Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw niezbędne

Zakończone w tym tygodniu 26. Forum Gospodarcze Welconomy Forum w Toruniu to 30 debat dotyczących przede wszystkim gospodarki, choć nie tylko, z najważniejszymi gośćmi podczas inaugurującej wydarzenie sesji plenarnej.
Jej uczestnicy – politycy i ekonomiści podsumowali sto lat polskiej niepodległości (obrady odbywały się pod hasłem „Niepodległa - nowe wyzwania”). Jednak dyskusję zdominowała próba wyznaczenia najważniejszych wyzwań na przyszłość. Jej uczestnicy zaliczyli do nich m.in. walkę ze smogiem, gospodarkę odpadami, cyberbezpieczeństwo i innowacyjność.
- Najważniejszy cel Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju to przestawienie polskiej gospodarki na tor innowacyjności. Polska w 2017 r. przeznaczyła 1,03% PKB na badania i rozwój. Cel na 2020 r. to 1,7% PKB – poinformował minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Ponadto została wprowadzona ulga B+R, z której w  2017 r. skorzystało ponad 1000 przedsiębiorców. - To dwa razy więcej niż w pierwszym roku jej obowiązywania. Suma odliczeń - blisko 600 mln zł - była trzykrotnie większa. Firmy korzystające z ulgi wydały na prace B+R blisko 2 mld zł, a zapłaciły przy tym prawie 111 mln zł mniej podatku - dodał Kwieciński.
Inny uczestnik sesji plenarnej, minister środowiska, Henryk Kowalczyk, mówił m.in. o realizowanym obecnie programie „Czyste powietrze”. Przypomniał, że wg badań CBOS ponad dwie piąte Polaków ocenia, że smog jest poważnym problemem w okolicy, w której mieszkają, w tym dla 17 proc. - bardzo poważnym. W opinii ministra potwierdza to fakt, że zainteresowanie programem rośnie z każdym miesiącem. - Do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska wpłynęło ponad 35 tys. wniosków na kwotę ponad 567 mln zł – dodał Kowalczyk. Ponadto prowadzony przez Państwowy Instytut Ochrony Środowiska od początku roku bieżący monitoring stanu powietrza zapewnia nie tylko bieżącą informację na temat jakości powietrza w poszczególnych regionach, ale też możliwość sprawdzenia prognoz na kolejne trzy dni – ocenił minister.
Na temat innowacyjności oraz roli etyki w biznesie dyskutowano także w panelu „Innowacyjność dla zrównoważonego rozwoju”. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy. - Biznes może być etyczny i innowacyjny zarazem – uważa jeden z nich, dr Robert Sroka, ze spółki Abris Capital Partners (ACP). – To nie moda, a konieczność. Bowiem inaczej przedsiębiorca myśląc o swym biznesie długofalowo nie rozwinie go odpowiednio. Oszukując klientów nie osiągniemy wystarczającego stopnia rozwoju firmy. Kupując spółki nie możemy pominąć przeprowadzenia wobec nich badania due dilligence. W przekonaniu Sroki etyka i biznes powinny iść ramię w ramię już na poziomie wstępnych procedur sprawdzających daną firmę pod kątem jej faktycznej wartości przy podejmowaniu decyzji o jej ewentualnym przejęciu.
Z kolei w panelu „Media i gospodarka – czy jedziemy tym samym torem?” w gronie przedstawicieli świata biznesu i mediów debatowano nad budową dobrych i etycznych relacji między obiema sferami. - U nas nie zajmujemy się oceną i komentarzem. Przekazujemy suche fakty dla naszych czytelników. Trafiamy do naszych odbiorców właśnie tym, że jest to przekazywanie suchych faktów, czystej i rzetelnej wiedzy bez naszych własnych ocen - przedstawił specyfikę pracy agencji informacyjnej zastępca redaktora naczelnego agencji ISBnews Lesław Kretowicz. Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” pokazał rolę mediów w opisie polskich marek i błędy przy tym popełniane. - Brak zainteresowania mediów to jeden z podstawowych problemów z jakimi się spotykamy w naszej działalności. Małe i średnie firmy są bowiem zdane na zaciekawienie mediów. Nie do końca zgodził się z nim Hubert Biskupski, zastępca redaktora naczelnego „Super Biznesu” (dodatku do SuperExpressu) - Media są przedsiębiorstwami, które także działają na rynku i muszą przedstawiać interesujące z punktu widzenia odbiorcy informacje.
- Zastanawia mnie dlaczego w promocję marki polskiej wódki za granicą nie włączają się polscy politycy. Ich szkoccy, włoscy czy francuscy odpowiednicy nie mają oporów przed publicznym z pojawianiem się ze szklaneczką whisky, lamką wina, szampana czy kieliszkiem koniaku, oczywiście narodowej produkcji – mówił podczas debaty nt. przyszłości polskiej branży spirytusowej Witold Włodarczyk, szef Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Mamy tylko trzy chronione oznaczenia geograficzne dotyczącej polskiej wódki. Tymczasem we Francji są 54 oznaczenia geograficzne alkoholi, w Niemczech 34. Po tym widać jaka dzieli nas przepaść w kwestii dbania o swoje trunki narodowe - dodała Elżbieta Kwiecińska – Prysłopska - Executive Director w Stowarzyszeniu Polska Wódka.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

23-03-2019 [09:40] - Marek1taki | Link:

Rozmawiając z ludźmi o zanieczyszczeniu powietrza spotkałem się z czterema niezależnymi i w pełni zbieżnymi poglądami na ten temat. Wszyscy rozmówcy byli zdania, że pogorszenie się sytuacji w mniejszym stopniu odpowiada obecnie palenie śmieci, a w większym wprowadzenie do użycia innowacyjnych piecyków na paliwa stałe. Tych dotowanych. Dzieje się tak z powodu sterowania spalaniem i dążeniem do spalania w niskich temperaturach, co powoduje niepełne spalania, niską temperaturę dymu, a na koniec włącza się wentylator i wyciąga zanieczyszczenia stałe. Zimny dym snuje się i opada zamiast rozpraszać się w atmosferze. Odnotowuje się większe zanieczyszczenie, bije na alarm, montuje kolejne rzekomo ekologiczne i innowacyjne rozwiązania. Trzecia sprawa to jakość węgla.
Dziwni ludzie czy władze sabotują?

Obrazek użytkownika Zunrin

23-03-2019 [11:45] - Zunrin | Link:

Po pierwsze - innowacyjności nie da się zadekretować. Dwa - temat zanieczyszczenia powietrza w sumie jest bardzo szeroki i obejmuje ubóstwo energetyczne, braki w inwestycjach na ciepło systemowe, wiele lat drogich rozwiązań i promowanie dziwnych rozwiązań. Plus jeszcze cała masa bajerów typu zabudowa w miejscach z utrudnionym naturalnym przewietrzaniem bądź blokowanie tego przewietrzania.
A swoją drogą ciekawy dobór "fachowców" - ACP umoczony w aferę Getback mówi nam jak postępować...

Obrazek użytkownika Roz Sądek

23-03-2019 [13:38] - Roz Sądek | Link:

Ludzie mówią też, że te innowacyjne kotły odbierają krowom mleko, a zimny dym z nich lada chwila spowoduje globalne oziębienie.

Obrazek użytkownika Jabe

23-03-2019 [23:29] - Jabe | Link:

Co zjedli i wypili to ich.

Obrazek użytkownika Leonardo

25-03-2019 [10:46] - Leonardo | Link:

Najważniejszy cel Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju to przestawienie polskiej gospodarki na tor innowacyjności.I zainteresowani mediów tym tematem .

Obrazek użytkownika sidi1975

25-03-2019 [10:55] - sidi1975 | Link:

I gdzie w tej całej promocji naszych rodzimych towarów miejsce na powiedzenie "DOBRE BO POLSKIE"? Bardzo dobrze, że odbywają się takie spotkania jak Forum Gospodarcze Welconomy w Toruniu jest szansa, że słowa zostaną zamienione w czyny.

Obrazek użytkownika Natalia Wybicka

25-03-2019 [11:26] - Natalia Wybicka | Link:

Jak widać wyzwań co niemiara. Byleby tylko na dyskusjach i debatach się nie skończyło, a ich wymierne skutki można było oglądać w realnej rzeczywistości.

Obrazek użytkownika ŁukaszP

25-03-2019 [17:35] - ŁukaszP | Link:

Wygląda na to, że politykom i mediom niezbyt mocno zależy na promowaniu polskiej marki, a szkoda, bo mamy się czym pochwalić!  

Obrazek użytkownika haczyk

26-03-2019 [09:02] - haczyk | Link:

Nie wypromują się nasi niestety, a jak z kielichem to po cichu żeby nie wylazło, a nie tam do reklamy.

Obrazek użytkownika Kacper Głowacki

27-03-2019 [22:56] - Kacper Głowacki | Link:

Już był jeden taki polityk, a nawet prezydent co w pewnym stopniu reklamował wódkę, a raczej skutki uboczne. Wiec lepie aby tego nie robili bo wstyd pozostał.