Historyczny dzień dla polskiego koncernu

Środa 12 stycznia 2022 r. to ważna data w historii Polskiego Koncernu Energetycznego Orlen - zwłaszcza w kontekście trwającego od miesięcy procesu fuzji z Grupą Lotos i zapowiedzianej takiejż z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.
Tego dnia doszło bowiem do podpisania przez kierownictwo firmy kilku umów z partnerami zewnętrznymi, które z jednej strony oznaczają rozszerzenie geograficznego obszaru jej działalności, a także współpracę z czołową światową firmą energetyczno-chemiczną (Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej). Z drugiej zaś - sprzedaż części swoich aktywów jako, jak głosi oficjalny komunikat Orlenu „realizację wynegocjowanych z Komisją Europejską środków zaradczych w związku z procesem przejęcia Grupy Lotos”.
Wśród owych „środków zaradczych” znalazła się m.in. sprzedaż 30% udziałów w rafinerii Gdańskiej (dotąd zarządzanych przez przejmowaną przez Orlen Grupę Lotos) - na rzecz Saudi Aramco, oraz sprzedaż węgierskiej firmie MOL 80%, tj. 417., z ponad 500. stacji paliw Lotosu (pozostałe będą działać w ramach PKN Orlen). Spółka Lotosu zajmująca się logistyką paliw (Lotos Asfalt) została jednocześnie sprzedana polskiemu prywatnemu podmiotowi (Unimot), a węgierska spółka Rossi Biofuel Zrt. nabyła inną spółkę Grupy Lotos, zajmującą się biopaliwami.
To jednak nie wszystko, bowiem jednocześnie PKN Orlen odkupił od MOL jego 144 stacje paliw na Węgrzech, a także 41 kolejnych - na Słowacji. Oprócz ok. 100. stacji przejętych od Lotosu Orlen zapowiedział kupno kolejnych 100. stacji w naszym regionie Europy. Orlen zaznacza przy tym w komunikacie, że „łącznie zatem będzie to prawie 400 nowych stacji wspierających sprzedaż i wzmacniających rozpoznawalność marki Orlen na kilku kluczowych rynkach”.
Jednocześnie na podstawie także podpisanej 12 stycznia umowy długoterminowej, Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Aramco na poziomie od 200 do 337 tys. baryłek dziennie. Szacunkowo dostawy, już po połączeniu Orlenu z Lotosem, mogą zaspokajać nawet do 45% łącznego zapotrzebowania całej Grupy Orlen zarówno w Polsce, jak i na Litwie oraz w Czechach.
Połączenie PKN Orlen z Lotosem oraz PGNIG i wcześniej z Grupą Energa to szansa na budowę zintegrowanego i zdywersyfikowanego koncernu paliwowo-energetyczny o łącznej kapitalizacji (wartości giełdowej akcji) na poziomie ok. 78 mld zł.
Na podstawie podpisanego jeszcze w maju ub.r. porozumienia resortu aktywów państwowych z Orlenem, Lotosem i PGNiG w momencie przejęcia tych dwóch ostatnich podmiotów akcjonariusze Grupy Lotos i PGNiG obejmą nowe akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PKN Orlen i staną się akcjonariuszami tej spółki. W efekcie udział resortu w akcjonariacie PKN Orlen zostanie zwiększony.
Jak podkreślał podczas ceremonii zawierania umów z partnerami zewnętrznymi prezes Orlenu Daniel Obajtek „Finalizacja fuzji jest szansą na zapewnienie dostaw stabilnej jakościowo ropy naftowej do Polski od Saudi Aramco. Takie międzynarodowe partnerstwa mają ogromne znaczenie dla budowy największego w tej części Europy multienergetycznego koncernu. W segmencie detalicznym wynegocjowaliśmy z węgierskim partnerem MOL wymianę aktywów, co przełoży się bezpośrednio na realizację naszych planów ekspansji geograficznej, poprzez wzmocnienie sieci stacji paliw na Słowacji, ale też wejście na zupełnie nowy rynek - Węgry”.
Dla PKN Orlen podpisane umowy, które następnie będą podlegać zatwierdzeniu przez Komisję Europejską, to „kluczowy etap budowy silnego koncernu multienergetycznego o mocnych fundamentach finansowych, gwarantującego bezpieczeństwo energetyczne Polski, a także stabilne i atrakcyjne ceny energii dla klientów”.
- Transakcja przejęcia i nawiązanie współpracy tak silnymi partnerami da możliwość ekspansji zagranicznej, która przyczyni się, że orzeł Orlenu będzie rozpoznawalny w całym środkowo-wschodnim regionie Europy - ocenił, obecny przy podpisywaniu umów, wicepremier Jacek Sasin, minister aktywów państwowych.
Mimo, zdawałoby się ogromnych korzyści, wynikających z - jak określają to ekonomiści „efektu skali” - po połączeniu trzech spółek w jeden, większy Orlen, nie zabrakło krytycznych komentarzy dotyczących zawartych porozumień. Od dłuższego czasu fuzję Orlenu z Lotosem krytykowali politycy PO, strasząc, że zmniejszy to wpływy do budżetu Gdańska, a część zatrudnionych w Lotosie straci pracę.
Kierownictwo PKN Orlen zapewniało wielokrotnie, że to nieprawda, a sam prezes Obajtek zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt całej tej sprawy. - Gdyby nie decyzja o fuzji, nie byłoby co zbierać. Nie poradzilibyśmy sobie z transformacją energetyczną. Nie mielibyśmy środków na inwestycje. Dlatego budujemy koncern multienergetyczny - podkreślił w wywiadzie dla „Dziennika. Gazety Prawnej”.
Ponadto, zaznacza szef Orlenu: - sprzedajemy nie 30 proc. Lotosu, lecz 30 proc. zależnej spółki Lotosu, bo rafineria jest już wydzielona. Za to dostajemy wspólny rozwój petrochemii, umowę na badania i rozwój. I do tego mamy większościowy pakiet, który zapewnia nam pełną kontrolę. W umowie są też zapisy zabezpieczające przed dalszą sprzedażą. 
Na jeszcze jeden aspekt: geopolityczny zawartych 12 stycznia porozumień zwraca uwagę, w wywiadzie dla portalu filarybiznesu.pl red. naczelny specjalistycznego portalu BiznesAlert.pl, Wojciech Jakóbik: - współpraca z Saudyjczykami potencjalnie zmniejszy zależność od Rosji całego naszego regionu Europy. Ponadto pozwoli Orlenowi dostarczać jeszcze więcej ropy nie-rosyjskiej do Czech, na Litwę oraz innych nowych rynków, na których będzie obecny.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika u2

14-01-2022 [23:48] - u2 | Link:

sprzedaż 30% udziałów w rafinerii Gdańskiej (dotąd zarządzanych przez przejmowaną przez Orlen Grupę Lotos) - na rzecz Saudi Aramco, oraz sprzedaż węgierskiej firmie MOL 80%, tj. 417., z ponad 500. stacji paliw Lotosu

Czytając wczoraj komentarze na portalu trojmiasto.pl zauważyłem tam przekonanie, iż sprzedano srebra rodowe dla obcych :-)

Obrazek użytkownika angela

15-01-2022 [08:06] - angela | Link:

"W umowie są tez przepisy zabezpieczające przed dalszą sprzedażą ".
To ważne, zeby Tusk z ferajną po ewentualnym bandyckim  przejeciu władzy, tfu tfu, nie miał prezentu dla ruskich,  dwóch w pakiecie  rafinerii.

Obrazek użytkownika mjk1

15-01-2022 [09:53] - mjk1 | Link:

To o fuzję koncernów chodziło a ja myślałem, że oni koniec plandemii ogłosili.
Brak maseczek, brak dystansu i o paszportach covidowych, testach i konieczności szczepień nawet wzmianki nie było. 
  https://www.portalmorski.pl/images/_gfx/x_nowe29/Orlen_Lotos_Aramco_1.jpeg
 

Obrazek użytkownika Czesław2

15-01-2022 [10:43] - Czesław2 | Link:

Po co ten ruch, skoro za 8 lat będzie zakaz sprzedaży aut spalinowych?

Obrazek użytkownika Zbyszek_S

15-01-2022 [12:17] - Zbyszek_S | Link:

W połączonych firmach będących przedmiotem transkacji Polska miała ponad 52% i większość w PGNiG oraz w LOTOS.
Po traksakcji Polska NIE BĘDZIE MIEĆ WIĘKSZOŚCI w firmie powstałej z połączenia tych trzech, a znaczną część rynku w tym monopol na przetwarzanie ropy w Polsce oddaje zagranicy. To są fakty. Bardzo przykre. Dokładne dane i liczby w tekście {TUTAJ}

 

Obrazek użytkownika u2

15-01-2022 [12:54] - u2 | Link:

Po traksakcji Polska NIE BĘDZIE MIEĆ WIĘKSZOŚCI w firmie powstałej z połączenia tych trzech

O to chodzi, aby monopolista nie narzucał swoich cen. Jak narzucanie cen paliw się skończyło w Kazachstanie to wiadomo :-)

Obrazek użytkownika Jabe

15-01-2022 [13:07] - Jabe | Link:

Nie po to się wprowadza monopole, by nie narzucały cen. Chodzi o to, że inni będą decydować.

Obrazek użytkownika Czesław2

15-01-2022 [13:25] - Czesław2 | Link:

Jaja se robisz? Przecież ORLEN nie był monopolistą. Był LOTOS. Połączyli te firmy, i aby nie było monopolu sprzedali część Lotosu. Śmierdzi to z daleka, jeszcze info o tym, że nie wiadomo, kto na tym będzie miał łapę.

Obrazek użytkownika Marek Kudła

15-01-2022 [14:26] - Marek Kudła | Link:

Idź i umyj sobie zęby, bo ci śmierdzi z pyska ! A po tym, puknij się !

Obrazek użytkownika u2

15-01-2022 [15:45] - u2 | Link:

Przecież ORLEN nie był monopolistą. Był LOTOS. Połączyli te firmy, i aby nie było monopolu sprzedali część Lotosu.

Skoro był monopolistą to słusznie rozparcelowali. Popatrz sobie na USA, tam nie cackają się nawet z oligopolami.