Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

List otwarty do przyszłej szefowej rządu, Beaty Szydło czI

Lech "Losek" Mucha, 01.07.2015
 Szanowna Pani Poseł!
 
   Mam nadzieję, że już niedługo będzie można się do Pani zwracać: Szanowna Pani Premier. Mam nadzieję, że już niedługo Prawo i Sprawiedliwość wygra wybory parlamentarne i to z taką przewagą, że możliwe będzie samodzielne rządzenie, najlepiej z konstytucyjną większością w parlamencie!
Z dużym zainteresowaniem wysłuchałem wygłoszonego przez Panią przemówienia na konwencji partii, 20 czerwca br. Ponieważ jestem lekarzem, szczególną moją uwagę zwróciło to, co powiedziała Pani na temat ochrony zdrowia:
 
"Opieka zdrowotna nie może być w Polsce towarem. Każdy musi mieć dostępność do bezpłatnej służby zdrowia i musi wiedzieć, że kiedy mu się coś stanie, będzie mógł liczyć na pomoc. A pielęgniarki i lekarze nie mogą wciąż zajmować się i myśleć tylko w kategoriach buchalterii, kolejnych zestawień i statystyk, bo oni chcą leczyć i trzeba im dać tę możliwość."
 
Szanowna Pani Poseł!
Ochrona zdrowia jest towarem! Tabletka kupiona w aptece, orteza unieruchamiająca staw kolanowy, pończocha  przeciwżylakowa - to towary, takie jak buty, skarpetki, bułki, czy woda mineralna. Wycięcie wyrostka robaczkowego, czy endoprotezoplastyka stawu biodrowego, albo założenie plomby - to usługi! Takie jak wybudowanie domu, ugotowanie obiadu w restauracji, albo odetkanie zatkanej rury. Porada lekarza, szpitalne łóżko, lekarstwo, tabletka i zastrzyk, zabieg zeszycia pękniętego wrzodu żołądka i masaż kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego - wszystko to jest dobrem, takim samym dobrem, jak chleb, auto, dom, kino...
Traktowanie elementów ochrony zdrowia jako prawa, dostępnego bezpłatnie dla wszystkich, jest pozostałością po czasach komunizmu, który próbował ten system upowszechnić w całej gospodarce. Wszyscy wiemy, że się to nie sprawdziło! Wszyscy pamiętamy jak się to skończyło.
Ochrona zdrowia nie jest czymś, do czego wszyscy mamy prawo, tak jak do życia, czy do poszanowania własności prywatnej, albo do wyrażania własnej opinii. Ochrona zdrowia to dobro, za które ktoś musi zapłacić.
To, co na ten temat sądzimy, a w szczególności to, co o tym mówi władza i co mówi, a często wmawia społeczeństwu, jest niezwykle istotne! Chodzi tu o sposób myślenia. O zastąpienie myślenia życzeniowego, myśleniem realistycznym, opartym na faktach i twardej ekonomii. Chodzi tu o przedstawienie społeczeństwu stanu faktycznego, a nie pobożnych życzeń.
 
Ochrona zdrowia była, jest i będzie dobrem, za które ktoś musi zapłacić i nic tego nie zmieni. Byli tacy co próbowali i im się nie udało!
 
   Powiedziała Pani, że każdy Polak powinien mieć pewność, że jak mu się coś stanie, nie zostawi się go bez pomocy. To piękna zasada i powinniśmy zrobić wszystko co się da, by ją wcielić w życie.
W notatce na moich blogach: "Nie zostawia się nikogo pod ziemią"  napisałem, że chciałbym, byśmy się umówili w pewien sposób: żebyśmy tak zrobili, tak urządzili sferę ochrony zdrowia, by żadne dziecko nie pozostało bez opieki! By nikt, nigdy żadnej matce nie powiedział, że na leczenie jej dziecka nie ma środków.
 
Tylko, że to nie oznacza wcale, że system ochrony zdrowia ma być oparty na panującym w nim teraz postkomunistycznym układzie, w którym teoretycznie wszystko jest, a praktycznie niczego nie ma za darmo.
 
   Jeżeli nie chcemy, by ludziom brakowało dostępu do tego  dobra, ze względu, na przykład, na brak środków finansowych - ktoś musi te usługi i ten towar - kupić na wolnym rynku, a potem go podarować potrzebującym! Podobnie jest w przypadku chleba, albo dachu nad głową. Nie chcemy by ludzie umierali z głodu, nie chcemy by zamarzali na śmierć, bo nie mają gdzie mieszkać! Ale przecież nie próbujemy wprowadzać zasady wyrównywania szans, przez tworzenie darmowych piekarni, ani bezpłatnych mieszkań dla wszystkich Polaków. Większość z nas za chleb i mieszkanie płaci, a tylko ci, którzy z różnych powodów nie mają za co kupić sobie tych dóbr, mogą je od państwa, samorządu lub organizacji charytatywnych otrzymać.
Dokładnie tak samo musi być w ochronie zdrowia!
Nie dlatego, żebym ja i inni lekarze mieli się lepiej.
Ale dlatego, że inaczej się nie uda!
Dlatego, że tylko w ten sposób, dzięki stworzeniu skutecznego systemu można będzie wydajnie leczyć ludzi, podobnie jak dzięki skutecznemu, wolnorynkowemu systemowi mamy dobrej jakości chleb, sprawne samochody, nowoczesne domy!
 
Powiedziała Pani, że trzeba nam lekarzom, a także pielęgniarkom dać możliwość skutecznego pomagania pacjentom.
Dać nam możliwość leczenia, stworzyć nam warunki pracy - to znaczy dokładnie tyle samo, co stworzyć skuteczny i sprawny system, nieograniczający nas pod względem finansowym, a to da się osiągnąć tylko dzięki wolnemu rynkowi tworzonemu i ustanawianemu wszędzie tam, gdzie się da, i równolegle uzupełnić go o system pomocy społecznej, zapewniający potrzebującym dostęp do świadczeń!
 
   Jestem lekarzem od ponad dwudziestu lat. Gdybym miał wskazać sposób pracy, który najbardziej lubię, to powiem, że to praca na normalnym etacie, która nie uzależnia moich zarobków od ilości przyjętych pacjentów. To praca w systemie, w którym pacjent nie musi mi płacić za usługę, ale płaci za niego dowolny ubezpieczyciel. Taki system jest najbardziej przyjazny dla pacjenta! Niestety wraz z przemianami po roku 89-tym jest wypierany przez kontrakty. I niestety ze względów finansowych coraz większą część mojej praktyki prowadzę w systemie ściśle komercyjnym. Jeśli sytuacja się nie poprawi, to już niedługo będę zmuszony, podobnie jak wielu mich kolegów, zrezygnować z pracy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, na korzyść prywatnego sektora ochrony zdrowia.
 
  Tylko stworzenie uczciwie opłacanego systemu publicznej opieki zdrowotnej, czy to opartego na powszechnych ubezpieczeniach, czy to finansowanego z budżetu, opartego wszędzie tam, gdzie się da na zasadach wolnego rynku, uzupełnionego konieczną pomocą dla najbiedniejszych, powstrzyma odpływ młodych lekarzy za granicę, a starszych i doświadczonych do komercyjnych zakładów opieki zdrowotnej, a także zatrzyma odpływ pielęgniarek z ich trudnego zawodu.
 
z poważaniem
Lech Mucha
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 11296
Marcin Tomala

Marcin Tomala

02.07.2015 00:03

"Ochrona zdrowia nie jest czymś, do czego wszyscy mamy prawo, tak jak do życia, czy do poszanowania własności prywatnej, albo do wyrażania własnej opinii." Lekarz piszący takie słowa, wstyd. W XXI wieku... Wolny rynek finansowany z powszechnych ubezpieczeń albo z budżetu? Pan sam siebie czyta czasami? :) Serio nie dostrzega pan w tej propozycji, delikatnie rzecz ujmując, sprzeczności? Ponadto w jednym ze swych komentarzy szczyci się pan tym, że czasem łaskawie pacjentów na darmowe badania wysyła. Darmowe to one tak całkiem jednak nie są - ktoś jeszcze te składki płaci... ps. Wspomnę jeszcze tylko, że na swoim blogu na Salonie24 tak zaciekle broniący wolności pan dr komentarze podobnej treści do powyższego, miast odpowiedzi, po prostu skasował :) Ładnie tak, panie Losek? :)
DOBOSZ

DOBOSZ

02.07.2015 08:05

Dodane przez Marcin Tomala w odpowiedzi na "Ochrona zdrowia nie jest

jak będzie Pan wypominał Panu doktorowi to się może obrazić i wyjechać za granicę lub zapisze się do Stowarzyszenia Lekarzy Zielonogórskich i przestanie wysyłać pacjentów na darmowe badania
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 11:50

Dodane przez DOBOSZ w odpowiedzi na jak będzie Pan wypominał Panu

Nie mogę się na tego konkretnego gościa obrazić, bo wogóle nie czytam tego, co on bazgroli...
wandaherbert

wandaherbert

02.07.2015 14:48

Dodane przez Losek w odpowiedzi na Nie mogę się na tego

" nie czytam tego co on bazgroli",a skąd Pan wie ,że on bazgroli?
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 15:13

Dodane przez wandaherbert w odpowiedzi na " nie czytam tego co on

Od pewnego momentu nie wiem. Ale nie żałuję.
ExWroclawianin

ExWroclawianin

02.07.2015 21:05

Dodane przez Losek w odpowiedzi na Nie mogę się na tego

Czyli nie przyjmuje pan krytycznej opini bo jest "nabazgrolona"??? Prosze otworzyc sie szerzej na swiat I na drugiego czlowieka, bo w zyciu roznie bywa panie dr chirurgu Wiecej pokory I zrozumienia dla ludzi ktorzy maja inne czy odmienne zdanie. Czasami moze to byc zrodlem nauki dla nas....
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 21:39

Dodane przez ExWroclawianin w odpowiedzi na Czyli nie przyjmuje pan

Z tym panem przez jakiś czas dyskutowałem, ale on mnie normalnie obrażał, więc przestałem go wogóle czytać. Jeśli się Pan przyjrzy moim notatkom, to zobaczy Pan, że prawe wszystkim staram się odpowiadać, nie unikam dyskusji, ale mam kilku takich gości, którym wogóle nie czytam. Jest to skuek ich stosunku do mnie.
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 21:39

Dodane przez ExWroclawianin w odpowiedzi na Czyli nie przyjmuje pan

Z tym panem przez jakiś czas dyskutowałem, ale on mnie normalnie obrażał, więc przestałem go wogóle czytać. Jeśli się Pan przyjrzy moim notatkom, to zobaczy Pan, że prawe wszystkim staram się odpowiadać, nie unikam dyskusji, ale mam kilku takich gości, którym wogóle nie czytam. Jest to skuek ich stosunku do mnie.
Marcin Tomala

Marcin Tomala

02.07.2015 21:54

Dodane przez Losek w odpowiedzi na Z tym panem przez jakiś czas

W ogóle się pisze, panie doktorze. Jak pan zwraca innym uwagę na temat używania capslocka, to sam niech się postara pisać poprawnie. A - proszę podać przykład kiedy pana obrażałem. To, że zabrakło panu argumentów i udało mi się niewielkim nakładem sił obnażyć miałkość pańskich tez trudno nazwać "normalnym" obrażaniem. Czekam na przykład.
DOBOSZ

DOBOSZ

02.07.2015 08:06

Dodane przez Marcin Tomala w odpowiedzi na "Ochrona zdrowia nie jest

jak będzie Pan wypominał Panu doktorowi to się może obrazić i wyjechać za granicę lub zapisze się do Stowarzyszenia Lekarzy Zielonogórskich i przestanie wysyłać pacjentów na darmowe badania
Domyślny avatar

siermięga

02.07.2015 20:26

Dodane przez Marcin Tomala w odpowiedzi na "Ochrona zdrowia nie jest

Miał Pan więcej powodów aby w salonie mnie zbanować ale jakoś się bez tego obyło ,natomiast nasz doktor to zrobił i wyczyścił wszystkie komentarze które mu nie opowiadały.Niczego nie oczekuję o człowieka zarażonego hard korwinizmem. Miejscem gdzie najlepiej by się pewnie czuł to Chiny,ta iea ma tam pełne zastosowanie!
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

02.07.2015 09:42

Darmowe okazje są zawsze najdroższe ;-)
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 12:01

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Darmowe okazje są zawsze

Dokładnie tak jest! Trzeba się wystrzegać tanich okazji, bo to zawsze jest jakiś szwindel.
Zofia

Zofia

02.07.2015 14:25

Panie doktorze po części ma pan rację co do systemu lecznictwa. Ale nie zgadzam się co do sprzedaży usług medycznych. Przed laty, ktoś kto miał sumienie i odczucia ludzkie napisał przysięgę Hipokratesa a obecnie została zniesiona przez ludzi wyzbytych z wyższych uczuć dla pieniędzy.Przykre , że w XXI wieku nie ma już pacjentów, tylko klienci, nie ma służenia drugiemu człowiekowi w potrzebie, tylko sprzedaż usług. Mam rozumieć , że leżącemu człowiekowi nie można udzielić pomocy , dopóki nie zapłaci. Jak zarabiać to na wszystkim.Panie doktorze, Wy lekarze macie nie lekką pracę,ale przyjazne podejście do klienta-dawniej pacjenta, można by było od Was otrzymać gratis.Za każdym Waszym strajkiem idą pieniądze dla Was a nie dla klientów-pacjentów. Pozdrawiam Pana serdecznie.
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 15:11

Dodane przez Zofia w odpowiedzi na Panie doktorze po części ma

Przyjazne przyjęcie jest wskazane i jest teoretycznie za darmo. Ale znacznie łatwiej być miłym, gdy ma się jedno miejsce pracy, a nie siedem, jak ja... Ale ważniejsze jest to, że współczesna medycyna potrzebuje nie tylko uśmiechu, ale też prądu wody, leków, środków dezynfekcji i wielu innych kosztownych rzeczy.
Domyślny avatar

szara_komórka

02.07.2015 16:41

Dodane przez Losek w odpowiedzi na Przyjazne przyjęcie jest

"współczesna medycyna potrzebuje nie tylko uśmiechu, ale też prądu wody, leków, środków dezynfekcji i wielu innych kosztownych rzeczy." - ciekawe jest to, że większość pieniędzy które idą na służbę zdrowia ginie w kieszeniach lekarzy pracujących 30 godzin na dobęe , a nie na prąd, wodę, leki i inne środki (bo na to zawsze brakuje).
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 17:07

Dodane przez szara_komórka w odpowiedzi na "współczesna medycyna

Około 70% kosztów działalności szpitala w którym do niedawna pracowałem stanowiły wynagrodzenia dla personelu w tym dla lekarzy. Nawiasem mówiąc podstawa wynagrodzenia specjalistów m.in. moja, wynosiła niecałą jedną średnią krajową. Tylko czego to dowodzi? Że da się leczyć samym dobrym słowem?
Domyślny avatar

siermięga

02.07.2015 20:03

Pan doktor wszystko podpasowuje pod siebie i to się dla niego liczy .Ja nie liczę i mam gdzieś ile kasuje z siedmiu miejsc pracy natomiast jestem pewien ,że nigdzie się nie przykłada należycie do opieki nad pacjentem bo to jest po prostu nie możliwe...! Proszę pisać do obecnie mających władzę a nie żądać z wyprzedzeniem od tych co dopiero władzę przejmą.osiem lat z okładem to był wystarczający czas na pisanie takich pierdół ale odwagi to już nie starczyło...!?
Domyślny avatar

siermięga

02.07.2015 20:21

Z autorem dość długi czas prowadziłem na NB dyskusję o służbie zdrowia i o powinnościach stron.Długo, bo nie mogłem zrozumieć jak lekarz który składał przysięgę nie ma kompletnie empatii do innego człowieka a traktuję jak towar lub rzecz oddana mu o naprawy ,masz na leczenie to będziesz leczony nie masz to zdychaj.Mój interes ponad wszystko ,zero zobowiązań , szybciej pochyli się z troską nad zwierzęciem niż potrzebującym ratunku człowiekiem.
Jabe

Jabe

02.07.2015 23:13

Dodane przez siermięga w odpowiedzi na Z autorem dość długi czas

Nie chcę się bawić w adwokata, ale nie wytrzymałem. Pan doktor nie twierdzi, że ma zero zobowiązań i że ktoś, kto nie ma środków, nie będzie leczony. Poprostu broni się przed takim stawianiem sprawy, że ludzie mają wypełniać obowiązki na każdych warunkach, jakie im się narzuci, bo etos im to nakazuje. To wyjątkowo wredne. Proszę się nie martwić. Nikt nie będzie zdychał nie leczony, bo dobrzy chrześcijanie, jak Pan, za leczenie z własnej kieszeni zapłacą. Nakazuje im to miłość bliźniego.
ExWroclawianin

ExWroclawianin

02.07.2015 20:58

Panie Tomala! Strzal w dziesiatke czyli 150/100! Trafiony I zatopiony !!!! Niestety wiekszosc lekarzy nie powinna praktykowac zawodu bo nalezy do najbardziej chciwych na pieniadze grup zawodowych, dla ktorych zawsze jest za malo pieniedzy mimo tego ze oplywaja w dostatkch. Po prostu zle ksztalcimy lekarzy w Polsce. Lekarz to NIE TYLKO ZAWOD to takze MISJA I POWOLANIE. Podkresle raz jeszcze POWOLANIE. Lekarz POWINIEN nalezec do grupy zawodowej "NAJWYZSZEGO ZAUFANIA PUBLICZNEGO" a widac tak nie jest. W cywilizowanym I normalnym kraju PRAWA powinno sie latwo znalezc rozwiazanie aby wilk byl syty I owca cala.
Marcin Tomala

Marcin Tomala

02.07.2015 21:24

Dodane przez ExWroclawianin w odpowiedzi na Panie Tomala! Strzal w

A dziękuję za wsparcie, ale satysfakcji w tym nie mam żadnej - miast buty i arogancji (nie czyta mnie Losek podobno, ale komentarze kasuje - kaprys?) wolałbym próbę rzetelnej dyskusji. Co najzabawniejsze powinien mnie tak wykształcony i oczytany dr zjadać na śniadanie (intelektualne) a ucieka niczym spłoszona i obrażona nastolatka. Przekonanie o własnej nieomylności u pana dr jest wręcz przerażające. Pozostaje mieć nadzieję, że takiej postawy nie przekłada na relacje z pacjentami - w innym razie, serdecznie im współczuję. Pozdrawiam
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 21:29

Dodane przez ExWroclawianin w odpowiedzi na Panie Tomala! Strzal w

Może Pan zaproponuje takie rozwiązanie? Z chęcią poczytam... Czy też może potrafi Pan tylko krzyczeć? (Pisanie dużymi literami w sieci, nie wiem, czy Pan wie, oznacza krzyk)
Domyślny avatar

z Polski zdzichu

02.07.2015 22:48

Dodane przez ExWroclawianin w odpowiedzi na Panie Tomala! Strzal w

"Niestety wiekszosc lekarzy nie powinna praktykowac zawodu bo nalezy do najbardziej chciwych na pieniadze grup zawodowych" Wymieni mi Pan grupy zawodowe nie chciwe. Górnicy? Może etatowi działacze zwiazkowi? Rolnicy? Nauczyciele z swoimi kartami? Można dyskutować o nieuczciwe zarobionych pieniadzach, ale krytykowanie kogoś, że chce zarabiac więcej cuchnie walką z kułakami.
Losek

Lech "Losek" Mucha

02.07.2015 23:09

Dodane przez z Polski zdzichu w odpowiedzi na "Niestety wiekszosc lekarzy

150/100 :-) Pozdrowienia.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
Lech "Losek" Mucha
Nazwa bloga:
Moim zdaniem
Zawód:
chirurg
Miasto:
Gliwice

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 248
Liczba wyświetleń: 1,918,880
Liczba komentarzy: 4,225

Ostatnie wpisy blogera

  • Tam jest najwięcej dusz, które nie dowierzały że jest piekło
  • Stare sposoby walki z zarazą i koktajl z bakteriami
  • Eksperymenty na ludziach. Szczepionki i Prawo drogowe

Moje ostatnie komentarze

  • @Czesław2 Ja przyjmuję prywatnie i  leczę prywatnie. A Pan, jak często bywa, nie ma nic do powiedzenia, żadnych mądrych argumentów więc musi się posuwać do demagogii i pisania nie na temat...
  • @sake3 JA bym się na szare komórki z byle kim nie zamienił. Znów desperacja popchnęła Pana do insynuacji? 
  • @jazgdyni  Nie to Pan opowiada bzdury. Jak ktoś nie widzi socjalizmu, to jest ślepy. Ale przejrzy na oczy. Tylko będzie za późno. Największa przedsiębiorczość rozwinęła się po wejściu w życie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Prawo Ewolucji. Z Darwinem kłócą się tylko głupcy
  • Herezje Krzysztofa Karonia i język Klingonów
  • Socjalizm wiecznie żywy

Ostatnio komentowane

  • Roz Sądek, Nie słucham, ani nie oglądam dominikanina Szustaka, jednak wielokrotnie przez przypadek trafiam na heh vlogi osób konsekrowanych. Z ciekawości obejrzę nieraz kilka minut. Generalizując  - bez…
  • Ptr, Kaznodzieja Szustak przed wyborami powiedział ,że nigdy nie głosował , a teraz zagłosuje na Hołownię. Obaj mają jakieś dziwaczne poglądy na sąd ostateczny.  
  • Zofia, Cieszę się , że można znowu czytać pański wpis. Dodam tylko do niego od siebie takie moje spostrzeżenie. Otóż mnie towarzyszyły po I Komunii Świętej słowa Mamy - "Jesteś katoliczką i obowiązuje cię…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności