W swojej prezentacj podczas debaty 05.02.2013, ze względu na ograniczenia czasowe, zasygnalizowałem jedynie bardzo istotną sprawę usunięcia przez komisję MAK i Millera części zapisów. W tej notce poświęcę temu faktowi nieco więcej miejsca, ponieważ wiąże się to bezpośrednio z powszechnie już znanym TAWS #38.
W ekspertyzie technicznej firmy ATM PP Sp. z o.o., którą prokuratura udostępniła członkom Komitetu Naukowego Konferencji Smoleńskiej (dodatkowo otrzymałem ją od Zespołu Parlamentarnego) na stronie 12 podano w sposób bezpośredni krótką informację o bardzo dużym znaczeniu:
W zapisie rejestratora ATM-QAR/R128ENC usunięto ostatni Kadr (ostatnie pół sekundy)...
Tak się dziwnie składa, że owe usunięte pół sekundy (41:02 - 41:02,5) to dokładnie pierwsze pół sekundy za TAWS #38 (41:02). Jak dalej napisano, w zamian dodano 4 Kadry z rosyjskiego rejestratora MŁP-14-5, po dwa Kadry z sekundy 41:02 i 41:03. Oznacza to, że dodano czas w przedziale 41:02 – 41:04, co jest oczywiste, ponieważ - jak podano - zapis rosyjskiego rejestratora zakończył się na 41:04 sekundzie.
Sprawdźmy zatem, co MAK zamieścił w tym miejscu swoim raporcie.
W notce z maja 2011 roku składającej się z dwóch części, jednej mojego autorstwa, drugiej blogera Kaczazupa Szara strefa zwróciłem uwagę na dziwną właściwość kolorowych wykresów MAK, które w jednym miejscu przybrały jednakowy szary kolor. Już w czasie drugiego telemostu we wrześniu 2011 roku mogłem przedstawić Zespołowi najbardziej prawdobodobne rozwiązanie tej zagadki. Pomógł mi w tym odnaleziony raport MAK z katastrofy w Perm we wrześniu 2003 roku. Oba raporty były analizowane przy pomocy tego samego rosyjskiego programu WinArm32 i w obu wystąpiły szare strefy, tylko że w tym drugim można było zauważyć, że szara strefa to obszar, w którym nie ma odczytów z rejestratorów. Potwierdził to załącznik do raportu MAK.
Teraz możemy się przyjrzeć wykresom z raportu MAK. Najpierw wielokrotnie pokazywany wykres przyspieszenia pionowego:
Jak widać, szara strefa zaczyna się dokładnie w punkcie 41:02, a kończy 41:2,5. Dokładnie ten sam fragment odczytu został usunięty z zapisów polskiego rejestratora QAR.
Jeszcze ciekawiej wygląda szara strefa na wykresie kierunku magnetycznego. Nie będę powtarzał wielokrotnie prezentowanej dokładnej analizy tego wykresu, zwrócę jedynie uwagę, że tutaj szara strefa obejmuje prawie 2 sekundy, które zawierają tę półsekundową dziurę w odczytach ATM.

Wniosek jest oczywisty: z odczytów rosyjskiego jak i polskiego rejestratora zostały usunięte wartości zawarte na odcinku pół sekundy pomiędzy 41:02 – 41:2,5, a więc bezpośrednio po zapisie TAWS #38 (41:02). W zależności od częstości odczytów rejestrowanych parametrów usunięto w ciągu tej pół sekundy od jednego do czterech kolejnych zapisów a technika "zszywania" wykresw w ekspertyzie ATM nie ma żadnego znaczenia.
Na koniec szybko zaznaczę, że dwa powyższe wykresy nie kończą się w czasie 41:04 jak podaje ATM. Robię to z przezorności, aby ktoś nie zastrzegł sobie praw autorskich nie tylko do ekspertyzy ATM, ale również raportu MAK.
PS
- Widzę, że czytelnicy mają problem z czasem przyporządkowanym poszczególnym zdarzeniom. Ze względu na przejrzystość notki zostawiłem bez zmian czas przyjęty w raporcie MAK i ekspertyzie ATM. Oznacza to stałe przesunięcie o trzy sekundy wobec czasu UTC zanotowanego w alarmach TAWS i zamrożeniu FMS. Dla przykładu: TAWS #38 zanotował godzinę 6:40:59, co po dodaniu 3 sekund i zmianie strefy czasowej daje nam 10:41:02.
- Ponownie chcę zwrócić uwagę na znaczenie tej "drobnej" pół sekundy usuniętej z odczytów polskiej i rosyjskiej skrzynki. Panowie Lasek i Miller nie mogą już mówić, że nie było wybuchu bo żaden z rejestratorów tego nie zanotował (np. miernk ciśnienia w kabinie). Fakty przedstawione w tej notce dowodzą wprost, że kluczowych zapisów bezpośrednio za TAWS #38 nie ma w obu raportach.
https://www.salon24.pl/u…
"... FMS-stop
Szerokość geograficzna: N 54° 49.483'
Długość geograficzna: E 32° 03.161'
Podane współrzędne dotyczą miejsca gdzie FMS wykonał ostatnią aktualizację obszaru pamięci zawierającego STAN SYSTEMU (aktualizacja co sekundę).
Jeżeli sięgniemy do danych z protokołu badania komputera nawigacyjnego FMS, zaczynającego się od strony 466. tytuł dokumentu:
FMS DATA EXTRACTION FOR NTSB IDENTIFICATION: ENG10SA025
ORIGINAL
APPROVALS: Approved by: Frank Hummel Vice President
to znajdziemy tam informacje dowodzące, że przyjęty moment "utraty zasilania na 15 metrach" wynika z nieporozumienia technicznego w interpretacji podanych danych !!!
Po pierwsze, sięgamy do tabeli 3-9, na stronie 495, gdzie zamieszczono ostatnie odczyty z trzech odbiorników GPS:
Odczyty odbiorników GPS (ARINC 743)ParametrGPS1GPS2GPS3
Szerokość geograficznaN 54°49.4698'N 54°49.46788'N 54°49.46994'
Długość geograficznaE 32°03.12166'E 32°03.1227'E 32° 03.1221'
Powyższe dane zostały odczytane przez FMS ze swoich wejść i umieszczone w pamięci RAM do dalszej obróbki, a współrzędne wskazują na miejsca położone bliżej centrum miejsca katastrofy niż podany oficjalnie punkt "zamrożenia" pamięci związany z utratą zasilania.
Ponieważ te dane wskazują na inny punkt w terenie (bliżej lotniska), to potwierdza to, że samolot wcale nie stracił zasilania w podanym na początku punkcie, bo w przeciwnym razie tych danych nie było by w pamięci urządzenia. ..."