Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Polscy przedsiębiorcy chcą więcej niż 5. pakiet sankcji

Maciej Pawlak, 14.04.2022
Tzw. piąty pakiet sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi obowiązujący w pełni od 16 kwietnia wprowadził zakaz realizacji transportu drogowego towarów na terytorium UE, w tym tranzytu, przez kierowców i firmy z siedzibą w Rosji. To jednak za mało dla naszych przedsiębiorców ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) oraz Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD), którzy zwracają uwagę na fakt, że w dalszym ciągu europejskie firmy spedycyjne mogą obsługiwać transport towarów do Rosji i Białorusi. Stąd ostatni apel ZPP i OZPTD o wprowadzenie całkowitej blokady transportu drogowego do obu państw ze strony firm transportowych z krajów unijnych, co „pogłębi gospodarczy kryzys u agresora”.
„Wprowadzony 8 kwietnia br. kolejny pakiet unijnych sankcji na Rosję, obejmujący zakaz przewozów drogowych przez ciężarówki rosyjskie oraz białoruskie, to krok w dobrym kierunku. Nie widzimy jednak przeszkód, by blokada transportu działała również w drugą stronę, tzn. by europejskie, w tym polskie, firmy transportowe nie woziły towarów do Rosji i Białorusi” - napisał w opublikowanym dziś oświadczeniu ZPP.
Przypomnijmy, że zakaz wykonywania transportu drogowego na terenie UE przez kierowców z Rosji i Białorusi nie ma przy tym wszystkim charakteru bezwzględnego. W unijnym rozporządzeniu 2022/576 wymienione są wyjątki - rosyjscy (i białoruscy) kierowcy będą zatem dalej mogli rozwozić przesyłki pocztowe, ponadto będą oni dalej mogli przewozić towary tranzytem - między obwodem kaliningradzkim, a resztą Rosji.
Co więcej, za zgodą władz krajów unijnych rosyjscy i białoruscy kierowcy będą mogli przewozić np. gaz ziemny i ropę naftową, tytan, aluminium, miedź, nikiel, pallad czy rudę żelaza; produkty farmaceutyczne, medyczne, rolne i spożywcze; realizować transport w celach humanitarnych; dla funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych UE i państw członkowskich w Rosji; czy w celu przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury.
Co prawda wspomniane rozporządzenie przewiduje również zakaz dostępu do portów państw unijnych, w tym polskich, statków zarejestrowanych pod banderą Rosji, w tym jachtów i łodzi rekreacyjnych - choć i tu istnieją pewne wyjątki. Ponadto Bruksela wprowadzając ten
zakaz rozszerzyła jego stosowanie również do statków, które zmieniły swoją rosyjską banderę na banderę innego państwa po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, 24 lutego.
Choć, jak widać powyżej, ów „piąty pakiet sankcji” objął nie tylko transport drogowy, ale i morski, z drugiej strony wygląda - wskutek wprowadzonych wyjątków - na mocno dziurawy. Nie stanowi więc w tej sytuacji zaskoczenia, że Związek Przedsiębiorców i Pracodawców wsparty przez Związek Pracodawców Transportu Drogowego, ogłosił, że pakiet sankcji na Rosję powinien działać także w drugą stronę. A zatem być uzupełniony o całkowitą blokadę transportu drogowego do tego kraju - zakaz transportu do Rosji ze strony firm przewozowych z krajów unijnych.
Byłoby to tym bardziej możliwe, że, jak wskazują dane przytoczone przez ZPP, z punktu widzenia Polski, całkowita blokada transportu drogowego do Rosji nie byłaby dotkliwa w skutkach – „w tym kierunku jeździ zaledwie 4% rodzimych firm. Rosja nie jest również naszym istotnym partnerem handlowym - do tego kraju trafia jedynie 2,8% naszego eksportu”.
Ten stan rzeczy potwierdza Andrzej Bogdanowicz, dyr. generalny ZPTD: - Dla sektora kierunek rosyjski jest absolutnie marginalny. Po 2014 r. zostały dosłownie pojedyncze przypadki firm, które podjęły decyzję o kontynuowaniu transportów do tego kraju. W ich przypadku zasadna byłaby jakaś przejściowa pomoc w przeorientowaniu kierunku działalności, w każdym jednak razie dla branży ogółem zablokowanie transportu do Rosji nie powinno wiązać się z istotnymi konsekwencjami.
- Polski biznes poradzi sobie bez przewożenia towarów do Rosji - twierdzi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP. - Popyt na usługi transportowe w Europie jest wysoki, więc z pewnością znajdą się atrakcyjne rynki alternatywne. Rosję tymczasem należy całkowicie odciąć od światowego systemu gospodarczego. Pominąwszy wszelkie względy moralne związane z napaścią na Ukrainę, nie jest to wiarygodny partner handlowy.
Tymczasem, jak informował 5 kwietnia portal Krajowej Administracji Skarbowej granica.gov.pl, szacunkowy czas oczekiwania ciężarówek na rozpoczęcie odprawy na przejściu granicznym w Bobrownikach wynosił 81 godzin, a w Koroszczynie (Kukuryki) - 43 godz. To pokłosie faktu, że - zgodnie z wytycznymi ministra finansów oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji - służby graniczne i celne rozpoczęły w ostatnich dniach drobiazgową kontrolę wszystkich samochodów ciężarowych kierujących się na Białoruś.
Według danych wspomnianego portalu KAS z dziś, szacunkowy czas oczekiwania na rozpoczęcie odprawy ciężarówek na przejściu granicznym w Bobrownikach był tylko nieco krótszy: wynosił 58 godzin, zaś w Koroszczynie (Kukurykach) - 33 godziny.
Diametralnie inaczej wyglądało to na przejściach granicznych z Rosją (obwodem kaliningradzkim): czas oczekiwania na odprawę samochodów ciężarowych w Grzechotkach wynosił godzinę, a w Gołdapi odprawiano ciężarówki na bieżąco.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1140
u2

u2

14.04.2022 22:26

- Polski biznes poradzi sobie bez przewożenia towarów do Rosji - twierdzi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.
Polski tak, ale np. Słowacja, czy Węgry importują paliwo od ruskich do elektrowni atomowych.
Jabe

Jabe

14.04.2022 23:41

Ciekawe, czy Autor przepytał wszystkich przedsiębiorców.
Darek65

Darek

15.04.2022 10:06

Polski biznes, szczególnie mały i średni mówi dziś - Dość niszczenia nas przez bandycki rząd Morawieckiego !!!!
Chatar Leon

chatar Leon

15.04.2022 11:06

O co tu k...a chodzi?
Rosyjski transport przez terytorium Unii (w praktyce przez teren Litwy), pomiędzy obwodem królewieckim a Białorusią i Rosją odbywa się bez przeszkód. Nikt nie pomyślał o sankcjach blokujących obwód królewiecki!
Tymczasem jakaś cipcia będąca ukraińską odpowiedniczką wściekłych lemparcic (z wiadomej fundacji z dziwnymi powiązaniami z biznesem na okupowanym Krymie, prowadzącej w ubiegłych latach działania antypolskie) organizuje zadymę na granicy polsko białoruskiej (blokując tiry jadące np. do Kazachstanu).
Podobno w dobrym tonie jest dziś bojkotować Winiary, bo to własność Nestle, które jest obecne w Rosji. Podobnie w imię solidarności z Ukrainą mamy bojkotować Szoszona, Zielone Obi i Dekatlona.
Czyli wspieramy Ukrainę kupując w nazistowskich sklepach typu Badziewland?
Jabe

Jabe

15.04.2022 12:43

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na Rosyjski transport przez

Przedsiębiorcy są za, jeśli wierzyć propagandzie.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,916
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności