Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Roma( szewska ) locuta causa finita
Wysłane przez izabela w 23-08-2020 [10:24]
Roma(szewska) lokuta causa finita
Z Białorusią jestem związana rodzinnie. Moja rodzina miała majątek koło Pińska. Nazywa się Widybór. Jest na wszystkich mapach.
Po raz pierwszy odwiedziłam „swój” majątek w 1994 roku, po wycofaniu się Rosjan. Byłam wówczas przerażona stanem państwa, potworną nędzą i ruiną. Zapamiętałam, że przeciętna emerytura wystarczała na 4 kilogramy żółtego sera.
Następny raz wybrałam się z córką do Brześcia w poszukiwaniu dokumentów przed samymi wyborami na Białorusi czyli w 2010 roku.
Byłam zachwycona. Z poprzedniej podróży zapamiętałam Brześć jako jedną wielką ruinę. Rozpadające się kamienice, nieliczne bloki z wielkiej płyty, puste sklepy i szarzy ludzie.
Znalazłyśmy Brześć przepięknie odnowiony. Z ogromnym pietyzmem odrestaurowano przedwojenne domki i kamieniczki. Sklepy były zaopatrzone lepiej niż w Warszawie, produkty o wiele tańsze ( dla nas), ludzie dobrze ubrani, dzieci z kolorowymi plecakami. Rozmawiali swobodnie, podejmowali rozmowę z Polakami. ( akcent zdradzał nas natychmiast). Żadnych milicjantów na rogach ulic, którymi nas straszono w Polsce. Przez cały tydzień widziałyśmy tylko jeden radiowóz i to z daleka. Nikt nas nie legitymował, nikt nie sprawdzał naszych bagaży. Wieczorami w hotelu słuchałam przedwyborczych wystąpień Łukaszenki z prawdziwym zainteresowaniem. Powiem więcej – całkowicie zgadzałam się z jego diagnozą. Mówił jak wielkim problemem jest unowocześnienie Białorusi bez pozbycia się ( kak w Polsze) własności ziemi, banków i kluczowych przedsiębiorstw. W jaki sposób prowadzić prywatyzację i reprywatyzację, żeby nie oznaczało to zniszczenia do gruntu tego wszystkiego, co z takim trudem zbudowano ( kak w Polsze) i wyrzucania ludzi na bruk. Ironicznie podśmiewał się z pomarańczowej rewolucji na Ukrainie gdzie „ rewolucjonistom” dostarczano cateringowe posiłki i pozwalano tańczyć na placach. Przypomniał, że to oni Białorusini wsadzili Rosjan na „czemodany”.
Jestem dość podejrzliwa, szczególnie wobec reżimu, który od lat przedstawia się nam jak imperium diabła wcielonego. Wchodziłam na podwórka, żeby sprawdzić czy czasem Brześć nie jest „patiomkinowską wsią”. Rozmawiałam z ludźmi przy każdej okazji. Wszyscy mówili żeby nie ulegać stereotypom. Wielu z nich widziało w Łukaszence jedynego obrońcę przed zamachem obcego kapitału na ich narodową własność.
Nie wiem jak wówczas wyglądały wybory w Mińsku. Nie wiem również, kto manifestował na ulicach i za jakie pieniądze organizowano protesty. Wiem jednak dobrze, jaka była atmosfera w Brześciu w przeddzień samych wyborów. Nikt mi nie wmówi, że ludzie się bali. Ulotki innych kandydatów rozdawano bez przeszkód na ulicach i w kawiarniach, dyskutowano z cudzoziemcami. Po powrocie do Warszawy z najwyższym zdumieniem obejrzałam w polskiej TV program na temat represji policji w Brześciu ilustrowany nie wiem skąd wziętymi sfałszowanymi zdjęciami.
Kolejny raz znalazłam się na Białorusi 28 lipca 2013 roku. Pojechałam w grupie znajomych związanych rodzinnie z tymi terenami. Bywałam potem w tym kraju jeszcze wiele razy. Rzeczywistość przeszła wszelkie nasze oczekiwania. Brześć, Pińsk, Baranowicze, Nowogródek Grodno to wspaniale rozbudowujące się miasta. Obok z wielkim pietyzmem kontynuowanej konserwacji zabytków, setki nowych domów i mieszkań. Mieszkaliśmy w Pińsku w seminarium duchownym odbudowanym przez kardynała Świątka. Rektor seminarium powiedział, że nie mają najmniejszych problemów ze strony władz, że wręcz przeciwnie modlą się co wieczór żeby batiuszka żył jak najdłużej gdyż obawiają się jakiejś niefortunnej po nim sukcesji.
Co wydaje się najważniejsze- na Białorusi nie ma bezdomności, nie ma żebractwa, nie ma bezrobocia. Kraj jest niezwykle czysty. Czyste są miasta, wsie , lasy i pola.
Szosy są doskonałe, świetnie oznakowane i jak dla nas dość puste. Kierowcy niezwykle uprzejmi. Wszyscy przepuszczają się w konfliktowych sytuacjach, zjeżdżają z drogi nawet ogromne kombajny. Nie ma bezdomności bo mieszkania są tanie, jest wiele starych budynków z których nikt nie wyrzuca lokatorów. Młodzi biorą nisko oprocentowane kredyty i kupują mieszkania na własność w blokach.
Reżim odbudował pałac Radziwiłłów w Nieświeżu, zamek w Mirze, dworek Mickiewicza w Zaosiu koło Nowogródka. Wyraźnie nastawia się na turystów. Wszędzie bez przeszkód funkcjonują prywatne restauracje, bazary, tatersale z końmi do jazdy.
Na Białorusi nie ma nieużytków. Pola są dobrze uprawiane, zboże sprzątnięte. Białorusini są zadowoleni ze swojej sytuacji. Rozmawialiśmy z wieloma osobami.
Jedno jest pewne. Trzeba pozbyć się złudzeń na temat naszej misji cywilizacyjnej na tych terenach. Białorusini wybili się na niepodległość. Potrafią bez resentymentów mówić o przeszłości.
Na koniec ważne dla mnie pytanie na które nie mam odpowiedzi. Kto i w jakim celu przez całe lata rozpowszechniał w Polsce te wszelkie bzdury na temat Białorusi? Dlaczego żaden z dziennikarzy nie pisał prawdy. Białorusini twierdzą, że polskie delegacje widują się tylko z zawodowymi opozycjonistami, których liczbę szacują na 10 osób i mają o nich jak najgorszą opinię. Pobłażliwie mówią: „ zróbcie najpierw porządek w własnym kraju, zanim zaczniecie kogoś pouczać”. Nie sposób się z tym nie zgodzić.
Podsumowując. Białoruś jest naturalnym kordonem sanitarnym oddzielającym nas od Rosji. Białoruś jest wyjątkowo życzliwa dla Polski i Polaków. Większość Białorusinów popierała i popiera Łukaszenkę. Łukaszenko odbudował kraj i zręcznie lawirował jak dotąd pomiędzy Rosją i zachodem walcząc o niezależność. Popieranie obecnych rozruchów na Białorusi popycha ten kraj w ręce Putina. Nie jest to w naszym interesie. W naszym interesie nie jest również doprowadzenie do wojny domowej. Zastanówmy się co dały Ukrainie kolejne popierane przez cały świat Majdany. Utratę części terytorium i wojnę domową. A poza tym, gdy sytuacja daj Panie Boże się ustabilizuje trzeba samemu pojechać na Białoruś i porozmawiać z ludźmi a nie opierać się na telewizji Biełsat i poglądach Romaszewskiej.
Komentarze
23-08-2020 [10:28] - Marek1taki | Link: Dziękuję i pozdrawiam.
Dziękuję i pozdrawiam.
24-08-2020 [09:11] - izabela | Link: Ja też serdecznie pozdrawiam.
Ja też serdecznie pozdrawiam.
23-08-2020 [11:01] - AŁTORYDET | Link: Piękny nam Pani obrazek
Piękny nam Pani obrazek Białorusi namalowała. Ale nie o malunki idzie, a o fikcję w opisie rzekomej niezależności Białorusi "od nikogo". Łukaszenka okazał się być mało bystrym facetem, w razie upadku którego, Rosja przejmie Białoruś bez problemu. Uzależnił swój kraj od ruskich, w stopniu niemal całkowitym. Dość powiedzieć, że przez lata, główne wpływy walutowe Białorusi, pochodziły z eksportu ropy i produktów ropopochodnych, czyli z reeksportu ropy sprzedawanej przez rosyjskie spółki po mocno zaniżonych cenach. Gospodarczo to Rosja. Militarnie to Rosja. Politycznie - Rosja. Wszyscy kontrkandydaci Łukaszenki - prorosyjscy i mocno związani z Rosją. Łukaszenka - to nasz król Staś, niby król, tylko państwo już nie istnieje. A co do Romaszewskiej - to pełna zgoda. Kobita wyróżnia się tylko ponadprzeciętną ambicją. Ci którzy pamiętają pierepałki z wyborem rzecznika pierwszego NZS-u wiedzą to dobrze.
Pozdrowienia.
23-08-2020 [12:16] - Jabe | Link: Bzdura. Prezydentowi
Bzdura. Prezydentowi Łukaszence nie opłaca się wasalizacja. Zwyczajnie, gra tym, co ma.
23-08-2020 [12:18] - Marek1taki | Link: "Łukaszenka okazał się być
"Łukaszenka okazał się być mało bystrym facetem, w razie upadku którego, Rosja przejmie Białoruś"
To nie Łukaszenka się okazał mało bystry tylko polscy politycy (o ile to tylko kwestia braku bystrości) uczestniczący w izolacji Białorusi by Moskwa była jej jedyna opcją.
Guzego pamiętam z wystąpienia na sali biochemii, Klich go zapowiadał. Jedyne co mi przyszło do głowy to pytanie kto za nim stoi.
24-08-2020 [09:21] - izabela | Link: Nie jestem pewna o której
Nie jestem pewna o której Romaszewskiej mówimy. Jeżeli pierwszy NSZ to chyba Zofia matka Agnieszki " specjalistki" od Białorusi. Z mojej strony to nic osobistego. Agnieszkę widziałam tylko raz w życiu. Miała wtedy rok i pełzała po szosie przy Wodogrzmotach Mickiewicza. Wybierałam się do Pięciu Stawów był wieczór, nie miałam czasu na rozmowy. Rodzice Agnieszki bardzo mi zazdrościli a ja jak pamiętam pomyślałam sobie: "ci to dopiero mają przerąbane"..Nie bardzo lubiłam dzieci. Dorobiłam się pięciorga.
23-08-2020 [11:54] - u2 | Link: "Jestem dość podejrzliwa,
"Jestem dość podejrzliwa, szczególnie wobec reżimu, który od lat przedstawia się nam jak imperium diabła wcielonego."
Jednak tajemnicze zabójstwa ministra Zacharenki oraz premiera Gonczara wskazują, że to jednak jest fasadowa demokracja. Jeden z zabójców cudem uciekł na zachód i zdradził w jaki sposób władza pozbywa się niewygodnych ludzi.
https://www.youtube.com/watch?...
Jako że Łukaszenko szybciej doszedł do władzy niż Putin to wskazuje, że to Putin wzoruje się na Łukaszence, a nie odwrotnie.
23-08-2020 [12:20] - Marek1taki | Link: Fasadowa demokracja? Bardziej
Fasadowa demokracja? Bardziej niż u nas? Bo ma lidera, który walczy o suwerenność i koronawirusa spuścił po sznurku jak Putina?
23-08-2020 [14:40] - mmisiek | Link: Jeśli wspomnimy "naszego"
Jeśli wspomnimy "naszego" seryjnego samobójcę to wychodzi na to, że jedna fasadowa demokracja potępia drugą fasadową demokrację.
23-08-2020 [19:42] - u2 | Link: "Jeśli wspomnimy "naszego"
"Jeśli wspomnimy "naszego" seryjnego samobójcę to wychodzi na to, że jedna fasadowa demokracja potępia drugą fasadową demokrację."
Seryjny samobójca zaczął działać przed katastrofą w Smoleńsku. Najpierw zginął Grzegorz Michniewicz dyrektor kancelarii Tuska, o tym mało kto pamięta. Już przed lotem do Smoleńska trwały usilne przygotowania. Na przykład minister Klich zezwolił na wspólny lot całęgo dowództwa wojsk jednym samolotem z Prezydentem, pisząc na piśmie, że sam się z nimi wybiera. Oczywiściee nigdzie nie poleciał, najwyraźniej pomny katastrofy pod Mirosławcem Należy połączyć to z wypowiedziami polityków np. marszałka Komorowskiego, że Prezydent gdzieś poleci i wszystko się zmieni.
Ale do tej pory nikt z seryjnych się nie ujawnił jak w przypadku zabójstw na Białorusi ministra Zacharenki, czy premiera Gonczara. A PO-PSL oddało jednak władzę po przegranej w demokratycznych wyborach.
23-08-2020 [20:26] - wielkopolskizdzichu | Link: "Na przykład minister Klich
"Na przykład minister Klich zezwolił na wspólny lot całęgo dowództwa wojsk jednym samolotem z Prezydentem,"
Miał się nie zgodzić?
Przecież listę pożądanych współtowarzyszy podróży przedstawiła Kancelaria Prezydenta, czyli Najwyższego Zwierzchnika Sił Zbrojnych RP.
23-08-2020 [21:22] - u2 | Link: "listę pożądanych
"listę pożądanych współtowarzyszy podróży przedstawiła Kancelaria Prezydenta"
Niestety nie, to było oddzielne pismo od Sztabu Generalnego do ministra. W dodatku był ten pisemny komentarz, że minister się wybiera razem z generałami.
24-08-2020 [10:38] - AŁTORYDET | Link: @u2:
@u2:
Ściślej pisząc, sprawa podejrzanego samobójstwa Michniewicza, jest kojarzona z niemniej tajemniczym zaginięciem szyfranta Zielonki. Warto przypomnieć, że szczątki szyfranta znaleziono w plenerze, wraz z zachowanymi w świetnym stanie przelewami bankowymi, pozwalającymi na identyfikację. Postawiono tezę, że Zielonka dokonał dekryptażu trefnej depeszy, poszedł z nią do szefa kancelarii tajnej Michniewicza i..... stało się. Ale dla mnie najważniejszym momentem, było spotkanie Arabskiego, urzędnika niespecjalnie ważnego w Polsce, z Igorem Sieczinem, drugą osobą w Rosji, w restauracji Dorian Grey i to w cztery oczy.
24-08-2020 [11:27] - u2 | Link: "Arabskiego, urzędnika
"Arabskiego, urzędnika niespecjalnie ważnego w Polsce, z Igorem Sieczinem"
Akurat minister Arabski to jedyna osoba, która poniosła odpowiedzialność karną za celowe nieprzygotowanie wizyty w Smoleńsku. Co do szyfranta Zielonki to wiele wskazuje, że to gra służb. Nie wiadomo, czy na pewno to były zwłoki szyfranta. Podobnie mógł zniknąć Jeffrey Epstein z więzienia. Dla pewności ciało Epsteina skremowano. Ale, póki co, to są wszystko spiskowe teorie. A zabójstwa polityczne na Białorusi są poparte mocnymi dowodami, bo jeden z zabójców cudem zbiegł na zachód.
24-08-2020 [13:56] - AŁTORYDET | Link: @u2:
@u2:
Tak Arabski, poniósł szczególną odpowiedzialność karną. Tak bolesną i dotkliwą, że aż strach przywoływać sentencję. A wielokrotne zabójstwo polityczne w Smoleńsku, też jest poparte wieloma dowodami. Mocniejszymi, niż relacja białoruskiego zabójcy zbiegłego na zachód.
24-08-2020 [17:21] - u2 | Link: "Tak Arabski, poniósł
"Tak Arabski, poniósł szczególną odpowiedzialność karną. Tak bolesną i dotkliwą, że aż strach przywoływać sentencję."
Lepszy rydz niż nic. Taki generał Jaruzelski chciał postawić Edwarda Gierka i Piotra Jaroszewicza przed Trybunałem Stanu, który sam ustanowił. Ale w końcu zrozumiał, że sam może na tym stracić, bo współrządził z nimi przez kilka dekad, zwłaszcza w pamiętnym roku 1970. W III RP niezawisłe i wolne sądy nie zdążyły osądzić generała. Kto wie, co mogłoby wypłynąć na powierzchnię, gdyby jednak zdążyły osądzić jak generałą Kiszczaka?
24-08-2020 [09:39] - izabela | Link: Nie wypowiadam się na temat
Nie wypowiadam się na temat relacji pomiędzy Putinem i Łukaszenką bo nie mam na ten temat wiedzy. Opisuję to co widziałam na własne oczy. Mam setki zdjęć ilustrujących stan kraju w roku 1994 i potem w 2013 i kolejnych. Łukaszenka podniósł kraj z ruiny . To raz . Na temat Łukaszenki łgały solidarnie nasze media. To dwa. Przy wyborach w 2010 roku nie było żadnych protestów w każdym razie w Brześciu. To trzy. Te rzekome protesty pokazywała nasza TV. to cztery. Nie jestem za Łukaszenką ani przeciw. Jest dla mnie istotny choćby głos rektora seminarium w Pińsku który panicznie bał się zmiany. Łukaszenka to lawirant. Remontował gorliwie cerkwie i jednocześnie kościoły katolickie. Korzystał z układów z Putinem i brał podobno pieniądze od Chin ( nie wiem czy to prawda) .Dzięki temu odbudował kraj w ciągu kilkunastu lat po potwornych zniszczeniach władzy sowieckiej. Pogonił Sorosa. Nie chciał dla Białorusi wyprzedania zakładów pracy, zniszczenia górnictwa i innych dobrodziejstw transformacji model Balcerowicz. Ludzi jest łatwo wyprowadzić na ulice nawet na Białorusi. Ale co potem?
24-08-2020 [11:18] - u2 | Link: "Na temat Łukaszenki łgały
"Na temat Łukaszenki łgały solidarnie nasze media."
Aby Łukaszenko nie fałszował wyników wyborów? Nie mordowano ludzi, którzy sprzeciwali się fałszerstwom? Nie wsadzał ludzi, którzy byli jego kontr-kandydatami, do więzienia? To miało by być łgarstwo? To że remontował kościoły i cerkwie to się chwali, ale obecna sytuacja gospodarcza i protesty ludzi wskazują, ze zapomniał o zwykłych Białorusinach. Na co komu kościół i cerkiew jak nie mają za co się utrzymać? Jednym z haseł strajkujących w największej fabryce jest:"My chcemy żyć, a nie tylko egzystować".
24-08-2020 [12:21] - izabela | Link: To nie jest tak że nie mieli
To nie jest tak że nie mieli z czego żyć. Na przykład w polskiej wsi Piesiewicze wszyscy jak sami mówili żyją z rent. Nikogo nie wyrzuca się z mieszkań. Zaopatrzenie sklepów jest lepsze niż w Polsce. Wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Nam też wydawało się, że po transformacji pensje będą jak na Zachodzie a ceny jak w Polsce.Mówiłam tym optymistom, że ceny będą jak na zachodzie a płace jak w Polsce. Kiedy byłam na Białorusi w 1994 roku wydawało mi się, że kraj już się nie podniesie, nasi tutejsi pocieszali mnie, że "zawsze może być gorzej".Dobrze wiedzieli co mówią, byli wywożeni na Syberię całymi ulicami, jak leci. Teraz uważają,że "zawsze może być lepiej". Ta zmiana filozofii towarzyszy zawsze wzrostowi aspiracji bez zmiany możliwości.
24-08-2020 [14:04] - tricolour | Link: @Izabela
@Izabela
Tak czytam w milczeniu ten wątek i nadziwić się nie mogę. Naprawdę Pani standardem życia jest wyremontowana droga i kościół, życie z renty i bezpieczeństwo polegajace na tym, że z domu nie wyrzucają? No, tego Pani broni z uporem godnym lepszej sprawy.
"Zaopatrzenie sklepów jest lepsze niż w Polsce" - lepsze jest stopniem wyższym. Od czego jest lepsze? U nas kiełbasa ze świni, a tam z czego, że lepsza? U nas Mercedesy z blachy stalowej, a tam jakie, złocone? U nas mleko krowie, a tam jakie, że lepsze?
24-08-2020 [19:16] - wielkopolskizdzichu | Link: Znakomitą większość
Znakomitą większość spostrzeżeń Pani Izabeli należy dzielić przez dwa, a i tak wynik może być daleko odbiegający od rzeczywistości.
24-08-2020 [21:10] - tricolour | Link: @Wielkopolski
@Wielkopolski
Najwidoczniej w pewnym wieku potrzeby ograniczają się do niczego. I najlepiej cudzymi rękami. Wyraźnie to widac w wielu przypadkach wielu osób na NB.
24-08-2020 [22:12] - Jabe | Link: Nigdy nie byłem na Białorusi,
Nigdy nie byłem na Białorusi, ale swego czasu, oglądając zdjęcia satelitarne, spostrzegłem, że tam od granicy prowadzi prosta droga po dwa pasy w każdą stronę, podczas gdy po naszej stronie był jakiś kręty dukt.
24-08-2020 [21:28] - izabela | Link: U nas mercedesy ze szrotu a u
U nas mercedesy ze szrotu a u nich nowe. Złocone są za to dachy licznych cerkiewek. Kupić można wszystko to u nas i zachodnich sąsiadów tylko taniej ( dla nas). A poważnie. Czy był Pan kiedykolwiek na Białorusi? W czasach ZSRR i po 2000 roku ? Jeżeli nie to nie mamy o czym rozmawiać..
24-08-2020 [21:54] - wielkopolskizdzichu | Link: Kto jeździ tam nowymi
Kto jeździ tam nowymi Mercedesami? Nauczyciele w szkołach gminnych?
Co można tam kupić taniej skoro Białorusini kupują w Polsce choćby AGD. Wódka, słonina i ziemniak nie wyznaczają dobrobytu jednostki.
Jakie są relacje wiem stąd, że zatrudniam Białorusinów i organizowałem do 2019 obozy sportowe w Polsce, dla mieszkającej na Białorusi młodzieży i dzieci. oczywiście zawsze nauczycielom towarzyszyło gumowe ucho Łukaszenki.
24-08-2020 [23:32] - tricolour | Link: @Izabela
@Izabela
Te nowe Merce kupują za średnią pensję poniżej 2000zł? Nieźle, Niemcy jacyś głupi są, że kupują merce u siebie, powinni na Bialorusi brać za grosze te nówki sztuki.
Żarty na bok. Odnoszę wrażenie, że wyremontowana droga i płot zakłóciła Pani optykę do tego stopnia, że nie dostrzega Pani, że nie szata zdobi człowieka. Najwyraźniej prosta droga to nie wszystko, co potrzebne do życia. Prosta droga jest drogą zwyczajną, wyremontowany dom także, pełny sklep też. To, co Pani uważa za sukces, nim nie jest, bo posiadanie ucha na głowie sukcesem nie jest.
Innymi słowy: Pani patrzy optyką "wojenną" i widzi ładne domy. Ja zaś ( a może i Białorusini też) już ładnych domów nie zauważają...
25-08-2020 [07:29] - Marek1taki | Link: @Tricolour Jak Mercedesy to
@Tricolour Jak Mercedesy to AMG, ale Ferrari też widziałem w Mińsku. Oczywiście dla wybrańców, co nie znaczy, że przeciętny samochód na Białorusi prezentował się źle. Kraj faktycznie zadbany i faktycznie centralnie regulowany z negatywnymi konsekwencjami włącznie. Nie da się dotować podstawowych kosztów życia bezkarnie. To samo robi jednak unia. Też robi to autorytarnie. Nie słyszałem o wyborach unijnych komisarzy. Może faktycznie trzeba pogonić brukselskich batiuszków. Łukaszenka przynajmniej organizuje te całe wybory, a oni się rozsiedli z jakiegoś podstolnego nadania. Tak tylko zachęcam do konsekwencji i we własnej sprawie.
25-08-2020 [13:11] - Pani Anna | Link: @Tricolour
@Tricolour
ja nie byłam na Białorusi i nie moge się wypowiedzieć, ale uważam (cokolwiek bym nie myślała o modnych lewackich teorich), że w jednym Maslow miał rację, najpierw musza zostać zaspokojone potrzeby podstawowe, zanim przejdziemy do tych najbardziej "wyszukanych", żeby ludziom mogła na tyle zmienic sie optyka, żeby zaczęli dostrzegać rzeczy nie tylko związane z podstawową konsumcją i standardem życia. Z tego, co czytałam u Pani Izabeli i nie tylko, to mówimy tu o kraju i ludziach, którzy zanim "nastał" Łukaszenko nie mieli i to dosłownie co do garnka włożyć. I z takiej perspektywy Pani Izabela pisze o Białorusi dzisiaj i o korzystnych zmianach, które się tam dokonały za tego "dyktatora". W ogóle jestem za tym, żeby oni sami o sobie decydowali, bo czytając tutaj od pewnego czasu nawoływania co niektórych do niesienia "bratniej pomocy" i nauczania Białorusinów nowoczesności, to otwiera mi się nóż.
25-08-2020 [13:55] - tricolour | Link: @Anna
@Anna
Ma Pani racje, ale czesciowo, bo pomijacie gospodarkę zasilaną półdarmowymi surowcami z Rosji. My kupujemy gaz (drogo, wręcz najdrozej w Europie) a Białoruś ma od Rosji po znacznie niższej cenie. Podobnie jest z ropą. Gdy dołozymy rosyjskie ssanie na wszystkie produkty, to się okaże, że faktycznie mają dobrze...
... ale to ma swoją cenę czyli rosyjską petlę na szyi. Wiec gdy wisielec ma ładny dom, to dla postronnego to może i atrakcyjne, ale nie dla wisielca. I stąd bunty, bo oni tej ceny są świadomi.
25-08-2020 [16:18] - Pani Anna | Link: @Tricolour
@Tricolour
no tak, ale co do tych buntów ja mam poważne wątpliwości, czy to jest tak, jak nam te wszystkie telewizje pokazują. Odkad pokazali w TVPinfo ulice Seulu z przed kilku lat dla zilustrowania protestów na Białorusi...
25-08-2020 [19:22] - tricolour | Link: @Anna
@Anna
Moim zdaniem informacje w tvpinfo to nie jest jakas celowa działalność tylko zwyczajna tandeta. Tak jak z tymi śmieciami wyrzucanymi z kosza przez dziennikarza, by pokazać nieporządek, ktorego nie było. Wzięli materiał z Seulu bo nie było z Mińska, a durny prawak i tak ma nie odróżniać tylko łykać.
25-08-2020 [21:13] - paparazzi | Link: @25-08-2020 [07:29] -
@25-08-2020 [07:29] - Marek1taki A taki General Augusto Pinochet to zaprowadził porządek! Chile postawił na nogi, gospodarka kwitła a komunistów uczył latać wyrzucając żywych z samolotów. Łukaszenka to pikuś w porównaniu z Pinochetem. Ale próbuje, próbuje, nie marnuje czasu. Ach ten porządek.
26-08-2020 [07:26] - Marek1taki | Link: Pinochet sobie nie poradził
Pinochet sobie nie poradził skutecznie. Za miękki był dla czerwonych. Najlepiej eurokomunie pozwolić skorzystać z kosmicznego programu Owsiaka.
24-08-2020 [21:40] - Guildenstern | Link: Musi Pan kiedyś spróbować
Musi Pan kiedyś spróbować krowiego mleka. Dla porównania. Co do reszty to wydaje mi się, że autorka ma tylko częściowo rację. Mieszkałem w któreś wakacje w Białowieży u ludzi, którzy jeździli na Białoruś do rodziny. Nie mogli się nachwalić. Ale o ich pozytywnym odbiorze tego kraju mógł decydować inny obraz niż ten który mają mieszkający tam na stałe. Po wyjeździe gości świąteczny strój idzie do szafy.
P.S.: Inna sprawa to czy Białorusini na tym przewrocie zyskają. Bo my na pewno nie.
23-08-2020 [12:09] - Pani Anna | Link: Tak. Nie zrobi jednak tego
Tak. Nie zrobi jednak tego partia dla niepoznaki majaca w swojej nazwie prawo i sprawiedliwość. Ci sami, którzy rzekomo mieli stanowić bastion w wojnie cywilizacji teraz zwalniają łódzkiego kuratora za nazwanie LGBT "wirusem" zagrażającym umysłom dzieci i ci sami rzekomo "oburzeni" próbom ingerencji Brukseli w nasze wewnetrzne sprawy, co rzekomo miało uniemożliwić przeprowadzenie reformy sądownictwa, wykonują grzecznie wyroki TSUE, a nasz premier nawołuje do potórzenia wyborów na Białorusi. Maski opadły. Rząd, ktory rzeczywiście chciał i próbował coś zrobić upadł w 2017r.
24-08-2020 [09:47] - izabela | Link: Nawoływanie do powtórzenia
Nawoływanie do powtórzenia wyborów na Białorusi jest dowodem paternalistycznego traktowania tego kraju przez Polskę podobnie jak traktuje Polskę UE. Jak widać jest to swoista hierarchia dziobania. Dla UE my jesteśmy niepoprawnymi dzikusami, brudasami z brzydkim uzębieniem, a my tak traktujemy Białorusinów. Jak małe dzieci, które potrzebują rady. Ingerencja w sprawy innego niepodległego państwa jest zawsze groteskowa. My weszliśmy podobno dobrowolnie do UE więc dopuściliśmy tę ingerencję. Można tylko dyskutować na temat jej ograniczeń. Białoruś nie jest pod dyktatem UE ani jej słabego członka czyli Polski. Konie kują a żaba łapę podstawia.
24-08-2020 [13:23] - Pani Anna | Link: @Izabele
@Izabela
"Kolejność dziobania" to jest właściwe określenie dla postawy naszych "polityków", faktycznie podziobać moga sobie tylko na Białorusi. To jest jedyny moment, kiedy sami nie są dziobani i maja za sobą armię w postaci UE i "obrony praworządności". Słabi wobec silnych, twardzi wobec słabych to jest w skrócie cała polityka PIS "na dzień dzisiejszy".
23-08-2020 [12:12] - Jabe | Link: Ironią jest, że Białoruś pod
Ironią jest, że Białoruś pod Łukaszenką, która jest suwerenna, nazywana jest narzędziem Rosji, zaś Polskę przedstawia się jako podmiot, choć własnej polityki nie prowadzi.
23-08-2020 [17:14] - mmisiek | Link: @Jebe, otóż to, czysty Orwell
@Jabe, otóż to, czysty Orwell na naszych oczach...
24-08-2020 [09:50] - izabela | Link: Właśnie o suwerenność
Właśnie o suwerenność Łukaszence chodzi. Lawiruje bo inaczej się nie da. Lawirowanie to inna nazwa dyplomacji.
23-08-2020 [12:44] - RinoCeronte | Link: Podsumowując nie wiemy nic...
Podsumowując nie wiemy nic... Żeby tylko nie było powtórki z zajęcia Krymu. Jak prorokuje tajemniczy pan Sommer ;-)
24-08-2020 [10:00] - izabela | Link: Dokładnie o to mi chodzi.
Dokładnie o to mi chodzi. Popieraliśmy kolejne Majdany i co? Ukraina wpadła w łapy kolejnych oligarchów., a ostatecznie zapłaciła utratą terytorium i krwią. Za co ? To się nazywa wolność? Wolność jak wiadomo dzieli się na "wolność od" i "wolność do".. Za wolność od Łukaszenki nie warto płacić takiej ceny. Natomiast jakiej "wolności do" chcą Białorusini to moim zdaniem sami nie wiedzą.Łukaszenka wiele spraw rozwiązał rozsądnie choć autorytatywnie. Na przykład nie ma rozdawnictwa.Pobierający zasiłki odpracowują przy sprzątaniu. Dlatego kraj jest niezwykle czysty. Oczywiście ludzie woleliby brać kasę i nic nie robić. Tak realizuje się ich zdaniem prawdziwa wolność i prawa człowieka.
25-08-2020 [13:45] - RinoCeronte | Link: Dziękuję za wnikliwe
Dziękuję za wnikliwe komentarze. Warto jest mieć swoje zdanie, warto myśleć. Serdeczne pozdrowienia.
23-08-2020 [12:56] - NASZ_HENRY | Link: Rzymska rada dla Łukaszenki
Rzymska rada dla Łukaszenki - iść drogą wytyczoną przez Jaruzelskiego. Małe spotkanko z Rockefellerem i Łukaszenka zostaje człowiekiem honoru. Przecież to takie proste ☺
24-08-2020 [10:02] - izabela | Link: On nie chce wcale być nazwany
On nie chce wcale być nazwany człowiekiem honoru przez Michnika. On chce być ojczulkiem Białorusinów.
23-08-2020 [15:18] - Czesław2 | Link: Być może tak jest. Tyle tylko
Być może tak jest. Tyle tylko, że przypomina mi to czasy Gierka, gdy jeszcze schabowy był w sklepach.
23-08-2020 [16:50] - Marek1taki | Link: Mnie czasy Gomułki. Było
Mnie czasy Gomułki. Było siermiężnie, ale bilans się zgadzał. Czasy Gierka (otwarcia na kredyty i inwestycje) na Białorusi nadchodzą. Grozi im radość konsumpcjonizmu wczesnego Gierka i kaskada zadłużenia od późnego Gierka po miskę ryżu - oby nie.
23-08-2020 [17:07] - mmisiek | Link: Śmiały tekst, ale z
Śmiały tekst, ale z telewizorem trudno wygrać - TVN i TVP jadą z Białorusią równo jak z Covidem.
Gdy PiS stoi tam gdzie Wyborcza i mówi z nią jednym głosem to z grubsza wiadomo co się dzieje...
23-08-2020 [19:18] - izabela | Link: Teraz nie jestem na Białorusi
Teraz nie jestem na Białorusi więc mogłabym tylko snuć historiozoficzne wizje. Powstrzymam się. W 2010 roku byłam na Białorusi w czasie wyborów. Nie było żadnych zamieszek. Dziś słyszałam z ust niejakiego Dziedziczaka o zamieszkach czy protestach w 2010 roku. Wtedy na ulicach Mińska szarpało się kilka osób ale w Brześciu rozdawano ulotki innych kandydatów, wygłaszano publiczne przemówienia w ich imieniu i pies z kulawą nogą na to nie reagował. Moje pytanie jest następujące: Dlaczego polska telewizja kłamała? Poco? Przez kolejne lata bywałam na Białorusi.Żeby mówić na jej temat trzeba było tam być i rozmawiać z ludźmi. Pytali dlaczego w Polsce przedstawia się Białoruś jako brudny zaniedbany kraj. Pewna kobieta tworzyła przed nami szafy i pytała czy u niej jest brudno? Mam setki zdjęć z Białorusi ilustrujących jej stan. Stan szos,budownictwa,wsi. Dlaczego dziennikarzom nie chciało się tam pojechać i wypisywali bzdury trudno zrozumieć. Polacy mają do Białorusi stosunek paternalistyczny. Chcieliby mieć tą przysłowiową żabę niższą w hierarchii. Zaniedbano stosunki dyplomatyczne z tym życzliwym nam krajem. Życzliwość widać było przy każdym kontakcie, na ulicy, w sklepie. Teraz wspieramy podobno niepodległościowe dążenia ludności. Czyli podsycamy nastroje ulicy. Pchamy Białoruś do konfrontacji. Łukaszenka kimkolwiek nie jest usiłował lawirować tak żeby nie dostać się w łapy reformatorów spod znaku Sorosa i opłacanej przez niego wizji społeczeństwa otwartego.My wiemy już co to znaczy. Łukaszenka wielokrotnie o tym mówił dając przykład Polski jako kraju który zrujnowała tak zwana transformacja ustrojowa. Nie chciał wyprzedawać ziemi i rujnować rodzimego przemysłu. Teraz będzie mu trudniej.
23-08-2020 [20:19] - RinoCeronte | Link: W smutnych czasach nam
W smutnych czasach nam przyszło żyć. Dziś nie ma już prawdziwego dziennikarstwa i nikt nie napisze uczciwego reportażu, bo propagandyści jedynie wykonują zlecenia...
23-08-2020 [20:27] - Pani Anna | Link: Telewizja łże jak pies i to
Telewizja łże jak pies i to zarowno TVN jak i kurswizja. Tak, jak ongiś w świat szły zdjęcia z "wielotysięcznych" demonstracji KOD, tak "zamieszki" w Mińsku zilustrowano zdjęciem z Korei południowej, z Seulu https://www.o2.pl/informacje/f.... Mamy naszą "dobrą zmianę".
23-08-2020 [23:29] - mmisiek | Link: W 2010 rządziła już Platforma
Na marginesie - w 2010 rządziła już Platforma, mamy więc ładny przykład na ciągłość polityki POPiSu. Szkoda tylko, że to wszystko nie w polskim tylko obcym interesie.
24-08-2020 [08:12] - u2 | Link: "Moje pytanie jest
"Moje pytanie jest następujące: Dlaczego polska telewizja kłamała? Poco? Przez kolejne lata bywałam na Białorusi.Żeby mówić na jej temat trzeba było tam być i rozmawiać z ludźmi. Pytali dlaczego w Polsce przedstawia się Białoruś jako brudny zaniedbany kraj."
Nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek polska TV przedstawiała Białoruś jako brudny, zacofany kraj. Widać trafiła pani na prowokatorów. Ja byłem na Białorusi kilka razy, ale w czasie przed Łukaszenką. Był jeszcze Związek Radziecki. Było czysto, w każdym mieście obowiązkowo wielki rynek z pomnikiem Lenina. Do dzisiaj się to nie zmieniło. Jako, że polska waluta miała przebicie, żyłem tam jak lord. Lekki szok nadszedł kiedy odwiedziłem krewnych. Mieszkali w hotelu robotniczym, rodzina z dziećmi i z dziadkiem w jednym pokoju. Wychodek wspólny dla wszystkich na korytarzu. Pranie suszyło się również na korytarzu. Takich rodzin było bardzo dużo. Hotel robotniczy urządzony był w budynku pamiętającym II RP. Odwiedziłem również wieś, napiłem się sporo wódki, ludzie byli bardzo gościnni, choć biedni.
24-08-2020 [10:42] - izabela | Link: Nawet w sejmie polskim
Nawet w sejmie polskim słyszałam retoryczne pytanie: " czy jesteśmy na Białorusi?". Za Związku Radzieckiego była tam straszna nędza. Tym bardziej zdumiewające jest że udało się odbudować ten kraj.
23-08-2020 [21:49] - Lech Makowiecki | Link: Pani Izo, dziękuję za ten
Pani Izo, dziękuję za ten wpis. Mam przyjaciela Białorusina, zamieszkałego od lat w Polsce, który objaśnia mi sytuację w swoim kraju w podobny sposób. Jest tam biednie, ale schludnie i stabilnie. Przyjaciel obawia się, aby Białoruś nie powtórzyła "transformacji" ustrojowej wg polskiego modelu (złodziejska "prywatyzacja", przejęcie mediów przez obcych, kolonizacja gospodarki przez korporacje finansowe z Zachodu etc. etc.). Albo co gorsza - demolki znanej nam z krajów arabskich. Obalano już dyktatorów w Libii, Iraku, Syrii itp. Zaowocowało to znacznie większymi nieszczęściami dla tych narodów: nieustanną wojną, setkami tysięcy ofiar, migracjami ludności, trwałą destabilizacją regionu... Chcemy tego tuż przy naszej granicy? Naprawdę? PS Łukaszenka "podrasował" zapewne wyniki wyborów, ale większość narodu i tak głosowała za nim. U nas też duże miasta głosują inaczej niż prowincja...
24-08-2020 [10:59] - izabela | Link: Oczywiście że bicie
Oczywiście że bicie demonstrantów jest naganne. Ale jak Francja tłumi rozruchy Żółtych kamizelek? Trzeba widzieć osiągnięcia reżimu Łukaszenki i obawiać się skutków " transformacji" naszego modelu. O tym własnie mówił Łukaszenka w 2010 roku w przemówieniach. Słuchałam ich w hotelu w Brześciu. Co chwila padało " Kak w Polsze" . Polska była podawana jako negatywny przykład.
24-08-2020 [18:38] - paparazzi | Link: No to niech zmieni ustrój
No to niech zmieni ustrój Łukaszenka. Przecież oczywiste ze nie muszą powielać błędów transformacji. Oto komentarz Niezależnej
"student 24.08.2020 03:24
Tja, gloryfikuje Łukaszenka, chyba jasne jest jak dyktator rządzi to jest większy porządek. Zmiany są potrzebne ale dziennikarze straszą ze będzie jak w Polsce. Lech Makowiecki pisze" "transformacji" ustrojowej wg polskiego modelu (złodziejska "prywatyzacja", przejęcie mediów przez obcych, kolonizacja gospodarki przez korporacje finansowe z Zachodu etc. etc.)" Wszystko to prawda ALE, wyszliśmy powoli z tego dziadostwa i wychodzimy na podmiot. Ludzie przyjeżdżają do Polski na zarobek. Ukraińcy, Białorusini jak Polacy 30 lat temu. Jednak wyszliśmy z dołu, warto było a Białorusinom się nie należy? Mogą uniknąć błędów prywatyzacji i zabronić kupowanie mediów przez obce ośrodki! No chyba mi nikt nie powie ze w Polsce jest gorzej niż w Białorusi. Dyktatora chwalą?"
I jeszcze Targalski "Zgodnie z tą logiką, nie należało popierać Solidarności, bo na jej czele stał agent „Bolek”, tylko wspomóc Jaruzelskiego." https://niezalezna.pl/347967-w...
23-08-2020 [23:19] - Zygmunt Korus | Link: Nareszcie coś prawdziwego z
Nareszcie coś prawdziwego z pierwszej ręki o Białorusi. Chociaż siła złego na jednego - czy Łukaszenka się tym razem wywinie?
23-08-2020 [23:53] - u2 | Link: "czy Łukaszenka się tym razem
"czy Łukaszenka się tym razem wywinie?"
Może wprowadzić stan wojenny, ale prędzej czy później będzie musiał odejść jak np. Jaruzelski. Uczciwie wygrał tylko pierwsze wybory. Później fałszował na potęgę, Referendum w sprawie zmiany konstytucji sfałszował. Dzięki temu rządzi do dziś. Politycy, którzy się sprzeciwiali fałszerstwom zostali zabici (Zacharenko, Gonczar). Konkurujących oponentów politycznych Łukaszenko wsadza do więżienia. Zlekceważył Cichanowską i to mu się odbiło czkawką.
Gdyby sytuacja gospodarcza była sprzyjająca to ludzie by się nie burzyli, ale najwyraźniej jest na Białorusi źle. Moja rodzina, która mieszka przy granicy z Białorusią twierdzi, że Białorusini zarabiają miesięcznie 200 USD, ale wydają 400 USD, czyli szara strefa kwitnie, ale przecież nie wszyscy mogą wydawać dwa razy więcej, jeśli nie mają 'lewego' źródła dochodów.
24-08-2020 [06:11] - Zunrin | Link: Sposób opisywania Białorusi
Sposób opisywania Białorusi to niezły wgląd w stan polskiego dziennikarstwa. Więcej o tym jak wygląda tam sytuacja można się dowiedzieć z folderów biur podróży reklamujących zwiedzanie tamtejszych terenów.
Łukaszenka przez lata gwarantował, że może jest biednie, ale schludnie i porządek jest i ludzie mają co jeść i dach nad głową. Do tego przez lata dość zwinnie lawirował między Rosją i Europą. Na jednych zarabiał na odsprzedaży ropy, a na drugich na pośrednictwie np. w sprzedaży płodów rolnych. Ale coś jakby się popsuło w ciągu ostatnich kilku lat. Nawet do końca nie wiem jak to opisać. Jakby ludzie oczekiwali zmiany. Mieli dość tego, co dzieje się za fasadą. Jakby mieli większe aspiracje, ale byli dławieni i to dość brutalnie. Politycznie i gospodarczo.
Żeby nie było - żadnego Biełsatu nie oglądam, żadnej Romaszewskiej nie słucham, swoją opinię opieram na latach zbierania informacji z różnych źródeł, w tym od paru znajomych z Podlasia z kontaktami za wschodnią granicą.
24-08-2020 [08:19] - angela | Link: Jeszcze raz, po co Łukaszence
Jeszcze raz, po co Łukaszence było te 80%???, a teraz to reakcja stadna, zbiegało się społeczeństwo i trzeba jakoś ten problem rozwiązać.
Uklad jak w Polsce? okrągły stół, gruba kreska, przecież bez tego komuniści by władzy nie oddali, za bardzo wrośli we wszystkie struktury państwa.
Tylko ze w Polsce, pod przykrywką reform i agitacji GW, złodzieje dogadali się że złodziejami, i razem złupili kraj.
To ma być demokracja.
Demokracja to fikcja, demokracja jest tylko w prawdzie, na płaszczyźnie prawdy, reszta to manipulacja społeczeństwem, walczą czym tylko można, /a kłamstwo ma dróg wiele/, aby wywalczyć swoje.
Mleko sie rozlało, i muszą się dogadać, albo przeczekać do następnych wyborów , już przy ścisłej kontroli.
Niestety wolność potrzebuje ofiar, a Białorusini nie chcą ofiar, chcą pokojowej rewolucji.
Lukaszenka w kleszczach, pomiedzy wschodem i zachodem, Putin się przygląda, jak ruski za Wisłą, aż powstanie się wykrwawi, zechce wyciągnąć łapę po łup.
Zachod tez się przyglada, co w obecnej sytuacji robić,? ? Ludność musi mieć wsparcie, żeby odstraszyć Rosję.
Lukaszenka jeszcze blefuje, ale jest nadzieja, że ma chlopski rozum i wie, ze z takim ruchem sobie nie poradzi.
Powinien zasiąść do stołu, i razem z opozycją podzielić się wladzą, i bronić Białorusi przed Rosją.
24-08-2020 [08:42] - Jabe | Link: Czyli ma się podzielić władzą
Czyli ma się podzielić władzą przy okrągłym stole.
24-08-2020 [10:08] - Marek1taki | Link: "demokracja jest tylko w
"demokracja jest tylko w prawdzie, na płaszczyźnie prawdy, reszta to manipulacja społeczeństwem" - właśnie!
Czy prawda leży pośrodku między 80% dla Łukaszenki z jednej a 80% dla Cichanowskiej?
W kategorii manipulacji wygrywa opozycja komunistyczna przeciw komunistom Łukaszenki. Po obu stronach ludzie związani z Rosją. Kto wyszedł na ulice a kto został w domach?
Wobec manipulacji torującej drogę Rosji i lewicy typu zachodniego warto zachować trzeźwość zamiast upajania się propagandą.
Tu poniżej dla uzupełnienia rozmowa z Panią Izabelą Brodacką-Falzman i Panem Słomką.
https://www.youtube.com/watch?...
24-08-2020 [15:45] - Pani Anna | Link: Ten bełkot kojarzy mi się z
Ten bełkot kojarzy mi się z nawoływaniem do udzielenia "bratniej pomocy" białorusinom.
24-08-2020 [10:15] - Marek1taki | Link: Gabriel Maciejewski -
Gabriel Maciejewski - Coryllus - patrzy na sprawę pod innym katem:
"tak zwane niepodległe państwa to sposób przerzucania kosztów wojny na obywateli zatrudnionych w gospodarce, która bynajmniej do państwa nie należy. I należeć nie może. To zaś, co ludzie naiwni uważają za sukces gospodarczy widziany poprzez upaństwowienie, albo gorzej – unarodowienie środków produkcji – jest w istocie dzierżawą tej produkcji, wykupioną na bardzo niekorzystnych warunkach przez organizacje wyłonione w trakcie rewolucji. Te niekorzystne warunki dotyczą rzecz jasna pracowników zatrudnionych w zakładach państwowych, którym wmawia się, że są ich współwłaścicielami, nie zaś zarządzających nimi gangsterów. Ci pracownicy są w istocie niewolnikami, ale nikt im tego nie mówi. Trwałość złudzenia zapewniają tak zwane znośne warunki życia. I opisywaniu tych właśnie znośnych warunków życia, poświęcają swój czas ludzie ekscytujący się wypadkami na Białorusi."
http://gabriel-maciejewski.szk...
Rozmowę Jacka Bartosiaka z Markiem Budziszem już linkowałem
https://www.youtube.com/watch?...
Można takie fakty i stanowisko ignorować, i nawet polscy oficjele i dziennikarze mediów głównych to robią - pytanie dlaczego?
24-08-2020 [13:08] - Pani Anna | Link: @marek1taki
@marek1taki
Panie Marku, jakkolwiek nie przeczę, że Coryllusowi udawało się napisać kilka całkiem trafnych analiz do której należy również ta przytoczona powyżej, to mnie zraziło jego całkowite niechętnie milczenie wobec tego, co się dzieje teraz, w Polsce i na Świecie, również na Białorusi. Człowiek, który poświęca wiele tysięcy słów dajmy na to na "rozkminienie" spisku mającego na celu storpedowanie pomysłu króla Zygmunta na budowę floty, problemy z budową pierwszego galeonu którego "nie dało się zwodować" unika jak ognia wszelkiej dyskusji na temat "pandemii" i przymusu maseczkowego, goni każdego, kto ośmiela się nie tyle nawet mieć własne zdanie, co pisać cokolwiek na ten temat.. We mnie akurat to budzi wobec niego podejrzenia, choć nie jestem, a raczej nie byłam nigdy dotąd osoba węszącą wszędzie zmowę i spisek. Jak można analizować to, co działo się kilkaset lat temu, a co było ukryte przed oczami przeciętnego zjadacza chleba i nie starć się zinterpretować tego, co ma się przed oczami na codzień?
25-08-2020 [07:17] - Marek1taki | Link: Pani Anno, nikt nie jest
Pani Anno, nikt nie jest doskonały. Nawet Coryllus a nawet zwłaszcza on. W pewnym sensie natomiast konkuruje z wydawniczym NFZtem dystrybuującym pandemię. W tej trudnej konkurencji "wprowadza oświatę pod strzechy" - chyba by go pokręciło za takie określenie ;-)
25-08-2020 [12:59] - Pani Anna | Link: @Marek1taki
@Marek1taki
fakt, nikt nie jest doskonały. Były jednak czasy, kiedy czytałam i zgadzałam sie niemal ze wszystkim co napisał, a od jakiegoś roku... Cóż, niekoniecznie.
25-08-2020 [18:52] - Marek1taki | Link: Bezkompromisowość tępi się na
Bezkompromisowość tępi się na kontaktach z elitami.
26-08-2020 [13:08] - izabela | Link: Trudno mi odpowiadać każdemu
Trudno mi odpowiadać każdemu z osobna szczególnie jeżeli są to uwagi osób które nigdy na Białorusi nie były i podejrzewam piszą żeby pisać, dla niejasnej rozrywki, bez związku z tekstem i z rzeczywistością.To nie jest tak, że Łukaszenka dał Białorusinom ciepłą wodę w kranie. W ciągu kilkunastu lat podniósł kraj z kompletnej ruiny. To tak jakby Polska podniosła się w ciągu !5 lat po niemieckiej okupacji. Odbudowa pałacu w Nieświeżu czy zamku w Mirze, zespołu dworskiego w Zalesiu, seminarium w Pińsku dziesiątków katolickich kościołów,dziesiątków cerkwi, setek zabytkowych domów to nie jest pomalowanie na biało płotków. To ogromne kosztowne inwestycje. Podniesienie z gruzów rolnictwa to tez wyczyn. Po ZSRR było w kompletnej ruinie. Łukaszenka nie musi oczywiście rządzić. Problem jest w tym że do władzy pchają się - tak jak kiedyś u nas- osoby gotowe oddać kraj w ręce obcego kapitału. Natomiast ludzie protestujący na ulicach przypominają jako żywo naiwniaków z 10 milionowej Solidarności, którzy twierdzili, że kapitał nie ma narodowości. Boleśnie przekonali się ze ma. Kiedy były zamykane nasze stocznie Niemcu futrowali stocznię w Rostoku. Kiedy padały małe gospodarstwa instalowały się w Polsce przemysłowe hodowle świń. Kiedy rolnicy nie mogli dokupić ziemi powstawały latyfundia o powierzchni tysięcy hektarów . Czy oligarchizacja jest nieuchronna w krajach postsowieckich? Czy nieuchronne jest zniszczenie własnego przemysły i godzenie się na rolę montowni? Łukaszenka lawirując umiał tego uniknąć. Jeżeli polegnie Białoruś czeka powtórka z naszej rozrywki.
Strony