Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Inwestycyjna ucieczka do przodu

Maciej Pawlak, 16.01.2021
Na problemy inwestycje - tak skrótowo można by streścić politykę obecnych władz w gospodarce. Choć postępy pandemii zdają się nie słabnąć, przedsiębiorcy wielu branż, zwłaszcza tych objętych lockdownem, coraz boleśniej odczuwają skutki obostrzeń pandemicznych wprowadzonych przez władze, podstawowe dane makroekonomiczne wciąż jednak sytuują nasz kraj wśród tych, które mają szanse stosunkowo najszybciej wyjść z obecnego koronakryzysu.
Jaką w obecnej sytuacji powinniśmy zatem mieć strategię rozwoju na dziś i na kolejne lata, gdy ustaną ograniczenia związane z COVID-19? Czy wystarczy po prostu przeczekać? Czy też lepsze jest kreślenie ambitnych programów inwestycyjnych i ich realizowanie na przekór obecnym warunkom, a więc swoista ucieczka do przodu?
Tę ostatnią linię postępowania prezentują obecne władze. Po pierwsze nie przerywają obecnie realizowanych przedsięwzięć, wśród nich wymieńmy budowę norwesko-duńsko-polskiego gazociągu Baltic Pipe, rozbudowę gazoportu w Świnoujściu, przekop przez Mierzeję Wiślaną, budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin, które udrożni komunikację drogową między Niemcami i Polską i w samym Świnoujściu, rozbudowę sieci gazociągów, dokończenie autostrad A1 i A2, czy realizację międzynarodowej trasy ekspresowej Via Carpatia.
Nie tylko nie przerywane są owe przedsięwzięcia realizowane. Do nich dodajmy te przygotowywane do realizacji, w tym gazoport pływający w rejonie Zatoki Gdańskiej, program budowy kolejnych obwodnic miast, a przede wszystkim budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, między Warszawą i Łodzią.
To ta ostatnia inwestycja wzbudza bodaj największe emocje - ze względu na swoją skalę, jak i konieczne do wyłożenia koszty szacowane na co najmniej 75 mld zł.
Według planów CPK to planowany węzeł komunikacyjny, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. To jednak nie wszystko. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK powstanie też Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Jak podała spółka realizująca przygotowania do budowy CPK prace przygotowawcze postępują zgodnie z planem. I to w gronie uznanych światowych firm i instytucji. W tym tygodniu zakończyło się trzecie spotkanie Komitetu Konsultacyjnego ACC powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i CPK. Uczestniczyli w nim, oprócz przedstawicieli CPK i Polskiej Grupy Lotniczej (w tym PLLL LOT) oraz największych światowych linii lotniczych. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, grup logistycznych, m.in. DHL i FedEx, a także Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP).
Dyrektor Biura Strategii i Planowania Komponentu Lotniskowego CPK Artur Mazurek przedstawił przewoźnikom status zakończonych i trwających postępowań na specjalistycznych doradców technicznych. Przypomniał, że spółka CPK w listopadzie ub. roku podpisała umowę z firmą Arup (zaprojektowała m.in. operę w Sydney i warszawskie Złote Tarasy), która została konsultantem ds. badań środowiskowych. Do roli doradcy strategicznego został wybrany w listopadzie przez CPK port lotniczy Incheon z Seulu, z którym umowa jest gotowa do podpisania. Uczestników spotkania poinformowano ponadto, że wybór wykonawcy master planu CPK, konsultanta ds. badań terenowych i tzw. integratora znajdują się  na etapie zaawansowanych postępowań, a spółka CPK zakłada podpisanie tych umów przed końcem pierwszego kwartału.
Tymczasem, choć przygotowania do budowy tej ważnej inwestycji postępują naprzód, dla opozycji, zwłaszcza Koalicji Obywatelskiej sam pomysł CPK to „pieniądze wyrzucone w błoto”. Jak w październiku ub. roku mówił pos. Paweł Poncyliusz (KO) „mamy do czynienia z inwestycją widmo, na którą w 2019 r. wydano prawie 25 mln zł, a tak naprawdę niewiele z tego wynika”. Z kolei inny poseł KO Maciej Lasek, porównał dotychczasowe inwestycje w CPK do „najdroższego w Polsce i Europie pilnowania łąki”. „Jeśli nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze” – mówił w maju ub.r. pos. Michał Szczerba (KO), dodając że CPK jest inwestycją, „na której ktoś chce zarobić”.
Jako puentę przytoczmy wyniki dwóch ostatnich sondaży. Pokazują one dobitnie, na którą partię zagłosowaliby obecnie wyborcy, a także powiększającą się różnicę między PiS, a KO (PO) na niekorzyść tego ostatniego ugrupowania, któremu coraz poważniej zagraża Polska 2050 Hołowni. PiS - 39,6 proc., KO - 22,1 proc., Polska 2050 - 12,9 proc. - wynika z sondażu Estymatora. (dla doRzeczy.pl). PiS z 35 proc., Polska 2050 - 18 proc., KO - 14 proc (CBOS dla polsat.pl).
Wyniki te pokazują także jaka strategia rozwoju może liczyć na większe poparcie polskich wyborców. Liczba zwolenników „na przetrwanie” - które zdaje się wskazywać KO, jak widać maleje.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 941
Marek1taki

Anonymous

16.01.2021 19:27

Inwestycje strategiczne mają wartość nie zmienia to zubożenia społeczeństwa. Ostatecznie nie po to jest pandemia żeby ludziom przybyło tylko żeby się wzięli do roboty za miskę ryżu. Poza tym chodzi o zrównanie w dół. Ma nikt nie wystawać.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,947
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności