Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Uwagi porządkujące

Ryszard Surmacz, 10.01.2018

Dwie rzeczy porządkujące na początek: 1. Polska, polityką zagraniczną stoi (patrz np.: http://naszeblogi.pl/48892-polska-polityka-zagraniczna-stoi), 2. Polska nie ma polityki państwowej, ma politykę partyjną.

Polska jest integralną częścią Europy i świata. Historia ostatnich 300 lat niewiele czasu dała nam na uporządkowanie swojego zagmatwanego dziedzictwa. Wypracowaliśmy wprawdzie swoją odrębność cywilizacyjną, ale jeżeli chcemy zachować swoją specyfikę, nie możemy tracić z oczu tego, co się dzieje poza nami. Miałkość naszych powojennych elit ograniczyła nasze możliwości kulturotwórcze, a więc współczesna koncepcja państwa wykluwa się „w boju” i poprzez słupki poparcia. Dziś na czele jest PiS, ale siłą i słabością jego programu jest 500 plus. Słabością dlatego, że gdy następca zabierze dodatki, nie pozostanie nic – żadna myśl kulturowa i żaden budulec. Okazuje się, że pieniądze to ważna rzecz, ale bez kulturowych wartości nie zbuduje się nic, albo niewiele. Nie chciałem tego pisać wcześniej, ale PiS, już podczas wyborów, zrobił błąd obiecując ludziom poprawę bytu, nie żądając w zamian nic.Ten błąd ogranicza współpracę i, mimo wszystko, zaniża słupki poparcia.

I jeszcze dwie uwagi dodatkowe: przy braku koncepcji politycznej postpeerelowskiego państwa, mamy dodatkowo dwie bardzo uciążliwe wady: a) naiwność, której korzenie sięgają jeszcze okresu zaborów oraz beznadziejną bieżąca polityka informacyjną, b) brak zrozumienia dla potrzeby powołania gazety państwowej, która stałaby się ośrodkiem koncentracji myśli trwałej (pisanej) oraz kuźnią nowej polskiej inteligencji (patrz: http://naszeblogi.pl/46104-gdzie-jest-osrodek-wladzy).

Zamiast jednej, trzymającej podwyższony standard, gazety państwowej, mamy kilka gazet partyjnych, które, mimo swojego ważnego wkładu, nie tworzą jedności. Państwo nie ma jednej zewnętrznej reprezentacji, a więc swojego paszportu, ma natomiast kilka mniejszych gazet, które łatwo zmarginalizować. Za ten błąd będziemy płacić dotąd, dopóki nie pojmiemy jego znaczenia. I to w zasadzie byłby wystarczający komentarz do bardzo gorącej polemiki, która rozgorzała po rekonstrukcji rządu Morawieckiego.

Ale co to ma wspólnego z Antonim Macierewiczem? Odpowiedź jest prosta: Macierewicz (i wielu innych) ma ogromne dla Polski zasługi, ma za sobą poparcie – przynajmniej 15 procent społeczeństwa, ale jego zasługi grzęzną gdzieś w meandrach pustki medialnej, dyskusji i dywagacji – nie ma dla nich szerszej skali porównawczej. Zasługi bardzo łatwo  zminimalizować, a nawet ośmieszyć. Z drugiej strony niezłomność i nieustanna walka doprowadzić może człowieka do swoistej bastionizacji własnej postawy i braku reakcji na głosy rozsądku. Przykładem była sprawa Misiewicza, który w pewnym momencie okazał się ważniejszy, niż Jarosław Kaczyński. Gazeta państwowa, przy tak beznadziejnej opozycji, powinna ją  zastąpić. Krytyki nie trzeba się bać, pod warunkiem, że oparta jest na dobrej woli, koncepcji państwa i poczuciu interesu społecznego. Takich ludzi odpowiedzialnych na szczęście jeszcze mamy.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 4430
Domyślny avatar

mmisiek

10.01.2018 18:22

Bardzo słuszne spostrzeżenia.
A wszystko jest konsekwencją już pierwszego - słabości intelektualnej naszych kulawych elit. Oni chyba nawet nie zdają sobie z tego sprawy.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

10.01.2018 22:01

Dodane przez mmisiek w odpowiedzi na Bardzo słuszne spostrzeżenia.

Oczywiście, ale zależy o jakie elity chodzi. Nasze elity mają określoną wiedzę, ale nie mają  kindersztuby. Nasz język jest rozklekotany, pojęcia mamy rozkojarzone i spłaszczoną wyobraźnię. Za plecami wciąż mamy komunę. To wszystko przekłada się na widzenie prawdy, poziom naszych kontaktów, wzajemnego zrozumienia i projekcji przyszłościowej. Ogólnie zła szkoła, media robione zza biurka, brak w nich reportażu, a więc kontaktu ze społeczeństwem.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

10.01.2018 22:41

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Oczywiście, ale zależy o

Pocieszająca jest Pańska samokrytyka.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.01.2018 10:17

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Pocieszająca jest Pańska

A coś więcej można?
Jabe

Jabe

10.01.2018 19:22

Mamy partyjną telewizję państwową, a Pan się domaga gazety państwowej, która stałaby się ośrodkiem koncentracji myśli trwałej (pisanej) oraz kuźnią nowej polskiej inteligencji. Kto miałby zadbać, żeby owa gazeta miała te przymioty, których się Pan domaga? Mają to zrobić dzikie plemiona polityczne, którym myślenie propaństwowe – jak to się kiedyś nazywało – jest obce?
Żąda Pan od władzy, by gazeta państwowa zastąpiła opozycję, a więc rzeczowo i skutecznie krytykowała rządzących? To może prościej zaproponować im, żeby się od razu sami powywieszali?
No i poroniony jest sam pomysł, żeby za pomocą państwa nieistniejące elity mówiły ludowi, co ma myśleć.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

10.01.2018 21:51

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Mamy partyjną telewizję

Nie wie Pan co to jest etos dziennikarza, lekarza itd, do którego trzeba wrócić, bo o honorze trudno dziś mówić. A ponadto na ten temat już rozmawialiśmy.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

10.01.2018 22:54

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Nie wie Pan co to jest etos

Taki Rachoń wraz z Lisem to dwa chodzące etosy dziennikarskie. Jest się na kim wzorować. Chazan to też etos.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.01.2018 10:22

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na Taki Rachoń wraz z Lisem to

@ wielkopolskizdzichu
@ Jabe
Mam pytanie, znacie się osobiście Panowie? Pan zapewne wytypowałby Tomasza Lisa, jako wzór postawy i warsztatu dziennikarskiego? A tak w ogóle, czyta Pan tekst, czy tylko komentarze?
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

11.01.2018 11:09

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na @ wielkopolskizdzichu

A imię nasze Legion.
Lis jest wzorcem polskiego dziennikarstwa, wszak to co się obecnie dzieje jest powieleniem jego postaw. Żeby była jasność, ponieważ uważam Rachonia za człowieka kompletnie nienadającego się do pracy w massmediach państwowych,  to również Lisa za takowego uważam. Rachoń to lustrzane odbicie  Lisa.
Tekst czytam. Mniej zdań, więcej treści, zalecam.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.01.2018 13:06

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na A imię nasze Legion.

"Rachoń to lustrzane odbicie  Lisa". Tu nawet mógłbym się zgodzić. Różnica polega na tym, że Lis reprezentuje formację odchodzącą i skompromitowaną, a Rachoń zdobywającą teren. Pomiędzy jest lud, z który dla swojego dobra i dobra swoich dzieci, powinien ten niuans zrozumieć. Im zrobi to szybciej, tym dla wszystkich lepiej. W Poznaniu, nestety, tego sie nie rozumie. I to jest Wasz problem. Tyle, co mogę odpowiedzieć.
Jabe

Jabe

10.01.2018 23:02

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Nie wie Pan co to jest etos

„Trzeba” to bardzo kiepski plan. O tym też już chyba pisałem.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.01.2018 10:42

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na „Trzeba” to bardzo kiepski

Drogi Panie, bez tego "trzeba" nie byłoby żadnego postępu. Chodziłby Pan w łyczkach i zajadał kradzioną marchewkę. Podobne znaczenie ma "ale". Bez niego nie byłoby dyskusji. Rosjanie powiadają, że w języku polskim najważniejszym słowem jest właśnie owo "ale". ALE mówią to oczywiście złośliwie. My z kolei śmiejemy się, że u nich nie ma słowa "dobrobyt".
ALE to tak na marginesie. TRZEBA więc drogi Panie ten swój świat trochę powiększyć i nasycić go elementami stałymi i punktami odniesień, bez nich będzie Pan gonił króliczka do końca swojego życia. ALE może być też inaczej, jeżeli świat swój Pan zmieni, przestanie komentować i z nudów... przytyje. A wówczas pozostanie tylko refleksja: TRZEBA było inaczej. I ta refleksja będzie, jak plan sześcioletni.
Jabe

Jabe

11.01.2018 13:33

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Drogi Panie, bez tego "trzeba

„Trzeba” jest postulatem skierowanym do nie wiadomo kogo. A jak nie wiadomo kogo, to znaczy, że do władzy. Gdyby ci, co to „trzeba” powtarzają, po prostu się za to zabrali, dawno problemu by nie było. Pańskie oczekiwania, jak ta gazeta, nie powinny być kierowane do rządzących. Oni mogą tylko sprzyjać, albo przeszkadzać. Traktowanie narodu jak ciemnego luda hodowlanego, który wszystko kupi, nie sprzyja.
Tak przy okazji. Widzę, że zgadza się Pan, że (jakiś) Rachoń jest Lisem, tylko że w drugą stronę, ale skoro jest swój, to robi dobrą robotę. Czy to aby nie znaczy, że cel uświęca środki?
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.01.2018 22:00

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na „Trzeba” jest postulatem

Nie, jakiśLis/takiRachoń, to zmiana warty. W tym stadzie wron trzeba krakać jak one - takie to prawo zmian, bo na inną formę ludzie nie są przygotowani. I tu bez podtekstów. Kiedyś chciano zrobić gazetę z wyłącznie dobrymi wiadomościami. I nie udało się.
A w ogóle to co Pan ma do Rachonia?
Jabe

Jabe

11.01.2018 22:17

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Nie, jakiśLis/takiRachoń, to

Nic nie mam do Rachonia. Nawet nie kojarzę. Ja nie bardzo obserwuję szeroko rozumiane towarzystwo publicystyczne. Dziś wyjątkowo wysłuchałem Stanisława Michalkiewicza, po miesiącach. Wystarczy. Uważam wszakże, że nie wolno i nie ma sensu być lustrzanym odbiciem tego, co się chce zwalczać. Nie chodzi o osoby, tylko o postawy, które reprezentują.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

12.01.2018 05:05

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na Nie, jakiśLis/takiRachoń, to

Ten Rachoń to wrona czy bardziej wróbel, Pańskim zdaniem?
Ryszard Surmacz
Nazwa bloga:
blog Ryszarda Surmacza
Zawód:
ciekawy wszystkiego
Miasto:
Lublin/ziemie zachodnie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 357
Liczba wyświetleń: 1,704,815
Liczba komentarzy: 4,664

Ostatnie wpisy blogera

  • Dziewiąta rocznica śmierci prof. Anny Pawełczyńskiej
  • Admin
  • ​Do Admina

Moje ostatnie komentarze

  • @jazgdyni Miałem kolegę, który podczas burzy i sztucznych ogni zamykał się z psem w szafie. Raz przydarzyło mu się przysnąć i żona wpadła w panikę. Zadzwoniła na policję, a ten zaspany wyłazi z psem…
  • @ Jan W PRL bano się wyśmiania. Dziś do wyśmiania jest tyle tematów (np. ufo, reinkarnacja, astrologia itd), że nie ma się czym przejmować, chyba, że wypowiada się bzdury. Na poprawianiu konstruktora…
  • @Autorka W jednej ze swoich książek wydanej w 2006 r. zamieściłem następująca sentencję: Polska to taki kraj, w którym Bóg rozdaje talenty, a obca przemoc odbiera za nie życie. Tym wszystkim…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Inżynier czy humanista?
  • Disco polo czy reformy
  • O Śląskiej duszy

Ostatnio komentowane

  • Teresa Bochwic, Miło mi, dziękuję za uznanie.
  • Bogdan Lipowicz Skaut, ..." Koordynację tej racji stanu prowadziły urzędy państwowe umieszczone w polskiej stolicy...". Tamta stolica zniknęła, na jej gruzach "sowieckie" zrobiły urzędy "państwowe" z ducha sowieckie,…
  • u2, Ciekawy jest artykuł o prof. Pawełczyńskiej w Wiki. Trudno mi się z cytowanym fragmentem nie zgodzić. Hasła liberalizmu zostały wykorzystane przez komuszków do utrzymania władzy. Co prawda plan…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności