Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Żony niechaj będą poddane swym mężom... we wszystkim.
Wysłane przez Zbyszek_S w 25-08-2024 [20:02]
Czytanie na XXI tydzień zwykły na niedzielę 25 sierpnia. List św. Pawła Apostoła do Efezjan Ef 5,21-32:
Bracia:
Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej. Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus – Głową Kościoła: On – Zbawca Ciała. Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom – we wszystkim.
Nauczanie kościoła jest niezmienne i stoi w zgodzie z Pismem Świętym, a brzmi ono tak: Żony niechaj nie będą poddane swym mężom. Proste? Proste. Aha. Kościół jest tak skonstruowany, że w jego imieniu naucza kler.
Ale. Jak właściwie powinno być? Dzisiaj? Bądźmy realistami. Prawo i Sprawiedliwość wspólnie z Koalicją Obywatelską właśnie zmodyfikowało definicję gwałtu, co może istotnie zmienić, niektórzy mówią zniszczyć, relacje damsko-męskie w Polsce.
Więc... jakie jest właściwie niezmienne zdanie kościoła i jak powinno być?
Komentarze
25-08-2024 [20:30] - SilentiumUniversi | Link: "Kto was słucha, Mnie słucha,
"Kto was słucha, Mnie słucha, a kto wami gardzi, Mną gardzi." Łk 10, 16
A polecenie dla żon warto byłoby uzupełnić poleceniem dla mężów
25-08-2024 [20:41] - Zbyszek_S | Link: "A polecenie dla żon warto
"A polecenie dla żon warto byłoby uzupełnić poleceniem dla mężów "
O to to... o tym trzeba ciągle mówić!
25-08-2024 [21:11] - Mika | Link: Chyba źle to interpretuje,
Chyba źle to interpretuje, więc może ktoś mi to wyjaśni.
Jak można być poddanym - we wszystkim - komukolwiek! W tym przypadku to patriarchat, który jest zabójczy dla relacji. Jak facet może sobie uzurpować jakiekolwiek prawo, aby być mu poddanym? To nie epoka kamienia łupanego, że kto był silniejszy, ten rządził i w tej sytuacji samiec.
Jak patrzę na mojego tatę i teścia, którzy na emeryturze oddają się swoim "pasjom", czy "hobby", a ich małżonki ogarniają wszelkie obowiązki, to rzygać mi się chce. Dziadersy i tyle.
25-08-2024 [21:16] - u2 | Link: ***Jak facet może sobie
***Jak facet może sobie uzurpować jakiekolwiek prawo, aby być mu poddanym?***
No dokładnie, kobieta to nie przedmiot należący do mężczyzny. Polki są wspaniałe. Wiele razy się o tym przekonałem w szachach. A na ostatnich IO w Paryżu byłyście zdecydowanie górą nad Polakami :-)
***mojego tatę i teścia, którzy na emeryturze oddają się swoim "pasjom", czy "hobby***
Daj dziewczyno im spokój. Jak poprosisz to na pewno pomogą, ale nie zmuszaj ich do robienia czegoś czego nie potrafią :-)
25-08-2024 [21:27] - Mika | Link: "ale nie zmuszaj ich do
"ale nie zmuszaj ich do robienia czegoś czego nie potrafią :-)"
@u2 błagam, nie mówię o skomplikowanych zadaniach, np. kilkupiętrowy tort, a o zwykłych codziennych obowiązkach. To nie jest niepotrafienie, a wygodnictwo, lenistwo i wykorzystywanie. Faceci są cwani.
W skrócie wypad Panowie.
25-08-2024 [21:33] - u2 | Link: ***o skomplikowanych
***o skomplikowanych zadaniach, np. kilkupiętrowy tort***
Są teraz automaty, które pieką dowolny tort. Można spokojnie scedować na mężczyzn tę przyjemną robotę.
***zwykłych codziennych obowiązkach***
Jeśli chodzi o sprzątanie i wynoszenie śmieci, to warto zagrać na męskim ego i powiedzieć jaki ty masz duży piwny brzuszek. przydałoby się tobie więcej ruchu i zmiana diety. Chyba nie chcesz tak szybko iśc do piachu. Powinno poskutkować :-)
25-08-2024 [21:39] - Mika | Link: :DDDDD
:DDDDD
Nie @u2
Tłumaczę, że dom to nie hotel z obsługą. A jeżeli tak ktoś podchodzi, to zawsze mogę wystawić rachunek albo skrócić komuś pobyt. :p
25-08-2024 [21:55] - u2 | Link: ***dom to nie hotel z obsługą
***dom to nie hotel z obsługą***
Moim skromnym zdaniem, lepiej zagrać na męskiej ambicji. Co? Ja nie potrafię się już ruszać? Zaraz zobaczysz jak potrafię latać z mopem :-)
PS. Mężczyzna może z lenistwa pójść po rozum do głowy i kupić automat, który za niego sprzątnie. Oczywiście robot wszystkich kurzy nie zetrze, ale będzie niezłym bajerem do pokazania dla znajomych :-)
25-08-2024 [21:20] - Zbyszek_S | Link: @Mika: Dokładnie. To są
@Mika: Dokładnie. To są jakieś straszne hasła. To wspaniałe że pani się chce rzygać. Faceci to nieroby, a kobiety za nich wszystko robią bez przerwy.
25-08-2024 [21:41] - tricolour | Link: A te kobiety nie mogą mieć
A te kobiety nie mogą mieć własnych pasji i hobby? I tak się nimi zająć - jak to pasjami - że ich facetom głód zajrzy w oczy i smród wrzuci do pralni?
Co stoi na przeszkodzie kobiecym pasjom?
25-08-2024 [21:49] - Mika | Link: Przetłumacz temu pokoleniu.
.
25-08-2024 [22:06] - tricolour | Link: Gdybyś miała taką misjonarkę
Gdybyś miała taką misjonarkę na zbyciu, to by mi się przydała.
Wiesz, u mnie jest prosta zasada: skoro ja kończę wcześniej pracę, to gdy wraca żona i syn ze szkoły, to ciepły obiad ma stać na stole. A skoro stoi przez pięć dni w tygodniu, tylko głupi by się zajął czyjąś robotą w sobotę i niedzielę. Więc skoro robi papu, niech se kupi, co potrzebuje, a gdy wnosi i nabrudzi, to ma po sobie posprzątać z czego płynie prosty wniosek, że gdy wywlecze sprzęt do sprzątania, to jedzie cały rejon.
Ot i tyle. Więc misjonarka by się przydała.
26-08-2024 [17:34] - spike | Link: @mika
@mika
:)))))))))))))))))))))))))))))))))
Parafrazując zdanie z pewnego skeczu "lewactwo i feminazism z ciebie wyłazi".
A @mika zapytała mamy czy babci czy im się to nie podoba?
Moja ciocia raz zobaczyła, jak kuzynka pierze skarpety swojemu mężowi, oburzona zwraca jej uwagę, jak może to robić, niech on sobie sam pierze swoje skarpety!
Na co kuzynka, mamo to jest mój mąż i chcę mu prać skarpety, ciocia już więcej razy się nie wtrącała.
Moi dziadkowie mieli 9 dzieci, babcia nigdy zawodowo nie pracowała, dziadek nigdy jej w domowych pracach nie pomagał, babcia nawet tego nie oczekiwała, nawet nie chciała, dodam że była też "prawą ręką" dziadka, wspólnie kierowali dużą firmą dziadka.
Prawa jest taka, że kobiety nie chcą by mężczyzna sprzątał mieszkanie, czy robił jakieś pranie, mężczyźni nigdy nie zrobią tego jak kobiety, dom i jego prowadzenie to domena kobiety, podobnie jak kobiety nie robią tego co mężczyźni.
Jedna znajoma podczas rozmowy o jej zmarłym mężu, powiedziała, że by wolała by robił co chce, gadał co chce, byle jeszcze był przy niej.
25-08-2024 [22:09] - sake3 | Link: Ho,ho zanosi na na
Ho,ho zanosi na na komentatorski maraton.Tak z grubsza biorąc liczę że około setki komentarzy pan autor uzbiera.Niestety nie rozstrząśnięto co właściwie jest ujęte w tym poddaństwie i na ile sie sprawdza.Przecież kobiety i mężczyźni nie są robotami majacymi takie same zachowania i charaktery a więc ich związki czy małżeństwa nie muszą być poddaństwem dla kobiety. Owo ,,poddaństwo'' mozna interpretować po swojemu niekoniecznie tak jak w Pismie Świętym albo wypracować własną drogę porozumienia.
25-08-2024 [23:21] - Edeldreda z Ely | Link: Chyba Ksiądz Pawlukiewicz
Chyba Ksiądz Pawlukiewicz (albo Ksiądz Boguś) opowiadał, jak to kiedyś spytał się męskiej części składowej baaardzo zgodnego, szczęśliwego małżeństwa, jaka jest recepta na tak udany związek. Wywołany do odpowiedzi pan opowiedział księdzu, że na początku małżeństwa umówili się z żoną, że gdy decyzja będzie dotyczyć rzeczy mało istotnej, to będzie decydować żona, a gdy przyjdzie do decyzji w sprawie ważnej - wtedy decyzję podejmie on.
- I - opowiada mężczyzna księdzu - przez te wszystkie lata żadnej istotnej sprawy, dzięki Bogu nie było... :-)
26-08-2024 [02:35] - wielkopolskizdzichu | Link: Są to opowiastki księży, i
Są to opowiastki księży, i tych łagiewnickich, i tych toruńskich, których można określić dwoma słowami jeb..k teoretyk.
26-08-2024 [08:40] - Zbyszek_S | Link: Kapłani Kościoła Katolickiego
Kapłani Kościoła Katolickiego jak nikt inny znają się na współczesnych relacjach kobiet i mężczyzn. Grunt to poczucie humoru w sprawie listu św. Pawła do Efezjan. Dobry śmiech nikomu chyba nie zaszkodził, za to poddanie, a już we wszystkim... zaraz zaraz... to w powieści księdza to mąż był poddany we wszystkim? Ha! Oto niezmienne nauki kościoła!
26-08-2024 [09:19] - u2 | Link: ***Kapłani Kościoła
***Kapłani Kościoła Katolickiego jak nikt inny znają się na współczesnych relacjach kobiet i mężczyzn***
Mają gosposie do lat 60 (mogą być trzy gosposie po 20 lat) i fundusz kościelny na nieślubne dzieci. Po wojnie światowej ma to sie zmienić i być tak jak u was w niemieckim protestantyzmie, czyli celibat księdzów zostanie zniesiony.
26-08-2024 [08:57] - sake3 | Link: @Edeldreda.......Kapitalny,
@Edeldreda.......Kapitalny, chyba najlepiej oddający ,,istotę rzeczy'' wpis.
26-08-2024 [09:15] - u2 | Link: Bo światem rządzą mężczyźni,
Bo światem rządzą mężczyźni, a mężczyznami kobiety :-) :-) :-)
26-08-2024 [07:02] - NASZ_HENRY | Link:
Przecież wiadomo bez księży i kaznodziei; mąż jest głową rodziny, a żona szyją, która tę głowę kiwa i nią kręci 😉
26-08-2024 [08:46] - Zbyszek_S | Link: @NASZ_HENRY: Tam wiadomo,
@NASZ_HENRY: Tam wiadomo, wiadomo... dla kogo zależy. Rzymianie mówili, my rządzimy światem, a nami rządzą nasze kobiety.
26-08-2024 [20:27] - spike | Link: @henry
@henry
"mąż jest głową rodziny, a żona szyją, która tę głowę kiwa i nią kręci"
Jak się przychodziło po prośbie do dziadków, wiadomo najlepiej iść od razu do babci, a babcia owszem wyrażała zgodę, ale pod warunkiem, że dziadek też się zgodzi, a jak się szło do dziadka, to dziadek tę się zgadzał pod warunkiem, że babcia też się zgadza.
Babcia i dziadek dbali o demokratyczne zarządzanie rodziną, musiała byś jednomyślność, babcia była b.mądrą kobietą :)))
26-08-2024 [07:45] - Ijontichy | Link: I przyszedł Zbyszek i walnął
I przyszedł Zbyszek i walnął bejsbolem w pręty klatki i ozwał sie głos....PO TO @ Żbyszek_spółka akcyjna przyszedł na NB...i został...
26-08-2024 [10:24] - smieciu | Link: Wygląda na to że nikt nie
Wygląda na to że nikt nie zajrzał do źródła. Gdyż całość jest tam bardziej rozwinięta. Warto przeczytać cały odpowiedni ustęp tego listu. W ewangelii, którą mam ja jest to Ef 5,22-33. W związku z czym można posądzić Zbyszka o pewną manipulację :P
Kontekst, reszta ustępu jest istotna gdyż zawiera także informacje o obowiązkach męża...
Warto także zauważyć, jeśli już ktoś lubi trzymać się dosłownej litery prawa (anarchiści akurat tego nie lubią) że w dzisiejszych czasach żeby być parą, w ogóle nie trzeba być mężem i żoną...
A owe zalecenia właśnie ich dotyczą. Zależy więc też jak kto podchodzi do swojego związku.
26-08-2024 [12:45] - Zbyszek_S | Link: @smieciu: Nie ma pan racji.
@smieciu: Nie ma pan racji. Istotnie pouczenie Pisma Świętego składa się z dwóch części, z pouczenia nt obowiązków żony oraz części drugiej obowiązków męża.
Rzecz w tym, że przywoływanie braku przytoczenia drugiej części nie jest uzasadnione. Dlaczego?
Bo tej drugiej części NIKT NIE KWESTIONUJE. Nie jest ona w jakikolwiek sposób kontrowersyjna. O ile w odbiorze społecznym część poświęcona żonom jest nie do przyjęcia, jest obrazą wszystko, co można obrazić, to część druga jest naturalna i wszyscy się zgadzają, że mężowie powinni kochać swoje żony.
Przypisywanie mi w związku z tym manipulacji przez pana, jest błędne tak samo jak grą faul play jest przywoływanie tej drugiej części "mężowie kochajcie żony", jako ad vocem do zasadności części pierwszej "żony bądźcie poddane swoim mężom".
Ciekawie na tym tle, wygląda "niezmienność nauczania moralnego" kleru katolickiego, który nazwał i utożsamił siebie z kościołem.
26-08-2024 [17:44] - Kazimierz Kozio... | Link: nie ma zadnej kontrowersji a
nie ma zadnej kontrowersji a intrepretacje w stylu "co autor chcial powiedziec" to prywatne poglady ktorych nikt nikomu nie zabrania posiadac. tyle ze prywatnych pogladow nie nalezy mylic ze Slowem Objawionym i podawac swoich pogladow jako wykladni do wierzenia. Biblia nie jest zbiorem przpisow jak zyc dla negacjonistow Objawienia. jest dla tych ktorzy wierza w SLOWO Objawione. reszta ludu ma swoje uregulowania prawne zgodne z madroscia etapu
26-08-2024 [18:36] - Zbyszek_S | Link: Dokładnie.
Dokładnie.
26-08-2024 [19:28] - smieciu | Link: Ha! Co mi szkodzi...
Ha! Co mi szkodzi...
Rzecz wydaje się być prosta ale czy naprawdę? Skądś cała teologia się wzięła... Jak nie z tego że nie wszystko jest proste i jasne.
No chyba że ktoś jest wyznawcą Islamu... Wszystko jest objawione a dyskusja zbędna.
Więc:
Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej.
To zdanie sugeruje równość. I wzajemność.
Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus – Głową Kościoła: On – Zbawca Ciała.
Ale tu sprawa się komplikuje gdyż jest w tym zdaniu problem. O ile bowiem Chrystusa można łatwo uznać za głowę - pewną tego co należy robić. To z mężem (człowiekiem), jak łatwo się domyślić, jest kłopot. Co jeśli ta głowa działa wadliwie? Czy wtedy żona ma być poddana?
Niekoniecznie. Zdanie można bowiem zinterpretować że wtedy jest mąż głową żony gdy staje on na wysokości zadania: Tak jak Chrystus jako głowa Kościoła. Chrystus nie stał się głową Kościoła bo był zwykłym anonimem chodzącym po ziemi. W takim wypadku każdy mógłby sobie rościć to prawo. Więc... Jak dla mnie analogicznie niekoniecznie każdy może sobie rościć prawo że może być głową żony. Może sobie rościć takie prawo jeśli będzie głową na poziomie Chrystusa. Tym bardziej taka interpretacja ma sens że stoi: Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu . Wyraźnie stoi że żony mają być poddane jak Panu (Bogu). Co jeśli mąż nie jest poddany Panu? Nie jest podobny Panu (Bogu)?
Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom – we wszystkim.
Mamy tutaj właściwie powtórzenie mojej interpretacji. Mowa jest o relacji na najwyższym poziomie.
Weźmy np. nasz obecny Kościół. Czy jest on według was poddany Chrystusowi?
Przykładowo. Jeśli odrzucimy konieczność dochodzenia tego czy Kościół jest obecnie faktycznie poddany Chrystusowi, bo jest poddany z definicji, tak samo jak żona mężowi, to będziemy musieli uznać że cokolwiek zrobi Kościół - i tak jest poddany, wierny.
A zatem...
Tak samo żona. Cokolwiek zrobi trzeba będzie ją uznać za poddaną i wierną.
Ostatecznie więc, wygląda na to że owszem, Kościół jest poddany (taki był zamysł) ale w praktyce, ze względu na niedoskonałość człowieka, sami wierni często krytykują Kościół, nie widzą jakoś że faktycznie jest poddany.
Czym właściwie jest Kościół? Jest społecznością. Okazuje się że sami członkowie tej społeczności jakoś nie poddają się Chrystusowi - więc żony też nie muszą poddawać się mężom. Wyraźnie jest bowiem napisane że żony są poddane jak Kościół.
Jeśli Kościół (społeczność, wierni) ściemniają. Żony także.
Ściślej: ściemniający mężowie przyznają prawo ściemniania żonom. Gdyż jaki Kościół takie żony.
26-08-2024 [21:18] - spike | Link: @smieciu
@smieciu
"Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi."
nie wiem jakiej wiary jesteś, czy w cokolwiek wierzysz, ale twoje dywagacje są z gatunku "wszystko co nadto", więc od Złego pochodzi.
Jezus nie bez powodu na swoich uczniów wybrał ludzi ułomnych, pozwalając tym samym bredzić takim jak ty, by na koniec doświadczyli tego co czynią i wygadują.
jaki masz pomysł na wyjaśnienie faktu, że gen.Jaruzelski śmiertelny wróg Kościoła i księży, przed śmiercią wezwał księdza i się wyspowiadał, może coś zrozumiał, czegoś doświadczył ?
thet is the question.
27-08-2024 [09:28] - Zbyszek_S | Link: @smieciu "Co jeśli ta głowa
@smieciu "Co jeśli ta głowa działa wadliwie? Czy wtedy żona ma być poddana?"
Dokładnie! Dodatkowo: Kto jest uprawniony do orzekania czy mąż działa, decyduje wadliwie? Żona! Bo przecież nie mąż. Zatem mężowie mogą podejmować tylko takie decyzje, które są zgodne z opiniami żony, bo w przeciwnym wypadku, ocena żony jest negatywna, a więc mąż działa "wadliwie". Świetnie pan to rozpracował.
27-08-2024 [13:43] - Mika | Link: Wątpię czy ktoś dobrze
Wątpię czy ktoś dobrze rozpracował, a @Zbyszek_S wrzucił tekst prowokacyjnie.
Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu. A szkoda, chętnie bym poczytała, bo nie wiem. Nie ważne.
@spike
Żadna ze mnie lewaczka ani feministka. Tymi osobopostaciami się brzydzę. Jestem jednak wielkim wrogiem skrajności, w każdym temacie. Niech każdy sobie spojrzy w oczy i uczciwie powie, że jest w porządku i tyle.
27-08-2024 [15:51] - smieciu | Link: @Mika
@Mika
Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu. A szkoda, chętnie bym poczytała, bo nie wiem. Nie ważne.
Właśnie. Dlaczego Islam jest taki popularny? Ponieważ w nim taki spike nie musi niczego wyjaśniać. Ani żonie. Ani nikomu innemu. Tym bardziej że zwyczajnie NIE WIE z czym się nie zgadza. Ze mną. Wydaje mu się jednak że ktoś jest be. Więc wystarczy że przeciwnikowi zarzuci nieprawomyślność. Przez co sam staje się święty. Tak mu się przynajmniej wydaje. Tych wszystkich świętoszków w przyszłości czekają duże niespodzianki.
Wracając do tematu. Kwestia jest prosta. Zbyszek i inni twardogłowi chcą od żon tego czego nie zamierzają oddać Chrystusowi. Jest wyraźnie napisane w dalszej części tego urywka listu że mężowie mają swoje poważne obowiązki. Są te obowiązki gdyż żeby stać się głową trzeba przybliżyć się do Chrystusa. Czy tą metodą jest ubliżanie innym? Pełne pychy przekonanie o swojej wyższości? Brak najmniejszej chęci wejścia w dyskusję bazującą na argumentacji?
Najwyraźniej tak im się wydaje.
Interesujące jest że Chrystus obrał inną metodę. Tą właśnie, według nich błędną.
Ci jeszcze ciekawsze sam Chrystus żony nie miał. Ani nie czerpał satysfakcji z poddaństwa innych. Nawet nogi mył niektórym. Dziwkami się nie brzydził.
A przecież mógł inaczej. Stanąć i powiedzieć (jak często tu ma miejsce):
Debile pieprzone. I tak nic nie zrozumiecie. Ani zdolni do zrobienia tego o czym myślę nie jesteście. Na kolana psy. Czołem walić ziemię...
Czyli zrobić jak Mahomet. Uznać że ludzie nie mają prawa do krytyki. Bo chodzi tylko o wiarę, objawienie. W związku z czym dyskusja jest bezcelowa. Bo człowiek (Kościół) nie ma prawa do oceny proroka. Nie jest w stanie więc, nie może oceniać czynów i słów proroka. Chrystusa czy Mahometa. Dokładnie tak jak żona. Nie jest jej rolą ocenianie męża.
Tylko na kolana. Rozkazy bezmyślnie wykonywać.
27-08-2024 [20:00] - spike | Link: @mika
@mika
"Żadna ze mnie lewaczka ani feministka."
To kamień spadł mi z serca :))))
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu."
Co znaczy w twoim rozumieniu pojęcie "być świadomym katolikiem" ?
Czy to znaczy, że sobie można wybrać z katolicyzmu, co mi odpowiada?
Tak postępują talmudowcy, Tore tłumaczą na swoją modę, by ich było na wierzchu.
Wystarczy postępować jak nauczał Jezus, a wszystko będzie proste, przypomnę Jego słowa:
-Nie każdy, który Mi mówi: "Panie, Panie!", wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie.
Mt 7,21-27
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Niech każdy sobie spojrzy w oczy i uczciwie powie, że jest w porządku i tyle. "
"Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem."
Tylko niewielu ludzi, a może nikt na świecie, nie spełni tego warunku.
Więc nie wymagaj od innych tego, co sama nie spełniasz.