Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

100 lat Szkoły Morskiej w Gdyni

seafarer, 18.06.2020

Dzisiaj szkoła morska w Gdyni ma już inną nazwę - Uniwersytet Morski. Ale wtedy, 17-go czerwca 1920r., gdy minister spraw wojskowych gen. Józef Leśniewski podpisywał akt jej utworzenia, nazywała się właśnie Szkoła Morska. I pod taką oryginalną nazwą, po prostu jako Szkoła Morska nadal funkcjonuje w świadomości jej absolwentów i ludzi morza.
Co więcej Szkoła Morska powstała w Tczewie a nie w Gdyni. Stało się tak z prostego powodu. W 1920r. portu i miasta w Gdyni jeszcze nie było. A sama Gdynia była małą wioską rybacką. I nie było w niej żadnego budynku, który by się nadawał na siedzibę tej szkoły. Szkoła Morska przeniosła się do Gdyni dopiero wtedy, gdy taki budynek został zbudowany. I to zbudowany z rozmachem. Kompleks budynków, który wówczas powstał dla Szkoły Morskiej, imponuje do dziś dnia.
Nie tylko budynek. Jeżeli popatrzymy na daty związane z przywracaniem obecności Polski na morzu a w tym powstaniem Szkoły Morskiej, to tempo podejmowanych działań też było imponujące. Otóż 28 listopada 1918r. czyli dwa i pół tygodnia po odzyskaniu niepodległości a półtora roku przed odzyskaniem dostępu do morza (Pomorze powróciło do Polski dopiero w 1920r.), Marszałek Piłsudski wydał rozkaz o powstaniu Marynarki Polskiej. Dziewięć miesięcy później w sierpniu 1919r. z inicjatywy admirała Kazimierza Porębskiego wyznaczona została komisja, mająca opracować statut, organizację i program nauczania szkoły kształcącej kadry dla floty handlowej. I niecały rok później wszystko było gotowe. Szkoła Morska powstała a kandydaci zdawali egzaminy wstępne.
Malkontenci wyśmiewali pomysł tworzenia takiej szkoły w sytuacji, gdy Polska nie miała jeszcze ani przedsiębiorstw żeglugowych ani statków handlowych. Ale nie mieli racji. Powstały przedsiębiorstwa żeglugowe i powstała polska flota pod polską banderą. A dzięki Szkole Morskiej byli ludzie przygotowani do pracy na morzu i pracy związanej z morzem. A wczoraj obchodziliśmy setną rocznicę istnienia tej Szkoły.
I dzisiaj szkołę morską mamy, co więcej na wysokim, uniwersyteckim poziomie. A wczoraj obchodziliśmy stulecie jej istnienia. Ale floty pod polską banderą niestety, znowu nie mamy. Tak jak wtedy, sto lat temu. Czas to zmienić. Przytoczę słowa zmarłego w ubiegłym roku prof. Jana Łopuskiego. Jeżeli państwo chce być traktowane poważnie musi mieć flotę morską pod własną banderą.
Jestem głęboko przekonany, że w dzisiejszych czasach Uniwersytet Morski przyczyni się do odbudowy polskiej floty pod polską banderą. Podobnie jak sto lat temu Szkoła Morska, przyczyniła się do jej powstania.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 8758
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

18.06.2020 16:59

"Jestem głęboko przekonany, że w dzisiejszych czasach Uniwersytet Morski przyczyni się do odbudowy polskiej floty pod polską banderą. "
Nie przy obecnie panującej klice skupionej dookoła Prezesa. 
Flota handlowa licząca się w świecie oznacza istnienie dużej gromady ludzi niezależnie myślących, z otwartymi umysłami, oczytanych i znających świat.
Obecna władzunia takich nie potrzebuje, mogą oni stanowić wręcz zagrożenie, dla władzy.
Władzunia potrzebuje tych którzy patrzeć będą w jej oczy jak pies na właściciela.
Wyklucza to karierę osób, które sprawdzają się na morzu.
Ale z pewnością znajdą one zatrudnienie pod banderami innych państw.
angela

angela

18.06.2020 20:42

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na "Jestem głęboko przekonany,

Taaa, a jak w oczka rudego patrzyli, i to tyle lat, i floty nie widzieli, to Zdzichu skromnie nie wspomni.
paparazzi

paparazzi

19.06.2020 00:58

Dodane przez angela w odpowiedzi na Taaa, a jak w oczka rudego

A skąd Zdzichu ma o tym wiedzieć? Trzeba docenić prace stachanowca przecie eis nie rozerwie.
jazgdyni

jazgdyni

19.06.2020 08:40

Dodane przez paparazzi w odpowiedzi na A skąd Zdzichu ma o tym

Duby smalone Zdzichu gada.
Może zapyta się Lewandowskiego (razem w PLO pracowaliśmy) jak to się stało, że jak w 1988 wyjechałem to PLO posiadało ogromny majątek, w tym około 170 nowoczesnych statków, a jak wróciłem w 1991 to mieli już tylko kilka?
.
Tadeusz Hatalski

seafarer

19.06.2020 06:55

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na "Jestem głęboko przekonany,

@ wielkoposlkizdzichu
Fascynacja Prezesem przesłania panu widzenie spraw.
Tomaszek

Tomaszek

19.06.2020 22:46

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na "Jestem głęboko przekonany,

To dla tego podstołowcy od rudego tak sprawnie naszych armatorów skanalizowali ?
sake3

sake2020

18.06.2020 18:35

Po co nam Uniwersytet Morski? Przecież w Niemczech tez są takie szkoły powiedziałby Panu Trzaskowski.
paparazzi

paparazzi

19.06.2020 01:08

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Po co nam Uniwersytet Morski?

A mercedesy? U nas jak popatrzeć na wschodnim wybrzeżu to w miejscach gdzie zamieszkują starozakonni same BMW i mercedesy. Tak się zakochali w niemieckiej technologii. Krotka pamięć czy co? Jak jadę w środek Ameryki to same amerykańskie samochody. I to mnie jeszcze trzyma. Ta banda targowiczan się rozprzestrzenia jak wirus, czy to Polska czy USA.
Tadeusz Hatalski

seafarer

19.06.2020 06:56

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Po co nam Uniwersytet Morski?

:))) Pozdrawiam.
AŁTORYDET

AŁTORYDET

19.06.2020 08:30

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Po co nam Uniwersytet Morski?

@sake:
A Sikorski by zaraz dodał: po co nam Szkoła Orląt w Dęblinie, skoro możemy kształcić pilotów w Stanach?
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

18.06.2020 18:35

smutny jubileusz. 100 lat temu panstwo kszlalcilo kadry dla wlasnej floty ktora wkrotce zbudowalo. dzis polscy podatnicy ksztalca kadry morskie dla biznesu poteg morskich ktore chetnie zatrudniaja polskich absolwentow ale panstwo polskie ma z tego tylko poklepywanie ze tak fajnie polskich gastarbeiterow przyuczylismy do zawodu. uniwersytet morski zeby przetrwac bedzie musial przeksztalcic sie na ksztalcenie szczurow ladowych ewentualnie utrzynujac ksztacenie marynarzy jako dzialalnosc marginalna
Jabe

Jabe

18.06.2020 19:09

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na smutny jubileusz. 100 lat

Obecnie podatnik ma o tyle lżej, że nie musi utrzymywać „naszej” floty.
Tadeusz Hatalski

seafarer

19.06.2020 06:49

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Obecnie podatnik ma o tyle

@ Jabe
A jeszcze lżej będzie miał, jak nie będzie polskich fabryk, polskich sklepów, polskich dróg, polskich lotnisk ... wtedy dopiero będzie miał lekko!
Jabe

Jabe

19.06.2020 07:14

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Socjalizm cechuje się tym, że do rzeczy dobrych i potrzebnych się dopłaca. A obecne pomysły na „repolonizację” są właśnie tego rodzaju.
Tadeusz Hatalski

seafarer

20.06.2020 14:04

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Socjalizm cechuje się tym, że

@ Jabe
O jakim dopłacaniu pan mówi? Żeby zarobić trzeba zainwestować. Jedna złotówka zainwestowana we flotę morską (pod polska banderą) przyniesie trzy złote dochodu. Gdzie indziej jest takie przebicie? A pan w kółko Macieju o dopłacaniu ...
Jabe

Jabe

20.06.2020 14:27

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Jedna złotówka zainwestowana we flotę morską (pod polska banderą) przyniesie trzy złote dochodu. – Jak Pan to wyliczył?
A pan w kółko Macieju o dopłacaniu... – Wiadomo, że trzeba wydać, byśmy coś mieli („my”, czyli kto?). Natomiast niezbyt wiadomo, skąd zarobek. Tak się nie inwestuje. Zresztą motywacją ewidentnie jest chęć ujrzenia gromady statków dumnie pływających po morzach i oceanach pod polską banderą, a zdawkowe gadanie o zarobku jest jedynie na wabia. Nie o zarobek chodzi i go nie będzie, jak znam życie.
Jeśli to rzeczywiście takie intratne, proszę powołać towarzystwo akcyjne, które się z pokaźnym zyskiem zajmie budową polskiej potęgi, zamiast wydawać na ten pomysł wspólne pieniądze. Tylko kto zainwestuje dobrowolnie choć złotówkę? Pan?
Tadeusz Hatalski

seafarer

20.06.2020 21:57

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Jedna złotówka zainwestowana

@ Jabe
Pan nnie rozumie (albo udaje, że nie rozumie) jednej rzeczy. Panstwo ustala reguły gry. I te reguły gry mogą być takie, że nic się nie opłaca albo takie że dana działalność się opłaca ... Jeżeli reguły gry będą takie, że się opłaca u nas prowadzić działalność (w tym przypadku żeglugę morską) to powołam towarzystwo akcyjne ...
Jabe

Jabe

20.06.2020 22:05

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Pisał Pan o inwestowaniu.
Tadeusz Hatalski

seafarer

21.06.2020 19:16

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Pisał Pan o inwestowaniu.

@ Jabe
Zmiana regulacji państwa bandery to też inwestycja, jedna złotówka wydana przez państwo na ZUS, przyniesie 3 złote dochodu do budżetu. Teraz nie ma wydatków (bo nie ma floty pod polską banderą) i nie ma dochodów. Nie ma nic!
Jabe

Jabe

21.06.2020 19:49

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Mniej więcej wiem, jak Pan chce wydać nasze pieniądze. Tajemnicą dla mnie jest, jak ta złota inwestycja ma się zwrócić.
Tadeusz Hatalski

seafarer

21.06.2020 22:38

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Mniej więcej wiem, jak Pan

@ Jabe
Pan kpi czy o drogę pyta? :) Przecież napisałem! Zainwestowana jedna złotówka zwróci się trzykrotnie.
Jabe

Jabe

21.06.2020 22:50

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Każdy naciągacz tak obiecuje. Parzepraszam, ale wychodzi na to, że jest Pan jednym z nich. Zdaje Pan choć sobie sprawę, jak to wygląda? Toż to Amber Gold!
Tadeusz Hatalski

seafarer

22.06.2020 07:06

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Każdy naciągacz tak obiecuje.

@ Jabe - "Toż to Amber Gold"
Hurra, wszystkie państwa poniżej to Amber Gold!
  • Belgia - armatorzy są wyłączeni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne; marynarze są częściowo wyłączeni z obowiązku opłacania składek; składki z tytułu wypadków przy pracy są obniżone;
    Finlandia - w przypadku statków zarejestrowanych w drugim fińskim rejestrze możliwy jest zwrot armatorowi płatności składek na ubezpieczenia społeczne i podatki (łącznie około 25%-30% kosztów wynagrodzenia),
    Francja - składki na ubezpieczenia społeczne marynarzy podlegają refundacji armatorom pod warunkiem przeznaczenia ich na szkolenia, zatrudnienie i rozwój floty,
    Grecja - armatorzy i marynarze opłacają składki na ubezpieczenie społeczne niższe niż pracodawcy i pracownicy z innych sektorów gospodarki,
    Hiszpania – refundacja 90% składek na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców,
    Holandia - armatorzy mają możliwość odliczenia - z wymaganego podatku od płac - 40% wynagrodzeń wypłaconych marynarzom,
    Irlandia - armator otrzymuje zwrot kosztów na składki na ubezpieczenie społeczne, poniesionych w części przypadającej na pracownika,
    Niemcy - armatorzy otrzymują bezpośrednie subsydia związane z obniżeniem kosztów pracy (podatki płacone od wynagrodzeń, składki na ubezpieczenia społeczne); marynarze spoza UE są wyłączeni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, za wyjątkiem ubezpieczenia wypadkowego,
    Norwegia (kraj EOG) - armatorzy otrzymują pełen zwrot składek na ubezpieczenia społeczne wpłaconych w imieniu marynarzy,
    Włochy - marynarze oraz armatorzy eksploatujący statki w drugim rejestrze włoskim (IIR) są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne; ciężar ponoszenia opłat spoczywa na państwie.
Jabe

Jabe

22.06.2020 07:07

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe - "Toż to Amber Gold"

Pytałem, w jaki sposób ta „inwestycja” ma się zwrócić.
Marek1taki

Anonymous

20.06.2020 23:17

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

@Hatalski Są dwie możliwości. Albo oczekuje Pan, że państwo pozwoli Panu żyć na cudzy koszt albo nadaje się na armatora.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
seafarer
Nazwa bloga:
navigare necesse est ...
Zawód:
Inż. navigator
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 328
Liczba wyświetleń: 1,532,971
Liczba komentarzy: 4,453

Ostatnie wpisy blogera

  • Polityczny poker marszałka Hołowni
  • Brak morskiej floty czyli o wyrzucaniu pieniędzy do kosza ..
  • Czerwone maki na Monte Cassino…dzisiaj 81-sza rocznica bitwy

Moje ostatnie komentarze

  • @ Zofia Ale marszałkowi Hołowni trzeba oddać sprawiedliwość, jeżeli chodzi o zaprzysiężenie Prezydenta, zachował się tak jak trzeba.
  • @ spike Tak czy inaczej Hołownia nie  ma innego wyjścia, żeby przetrwać musi się odróżnić, wybić na niezależność i smodzielność. I to robi, nie wychodzi z koalicji ale się odróżnia i to przynosi…
  • @ RinoCeronte Dobre pytanie, ale chyba nie do mnie ... 😉  

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Na koniec roku (1) o morzu …
  • To była suwerenna decyzja pani Premier
  • Pułapki ‘reżimowej propagandy’

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Wpolityce nie ma przypadków,ani pomyślnych zbiegów okoliczności...A jeżeli już są...to dobrze wyreżyserowane. To chyba cytat z Talleyranda?
  • spike, @EzE Kiedyś będąc na wakacjach na morzem, mieszkałem na kwaterze wynajmowanej przez pewną kaszubską rodzinę. Głowa rodziny pracował w porcie, często przynosił świeżo wędzone jeszcze ciepłe śledzie,…
  • spike, @tadeusz - sprawiedliwość to się odda Hołowni, jak stanie przed sądem. Właśnie wziął udział na bezprawnym, wbrew orzeczeniu TK, przeprowadził głosowanie w sejmie i postawił Świrskiego przed TK. Ten…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności