Jeszcze mniej zależni od Rosjan

Dziś miał miejsce kolejny krok na drodze uniezależniania się gospodarczego Polski od „Wschodniego Brata”. Po inwestycjach w rozszerzanie dywersyfikacji dostaw gazu: rozbudowę gazoportu w Świnoujściu, budowę norwesko-duńsko-polskiego gazociągu Baltic Pipe, projektu pływającego terminala LNG w rejonie Zatoki Gdańskiej czy rozbudowy sieci dystrybucyjnej gazu, uniezależniających nas całkowicie od importu błękitnego paliwa z Rosji, podpisana została umowa w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Inwestycję „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, czyli przekop przez Mierzeję Wiślaną, kosztem 992,7 mln zł, wykona polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix. Na wykonanie zadania ma 32 miesiące od dziś. Oznaczać to więc będzie, że zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić w lutym 2022 r.
Najważniejsze, że przekop pozwoli na odzyskanie swobody żeglugi w rejonie Zalewu Wiślanego, do tej pory przez długie lata kontrolowanej przez Rosję, do której należy północna część Mierzei Wiślanej (sięgająca po Cieśninę Piławską, łączącą Zalew Wiślany z otwartym Bałtykiem).
To Rosjanie bowiem dyktują w praktyce warunki żeglugi w tym rejonie. Wystarczy krótki rzut oka na mapę, by zorientować się, że Zalew Wiślany, oddzielony jest długą na niemal 100 km (i szeroką na 1-2 km) Mierzeją Wiślaną, od otwartego akwenu Bałtyku.
Przypomnijmy, że choć prawo międzynarodowe przewiduje możliwość swobodnej żeglugi na tego typu akwenach statkom wszystkich bander to jednak Rosjanie zakazywali użytkowania tego akwenu przez jednostki bander innych niż rosyjskie i polskie. Zaś tym ostatnim mogli odmówić zgody na rejsy ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Polsko-rosyjska umowa z 2009 r., podpisana przez rząd Donalda Tuska, przedłużona następnie w 2014 r. na kolejne pięć lat de facto utrzymała to dotychczasowe, niekorzystne dla strony polskiej, status quo.
Dopiero obecny rząd, po latach przedziwnej niemocy poprzednich, zdecydował się zmienić ten niekorzystny dla naszego kraju stan rzeczy. Stąd pomysł przekopu. Warto przy tym podkreślić, że inwestycja nie tylko umożliwi swobodną żeglugę na wodach Zalewu Wiślanego. Może się bowiem jednocześnie przyczynić do wzmocnienia pozycji portu w Elblągu, do tej pory wykorzystywanego gospodarczo w stosunkowo niewielkim stopniu.  Inwestorem całego przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni.
Obejmuje ono budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym (ma zostać wybudowana w połowie 2021 r.). Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości.
Jak ocenił podczas dzisiejszej uroczystości podpisania umowy rozpoczęcia inwestycji minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk: - Otwarcie dostępu do Zalewu Wiślanego było dla nas priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, że ta inwestycja powinna być zrealizowana. Mówiono, a dziś ta inwestycja staje się faktem.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika krzysztofjaw

05-10-2019 [12:47] - krzysztofjaw | Link:

Świetne przedstawienie korzyści. Dodałbym może poza treścią niniejszego postu: budowę Mierzei Wiślanej, Trójmorze. 
Pozdrawiam

Obrazek użytkownika Jęzory Pasiukowski

05-10-2019 [17:41] - Jęzory Pasiukowski | Link:

Jestem zapiekłym pisiorem, cieszą mnie sukcesy opisane w notce Pana Pawlaka, którą tak łaskawie i wcale nie protekcjonalnie, Pan ocenił.  Ale coś mi, kurczę, umknęło i wg Pana umknęło Panu Pawlakowi. Mianowicie, kiedy to rząd powołał (wybudował/usypał) Mierzeję Wiślaną? 

Obrazek użytkownika mjk1

05-10-2019 [14:07] - mjk1 | Link:

„Rosjanie zakazywali użytkowania tego akwenu przez jednostki bander innych niż rosyjskie i polskie. Zaś tym ostatnim mogli odmówić zgody na rejsy ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska”.
Proszę więc wymienić przynajmniej jeden taki przypadek, kiedy za rządów PiS, jednostce pod polską banderą, Rosjanie odmówili rejsu ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Pan Krzysztof Jaworucki na pewno pomoże, ostatecznie co dwie głowy to nie jedna.
Poza tym, jak Rosjanie zakazywali użytkowania tego akwenu wszystkim z wyjątkiem nas, to każdy normalny na naszym miejscu skakałby pod niebiosa i będąc monopolistą robił kokosowe interesy a nie wydawał forsę na jakiś niepotrzebny przekop

Obrazek użytkownika Marek1taki

06-10-2019 [08:06] - Marek1taki | Link:

Nie tylko, że mniej od Rosjan ale w tym wypadku nie kosztem jeszcze większego uzależnienia od innych wielkich braci.
Nawiasem mówiąc przekop mierzei jest dowodem jak nic nie warte są sojusze, umowy i instytucje międzynarodowe.
Należymy do NATO a jak przyjdzie przepłynąć przez cieśninę Piławską do nic z tego nie wynika. Nic innego w każdym razie niż na morzu Azowskim.
NATO nas przez 30 lat rozbroiło a teraz zbroi pod własne potrzeby fałszywie już w nazwie określane wschodnią flanką.

Obrazek użytkownika sidi1975

10-10-2019 [19:49] - sidi1975 | Link:

Ileż jeszcze rząd PIS będzie musiał naprawiać błędów po rządach PO-PSL, tyle co niekorzystnych umów dla Polski zostało podpisanych za czasów Tuska to za coś takiego powinien stanąć przed Trybunałem Stanu.