Minister zdrowia i statystyka

„Nie mamy dużej liczby zakażeń, ale wzrosty delikatne nie są. Od ostatniego miesiąca tydzień w tydzień utrzymują się na poziomie 20-25 proc”. - powiedział Adam Niedzielski w audycji  „Poranne rozmowy” w RMF FM.  W tym dniu zmarło 5 osób. Jeżeli dzienny przyrost liczby zgonów wynosi 25%. poprzedniego dnia zmarły zatem 4 osoby. Nie wiem wprawdzie jak pan Niedzielski definiuje wzrost delikatny czy mamy jednak powody do niepokoju?
Przepraszam, że zawracam państwu głowę matematyką na poziomie szkoły podstawowej jestem jednak tylko starym belfrem ( belfrą ? belfrzycą?)  i podobne brednie podnoszą mi ciśnienie.

Pojęcia przyrostu procentowego oraz błędu względnego i bezwzględnego pomiaru sprawiają na ogół uczniom (i jak widać nie tylko uczniom lecz również ministrom ) spory kłopot. W szkole wprowadzam te pojęcia w następujący sposób.
Mierzę odcinek o długości 2 cm i pomyliłam się o 1 cm. To dużo czy mało? - pytam klasę. Stwierdzają, że mój błąd stanowi 1/2 x100% czyli 50 % wielkości mierzonej więc to chyba dużo

A teraz mierzę się w pasie i stwierdzam, że pomyliłam się o 1 cm. Klasa wybucha śmiechem. Klasę  trzeba zawsze (podobnie  jak studencką salę wykładową ) „odśmiać” to znaczy spowodować spontaniczny wybuch radości, aby uniknąć niekontrolowanego rozbijania zajęć przez samozwańczych dowcipnisiów. Poza tym poczucie chwilowej przewagi nad grubą nauczycielką powoduje efekt „psychologicznego wzmocnienia” przy zapamiętywaniu, czyli mówiąc językiem komputerowym efekt przeniesienia tego co mówimy z pamięci operacyjnej mózgu ucznia do pamięci głębokiej. Mierzę się w pasie i jak się okazuje mój błąd (1/110 x100% ≂ 0,9 %) stanowi poniżej 1% wielkości mierzonej więc jest w tej sytuacji niewielki. Na tych przykładach wprowadzam pojęcia błędu bezwzględnego i błędu względnego pomiaru (przy tym samym błędzie bezwzględnym wynoszącym 1 cm błąd względny wynosi w pierwszym przypadku 50% a w drugim 0,9% ). Raz na zawsze likwiduję problem z rozróżnianiem przez uczniów tych błędów czego nie załatwiłoby podyktowanie do zeszytów odpowiedniej definicji. A teraz wyobraźcie sobie -- mówię, że jako mój obwód w pasie podałam przez pomyłkę 210 cm. Czy uwierzylibyście? Tak - huczy radośnie klasa. Dziękuję wam bardzo – odpowiadam, ale moja krawcowa nie uwierzyłaby. Odrzuciłaby ten wynik pomiaru jako błąd gruby, to  znaczy na podstawie dotychczasowych doświadczeń potraktowałaby jako ewidentną pomyłkę. W wyniku „psychologicznego wzmocnienia” uczniowie raz na zawsze zapamiętali, że błąd gruby to obwód w pasie grubej pani od matematyki, w który oni chętnie uwierzyliby ale nie uwierzyłaby krawcowa. Tak mi opowiadali po wielu latach podczas spotkania klasowego.

Wczoraj pewien klient ukradł batonik w sklepie a dzisiaj dwóch klientów to uczyniło. O ile procent wzrosła przestępczość? - pytam. O 100% - odpowiadają. Czy można uogólnić ten wniosek na całą populację? Czy można stwierdzić, że o 100% wzrosła przestępczość w kraju? Jeżeli jednak wczoraj zanotowano 1000 kradzieży a dzisiaj 2000 przyrost też wynosi  100% lecz znaczenie tej liczby jest zupełne inne. A teraz przykład dla ministra. Wczoraj zmarła na pewną chorobę zakaźną jedna osoba a dzisiaj dwie. Przyrost liczby zgonów wynosi faktycznie 100% ale  nie oznacza to bynajmniej szalejącej epidemii. Jeżeli jednak wczoraj zmarłoby 1000 osób a dzisiaj 2000 to ten sam procentowy przyrost liczby zakażeń byłby niepokojący.

Poważnym problemem dla młodzieży i nie tylko młodzieży jest również odróżnianie procentu od punktu procentowego. Daję bliski ich sercu przykład. Klocki lego bez VAT kosztują 100 złotych a VAT wynosi 22%. Zatem za klocki zapłacisz 122 złote. Platforma Obywatelska  podniosła jednak podatek VAT o 1 pp czyli o jeden punkt procentowy (to z mojej strony niedopuszczalna ingerencja polityki w proces nauczania!). Zatem podatek wynosi teraz 23 złote. Za swoje klocki zapłacisz 123 złote. Podatek wzrósł o 1 zloty co stanowi 1/22 poprzedniego podatku zatem wzrost podatku o 1 pp oznacza jego wzrost o około 1/22x 100% ≂ 4,5%. Podobnie wzrost poparcia dla jakiejś partii o 1 pp faktycznie oznacza wzrost poparcia o 4,5%. Natomiast całkowita kwota zapłaty za klocki lego też wzrosła o 1 złoty czyli przyrost stanowi 1/122 kwoty poprzedniej zatem około 0,8%. Pokazuje to przy okazji  jak łatwo manipulować liczbami, procentami i w ogóle statystyką.

Każdy stary belfer ma swoje sposoby zmuszenia uczniów do zrozumienia i zapamiętania pewnych istotnych pojęć czy zjawisk. Często są to sposoby krytykowane a nawet zwalczane przez metodyków nauczania. Dobrym przykładem jest zagadnienie zmiany pędu ciała przy doskonale sprężystym zderzeniu ze ścianą. Wartość i  kierunek pędu się nie zmienią, zmienia się tylko jego zwrot. Jeżeli wartość pędu wynosiła p zmiana pędu wynosi 2p. Rysowanie wektorów oraz ich geometryczne odejmowanie nie przekonuje uczniów. Wtedy mówię. Rano było minus 10 stopni Celsjusza a w południe jest plus 10 stopni Celsjusza. Ile wynosi zmiana temperatury?. Przecież to oczywiste, że  20 stopni wykrzykują uczniowie i sprawę mamy z głowy. Metodyk nauczania fizyki profesor Ścisłowski wizytujący kiedyś moją lekcję obrugał mnie za ten przykład. Temperatura to skalar a pęd to wektor. Nie wolno tego mieszać – powiedział. Pokornie się zgodziłam bo trudno dyskutować z profesorem, ale nie zmieniłam sposobu wyjaśniania. Przecież przestrzeń można zorientować wybierając oś x układu współrzędnych równolegle do kierunku pędu początkowego lecz w przeciwnym zwrocie. Pęd początkowy ma w tym układzie współrzędne (-p,0,0) a pęd końcowy (p,0,0). Zatem zmiana pędu to wektor (p,0,0) – (-p,0,0) = = ( 2p,0,0). Moi uczniowie przy wyprowadzaniu  równania stanu gazu nigdy nie kwestionowali wartości tej zmiany pędu. Rozumieli również, że podanie przyrostu procentowego jakiejś wielkości pozwala ocenić wyłącznie dynamikę pewnego zjawiska, a nie jego znaczenie społeczne czy przyrodnicze.
Podobno nie ma ludzi niezdolnych do matematyki są tylko źle uczeni. Minister zdrowia był niewątpliwie źle uczony.

PROCENTY

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Pani Anna

18-09-2021 [09:46] - Pani Anna | Link:

Debile debilom zgotowali ten los i tylko debile wierzą w to, co mowi minister w wywiadzie. 

Obrazek użytkownika admin

18-09-2021 [11:38] - admin | Link:

Ależ mądrość bije z tego komentarza.. 

Obrazek użytkownika Tezeusz

18-09-2021 [11:50] - Tezeusz | Link:

@pani anna
Czyżby debil napisał ten komentarz ?

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

18-09-2021 [10:29] - NASZ_HENRY | Link:

Ależ z Pani spolegliwy belfer bo ministrowi przypisuje nieuctwo a powinna oszustwo ☺☻
 

Obrazek użytkownika izabela

18-09-2021 [10:45] - izabela | Link:

Jestem po prostu optymistką.

Obrazek użytkownika Jęzory Pasiukowski

18-09-2021 [15:09] - Jęzory Pasiukowski | Link:

Niedzielski jest z wykształcenia ekonometrą (jak na ministra zdrowia przystało...), studiował na pocz. lat 90-tych więc nie jest ofiarą gimnazjów i matematykę ma opanowaną. Zatem pani optymizm jest, moim zdaniem, naiwny. On doskonale wie co, jak i do kogo mówi. wie, że mówi w większości do idiotów, którzy nie mają pojęcia czym różni się pp od procenta. Wielu innych rzeczy też nie wiedzą...

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [01:32] - izabela | Link:

@ Pasiukowski 
Na SGH szczególnie na specjalności ekonometrycznej jest sporo matematyki ale studenci podchodzą do jej zagadnień raczej algorytmicznie.Macierz transportu,metoda simpleks nadają się do nauczenia się na pamieć kolejnych kroków bez zrozumienia, jak recepty na piernik.

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [11:19] - u2 | Link:

"Minister zdrowia był niewątpliwie źle uczony."

Wczoraj słuchałem wywiadu z panem ministrem na TVP Info i chodzi o to, że ministerstwo przewiduje, że przy takim wzroście będzie wkrótce 1000 zakażeń dziennie co może być sygnałem do wprowadzenia obostrzeń.

To normalne wariantowanie rozwoju pandemii.

Ja ciągle widzę osoby chodzące bez maseczek w sklepach. Może zaszczepione ? Ale wątpię, bo w podlaskiem mało osób się wyszczepiło. Możliwe, że te osoby uległy propagandzie antyszczepionkowej i antymaseczkowej.

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2021 [11:42] - Jabe | Link:

Propaganda antyszczepionkowa nie istnieje. Kto miałby tę propagandę prowadzić? Dyżurny Putin? Są tylko osoby, które w taki czy inny sposób wyrażają powątpiewanie. No i nie każdy ma ochotę wygłupiać się z tymi maseczkami.

W dawnych czasach lekarze nosili ptasie maski, sądząc, że skoro dżuma ptaków się nie ima, to i ich oszczędzi.

Obrazek użytkownika Tezeusz

18-09-2021 [12:01] - Tezeusz | Link:

@Jebe  nie szczep się po co ? Covid sam ci o tym opowie a będzie to ciekawa opowieść, opowieść życia.

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [13:59] - u2 | Link:

Propagandę antyszczepionkową prowadzi właśnie "Jaubek", który ściemnia, że jej nie ma :-)

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2021 [14:54] - Jabe | Link:

Propaganda to coś innego, niż poglądy przedstawiane przez tego czy owego komentatora.

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [18:21] - u2 | Link:

Propagowanie antynaukowych poglądów to zwykła propaganda.

W dodatku okraszona agresją słowno-fizyczną.

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2021 [19:00] - Jabe | Link:

Co Pan powie?

Obrazek użytkownika paparazzi

18-09-2021 [22:00] - paparazzi | Link:

Moi znajomi ukłuci szczepionka dostali covid-19, ale zarazili się tym paskudztwem. Jeden przeszedł łagodnie druga osoba cierpiała katiusze. Czyli zaszczepieni tez mogą zarażać. Ona powiedziała mi, strach pomyśleć jak bym się nie ukłuła. Moim zdaniem wszystko zależy od systemu immunologicznego.

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [01:26] - izabela | Link:

Wariantowanie czyli prognozowanie nie może być oparte na błędach. Pamiętam sprzed lat raport Klubu Rzymskiego prognozujący załamanie się produkcji i światową katastrofę. Raport ten opierał się na wydanej w 72 roku książce  Granice Wzrostu ( Limits to Growth)  autorstwa : Donelli H. Meadows, Dennisa L. Meadows,(oraz innych których nie pamiętam).  Tak czy owak prognozy Klubu Rzymskiego nie sprawdziły się gdyż były oparte na błędnych założeniach, a mianowicie że zużycie zasobów naturalnych rośnie wykładniczo a ilość tych zasobów maleje. Nie wzięto również  pod uwagę rozwoju technologii .

Obrazek użytkownika admin

18-09-2021 [11:49] - admin | Link:

@Izabela Pięknie wytłumaczone podstawy ekonomii :) Jeśli oczywiście ktoś rozumie, co to są w ogóle %. Bo nawet z tym sporo osób ma problem po obecnej szkole. A jak się pyta, co to jest pi to, owszem, potrafią podać wartość ale nie kumają za bardzo skąd się to wzięło.

Obrazek użytkownika izabela

18-09-2021 [13:42] - izabela | Link:

@ admin
Wprowadzając liczbę П bawiłam się z uczniami obliczaniem stosunku obwodu różnych kół do ich średnicy.Była to moneta 5 zł, nakrętka od słoika oraz zabawka zwana hula hop. Aby dzieci raz na zawsze zapamiętały że objętość stożka to 1/3 objętości walca o tej samej wysokości i tym samym promieniu podstawy stawiałam na katedrze obok siebie naczynie w kształcie walca i obok naczynie w kształcie stożka. ( lejka). Pokazywałam że mają taką samą wysokość a potem że mają identyczne podstawy. Taki komplet można było kupić w niezawodnym Cezasie . Potem w ponurym milczeniu napełniałam stożek wodą z kranu i przelewałam ją do walca. Tę czynność powtarzałam 3 razy i walec okazywał się pełen. Zachowywałam się celowo teatralnie jak prestidigitator aby uzyskać efekt wzmocnienia. Żadne dziecko  odtąd nie opuściło współczynnika 1/3 przy obliczaniu objętości stożka. Było warto. Powiedziałam dzieciom,że za udowodnienie, że każdą liczbę parzystą można przedstawić jako sumę dwóch liczb pierwszych można dostać bodajże milion dolarów. Co chwila ktoś przychodził do mnie z pomysłem jak to zrobić niestety chybionym. Trzeba tylko chcieć i to lubić.
 

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [14:02] - u2 | Link:

"Powiedziałam dzieciom,że za udowodnienie, że każdą liczbę parzystą można przedstawić jako sumę dwóch liczb pierwszych można dostać bodajże milion dolarów."

Ale na kalkulatorze, czy komputerze nie ma nieskończoności. Żadne obliczenia z nieskończonością nie dają sensownego wyniku.

Obrazek użytkownika tricolour

18-09-2021 [15:30] - tricolour | Link:

@Izabela

I gdy się samemu wyrysuje siedemdziesięciokąt foremny i zobaczy, że okrag wpisuje się między niego a siedemdziesięciojednokąt foremny, to ma się na całe życie pi w ręce.

A teraz tablica interaktywna i mało co we łbie zostaje... choć - jak zwykle - gdy się nauczycielowi chce to siedemdziesięciokąt Corelem wyrysować każe.

 

Obrazek użytkownika admin

18-09-2021 [19:48] - admin | Link:

@Izabela Pięknie. Tak trzeba właśnie uczyć.
A błądzenie rzeczą ludzką. Najważniejsze, że mieli chęć przeprowadzenia dowodu.

Obrazek użytkownika admin

18-09-2021 [21:41] - admin | Link:

@Izabela & ALL Nieśmiało podrzucam świeży filmik doktorów o szczepionkach, sporo infografiki. Poruszają chyba wszystkie kontrowersyjne kwestie. Może będzie jak z tymi % i pp :)  https://youtu.be/pp-nPZETLTo
 
 

Obrazek użytkownika Kazimierz Koziorowski

18-09-2021 [15:11] - Kazimierz Kozio... | Link:

przy ministerialnym przyroscie liczby zgonow latwo obliczyc kiedy powinna wymrzec cala populacja RP. oczywiscie jeszcze szybciej teoria o poziomie 20-25% zostanie sfalsyfikowana. ignoranci bardzo lubia powolywac sie na pojecia matematyczne a kiedy dociekamy to okazuje sie ze nie wiedza o czym mowia. tak bylo z krzywa wykladnicza. w prognozowaniu rzekomych przyrostow infekcji sars cov-2 w wersji ministra trzeba brac pod uwage poziom ignorancji jako blad systematyczny jaki wnosza politycy do kazdej symulacji nie popartej weryfikowalnymi badaniami.

Obrazek użytkownika juur

18-09-2021 [17:56] - juur | Link:

Coś w tym jest co Pani opisuje. "Każdy kulturalny człowiek powinien przynajmniej raz w życiu zaprojektować filtr Kalmana"  jak twierdzi jeden gość z ETI.  Studenci go lubią nie tylko za to.

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [20:34] - u2 | Link:

"Każdy kulturalny człowiek powinien przynajmniej raz w życiu zaprojektować filtr Kalmana" 

Ale tylko na odpowiednich technicznych kierunkach. Bo filtr Kalmana jest szeroko obecnie wykorzystywany w technice, choć jego teoria powstała 60 lat temu w USA.

Na wcześniejszym etapie edukacji warto pogłowić się jaka jest ostatnia cyfra liczby 2^100 lub nawet dwie ostatnie cyfry liczby 2^99, taka wiedza przydaje się później w studiowaniu kierunków nie tylko technicznych :-)

Obrazek użytkownika Maverick

18-09-2021 [19:22] - Maverick | Link:

"Roman przez półtora roku nie wychodził ze swojej chałupy z powodu lęku przed plagą komarów. Wszystkie telewizje go ostrzegały, że insekty go zabiją. Nie otwierał okien, nie podnosił żaluzji a drzwi uszczelnił watą szklaną.
Gdy już prawie zwariował z braku słońca, powietrza i braku sąsiadów, naczelna stacja mu podpowiedziała: załóż kombinezon i idź do punktu dystrybucji spray'u na komary, dostaniesz go za free. Jesteś uratowany! Roman tak oszalał ze szczęścia, że aż się zsikał do swoich gumo filców. Pobiegł jak oszalały do punktu. Po dziesięciu godzinach w kolejce dostał dwa spray'e z przydziału partyjnego.
Wrócił do chałupy, zdjął kombinezon i się cały wypryskał! Rzygał przez kolejne trzy dni, miał gorączkę i omamy ale przeżył. Wylazł z chaty goły. Komary go pocięły od stóp do głów. Wściekły i pokrwawiony poleciał do dystrybutora spray'u i się zaczął drzeć wniebogłosy: coś ty mi k.....a dał dziadu!? To nie działa!
Dystrybutor spokojnie i z uśmiechem odrzekł: spokojnie, jeszcze testujemy nasz spray ale masz gwarancje, że teraz będziesz miał mniejsze bąble i będzie cię mniej swędziało. Roman wrócił do domu. Lepiej tak jak nic - pomyślał. Włączył telewizję. Naczelna stacja od razu go poinformowała żeby dalej siedział w chałupie pod pierzyną w kombinezonie bo spray łagodzi tylko ukąszenia komarów z Mazur a właśnie nadciągają zmutowane insekty z Bieszczad.

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [01:40] - izabela | Link:

Piękne. Równie  piękne jak opowiadanie SF. Ziemkiewicza o dwunastoletnich dzieciach objętych "Późną aborcją" kryjących się w lasach, albo prorocze opowiadanie Lema o ludziach zamienionych w tołuby podłączone do terminali.

Obrazek użytkownika Marek Kudła

18-09-2021 [20:28] - Marek Kudła | Link:

Na 10-ciu obecnie zarażonych, w szpitalach  9-ciu to niezaszczepieni.  Liczba zgonów to już 10 osób dziennie.  Są to głównie tchórze i lewacy, co znaczy, że w 2023 nie będą głosowali na PO !
 

Obrazek użytkownika Ula Ujejska

18-09-2021 [20:48] - Ula Ujejska | Link:

Tak uczyłam logiki 😁
Znalazłam 10 skrzyń pełnych złotych monet. W każdej skrzyni było po 100 monet. Ucieszona wyjmuje torbę i chcę pakować. I nagle wyskakuje rogaty z krzykiem: Hola hola droga pani! Zabierzesz złoto jak wskażesz w której skrzyni są fałszywe monety. Moneta fałszywa waży 48 gram a prawdziwa 50. Masz tu wagę na której można zważyć ciężar do 5kg. Wagi możesz użyć tylko raz. Jeśli nie zgadniesz twoja dusza jest moja! 
Pomyślałam chwilkę i ... ocaliłam duszę! Zgadniecie jak?

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [21:09] - u2 | Link:

"Pomyślałam chwilkę i ... ocaliłam duszę! Zgadniecie jak?"

Moim skromnym zdaniem, trzeba tak pobrać próbki ze skrzyń, aby nie przekroczyły w sumie 5 kg, i wynik ważenia dał jednoznaczną odpowiedź która skrzynia ma fałszywe monety. To jest zadanie plecakowe, zawsze aktualne kiedy ruszamy na biwak :-)

Obrazek użytkownika Ula Ujejska

18-09-2021 [21:19] - Ula Ujejska | Link:

@U2
Ciepło ciepło ... ale za taką odpowiedź byłaby lufa 😁

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [21:46] - u2 | Link:

"za taką odpowiedź byłaby lufa"

Jak uczęszczałem do podstawówki to popularne było powiedzenie, że uczeń bez lufy to jak żołnierz bez karabinu.

Rozwiązań może być wiele. Ważna jest idea. Jak się zna sposób, to wynik łatwo się znajdzie :-)

Obrazek użytkownika Ula Ujejska

18-09-2021 [22:29] - Ula Ujejska | Link:

@U2
Rozwiązanie jest tylko jedno.
Odpowiedź jest prosta: z pierwszej skrzyni bierzesz 1 monetę, z drugiej 2 monety itd. aż do dziesiątej. Wrzucasz na wagę a różnica w wadze wskaże Ci na 100% w której skrzyni są fałszywe. Tylko nadal nie jestem pewna czy kumasz na czym ten pic polega 😁

Obrazek użytkownika u2

18-09-2021 [22:34] - u2 | Link:

"Rozwiązanie jest tylko jedno."

A gdybyś wzięła 10 liczb względem siebie pierwszych to byś nie potrafiła określić, która skrzynia jest pełna fałszywych monet i diabeł by tobie zabrał duszę ? :-)

Obrazek użytkownika Ula Ujejska

18-09-2021 [22:37] - Ula Ujejska | Link:

😁😁😁😁😁

Obrazek użytkownika admin

19-09-2021 [07:39] - admin | Link:

@UU Świetne! 👌 Nie wpadłem na to 🤫

Obrazek użytkownika u2

19-09-2021 [09:21] - u2 | Link:

Przecież rozwiązaniem jest każde 10 kolejnych liczb, byleby się nie powtarzały i nie dawały w sumie wagi powyzej 5 kg. Wtedy łatwo określić, w której skrzyni są fałszywe monety :-)

Obrazek użytkownika paparazzi

20-09-2021 [18:06] - paparazzi | Link:

Witam a czemu mojej odpowiedzi nie wstawiłeś?

Obrazek użytkownika mjk1

18-09-2021 [22:57] - mjk1 | Link:

Ula, takimi zagadkami Korwin tak fantastycznie Jabemu we łbie zakręcił, że ten do dzisiaj z Matrixa uwolnić się nie potrafi.
Rozwiązanie zaś jest proste jak budowa cepa.
Bierzesz z pierwszej skrzyni jedną monetę z drugiej dwie z trzeciej trzy itd.
Ważysz całość .
Gdyby wszystkie monety były prawdziwe całość ważyłaby 2 750 gramów. 
Jeżeli całość waży o dwa gramy mniej to fałszywe monety są w pierwszej skrzyni. Jeżeli o cztery gramy mniej to w drugiej itd.
Jeżeli jednak rogaty Cię okłamał i w więcej niż jednej skrzyni są fałszywe monety, to rozwiązanie już nie jest takie proste, co wcale nie znaczy, że niemożliwe do rozwiązania.
Spróbujesz tym razem ocalić swoją duszę? 
 

Obrazek użytkownika tricolour

19-09-2021 [18:50] - tricolour | Link:

@mjk

Tak. Wystarczy z każdej skrzyni brac dwa razy wiecej monet niż z poprzedniej. Z pierwszej jedną, potem dwie, cztery, osiem... Różnica w wadze pokaże nam w "jedynkach" zapisu binarnego wektora pobrań ze skrzyń, które skrzynie zawierają fałszywe monety.

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [01:52] - izabela | Link:

@ Ula Ujejska
W szkole podstawowej na koniec roku urządziliśmy konkurs dla dzieci,rodziców i nauczycieli. Zadania były następujące. (1) Po sześciu dniach równomiernego używania każdy wymiar kostki mydła zmniejszył się o połowę. Na ile dni starczy mydła przy tym samym trybie ( tempie) używania? (2). Ameba dzieli się przez podział i co sekundę z jednej ameby powstają dwie ameby. O godzinie 12 miałeś pół szklanki ameb. O której będziesz miał całą szklankę? (3) Tak dobrać stężenie soli w słoju z wodą aby jajko "  zawisło" w połowie słoja.Czyli  aby nie opadało na dno ani nie wypływało". Dzieciaki lepiej poradziły sobie z zadaniami niż rodzice i nauczyciele. Wygrały konkurs.

Obrazek użytkownika marsie

18-09-2021 [20:56] - marsie | Link:

/„Nie mamy dużej liczby zakażeń, ale wzrosty delikatne nie są. Od ostatniego miesiąca tydzień w tydzień utrzymują się na poziomie 20-25 proc”. - powiedział Adam Niedzielski w audycji  „Poranne rozmowy” w RMF FM. /

Aż się boję pytać w tak światowym gronie, ale minister mówi o liczbie zakażeń, pani Autorka zaś pisze o liczbie zgonów – a to przecież nie to samo?

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [01:58] - izabela | Link:

@ marsie
Bardzo słuszna uwaga, ale minister z właściwym sobie wdziękiem i brakiem precyzji   powiedział że choć  liczba zakażeń jest nieduża przyrost liczby zgonów utrzymuje się na poziomie 20- 25%.Doprecyzował to w następnym zdaniu.

Obrazek użytkownika Ryan

19-09-2021 [07:40] - Ryan | Link:

Cieszmy się życiem, bo życie ma termin ważności.
 

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [13:46] - izabela | Link:

@@@
Przepraszam napisałam bez sensu. Po 7 dniach równomiernego używania każdy wymiar kostki mydła zmniejszył się o połowę. Na ile dni wystarczy pozostała część? Czekam na odpowiedzi.

Obrazek użytkownika zbychbor

19-09-2021 [14:41] - zbychbor | Link:

Przez 7 dni zużyto 7/8 mydła, czyli wystarczy na 1 dzień, bo zostało 1/8 mydła.

 

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [17:24] - izabela | Link:

Własnie tak !!!!

Obrazek użytkownika paparazzi

20-09-2021 [18:03] - paparazzi | Link:

Do końca świata, tak mówi matematyka. Pozdrawiam.

Obrazek użytkownika Lech Makowiecki

19-09-2021 [15:50] - Lech Makowiecki | Link:

Pani Izabelo! Matematyka jest znacznie bardziej przydatna w życiu, niż się niektórym wydaje. Jeśli nie mamy twardych danych (dowodów), podeprzeć się zawsze można statystyką, logiką lub rachunkiem prawdopodobieństwa. Jeśli ktoś np. powie, że wszystkie partie dziś kradną - z pewnością ma rację. Ale gdy statystyka rozkładu afer wykazuje, że jedne kradną w 90%, a drugie tylko w 10% -  jest możliwość wyboru mniejszego zła... Pozdrawiam!

Obrazek użytkownika Jabe

19-09-2021 [16:02] - Jabe | Link:

Gdy zaś nie ma wiarygodnych statystyk?

Obrazek użytkownika u2

19-09-2021 [16:25] - u2 | Link:

"Gdy zaś nie ma wiarygodnych statystyk?"

To warto spojrzeć na rejtingi międzynarodowe. One nie kłamią. Łatwo porównać sytuację gospodarczą za czasów PO-PSL i teraz za czasów ZP.

Wystarczy nie kraść :-)

Obrazek użytkownika izabela

19-09-2021 [17:31] - izabela | Link:

@Lech Makowiecki
Pewien znajomy, tłumacz zadzwonił do mnie mówiąc:"zmierzyłem boiler w pasie i jego długość ale nie umiem obliczyć pojemności. Hydraulik też nie umie". "Zlituj się, to jest zadanie ze szkoły podstawowej."- odparłam. " Przestań się mądrzyć i licz"-  wściekł się. Cóż miałam zrobić, policzyłam. Hydraulik pomylił się w oszacowaniu o 50 litrów.

Obrazek użytkownika juur

19-09-2021 [18:02] - juur | Link:

"jest możliwość wyboru mniejszego zła" nie mogę się z tym zgodzić. Zło to zło bez względu na %. Nic nie ma takiej dynamiki wzrostu jak zło i 10% błyskawicznie robi się 90%. Ta droga prowadzi do katastrofy. Utwierdza tylko autorów tej strategii o słuszności wyboru. Wybranie niewiadomej daję szansę, że wybór nie będzie złem. Wybór mniejszego zła odbiera taką szansę.

Obrazek użytkownika tricolour

19-09-2021 [19:41] - tricolour | Link:

@juur

Ale, jak widać dla niektórych, mniejsze zło jest lepsze niż większe zło. Takim zabiegiem uwalniania się niektóry od absurdu, a złodziej (ten mniejszy) staje się kryształowo czysty.

Taki prosty zabieg, by kategorię zła rozpatrywać stosując kryterium "lepszy" leżące w obszarze dobra - i po kłopocie. Homo sovieticus wiecznie żywy.

Obrazek użytkownika juur

20-09-2021 [11:02] - juur | Link:

Trudno uwierzyć, że jest tu ktoś kto kto uważa, że dokonując uporczywie takich samych wyborów spodziewa się innego wyniku. Widać  większości odpowiada "mniejsze zło".