Skończyć z monopolem – i co dalej?

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jeszcze w tym roku ma przedstawić założenia nowego panelu badawczego. Ten projekt ma przełamać monopol Nielsena – wiele osób ma nadzieję, że telemetria w Polsce stanie się z tego powodu bardziej przejrzysta. Przestrzegam jednak przed pułapką: badania Nielsena nie powinny być punktem odniesienia dla tej inicjatywy. Chodzi o to, by reklamodawcy, media i konsumenci otrzymali nową jakość – coś, na co w obecnym układzie nie ma szans.
Zarzuty padające pod adresem Nielsena, przede wszystkim ze strony TVP, zasługują na poważną dyskusję. I dobrze, że przedstawiciele firmy badawczej podejmują od pewnego czasu rękawicę, przedstawiając swoje argumenty – ostatnio podczas debaty, zorganizowanej przez Instytut Staszica. Dodam tylko, że niepotrzebnie Nielsen broni się przed audytem zamówionym przez publiczną telewizję. Kwestionowanie jego wiarygodności jeszcze przed rozpoczęciem badania to wizerunkowy strzał w stopę.
Odkąd z rynku zniknął OBOP ze swoimi badaniami, brak jest porównania dla danych przedstawianych przez Nielsena. Wbrew pozorom, nie jest to wygodne dla nikogo. Ci, którzy zarzucają badaniom tej firmy nierzetelność, nie dysponują wiarygodnymi alternatywnymi badaniami, reklamodawcy nie mają skali porównawczej, a sam Nielsen też może tylko zapewniać, że wszystko jest realizowane zgodnie ze sztuką. Jeśli Krajowa Rada faktycznie uruchomi swój projekt, sytuacja się zmieni.
Docelowo panel badawczy KRRiT ma obejmować telewizję, radio i internet – czyli być dla uczestników rynku o wiele bardziej użyteczny, niż obecne badania. Sama telemetria daje obraz tylko wycinka rynku reklamowego. Słuchalność radia mierzona jest zwykłymi wywiadami telefonicznymi (a to bardzo ułomne narzędzie), a i w sferze badań sieci pozostało dużo do zrobienia. I to na tym, by jak najszybciej skonstruować taki panel, powinna skupić się Rada.
Nie wiem, czy w tym kierunku pójdzie aktywność tej instytucji. Rada – co naturalne – w swojej aktywności dąży do konsensusu. Jest to zrozumiałe, gdy idzie o kształtowanie rynku medialnego, na którym musi się znaleźć miejsce dla wielu podmiotów. Jednak nowa jakość w telemetrii nie jest kwestią, którą da się rozstrzygnąć przy jakimś okrągłym stole. Nie wyobrażam sobie, by przewodniczący Kołodziejski zaprosił przedstawicieli Nielsena, Netii, publicznych mediów i prywatnych nadawców i ogłosił, że poszukuje optymalnego modelu wiarygodnych badań oglądalności. To nie Krajowa Rada ma wysłuchać sugestii poszczególnych grup interesów i na podstawie tego koncertu życzeń kształtować projekt. Powinno być dokładnie odwrotnie: to nowoczesny, przydatny i potrzebny projekt badawczy ma przeorać rynek. Zmienić świadomość nadawców, skończyć z wygodą domów mediowych, pokazać wiarygodne dane.
Zabetonowanie rynku badań jest dla wielu podmiotów wygodne. Klient – reklamodawca – musi brać, co mu oferują. Domy mediowe nie wysilają się, by przełamać istniejący stan rzeczy, co widać na przykładzie utrzymywania archaicznej grupy komercyjnej (wykluczającej w praktyce osoby powyżej 50. roku życia jako nieatrakcyjne dla reklamodawców). Z wielkich nadawców tylko TVP mocno opowiada się za zmianą rzeczywistości – oczywiście ze względu na własne zagrożone interesy. Krajowa Rada nie może więc oczekiwać, że jej inicjatywa spotka się z aplauzem wszystkich zainteresowanych. Powiem więcej: gdyby się spotkała, oznaczałoby to, że nie rozwiąże żadnego z problemów.
Firmy mają prawo wiedzieć, czy wydają swoje pieniądze efektywnie, czy też biorą udział w „ustawce” – ty udajesz, że płacisz za skuteczne dotarcie, a oni udają, że to dotarcie tobie zapewniają. I jeśli KRRiT ma wziąć pod uwagę czyjś interes, to właśnie interes tych, którzy inwestują swoje pieniądze w akcje reklamowe. Oni mają prawo do uczciwej informacji i do korzystania z narzędzi, które pozostawią jak najmniejszy margines wątpliwości.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Jabe

06-10-2018 [08:22] - Jabe | Link:

Jedno jest pewne – pieniądze zostaną wydane.

Obrazek użytkownika Jan1797

07-10-2018 [12:48] - Jan1797 | Link:

Przysłuchując się zawodowej loży szyderców w miejscu pracy stwierdzono; można
było bezdyskusyjnie a resortowo zrezygnować z funkcji badawczej OBOPu w 2011 roku?
To taką samą decyzją można przywrócić OBOP jako jeden z trzech ośrodków badań
oglądalności bo gdzież był UOKiK w 2011. Warto odnotować, monopoliści pojęli tak inicjatywę;
http://www.dlahandlu.pl/detal-...
Ta praktyka, odbiła się szerokim echem w Brukseli; http://www.dlahandlu.pl/detal-...
No może troszeczkę przesadziłem, w każdym bądź razie trzymają rękę na zadzie;-)).
Pozdrawiam Jan.

Obrazek użytkownika kornel

08-10-2018 [11:03] - kornel | Link:

Nielsen traci grunt pod nogami. Doskonale.

Obrazek użytkownika Jan Sobolewski

08-10-2018 [11:18] - Jan Sobolewski | Link:

Audyt u Nielsena -tak
Nowy panel badawczy KRRiT obejmujący tv, radio i Internet-tak
Tylko czemu tak dlugo to trwa, gadanie zamiast działania???

Obrazek użytkownika Baca

08-10-2018 [11:19] - Baca | Link:

Bardzo dobra informacja. Nielsem manipuluje danymi, co podoba się części spółek, które na podstawie tejże grupie badanych budują ofertę. Reszta (jak na przykład TVP) ma bardziej rozwiniętą grupę odbiorców, której spora część nie jest brana pod uwagę przy badaniach Nielsena. Model ten istnieje od prawie 30 lat, a nie znam branży, która przez ten okres nie dokonała zmian. Tak samo powinno być przy kryteriach badania rynku odbiorców. Niech rada bierze się do roboty, bo ludzie chcą wiedzieć, jak na prawdę wygląda podział. 

Obrazek użytkownika sidi1975

08-10-2018 [12:51] - sidi1975 | Link:

Przyda się nowa jakość w telemetrii by został wprowadzony optymalny model wiarygodnych badań oglądalności. Za dużo w ostatnim czasie padło zarzutów pod adresem Nielsena głównie ze strony TVP ale nie tylko, co podważa wiarygodność przeprowadzanych przez Nielsena badań.

Obrazek użytkownika AndrzejRadomski

08-10-2018 [12:59] - AndrzejRadomski | Link:

Nareszcie Nielson  trochę ze stopuje w   manipulacjach  co do oglądalności - bo jest zagrożony . TVP ma o wiele  większą skalę procentową  oglądalności ale się  tego nie  bada  . 

Obrazek użytkownika Jabe

08-10-2018 [17:43] - Jabe | Link:

Skąd wiadomo, jaką rzeczywistą oglądalność ma TVP?

Obrazek użytkownika Irek

08-10-2018 [13:24] - Irek | Link:

Dane Nielsena są zmanipulowane, zaniżają rzeczywistą widownię telewizji publicznej. Nielsen ma monopol, jest organizacją, która „towarzyszy” telewizji praktycznie od początku jej powstania. To nie jest dobre, że nie ma żadnej konkurencji. Być może problem z badaniami rozwiąże dopiero nowy podmiot na rynku.

 

Obrazek użytkownika Jabe

08-10-2018 [17:38] - Jabe | Link:

Skąd wiadomo, że są zmanipulowane? Czy wiadomo, że te nowe nie będą? To może być drugi CBOS.

Obrazek użytkownika Jan1797

08-10-2018 [19:21] - Jan1797 | Link:

Jeżeli badania Nielsena są wiarygodne to skąd opór przed audytem?; https://www.wirtualnemedia.pl/...
Rozumiem, zgodnie z prawem o miarach, jak każdy inny zainstalowany na terenie RP miernik telemetryczny
Nielsena podlega legalizacji pierwotnej i ponownej?

Obrazek użytkownika Jabe

08-10-2018 [20:30] - Jabe | Link:

Racja.

Obrazek użytkownika Jan1797

08-10-2018 [21:50] - Jan1797 | Link:

Przykro mi Jabe, sądzę Nielsen się myli, nie doczytałeś dokładnie, badanie Nielsena oparte jest
na pięciu tysiącach odbiorców, tymczasem KRRiT posiada dane telemetryczne od miliona odbiorców.
Stąd wiedza, że coś nie teges z badaniami z N;-))
https://www.wirtualnemedia.pl/...
Ale dziękuję, pierwszy raz się zgodziliśmy, pozdrawiam.

Obrazek użytkownika ŁukaszP

08-10-2018 [15:26] - ŁukaszP | Link:

Mając firmę chciałbym wiedzieć czy kasa jaką inwestuję w reklamę dociera do jak największej liczby odbiorców. Mamy XXI wiek i wstyd, że dopiero teraz pojawiają się pomysły z założeniem nowego panelu badawczego! Brak możliwości weryfikacji danych Nielsena sprawia, że wyniki przez nich przedstawiane, odczytywane są często z przymrużeniem oka. Wiarygodność i rzetelność, a nie chęć zysku powinna wyznaczać jakość dzisiejszej telemetrii i każdy nadawca powinien o to zadbać.

Obrazek użytkownika Kacper Głowacki

08-10-2018 [16:29] - Kacper Głowacki | Link:

Monopol w tym przypadku nie jest dobrym rozwiązaniem. Niechaj KRRiT wprowadzi swoje badania i przynajmniej będzie jakieś porównanie. Sam brałem kiedyś udział w badaniu nt słuchania radia i dla mnie osobiście takie badania są mało wiarygodne. 

Obrazek użytkownika Natalia Wybicka

09-10-2018 [07:29] - Natalia Wybicka | Link:

Monopol w żadnej dziedzinie nie jest dobry. Im więcej podmiotów badawczych, tym większa możliwość porównania, a co za tym idzie, większa wiarygodność wyników. Chodzi tylko o to, by badania były prowadzone rzetelnie.

Obrazek użytkownika Alicja P.

09-10-2018 [08:33] - Alicja P. | Link:

Nielsen i domy mediowe zaniżając wiek badanych do 49 roku życia ograniczają wpływy z reklam dla TV publicznej. Takie badania nie oddają rzeczywistej oglądalności poszczególnych programów tematycznych. Osobiście lubię oglądać TVP Historia i zapewne nikt nie bierze tego pod uwagę w statystykach. Również wprowadzenie kanału TVP Sport do TV naziemnej okazało się dużym sukcesem TV publicznej. Dlatego zmiana badań telemetrycznych jest dosyć istotna dla rzeczywistej oglądalności, a bez konkurencyjnych instytucji badawczych Nielsen nic nie zmieni bo nie jest to jak widać w ich interesie i stacji prywatnych.

Obrazek użytkownika haczyk

24-10-2018 [12:30] - haczyk | Link:

Już dawno przyszedł czas by ukręcić łeb monopolowi Nielsena.