Kolejna inwestycja strategiczna- nowy tor wodny do terminala kontenerowego w Świnoujściu
1. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie nowego toru wodnego do mającego powstać Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.
Nowy tor podejściowy ma mieć 65 km długości i 500 m szerokości i będzie przebiegał w taki sposób, aby ominąć wody niemieckie, bo już wcześniej władze landowe i niektóre organizacje ekologiczne, publicznie zapowiadały sprzeciwy w tej sprawie.
Koszt tej inwestycji jest szacowany na ok. 10 mld zł, przy czym na sam tor ma być przeznaczone ok. 8 mld zł, a na inwestycje towarzyszące, miedzy innymi budowę falochronu, kwota ok. 2 mld zł.
Dzięki tej inwestycji do Świnoujścia, będą mogły docierać nawet największe kontenerowce o długości 400 m, szerokości ponad 60 m i zanurzeniu do 15 m, co oznacza, że w ciągu kilku najbliższych lat, port ten może być rzeczywista konkurencją dla portu w Hamburgu.
Ta strategiczna inwestycja jest kolejnym krokiem w rozbudowie zespołu portów Szczecin- Świnoujście, w maju 2022 roku została zakończona inna inwestycja za blisko 2 mld zł, pogłębiony tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 m, pozwalający na wpływanie statków o zanurzeniu do 11 m do tego ostatniego portu.
Tego rodzaju inwestycje mają wysoką stopę zwrotu, co najlepiej widać po budowie terminalu Baltic Hub w ramach portu w Gdańsku, który przynosi obecnie rocznie przynajmniej 10 mld zł wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT i akcyzy od przeładowanych tam towarów.
2. Przypomnijmy, że obydwie kadencje rządów Prawa i Sprawiedliwości, charakteryzują się podejmowaniem decyzji o realizacji wielkich inwestycji strategicznych, których część już została oddana do użytku.
Bardzo wymowne było otwarcie 17 września 2022 roku przekopu Mierzei Wiślanej, inwestycji, którą planował jeszcze król Stefan Batory w XVI wieku, później budowniczy portu w Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski, zaplanował i rozpoczął realizację rząd premier Beaty Szydło, a dokończył rząd premiera Mateusza Morawieckiego.
Przekop, uniezależniał nas od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską, decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany (po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku, możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany, ograniczono do absolutnego minimum).
3. Podobny charakter miała budowa gazociągu Baltic Pipe, którym jest przesyłany gaz ze złóż w Norwegii, w tym także tych, których właścicielem jest PGNiG, przez terytorium Danii do Niechorza na polskim wybrzeżu i dalej w głąb terytorium naszego kraju.
Inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.
Rząd Zjednoczonej Prawicy, tę inwestycję zrealizował i 1 października poprzedniego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku zostało przesłane nim do Polski około 3 mld m3, a w tym roku są już wykorzystywane pełne możliwości przesyłowe do 10 mld m3.
To kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji kiedy Rosja przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu.
4. A przecież za rządów Zjednoczonej Prawicy zdecydowano się także na realizację takich ogromnych przedsięwzięć jak tunel podmorski do Świnoujścia, budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czy budowę trasy ekspresowej S-19 wzdłuż całej naszej granicy wschodniej.
Tunel pod Świną łączący to miasto ze stałym lądem, był planowany już w latach 50-tych, do jego budowy przymierzano się po wejściu Polski do UE, ale za rządów PO-PSL Donald Tusk zrezygnował z tej inwestycji, teraz już w czerwcu zostanie oddany do użytku.
Z kolei budowa CPK i związanych z nim blisko 2 tys. kilometrów linii kolejowych jest na etapie wykupu gruntów pod realizację tych inwestycji, dwujezdniowa trasa S-19 jest zbudowana w całości od Lublina do południowej granicy naszego państwa, rozpoczyna się realizacja kilku jej odcinków pomiędzy Lublinem i Białymstokiem.
Budowa nowego toru wodnego do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu wpisuje się w tę listę inwestycji strategicznych, które mają ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju poszczególnych regionów ale wręcz dla całego kraju.
I to jest jedna z tych zasadniczych różnic pomiędzy rządami PiS i PO, bo o tego rodzaju inwestycjach, mających wręcz fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego, pełnej niezależności od Rosji ale także rozwoju naszego kraju i poszczególnych regionów, Platforma nawet nie pomyślała, mimo tego, że rządziła aż dwie kadencje i miała także pełny dostęp do środków europejskich.
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 2416
Co do przekopu Mierzei Wiślanej, to póki co nie spełnia roli, którą się mu przypisuje. Czy to się zmieni? Trudno powiedzieć.
Masz jakieś dane, czy tylko tak sobie piszesz, aby pisać ?
Ale jak znowu się dorwie do władzy to znowu nie będzie kasy na nic. To są proste sprawy.
CPK jest na etapie wykupu gruntów... no ja pierdzielę jakie tempo, żeby wam się tylko śmigło nie urwało. Cytuję ze strony nik.gov.pl:
"NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone. W dodatku: nadal nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt. Aby nowy port lotniczy (komponent lotniczy) był opłacalny musiałby obsłużyć w 2030 r. – 24,3 mln pasażerów"
Znowu banderowcu udajesz inżyniera fachowca od wszystkiego, czyli do niczego :-)
https://dziennikelblaski…
Kto naprawdę zarządza gruntami portowymi w Elblągu i czerpie z nich korzyści?
Zakończyło się badanie opinii mieszkańców w sprawie portu. I choć prezydent Wróblewski zapewnia, że o porcie powinni decydować elblążanie, to ostatnia kontrolna NIK wykazała, że we władaniu Zarządu Portu jest jedynie 3,4 proc. wszystkich gruntów portowych na terenie miasta.
Kto zatem jest w faktycznym posiadaniu pozostałych miejskich gruntów portowych? Kto naprawdę nimi zarządza? I kto korzysta z wpływów finansowych, które przynoszą? Czy aby na pewno mieszkańcy?
Struktura własnościowa portu
Podczas konferencji prasowych dotyczących portu prezydent Elbląga Witold Wróblewski wielokrotnie wskazał, że w strukturze własnościowej terenów portowych 46 proc. należy do przedsiębiorców prywatnych, 30 proc. jest własnością komunalną, a 24 proc. należy do Skarbu Państwa.
Czyli nikt przekopem nie przeplywa, bo nie ma dokąd.
Ano, Świderskiego nie puścili, ale Janusz z Gdyni dał radę. Widzę waszą niemoc antypolskich banderowców i moc sprawczą prawdziwych polskich patriotów :-)
Ambitni jesteście, nie ma co... "Janusz dał radę" - litanię dziękczynną trzeba odmówić.
Trochę tępa jesteś, ale może zrozumiesz: nie krytykuję inwestycji tylko tego, że nie są zrealizowane. Tym się człowiek normalny rożni od pisiora, że cieszy się z jazdy samochodem elektrycznym, zbudowanym w krajowej fabryce samochodów elektrycznych, a nie z zapowiedzi fabryki, która została ścierniskiem. Podobnie z przekopem - po wydaniu miliarda złotych Janusz może do przepłynąć kajakiem. Pożyczonym.
O to chodzi. Zrozumieć?
Ale ty za to ostry jesteś banderowcu jak banderowskie siekierki i widły :-)
PS. Nie od razu Kraków zbudowano. :-)