Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Państwo obywatelskie
Wysłane przez t.sakiewicz w 26-03-2025 [18:20]
Historycy szukając przyczyn upadku komunizmu wskazują ich kilka. Bez wątpienia proces rozpadu, w sposób widoczny, rozpoczął się wraz z wybuchem Solidarności. Dlatego ważne jest opisanie wydarzeń bezpośrednio poprzedzających Sierpień ‘80. Znaczenie miał rozkwit organizacji niezależnych od władzy, takich jak na przykład ROPCiO, KPN czy KOR. To były elity, ale zdolne do organizowania szerszego ruchu. Taki bez wątpienia zaczął być widoczny przy okazji pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Nie chodzi tylko o poruszenie serc, lecz przede wszystkim o społeczne zorganizowanie się milionów Polaków. Dziesiątki tysięcy ludzi zgłosiły się do papieskiej służby porządkowej, a miliony karnie wykonywały polecenia osób niezwiązanych z władzą. Owszem, komunistyczna milicja próbowała nawet współpracować przy utrzymaniu porządku, ale jej rola, jak na państwo totalitarne, została na chwilę zredukowana.
Przyjazd papieża został poprzedzony spontaniczną próbką społecznej mobilizacji, jaką była zima stulecia. W powszechnym przekonaniu wszyscy zobaczyli, że władza była do niczego, a ludzie radzili sobie, gdy brali sprawy w swoje ręce. To były zjawiska masowe i niezależne od komunistycznego centrum. Polacy nawet nie do końca zdając sobie z tego sprawę, zorganizowali się poza władzą. Solidarność już z samej nazwy oznaczała chęć wzajemnego wspierania się. To rozkołysało system.
Kiedy patrzę na masowe poruszenie społeczne – czy to przy okazji wyborów prezydenckich, czy spotkań nawet niedużych klubów „Gazety Polskiej”, na które przychodzą setki osób, czy rosnących protestów w obronie granicy – to mam wrażenie, że narasta zjawisko obywatelskiego oporu wobec coraz bardziej niedemokratycznej władzy. Sami rządzący wymusili ten typ działań, pozbawiając opozycję pieniędzy i organizując prokuratorskie prześladowania. Polacy się organizują i albo znajdują społecznych liderów, albo wymuszają na politykach ten typ aktywności. Oczywiście jedna manifestacja czy nawet dziesięć demonstracji nie zmienią struktury poparcia dla partii politycznych.
Jednak zmienia się sentyment i jednych mobilizuje, a drugich demobilizuje. Bycie z władzą jest coraz większym obciachem, a działanie obok czy w opozycji zaczyna być coraz bardziej popularne. To rozkręcająca się machina, której kiedyś nawet Sowieci nie byli w stanie zatrzymać. Nie wstrzyma jej też Tusk z tragikomicznymi postaciami typu Giertych czy Bodnar. Społeczeństwo obywatelskie tworzy się w proteście przeciwko rządom Platformy Obywatelskiej. Wzywam wszystkich, by w te działania się zaangażowali. Mamy obywatelski abonament wpłacany na Telewizję Republika, mamy rodzącą się obywatelską straż strzegącą granic, mamy wielki ruch klubów „Gazety Polskiej”. Niech każdy weźmie i dołoży swoją cegiełkę. Państwo Tuska stanie się archaiczne. Do wolnych ludzi wróci wolne państwo.
Tekst z najnowszego wydania tygodnika "Gazeta Polska" z 26.03.2025.
YouTube:
Komentarze
26-03-2025 [18:32] - NASZ_HENRY | Link: cel pal 😎
Karol Nawrocki na prezydenta, to jest póki co jedyny wspólny cel 😎
26-03-2025 [19:31] - sake3 | Link: Nawet po wystąpieniu w
Nawet po wystąpieniu w mediach prezydenckiego doradcy Mastalerka który na kandydata Nawrockiego nadawał że hej?.No i po naszoblogowym huraganowym ataku Nawrocki nie ma żadnych szans.
27-03-2025 [19:30] - paparazzi | Link: Nawrocki jest kwalifikowanym
Nawrocki jest kwalifikowanym kandydatem na prezydenta ale aby zyskać w polskiej społeczności musi mieć po trochu Mentzena, Trzaskowskiego , Bielat, Brauna nie, bo ludzie się przestraszą, no i Stanowskiego Przekornego . Resztę swoimi atutami dorobić.
27-03-2025 [19:35] - Alina@Warszawa | Link: Ludzie powinni się bać
Ludzie powinni się bać każdego, kto ma po trochu Mentzena, Trzaskowskiego i Biejat! No chyba, że myślą nie mózgiem, ale jakimiś innymi częściami ciała, albo swoimi telewizorami.
27-03-2025 [20:39] - paparazzi | Link: Alina, ludzie to jak ludzie.
Alina, ludzie to jak ludzie. Jak się znajdzie Hamelina z Hameln to poprowadzi tam gdzie trzeba. Braun nie gra na piszczałce. Szczęść Boże.
26-03-2025 [18:36] - u2 | Link: "W powszechnym przekonaniu
"W powszechnym przekonaniu wszyscy zobaczyli, że władza była do niczego, a ludzie radzili sobie, gdy brali sprawy w swoje ręce."
To nie do końca było tak. Gierek otworzył się na zachód. Zaprosił JP2, choć mógł odmówić. Kaczyński mówił onegdaj, że Gierek był polskim patriotą, choć później się wycofał ze swoich słów. Ale ja jako rocznik 1965 (tak jak Tomasz Sakiewicz i Jarosław Rusznikiewicz) pamiętam epokę Gierka, No był niewątpliwy progres. A epokę Jaruzela pamiętam jako epokę stagancji i zastoju. Nadredaktor Sakiewicz to mój rówieśnik, ale całe życie mieszkał w Warszawie, do której dotarłem dopiero w pamiętnym Orwellowskim roku 1984 :-)
26-03-2025 [20:24] - spike | Link: @u2
@u2
"Kaczyński mówił onegdaj, że Gierek był polskim patriotą, choć później się wycofał ze swoich słów."
"wiesz że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele"
Kaczyński nie wycofał swoich słów, bo takich nie wypowiedział.
27-03-2025 [00:24] - wielkopolskizdzichu | Link: Czyżby
Czyżby
https://www.gazetaprawna.pl/wi...(link is external)
27-03-2025 [11:21] - spike | Link: @zdzicho
@zdzicho
jakbyś kilka razy przeczytał co napisałem, to byś zrozumiał o czym pisałem.
czy te słowa "Edward Gierek był "komunistycznym, ale jednak patriotą".
mają to samo znaczenie co napisał @u2?
Dodam, że komuniści internowali Gierka, wiedziałeś o tym?
27-03-2025 [11:52] - wielkopolskizdzichu | Link: Jaroszewicza, Szydlaka,
Jaroszewicza, Szydlaka, Babiucha i paru innych też internowali i co z tego ma wynikać?
26-03-2025 [18:42] - Pers | Link: Ten cały "wybuch Solidarności
Ten cały "wybuch Solidarności" to była klasyczna kolorowa rewolucja zorganizowana przez CIA przy współudziale Watykanu.
Udało im się nabrać 10 mln polskich patriotów.
Efekty mogliśmy zobaczyć już w 1990r.
27-03-2025 [05:50] - Tezeusz | Link: @Pers
@Pers
Taki ożywiony rusofilek pewno w kibla wróciłeś.
https://naszeblogi.pl/64030-ch...
26-03-2025 [19:52] - sake3 | Link: Mamy Straż Obywatelską pisze
Mamy Straż Obywatelską pisze autor. Cieszyć się czy smucić ? To po co mamy policję? Żeby ochraniała stare ropuchy z KOD-u pod pomnikiem? Żeby na rozkaz waaadzy spektakularnie i brutalnie zatrzymywała obywateli na oczach dzieci? Żeby w szmatach na mordach prześladować opozycję?Żeby prowokować demonstrantów na granicy i pałować rolników? W nadmorskim Sarbinowie powstała Straż Obywatelska by samemu namierzać i łapać złodziei. Piękne to,że obywatele biorą sprawy w swoje ręce by waaadza mogła spać spokojnie.
27-03-2025 [07:53] - Ijontichy | Link: TO KOMUNIZM UPADŁ??
TO KOMUNIZM UPADŁ??
Kiedy i gdzie???!!!
27-03-2025 [16:25] - Marek Kudła | Link: Na wyspie Samoa !
Na wyspie Samoa !
27-03-2025 [09:06] - Darek65 | Link: Tak sobie przewrotnie myślę,
Tak sobie przewrotnie myślę, że rządy Tuska, to coś dobrego dla Polski i Polaków. Tusk, podobnie jak Trump, w drugiej kadencji działa już bez przyłbicy. O ile Trump robi to z korzyścią dla USA (przynajmniej takie jest założenie), to Tusk zaspokaja swoich mocodawców. Dzieje się, to kosztem Polski i Polaków. Jeśli teraz się nie obudzimy, jeśli teraz nie będzie reakcji, to znaczy, że jako Polacy nie zasługujemy na swoje Państwo.
27-03-2025 [11:43] - wielkopolskizdzichu | Link: "bez przyłbicy" Określenie
"bez przyłbicy" Określenie bez sensu bo przyłbica to rodzaj hełmu!
Część hełmu osłaniająca twarz to zasłona.
Prawidłowo powinno to brzmieć: działa już z otwartą przyłbicą.
27-03-2025 [13:08] - Darek65 | Link: wielkopolski - masz rację,
wielkopolski - masz rację, powinno być - z otwartą przyłbicą.
27-03-2025 [12:28] - sake3 | Link: @Darek65.......Wierzy pan w
@Darek65.......Wierzy pan w reakcję Polaków? Ja nie. Osiem gwiazdek spowodowało takie spustoszenie w umysłach Polaków, że Polska im do niczego nie potrzebna i mocodawcy Tuska będą mile widziani.
27-03-2025 [13:05] - Pers | Link: @sake
@sake
//Osiem gwiazdek spowodowało takie spustoszenie w umysłach Polaków,//
Nie zauważyłem żadnego spustoszenia w moim umyśle.
A ty w swoim zauważyłaś? ( Mam na myśli coś więcej niż bezwarunkową miłość do PiS.)
28-03-2025 [21:17] - Siberian Husky Dog | Link: ruszkiewicz
ruszkiewicz
/Nie zauważyłem żadnego spustoszenia w moim umyśle/
W którym?
Ruski dzbanie
W którym?
27-03-2025 [13:40] - Darek65 | Link: Mówią, że komu nie ma rady,
Mówią, że komu nie ma rady, temu nie ma pomocy. Spustoszenie szybko mija, jak nie masz, co do garnka włożyć :)
27-03-2025 [19:35] - paparazzi | Link: No a Piotr Duda
No a Piotr Duda przewodniczący Związku"Solidarność" ?
30-03-2025 [04:06] - Es | Link: Ach te sentymenty. Festiwal
Ach te sentymenty. Festiwal solidarności? Ludzie zejdźcie na Ziemię. To był festiwal bezpieki z nieświadomą niczego rozentuzjamowaną paromilionową publicznością na widowni. Nota bene przywoływanie jakichś kompletnie spenetrowanych przez służby formacji jako sił sprawczych owego jest chyba mocno chybione.
To był efekt erozji komunizmu w sowieckim wydaniu a nie jego przyczyna.
Niemniej jednak sens podejmowanej przez Redaktora próby rozpalenia podobnych emocji w obecnym momencie dziejowym traktuję jako uzasadniony. Problemem jest jedynie deficyt przywództwa takiego "powstania".