Dlaczego nie zniszczono tego statku?

  We wtorek, 23.03.2021, ogromny kontenerowiec wpadł na mieliznę w Kanale Sueskim.  Tkwi tam już od czterech dni.  Dowiadujemy się  {TUTAJ}:

  "W sobotę wieczorem ma się odbyć kolejna próba odblokowania Kanału Sueskiego. Trwają przygotowania do próby przemieszczenia gigantycznego kontenerowca, który stanął niemal w poprzek kanału blokując kluczową dla światowej żeglugi drogę wodną. Japoński właściciel statku twierdzi, że jeszcze dziś uda się odblokować kanał.
Firma, której zlecono akcję ratowania 400-metrowego kontenerowca Ever Given, jest bardziej ostrożna i mówi o "dniach czy nawet tygodniach", potrzebnych do odblokowania kanału.".

  W portalu Parkiet.com {TUTAJ} ukazał się artykuł "400 mln USD na godzinę – koszt blokady Kanału Sueskiego".  Rzeczywiście - przez Kanał Sueski przepływa ok. 10% transportu morskiego na świecie.  W tej chwili w gigantycznym korku tkwi ponad 300 statków.  Dla mnie jest rzeczą kompletnie niezrozumiałą - po co wszyscy starają się ratowac ten kontenerowiec?  Wartość owego statku wraz z ładunkiem jest wielokrotnie mniejsza niż koszt jednego dnia przestoju Kanału Sueskiego,  Po stwierdzeniu, iż nie da się go szybko ściagnąc z mielizny, trzeba było rozpirzyć go w drobny mak przy użyciu ładunków wybuchowych.  Powstałe mniejsze kawałki można by w krótkim czasie usunąć.  Zamiast ściągać wciąż nowe holowniki, koparki i pogłębiarki należy się zwrócić do specjalistów od wyburzania domów metodą wybuchów.

  Wyszłoby to dużo taniej niż cała ta akcja ratunkowa,



Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika tricolour

27-03-2021 [19:04] - tricolour | Link:

Zabić chorego też jest taniej niż leczyć. Podejrzewam, że w sprawie statku ludzie mogą kierować się podobną niegospodarnością

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

27-03-2021 [19:19] - NASZ_HENRY | Link:

Za dużo filmów katastroficznych Pani ogląda ☺☻
 

Obrazek użytkownika elig

27-03-2021 [22:09] - elig | Link:

Oprócz filmów katastroficznych widziałam też wiele nagrań z operacji wyburzania wielkich [większych od tego statku] konstrukcji oraz wieżowców.  Przy odpowiednim rozłożeniu ładunków składały się one w przewidziany z góry sposób, a usuniecie ich resztek nie sprawiało problemów.  Czemu nie można zastosować tej metody do statku, który ugrzązl na mieliźnie?

Obrazek użytkownika tricolour

27-03-2021 [22:37] - tricolour | Link:

Już Pani napisałem - chorych taniej zabijać, nie leczyć. Nie dośc, że zarobilibyśmy składki emerytalne, to nie wydalibyśmy grosza na często drogie zabiegi i nie przemęczylibyśmy personelu. Czysty zysk.

A jednak nie zabijamy tylko leczymy. Może nie wszystko opiera się na rachunku? O tym Pani nie pomyślała?

Operacje wyburzania prowadzi się na rzeczach niepotrzebnych, które już nikomu nie będą służyły lub są wręcz niebezpieczne (widzi Pani analogię, do której wracam?). W przypadku kontenerowca, to wiezie on rzeczy potrzebne, już pewnie opłacone. Poza tym sa ludzie, którzy się nie poddają... wiem, ewenement, trudny do wyobrażenia.

Obrazek użytkownika Jabe

27-03-2021 [22:53] - Jabe | Link:

Uprzątanie gruzu trwa.

Obrazek użytkownika Adam66

28-03-2021 [00:00] - Adam66 | Link:

Problem nie jest natury technicznej tylko politycznej i finansowej. Trzeba ludziom życie utrudniać, to się utrudnia, podnosząc ceny na wszystkie towary, które nawet tego kanału nie widziały.  Ale, wicie rozumicie, kanał zablokowany to ceny idą w górę. I o to w tym wszystkim chodzi, żeby nam, maluczkim, dać po kieszeni pod każdym pozorem... 

Obrazek użytkownika Czesław2

28-03-2021 [09:09] - Czesław2 | Link:

Na portalach ekonomicznych i giełdowych jest ciężki płacz i narzekania nie wtedy, gdy ropa droga, przeciwnie, gdy bardzo tania.

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

28-03-2021 [08:26] - NASZ_HENRY | Link:

Już się wziąłem za tłumaczenie ale pomyślałem, że zostawię temat temu @zgdyni to będzie mógł się wykazać ☺☻

 

Obrazek użytkownika Marek1taki

27-03-2021 [22:33] - Marek1taki | Link:

Nie wiem co wiezie, ile trwałby rozładunek, czy odciążenie pozwoliłoby go odholować, więc rozwalenie i oczyszczenie kanału jawi się jako rozwiązanie do rozważenia.

Obrazek użytkownika Trotelreiner

28-03-2021 [08:43] - Trotelreiner (niezweryfikowany) | Link:

Igor Janke miał rację wywalając swojego czasu @elig z s24.
Motywował to wtedy...niezmierzoną głupotą tej blogerki...ale po płaczliwych protestach i prośbach...oddał jej blog.
Co gorsza,ona to proponuje powaznie...

Obrazek użytkownika jazgdyni

28-03-2021 [09:21] - jazgdyni | Link:

Trzeba rzeczywiście być prostym chłopem, albo, nie daj Boże, polskim ekonomistą, by takie bzdury mówić.

To ktoś, kto nie ma pojęcia o
- ewentualnych uszkodzeniach kanału i koniecznego przeglądu i certyfikacji;
- nie ma pojęcia ile sam taki statek kosztuje;
- nie ma pojęcia ile 20 000 pełnych kontenerów może być warte;
- co to są towarzystwa klasyfikacyjne, asekuracje i reasekuracje;
- nie wie o ryzyku skażenia środowiska;
- nie wie o żądaniach innych armatorów
- itd, itp, i tysiąc innych spraw za dobre 100 miliardów.

Po co takie kocopały publikować? Głupiejemy coraz bardziej?

Obrazek użytkownika sake3

28-03-2021 [12:18] - sake3 | Link:

@Jazgdyni.....I po co Pan w ogóle cośkolwiek tłumaczy!Nie czuje się Pan w tym gronie znawców spraw morskich,ba nawet ekspertów zakompleksionym i malutkim robaczkiem? Cóż znaczy Pańska znajomość problemów i praca na morzu wobec takiego ,,morza intelektu'' jak tu zaprezentowano. 

Obrazek użytkownika Marek1taki

28-03-2021 [13:46] - Marek1taki | Link:

Proszę się nie unosić tylko opowiedzieć jak się taki statek rozładowuje w takiej sytuacji. Wszystko wskazuje, że to celowa opieszałość. Jak Hamsin posypie piaskiem to kanał będzie jeszcze płytszy.

Obrazek użytkownika jazgdyni

28-03-2021 [19:35] - jazgdyni | Link:

Rozładunek, raczej tutaj częściowy, czyli tak zwany odlichtunek jest tutaj operacyjnie dosyć ciężki, ale nie niemożliwy. Na co by się zdecydowali? Odstawiać zdjęte kontenery na brzeg? Wątpię, że właściciele ładunku na to by się zgodzili. Pozostaje STS - ship to ship. Czyli kilka małych feederow tak po jakieś 1000 TEU oraz wielki pływający dźwig biorący z wysokości 40-stopowy kontener. Problem - jak to wszystko odpowiednio w kanale pomieścić, by dobrze pracowało. Przeładunek jednego kontenera to z max szybkością nie mniej niż 5 minut. Czyli ledwie 12 na godzinę, czyli załadowanie takiego jak napisałem feedera to 83 godziny. A ten Evergreen tajwański ma 18 tysięcy kontenerów na sobie, mniej niż połowa na pokładzie i pewnie z parę tysięcy sztuk trzeba by rozładować, by statek się nieco podniósł. A to w sumie 3 - 4 tygodnie operacji.
Mistrzami takich sytuacji są Holendrzy i pewnie pójdą w oceaniczne holowniki i wypłukiwanie strumieniowe materiału dna kanału dużymi pompami. Zagrożenia - statku na mieliźnie nie można wygiąć w osi poziomej, albo, nie daj Boże złamać go poprzecznie. To operacja kryzysowa o najwyższym stopniu komplikacji i mega kosztach.
Biden w USA, Unia pokazała swoją tandetę, pandemia i Chiny knują plus Niemcy z Rosją. a tu jeszcze kanał zablokowany (12% światowego handlu). Czy to mozliwe, że naraz wszystko się tak wali i nieszczęście goni nieszczęście? Nie wiem. Ale w sumie skutki tego wszystkiego będą fatalne dla wszystkich ludzi.

Obrazek użytkownika Marek1taki

28-03-2021 [22:29] - Marek1taki | Link:

Dziękuję. Ciekawe. Półtora tygodnia już stracone. Lepiej żeby wzięli się do roboty. Swoją drogą można napisać kilka scenariuszy wychodząc z tego punktu do kaskady zdarzeń.

Obrazek użytkownika Ptr

28-03-2021 [21:00] - Ptr | Link:

To już kolejny dowcip jaki dziś słyszałem. Ten pierwszy był o tym jak ludzie dziś spali godzinę dłużej ( wg. zegara). 
Ewentualnie zdjac kilkadziesiąt kontenerów z dziobu , ale chyba nie ma takiego helikoptera. 
Może to akcja i tak ma być, aż ceny ropy wzrosną. 
 

Obrazek użytkownika Ptr

28-03-2021 [21:09] - Ptr | Link:

Ale możliwy jest jeszcze jeden scenariusz. Duzi gracze grajacy na spadki i wzrost ropy.

Obrazek użytkownika Marek1taki

28-03-2021 [22:30] - Marek1taki | Link:

O! Zwłaszcza po niedawnej sytuacji gdy dopłacano by kupić ropę zysk z machinacji spektakularny.

Obrazek użytkownika jazgdyni

29-03-2021 [04:57] - jazgdyni | Link:

A to by wskazywało na brudne łapy Moskwy, bo to oni zarobią najwięcej, jak ropa zacznie szaleć.

Obrazek użytkownika Ptr

29-03-2021 [20:54] - Ptr | Link:

Lub amerykańką blokadę handlu Chiny- Wschód-Europa. czyli działanie antychńskie. Jeżeli tam plywaja tysiace statkow i nigdy to sie nie zdarzało to dziwne ,że się zdarzyło. Ale może były podobne przypadki wcześniej. ???

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

29-03-2021 [08:02] - NASZ_HENRY | Link:

UFF udało się bez wysadzania i rozładowywania. Holowniki ściągnęły kontenerowiec do kanału ;-) Najprostsze rozwiązania są najlepsze ☺☻
 

Obrazek użytkownika elig

29-03-2021 [11:41] - elig | Link:

 No cóż, załóżmy optymistycznie, że już jutro normalna żegluga na Kanale Sueskim zostanie wznowiona.  To by oznaczało, że jej blokada trwała równo tydzień.  Według szacunków portalu Parkiet, kosztowała ona 67 MILIARDÓW dolarów.  Do tego dochodzą koszty samej akcji ratunkowej.  Ten uratowany kontenerowiec kosztował prawdopodobnie ok. 70 MILIARDÓW USD.  Trochę drogo.

Obrazek użytkownika sake3

29-03-2021 [12:04] - sake3 | Link:

Nie uwzględniła Pani kosztów akcji oczyszczania Kanału Sueskiego po wybuchu i przystosowania do przyjmowania statków.

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

29-03-2021 [12:09] - NASZ_HENRY | Link:

Wszyscy patrzyli na kontenerowiec a w jego cieniu Iran i Chiny podpisały umowę o "kompleksowym partnerstwie strategicznym" na okres 25 lat.
Dopiero będzie się działo ☺☻
 

Obrazek użytkownika Marek1taki

29-03-2021 [20:13] - Marek1taki | Link:

Takie sprawy polityków i dziennikarzy nie interesują. Może gdyby podpisali skacząc ze spadochronem.

Obrazek użytkownika Marek1taki

29-03-2021 [20:16] - Marek1taki | Link:

Proste rozwiązania są najlepsze ale trzeba je zastosować. Wiadomo skąd takie opóźnienie tych działań? Może zaczęli od spuszczenia powietrza w kołach?

Obrazek użytkownika jazgdyni

29-03-2021 [08:55] - jazgdyni | Link:

No to się napracowali i zrobili. A byli tacy, co już chcieli w statek w powietrze wysadzać.

https://www.nbcnews.com/news/world/suez-canal-ship-ever-given-partially-refloated-after-huge-effort-n1262299

Obrazek użytkownika tricolour

29-03-2021 [09:01] - tricolour | Link:

A można było tak z pięćset kiloton do środka i rozpirzyć złom na proch, potem zasypać krater, pozbierać szczątki, zdekontaminować otoczenie i naprawić kanał. 

A tak wzięli i zrobili w ciszy i skupieniu, żadnego fajerwerku. Dziady.