Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Minister zdrowia i statystyka

Izabela Brodacka Falzmann, 19.09.2021
„Nie mamy dużej liczby zakażeń, ale wzrosty delikatne nie są. Od ostatniego miesiąca tydzień w tydzień utrzymują się na poziomie 20-25 proc”. - powiedział Adam Niedzielski w audycji  „Poranne rozmowy” w RMF FM.  W tym dniu zmarło 5 osób. Jeżeli dzienny przyrost liczby zgonów wynosi 25%. poprzedniego dnia zmarły zatem 4 osoby. Nie wiem wprawdzie jak pan Niedzielski definiuje wzrost delikatny czy mamy jednak powody do niepokoju?
Przepraszam, że zawracam państwu głowę matematyką na poziomie szkoły podstawowej jestem jednak tylko starym belfrem ( belfrą ? belfrzycą?)  i podobne brednie podnoszą mi ciśnienie.

Pojęcia przyrostu procentowego oraz błędu względnego i bezwzględnego pomiaru sprawiają na ogół uczniom (i jak widać nie tylko uczniom lecz również ministrom ) spory kłopot. W szkole wprowadzam te pojęcia w następujący sposób.
Mierzę odcinek o długości 2 cm i pomyliłam się o 1 cm. To dużo czy mało? - pytam klasę. Stwierdzają, że mój błąd stanowi 1/2 x100% czyli 50 % wielkości mierzonej więc to chyba dużo

A teraz mierzę się w pasie i stwierdzam, że pomyliłam się o 1 cm. Klasa wybucha śmiechem. Klasę  trzeba zawsze (podobnie  jak studencką salę wykładową ) „odśmiać” to znaczy spowodować spontaniczny wybuch radości, aby uniknąć niekontrolowanego rozbijania zajęć przez samozwańczych dowcipnisiów. Poza tym poczucie chwilowej przewagi nad grubą nauczycielką powoduje efekt „psychologicznego wzmocnienia” przy zapamiętywaniu, czyli mówiąc językiem komputerowym efekt przeniesienia tego co mówimy z pamięci operacyjnej mózgu ucznia do pamięci głębokiej. Mierzę się w pasie i jak się okazuje mój błąd (1/110 x100% ≂ 0,9 %) stanowi poniżej 1% wielkości mierzonej więc jest w tej sytuacji niewielki. Na tych przykładach wprowadzam pojęcia błędu bezwzględnego i błędu względnego pomiaru (przy tym samym błędzie bezwzględnym wynoszącym 1 cm błąd względny wynosi w pierwszym przypadku 50% a w drugim 0,9% ). Raz na zawsze likwiduję problem z rozróżnianiem przez uczniów tych błędów czego nie załatwiłoby podyktowanie do zeszytów odpowiedniej definicji. A teraz wyobraźcie sobie -- mówię, że jako mój obwód w pasie podałam przez pomyłkę 210 cm. Czy uwierzylibyście? Tak - huczy radośnie klasa. Dziękuję wam bardzo – odpowiadam, ale moja krawcowa nie uwierzyłaby. Odrzuciłaby ten wynik pomiaru jako błąd gruby, to  znaczy na podstawie dotychczasowych doświadczeń potraktowałaby jako ewidentną pomyłkę. W wyniku „psychologicznego wzmocnienia” uczniowie raz na zawsze zapamiętali, że błąd gruby to obwód w pasie grubej pani od matematyki, w który oni chętnie uwierzyliby ale nie uwierzyłaby krawcowa. Tak mi opowiadali po wielu latach podczas spotkania klasowego.

Wczoraj pewien klient ukradł batonik w sklepie a dzisiaj dwóch klientów to uczyniło. O ile procent wzrosła przestępczość? - pytam. O 100% - odpowiadają. Czy można uogólnić ten wniosek na całą populację? Czy można stwierdzić, że o 100% wzrosła przestępczość w kraju? Jeżeli jednak wczoraj zanotowano 1000 kradzieży a dzisiaj 2000 przyrost też wynosi  100% lecz znaczenie tej liczby jest zupełne inne. A teraz przykład dla ministra. Wczoraj zmarła na pewną chorobę zakaźną jedna osoba a dzisiaj dwie. Przyrost liczby zgonów wynosi faktycznie 100% ale  nie oznacza to bynajmniej szalejącej epidemii. Jeżeli jednak wczoraj zmarłoby 1000 osób a dzisiaj 2000 to ten sam procentowy przyrost liczby zakażeń byłby niepokojący.

Poważnym problemem dla młodzieży i nie tylko młodzieży jest również odróżnianie procentu od punktu procentowego. Daję bliski ich sercu przykład. Klocki lego bez VAT kosztują 100 złotych a VAT wynosi 22%. Zatem za klocki zapłacisz 122 złote. Platforma Obywatelska  podniosła jednak podatek VAT o 1 pp czyli o jeden punkt procentowy (to z mojej strony niedopuszczalna ingerencja polityki w proces nauczania!). Zatem podatek wynosi teraz 23 złote. Za swoje klocki zapłacisz 123 złote. Podatek wzrósł o 1 zloty co stanowi 1/22 poprzedniego podatku zatem wzrost podatku o 1 pp oznacza jego wzrost o około 1/22x 100% ≂ 4,5%. Podobnie wzrost poparcia dla jakiejś partii o 1 pp faktycznie oznacza wzrost poparcia o 4,5%. Natomiast całkowita kwota zapłaty za klocki lego też wzrosła o 1 złoty czyli przyrost stanowi 1/122 kwoty poprzedniej zatem około 0,8%. Pokazuje to przy okazji  jak łatwo manipulować liczbami, procentami i w ogóle statystyką.

Każdy stary belfer ma swoje sposoby zmuszenia uczniów do zrozumienia i zapamiętania pewnych istotnych pojęć czy zjawisk. Często są to sposoby krytykowane a nawet zwalczane przez metodyków nauczania. Dobrym przykładem jest zagadnienie zmiany pędu ciała przy doskonale sprężystym zderzeniu ze ścianą. Wartość i  kierunek pędu się nie zmienią, zmienia się tylko jego zwrot. Jeżeli wartość pędu wynosiła p zmiana pędu wynosi 2p. Rysowanie wektorów oraz ich geometryczne odejmowanie nie przekonuje uczniów. Wtedy mówię. Rano było minus 10 stopni Celsjusza a w południe jest plus 10 stopni Celsjusza. Ile wynosi zmiana temperatury?. Przecież to oczywiste, że  20 stopni wykrzykują uczniowie i sprawę mamy z głowy. Metodyk nauczania fizyki profesor Ścisłowski wizytujący kiedyś moją lekcję obrugał mnie za ten przykład. Temperatura to skalar a pęd to wektor. Nie wolno tego mieszać – powiedział. Pokornie się zgodziłam bo trudno dyskutować z profesorem, ale nie zmieniłam sposobu wyjaśniania. Przecież przestrzeń można zorientować wybierając oś x układu współrzędnych równolegle do kierunku pędu początkowego lecz w przeciwnym zwrocie. Pęd początkowy ma w tym układzie współrzędne (-p,0,0) a pęd końcowy (p,0,0). Zatem zmiana pędu to wektor (p,0,0) – (-p,0,0) = = ( 2p,0,0). Moi uczniowie przy wyprowadzaniu  równania stanu gazu nigdy nie kwestionowali wartości tej zmiany pędu. Rozumieli również, że podanie przyrostu procentowego jakiejś wielkości pozwala ocenić wyłącznie dynamikę pewnego zjawiska, a nie jego znaczenie społeczne czy przyrodnicze.
Podobno nie ma ludzi niezdolnych do matematyki są tylko źle uczeni. Minister zdrowia był niewątpliwie źle uczony.

PROCENTY
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 12179
Pani Anna

Pani Anna

18.09.2021 09:46

Debile debilom zgotowali ten los i tylko debile wierzą w to, co mowi minister w wywiadzie.
admin

Admin Naszeblogi.pl

18.09.2021 11:38

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Debile debilom zgotowali ten

Ależ mądrość bije z tego komentarza..
Tezeusz

Tezeusz

18.09.2021 11:50

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Debile debilom zgotowali ten

@pani anna
Czyżby debil napisał ten komentarz ?
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

18.09.2021 10:29

Ależ z Pani spolegliwy belfer bo ministrowi przypisuje nieuctwo a powinna oszustwo ☺☻
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

18.09.2021 10:45

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Ależ z Pani spolegliwy belfer

Jestem po prostu optymistką.
Jęzory Pasiukowski

Jęzory Pasiukowski

18.09.2021 15:09

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Jestem po prostu optymistką.

Niedzielski jest z wykształcenia ekonometrą (jak na ministra zdrowia przystało...), studiował na pocz. lat 90-tych więc nie jest ofiarą gimnazjów i matematykę ma opanowaną. Zatem pani optymizm jest, moim zdaniem, naiwny. On doskonale wie co, jak i do kogo mówi. wie, że mówi w większości do idiotów, którzy nie mają pojęcia czym różni się pp od procenta. Wielu innych rzeczy też nie wiedzą...
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

19.09.2021 01:32

Dodane przez Jęzory Pasiukowski w odpowiedzi na Niedzielski jest z

@ Pasiukowski 
Na SGH szczególnie na specjalności ekonometrycznej jest sporo matematyki ale studenci podchodzą do jej zagadnień raczej algorytmicznie.Macierz transportu,metoda simpleks nadają się do nauczenia się na pamieć kolejnych kroków bez zrozumienia, jak recepty na piernik.
u2

u2

18.09.2021 11:19

"Minister zdrowia był niewątpliwie źle uczony."
Wczoraj słuchałem wywiadu z panem ministrem na TVP Info i chodzi o to, że ministerstwo przewiduje, że przy takim wzroście będzie wkrótce 1000 zakażeń dziennie co może być sygnałem do wprowadzenia obostrzeń.
To normalne wariantowanie rozwoju pandemii.
Ja ciągle widzę osoby chodzące bez maseczek w sklepach. Może zaszczepione ? Ale wątpię, bo w podlaskiem mało osób się wyszczepiło. Możliwe, że te osoby uległy propagandzie antyszczepionkowej i antymaseczkowej.
Jabe

Jabe

18.09.2021 11:42

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Minister zdrowia był

Propaganda antyszczepionkowa nie istnieje. Kto miałby tę propagandę prowadzić? Dyżurny Putin? Są tylko osoby, które w taki czy inny sposób wyrażają powątpiewanie. No i nie każdy ma ochotę wygłupiać się z tymi maseczkami.
W dawnych czasach lekarze nosili ptasie maski, sądząc, że skoro dżuma ptaków się nie ima, to i ich oszczędzi.
Tezeusz

Tezeusz

18.09.2021 12:01

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Propaganda antyszczepionkowa

@Jebe  nie szczep się po co ? Covid sam ci o tym opowie a będzie to ciekawa opowieść, opowieść życia.
u2

u2

18.09.2021 13:59

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na @Jebe  nie szczep się po co ?

Propagandę antyszczepionkową prowadzi właśnie "Jaubek", który ściemnia, że jej nie ma :-)
Jabe

Jabe

18.09.2021 14:54

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Propagandę antyszczepionkową

Propaganda to coś innego, niż poglądy przedstawiane przez tego czy owego komentatora.
u2

u2

18.09.2021 18:21

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Propaganda to coś innego, niż

Propagowanie antynaukowych poglądów to zwykła propaganda.
W dodatku okraszona agresją słowno-fizyczną.
Jabe

Jabe

18.09.2021 19:00

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Propagowanie antynaukowych

Co Pan powie?
paparazzi

paparazzi

18.09.2021 22:00

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Minister zdrowia był

Moi znajomi ukłuci szczepionka dostali covid-19, ale zarazili się tym paskudztwem. Jeden przeszedł łagodnie druga osoba cierpiała katiusze. Czyli zaszczepieni tez mogą zarażać. Ona powiedziała mi, strach pomyśleć jak bym się nie ukłuła. Moim zdaniem wszystko zależy od systemu immunologicznego.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

19.09.2021 01:26

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Minister zdrowia był

Wariantowanie czyli prognozowanie nie może być oparte na błędach. Pamiętam sprzed lat raport Klubu Rzymskiego prognozujący załamanie się produkcji i światową katastrofę. Raport ten opierał się na wydanej w 72 roku książce  Granice Wzrostu ( Limits to Growth)  autorstwa : Donelli H. Meadows, Dennisa L. Meadows,(oraz innych których nie pamiętam).  Tak czy owak prognozy Klubu Rzymskiego nie sprawdziły się gdyż były oparte na błędnych założeniach, a mianowicie że zużycie zasobów naturalnych rośnie wykładniczo a ilość tych zasobów maleje. Nie wzięto również  pod uwagę rozwoju technologii .
admin

Admin Naszeblogi.pl

18.09.2021 11:49

@Izabela Pięknie wytłumaczone podstawy ekonomii :) Jeśli oczywiście ktoś rozumie, co to są w ogóle %. Bo nawet z tym sporo osób ma problem po obecnej szkole. A jak się pyta, co to jest pi to, owszem, potrafią podać wartość ale nie kumają za bardzo skąd się to wzięło.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

18.09.2021 13:42

Dodane przez admin w odpowiedzi na @Izabela Pięknie wytłumaczone

@ admin
Wprowadzając liczbę П bawiłam się z uczniami obliczaniem stosunku obwodu różnych kół do ich średnicy.Była to moneta 5 zł, nakrętka od słoika oraz zabawka zwana hula hop. Aby dzieci raz na zawsze zapamiętały że objętość stożka to 1/3 objętości walca o tej samej wysokości i tym samym promieniu podstawy stawiałam na katedrze obok siebie naczynie w kształcie walca i obok naczynie w kształcie stożka. ( lejka). Pokazywałam że mają taką samą wysokość a potem że mają identyczne podstawy. Taki komplet można było kupić w niezawodnym Cezasie . Potem w ponurym milczeniu napełniałam stożek wodą z kranu i przelewałam ją do walca. Tę czynność powtarzałam 3 razy i walec okazywał się pełen. Zachowywałam się celowo teatralnie jak prestidigitator aby uzyskać efekt wzmocnienia. Żadne dziecko  odtąd nie opuściło współczynnika 1/3 przy obliczaniu objętości stożka. Było warto. Powiedziałam dzieciom,że za udowodnienie, że każdą liczbę parzystą można przedstawić jako sumę dwóch liczb pierwszych można dostać bodajże milion dolarów. Co chwila ktoś przychodził do mnie z pomysłem jak to zrobić niestety chybionym. Trzeba tylko chcieć i to lubić.
u2

u2

18.09.2021 14:02

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ admin

"Powiedziałam dzieciom,że za udowodnienie, że każdą liczbę parzystą można przedstawić jako sumę dwóch liczb pierwszych można dostać bodajże milion dolarów."
Ale na kalkulatorze, czy komputerze nie ma nieskończoności. Żadne obliczenia z nieskończonością nie dają sensownego wyniku.
tricolour

tricolour

18.09.2021 15:30

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ admin

@Izabela
I gdy się samemu wyrysuje siedemdziesięciokąt foremny i zobaczy, że okrag wpisuje się między niego a siedemdziesięciojednokąt foremny, to ma się na całe życie pi w ręce.
A teraz tablica interaktywna i mało co we łbie zostaje... choć - jak zwykle - gdy się nauczycielowi chce to siedemdziesięciokąt Corelem wyrysować każe.
admin

Admin Naszeblogi.pl

18.09.2021 19:48

Dodane przez izabela w odpowiedzi na @ admin

@Izabela Pięknie. Tak trzeba właśnie uczyć.
A błądzenie rzeczą ludzką. Najważniejsze, że mieli chęć przeprowadzenia dowodu.
admin

Admin Naszeblogi.pl

18.09.2021 21:41

Dodane przez admin w odpowiedzi na Pięknie. Tak trzeba właśnie

@Izabela & ALL Nieśmiało podrzucam świeży filmik doktorów o szczepionkach, sporo infografiki. Poruszają chyba wszystkie kontrowersyjne kwestie. Może będzie jak z tymi % i pp :) https://youtu.be/pp-nPZE…
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

18.09.2021 15:11

przy ministerialnym przyroscie liczby zgonow latwo obliczyc kiedy powinna wymrzec cala populacja RP. oczywiscie jeszcze szybciej teoria o poziomie 20-25% zostanie sfalsyfikowana. ignoranci bardzo lubia powolywac sie na pojecia matematyczne a kiedy dociekamy to okazuje sie ze nie wiedza o czym mowia. tak bylo z krzywa wykladnicza. w prognozowaniu rzekomych przyrostow infekcji sars cov-2 w wersji ministra trzeba brac pod uwage poziom ignorancji jako blad systematyczny jaki wnosza politycy do kazdej symulacji nie popartej weryfikowalnymi badaniami.
juur

juur

18.09.2021 17:56

Coś w tym jest co Pani opisuje. "Każdy kulturalny człowiek powinien przynajmniej raz w życiu zaprojektować filtr Kalmana"  jak twierdzi jeden gość z ETI.  Studenci go lubią nie tylko za to.
u2

u2

18.09.2021 20:34

Dodane przez juur w odpowiedzi na Coś w tym jest co Pani

"Każdy kulturalny człowiek powinien przynajmniej raz w życiu zaprojektować filtr Kalmana" 
Ale tylko na odpowiednich technicznych kierunkach. Bo filtr Kalmana jest szeroko obecnie wykorzystywany w technice, choć jego teoria powstała 60 lat temu w USA.
Na wcześniejszym etapie edukacji warto pogłowić się jaka jest ostatnia cyfra liczby 2^100 lub nawet dwie ostatnie cyfry liczby 2^99, taka wiedza przydaje się później w studiowaniu kierunków nie tylko technicznych :-)

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Wszyscy 3
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 035
Liczba wyświetleń: 7,667,999
Liczba komentarzy: 20,764

Ostatnie wpisy blogera

  • Kto i w jakim celu propaguje pogańskie zwyczaje Halloween?
  • Rude Prawo
  • Skąd się biorą politycy?

Moje ostatnie komentarze

  • @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • @ LalaWarto tu przypomnieć osoby wybitne, które wyjechały do Izraela i tam tworzyły kulturę . Czy ktoś dziś pamięta taką postać jak Rachmiel Brandwajn. Wspaniałego znawcę literatury francuskiej. Na…
  • @ LalaJak to nie było? A emigranci po 68 roku? Czy zaprzecza Pani, że tworzyli kulturę?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • Marcin Niewalda, Szanowna Pani IzabeloJestem na tropie genealogi Małyszczyckich i Płaskowickich z Widybora i okolic. Był tam Konstanty Płakowskicki - zesłany na Sybir za udział w Powstaniu Styczniowym. Czy Pani…
  • Izabela Brodacka Falzmann, @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • lala, pięknie, że Pani pamięta o tych, których wygnano i pozbawiono obywatelstwa - jednak całkowicie nie zrozumiała Pani tego, co napisałam;moja uwaga dotyczyła faktu banalnego - to nie Polacy…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności