Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

2,5 sekundy

KaNo, 12.07.2011
Prezentowane wcześniej notki „Szara strefa”  (jej współautorem jest Kaczazupa) i „Szara strefa – podsumowanie” oparte były na podstawowym założeniu, że MAK przesunął w czasie wykresy prezentowane w Raporcie. Do wyznaczenia tego przesunięcia posłużyły dane dotyczące zapisów TAWS.

2,5 sekundy
MAK „zsynchronizował strefy czasowe” dodając do czasu TAWS trzy sekundy. Zadałem sobie proste pytanie: jeżeli mam zaufanie do odczytów TAWS (i stref czasowych), to dlaczego dodaję do nich 3 sekundy „zalecane” przez MAK?

Powróćmy na chwilę do tabeli 1 z notki „Szara strefa” – z przedstawionych tam danych wynika, że odległość pomiędzy zamrożeniem FMS (6:41:02 ) i ostatnim TAWS (zaznaczonym na rys. 48, 6:40:59) wynosi 144.5 metra. Różnica w czasie to 3 sekundy, a zatem średnia prędkość samolotu musiałaby wynosić 48.2 m/s (173.5 km/h). Jest to poniżej prędkości przepadania. Jedynym wytłumaczeniem (oprócz trywialnej pomyłki) może być mała dokładność odczytu tych zapisów (1 sekunda). Przy średniej prędkości 270 km/h (zapis FMS) przelot na tym odcinku powinien trwać około 2 sekund. Można przyjąć z dobrym przybliżeniem, że pierwszy zapis miał w rzeczywistości miejsce o 6:40:59,5 a zamrożenie o 6:41:01,5. Różnica wyniesie wówczas dokładnie dwie sekundy. Po uwzględnieniu czterech godzin, wynikających z różnicy stref czasowych, otrzymujemy:

FMS 10:41:01,5 – w Raporcie 10:41:05, różnica 3,5 sekundy
TAWS 10:40:59,5 – w Raporcie 10:41:02, różnica 2,5 sekundy.

Mamy zatem dwa możliwe przesunięcia: o 2,5 lub 3,5 sekundy. Przesunięcie wykresów o 3,5 sek. prowadzi do niespójnych wyników położenia i czasu poszczególnych zdarzeń, pozostaje więc najbardziej prawdopodobne przesunięcie o 2,5 sek. Funkcją skalującą była funkcja opisana w poprzedniej notce.

Efekty przesunięcia o 2,5 sekundy prezentuje poniższy wykres:



Gwiazdką oznaczone jest położenie i czas ostatniego alarmu TAWS z rysunku 48 w Raporcie.

Widać, że wstrząsy w przyspieszeniach, skręt w lewo i zapaść w pracy kompresorów mają miejsce dopiero tuż przed zamrożeniem FMS. Oczywiście, po przesunięciu wykresów zabrakło owych 2,5 sekund pod koniec zapisu i trzeba było je „dopisać”. Tak się dziwnie składa, że w miejscu, gdzie powinny zacząć się dopiski, pojawia się szara strefa.

Wnioski z tych rysunków tak dalece odbiegają od dotychczasowych analiz, że należy bardzo dokładnie zweryfikować metodę obliczeń, same obliczenia i określić precyzyjnie błąd przybliżeń. Trzeba również szukać dodatkowych potwierdzeń tej hipotezy. Jedną z poszlak może być informacja podana w Raporcie: Pokładowy eksploatacyjny rejestrator parametrów ATM. Zakończenie zapisu tego rejestratora nastąpiło o 2,5 sekundy wcześniej niż zapisu na KS-13 i MŁP-14-5 systemu MSRP-64.

Być może „eksperci” MAK nie byli w stanie do ATM-u dopisać końcówki zgodnej z tym, co dokleili do pozostałych rejestratorów po przesunięciu zapisów o 2,5 sekundy i dlatego nigdzie nie ma informacji o odczytach z ATM.

PS
Przypomnę sprawę, którą poruszyłem już we wcześniejszych notkach poświęconych zapisom TAWS (m.in. TAWS – klucz do tajemnic smoleńskich)

Na stronie 118 polskiej wersji Raportu czytamy:

System TAWS w locie 10.04.2010 był włączony i pracował. Trzy uszkodzenia zarejestrowane w Dzienniku Uszkodzeń (Fault Log) odnoszą się do okresu czasu po zderzenia z przeszkodą, które doprowadziło do początku niszczenia konstrukcji i w sposób oczywisty związane są z procesem niszczenia samolotu i zanikiem sygnałów z odpowiednich czujników.

Poza tym jednym zdaniem nie ma żadnych informacji o zapisach Fault Log (nie podano nawet czasu zapisów), nie mówiąc już o samych danych. Bez tych informacji zarówno raport MAK, jak i Millera to śmieci, które można traktować tak, jak broszury pisane na polecenie biura politycznego.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3708
KaNo
Nazwa bloga:
tak ciężko myślom patrzeć w oczy

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 148
Liczba wyświetleń: 863,436
Liczba komentarzy: 823

Ostatnie wpisy blogera

  • Brzoza iglasta
  • Zespołowe przeciążenie Laska i Millera
  • Augsburg - Accident Investigation

Moje ostatnie komentarze

  • Zajrzałem do Coryllusa i zaniemówiłem, ale jak dotarłem do fragmentu "Powtórzę raz jeszcze – artyści nie są kształceni po to, by z nich szydzić, ale po to, by ich wykorzystywać do różnych…
  • "a ten szlaja się po dyskotekach, wystawia na odstrzał V kolumny," Czy tak trudno oddzielić ziarna od plew? Jaką wartość mają wnioski oparte na takich "wprasowanych" informacjach?
  • Celem jest nie tylko min. Macierewicz, ale przy okazji podkomisja smoleńska.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Trotyl – wyniki pierwszego testu
  • Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu
  • Zdjęcie satelitarne z 10 kwietnia?

Ostatnio komentowane

  • namir.tabaka, Została podważona już dawno (08.09.2011 23:37) przez blogera o nicku Paes64 na portalu Salon24: https://www.salon24.pl/u… "... FMS-stop Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483' Długość…
  • 3rdOf9, Nie no ja myślę, że "brzoza iglasta" to całkiem fajna nazwa i wejdzie do obiegu :) Choć może nie będzie tak popularna jak "brzoza pancerna"...
  • , Zdzichu z Niemiec -Zdzichu z Polski -Zdzichu z Wielk... Jaki nick nastepny? Proponoje Zdzichu zPhenianu? Boleslaw z Oslo

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności