Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Wodna alternatywa dla ruchu drogowego

Maciej Pawlak, 09.03.2018
Królowa polskich rzek ma szansę stać szlakiem transportowym, dzięki któremu będzie można dostarczać towary z kraju i zagranicy. W mijającym tygodniu Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) podjął się opracowania studium wykonalności dla modernizacji Wisły. Opracowanie dokumentu zleci odpowiedniemu wykonawcy. W przetargu zgłoszono cztery oferty.
Drogi lądowe, choć stale rozbudowywane i unowocześniane, i tak się nieubłaganie zatykają. Nieustannie i w niemal geometrycznym postępie przybywa bowiem na nich coraz tańszych pojazdów. Z większą ilością samochodów zwiększają się zaś zanieczyszczenia powietrza, którym wszyscy oddychamy. Coraz bardziej potrzebny jest zatem alternatywny sposób przemieszczania się i dostarczania towarów. Wskazuje to „Biała Księga” unijnej Komisji Europejskiej, która określa strategię rozwoju transportu w Europie. Celem strategii jest przesunięcie - do 2030 r. - 30 proc. ruchu drogowego na kolejowy i wodny śródlądowy. Do 2050 r. ma to być już połowa tego transportu.
W Polsce, oprócz przystosowania do żeglugi Odry nadeszła pora na użeglowienie królowej polskich rzek. Tuż przed końcem ub. roku ZMPG ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych na Wiśle. W tym przypadku chodzi konkretnie o drodze E-40 od Gdańska do Warszawy i dalej do granicy polsko-białoruskiej w Brześciu oraz o E-70 na odc. Wisła-Elbląg.
W tym tygodniu otwarto oferty czterech podmiotów polskich i międzynarodowych.
W opinii Łukasza Greinke prezesa ZMPG, projekt modernizacji Wisły będzie miał wpływ na cały kraj, jego bezpieczeństwo hydrologiczne, gospodarkę, rolnictwo czy turystykę. - Chcemy, by Ministerstwo Gospodarki Morskiej otrzymało dokument, który szczegółowo odpowie na pytania o sposób realizacji planu udrożnienia Wisły - dodał prezes.
Oferty mają m.in. pokazać, czy istnieją ograniczenia techniczne, finansowe, organizacyjne, prawne i inne, które uniemożliwiają realizację projektu modernizacji Wisły. Ponadto powinny przedstawić uzasadnienie inwestycji z ekonomiczno-społecznego punktu widzenia, z  uwzględnieniem warunków ekologicznych oraz dokumentów dotyczących ochrony środowiska, w tym Ramowej Dyrektywy Wodnej czy zespołu dyrektyw tworzących Sieć Obszaru NATURA 2000.
- Dopiero kompleksowe studium pozwoli nam odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób zmodernizować Wisłę, w jakim zakresie, za jakie pieniądze i w jakim czasie - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Nasz kraj zobowiązał się doprowadzić główne szlaki wodne do co najmniej IV klasy żeglowności w związku z podpisaniem aktu ratyfikacyjnego „Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym” (AGN), Polskie drogi wodne, po uzyskaniu standardu określonego w AGN, będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1491
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,898
Liczba komentarzy: 2,245

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.
  • Jan1797, W jakim stopniu pogorszenie się koniunktury w Niemczech i we Francji naszych czołowych partnerów w handlu zagranicznym może odbić się na sytuacji naszej gospodarki...porównując koniunkturę w Polsce i…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności