Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Wątpliwości religijne - Ziemia obiecana

Zbyszek, 24.03.2023
- I tak wędrowali do tej Ziemi Obiecanej, którą im Pan Bóg obiecał.
Ksiądz był postawny, w cały na czarno, jak jakaś wieża górował nad nami w salce katechetycznej. To była taka piękna historia. Ziemia mlekiem i miodem płynąca, przygotowana dla Izraela. Już widziałem jak wchodzą do tej ziemi, jak kolorowe są wodospady, jaka cudowna roślinność, łąki ukwiecone, wreszcie odnaleźli dom, puste miejsce, do którego przyprowadził ich sam Bóg.
I tak ta historia była ze mną przez lata. Aż przyszło "zaraz", zaraz, przecież tam, na tym terenie, na tej ziemi, mieszkali ludzie! Rodzili się tam, wychowywali, umierali. To Pan Bóg dał Izraelitom ziemię, która była ojczyzną innych ludzi? Dał im ziemię nie pustą i czekającą na nich, tylko zajętą, ziemię innych ludzi?
Mamy fakty i ich interpretacje. Fakty zdają się być takie, że plemiona izraelskie czy hebrajskie przybyły na tereny nad Jordanem i rozpoczęły wojnę przeciw ludom tam osiadłym. Być może dochodziło do czystek etnicznych. Interpretacja tych faktów jest taka, że to sam Pan Bóg dał im tę ziemię, a tamtejsi mieszkańcy w ogóle byli winni, bo nie wyznawali Boga, który dał ich ziemię Izraelowi.
Więc czy istotnie, Pan Bóg dał im tę ziemię czy też oni stworzyli legendę, motywującą do podboju i usprawiedliwiającą to, co zrobili?
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 4384
Chatar Leon

chatar Leon

24.03.2023 12:48

Ludobójstwo Kananejczyków, Filistynów, Jebuzytów etc... Fakt.
Według jednych biblijnych fragmentów należy "wytępić ostrzem miecza" tylko mężczyzn, według innych wymordować wszystkich, z kobietami i dziećmi włącznie. Bo "tak mówi Pan". No i ze zdobytych miast pozostać ma "ch... dupa i kamieni kupa", a nawet gorzej, bo nawet nie może zostać kamień na kamieniu.
Zapewne historycznie skala rzezi była znacznie mniejsza niż wynika z biblijnych testów reklamowych marki "Lud Izraela", ale w celach marketingowych i w dobrym tonie było w tamtych czasach napisać, że się wyrżnęło w pień jakieś miasto. W Mezopotamii na glinianych tabliczkach chwalili się zresztą tym samym.
Biblia - księga natchniona. I dla żydów, i dla chrześcijan. Ale dla tych drugich ważna jest Historia Zbawienia z perspektywy Nowego Testamentu.
Poza tym, dla wierzących i niewierzących - absolutne podstawy naszej cywilizacji.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 13:14

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na Ludobójstwo Kananejczyków,

Momento! To znaczy, czy Bóg dał Hebrajczykom tą ziemię, czy wcale nie dał, a oni tylko to tak zapisali, żeby mieć "legendę" do podboju?
RinoCeronte

RinoCeronte

24.03.2023 14:31

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Momento! To znaczy, czy Bóg

Hm, obiecanki cacanki... a tu jeszcze problem z Palestyńczykami. Coś jak Putin na Ukrainie. Pan Xi ma niezły ból baniaka.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 14:47

Dodane przez RinoCeronte w odpowiedzi na Hm, obiecanki cacanki... a tu

Litości od współczesności!
HenrykH.

HenrykH.

24.03.2023 14:54

'Aż przyszło "zaraz", zaraz, przecież tam, na tym terenie, na tej ziemi, mieszkali ludzie! Rodzili się tam, wychowywali, umierali. To Pan Bóg dał Izraelitom ziemię, która była ojczyzną innych ludzi? Dał im ziemię nie pustą i czekającą na nich, tylko zajętą, ziemię innych ludzi?"
Uspokoję może trochę.Te ziemie "które Bóg im dał" były ich wczesniej.To że jakieś plemiona tam się osiedliły nie znaczy że raptem miały "OJCZYZNĘ" Z tym wyrzynaniem tez nie tak,walczyli z tymi którzy im dojść do Ziemi Obiecanej zabraniali ,a gdy doszli z tymi którzy mówili że to nie ich.To jak teraz na Krymie .
spike

spike

24.03.2023 15:51

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na 'Aż przyszło "zaraz", zaraz,

@henryk
"Te ziemie "które Bóg im dał" były ich wczesniej."
-żydzi nim zostali żydami, byli plemionami koczowniczymi, ci nie mają swojej ziemi, szwendają się z owcami po pastwiskach, podobnie jak też obecnie plemiona mongolskie, mieszkają w szałasach.
Jak Bóg mógł obiecać ziemię, którą już mieli wcześniej ??
-sprawa kolejna, to gdzie jest to zapisane w Starym Testamencie, do dziś nigdy nie było mowy o ziemi, którą mieli.
czekam niecierpliwie na jakiś dowód, cytat ....
Kwestia powstania narodu izraelskiego jest zależna od Ziemi Obiecanej, nie mieszać "narodu żydowskiego", takiego nie było, nie ma i nie będzie.
HenrykH.

HenrykH.

24.03.2023 17:03

Dodane przez spike w odpowiedzi na @henryk

To szwendanie z owcami bardzo mi odpowiada.Szwendali  się po ziemi bo im Bóg kazał.Faktycznie źle  to zabrzmiało ta Ziemia obiecana  była  ich ,"wejdziecie do ziemi którą wam dałem ,czeka ona od początku świata" ,jest w Piśmie chyba Tora  . O dokładne cytaty ;prosze nie pytać i  pamięć nie ta a i wzrok słaby. Izraelici twierdzili że ta ziemia była ich a nie innych wędrownych poganiaczy wielbłądów. Stwierdził  Pan że  naród zydowski nie istnieje ,zapytam  a czy polski naród istniał .Istnieje ,czy tylko jesteśmy potomkami zbieraczy z rodu  Lechitów czy myśliwych z Innych plemion których dziesiątki zamieszkiwały  te ziemie.
u2

u2

24.03.2023 17:08

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na To szwendanie z owcami bardzo

a czy polski naród istniał
Poskrob Polaka, a wyskoczy Żyd, Niemiec, ruski itd. Podobnie poskrob kacapa a wyskoczy tatar :-)
PS. W średniowieczu liczyła się przynależność do króla i królestwa. Świadomość narodowości była słabsza.
HenrykH.

HenrykH.

24.03.2023 17:52

Dodane przez u2 w odpowiedzi na a czy polski naród istniał

Dlatego uważam że każdy może być Polakiem .Może też nie być ,o czym przykłady mamy na NB.
u2

u2

24.03.2023 18:24

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na Dlatego uważam że każdy może

każdy może być Polakiem .Może też nie być
Ano, wielu stara się podszyć pod nas Polaków, np. na NB, bynajmniej nie w szczytnych celach :-)
Jan1797

Jan1797

24.03.2023 19:46

Dodane przez u2 w odpowiedzi na każdy może być Polakiem .Może

Ano, wielu stara się podszyć pod nas Polaków, np. na NB, bynajmniej nie w szczytnych celach :-)
-------------------
I całe szczęście na tym blogu nie podołają:-)
spike

spike

24.03.2023 18:30

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na To szwendanie z owcami bardzo

@henryk
"wejdziecie do ziemi którą wam dałem ,czeka ona od początku świata" ,jest w Piśmie chyba Tora
Danie Ziemi jest początkiem Stworzenia Adama potem Ewy, nie było narodów, po wygnaniu z Raju, mieli je stworzyć. Ziemia była oddana wszystkim ludziom, którzy nastali po Adamie i Ewie.
Logicznie rzecz biorąc, nie można czegokolwiek dać, co się miało, wtedy by była obietnica przywrócenia tego co stracili, czy było odebrane.
Ziemia obiecana została wydzielona, dokładnie opisana, tak więc była dla żydów wcześniej nieznana. wiedzieli gdzie się znajduje, tam szli.
Mowa jest, że Ziemia Obiecana była zamieszkana, owszem, ale przez ludzi grzesznych względem Boga, dlatego ich poświęcił żydom, by stworzyli na niej naród Izraelitów.
Żydami nazywani są wyznawcy Jahwe, gdzieś w ST jest zdanie "moi żydzi", tak jak wyznawców Jezusa nazywano chrześcijanami, początkowo byli nimi żydzi, którzy się ochrzcili, stając się nimi, bo wszyscy żydzi mieli się ochrzcić i nawracać wszystkich ludzi na chrześcijaństwo, ale żydowska pycha "narodu wybranego" temu przeszkodziła, bo nie mieli rządzić ludźmi całego świata, ale im służyć, dzielić się z nimi, pomagać  i traktować jak braci, bez "oko za oko, ząb za ząb", ale wybaczenie i pojednanie, to się nie spodobało i nie podoba do dziś.
Naród polski wcześniej nie istniał, były plemiona słowiańskie, które się zjednoczyły chrztem i państwowością, powstał naród polski, tak w skrócie, bez zawiłości historycznej.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 17:15

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na 'Aż przyszło "zaraz", zaraz,

@HenrykH: Dziękuję za uspokojenie, bo pewnikiem byłem niespokojny, a dzięki panu się uspokoiłem. Ta dbałość o stan psychiczny kogoś, kogo tekst się komentuje, zwiastuje prawdziwie bożą troskę komentującego.  Piękna postawa.
Teraz. "Te ziemie "które Bóg im dał" były ich wczesniej."
1. Czy mowa jest o czasach sprzed porzucenia Kanaan i wyruszenia do Egiptu?
2. Czy to ten sam zakres ziemi, czy "z grubsza"? Porównując populacje np.
3. Dlaczego pan odmawia ludziom mieszkającym na tych terenach prawa do użycia określenia Ojczyzna?
4. Czy ktoś siłą wygnał Hebrajczyków z Kanaan czy to była ich samodzielna decyzja zostawiamy to i idziemy do Egiptu?
5. Jak uzasadnione są wojny toczone z ludami Kanaan po przybyciu ich z "niewoli" egipskiej?
u2

u2

24.03.2023 17:18

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Dziękuję za uspokojenie, bo

a dzięki panu się uspokoiłem
Warto wskazywać komu się odpowiada, bo im dalej w las, tym więcej drzew i gałęzi.
HenrykH.

HenrykH.

24.03.2023 18:10

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Dziękuję za uspokojenie, bo

Tak to źle "zabrzmiało''.Myślałem raczej o tym że Bóg wysyłając ich do Ziemi Obiecanej -idzcie do ziemi którą wam wybrałem na poczatku świata.Taki był sens co do wyobrażenia zydów.Nikomu nie odmawiam ,tu chodziło o "koczowników z owcami  itp " którzy wcale tej ziemi za ojczyznę nie uważali.Wojny toczyły się o pozwolenie (na początku)  dojście ,a potem o utrzymanie Ziemi Obiecanej.Żeby było jasne nie popieram tyranii Izraela teraz ,nie tylko ich zresztą.Z drugiej strony nie godzę na tezy jakoby Bóg kazał im eksterminować jakieś mityczne narody.Zresztą gdyby tak było nie żyliby Palestyńczycy i inne plemiona semickie.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 18:14

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na Tak to źle "zabrzmiało''

"Wojny toczyły się o pozwolenie (na początku)  dojście ,a potem o utrzymanie Ziemi Obiecanej"
Zatem, zdaniem pana, nie było żadnych wojen/działań zbrojnych, związanych z ZAJMOWANIEM Ziemi Obiecanej?
u2

u2

24.03.2023 18:19

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na "Wojny toczyły się o

Zatem, zdaniem pana, nie było żadnych wojen/działań zbrojnych, związanych z ZAJMOWANIEM Ziemi Obiecanej?
No przecież były. Brał w nich udział słynny Menachem Begin, Polak z Armii Andersa, który stał się pierwszym współczesnym Izraelitą :-)
HenrykH.

HenrykH.

24.03.2023 18:39

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na "Wojny toczyły się o

cytuje Pan zdanie że były i stawia pytanie że ja twierdzę że nie? Były wojny ,były bitwy  straszne jak każda wojna i przemoc .Pamięta Pan że tu chodzi o ST ,oko za oko itd. I  potem przyszedł Jezus i "wypełnił" te czasy. Pozdrawiam .
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 19:25

Dodane przez HenrykH. w odpowiedzi na cytuje Pan zdanie że były i

@HenrykH
Ja: "Wojny toczyły się o pozwolenie (na początku)  dojście ,a potem o utrzymanie Ziemi Obiecanej"
Zatem, zdaniem pana, nie było żadnych wojen/działań zbrojnych, związanych z ZAJMOWANIEM Ziemi Obiecanej?
---
HH: Były wojny ,były bitwy  straszne jak każda wojna i przemoc
----
Ja nie pytałem czy były wojny. Ja pytałem czy były wojny związane z zajmowaniem Ziemi Obiecanej przez plemiona hebrajskie/izraelskie. Skrótowo, czy Izraelczycy zaatakowali zbrojnie mieszkańców tamtych ziem.
u2

u2

24.03.2023 19:59

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na @HenrykH

czy Izraelczycy zaatakowali zbrojnie mieszkańców tamtych ziem
No nie, od wieków Izraelici zamieszkiwali tamte tereny, więc bronili się przed kolonizatorami Brytyjczykami i ich pomagierami. To są proste sprawy.
smieciu

smieciu

24.03.2023 16:00

Tak historycznie Żydzi/Hebrajczycy z pewnością byli spokrewnieni z częścią mieszkańców ziem nad Jordanem. Więc nie byli tak całkiem obcy. Z tego też względu nie było w istocie wielkiego podboju. Uciekinierzy z Egiptu przybywszy to Ziemi Obecanej zastali tam dobrze rozwiniętą cywilizację miejską. Której nie udało im się ani podbić ani podporządkować. Zajęli oni tereny wiejskie. Zajmowali się wypasem owiec itp. Byli tak naprawdę kimś w rodzaju pariasów. Nie mieli dużej siły politycznej. Wyjątkiem w tym obrazie był Hebron i Jerozolima gdzie Judeitom udało się zdobyć wplywy w tych ośrodkach miejskich. I tym sposobem na skutek dalszych zbiegów okoliczności stworzyć państwo.
Nie wydaje mi się przy tym że dorobili do tego legendę. Ta musiała istnieć wcześniej gdyż bez niej te, wsioki tak naprawdę, nie byłyby zdolne do zachowania tożsamości narodowej i stworzenia z czasem swojego państwa. Uważam więc że w tej biblijnej opowieści powinno być sporo prawdy historycznej. Pomijam tu wątek ingerencji boskiej ale zawsze zostaje istotna kwestia:
Jeśli ustalimy (archeologicznie i za pomocą innych naukowych metod) historyczność wędrówki Izraelitów oraz ich dziejów to w ten sposób i inne fragmenty opowieści biblijnej zdobywają większą wiarygodność.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 17:21

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Tak historycznie Żydzi

1. Tezy o braku całkowitej obcości wśród tamtejszych ludów są nieporozumieniem.
2. Brak całkowitej obcości nie implikuje wniosków w zakresie był czy nie było podboju. Należy tu pominąć określnik "wielki", choć Biblia jakby na niego wskazuje.
3. Teza pańska całkowicie pomija drogę konfliktu zbrojnego i mu zaprzecza. Stoi więc w sprzeczności z zapisami Biblii.
4. Czas kształtowania się legendy jest kwestią drugorzędną. W tekście nadmieniłem rolę motywacyjną, a więc nie "ex post".
Chatar Leon

chatar Leon

24.03.2023 16:01

Czy istnieje w ogóle dzisiaj jakiś naród, który mieszka na "swojej ziemi"?
smieciu

smieciu

24.03.2023 16:11

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na Czy istnieje w ogóle dzisiaj

Znalazłoby się... Przynajmniej w sensie braku pretensji innych. Głębi historycznej. Np. Japończycy, Mongołowie, Ruskie z okolic Moskwy czy nawet Egipcjanie albo Arabowie z Arabii.
Chatar Leon

chatar Leon

24.03.2023 16:40

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Znalazłoby się...

"Znalazłoby się... Przynajmniej w sensie braku pretensji innych."
Zainteresowani, którzy mogliby mieć pretensje, po prostu nie istnieją.
Jebuzyci nie mają pretensji do Żydów, podobnież Słowianie Połabscy nie mają pretensji do Niemców, ugrofińscy Muromcy do Ruskich spod Moskwy, To samo z pierwotnymi kulturami terenów obecnego Egiptu.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 17:16

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Znalazłoby się...

Czy wyjątki potwierdzają regułę?
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 17:35

Chciałbym zwrócić uwagę na mylny obraz wpajany dzieciom przez kapłanów, które myślały, że ta ziemia była pusta i czekała na przybycie wybranych.
spike

spike

24.03.2023 19:24

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Chciałbym zwrócić uwagę na

@zbyszek
"obraz wpajany dzieciom przez kapłanów, które myślały, że ta ziemia była pusta i czekała na przybycie wybranych."
to twierdzenie jest nieprawdziwe, mówi się tylko o "ziemi obiecanej", bez wnikania czy ta ziemia był pusta, wręcz przeciwnie, jest wymieniona z nazwy, a skoro ma nazwę, to ktoś ją nadał nie bez powodu.
Żydzi walczyli z innymi ludami, które Bóg za grzechy przeznaczył na wyginięcie, np. Jerycho, zostało doszczętnie zniszczone, ludność wycięta do ostatniego niemowlaka, nie można było czegokolwiek z niego zabrać, od kosztowności po zboże.
Jakiś czas temu odnaleziono ruiny jakiegoś miasta, znaleziono tam zmagazynowane zboże, co odpowiadało biblijnemu opisowi Jerycha i tak założono.
Zbyszek_S

Zbyszek

24.03.2023 19:40

Dodane przez spike w odpowiedzi na @zbyszek

Nie ma pan racji. Powszechne przekonanie wśród dzieci, wiem, było właśnie takie jak opisałem, choć oczywiście literalnie nikt nie twierdził, że to była ziemia pusta i niezamieszkała. Ale pominięcie faktu podboju i kolonizacji, w odbiorcach czyli w młodych ludziach, generowało właśnie takie przekonania. Odwoływanie się do braku literalnej informacji o tym, że nie była to ziemia pusta jest niewłaściwe.
"Żydzi walczyli z innymi ludami, które Bóg za grzechy przeznaczył na wyginięcie"
No cóż. Być może ma pan rację.
spike

spike

24.03.2023 21:08

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Nie ma pan racji. Powszechne

@zbyszek
no nie! chce pan by ksiądz opowiadał małym dzieciom, że Izraelici podbijali mordowali inne ludy ???
Nie prawdą jest, by nie dzieci, ale już młodzież nie dowiedziała się jak było rzeczywiście, z wiekiem więcej się mówi o historii biblijnej, niczego się nie pomija, sama młodzież jak chce to się doczyta, więc też pytają księdza.
Dałem przykład walki Izraelitów w imię Boga, na losie Jerycha, przypomnę też historię Dekalogu, był spisywany dwa razy, bo żydki zniecierpliwieni długą nieobecnością Mojżesza, zaczęli czcić bożka Złotego Cielca, za co w gniewie Bóg strącił wielu w czeluści Piekieł, pamięta pan?
Przez pychę i odejście od Boga, żydzi byli wielokrotnie karani, włącznie z utratą Ziemi Obiecanej, nawet wybraniec Salomon sprzeniewierzył się Bogu, "zapodział" świętą Arkę Przymierza, do dziś ją wszyscy szukają, nawet Hitler wysłał ludzi na poszukiwania, wierzyli, że dzięki niej, wygrają wojnę, udało się jedynie posiąść Włócznię Przeznaczenia, ale to nie pomogło.
paparazzi

paparazzi

24.03.2023 20:11

"hebrajskie przybyły na tereny nad Jordanem i rozpoczęły wojnę przeciw ludom tam osiadłym" a Semici kontra Semici. Walka bratobójcza , Bóg zakpił z ludzkości.
spike

spike

24.03.2023 20:55

Dodane przez paparazzi w odpowiedzi na "hebrajskie przybyły na

@papa
"Semici kontra Semici. Walka bratobójcza , Bóg zakpił z ludzkości."
jeżeli pójdziemy założeniem, że wszyscy ludzie pochodzą od Adama i Ewy, to owszem, ale w nawiązaniu do Palestyny, to Semici bronią swojej ziemi przed najazdem Chazarów, którzy z nimi nie mają nic wspólnego, pisze też o tym żydowski prof.historii z Izraela.
paparazzi

paparazzi

24.03.2023 22:43

Dodane przez spike w odpowiedzi na @papa

Po części prawda bo Chazarów się tam namnożyło co nie znaczy że są Semici. Chichot jest gdy się mówi o antysemityzmie.
spike

spike

25.03.2023 12:39

Dodane przez paparazzi w odpowiedzi na Po części prawda bo Chazarów

Chazarska nacja nie ma nic wspólnego z żydami, a tym bardziej Semitami, żydzi w niczym nie przypominają Semitów, wystarczy porównać Palestyńczyka do żyda, żydzi biblijni mieli śniadą cerę, nie białą. Ciekawostka, w sieci można znaleźć domniemany wygląd Jezusa, nawet Wyborcza się pokusiła, nie przypomina obecnego żyda. Dodać trzeba, że w katolicyzmie też jest fałszywy obraz Jezusa, jak większość, od wizerunku, po Drogę Krzyżową, czuć tu politykę, prosty przykład, Jezus nim został ukrzyżowany, był biczowany, praktycznie nie znajdziemy malowidła pokazującego jakiego okrucieństwa doświadczył, nawet na krzyżu, nie ma śladów po biczowaniu, jedynie po ranie zadane włócznią, chyba chciano oszczędzić wiernym widoku bestialstwa człowieka nad człowiekiem.
Mel Gibson w głośnym filmie Pasja pokazał jak to wyglądało, pamiętam żydowskie oburzenie, domagający się zakazu emisji tego filmu, "na złodzieju czapka gore".
Ja widziałem gwóźdź z krzyża Jezusa, wydobyty z sarkofagu Kajfasza, jest w izraelskim instytucie historycznym. Gwóźdź nie został włożony na powrót  do sarkofagu Kajfasza, żydzi chcą zatuszować swoją odpowiedzialność za śmierć Jezusa, dał to do zrozumienia izraelski naukowiec, badający zawartość sarkofagu Kajfasza.
spike

spike

25.03.2023 12:42

Dodane przez spike w odpowiedzi na Chazarska nacja nie ma nic

Co pisze o semickich korzeniach żydów izraelski historyk prof. Shlomo Sand
klubinteligencjipolskiej.pl
Zbyszek
Nazwa bloga:
W drodze
Zawód:
wolny
Miasto:
Lublin

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 656
Liczba wyświetleń: 946,051
Liczba komentarzy: 4,831

Ostatnie wpisy blogera

  • MŚ w piłce - bardzo ładne zawody
  • Google, mój blog i wolność słowa
  • #6 AI: Ludzie, wzorce i PRAWDA

Moje ostatnie komentarze

  • "niezdolności części prawicy do zrozumienia, że wybory wygrywa się nie tylko racją, ale również wiarygodnością. A wiarygodność zaczyna się tam, gdzie kończy się plemienna ślepota."Nie. Wybory wygrywa…
  • "Dlatego nie wierzę ani w całkowicie scentralizowaną energetykę, ani w całkowicie rozproszoną. Przyszłość wg mnie będzie wyglądała inaczej."Polegać na wiedzy i racjonalnej argumentacji, zamiast wiary…
  • Św Michał Archanioł jest - może szczególnie dzisiaj - postacią nieco frapującą. Oto bowiem chrześcijaństwo stało się - pokojowe, to znaczy hierarchia indukuje w ludzie postawy uległości, poddaństwa,…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Czy da się żyć bez Boga?
  • Prawda o nas - głupi, nieodpowiedzialni i źli
  • Pożegnanie roku 2021 i powitanie 2022 w 6 punktach

Ostatnio komentowane

  • r102, 5. Czarni Afrykanie proszę pisać.  W Afryce mieszka z 200 milionów białych ludzi.Jeden z białych Afrykanów - Elon Musk nawet jest najbogatszym człowiekiem świata - jego autor tekstu chyba…
  • Ijontichy, Mecz Francja vs.Senegal...tylko strojami sie różnią...wsio czornyje!
  • Mrówka, Cyt: "chęć kształtowania odbiorców poprzez dobór treści dostarczanych przez wyszukiwarkę, prawdopodobne na 5%"Wg mnie to kształtowanie odbiorców poprzez dobór treści przekracza solennie 50%.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności