Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Historyczna szkoła Geremka

Izabela Brodacka Falzmann, 19.07.2016

 
Jeżeli obowiązująca wersja historii nie odpowiada faktom, zawsze można, jak twierdził profesor Geremek, posłużyć się faktem prasowym. I tak od lat się dzieje. Cała nasza historia najnowsza pomału staje się zbiorem faktów prasowych czy literackich. Takim faktem literackim jest historia pogromu w Jedwabnym, w której zamiast materiałów rzetelnego śledztwa obowiązują fantasmagorie niejakiego Grossa. Takim faktem literackim i to z annałów literatury ubeckiej jest historia pogromu  w Kielcach. Takim wreszcie faktem literackim jest historia słynnej karuzeli, rzekomo wirującej pod murami płonącego getta, uwieńczonej przez Miłosza w wierszu „ Campo di Fiori”. Mój ojciec, który mieszkał w pobliżu powiedział, że pod murami getta nie było wówczas żadnej czynnej karuzeli. To samo twierdziło wiele osób, miedzy innymi Stanisław Soszyński, Stefan Bratkowski, Ryszard Matuszewski. Pamiętał natomiast dobrze karuzelę Leszek Kołakowski. Historyk profesor Szarota pojednawczo stwierdził, że były dwie karuzele- jedna czynna a druga nieczynna.
Obowiązkiem IPN jest przeprowadzenie w tych sprawach rzetelnych śledztw. Natomiast obowiązkiem nas wszystkich jest spisywanie relacji jeszcze żyjących świadków historii. Na moje ręce w sprawie karuzeli złożył swe świadectwo pan Kazimierz Panek. Pozwolę sobie zacytować je dosłownie.
„”Miałem wtedy dokładnie 10 lat. Mieszkałem na Rybakach. Byłem gazeciarzem, ponieważ przestałem chodzić do szkoły i zajmowałem się sprzedażą „ Kuriera Warszawskiego”, niemieckiej gadzinówki, jedynego źródła wiadomości obok ulicznych głośników, nie licząc wydawanych przez podziemie tak zwanych gazetek. Po południu chodziłem do świetlicy przy ul. Długiej 13 prowadzonej przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Ulicy.
Kiedy na około miesiąc przed powstaniem w getcie, na zachodniej stronie placu Krasińskich, na miejscu zburzonej kamienicy, powstało według terminologii używanej w gronie moich kolegów wesołe miasteczko, zachodziłem tam niemal codziennie.  Po około dwu tygodniach miasteczko zostało rozebrane i gdzieś wywiezione. Pozostała jedynie tylko karuzela. Miałem swoje pieniądze i idąc do świetlicy zwykle po dwa, trzy razy jeździłem na tej karuzeli. Pamiętam, że jedynymi klientami byli chłopcy, głównie w moim wieku. W ostatnich dniach trzeba było zawsze czekać, aż się zbierze grupa co najmniej dziesięciu amatorów, żeby operator uruchomił karuzelę.
Pamiętnego dnia, pierwsze głośne wybuchy w getcie zastały mnie w powietrzu. Operator natychmiast, przed czasem, zatrzymał karuzelę. Był bardzo zdenerwowany. Krzyczał na nas, żebyśmy poszli do domu. Potem poszedł na zaplecze kamienicy przy której stała karuzela i wyłączył prąd. Następnie zaczął odłączać gruby kabel od silnika napędowego. Ja byłem bardzo ciekawy, co on robi i patrzyłem mu na ręce z odległości około jednego metra, co go bardzo denerwowało. Powtarzał kilkakrotnie: „ Idźcie do domu, idźcie już”. W międzyczasie za murem, gdzie stały duże niezamieszkałe kamienice, zaczęło się coś dziać.  Na drugim lub trzecim piętrze otworzyło się okno. Wyglądała przez nie na lewo i prawo zdenerwowana młoda kobieta. Krzyczała coś do tyłu. Potem zamknęła to okno.
Pod murem, od ulicy Miodowej chyłkiem przeszło dwóch niemieckich żołnierzy niosących karabin maszynowy z krótkimi nóżkami przy końcu lufy. Jeden w czapce i w mundurze, drugi w hełmie i długim płaszczu. Weszli do kamienicy. Po paru minutach kilku cywili niosło z powrotem tego w hełmie na czymś w rodzaju noszy. Ręce zwisały mu do ziemi. Musiał być zabity lub ciężko ranny. Ten drugi Niemiec niósł karabin maszynowy. Co parę chwil słychać było strzały i wybuchy w getcie. Operator karuzeli zaczął zwijać ten gruby kabel zasilający w stronę kamienicy i tam został na dłużej. Powoli zapadał zmierzch i ja jako jeden z ostatnich poszedłem do domu. Po paru dniach karuzeli już nie było. Taka i tylko taka jest prawda o niej.  Przysięgam.””
Jeżeli nie spełnimy swego kronikarskiego obowiązku wobec potomnych musimy się liczyć z tym, że wygra szkoła kłamstw prasowych Geremka.    
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 18614
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

26.07.2016 12:43

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Tutaj @zdzichu masz

Żebrowski jest takim samym autorytetem jak Gross. Mówi i pisze dokładnie to co chcą przeczytać i usłyszeć kupujący jego narrację.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

26.07.2016 13:01

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Żebrowski jest takim samym

A ze @Zdzicha taki polemista jak Geremek i Michnik. Fakty medialne podstawą polemiki ;-)
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

26.07.2016 14:30

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na A ze @Zdzicha taki polemista

Nie medialne tylko prawdziwe są takie fakty. Polacy uczestniczyli w mordzie w Jedwabnym i w kieleckim pogromie. Próba odepchnięcia odpowiedzialności przez was, tz Prawdziwych Polaków za czyny rodaków, przy jednoczesnym zawłaszczaniu chwalebnych czynów jest po prostu dziecinadą. Jest zlizywaniem lukru z czerstwej szneki. Powstańcy Warszawscy, Rodzina Ulmów, rotmistrz Pilecki, Karski etc nie mają z wami pisowcami nic wspólnego. Wykorzystujecie pamięć o Nich w najbardziej podłych celach - dla pieniędzy i władzy.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

26.07.2016 15:35

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Nie medialne tylko prawdziwe

Zdzichu ty nie z wielkopolski tylko z Czerskiej pochodzisz! Spadaj na Zanzibar tam jest twoje miejsce ;-)
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

26.07.2016 16:18

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Zdzichu ty nie z wielkopolski

I na tyle cię stać pseudopolaku od hailowania.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

26.07.2016 17:41

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na I na tyle cię stać

Wpis potwierdza diagnozę. Żegnaj. Adminie czyń swoją powinność ;-)
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

21.07.2016 08:49

"Takim faktem literackim i to z annałów literatury ubeckiej jest historia pogromu w Kielcach." Rzadko to mi się zdarza, ale tym z większą przyjemnością zgadzam się z Panią. Historia pogromu kieleckiego to fakt literacki. Bo jakże mieszkańcy Kielc gotowi byliby do takich podłych czynów. Wszak wychowani przez długie lata w miłości do bliźniego bez względu na wiarę, raczej gotowi byli oni przytulić do serca Żyda. Samo podejrzenie, że Polak mógł pomyśleć, że Żydzi porywają dzieci by sporządzić z nich krwawą kiszkę jest niedorzeczne.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

21.07.2016 08:49

"Takim faktem literackim i to z annałów literatury ubeckiej jest historia pogromu w Kielcach." Rzadko to mi się zdarza, ale tym z większą przyjemnością zgadzam się z Panią. Historia pogromu kieleckiego to fakt literacki. Bo jakże mieszkańcy Kielc gotowi byliby do takich podłych czynów. Wszak wychowani przez długie lata w miłości do bliźniego bez względu na wiarę, raczej gotowi byli oni przytulić do serca Żyda. Samo podejrzenie, że Polak mógł pomyśleć, że Żydzi porywają dzieci by sporządzić z nich krwawą kiszkę jest niedorzeczne.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

22.07.2016 06:47

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na "Takim faktem literackim i to

Własnie po to SB zorganizowało pogrom, żeby Pan z taką ironią pisał o charakterze narodowym Polaków. Udało się jak widać. SB dobrze wiedziało co robi. Literaturą jest fałszywa narracja na ten temat. W dodatku literaturą powstałą w gabinetach sowieckich strategów. Wykonanie było faktycznie esbeckie. Czy to znaczy, że polskie? Oj chyba nie.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

22.07.2016 08:45

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Własnie po to SB

Czyli Pani zdaniem to SB schowała tego chłopca od którego się to zaczęło i SB szerzyła pośród Poloków wieści o porywaniu przez Żydów dzieci na macę. Widzę że duch polityki "historycznej " opętał również Panią i usłużnie Pani jemu służy. Jakieś mam dziwne przeczucie graniczące z pewnością, że prawdziwa historia , nie ta polityczna, wraz z faktami tak czy owak się upomną i będzie wtedy wielki wstyd. Katyń też próbowano uczynić celem polityki "historycznej" i co z tego wyszło.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

22.07.2016 18:28

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Czyli Pani zdaniem to SB

Wyszła prawda, że Katyń to dzieło sowietów a nie Niemców co pożyteczni idioci usilnie społeczeństwu wmawiali. Tak to SB schowała tego chłopca, są jego wyznania i będzie wstyd, faktycznie. Jestem po stronie prawdy a nie polityki historycznej jakkolwiek rozumianej.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

22.07.2016 20:01

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Wyszła prawda, że Katyń to

Ciekawe z tym chłopcem? Ma Pani jakieś źródło bo nawet gorący zwolennicy tezy spisku kieleckiego o tym "fakcie" nie wspominają vide audycja u pisowskiego cyngla - Warto Rozmawiać.. Po za tym czy w polskim społeczeństwie możliwe by było wywołanie takich zamieszek bez przekonania jego o diabelskiej naturze Żydów, które to przekonanie zapewne zdaniem Pani, SB wpoiła mieszkańcom Kielc. Mówiąc po szkolnemu z poprzedniego wieku. Kombinuje Pani jak koń pod górę i nic z tego nie wychodzi. Zamienia się Pani w cyngla.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.07.2016 07:28

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Ciekawe z tym chłopcem? Ma

https://www.youtube.com/… To jest wyznanie Henia Błaszczyka rzekomo porwanego przez Żydów. Można wysłuchać tego pod tym adresem. Opowiada o swoich przeżyciach na UB gdzie torturowano więźniów. Na UB więziona była cała jego rodzina. Proszę wysłuchać. Albo wpisać hasło Henio i znaleźć.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

23.07.2016 08:37

Dodane przez izabela w odpowiedzi na https://www.youtube.com/watch

No i co w związku z tym, przecież to nic nowego nie wnosi, to jest znane od 10 lat. W jaki sposób to niby ma tłumaczyć fakt wiary Polaków w to że Żydzi porywają dzieci. Rozumiem ze musi Pani odpokutować za niefortunny wpis o Janowie ale są chyba granice pokuty. Naprawdę wierzy Pani w to, że UB, NKWD, Gestapo wpoiły wiarę ludu polskiego w krwawą macę? Bo przecież to powszechne przekonanie o zbrodniczej naturze Żydów umożliwiły UB tę akcję. Co powoduje, że unika Pani jak ognia faktów, a bierze się za pseudo historyczną hucpę przydatną pisowskiemu mainstreamowi.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

23.07.2016 08:56

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na No i co w związku z tym,

Zapraszam do poczytania przedwojennego Małego Dziennika, na którego skrajny antysemityzm narzekał i nieskutecznie walczył z nim jego współtwórca św. Maksymilian Kolbe. Mały Dziennik miał nakład od 100 do 220 tysięcy był wykupywany i na kazaniach teksty z nigo były powszechnie cytowane przez księży. Tak się składa, że wychowany jestem w endeckim - w Poznaniu to powszechne - domu z dziada pradziada, i bardziej wierzę w to co mi matka i ojciec mówili, niż w Pani egzaltowany obraz Polaków.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.07.2016 09:55

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Zapraszam do poczytania

Pan wkłada mi w usta poglądy a potem z nimi polemizuje.Nigdy nie opisywałam swoich wizji dotyczących Polaków czy innych nacji. To byłoby metodologicznie na poziomie pism dla pań. Interesuje mnie prawda historyczna, a nie czyjekolwiek poglądy na temat różnych nacji. Wydaje mi się, że nie przerobił Pan swego endeckiego domu i polemizuje Pan z rodziną. Moja rodzina nie miała nic wspólnego z endecją, a na Kresach żyły zgodnie różne nacje. Ta sympatia nie dotyczyła oczywiście enkawudzistów i stalinowskich bandytów. Niezależnie od nacji. Wiara w przerabianie dzieci na macę jest tak naiwna i prymitywna że mogła się szerzyć tylko w bardzo ciemnych środowiskach. Wątpię czy Poznań do takich należał.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

23.07.2016 10:56

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Pan wkłada mi w usta poglądy

"Wiara w przerabianie dzieci na macę jest tak naiwna i prymitywna że mogła się szerzyć tylko w bardzo ciemnych środowiskach" Nie czyta Pani lektur podstawowych - "Pana Tadeusza". Czy zna Pani coś takiego: Ty Boże, jak za taką krzywdę nagrodzimy? Twoję, gdy ciężką mękę w Poznaniu widzimy. Ty sam Boże jakoś jest zawsze sprawiedliwy, Ty wyniszcz aż do szczętu ten naród złośliwy W Poznaniu i ogólnie w Wielkopolsce jak i na Śląsko Żydzi pochodzili głownie z nasiedzeń pruskich. Cieszyli się ogólnie mówiąc większymi prawami niż Polacy. W Poznańskim za czasów Bismarcka byli wręcz narzędziem kulturkampfu, w wyniku tego okresie międzywojennym toczono z nimi walkę zarówno gospodarczą jak i kulturową. Udawanie że Polacy i Żydzi żyli ze sobą wspólnie i w zgodzie to nieprawda. Większość z nich nawet nie znała języka polskiego.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

23.07.2016 07:50

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Ciekawe z tym chłopcem? Ma

Niech Pan wpisze hasło: " Uprowadzony przez Żydów Henio Błaszczyk opowiada.." a otworzy się Panu. Jak można wypowiadać się nie znając podstawowych źródeł? Kto kształtuje Pańskie wyobrażenia, a raczej uprzedzenia? GW czy jakiś inny biuletyn SB.

Stronicowanie

  • Pierwsza strona
  • Poprzednia strona
  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 035
Liczba wyświetleń: 7,667,974
Liczba komentarzy: 20,764

Ostatnie wpisy blogera

  • Kto i w jakim celu propaguje pogańskie zwyczaje Halloween?
  • Rude Prawo
  • Skąd się biorą politycy?

Moje ostatnie komentarze

  • @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • @ LalaWarto tu przypomnieć osoby wybitne, które wyjechały do Izraela i tam tworzyły kulturę . Czy ktoś dziś pamięta taką postać jak Rachmiel Brandwajn. Wspaniałego znawcę literatury francuskiej. Na…
  • @ LalaJak to nie było? A emigranci po 68 roku? Czy zaprzecza Pani, że tworzyli kulturę?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • Marcin Niewalda, Szanowna Pani IzabeloJestem na tropie genealogi Małyszczyckich i Płaskowickich z Widybora i okolic. Był tam Konstanty Płakowskicki - zesłany na Sybir za udział w Powstaniu Styczniowym. Czy Pani…
  • Izabela Brodacka Falzmann, @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • lala, pięknie, że Pani pamięta o tych, których wygnano i pozbawiono obywatelstwa - jednak całkowicie nie zrozumiała Pani tego, co napisałam;moja uwaga dotyczyła faktu banalnego - to nie Polacy…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności