Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

CPK rozpędza się

Maciej Pawlak, 14.09.2019
Wbrew pohukiwaniom krytyków różnej maści, uważających projekt głównego hubu transportowego w Polsce za fantasmagorię obecnych władz, ich działania wokół realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ustają.
Choć to inwestycja wieloletnia, która pochłonie wiele miliardów zł, wszystko wskazuje na to, że musi zostać zrealizowana. Bowiem możliwości rozbudowy obecnie największego lotniska w naszym kraju, tj. warszawskiego Okęcia (im. Fryderyka Chopina) w Warszawie, są na wyczerpaniu. Zatem, aby obsłużyć stale zwiększający się lotniczy ruch pasażerski w Polsce i naszej części Europy budowa nowego lotniska jest po prostu nieodzowna.
Tym bardziej, że CPK ma spełniać funkcje nie tylko lotniska. Ma to być m.in. hub przesiadkowy w transporcie kolejowym. Po dobudowaniu brakującego ok. 1000 kilometra torów w różnych miejscach kraju (tzw. spinaczy, lub szprych), z których (i do których) pojadą koleje dużych prędkości, CPK stanie się także centralnym dworcem kolejowym na mapie naszego kraju. Ponadto wokół całego obiektu powstanie miasto, z biurami magazynami, punktami usługowymi itd.
Nic zatem dziwnego, że już samo opracowanie kształtu architektonicznego całego CPK będzie niezwykle ambitnym i złożonym zadaniem.
Jak ostatnio poinformowała spółka CPK, po raz drugi w ostatnich miesiącach zaprosiła, wraz z ambasadą brytyjską w Warszawie, do warsztatów architektonicznych uznane biura projektowe z Wlk. Brytanii. W końcu czerwca swoje pomysły na wstępną koncepcję Portu przedstawili projektanci z pracowni: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy oraz Pascall+Watson. W tym tygodniu – projektanci z firm Woods Bagot, Populous i KPF. Wszyscy z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji.
Jak zaznaczył min. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, do końca października spółka CPK, która jest inwestorem obiektu, będzie konsultować z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Wszystko po to, by dokonać ostatecznych uzgodnień założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników obiektu. Z kolei na początku 2020 r. spółka CPK ma zlecić master plan obiektu. Inspiracją do tego dokumentu mają stać się koncepcje architektoniczne zaproponowane podczas warsztatów. M.in. terminal w kształcie trójkąta (pracownia KPF), z bursztynowym dachem, czy zintegrowane z koleją lotnisko-miasto.
– Trójkątny kształt terminala (...)oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. (...)Trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF. Ponadto poprzez swój krótszy bok trójkątny terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Wnętrze terminalu CPK miałoby kształt przestronnej i pełnej światła hali z przezroczystym dachem, na którego szczycie znalazłyby się pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn.
Z kolei według biura Populous w Londynie, CPK miałby być „lotniskiem-miastem”. Analogicznie, jak zaprojektowane przez tych samych architektów elementy lotnisk Changi w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu. Ponadto powstaną przestrzenie handlowe, w których znajdą się sklepy z różnych branż, z e-witrynami i możliwością zakupów w sieci.
Inną oryginalną koncepcję CPK zaproponowali projektanci z Woods Bagot. W ich koncepcji w terminalu pojawiłyby się oryginalne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. W rejonie portu miałby powstać park z ławkami, ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze i na rolkach. Zaś szklane ściany terminala pozwoliłyby na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą.
Niezależnie od pracowni architektonicznych założenia CPK opiniują także przewoźnicy lotniczy. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK powołało Komitet Konsultacyjny (Airport Consultative Committee - ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbyło się 18 lipca w Warszawie. W sierpniu spółka CPK ogłosiła pierwszy duży przetarg kolejowy: na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do CPK (nazywanego już Portem Lotniczym Solidarność). W najbliższych dniach zostaną otwarte oferty, a umowa zostanie podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Inwentaryzacje są niezbędne dla pozyskania decyzji środowiskowych, a następnie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.
W ramach części kolejowej CPK ruszyła druga edycja Regionalnych Konsultacji Strategicznych, czyli wstępnych uzgodnienia przebiegu „szprych” z wojewodami, marszałkami i prezydentami w siedmiu stolicach województw.
Jak widać spółka inwestorska nie próżnuje, co powinno w najbliższych latach zaowocować powstaniem strategicznej inwestycji, która, według szacunków z opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3285
tricolour

tricolour

14.09.2019 18:34

Przepraszam, a ten port to do czego on będzie służył? Do latania za pracą do Londynu?
Albo inaczej i serio: ktora gałąź transportu wymaga takiego doinwestowania?
Jabe

Jabe

14.09.2019 19:21

Dodane przez tricolour w odpowiedzi na Przepraszam, a ten port to do

Będzie się czym pochwalić. To będzie port na miarę naszych możliwości.
tricolour

tricolour

14.09.2019 20:58

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Będzie się czym pochwalić. To

@Jabe
"Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi? 
Hochwander: Protokół zniszczenia... Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?
Tomaszek

Tomaszek

14.09.2019 20:39

Dodane przez tricolour w odpowiedzi na Przepraszam, a ten port to do

@tricolour
A samoloty to transportują  tylko ludzi ? Cargo , pamietaj , tu jest miód . I przyjdzie sam , bez oglądania się na fochy pasażerów . Do tego baza logistyczna . A trollem w Londynie , możesz być nawet z Czarnej Dupy .
tricolour

tricolour

14.09.2019 21:53

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na @tricolour

Tomaszek, zauważyłeś, że nie jesteś w stanie napisać jednego postu bez dupy, kloaki, rżnięcia?
Wez ty chłopie dorosnij i uwolnij się wreszcie od tej koprofagii. Bo to żałosne w swoim prymitywizmie.
Tomaszek

Tomaszek

15.09.2019 13:38

Dodane przez tricolour w odpowiedzi na Tomaszek, zauważyłeś, że nie

@tricolour
To zupełnie jak u ciebie z całkami i nie tylko . Z tą różnicą że ja rozumiem co piszę i ogarniam twoje bzdury . A ty nawet rżnięcie głupa sprowadzasz do kosmatych myśli .
Zdrówka życzę
tricolour

tricolour

15.09.2019 16:41

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na @tricolour

Ty nawet własnego miejsca zamieszkania nie ogarniasz więc się raczej nie przyznawaj kim jesteś do rżnięcia.
A propos: co i w ktorej ćwiartce płaszczyzny zespolonej musi leżeć, by układ ciągły byl stabilny?
Tomaszek

Tomaszek

15.09.2019 17:43

Dodane przez tricolour w odpowiedzi na Ty nawet własnego miejsca

@tricolour
Mało że brzydki to jeszcze bezczelny . I jeszcze rżnie głupa . O rżnięcie głupa spytaj u chłopaków pod trzepakiem co to jest . Bo ci znów jakieś farmazony wyjdą . I  wal się od mojego adresu . Dla ciebie jestem z nikąd , czyli z internetu .
Domyślny avatar

Kacper Głowacki

18.09.2019 00:29

Z w/w projektów ten trójkątny z bursztynowym dachem najbardziej przypadł mi do gustu, a i do samej koncepcji CPK zaczynam się przekonywać/  Jeszcze najlepiej gdyby było mnie stać na postawienie hotelu z kasynem w tym miasteczku
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,924
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności