Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Polska ponad partyjnością (część II) – dyskusja, która mówi więcej niż setki artykułów

mjk1, 24.09.2025

   Mój poprzedni tekst o potrzebie postawienia Polski ponad partyjnymi interesami wywołał gorącą dyskusję. I dobrze, bo właśnie zderzenie argumentów odsłania nie tylko różnice poglądów, ale też pewne niepokojące mechanizmy myślenia obecne w debacie publicznej.

„Latarnie”, „rewolucja”, „zamordyzm”

Część komentujących twierdziła, że jedyną drogą do naprawy Polski są „latarnie”, czyli wieszanie winnych, albo rewolucja na wzór francuskiej. Inni proponowali „chwilowy zamordyzm prawny”, czyli siłowe, doraźne rozwiązania.
Brzmi to efektownie, ale prowadzi do prostego wniosku: takie metody zawsze obracają się przeciwko tym, którzy je proponują. W historii to nie buntownicy, ale rządzący używali „latarni” do utrwalania władzy. A wojna? Wojna niszczy państwo i społeczeństwo, nie naprawia ich.

„Dekrety” jako remedium?

Pojawiła się też sugestia, by ratunkiem były dekrety – szybkie rozporządzenia na czas przejściowy. Tyle że w państwie o słabych instytucjach „tymczasowe rozwiązania” bardzo łatwo stają się trwałe. Jeśli nie zbudujemy stabilnych mechanizmów kontroli i odpowiedzialności, każdy dekret prędzej czy później stanie się narzędziem nadużyć.

Programy – kto je naprawdę ma?

Zwolennicy tzw. „przedsiębiorców-polityków” wskazywali na Tymińskiego, Jakubiaka czy Brauna jako rzekomych autorów „realnych programów naprawy Polski”. Tyle że program to nie lista haseł ani książka sprzed 30 lat. Program to wizja połączona z narzędziami wdrożenia, a tego jak dotąd nie przedstawił nikt z wymienionych.
Co więcej, niektórzy uczestnicy dyskusji przyznawali, że naprawdę liczą się tylko wybory – kartka wyborcza, a nie rewolucja czy fantazje o „zbawcach z teczką”. I tu akurat trudno się nie zgodzić.

Rola urzędników – cichy fundament problemu

Ciekawy głos pojawił się też w odniesieniu do „klasy urzędniczej”, która przez 35 lat wychowała się w duchu „bizantyjskiego” podejścia: najważniejsze, żeby papier się zgadzał, a nie żeby państwo działało. To rzeczywiście rdzeń kłopotu. Bez zmiany etosu administracji każda reforma pozostanie atrapą.

Co z tego wynika?

Po pierwsze – emocje zastępują programy. Krzyki o „latarniach” czy „zamordyzmie” są wyrazem frustracji, ale nie drogą naprawy.
Po drugie – brakuje myślenia strategicznego. Wciąż uciekamy albo w radykalne fantazje, albo w nostalgie za „niezrealizowanymi alternatywami” sprzed dekad.
Po trzecie – konkret jest siłą. W dyskusji padł przykład terminala w Gdyni oddanego w obce ręce mimo lepszej polskiej oferty. To właśnie takie fakty – z nazwiskami, datami i konsekwencjami, są paliwem do realnej debaty i budowania świadomości społecznej.

Na koniec

Dyskusja pokazała jasno: albo będziemy dalej karmić się mitami, emocjami i teoriami spiskowymi, albo weźmiemy się za żmudne, trudne i konkretne zadanie odbudowy państwa. Ja wybieram to drugie. Bo tylko wtedy „Polska ponad partyjnością” będzie miała sens.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 323
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

24.09.2025 11:07

@mjk1   Napisali też dyskutanci, że Polska jest zniewolona przez mniejszość czapeczkową, a o tym problemie mjk1 jakby nie wiedział, nie rozumie, nie widzi, że mają i realizują antypolską politykę, wobec której pisanina i pomysły mjk1 na NB są grafomanią bez szans na realizację, bo ci, w których łapach jest Polska na pewno żadnych takich nie będą realizować. 

Kolejny idiotyczny wpis mjk1, oderwany od realiów.

Ijontichy

Ijontichy

24.09.2025 12:04

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na @mjk1   Napisali też…

Już pisałem,że NB zostali skierowani "specjalni" z farm trolli ...czy to Brejzy,czy Giertycha czy innych 

szatanów spod czerwonej gwiazdy.

Też obok @mjk jest @zbyszek i chyba@mrówka...@vivapalestina ćwiczy na s24.

Zgłaszałem adminowi...woli mnie wsadzać do lochu,niż się zająć usuwaniem wrzutek.

Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

24.09.2025 12:30

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Już pisałem,że NB zostali…

To na tych farmach trolli mają takich tępych grafomanów? Ciekawe ile dostają za wpis? 

mjk1 chyba bidny, że tak często pisze.

rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

24.09.2025 13:04

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na @mjk1   Napisali też…

@ Alina

To nie dobra tak mówić 

mjk1

mjk1

24.09.2025 15:16

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na @mjk1   Napisali też…

Droga Alino, Drogi Ijonie,

widzę, że Wasza „dyskusja” sprowadza się do wyświechtanych epitetów, żarcików na poziomie przedszkola i opowieści o „farmach trolli”. Problem tylko w tym, że ani jedno z Was nie podjęło choćby próby odniesienia się do treści mojego wpisu. Ani słowa o realnych problemach państwa, ani słowa o finansach, o zadłużeniu, o suwerenności pieniężnej, ani o tym, co można by zrobić inaczej. Zero konkretów, za to pełno pustych inwektyw.

Powiem wprost – jeśli jedyne, co potraficie, to wymyślać, kto jest „trollem” i ile „bierze za wpis”, to znaczy, że nie macie nic do powiedzenia w sprawach, o których piszę. Bo żeby się odnieść do treści, trzeba je zrozumieć. A tu mam poważne wątpliwości, czy jesteście w stanie.

Łatwo jest krzyczeć o „czapeczkach”, „farmach trolli” i obrażać innych. Trudniej napisać choć jedno zdanie analizy czy propozycji naprawy państwa. A skoro nie potraficie, to może lepiej przyznać się otwarcie, zamiast robić z siebie pośmiewisko, atakując tych, którzy próbują coś realnie zaproponować.

Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

24.09.2025 17:03

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Droga Alino, Drogi Ijonie…

@mjk1  Proponuj chłopie, proponuj, nie tylko my się pośmiejemy.

sake3

sake2020

24.09.2025 13:18

@mkj1......,,Program to wizja z narzędziami wdrożenia,a tego nie przedstawił nikt z wymienionych''.....Uważam raczej,że nie tyle wizja a skrupulatnie opracowany konspekt z uwzględnieniem realiów i rozpatrzeniem ,,możliwości'' użycia narzędzi wdrożenia jest potrzebna. Program musi mieć odniesienie do aktualnego ustroju kraju a my nawet nie wiemy czy mamy demokrację walczącą, demokrację warczącą, republikę bananową,autorytaryzm czy idziemy żwawo w kierunku kolonii? Kto w takim razie ma przygotowywać te programy tym bardziej ze sens ma Polska ponad partyjnością? Wydaje mi się najważniejsze by teraz pytać po prostu i naciskać rządzących dlaczego mówiąc o repolonizacji postępują odwrotnie i ze szkodą dla Polski? Dlaczego kolejna niemiecka firma Siemens wygrywa przetarg na Koleje Dużych Prędkości skoro polski tabor jest dobrej jakości? Czy zwiększenie prędkości do 320lm/godz zamiast 250km/godz dające skrócenie czasu podróży o 15 min jest aż takim sukcesem? Omijanie wielu miast będzie wykluczeniem regionów a bilety znacznie droższe. Przyszłościowy program nie zastąpi presji na rząd by rezygnował z nieprzemyslanych i głupich decyzji i promowania obcych firm, które wypierają bardzo dobre ale polskie. Czas biegnie i niedługo w Polsce nic polskiego nie będzie łącznie z Polakami przerobionymi na Europejczyków..Teraz czas na niezgodę ,szeroką dyskusję i protesty za chwilę będzie za późno 

mjk1

mjk1

24.09.2025 15:31

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @mkj1......,,Program to…

Cieszę się, że wniosłaś ten głos Danusiu, bo poruszasz dwa zasadnicze wątki: czym powinien być program naprawy państwa oraz co można i trzeba robić tu i teraz wobec działań rządzących.

Masz rację – sam katalog haseł czy wizja bez narzędzi to za mało. Program musi być osadzony w realiach, zarówno ustrojowych, jak i finansowych. I tu dochodzimy do sedna mojego cyklu: żadna reforma, ani ustroju, ani kolei, ani przemysłu, nie powiedzie się, jeśli nie rozwiążemy podstawowego problemu, czyli zadłużenia i braku suwerenności finansowej. Dopóki nie mamy własnego, suwerennego pieniądza i kontroli nad jego emisją, będziemy tylko podwykonawcą cudzych strategii. Bo każdy rząd, niezależnie od szyldu, będzie musiał działać w ramach zadłużenia, które wymusza posłuszeństwo wobec wierzycieli i instytucji międzynarodowych.

Dlatego w moim ujęciu program naprawy musi zaczynać się od fundamentu: likwidacji długu i wprowadzenia pieniądza wolnego od odsetkowej pętli. To jest punkt zerowy – bez niego wszystkie inne działania pozostaną kosmetyką albo, co gorsza, kolejnymi uzależnieniami od zagranicznych kontrahentów.

Twój przykład z Siemensem i KDP świetnie pokazuje, jak to działa w praktyce. Formalnie mówi się o „modernizacji” i „doganianiu Europy”, ale realnym efektem jest wyprowadzanie pieniędzy z Polski i marginalizacja rodzimych producentów. Takie decyzje nie wynikają z racjonalnej kalkulacji (bo 15 minut różnicy nie usprawiedliwia kosztów i wykluczania regionów), lecz z podporządkowania polityki inwestycyjnej interesom zewnętrznym. I właśnie dlatego, bez odzyskania finansowej podmiotowości, żaden program nie będzie ani polski, ani trwały.

Masz też rację, że bieżąca presja społeczna jest konieczna – trzeba pytać, trzeba rozliczać, trzeba protestować. Ale presja bez programu kończy się często na emocjach i rozproszeniu energii. Dlatego moim zdaniem potrzebne są oba elementy naraz: konsekwentne piętnowanie absurdów dnia codziennego (jak w przypadku Siemensa), a równocześnie budowanie świadomości, że korzeniem problemów jest uzależnienie finansowe i oddanie emisji pieniądza w obce ręce.

Podsumowując: pełna zgoda, że musimy reagować na bieżąco, ale jeśli chcemy Polski naprawdę ponadpartyjnej – nie wystarczy negacja złych decyzji. Trzeba zbudować grunt, na którym żadne „republiki bananowe” czy „kolonie” nie będą możliwe. Tym gruntem jest suwerenny pieniądz i państwo wolne od długu.

rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

24.09.2025 17:14

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Cieszę się, że wniosłaś ten…

@mjk1

To jesteśmy trochę dalej.

Mozesz rozwinąć tezę,ze fundamentem zmian ma byc pozbycie się długu i wprowadzenie pieniądza pozbawionego pętli odsetek.

To bardzo piękne ale jak chcesz ten fundament zrobic ?

mjk1

mjk1

24.09.2025 17:46

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na @mjk1To jesteśmy trochę…

Dokładnie tak Mazurze – fundamentem każdej realnej naprawy państwa jest likwidacja długu publicznego i wprowadzenie suwerennego pieniądza wolnego od pętli odsetek. Bez tego żadne reformy, audyty czy programy strategiczne nie przyniosą trwałego efektu – będą jedynie dekoracją.

W kolejnej części cyklu pokażę jak ten fundament może zostać praktycznie zbudowany:

 - Omówię mechanizmy kontroli nad emisją pieniądza, tak aby państwo nie było zależne od  zagranicznych kredytodawców ani banków prywatnych.

 - Przedstawię sposoby likwidacji lub restrukturyzacji długu, w tym jego źródeł i rzeczywistych  kosztów dla budżetu państwa.

 - Nakreślę system stabilizacji finansowej, który pozwoli na prowadzenie polityki społecznej i  inwestycji strategicznych bez uzależnienia od odsetek i spekulantów.

 - Wskażę ramy prawne i instytucjonalne, które umożliwią długotrwałe utrzymanie suwerennego  systemu finansowego, niezależnie od bieżącej zmiany rządów.

Na razie najważniejsze jest zrozumienie, że finanse są fundamentem, od którego zaczyna się każda realna reforma. Każdy kolejny krok, od inwestycji w przemysł, przez bezpieczeństwo energetyczne, po rozwój infrastruktury, jest możliwy tylko wtedy, gdy państwo odzyska kontrolę nad swoimi pieniędzmi.

rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

24.09.2025 17:21

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @mkj1......,,Program to…

@ sake

Bo kapitał nie ma narodowości.

Dlatego Siemens, dlatego Stena Line w Gdyni i dlatego Rhenus zarządza portem w Szczecinie, dlatego e.on niemiecki ma cala gospodarkę cieplną w Szczecinie, bo Polacy to dzieci specjalnej troski i nie umieją się zarządzać.

spike

spike

24.09.2025 17:07

Zaciekawiło mnie, co o tym sądzić?

 Detektor plagiatu JustDone, analizowany tekst: 
"Polska ponad partyjnością — pierwszy krok w naprawie państwa ." 


98% - Średni poziom plagiatu | 32% - Drobne zmiany | 22 %   - Identyczny.
Wniosek: =Wysoki poziom plagiatu=


Podwójnie sprawdzone przez:  Originality.ai / Scribbr / GPTZero / Copyleaks.
 

mjk1

mjk1

24.09.2025 17:28

Dodane przez spike w odpowiedzi na Zaciekawiło mnie, co o tym…

Dziękuję Spike za sugestię rzekomego plagiatu w cyklu „Polska ponad partyjnością”. Chcę jasno powiedzieć – wszystkie teksty są w 100% mojego autorstwa, powstały w oparciu o moje analizy, doświadczenie i obserwacje dotyczące funkcjonowania państwa.

Systemy typu JustDone, Originality.ai, GPTZero czy Copyleaks porównują frazy i wyrażenia, ale nie rozumieją kontekstu ani autorstwa. Powtarzanie fachowych terminów czy typowych konstrukcji zdań w publicystyce nie jest plagiatem, to normalne w profesjonalnym pisaniu.

Jeżeli ktoś naprawdę uważa, że doszło do plagiatu, proszę o wskazanie konkretnych fragmentów i źródeł, które rzekomo zostały skopiowane. Bez tego wszelkie oskarżenia to jedynie puste pomówienia, które nie mają żadnej wartości i służą wyłącznie sianiu dezinformacji.

spike

spike

24.09.2025 20:00

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Dziękuję Spike za sugestię…

Nie napisałem, że coś sugeruję, tylko z ciekawości sprawdziłem tylko ten tekst, który nie tylko ten, ma podobną konstrukcję, stylistykę jaką posługuje się GPT, inny program sprawdzający kto może być autorem tekstu, wskazał pracę własną, z pewną pomocą AI.

Jest też program , który tekst pisany przez GPT, odpowiednio modyfikuje, by miał cechy pracy własnej.

Nie było celem czepianie się, szukanie "dziury w całym", jak nie nie mam nic przeciw korzystaniu z dobrodziejstw AI, z których trzeba umieć korzystać rozumnie, inaczej można się skompromitować.

Sam bawię się AI, ale w dziedzinie grafiki, jeszcze kilka lat temu większość prac wykonywałem ręcznie, obecnie "współpracuję" z AI, choć nie na takim poziomie jakbym chciał, trochę moich prac już "świat zobaczył" :)

Tak więc, jeżeli twierdzisz kolego, że sam piszesz, to ja ci wierzę, NB to tylko blogowanie.

paparazzi

paparazzi

24.09.2025 19:52

Drogi mkj1 , Watsonie, piszesz „Latarnie”, „rewolucja”, „zamordyzm---  takie metody zawsze obracają się przeciwko tym, którzy je proponują". 

Ty chcesz reedukować "WADZE?"  Czy też chcesz reedukować społeczeństwo co zapewne jak Okrągły Stol pokazał , jak łatwo manipulować. Weźmy takie Chile i generała Pinocheta. Tak,,, było krwawo i okrutnie dla komunistów /uczył ich latać w/g ich idei machając rękami zrzuceni z samolotu przeżyją / ale wprowadził ich kraj na gospodarczego lidera Ameryki Południowej. Oczywiście abstrahując od dzisiejszej sytuacji gdzie Hydrze odrastają głowy. Reasumując , gadając, ups. przepraszam to na WSI gadają a w miastach mówią , degeneracja jest tak głęboko posunięta gdzie potrzeba środków radykalnych. Zgadzam sie z tobą jeśli chodzi o Administracje państwową,  samorządową wymaga opcji wszyscy won tak jak Sądownictwo . Choć jest nadzieja Strzebosza że zaczną pracować a nie dorabiać. Z idianskim pozdrowieniem HAU.

rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

26.09.2025 10:08

@ mjk1

Pogrzebałem trochę i znalazłem przyklad pieniadza suwerennego.

W Japonii po wojnie bank centralny mial prawo kreowania pieniądza zgodnie z potrzebami gospodarki.

Doprowadziło to Japonię do niebywałego wzrostu gospodarczego tak, ze w latach siedemdziesiątych miala najwyzszy PKB na głowę.

I komu to się nie spodobalo?

Nietrudno zgadnąć.

Przejście na FED - ski system pieniadza dłużnego wprdzilo Japonię w permanentny kryzys.

mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 150
Liczba wyświetleń: 245,839
Liczba komentarzy: 2,557

Ostatnie wpisy blogera

  • Dlaczego Chińczyk jest bogatszy u siebie niż Polak we własnym kraju
  • Plan, który przestraszył Bieruta, a zachwyciłby Denga
  • Metro i marzenia polityków, czyli polski festiwal odklejenia

Moje ostatnie komentarze

  • Ty kompletnie nie rozumiesz Spike o czym w ogóle pisałem. Ja opisuję mechanizmy gospodarcze a Ty mi odpowiadasz anegdotkami o papierosach w Rosji i własnymi skojarzeniami politycznymi. To tak, jakby…
  • Dzięki za obszerny komentarz GPS, ale pozwól, że wyjaśnię coś fundamentalnego, bo widzę, że konsekwentnie przypisujesz mi stanowiska, których po prostu nie reprezentuję. Ja nie „proponuję chińskiego…
  • Jeśli PRL i dzisiejsze Chiny „to samo”, to ja jestem baletnicą z Bolszoja. PRL nie potrafił wyprodukować papieru toaletowego a Chiny dziś produkują pół technologicznego świata, łącznie z tym laptopem…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • mjk1, Ty kompletnie nie rozumiesz Spike o czym w ogóle pisałem. Ja opisuję mechanizmy gospodarcze a Ty mi odpowiadasz anegdotkami o papierosach w Rosji i własnymi skojarzeniami politycznymi. To tak, jakby…
  • spike, "Chińczyk kupuje tanio, bo jego państwo chce, żeby on był bogatszy."-to zdanko mi się najbardziej podoba, brzmi podobnie jak słynne "eureka" !!! :)))))))))))Jeszcze przed zarazą i wojną na Ukrainie,…
  • mjk1, Dzięki za obszerny komentarz GPS, ale pozwól, że wyjaśnię coś fundamentalnego, bo widzę, że konsekwentnie przypisujesz mi stanowiska, których po prostu nie reprezentuję. Ja nie „proponuję chińskiego…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności