Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Ambicje samorządowców czy projekty biznesowe?

Maciej Pawlak, 14.08.2015
Samorządowe władze portu lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach złożyły dziś w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego wniosek o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymagań związanych z eksploatacją i zarządzaniem obiektem - podały media. Czy faktycznie potrzebne jest kolejne lotnisko regionalne w sytuacji, gdy wiele z już istniejących obiektów tego typu nie jest w stanie zapewnić sobie rentowności?
Po oddaniu do użytku Szymany, budowane od kilku lat kosztem ponad 204 mln zł (z czego środki unijne to ponad 121 mln) będą 14. lotniskiem cywilnym w Polsce. Jak przypomina PAP powstaje ono w miejscu dawnego lotniska wojskowego, działającego do połowy lat 90. ub. wieku. Przy tym inwestycja musi być rozliczona jeszcze w tym roku, by nie przepadła unijna dotacja. Koszt szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.
Rzecz w tym, że najważniejszą, jeśli nie jedyną, przyczyną powstawania tego typu regionalnych lotnisk była możliwość uzyskania pokaźnych unijnych dotacji w poprzedniej tzw. perspektywie finansowej (lata 2007-2013; rozliczenie uzyskanych z UE środków - do końca 2015 r.). Część samorządów wojewódzkich (w większości opanowanych przez koalicję PO-PSL) w ostatnich latach, chcąc zapewne przypodobać się wyborcom, zdecydowała się wystąpić o unijne dotacje na tego typu inwestycje, nie martwiąc się zbytnio czy budowa lotnisk okaże się odpowiednio rentowna, ani czy takie przedsięwzięcia są faktycznie potrzebne. Samorządowcy wyszli widocznie z założenia, ze „jakoś to będzie”, nie przejmując się przy tym, że władze unijne zażądają udowodnienia, że uzyskane od nich dotacje zostały racjonalnie wydane i że mogą one przepaść. Spółki realizujące budowę lotnisk regionalnych (najczęściej ze 100-proc. udziałem samorządów poszczególnych województw) często też nie zadbały o wybudowanie infrastruktury towarzyszącej. Np. w przypadku lotniska w Szymanach konieczna jest realizacja nowego odcinka od drogi nr 57 do terminala. Bowiem sam obiekt leży w miejscowości Szymany, w odległości około 10 km od Szczytna i 59 km od Olsztyna.
Tymczasem na stronie internetowej obiektu mowa jest jedynie i to przy użyciu czasu przyszłego, że „z Olsztyna do terminala Regionalnego Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury w Szymanach będzie można dojechać szynobusem w czasie ok. 50 min.” A także, że „przewidziano zwiększenie dostępności kolejowej do lotniska. Zmodernizowana zostanie linia kolejowa Olsztyn-Szczytno-Szymany oraz budowa nowej linii kolejowej odchodzącej od stacji Szymany do terminala”.
Nie podano tam żadnych, choćby szacunkowych, wyliczeń, czy i kiedy poniesione nakłady się zwrócą. Specjaliści zwracają uwagę, że lotnisko w Szymanach znajduje się stosunkowo blisko lotnisk zarówno w Gdańsku, Bydgoszczy, w Modlinie, a nawet w Warszawie. Mało prawdopodobne jest zatem czy wystarczająco dużo pasażerów się znajdzie, by zapewnić Szymanom rentowność. Zwłaszcza, że wciąż brakuje im wygodnych dojazdów drogowych i kolejowych.
Przyszłość pokaże czy Szymany nie podzielą losów nowo zbudowanych portów lotniczych w Gdyni i w Radomiu. W tym pierwszym przypadku lotnisko okazało się zbyt blisko położone istniejącemu od lat w Gdańsku-Rębiechowie. Zaś w drugim, wybudowany już obiekt stał praktycznie pusty przez dziesiątki miesięcy (rok temu miała je obsługiwać lokalna spółka lotnicza, która splajtowała zanim zaczęła działać) i dopiero obecnie jego władze zawarły umowy z dwoma operatorami.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1762
Ptr

Ptr

15.08.2015 14:15

Prosze spojrzeć na mapę. To bedzie jedyne lotnisko w północno-wschodniej Polsce. Jest zlokalizowane i tak troche za bardzo na zachód i południe, ale jak Pan proponuje mieszkańcom Białegostoku dojazd na pobliskie lotnisko w Gdańsku, to Pan nie wie o czym Pan pisze. Na przyklad najbliższe lotnisko miedzynarodowe dla mieszkańców Suwałk znajduje się w ...Wilnie. I jest to jeden z najmniej przemyślanych tekstów na niezależnej. Problem w tym ,że raczej lotnisko w Modlinie powinno się zlikwidować, aby mogły się rozwinać lotniska lokalne, a pasazerowie nie musieli dojeżdżac po 300 km do Warszawy. Co do lotniska w Gdyni -zgoda -nie ma uzasadnienia. Ale nie może Pan proponować ludziom, że Pan wszystkie ważne i potrzebne inwestycje zlokalizuje w Warszawie.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,834
Liczba komentarzy: 2,244

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.
  • Jan1797, W jakim stopniu pogorszenie się koniunktury w Niemczech i we Francji naszych czołowych partnerów w handlu zagranicznym może odbić się na sytuacji naszej gospodarki...porównując koniunkturę w Polsce i…
  • NASZ_HENRY, ,,,.,.,.... W Unii Europejskiej jesteśmy skazani na Niemoc i France 😡

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności