbyszek

26.08.2022 08:44

Dodane przez Władysław Ludendorf w odpowiedzi na W sumie gdyby to zadanie było

"gdyby to zadanie było otwarte to"
Tak. Gdyby było to zadanie otwarte to tak. Ale... nie jest.
Inwencja była kiedyś doceniana przez nauczycieli. Jeśli ponownie takie doceny się zdarzają to super.
u2

u2

26.08.2022 09:12

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na "gdyby to zadanie było

Niech się dzieciaki uczą twierdzeń Cevy i Menelaosa, a nie kątów BACA, ACAB i BAD, które potem malują na ścianach. Geometria trójkąta ma wiele zastosowań współcześnie.
Zbyszek
Nazwa bloga:
W drodze
Zawód:
wolny
Miasto:
Lublin

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 619
Liczba wyświetleń: 924,924
Liczba komentarzy: 4,706

Ostatnie wpisy blogera

  • "Fundacja" Isaaka Asimova - żartobliwie o kwestii ochrony
  • Babcia, dziadek i czysta miłość
  • Dlaczego Bóg się "ukrywa"?

Moje ostatnie komentarze

  • Ale dlaczego osoby w danej chwili na stanowiskach wysokich, miałyby wprowadzać wspomniane przez Autora przyjazne regulacje dla żeglugi? Polacy działają we własnym interesie. We własnym. Nie w…
  • "Ogólnie elity UE pod wodzą Niemiec, Francji i Niderlandów od dziesiątków lat budują Jedne Sfederalizowane i Scentralizowane Państwo Europa"Nie. To mylna teza uporczywie przywoływana w przestrzeni…
  • "A skąd wiemy, że się nie połamali pomimo wyraźnego kontaktu?"Faktycznie. Nie wiemy.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Czy da się żyć bez Boga?
  • Prawda o nas - głupi, nieodpowiedzialni i źli
  • Pożegnanie roku 2021 i powitanie 2022 w 6 punktach

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Asimow się w grobie przewraca...tyle tomów,tylu bohaterów,tyle teorii....a ten głąb tylko tyle z tego zrozumiał...Ale jest tebeściak,z GPS...i innymi gumiakami na NB
  • spike, Na początku cała Polska była "wniebowzięta" Owsiakiem, nawet ja dołożyłem swoją niemałą "cegłę", zafundowałem Owsiakowi tysiące "serduszek", które są naklejane na ubranie darczyńców za 2 zł, z którym…
  • Zbyszek, "A skąd wiemy, że się nie połamali pomimo wyraźnego kontaktu?"Faktycznie. Nie wiemy.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności