Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Polska i Ukraina - niegdyś jagiellońska rodzina

Ula Ujejska, 05.01.2015
Naród – wspólnota o podłożu etnicznym, gospodarczym, politycznym, społecznym i kulturowym wytworzona w procesie dziejowym, przejawiająca się w świadomości swych członków.


Naród aby stać się Narodem, musi mieć oparcie w tradycji, kulturze i we własnej historii. Czy nam się to podoba czy nie, na dzień dzisiejszy, Stepan Bandera będzie dla Ukraińców bohaterem narodowym, a UPA armią patriotów walczących o wolność Ukrainy. Bo taka jest ich Ukraińców potrzeba chwili kiedy krystalizuje się naród i jego państwo, zwłaszcza teraz kiedy jest atakowany przez wrogą armię. Bo to także jest część ich historii walki o niepodległość, to potwierdzenie historycznej ciągłości np. od Chmielnickiego po Petlurę, Banderę do Juszczenki. Antropolodzy, socjolodzy etc. pięknie to już wyłożyli, zachęcam do studiów by mieć szerszy pogląd na przyczyny tego "zjawiska". Uprzedzając "wymioty"  ewentualnych tituszek zaznaczam: Oczywiście my Polacy, nigdy nie zapomnimy wołyńskiej zbrodni i nigdy nie pogodzimy się z dzisiejszą gloryfikacją banderowców - i będziemy domagać się ich potępienia. Pamiętajmy jednak, że Ukraińcy wysuwają wobec nas Polaków podobne roszczenia. Ale ja nie o tym chcę pisać, bo inni to zrobili już lepiej.
  Współcześnie, w wyniku rosyjskiej agresji, rodzi sie na Ukrainie nowy mit patrioty, już nie ze zbrodniczym podtekstem, ale ten płynący z najszlachetniejszych ludzkich uczuć. To tego boi się Putin i jego pomagierzy, dlatego rosyjska propaganda uwypukla margines banderowski do rangi siły decydującej o zmianach na Ukrainie. Pamiętacie z historii ? O polskich powstańcach carska propaganda w tamtych czasach także pisała że to terroryści i ludobójcy. A tak przecież nie było ani wtedy w Polsce ani dzisiaj na Ukrainie - bo "post banderowcy", według mnie, nie są dominującą siłą. Łże propaganda Putina próbuje rozgrywać nas i Ukraińców przeciwko sobie, wykorzystując historyczne krzywdy jakie sobie wzajemnie wyrządziliśmy. Przykładowo: Rzeź wołyńska vs Zbrodnia w Gorajcu. Myślenie nie boli, więc zawsze trzeba analizować indywidualnie  każdy przypadek "troski" po obu stronach -  szczególnie troskę pożytecznych idiotów - którą tituszki doskonale rozgrywają na niekorzyść obu narodów. Stawiajmy sobie i Ukraińcom w takiej sytuacje jedno pytanie: Czemu ma to służyć: powrotowi do dawnych nienawiści czy pojednania między nami ? ... itd.
Jeden z internautów zadał w ubiegłym roku kłopotliwe pytania i cisza do dzisiaj, cytuję:



I kolejny cytat: "Ks. Isakowicz-Zaleski proszony o komentarz": "21 marca tego roku na koncercie "Solidarni z Białorusią" w Warszawie gitarzysta występującego na nim białoruskiego zespołu "Krambambulia" ubrany był w koszulkę z symbolem Ukraińskiej Powstańczej Armii, co potwierdza zdjęcie. Dodam, że koncerty te od lat opłaca Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. A w tle za muzykami, to chyba stoi jeden z posłów Platformy Obywatelskiej ? "
  Nie skomentuję tego. Niech każdy sam oceni w swoim sumieniu.
  Trzeba więc bardzo uważnie śledzić ten "ukraiński tygiel", tu w Polsce i na Ukrainie - i mądrze reagować na czas. Elita rządząca na Ukrainie już doskonale to rozumie i wie, że po skrystalizowaniu się narodu i państwa będzie trzeba się uczciwie rozliczyć z bolesną historią polsko-ukraińską. Przypilnujmy aby stało się to jak najszybciej.
Wróćmy do Ukrainy ...
Obserwuję, że w ogniu wojny rodzi się na Ukrainie nie tylko nowa narodowa świadomość, rodzi się nowa piękna patriotyczna postawa. Mamy już pierwszych potencjalnych bohaterów, na których będą się wzorować przyszłe pokolenia młodych Ukraińców.
 

Nie trzeba znać ich języka by zrozumieć o czym śpiewają Ukraińcy w tym fragmencie:

My – ne bydło,
My – ne kozły.
My – Ukrajiny
Dońky i syny !
Zaraz czy nikoły
Hodi czekaty!
Razom nas bahato
Nas ne podołaty !

  Ileż w tym bólu i nadziei oraz wściekłej determinacji - ale i pewności, że muszą wygrać. Od moich ukraińskich przyjaciół usłyszałam na Majdanie coś, z czego byłam bardzo dumna: "Lepiej umrzeć niż żyć pod ruskim batem. Dzisiaj bierzemy przykład z Polaków". To deklaracja,niemalże taka jak nasza "Kto Ty jesteś? Polak mały..." czy "Rota". Czy ktoś tu widzi odradzający się zbrodniczy banderyzm ? Taak tak, za chwile jakaś tituszka zacznie wklejać dowody, że jednak ten banderyzm jest  wszechobecny i dominujący. Oczywiście że jest obecny, vide trzecie zdanie mojej notki. A jakże, jest tak "silny i opiniotwórczy" jak niemiecka Antifa czy francuski nacjonalizm Le Pena - heh. Czy ktoś normalny w świecie oskarża Francuzów i Niemców o jakieś nieprzyzwoite "zakręty" ? Czy ktoś normalny w świecie, po zobaczeniu tej fotki napisze, że w Polsce dominują faszyści i że planujemy rezać sąsiadów i domagać się "korekty naszych granic" ?
  FOTO: Sprawa dotyczy tzw. urodzin Hitlera, zorganizowanych w lesie pod Wodzisławiem Śląskim przez TVN24


       
Głupota nie boli - ale często drogo kosztuje ... jak to napisał jeden z blogerów.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 67553
Józef Darski

Józef Darski

05.01.2015 20:34

Możemy tylko starać się wpłynąć aby
1. inaczej rozłożyli akcenty, np. Niebiańska sotnia i Petlura jako ważniejsi
2. reinterpretowali integralny nacjonalizm i nie starali się go imitować, czyli żeby z przeszłością to nie miało nic wspólnego
inna kwestia to rozdymanie Bandery przez ugrupowania radykalne, które przegrały wybory, bo to jest nośnik ich wpływów. W tym kierunku będzie działać też agentura by dostarczyć paliwa 1. idiotom 2. maniakom 3. nacjonalistom antyukraińskim 4. ludziom niezorientowanym 5 wł agenturze w krajach ościennych.
na sprawie ukraińskiej wiele osób w Polsce chce zbić kapitał jako obrońcy przed banderowskim zagrożeniem, celują w tym najbardziej radykalni i marginalni endecy i moczarowcy z NE, itp.

A330

Ksawery Meta-Kowalski

06.01.2015 09:51

Dodane przez Józef Darski w odpowiedzi na Możemy tylko starać się

"endecy i moczarowcy z NE"
Warto pamiętać, że Moczar był Ukraińcem ;) Ale to już zupełnie nie przeszkadza "narodowcom". Tak samo jak fakt, iż Ukraińcy to "Słowianie" - w przeciwieństwie do Rosjan, którzy są skażeni "mongolskim gwałtem",a jako naród stanowią mix kulturowy, euro-azjatycki.
Józef Darski

Józef Darski

06.01.2015 13:25

Dodane przez A330 w odpowiedzi na "endecy i moczarowcy z


Gwoli ścisłości to Białorusinem, chociaż z pogranicza ukraińskiego - Demko lub Diomko.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

07.01.2015 19:29

Dodane przez Józef Darski w odpowiedzi na Możemy tylko starać się

Po mistrzowsku Pan to wyłożył, Panie Józefie.  Mnie ciekawi jedno, jak będą realizowane w politycznej praktyce deklaracje Poroszenki wygłoszone w sejmie na temat naszej historii i pojednania. Mamy okazję wzamian za pomoc, uzyskać zdecydowany postęp. Tylko czy ten nie-rząd potrafi to wykorzystać ? Wątpię. Cesarzowa pewnie dała już wytyczne  - i po naszej stronie wyłącznie będą koszta.
W jednej z dyskusji na innym portalu pod tą notką, właśnie doświadczyłam paru punktów z drugiej części Pana wpisu. Teraz jestem tam, zaraz po Panu, wrogiem publicznym nr. 2.
Domyślny avatar

marekagryppa

05.01.2015 21:17

Bardzo wyważony tekst.Pożyjemy zobaczymy.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

08.01.2015 02:08

Dodane przez marekagryppa w odpowiedzi na Bardzo wyważony

Dziękuję  :)
Nie możemy się przyglądać z obojętnością co się tam dzieje. Musimy wspierać Ukrainę w jej dążeniu do niepodległości integralności terytorialnej.
Domyślny avatar

beton bezpartyjny

05.01.2015 22:14

Niestety wydaje się, że o wiele więcej zbrodni na Ukraińcach w granicach dzisiejszej Polski popełniło polskie podziemie niepodległościowe oraz bandy rabunkowe często za takowe się podające. Tego nie można przypisać komunistom. Tak jak wszystkich zbrodni na Wołyniu nie można przypisać UPA, część mogła być pacyfikacjami niemieckimi, część akcjami sowieckich partyzantów oraz NKWD. Niestety w Polsce zwykło się wszystko zwalać "z automatu" na UPA jesli chodzi zbrodnie na polskich kresach wschodnich.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

03.09.2015 00:53

Dodane przez beton bezpartyjny w odpowiedzi na Niestety wydaje się, że o

Nie ma także wątpliwości że inspiratorami Rzezi Wołyńskiej byli także i Niemcy i Rosjanie. Wołyń był wtedy pod władztwem Niemców, a więc według prawa międzynarodowego, to oni ponoszą bezpośrednią odpowiedzialność za wszystkie zbrodnie.
marsie

marsie

05.01.2015 23:31

Popieram. Polska i Ukraina muszą być razem, banderowcy to przeszłość. Polska jako przywódca tego, co jest pomiędzy Niemcami i Rosją (w górę, w bok i na dół), to jedyna droga do sukcesu w tej piep...nej Europie! Pozdrawiam.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

08.01.2015 02:12

Dodane przez marsie w odpowiedzi na Popieram. Polska i Ukraina

Czyli powrót do  jagiellońskiej idei rodziny wielu narodów w środku Europy - oczywiście zmodernizowanej idei na miarę współczesnych oczekiwań tych narodów.
A330

Ksawery Meta-Kowalski

06.01.2015 09:04

UPA, Bandera - dla nas Polaków zawsze to będą mordercy. Nie ma się czego wstydzić. Takie są dla nas fakty, a my Polacy powinniśmy dbać przede wszystkim o nasz interes.
Warto jednak o czymś pamiętać - gdyż inteligentny człowiek najpierw kieruje się rozumem. Wbrew temu co sączą płatni moskiewscy agenci(a jest ich coraz więcej nawet na Twitterze!) Ci którzy popierają Banderę wcale nie popierają morderców, a już szczególnie tych mordujących Polaków. jak to możliwe?
Znakomita większość Ukraińców rozumie UPA/Banderę głównie jako tego, który walczył z komunizmem i Rosją o niepodległość! UPA walczyła z Rosją, z Niemcami(choć z nimi też częściowo współpracowała) i była odpowiedzialna za mord na Wołyniu. Tymczasem my Polacy znamy UPA tylko przez pryzmat tego JEDNEGO wydarzenia,  Wołynia - nie wiemy nic o jej działalności przeciw Rosji czy Niemcom. Nie możemy więc pojąć, jak Ukraińcy mogą popierać Banderę. Powstaje dysonans poznawczy. Oni czczą Banderę z innego powodu, dla którego my go krytykujemy. 
To oczywiście pokazuje, jak wiele jest do zrobienia w kwestii wspólnego zrozumienia. Nawet bardziej "ogarnięci" historycznie Ukraińcy często np. używają argumentu(który mnie drażni i osłabia), mówiącego iż na Wołyniu to "NKWD podjudzała i mordowała". To mnie irytuje ale też pokazuje, że oni nie do końca znają historię UPA. Ale co mamy zrobić? To są ich jedyni "bohaterzy" - mamy im "rozkazać" aby sobie wybrali innych? Przed nami jeszcze dużo rozmawiania...ale trzeba. Ukraina zawsze była i będzie mniejszym zagrożeniem dla Polski niż Rosja.
Jabe

Jabe

06.01.2015 11:00

Dodane przez A330 w odpowiedzi na UPA, Bandera - dla nas

Kłopot w tym właśnie, że oni popierają morderców. Nie wątpię, że Bandera i podobni są dla Ukraińców bojownikami o niepodległość. Przecież nie przez zbrodnie mają ich za bohaterów. Ukraińcy rozpaczliwie potrzebują mitów, na których można oprzeć narodową tożsamość. Ale nie wolno im kłamać. Można ich zrozumieć, ich historia nie jest tak znowu różna od naszej, jednak zrozumieć nie znaczy wybaczyć.
A330

Ksawery Meta-Kowalski

06.01.2015 11:35

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Kłopot w tym właśnie, że oni

Ale oni nie wiedzą lub nie chcą wiedzieć, że popierają morderców :) Proszę porozmawiać z Ukraińcami - dla nich "Wołyń" wcale nie jest taki oczywisty. Oczywiście nie mają racji - żeby była jasność. Ale nie jest też tak, że oni popierają Banderę myśląc "niech żyje morderca Lachów!" Dla nich to głównie ten, który walczył z komunistami. Tak go znają. A   prorosyjscy komentatorzy tak przedstawiają to, jakby oni cieszyli się z zabijania Polaków na Wołyniu. Co do reszty zgoda. Przed nami dużo rozmów.
Jabe

Jabe

06.01.2015 12:11

Dodane przez A330 w odpowiedzi na Ale oni nie wiedzą lub nie

Tak. Zrozumiałem. Tylko w imię antyputinizmu, albo jakichś neojagiellońskich rojeń (którym, przyznaję, sam z lubością ulegam), nie wolno im pozwolić na budowanie na kłamstwie. To nie w porządku. Zresztą nie wiemy, co czas przyniesie. Może się im kiedyś przypomnieć, jak się zostaje na Ukrainie bohaterem.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

07.01.2015 22:13

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Tak. Zrozumiałem. Tylko w

My możemy jedynie wpływać na inne rozłożenie akcentów  ... itd. - o czym pisze niżej Pan Darski
Proszę spojrzeć na dwie fotki w mojej notce, a zobaczy Pan, że Ukraińcy wiedzą jak i kiedy zostaje się dzisiaj bohaterem. Wkleiłam tylko kobiety, ale zapewniam, jest także wielu mężczyzn :)
Jakoś nie widzę tu związku z sugerowanym banderyzmem. Chce Pan nas postraszyć - nic z tego, byłam tam wiele razy, na mnie te strachy marginesem nie działają.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

07.01.2015 19:40

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Kłopot w tym właśnie, że oni

Pisze Pan: ...jednak zrozumieć nie znaczy wybaczyć. Dla chrześcijanina nie ma takiego problemu. Jeśli chce aby mu odpuszczono winy, to najpierw on musi odpuść winy innym. Proszę więc powiedzieć jaki Pan ma z tym problem ?
Jabe

Jabe

07.01.2015 20:20

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Pisze Pan: ...jednak

Po pierwsze. Odpuścić można krzywdę własną, ale nie cudzą. Narody nie idą do nieba. Po drugie. Wybaczenie nie oznacza akceptacji kłamstwa.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

07.01.2015 20:49

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Po pierwsze. Odpuścić można

Poza Panem, nikt tu nie pisze o akceptacji kłamstwa.
Jabe

Jabe

07.01.2015 20:59

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Poza Panem, nikt tu nie pisze

A szkoda. Na neojagiellońskim chciejstwie się nic trwałego nie zbuduje. Proszę mnie źle nie zrozumieć, emocjonalnie jestem z Panią. Zresztą piłka jest po stronie Ukraińców. Z powodu uwarunkowań historycznych to oni nas muszą pierwsi chcieć. Polska już raz Ukrainę przytuliła i to chyba nie jest tam jednoznacznie pozytywnie wspomiane.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

07.01.2015 21:09

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na A szkoda. Na neojagiellońskim

Lekceważy Pan jagiellońskie osiągnięcia ? ...ciekawe, bo akurat nic lepszego w swojej historii nie "stworzyliśmy". Byliśmy wtedy światowym mocarstwem - wie Pan o tym?
Odsyłam do sejmowego przemówienia Poroszenki, zanim następnym razem napisze Pan coś o "chciejstwie" i co muszą zrobić pierwsi Ukraińcy.
Jabe

Jabe

07.01.2015 23:01

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Lekceważy Pan jagiellońskie

Pokornie przyznaję, że nie znam przemówienia Poroszenki. Nie spodziewałem się po nim niczego prócz gładkich słówek. Co do Jagiellonów (raczej Giedyminowiczów), to istotnie podbicie Ukrainy i przejęcie Polski było ich osiągnięciem.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

08.01.2015 01:57

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Pokornie przyznaję, że nie

No wiem już, że nie interesuje Pana co ma do powiedzenia  Polakom normalna większość obywateli Ukrainy i ich prezydent. Pana interesuje wyłącznie to, co ma do powiedzenia banderowski margines, który dla Pana jest całą Ukrainą - tak wynika z kontekstu Pana wypowiedzi. Historię także ubiera Pan w niepolskie fakty bo...
Nie Giedyminowiczowie a właśnie Jagiellonowie proszę Pana - tak się w Polsce tytułuje tą dynastię - i nie było przejęcia Polski przez zajęcie, bo to polska szlachta zaproponowała  Jagielle małżeństwo z Jadwigą  ... zaniepokojona faktem jej zaręczenia z Wilhelmem Habsburgiem, gdyż nie poszukiwano sojusznika w prokrzyżackim obozie habsburskim, bo znaczniejsze korzyści dla Korony mogło przynieść małżeństwo Jadwigi z królem poganinem. Stosunki polsko-litewskie zaczęły się ocieplać. 14 sierpnia 1385 roku Jagiełło wystawił akt krewski, w którym zobowiązał się do zawarcia unii personalnej między Koroną a Litwą, poślubienia Jadwigi i chrystianizacji Litwy.... itd.
Genialne posunięcie obu stron pozwoliło obronić oba narody przed krzyżactwem i wszelkimi zagrożeniami ze wschodu. Co do Ukrainy którą rzekomo miał Jagiełło podbić, to nie istniała wtedy nawet w snach tamtejszych ludzi, a Jagiełło odebrał co było nasze dzisiejszej Moskwie - a było nasze już za czasów Chrobrego, tym samym, powstrzymał skutecznie jej ekspansję na zachód :)
Czy już Pan wie dlaczego piszę w tytule o jagiellońskiej rodzinie narodów ? Tak tak, to była wielka rodzina wielu narodów. A tak Pan lekceważy ich dzieło, ale to właśnie dzięki Jagiellonom niektóre słowiańskie narody w ogóle przetrwały do dziś vide tolerancja kulturowa i religijna w Koronie.
Jabe

Jabe

08.01.2015 11:38

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na No wiem już, że nie

Nie będę się Pani tłumaczył z Pani wyobrażeń, na temat tego, co mnie interesuje. Dziękuję za wykład z historii. Interesuje mnie jeszcze jaką to schedę po Chrobrym Jagiełło Moskwie odebrał. Dzisiejsza Ukraina utożsamia się z Księstwem Kijowskim, to część ich tożsamości. Nie twierdziłem, że Jagiełło podbił Ukrainę. Jagiellonowie to gałąź Giedyminowiczów. Jagiellońskie tęsknoty możemy spokojnie współdzielić z Białorusinami. Z Ukrainą jest inaczej. Myśmy na przykład należeli do wielkiej rodziny narodów Imperium Rosyjskiego. Ach, łezka w oku, czyż nie?
Ula Ujejska

Ula Ujejska

08.01.2015 14:44

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Nie będę się Pani tłumaczył z

No wiem, wiem, przecież Pan się domaga tu od początku, abym to ja się tłumaczyła z Pańskich wyobrażeń na temat Ukrainy, z tego co myślę oraz z tego, czego nie ma w mojej notce.
Jabe

Jabe

08.01.2015 17:01

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na No wiem, wiem, przecież Pan

Skoro Pani uderza w takie tony, dalsza dyskusja nie ma sensu. Mój komentarz nie był do Pani notki bezpośrednio.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Wszyscy 3
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
Ula Ujejska
Nazwa bloga:
TENDENCYJNY PORADNIK WYBORCZY
Zawód:
Wykształcona z dużego miasta.
Miasto:
Bardzo wielkie miasto nad Pilicą

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 746
Liczba wyświetleń: 11,229,560
Liczba komentarzy: 14,750

Ostatnie wpisy blogera

  • Ku przestrodze
  • Gonić szarańcze!
  • Mam tego dość

Moje ostatnie komentarze

  • Jabe A co, obdarli cię już z futra?
  • Danuta Ja spodziewam się najgorszegp. POtwór zanim zdechnie zrobi wszystko by utrzymać się przy korycie. Gada trzeba szybko dobić.
  • Sake3 Mogą mu skoczyć ... po paczkę fajek do sklepu.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Nasze Credo
  • Nasza odpowiedź
  • ORMO czuwa !

Ostatnio komentowane

  • Es, @nieustannie zaskakiwana rzeczywistością @sakeKto wespół w zespół z obecnymi przy sterach, przez dziesięć lat swoich rządów wytrwale umacniał to "społeczeństwo", że nie ma dla niego życia poza…
  • Ijontichy, sake2020"Proszę więc  nie sądzić,że społeczeństwo będzie reagować na bezrobocie ,drożyznę,rosnącą cenzurę skoro wroga podaje się na tacy."Poza jednym---zgoda. Żadne społeczeństwo!!!! Czego…
  • NASZ_HENRY, ,.,.,., .,. ., Co ma wisieć nie utonie czyli co komu pisane, to go nie minie 😎

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności