Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Zwycięstwo polskiej dyplomacji, porażka Izraela

Piotr Węcław, 14.02.2019
Od wielu dekad Izrael pozostaje kluczowym partnerem USA. Dzięki wydarzeniom nie tylko ostatnich dni, ale nawet lat, widać wyraźnie, że w strategii geopolitycznej Amerykanów, Polska nie tylko przejęła rolę Niemiec, ale zajmuje stanowisko co najmniej równorzędne Izraelowi.

W swoim przemówieniu sekretarz stanu administracji prezydenta Trumpa Pompeo, zachęcił (lub nawoływał jak raczej należałoby tłumaczyć słowo „urge”) Polskę do zaprojektowania ustawy regulującej zwrot majątków osobom, jakie straciły je podczas holokaustu.

Należy zwrócić uwagę na dobór słów w powyższym zdaniu - każde zapisane w nim słowo zostało bowiem rozważone przez wiele osób z najściślejszego kręgu prezydenta. Zanim cały zwrot ostatecznie sformułowano, zdanie było wielokrotnie zmieniane i redagowane, a w doborze słów sprawdzano wszystkie możliwe synonimy każdego z nich.

Po pierwsze i co najważniejsze - nie użyto słowa „oczekuje" (expect). Użycie słowa „expect” oznaczałoby postawienie warunku. Ominięcie tego słowa konotuje fakt wywierania presji na Polskę pod wpływem swoich głównych interesariuszy, ale nie stawia sprawy jako warunku do kontynuowania sojuszu z Polską w obecnym lub nawet rozszerzonym kształcie.

Po drugie, nie padają żadne sugestie co do zakresu lub kształtu sugerowanej ustawy. Ustawę można przecież napisać w różny sposób. Można na przykład wyjaśnić, że po odszkodowania należy kierować się do Berlina.

Jak zatem interpretować powyższe słowa sekretarza stanu USA?

Powszechnie wiadomo, że środowiska kierujące pod adresem Polski roszczenia finansowe, mają duży wpływ zarówno na politykę Izraela jaki i USA. Na dzień przed Konferencją Bliskowschodnią, przedstawiciel prezydenta USA musiał zabrać w tej sprawie głos w sposób jaki zadawalałby władze Izraela, ale jednocześnie nie nadwyrężył sojuszu z Polską.

Administracja prezydenta Trumpa postanowiła złagodzić akcent zgodny z linią interesu wielu środowisk żydowskich, na korzyść innego sojusznika jakim jest Polska. Wystąpienie sekretarza Pompeo to ważny sygnał określający równowagę w tym kluczowym dla sytuacji globalnej sojuszu, którego środek ciężkości przeniósł się bliżej Warszawy.

Innymi słowy, Amerykanie jasno wyartykułowali swoją postawę względem Tel Awiwu i Warszawy: nasze związki z Izraelem są niezwykle cenne i będziemy namawiać innych sojuszników do rozwiązań korzystnych dla Izraela, ale stosunki z Warszawą są na tyle ważne, że nie zostaną postawione w trybie warunkowym przez wzgląd na interes innych sojuszników.

W skali polityki międzynarodowej to wydarzenie niebywałe i bez precedensu. 

Teraz ruszy kierowana z Moskwy propaganda próbująca tej rzeczywistości zaprzeczyć. W innym przypadku Kreml musiałaby bowiem przyznać się do dotkliwej porażki międzynarodowej, a do tego oczywiście drużyna Putina nie będzie skłonna.

=====
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 16481
Domyślny avatar

mmisiek

14.02.2019 05:24

Abstrahując od złowrogiego Kremlina to przede wszystkim uderza jak amerykańska administracja chodzi pod dyktando wiadomej nacji niemal identycznie jak nasz PiS. W tej sytuacji mówienie o amerykańskich interesach i amerykańskiej polityce względem naszego regionu, a Polski w szczególności, staje się pewnym nieporozumieniem. Mniej więcej takim samym jak mówienie o "polskiej" polityce względem Ukrainy czy Iranu.
Piotr Węcław

Piotr Węcław

14.02.2019 07:02

Dodane przez mmisiek w odpowiedzi na Abstrahując od złowrogiego

Może być Pan pewien , że gdyby ktoś tu chodził "pod dyktando wiadomej nacji" świat wyglądał by zgoła inczej niż wygląda. Szukanie kompromisów i równowagi wśród interesów wielu grup, to nie chodzenie pod dyktando, to sztuka uprawiania polityki.
Domyślny avatar

xena2012

14.02.2019 10:01

Dodane przez Piotr Węcław w odpowiedzi na Może być Pan pewien , że

Naprawdę uważa Pan,że nasza polityka wobec USA i Izraela to poszukiwanie kompromisów i równowagi a nie całkowita żenujaca podległość? Przykładów jest mnóstwo. A cóż to za kompromis chodzić pod dyktando Mosbacher ,wysłuchiwać chamskich wypowiedzi takiego nadetego buca jak Pompeo czy Azari i milczeć przypochlebnie? Pompeo nie tylko bezstydnie dowsciągał się realizacji roszczeń ale dał nam w twarz gloryfikując w swoim bezczelnym przemówieniu żydowskiego bandytę Blachmana -pracownika UB odpowiedzialnego za śmierć wielu z AK. Po co Mosbacher wtrącajaca się nieustannie w polskie sprawy wyłudziła z IPN akta Żydów?Czy to jest rola ambasadora?Przestańmy wierzyć w mrzonki,że dla USA jestesmy partnerem.Zdaję sobie sprawę ,że haniebna ustawa 447 jest nawiazaniem do ustaleń przez 46 państw w czeskim Terezinie z 2009 roku (Deklaracja Terezińska) podpisaną w imieniu Donalda Tuska przez sekretarza stanu W.Bartoszewskiego. Nie mozna więc odpowiedzialnością obciążać wyłącznie obecne władze ale chciałabym aby ta władza bardziej sie szanowała w tych stosunkach..
Jabe

Jabe

14.02.2019 19:16

Dodane przez xena2012 w odpowiedzi na Naprawdę uważa Pan,że nasza

Nie chodzi o to, jak naprawdę Autor uważa, tylko jakie ma na to argumenty.
Adam66

Adam66

15.02.2019 19:52

Dodane przez Piotr Węcław w odpowiedzi na Może być Pan pewien , że

"Sztuka uprawiania polityki" - czyli użycie słowa "urge" to polityka wysokich lotów?
Mieszkam od 30 lat w Am. Pn. - słowa "urge" używa się żeby kogoś ponaglić i to w sposób zawstydzający - persistently to persuade someone to do something.
Skoro "w doborze słów sprawdzano wszystkie możliwe synonimy każdego z nich" to jeszcze gorzej, że właśnie tego słowa użyto.
Cytat z wypowiedzi Pompeo:
“We also appreciate the importance of resolving outstanding issues of the past, and I urge my Polish colleagues to move forward with comprehensive private property restitution legislation for those who lost property during the Holocaust era,”
To jest po prostu chamski nakaz namiestnika a nie "dyplomatyczne" nawoływanie...
Piotr Węcław

Piotr Węcław

15.02.2019 20:24

Dodane przez Adam66 w odpowiedzi na "Sztuka uprawiania polityki"

Adam66: po pierwsze przekręca pan tłumaczenie z angielskiego - jak sam pan cytuje, nie ma w nim nigdzie słowa shameful- "zawstydzajacy". Dlaczego pan to robi? Po drugie nie przeczytał Pan z uwagą mojego tekstu - zapraszam do ponownej lektury.
Imć Waszeć

Dark Regis

15.02.2019 20:38

Dodane przez Piotr Węcław w odpowiedzi na Adam66: po pierwsze przekręca

On nie użył słowa "zawstydzające" w żadnym tłumaczeniu cytatu z wypowiedzi Pompeo. Słowo to zostało użyte do wyjaśnienia znaczenia użytego w wypowiedzi obraźliwego terminu. Czemu ma służyć taka manipulacja?
Piotr Węcław

Piotr Węcław

15.02.2019 21:32

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na On nie użył słowa

Adam 66 napisał: "słowa "urge" używa się żeby kogoś ponaglić i to w sposób zawstydzający". Na więcej komentarzy nie będę już odpowiadał, ponieważ widzę że górę biorą emocje na rozsądkiem. Pozdrawiam.
Adam66

Adam66

15.02.2019 22:25

Dodane przez Piotr Węcław w odpowiedzi na Adam 66 napisał: "słowa "urge

Tu nie chodzi o emocje, Imć Waszeć ma rację, tu nie chodzi też o dosłowne tłumaczenie.
Chodzi o to jaki praktyczny wydźwięk ma dane słowo (lub słowa) a nie jego dosłowne tłumaczenie, podobnie jak z użyciem "pretty good" i "very good". Dosłowne tłumaczenie jest praktycznie takie samo ale proszę rodowitemu kanadyjczykowi albo amerykanowi powiedzeć komplement używając zwrotu "pretty good" żeby się przekonać jaka to różnica.
Podkreślam - dosłowne tłumaczenie, zwłaszcza z google jest bardzo zwodne, trzeba znać kulturalne knowenanse danego kraju oraz wagę i wydźwięk danych zwrotów żeby się w maliny nie wpuścić.  Na przykład proszę sobie dosłownie przetłumaczyć dowolny idiom i zobaczyć czy to ma sens. 
Z tego względu przy tłumaczeniach korektorami są zawsze ludzie dla, których dany język jest językiem ojczystym...
Domyślny avatar

mmisiek

14.02.2019 05:28

I jeszcze jedno - są jakiekolwiek konkretne choćby poszlaki wskazujące na to, że cokolwiek tu działała polska dyplomacja czy tylko bardzo chcemy tak się domyślać i tej nadziei trzymać?
Marek1taki

Anonymous

14.02.2019 07:55

Rzeczywistość nie jest tak skomplikowana, żeby się zachłystywać wodą z mózgu. Robią nas ordynarnie w konia. Gdyby USA chodziło o sojusz, to nie robiłoby z Polski żydowskiego wasala. W sferze faktów mamy akt447, mamy kupowanie fragmentów uzbrojenia za ciężkie pieniądze, mamy sprowadzanie obcych wojsk za pieniądze niewydane na budowę własnej armii. W sferze propagandy szyje się nam buty analogicznie jak Iranowi. Tymi samymi metodami.
Niech PiS zrobi to samo co powinno zrobić PO. Niech przestanie się zajmować czymkolwiek, bo wszystko p......
Imć Waszeć

Dark Regis

14.02.2019 13:35

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na Rzeczywistość nie jest tak

Prawda? Okrągłostolarze - okazuje się zawodowi zdrajcy, hucpiarze, którzy próbowali nam 30 lat wcisnąć kit o tym, że komuna nie "obaliła się" sama, a zrobiły to strajki (zwłaszcza studenckie). POobwieszali się orderami za walkę o realizację planu Jaruzela i Czekiszczaka i robią z nas głupków do dziś. Jeszcze jest jakaś rocznica "obalania komunizmu" przed nami, więc teraz chyba pójdą na całość i nawet 5 letnie wtedy dzieci poobwieszają orderami równoważnymi orderom za IIWŚ. Jeśli nie była potrzebna danina krwi i poświęcenia, to po co im teraz prawda, a w szczególności prawda o Polsce? Sprzedadzą ją nomem omen do żyda przy pierwszej nadarzającej się okazji.
Jacek Wilk | Żydom nie damy już ani złotówki: https://www.youtube.com/…
Przypominam PIS-owi, że dopóki nie wprowadzą amerykańsko-żydowskiej dyktatury (to też zdrada), to istnieje Trybunał Stanu.https://pl.wikipedia.org…
Domyślny avatar

Trotelreiner

14.02.2019 09:02

https://wpolityce.pl/swi…
https://wpolityce.pl/pol…
https://wpolityce.pl/pol…
https://wpolityce.pl/pol…
Może wystarczy? Co zostanie z Polski do jesieni?
Zygmunt Korus

Zygmunt Korus

14.02.2019 11:36

Takiego naiwnego wpisu dawno nie czytałem. Bo propagandowe słyszymy zewsząd.
OK. Można być pełnym dobrej woli i plucie w twarz nazywać wiosenną mżawką, choć przymrozki w pełni, bo kiedyś coś może dzięki niej zakwitnie...
Poza wieloma zagrożeniami warto pamiętać, że Izrael bardzo często fauluje Polaków poprzez Moskwę. Natomiast Amerykanie są w stanie sprzedać ojca i matkę, gdy interesy będą wymagały odwrócenia sojuszy. Przecież liczy się także trzeci gracz - Chiny. Szeremietiew: "Kilka razy Chiny deklarowały bardzo wyraźne poparcie dla Iranu. Podkreślały, że są gotowe wspierać to państwo, nawet w sytuacji, gdyby doprowadziło to wybuchu III wojny światowej. To wydaje się strasznie ryzykownym stanowiskiem." [za: https://wpolityce.pl/pol… ]
Mało tych, porzuconych / wystrychniętych na dudka przez USA, przyjaciół było już w historii? Przypominam taki zestaw faktów/dokonań: https://naszeblogi.pl/64…
Imć Waszeć

Dark Regis

14.02.2019 12:12

Czy dalszy ciąg wypowiedzi Pompeo również był rozbierany na słowa, które następnie były przez wybitnych specjalistów prezydenckich i amerykańskich fachowców od polityki wielokrotnie ważone i dyskutowane, żeby przyniosły właściwy efekt? Chodzi o tego żyda z NKWD i UB, stawianego nam za wzór cnót.
Domyślny avatar

xena2012

14.02.2019 12:53

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na Czy dalszy ciąg wypowiedzi

wokół tej konferencji wydarzyło się tyle skandalicznych sytuacji,że chyba trudno powiedzieć,że jest udana.Mozna tylko się spytać jaki jest cel tej hucpy zwanej konferencją .Premier Netanjahu wprost nawołuje na niej do wojny z Iranem, Sekretarz Stanu USA dowściąga się wypłaty roszczeń i opowiada bajeczki o żydowskim bandycie jako przykład do nasladowania.PAP ocenzurował te obie wypowiedzi przyczyniajac się do tworzenia kłamstw i oszukańczej propagandy a w mediach możemy usłyszeć że koferencja jest prestiżem,szansą na wypełnianie ideałów NATO.Reasumując wypłata nienaleznych odszkodowań Żydom jest ideałem  i zadaniem NATO oraz powinnością Polski jako jej członka.
Imć Waszeć

Dark Regis

14.02.2019 12:59

Dodane przez xena2012 w odpowiedzi na wokół tej konferencji

Mam nadzieję, że Niezależna wkrótce wyłączy się z tego frontu jedności propagandy suflowanej nam przez obóz zaprzaństwa i zdrady (płuco nr 2, czyli z prawej). Inaczej wszyscy stąd wylecimy na rozkaz z góry. I dobrze, moją powinnością jest służba Polsce, a nie kolejnej jedynej Partii i kolejnemu Wielkiemu Bratu.
Domyślny avatar

krystal

14.02.2019 13:52

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na Mam nadzieję, że Niezależna

Paru inteligentnych i przyzwoitych blogerów już stąd wyleciało, wyleciało, albo sami uznali, że nie warto strzępić pióra. Nawiasem mowiąc, czy pamieta Pan ostatnią groźbę p. Bochwic wobec tutejszego blogera i jej interwnecję u admina?
Zygmunt Korus

Zygmunt Korus

14.02.2019 16:33

Dodane przez krystal w odpowiedzi na Paru inteligentnych i

Dzięki.
https://naszeblogi.pl/co…
Tak ku pamięci...
Piotr Węcław

Piotr Węcław

14.02.2019 19:15

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na Czy dalszy ciąg wypowiedzi

Imć Waszeć: tu rzeczywiście duża wpadka. Ale to okazja do kontry. Ma rację Waszczykowski że reakcja powinna być. Warto zwrócić uwagę że dobrze zareagował komitet Żydów Amerykańskich.
Imć Waszeć

Dark Regis

14.02.2019 19:42

Dodane przez Piotr Węcław w odpowiedzi na Imć Waszeć: tu rzeczywiście

Nie ma takiej informacji w żadnym obcym języku, więc całe to dementi jest picem dla Polaków, żeby odkryli piwo i poszli spać. Zareagował Daniels, a Szewach zwyczajowo bełkotał o współwinie i potrzebie dalszego badania i ważenia, aż wyważy się to, co żydzi chcą.
Co do Blaichmana, to jest artykuł pochwalny w Jews Washington Post, gdzie jest fragment:
The foundation also recounted the execution of two German collaborators by Mr. Blaichman’s unit. “They admitted they were the ones who brought the Germans when our people were murdered,”
https://www.washingtonpo…
Z Wikipedii: "Według pamiętnika Bleichmana oddział zamordował m.in. dwóch młodych żołnierzy AK."
I tyle w temacie innych "dementi".
Domyślny avatar

megalampus

14.02.2019 12:36

Moj komentarz sie nie pojawil...Pytalem w nim o "naczelnika" stosunek do obecnych wypowiedzi amerykanskich "dyplomatow" lub ich braku  ..Pal licho..Ktos wie gdzie jest "naczelnik" ?
Domyślny avatar

krystal

14.02.2019 13:49

Aleś Pan,Panie Węcław, jaj sobie narobił! Ironia Pańska - prima sort.
Adam66

Adam66

14.02.2019 15:19

Na konferencji same "sukcesy", prawie jak za Gierka...
Relacja dziennikarki telewizji NBC i MSNBC. Andrea Mitchel stojac w centrum Warszawy tlumaczyla widzom swojej stacji, ze powstanie w getcie w 1943 roku bylo wymierzone przeciw "polskiemu i nazistowskiemu rezimowi".
Mike Pompeo w trakcie konferencji bliskowschodniej zwrócil sie do "polskich kolegów", by przyspieszyli prace nad ustawa, która umozliwialaby obywatelom amerykanskim uzyskanie odszkodowan od... Polski. Chodzi o osoby pochodzenia zydowskiego, które utracily nieruchomosci w dobie Holocaustu.
To o tyle zaskakujace, ze kwestia roszczen majatkowych zostala zamknieta juz w 1960 roku. Rzad USA na mocy umowy z Polska przejal na siebie wszelkie roszczenia wlasnych obywateli i zobowiazal sie, ze nie bedzie wysuwal, ani popieral zadnych dalszych roszczen.
Pompeo w tym samym przemówieniu pochwalił Franka Blajchmana, obywatela USA o polsko-żydowskich korzeniach. Zmarły przed kilkoma tygodniami deweloper po wojnie był stalinowskim oprawcą - pracował w Urzędzie Bezpieczeństwa w Kieleckiem
A na koniec Pence zacytował słowa "wielkiego polskiego bohatera" Lecha Wałęsy. - Trzymamy głowy wysoko w górze, bo wiemy, jaka jest cena wolności - powiedział.
Same "sukcesy"...
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

14.02.2019 16:18

Dodane przez Adam66 w odpowiedzi na Na konferencji same "sukcesy"

"Rzad USA na mocy umowy z Polska przejal na siebie wszelkie roszczenia wlasnych obywateli i zobowiazal sie, ze nie bedzie wysuwal, ani popieral zadnych dalszych roszczen."
Trzeba się zdecydować, nie ma tak że zje się ciasteczko i nadal ciasteczko się ma.
Skoro umowy podpisywane za czasów PRL - czyli wtedy gdy byliśmy pod okupacją sowiecką nadal mają moc obowiązującą to tym samym uznajemy ciągłość pomiędzy PRL a IV lub jak niektórzy piszą V RP.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
Piotr Węcław
Nazwa bloga:
Tam i z powrotem - www.polishpanorama.com

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 117
Liczba wyświetleń: 550,379
Liczba komentarzy: 1,401

Ostatnie wpisy blogera

  • Zostało nam tylko 100 lat
  • Rok 2025
  • Dziesięć smutnych wniosków z afery z Zełenskim

Moje ostatnie komentarze

  • Pokutujące ciagle przekonanie, że grozi nam przeludnienie planety, to wiara w propagandę Kissingera z lat 60.  Proponuję lekturę książki "Empty Planet: The Shock of Global Population Decline"…
  • "Niemcy" - a więc "niemi" czyli ludzie nie potrafiący mówić.  Z innymi sąsiadami jakoś można się było dogadać używając naszej mowy, ale ci z zachodu byli "niemi" byli "niemcami", ktorzy nie byłi…
  • Życzę dobrego zdrowia Panie Krzysztofie! Piotr

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Podziękujmy Stalinowi i... Dudzie
  • Zwycięstwo polskiej dyplomacji, porażka Izraela
  • Ukraińskie baty, czyli klęska polskiej dyplomacji

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, @Tomaszek  Sądzisz po sobie? Nie masz racji... Mało kto ma tak .... jak Ty!
  • rolnik z mazur Waldek Bargłowski, @ TomaszkuWszystkie dzieci są nasze. Zakazać sprzedaży  prezerwatyw!A na wsi nikt zbytnio nie wnika.
  • Tomaszek, Święta racja panie Waldku . Temu wychodząc na wieś zakłada pan prezerwatywę . 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności