Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Operacja „Wisła”: zbrodnia wojenna czy czystka etniczna?

Siberian Dog Husky, 28.04.2023
Operacja „Wisła”: ludobójstwo, zbrodnia wojenna czy czystka etniczna

Na czym polegała akcja Wisła? Kto powinien odpowiadać za krzywdę wyrządzoną Ukraińcom  w 1947 roku? Czy Ukraina powinna „symetrycznie” reagować na decyzje polityczne obecnych władz polskich, uznając za ludobójstwo działania komunistycznych władz polskich wobec mieszkańców ukraińskich terytoriów etnicznych, które po II wojnie światowej zostały przekazane Rzeczypospolitej Polskiej? Spróbujmy zakwalifikować wydarzenia akcji „Wisła” nie na podstawie emocji i sytuacji politycznej, ale na podstawie norm prawa międzynarodowego.




28 kwietnia 1947 r. o godzinie czwartej nad ranem sześć polskich dywizji i oddziałów Korpusu Bezpieczeństwa Publicznego otoczyło tereny, na których zwartie zamieszkiwała ludność ukraińska. W tym samym czasie oddziały NKWD i wojska czechosłowackie zablokowały wschodnią i południową granicę Polski od Brześcia do Nowego Sącza.
W tym dniu rozpoczął się faktyczny początek przymusowych przesiedleń Ukraińców, które przeszły do ​​historii pod nazwą Akcji „Wisła”, a które rozpoczęto pod koniec marca tego samego roku uchwałą Biura Politycznego KC Polskiej Partii Robotniczej (PRP).


Jaki jest sens operacji „Wisła” w Polsce i na Ukrainie

Od 1990 roku w Polsce i na Ukrainie podejmowano kilka prób politycznej oceny wydarzeń konfliktu polsko-ukraińskiego lat 30. Efektem było kilka wspólnych oświadczeń prezydentów i parlamentów obu krajów [1] .
Przedłużające się dyskusje w Sejmie RP doprowadziły w 2016 roku do przyjęcia uchwał uznających antypolskie działania na Wołyniu iw Galicji za ludobójstwo [2] . Dwa lata później polski parlament znowelizował ustawę o IPN, wprowadzając odpowiedzialność karną za zaprzeczanie „zbrodniom ukraińskich nacjonalistów”. Należy do nich między innymi udział w „ludobójstwie obywateli II Rzeczypospolitej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej” [3] .
Jednak w ciągu roku Trybunał Konstytucyjny uznał użyte w ustawie określenia „zbrodnie nacjonalistów ukraińskich” i „Małopolska Wschodnia” za niekonstytucyjne [4] . Po stronie ukraińskiej również podejmowano próby „symetrycznej” odpowiedzi, ale zakończyły się one niepowodzeniem [5] .
Podejmowano również próby polityczno-prawnej kwalifikacji akcji nad Wisłą. W sierpniu 1990 r. Senat RP specjalną uchwałą potępił „akcję „Wisła”, podczas której zastosowano zasadę odpowiedzialności zbiorowej tkwiącą w systemach totalitarnych”[6 ] .
W odpowiedzi Rada Najwyższa stwierdziła, że ​​„Akcja Wisła" zniszczyła integralność etniczną Ukraińców w PRL. Ukraińcy ponieśli ogromne straty ludzkie, materialne i duchowe. Zostali przymusowo wysiedleni, rozproszeni, pozbawieni rodzinnych domów , ich majątek, instytucje kulturalne i oświatowe oraz kościoły, utraciły możliwość pełnoprawnego życia narodowego i nadal odczuwają skutki tej tragedii” [7] .


                 Niezidentyfikowany oddział UPA w pobliżu kościoła w Zakerzonnej 

W 1997 roku prezydenci Ukrainy i Polski we wspólnym oświadczeniu odnotowali, że „osobną, tragiczną kartą w historii naszych stosunków była akcja „Wisła”, która zadała cios całej społeczności ukraińskiej w Polsce”[ 8] .
Dziesięć lat później w innym oświadczeniu głowy państw stwierdziły, że akcja „Wisła” „...była w historii nowożytnej Polski przykładem niesprawiedliwości, która była konsekwencją działań totalitarnych władz komunistycznych. W 1947 r. , doprowadził do deportacji wielu tysięcy polskich obywateli ukraińskich pochodzenia południowo-wschodniego Polski, doprowadził do rozproszenia społeczności ukraińskiej w Polsce, stając się tym samym kolejnym ogniwem tragicznego łańcucha konfliktów. To wydarzenie, sprzeczne z podstawowymi prawami człowieka, zostało potępiony w 1990 roku specjalną uchwałą Senatu RP” [9 ] . Nie zawierały one jednak jednoznacznej kwalifikacji prawnej tego, co wydarzyło się w 1947 r.
W projekcie uchwały Rady Najwyższej z okazji 70. rocznicy rozpoczęcia deportacji Ukraińców przez PRL w latach 1944-1951 akcję nadwiślańską interpretowano wyłącznie jako element bardziej globalnego procesu deportacji ludności Ukraińców na ziemiach Polski, które proponowano uznać za czystki etniczne z objawami ludobójstwa na Ukraińcach [10] .
W projekcie kolejnej uchwały akcję uznano także za element składowy polityki państwa polskiego wobec Ukraińców w pierwszej połowie XX wieku, który proponowano „zakwalifikować jako ludobójstwo” [11 ] . 
Jednak oba projekty nigdy nie zostały zatwierdzone.
Deputowany ludowy VII Zwołania Oleg Pankiewicz w przemówieniu z okazji 66. rocznicy rozpoczęcia akcji „Wisła” zaproponował uznanie jej za etnobójstwo [12] . Zamiast tego, według innego byłego członka Rady Najwyższej, Jarosława Jodżyka , był to akt „ludobójstwa narodu ukraińskiego, zaplanowany przez służby specjalne komunistycznej Polski i ZSRR” [13] .
Inny były poseł, Mykoła Lyushniak, uważał, że akcja „Wisula” była „rodzajem ludobójstwa, kiedy zabijano nie ciało, ale ducha Ukraińców” [14] .
W 2007 roku jedna z ukraińskich organizacji zwróciła się do Polskiego Instytutu Pamięci Narodowej z pytaniem o kwalifikację prawną akcji „Wisła”. Ryaszowski Oddział Służby Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który rozpatrzył odwołanie, uznał, że skoro akcja prowadzona była wyłącznie na podstawie decyzji najwyższych organów i instytucji państwowych, a wysiedlenie ludności ukraińskiej miało być „jedynie akcji pomocniczej”, akcji „Wisła” nie można uznać za mającą znamiona „zbrodni ludobójstwa” [15] .


      Akcja "Wisła" w rejonie Sanoka. Żołnierze Wojska Polskiego eskortują zatrzymanych bojowników UPA 


Polscy badacze Eva Semaszko i Zbigniew Palski zauważyli, że „przesiedlenia były nieuniknione, odbywały się w humanitarnych warunkach, a Ukraińców przesiedlano na ziemie o wyższym poziomie cywilizacyjnym ” .
Natomiast Tadeusz Olszański, Bohdan Skaradyński i Grzegorz Motyka uważali, że „przesiedlenie nie może być uznane za uzasadnione, ale powinno być interpretowane jako element składowy komunistycznego „zaprowadzenia ładu” w Europie Środkowej” [16] .
Motyka nazwał tę akcję „ co najmniej typową zbrodnią komunistyczną” i zasugerował, że „mamy do czynienia z próbą popełnienia przez członków PPR tzw. etnobójstwa” [17] .
Ukraiński badacz Andrij Lipkan scharakteryzował akcję jako deportację, ale nie nadał jej takiej kwalifikacji prawnej z punktu widzenia norm prawa międzynarodowego [18] . Jarosław Daszkiewicz zakwalifikował wydarzenia akcji „Wisła” jako czystki etniczne [19] , a Wołodymyr Nakoneczny – jako akt etnobójstwa [20] . Zamiast tego, zdaniem Wołodymyra Serhijczuka i Askolda Łozyńskiego, należy je uznać za ludobójstwo narodu ukraińskiego [21] .
Ponadto użycie pewnych terminów prawnych do opisania stada nie było wynikiem dokładnych badań.


Jakie normy prawa międzynarodowego stosujemy

Dokonanie oceny prawnej konfliktów z przeszłości nie jest sprawą łatwą. Zwłaszcza jeśli takie konflikty miały miejsce na terytorium należącym do innego państwa.
Pierwszym problemem, przed którym stoimy, jest to, jakiego rodzaju ustawodawstwo należy zastosować do oceny tego lub innego wydarzenia historycznego? Mówimy przecież o przymusowych wysiedleniach całych grup ludności w krajach Europy Wschodniej po drugiej wojnie światowej, których ówczesne ustawodawstwo krajowe nie uznawało ani za przestępstwo, ani nawet za nielegalne[22 ] .
Co więcej, w niektórych przypadkach takie działania były uzasadnione umowami międzypaństwowymi lub międzynarodowymi, a nawet motywami „zemsty”, przywrócenia „sprawiedliwości” wobec grup narodowych, które rzekomo „masowo” wspierały reżim nazistowski w latach 1938-1945, oraz w związku z tym musiał ponosić odpowiedzialność zbiorową [23] .
W tym czasie również dopiero tworzyła się baza aktów prawa międzynarodowego z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego [24] . Wreszcie ogólna zasada prawa karnego uznaje określony czyn za przestępstwo tylko wtedy, gdy w chwili jego popełnienia został uznany za taki przez odpowiednią ustawę [25] .


                Deportacja Ukraińców w ramach akcji „Wisła”, kwiecień 1947 r. 

Jednak uchwalone później akty prawne wprowadzające sankcję karną zwykle nie działają wstecz i nie mają zastosowania do aktów wcześniejszych. Dlatego możliwość ich retrospektywnego zastosowania do karania sprawców pozostaje wątpliwa [26] .

Tutaj więc będziemy mówić wyłącznie o kwalifikacji prawnej akcji „Wisła” jako takiej z punktu widzenia współczesnych norm międzynarodowego prawa humanitarnego. W tym celu skorzystamy z postanowień Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego w zakresie najpoważniejszych przestępstw podlegających jurysdykcji tego trybunału, a także innych międzynarodowych aktów prawnych odnoszących się do takich przestępstw[27 ] .
Zgodnie z pierwszą częścią artykułu 5 Statutu Rzymskiego najpoważniejszymi zbrodniami budzącymi niepokój całej społeczności światowej są: ludobójstwo, zbrodnie przeciwko ludzkości, zbrodnie agresji i zbrodnie wojenne.
Czy zatem akcja Wisła była ludobójstwem, czy zbrodnią przeciwko ludzkości? I czy jest jakiś powód, by mówić o tym jako o zbrodni wojennej?


O jakich wydarzeniach mówimy?

Decyzję o przeprowadzeniu akcji podjęto na nadzwyczajnym posiedzeniu Biura Politycznego PRL w dniu 29 marca 1947 r. Jej cel określono następująco: „W ramach akcji represyjnej wobec ludności ukraińskiej [...] przesiedlenia Ukraińcy i rodziny mieszane w szybkim tempie na tereny zwrócone (przede wszystkim Prusy Północne), bez tworzenia ciągłych grup i nie bliżej niż 100 km od granicy” [28] .
Aby zrealizować tę decyzję, na początku kwietnia służby specjalne RP przygotowały projekt operacji, która wówczas nosiła kryptonim „Wschód”. Jej zadanie określono jako „ostateczne rozwiązanie problemu ukraińskiego w Polsce” [29] .
W tym celu zaproponowano wysiedlenie wszystkich etnicznych Ukraińców, a także rodzin mieszanych polsko-ukraińskich z południowo-wschodniej granicy na północno-zachodnie ziemie Polski i przesiedlenie ich tam na zasadzie jak największego rozproszenia.
Równolegle z akcją eksmisyjną miała zostać przeprowadzona „aktywna likwidacja band UPA, które po zakończeniu ewakuacji trzeba było bezlitośnie zniszczyć” . Do przeprowadzenia akcji powołano specjalną grupę operacyjną z jednostek wojskowych, bezpieczeństwa i policji, z udziałem przedstawicieli administracji cywilnej. Na jego realizację przeznaczono „najkrótszy termin (w miarę możliwości w ciągu 4 tygodni)” [30] .


                    Bojownicy UPA zatrzymani przez Wojsko Polskie w powiecie Sanok, 1947 r. 

Akcję rozpoczęto 28 kwietnia 1947 r. Obejmował on duże obszary Łemkowszczyzny, Nadsiany, Podlasia i Chełmszczyzny. Polskie jednostki wojskowe otoczyły wsie, a ludność poinformowano o natychmiastowym przesiedleniu i dano zaledwie kilka godzin (od pół godziny do czterech) na zebranie najpotrzebniejszych rzeczy. Jak odnotowano w meldunkach organów bezpieczeństwa publicznego RP, akcja zastała „ludność przesiedloną, nieprzygotowaną. […] dzięki dobrze zachowanej tajemnicy wojskowej ludność była generalnie zdezorientowana i do niedawna pracowała w polu " [31] .
Następnie ludność kierowano pod eskortą wojskową do tzw. punktów zbornych. Tam funkcjonariusze bezpieczeństwa państwa identyfikowali „niewiarygodne” elementy, sporządzali rejestry deportowanych i ich mienia.

Rodziny podejrzane o sympatyzowanie z ukraińskim podziemiem były natychmiast aresztowane lub przesiedlane w liczbie nie większej niż jedna na każdą osadę.
Resztę Ukraińców wywieziono znad granicy państwowej i przesiedlono w grupach nieprzekraczających 10% miejscowej ludności polskiej w celu ich szybkiej asymilacji.
Przesiedlonych z rozkazu dowództwa OG „Wisła” ograniczono w swobodnym poruszaniu się, a tych, którzy próbowali samodzielnie wrócić do domu, zatrzymywano i umieszczano w tzw. „obozie przejściowym” w Jawożnym [32], gdzie byli poddawani przesłuchaniom i torturom przez funkcjonariuszy bezpieczeństwa państwa. Łącznie w wyniku akcji „Wisła” deportowano ponad 140 tys. osób [33] .
Z dokumentów ukraińskiego podziemia dowiadujemy się również, że w kwietniu 1947 r. podczas kampanii polskie oddziały wojskowe spaliły doszczętnie co najmniej 13 wsi ukraińskich i 1 częściowo [34] .


Czy akcja Wisła była ludobójstwem?

Po uchwaleniu przez polski parlament uchwały w sprawie „ludobójstwa” ludności polskiej na Wołyniu, wśród niektórych ukraińskich sił politycznych i opinii publicznej, stanowisko, że operację „Wisła” należy zakwalifikować jako „ludobójstwo ludności ukraińskiej”, jest zyskuje popularność.



                  Deportacja Ukraińców w ramach akcji „Wisła”, kwiecień 1947 r. 

Artykuł II Konwencji o zapobieganiu i karaniu zbrodni ludobójstwa oraz artykuł 6 Statutu Rzymskiego definiują istotę zbrodni ludobójstwa jako „czyny popełnione w celu zniszczenia w całości lub w części jakiejkolwiek narodowej, etnicznej grupy rasowej lub religijnej jako takiej” [35] .
Oznacza to, że dla uznania danego czynu za ludobójstwo konieczne jest udowodnienie nie tylko istnienia szczególnego zamiaru zniszczenia tak określonej grupy, ale także tego, że zamiar ten dotyczył tej grupy jako takiej. Dla udowodnienia takiego zamiaru istotne są również kwestie przyczyn, motywów, czasu i miejsca popełnienia czynu, a także tzw. progu ilościowego – liczby ofiar przestępstwa [36 ] .
Wspomniane artykuły Konwencji i Statutu Rzymskiego ustanawiają również wyczerpującą listę aktów ludobójstwa skierowanych przeciwko danej grupie, do których należą: zabójstwa członków takiej grupy; spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu lub rozstroju psychicznego członków takiej grupy; celowe tworzenie warunków życia dla takiej grupy, które są przeznaczone do jej całkowitego lub częściowego zniszczenia fizycznego; środki mające na celu całkowite lub częściowe uniemożliwienie porodu w środowisku takiej grupy; przymusowe przenoszenie dzieci z jednej grupy ludzkiej do drugiej.

Tak więc, podsumowując różnice między ludobójstwem a innymi zbrodniami, ludobójstwo charakteryzuje się eksterminacją członków którejkolwiek z czterech określonych grup właśnie z powodu ich przynależności do takiej grupy, a celem ich eliminacji jest całkowite lub częściowe zniszczenie grupy jako takiej [37 ] .
Źródła dokumentalne i sam przebieg akcji „Wisła” wskazują, że celem akcji nie było całkowite lub częściowe zniszczenie ukraińskiej grupy narodowej na terytorium Polski jako takiej.
Chodziło o przymusowe przesiedlenie członków tej grupy z określonego terytorium i przesiedlenie – „rozproszenie” ich na północnych i zachodnich ziemiach Polski w celu przyspieszenia ich asymilacji, a także stworzenia warunków uniemożliwiających ich powrót.

Celem drugorzędnym była likwidacja resztek ukraińskiego podziemia [38] , ponieważ OUN i UPA opierały się na miejscowej ludności ukraińskiej. Deportacja pozbawiła więc dalszego sensu walkę konspiracyjną w Zakerzonnej. A zatem brakuje kluczowej cechy ludobójstwa – zamiaru zniszczenia danej grupy narodowej.
Jeśli weźmiemy pod uwagę ludobójcze działania określone Konwencją i Statutem Rzymskim, to podczas akcji „Wisla” wyraźnie nie chodziło o przymusowe przekazywanie ukraińskich dzieci do innych grup narodowych ani o zapobieganie porodom wśród Ukraińców.


                 Żołnierze Wojska Polskiego z zatrzymanym przewodnikiem OUN „Hnatunko”, 1947 r. 

W wyniku deportacji ludność ukraińska z Zakerzonnego została przesiedlona do północnych i zachodnich regionów Polski, skąd Niemcy zostali wysiedleni. Wcześniej tereny te należały do ​​Niemiec iw końcowej fazie II wojny światowej ucierpiały w czasie działań wojennych, podobnie jak inne części Polski.
Po wojnie najlepszy majątek przejmowali miejscowi Polacy lub przybysze, a gospodarstwa nadane imigrantom w zachodnich rejonach Polski „były najczęściej zniszczone i zaniedbane, a pola nieobsiane. Wiele lokali wymagało gruntownego remontu. przydział jednego gospodarstwa kilku rodzinom” [39] .
Dlatego deportowani Ukraińcy byli często zmuszani, zwłaszcza na początku, do osiedlania się w zniszczonych lub nieprzydatnych mieszkaniach. Jednocześnie tereny te różniły się w pewnym stopniu od Zakerzonnego, ale nadawały się do prowadzenia działalności rolniczej i innej.
Jak wspominali niektórzy zesłańcy, trudno było o stałą pracę, dlatego dla Ukraińców otwarte było jedynie rolnictwo. Na przykład w okresie żniw pomagali przy żniwach, wypasali bydło itp. w zamian za żywność [40] .

Dostępne źródła nie dają zatem jednoznacznych podstaw do twierdzenia, że ​​w wyniku deportacji stworzone zostały dla ukraińskiej grupy narodowej w Polsce takie warunki bytowe, jakie obliczono na jej całkowite lub częściowe fizyczne zniszczenie.
Należy raczej stwierdzić, że warunki te przyczyniły się do przyspieszenia asymilacji Ukraińców i stworzyły przeszkody w oporze wobec polskiego reżimu komunistycznego i skutecznej obronie ich praw.
Warunki transportu deportowanych były dość surowe, w wyniku czego według różnych szacunków kilkaset osób nie dotarło do celu. Kolejne 162 osoby zmarły lub zmarły w wyniku tortur i chorób w obozie koncentracyjnym w Jaworznie[41] .
Analiza źródeł nie daje jednak podstaw do jednoznacznego stwierdzenia, że ​​zamiarem zabicia tych osób było właśnie w ramach ukraińskiej grupy narodowej. To samo dotyczy spowodowania ciężkiego uszczerbku na zdrowiu lub rozstroju zdrowia psychicznego członków takiej grupy.
Mamy dane, że do obozu koncentracyjnego w Jaworznie wysłano około 4000 Ukraińców. Przynajmniej część z nich była poddawana maltretowaniu, torturom i torturom [42] , przy pomocy których śledczy starali się uzyskać od więźniów niezbędne zeznania.


Zaświadczenie o zwolnieniu z obozu w Jaworznie15-letniego Teodora Terefenko. (Terefenko Teodor, syn Oleksy i Anastazji, ur. 25 marca 1933 r. we wsi Bezmichowa-Gorisznia. Rolnik. Aresztowany 29 kwietnia 1947 r., do obozu przybył 14 maja 1947 r. z aresztowania Okręgowej Rady Publicznej Oddziału Bezpieczeństwa w Sanoku.Opuścił Jawożno 17.01.1948. Numer obozowy 317) 

Jednak nawet w tym przypadku mamy do czynienia z faktami spowodowania ciężkiego lub innego uszczerbku na zdrowiu poszczególnych przedstawicieli ukraińskiej grupy narodowej, którzy byli lub byli uważani przez polskie władze za niebezpiecznych – członków rodzin lub sympatyków ukraińskiego podziemia, osób, które próbował wrócić do miejsc zesłań itp.
W związku z tym brakuje nie tylko kluczowej cechy ludobójstwa – zamiaru zniszczenia danej grupy narodowej – ale także aktów ludobójstwa, których wyczerpujący wykaz znajduje się w Konwencji i Statucie Rzymskim.
Obecnie więc, zgodnie z normami prawa międzynarodowego, nie ma podstaw do zakwalifikowania akcji Wisła jako zbrodni ludobójstwa.


Czy akcja Wisła była zbrodnią przeciwko ludzkości?

Pierwsza część art. 7 statutu rzymskiego określa listę czynów popełnionych w ramach zakrojonych na szeroką skalę lub systematycznych ataków na jakąkolwiek ludność cywilną i uznanych za zbrodnie przeciwko ludzkości.
Takie czyny obejmują między innymi „deportację lub przymusowe przesiedlenie ludności”, „tortury”, „prześladowanie jakiejkolwiek możliwej do zidentyfikowania grupy lub wspólnoty politycznej, rasowej, narodowej, etnicznej, kulturowej, religijnej, płciowej, zgodnie z definicją w paragrafie 3 lub z innych motywów powszechnie uznanych za niedopuszczalne w prawie międzynarodowym, w związku z którymkolwiek z czynów wymienionych w niniejszym ustępie”, jak również „inne nieludzkie czyny o podobnym charakterze, które polegają na umyślnym zadaniu wielkiego cierpienia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, lub poważny uszczerbek na zdrowiu psychicznym lub fizycznym”.

Definicja powyższych działań została podana poniżej w dokumencie. Za deportację lub przymusowe wysiedlenie ludności uznaje się „przymusowe wysiedlenie osób podlegających eksmisji lub innym działaniom przymusowym z obszaru, na którym legalnie przebywają, w przypadku braku podstaw dozwolonych przez prawo międzynarodowe” .
„Tortury” to „umyślne zadawanie silnego bólu lub cierpienia, fizycznego lub psychicznego, osobie pozostającej pod opieką lub pod kontrolą oskarżonego” .
„Prześladowanie” oznacza „celowe i poważne pozbawienie praw podstawowych sprzeczne z prawem międzynarodowym z powodu przynależności do takiej czy innej grupy lub społeczności” .
Głównym celem operacji „Wisła” było przymusowe przesiedlenie ludności ukraińskiej z południowo-wschodnich terenów przygranicznych Polski na inne tereny. Ukraińcy mieszkali na tych ziemiach długo i legalnie. Ani obowiązujące przepisy, ani międzynarodowe akty prawne obowiązujące w 1947 r. nie określały takich przymusowych wysiedleń jako legalnych i dopuszczalnych [43] .


                       Deportacja Ukraińców w ramach akcji „Wisła”, kwiecień 1947 r.

A więc ruch ludności ukraińskiej w czasie operacji Wisła:
a) miało charakter represyjny (odbywało się to na ogół wbrew woli samej ludności i przy użyciu oddziałów wojskowych);
b) związanych z relokacją grup ludności ze względu na ich tożsamość narodową (etniczni Ukraińcy lub członkowie rodzin mieszanych ukraińsko-polskich);
c) dotyczyła wysiedlenia ludności ukraińskiej z obwodów, w których przebywała ona legalnie w czasie akcji;
d) została przeprowadzona bez podstaw dozwolonych przez prawo międzynarodowe.


Akcję „Wisła” można zatem określić jako „deportację lub przymusowe przesiedlenie ludności”. Co według zasad Statutu Rzymskiego jest uważane za zbrodnię przeciwko ludzkości.
Ponadto w trakcie akcji miała miejsce tzw. „selekcja” deportowanych do współpracy z ukraińskim podziemiem. Podejrzanych o taką współpracę, a także osoby, które dobrowolnie powróciły do ​​miejsc wysiedleń, kierowano do obozu koncentracyjnego w Jaworznie.
Tam funkcjonariusze bezpieczeństwa państwa przesłuchiwali ich i „podczas przesłuchań torturowali więźniów. Tortury polegały na biciu, kopaniu, elektrowstrząsach, polewaniu zimną wodą, wlewaniu jej do ust i nosa, wbijaniu szpilek w ciało, siadaniu na nodze odwróconego krzesła” [44] .
Dlatego te działania w ramach akcji „Wisła” można określić jako „tortury”.
Podczas akcji „Wisła” przymusowo wysiedlonym Ukraińcom zakazano dobrowolnego powrotu na teren, z którego zostali wysiedleni. Działania te zostały autoryzowane bezpośrednio przez dowódcę OG "Wisła", gen. Stefana Mossora [45] .
Artykuł 13 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka gwarantuje każdej osobie prawo „do swobodnego przemieszczania się i wyboru miejsca zamieszkania w granicach każdego państwa” [46] .
Ograniczenie to pozbawiło Ukraińców jednego z podstawowych praw człowieka gwarantowanych przez prawo międzynarodowe. Oto „prześladowanie możliwej do zidentyfikowania grupy na tle narodowym w związku z deportacją i przymusowym przesiedleniem tej grupy ” .


                Bojownicy UPA zatrzymani przez Wojsko Polskie w powiecie Sanok, 1947 r. 

I wreszcie, choć w lipcu 1947 r. specjalnym rozkazem dowódcy OG „Wisła” utworzono grupy kontrolne, które miały zatroszczyć się o staranne zabezpieczenie mienia pozostałego po wysiedleniu Ukraińców i przekazać je nad zabezpieczeniem sił bezpieczeństwa [47] , wiemy, że co najmniej kilkanaście spalonych przez wojsko polskie zasiadło W niektórych przypadkach działo się to na oczach wysiedlonych stamtąd Ukraińców.
Aby jednak uzyskać jednoznaczną odpowiedź, czy takie czyny w ramach akcji „Wisła” można określić jako „inne czyny nieludzkie o podobnym charakterze, które polegają na umyślnym zadaniu wielkiego cierpienia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu”. zdrowia psychicznego lub fizycznego", potrzebne są dowody, że wszystko to zostało uczynione celowo.
Ale generalnie akcję „Wisla” można zakwalifikować jako zbrodnię przeciwko ludzkości według norm prawa międzynarodowego.


Czy akcję Wisła można uznać za zbrodnię wojenną?

Artykuł 8 Statutu Rzymskiego określa jako zbrodnie wojenne poważne naruszenia Konwencji Genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r., w szczególności Konwencji o ochronie ludności cywilnej podczas wojny, w formie odpowiedniego aktu przeciwko osobom lub ich mienia (lit. „a”), innych poważnych naruszeń praw i zwyczajów mających zastosowanie w międzynarodowych konfliktach zbrojnych (lit. „b”) lub konfliktach zbrojnych o charakterze niemiędzynarodowym w granicach określonych przez prawo międzynarodowe (lit. e) ), jak również poważne naruszenia art. 3 konwencji genewskich (lit. c). W związku z tym nasuwa się pytanie, czy operację „Wisula” można zakwalifikować jako zbrodnię wojenną?

Zgodnie z artykułem 2 Konwencji o ochronie ludności cywilnej w czasie wojny jej normy „stosują się do wszystkich przypadków wypowiedzenia wojny lub innego konfliktu zbrojnego, który może wyniknąć między dwiema lub więcej Wysokimi Układającymi się Stronami, nawet jeśli jedna z nich nie uznaje stanu wojny ” .
Artykuł 3 tej Konwencji ustanawia obowiązek przestrzegania niektórych postanowień „ w przypadku konfliktu zbrojnego, który nie ma charakteru międzynarodowego i ma miejsce na terytorium jednej z Wysokich Układających się Stron ” 

Obecnie istnieje kilka definicji terminu „wojna” i „konflikt zbrojny”. Wojna jest uznawana za: „działania zbrojne między państwami, a także między państwami i ruchami narodowo-wyzwoleńczymi, którym towarzyszy całkowite zerwanie wszelkich pokojowych stosunków między nimi”, „konflikt zbrojny między dwiema lub więcej stronami, który zwykle ma miejsce w celach politycznych ", jak również " każdy przedłużający się konflikt między siłami zbrojnymi dwóch lub więcej rządów (wojna międzypaństwowa) lub między regularną armią a inną (co najmniej jedną) grupą zbrojną (wojna wewnątrzpaństwowa)" [48 ] .

Konflikt zbrojny jest zdefiniowany jako konflikt toczący się „na terytorium jakiejkolwiek Wysokiej Układającej się Strony pomiędzy jej siłami zbrojnymi lub innymi zorganizowanymi grupami zbrojnymi, które pod odpowiednim dowództwem kontrolują część jej terytorium, która umożliwia im prowadzenie ciągłych i uzgodnione działania wojenne” [49] , lub „incydent zbrojny, akcja zbrojna, starcia zbrojne o ograniczonej skali, które mogą być wynikiem próby rozwiązania sprzeczności narodowych, etnicznych, religijnych lub innych za pomocą walki zbrojnej. [.. .] Może mieć charakter międzynarodowy (z udziałem dwóch lub więcej państw) lub niemiędzynarodowy, wewnętrzny (z przeprowadzeniem konfrontacji zbrojnej na terytorium jednego państwa" [50] ) .

                
           Akcja „Wisła” w rejonie Sanockim. Żołnierze Wojska Polskiego przekraczający rzekę  1947 r.


Dlatego też, zgodnie z normami prawa międzynarodowego, można zidentyfikować następujące znamiona zbrodni wojennych:
a) czyn został popełniony wyłącznie w czasie wojny lub konfliktu zbrojnego o charakterze międzynarodowym lub niemiędzynarodowym i musi być z nim związany;
b) czyn stanowi poważne naruszenie norm międzynarodowego prawa humanitarnego;
c) czyn jest zwykle popełniany przez kombatantów;
d) akt wkracza w osoby chronione przez międzynarodowe prawo humanitarne lub w ich prawa.


W kwietniu 1947 r. wydarzenia II wojny światowej na terenach, na których prowadzono akcję wiślaną, już się zakończyły. Podobnie w tym czasie nie było konfliktu zbrojnego między Polską a ZSRR, a tym bardziej Ukrainą.
Wspomniane wydarzenia nie mogą zatem zostać uznane za wojnę lub konflikt zbrojny o charakterze międzynarodowym lub międzypaństwowym. W związku z tym operacja Wisła nie może zostać zakwalifikowana jako zbrodnia wojenna określona w punktach „a” lub „b” art. 8 Statutu Rzymskiego.
Wydarzenia akcji  "Wisła” rozegrały się na terytorium tylko jednego państwa (Polski) w obrębie jego międzynarodowo określonych granic, ustanowionych dwustronną umową z ZSRR z dnia 16 sierpnia 1945 r., która weszła w życie w 1946 r. [51 ] .
Ludność zamieszkująca te tereny po zakończeniu dwustronnych przesiedleń między Polską a ZSRR (ZSRR) uznano za obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Decyzję o przeprowadzeniu operacji „Wisła” podjęły najwyższe organy państwowe i partyjne Polski, a jej wykonanie zapewniły przede wszystkim jednostki Sił Zbrojnych, organy bezpieczeństwa państwa, które w myśl norm prawa międzynarodowego były kombatantami [52]. ] .
Równocześnie na tym terenie (tzw. OUN i jednostki UPA.
Wprawdzie we wskazanym okresie OUN i UPA nie postawiły sobie za cel ogólnonarodowego powstania antykomunistycznego ludności ukraińskiej na tym terenie, lecz określiły główne zadanie ochrony ludności ukraińskiej przed przymusowym wysiedleniem, pod koniec 1945 r. - w pierwszej połowie 1946 r. oddziały UPA dokonywały okresowych napadów na garnizony wojskowe, małe osady, komisje przesiedleńcze, niszczyły łączność, a także paliły eksmitowane wsie ukraińskie [53] .


                 


Zimą i wiosną 1947 r. z różnych przyczyn aktywność ukraińskich struktur konspiracyjnych była znikoma, jednak w przypadku przymusowego wysiedlenia Ukraińców przez władze polskie oddziały UPA i OUN aby „ponownie stawić maksymalny czynny opór. W przypadku rozpoczęcia takiej akcji, wybuchnąć powinny masowe pożary, a także „uruchomione” mosty i wszelkiego rodzaju łączność” [54 ] .
Struktury OUN i UPA na terenie Zakorzonnego posiadały własne dowództwo, insygnia, ich członkowie nosili broń, kontrolowali odpowiednie terytoria i byli zdolni do prowadzenia działań wojennych. A zatem, zgodnie z normami prawa międzynarodowego, o których mowa powyżej, ich członkami byli także kombatanci.
Zatem na podstawie stanu faktycznego z kwietnia 1947 r. można mówić o istnieniu wewnętrznego konfliktu zbrojnego między władzą a zorganizowanymi strukturami ukraińskiego podziemia na terenie Polski.
Dlatego też, zgodnie z artykułem 8 ustęp „f” Statutu Rzymskiego i artykułem 1 Protokołu II do Konwencji Genewskich, wymagania artykułu 8 ustęp „e” Statutu Rzymskiego mogą być stosowane do określonego konfliktu [55 ] .

Jak wspomniano powyżej, w ramach operacji „Wisła” najwyższe kierownictwo Polski postawiło sobie za główny cel „ostateczne rozwiązanie problemu ukraińskiego”. Jednocześnie drugorzędnym celem akcji była likwidacja resztek ukraińskiego podziemia.
Jednak w propagandzie, a nawet w niektórych oficjalnych dokumentach, polskie władze komunistyczne nazwały główny cel akcji rzekomą koniecznością oczyszczenia terytorium Zakerzonnego ze struktur ukraińskiej armii powstańczej, przy jednoczesnym przymusowym wysiedleniu ludności ukraińskiej z tych tereny były przedstawiane jedynie jako cel „drugorzędny” [56] i „ uzasadnione ” jakby potrzebą „ochrony” ludności przed oddziałami UPA [57] .

Podpunkt VIII punkt „e” artykułu 8 Statutu Rzymskiego odnosi się do zbrodni wojennych w ramach wewnętrznego konfliktu zbrojnego „wydanie rozkazu przesiedlenia ludności cywilnej z przyczyn związanych z konfliktem, chyba że wymagają tego względy bezpieczeństwa danej ludności cywilnej lub pilnej potrzeby o charakterze wojskowym”.
Nie istnieją ani dokumenty, ani okoliczności, które potwierdzałyby według stanu na kwiecień 1947 r. konieczność przymusowego przesiedlenia Ukraińców z Zakerzona ze względu na ich bezpieczeństwo.
Podobnie, biorąc pod uwagę ograniczenie aktywnych działań struktur OUN i UPA na Zakerzonnej zimą i wiosną 1947 r., przesiedlenie nie mogło być spowodowane pilną potrzebą o charakterze militarnym.
Dlatego też decyzja o przesiedleniu ludności ukraińskiej w ramach operacji Wisła związana była z trwającym konfliktem zbrojnym pomiędzy polskim rządem a ukraińskimi strukturami podziemnymi.


    Bojownicy UPA zatrzymani przez Wojsko Polskie w powiecie Sanok, 1947 

W związku z tym operację Wisła, przeprowadzoną w ramach takiego konfliktu zbrojnego o charakterze niemiędzynarodowym, można zakwalifikować jako zbrodnię wojenną.


Czy słuszne jest rozważanie akcji „Wisła” czystki etnicznej?

Niektórzy badacze określają akcję Wisła jako czystkę etniczną [58] . Należy jednak wziąć pod uwagę, że samo to pojęcie jest stosunkowo nowe w stosunkach międzynarodowych. W istniejących międzynarodowych aktach prawnych, takich jak np. Statut Rzymski, nie jest ona stosowana, a zatem czystki etniczne jako takie nie są zaliczane do najpoważniejszych przestępstw.
Po raz pierwszy termin „czystka etniczna” został użyty w rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ, która odnosiła się do wydarzeń wojny w byłej Jugosławii.
Uchwała ta oraz sporządzony w celu jej wykonania raport Komisji Ekspertów definiują czystki etniczne jako „użycie siły lub gróźb w celu wypędzenia osób należących do określonych grup z jakiegokolwiek obszaru w celu przekształcenia go w obszar jednolity etnicznie”, zgodnie z art. jak również „celową politykę opracowaną przez jedną grupę etniczną lub religijną w celu usunięcia metodami przymusu i terroru ludności cywilnej innej grupy etnicznej lub religijnej z pewnych obszarów geograficznych” [59 ] .

Formy, w jakich można przeprowadzać czystki etniczne, stanowią zbrodnie przeciwko ludzkości i mogą być powiązane z konkretnymi zbrodniami wojennymi, a także wchodzą w zakres Konwencji o zapobieganiu ludobójstwu.
Mówiąc najprościej, czystka etniczna jest aktem, który zawiera lub może zawierać pewne elementy zbrodni przeciwko ludzkości, zbrodni wojennych lub zbrodni ludobójstwa, lub łączy w sobie elementy wszystkich lub niektórych z tych zbrodni.
Celem czystek etnicznych jest zawsze przymusowe wypędzenie ludności określonej grupy etnicznej lub religijnej z określonego obszaru w celu przekształcenia go w obszar jednolity etnicznie.
Głównym celem akcji „Wisła” było przymusowe przesiedlenie ludności ukraińskiej z wyraźnie określonych terytoriów na południowo-wschodniej granicy Polski, z zakazem samowolnego powrotu na te tereny. W wyniku akcji deportowano ponad 140 tys. Ukraińców, a na ich miejsce przesiedlono ok. 14 tys. Polaków. To właściwie uczyniło terytorium Zakerzonni jednolitym etnicznie.

W związku z tym akcję „Wisła” można uznać za czystkę etniczną.


 przypisy:   [1] Wspólne oświadczenie prezydentów Ukrainy i RP „Ku porozumieniu i jedności” z dnia 21.05.1997 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/616_005 ; Oświadczenie parlamentów Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 60. rocznicy tragedii wołyńskiej z dnia 10 lipca 2003 r. // Biuletyn Rady Najwyższej Ukrainy, 2004 r., nr 7, art. 61; Wspólne oświadczenie Prezydenta Ukrainy i Prezydenta RP „O pojednaniu w 60. rocznicę tragicznych wydarzeń na Wołyniu” z dnia 11 lipca 2003 r. [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://warhistory.ukrlife.org/3_4_03_2.htm . [2] Uchwała Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 22 lipca 2016 r. w spracie oddania hołdu ofiarom ludobójstwa dokonanego przez nacjonalistów ukraińskich na obywatelach II Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1943–1945 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://dziennikustaw.gov.pl/mp/2016/726/1 ; Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 lipca 2016 r. w spracie oddania hołdu ofiarom ludobójstwa dokonanego przez nacjonalistów ukraińskich na obywatelach II Rzeczypospolitej w latach 1939–1945 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20160000638. Parlament Ukrainy przedstawił polityczną ocenę tej decyzji w oświadczeniu z dnia 8 września 2016 r. // Oświadczenie Rady Najwyższej Ukrainy w związku z podjęciem przez Senat i Sejm RP uchwał z dnia 7 lipca 2016 r. 22 lipca 2016 r. w sprawie oceny konfliktu polsko-ukraińskiego w okresie II wojny światowej, która została zatwierdzona Uchwałą z dnia 8 września 2016 r. nr
1507-VIII [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1507-19#Text . [3] Ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o ustawie o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwo Narodowemu Polskiemu, ustawie o grobach i cmentarzach wojennych, ustawie o muzeach oraz ustawie o odpowiedmiości podmięci zoboriovych za czyny zabronione pod groźbą kary [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://dziennikustaw.gov.pl/D2018000036901.pdf . [4] Wyrok Trybunalu Kinstitucyjnego z dnia 17.01.2019 r. (sygn. akt K 1/18) / Nowelizacja ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej. – Tryb dostępu: https://trybunal.gov.pl/postepowanie-i-orzeczenia/wyroki/art/10462-nowelizacja-ustawy-o-instytucie-pamieci-narodowej . [5] Patrz na przykład: „Swoboda” przygotowała rezolucję w sprawie czystek etnicznych Ukraińców przez Polaków [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://www.istpravda.com.ua/ukr/short/2013/07/20/131189/ ; Projekt Uchwały Rady Najwyższej Ukrainy w sprawie upamiętnienia ofiar ludobójstwa dokonanego przez państwo polskie na Ukraińcach w latach 1919-1951 wraz z uzasadnieniem do niej [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/DH3V800A.html . [6] Uchwała Senatu RP w sprawie akcji „Wisła” z dnia 3 sierpnia 1990 r. // Polska i Ukraina w latach 30. i 40. XX wieku. Nieznane dokumenty z archiwów służb specjalnych. – t. 5: Akcja „Wisła” / wyd. E. Tukholskyi, Yu Shapoval i inni. - Warszawa - K.: 2006. - s. 778-779. [7] Oświadczenie Rady Najwyższej Ukraińskiej SRR w sprawie uchwały Senatu RP z dnia 3 sierpnia 1990 r. w sprawie akcji „Wisła” // Zapis 10. sesji plenarnej Rady Najwyższej Ukraińskiej SRR z dnia 9 października 1990 r. [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://iportal.rada.gov.ua/meeting/stenogr/show/4445.html ; [8] Wspólne oświadczenie prezydentów Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej „Ku porozumieniu i jedności” z dnia 21.05.1997 r.... [9] Wspólne oświadczenie Prezydenta Ukrainy i Prezydenta RP z okazji 60. rocznicy akcji "Wisła" [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://www.interklasa.pl/portal/dokumenty/r_mowa/strony_ukr02/dokumenty/00dok18.htm . [10] Projekt uchwały Rady Najwyższej Ukrainy „O upamiętnieniu ofiar wysiedleń i czystek etnicznych ze śladami ludobójstwa (do lat 70. od początku deportacji Ukraińców przez PRL w latach 1944-1951)” z dn. 24/2013 Nr 3019 [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/DG2BV00A.html . [11] Projekt Uchwały Rady Najwyższej Ukrainy „O upamiętnieniu ofiar ludobójstwa dokonanego przez Państwo Polskie na Ukraińcach w latach 1919-1951” z dnia 3 sierpnia 2016 r. nr 5012 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59866 . [12] Oleg Pankiewicz: "Polska musi uznać akcję "Wisła" za etnobójstwo Ukraińców" // Biuletyn Światowej Federacji Ukraińskich Stowarzyszeń Łemkowskich. – 2013. - nr 4 [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://www.rusuk.org/visnyk%20SFULO/Visnyk%204.pdf . - str. 3. [13] Jodzik: "Ofiary operacji Wisła powinny otrzymać odszkodowania od rządów Polski i Rosji" // Oficjalna strona Ukraińskiej Partii Ludowej [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://unp.ua/arkhiv-novyn/novynyold/958-dzhodzhik-zhertvi-operatsiji-visla-mayut-otrimati-kompensatsiyu-vid-uryadu-polshchi-ta-rosiji .
[14] Akcja „Wisula” to ludobójstwo na ukraińskim duchu! – Mykoła Lyushniak // Za Zbruczem. - 2017. - 29 kwietnia [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://zz.te.ua/operats…. [15] Iljuszyn I. Trudna ukraińsko-polska przeszłość historyczna w materiałach śledczych IPN // Ukraina – Europa – Świat: międzynarodowy zbiór prac naukowych. Seria: Historia, stosunki międzynarodowe. – Tarnopol, 2010. – Wyd Nr 4. - s. 48. [16] Polska i Ukraina w latach 30. i 40. XX wieku... - s. 26–27. [17] Motyka G. Od rzezi wołyńskiej do akcji nadwiślańskiej. Konflikt polsko-ukraiński 1943 – 1947. Tłumaczenie autoryzowane. z płcią A. Pavlyshina, posłowie doktora medycyny I. Iljuszyn. - K: Duh i Litera, 2013. - s. 286–287. [18] Lipkan A. Akcja "Wisła": przesiedlenie czy deportacja? // Historia wojskowości. – 2003. - Nr 1. [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://warhistory.ukrlife.org/1_03_9.htm . [19] Ja Daszkiewicz Rozwołanie operacji "Wisula". // Niezależny magazyn kulturalny „Yi”. - 1997. - nr 10. -
s. 56. [20] W. Nakonecznyj. Wyjaśnienie kwestii ukraińskiej w Polsce: akcja „Wisła” z 1947 r. // Biuletyn Międzynarodowego Uniwersytetu Kijowskiego. Seria: stosunki międzynarodowe / Redakcja: A.I. Nekryach (głowa) i inni. - K.: KyMU, 2010. - Cz. 10. [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: https://vmv.kymu.edu.ua/v/10/14.htm . [21] A. Łoziński Akcja "Wisła" - czyli ludobójstwo // Swoboda. - 2017. - 9 czerwca [Zasoby elektroniczne] - Tryb dostępu: https://svoboda-news.com/svwp/%D0%B0%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0% B2%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0-%D0%BE%D1%82-%D1%89%D0%BE-%D0%B1%D1%83%D0%BB%D0 %BE-%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D0%BC/ ; Torba V. Akcja "Wisła". Czy tragedia ma sens? // Dzień. - 2017 r. - 29 marca. - nr 54 (2017) [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://day.kyiv.ua/uk/article/podrobyci/operaciya-visla-chy-osmyslena-tragediya [22] Patrz np.: Kodeks karny RP z dnia 11.07.1932r. [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19320600571 ; Kodeks karny Wojska Polskiego, zatwierdzony dekretem Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 23 września 1944 r. [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19440060027 . [23] I tak np. masowe przymusowe wysiedlenie Niemców z terytorium Czechosłowacji, Polski czy byłych Prus Wschodnich (obwód kaliningradzki RSFSR) było oparte na decyzji konferencji berlińskiej (poczdamskiej) z 17.07 - 02.08. 1945, rozdział XII, który stanowił, że „należy przeprowadzić przesiedlenie do Niemiec ludności niemieckiej lub jej części, która pozostała w Polsce, Czechosłowacji i na Węgrzech” ( http://www.hist.msu.ru/ER/Etext/ War_Conf/berlin_main.htm ). Na tej podstawie rządy Czechosłowacji, Polski, a później ZSRR podjęły decyzje, na mocy których kilkumilionowa ludność niemiecka Sudetów, Śląska i byłych Prus Wschodnich została przymusowo przesiedlona na terytorium Niemiec. [24] Jeśli nie weźmiemy pod uwagę Konwencji haskiej z 1907 r. o prawach i zwyczajach wojny lądowej, jednym z pierwszych obowiązujących wówczas międzynarodowych aktów prawnych był statut Międzynarodowego Trybunału Wojskowego do sądzenia i karania głównych zbrodniarzy wojennych krajów Osi Europejskiej, zatwierdzony 08.08.1945 ( http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/998_201 ). Jej artykuł 6 określał trzy główne kategorie czynów uznawanych za zbrodnie: zbrodnie przeciwko pokojowi, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości. Jednak art. 1 i inne postanowienia statutu zawierały zastrzeżenie, że jego skutek rozciąga się tylko na proces postawienia przed sądem i ukarania „głównych zbrodniarzy wojennych krajów Osi Europejskiej”, czyli nazistowskich Niemiec i ich sojuszników. [25] Zasada ta jest zapisana w szczególności w drugiej części art. 11 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, art. 7 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, art. 4 i 5 Kodeksu karnego Ukrainy z dnia 05.04.2001 r., art. 1 i 4 Kodeksu karnego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 06.06.1997 r. oraz innych ustaw karnych krajów europejskich. [26]Jednym z ilustrujących przykładów takiego retrospektywnego zastosowania prawa karnego do wcześniej popełnionego czynu jest rozstrzygnięcie sądów Państwa Izrael w sprawie przeciwko byłemu wysokiemu funkcjonariuszowi nazistowskiemu Adolfowi Eichmannowi, który został skazany na mocy prawa Państwo Izrael za zbrodnie przeciwko narodowi żydowskiemu popełnione podczas II wojny światowej. Również uchwała Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy „W sprawie działań zmierzających do wyeliminowania spuścizny po byłych komunistycznych systemach totalitarnych” z dnia 27.06.1996 nr 1096 (1996) formalnie zezwala na „ściganie i karanie każdej osoby za jakikolwiek czyn lub zaniechanie, które w tamtym czasie nie stanowiło przestępstwa w świetle prawa krajowego, ale było uważane za przestępstwo w świetle ogólnych zasad prawa uznanych w krajach cywilizowanych”. Szerzej zob. E. Zacharow Potępienie zbrodni reżimu komunistycznego ZSRR. - Kh.: Prawa człowieka, 2013. - s. 30-33. [27] W szczególności: Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego z 17.07.1998 z późniejszymi zmianami [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/995_588/print1445712443297391 ; Konwencja o zapobieganiu zbrodni ludobójstwa i jej karaniu z dnia 9 grudnia 1948 r. [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_155 ; Rezolucja nr 780 (1992), przyjęta na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ w dniu 6 października 1992 r. [Zasoby elektroniczne]. - Tryb dostępu: http://undocs.org/ru/S/RES/780(1992) ; Raport końcowy Komisji Ekspertów powołanej na mocy Rezolucji Rady Bezpieczeństwa 780 (1992) [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/1994/674; IV Konwencja o prawach i zwyczajach wojny lądowej z dnia 18 października 1907 r. i jej aneks: Regulamin praw i zwyczajów wojny lądowej [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_222 ; Konwencja o ochronie ludności cywilnej w czasie wojny z dnia 12 sierpnia 1949 r. [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/995_154/print1445712443297391 . [28] Protokół nr zapisu Biura Politycznego Komitetu Centralnego Polskiej Partii Robotniczej od 29.03.1947 // Akcja "Wisła" 1947. Dokumenty i materiały / Wstęp, vybora i opracowanie dokumentu E. Misiło. – Warszawa: Archiwum Ukraińskie i Zespół Akademii Zarządzania, 2013 – S. 260. [29] Polska i Ukraina w latach 30. i 40. XX wieku... - s. 66–71. [30] Szczegóły dotyczące pierwszej wersji planu operacji zob.: W. Wiatrowycz, Druga wojna polsko-ukraińska. 1942–1947. - Uprzejmy. 2. dodaj. - K.: Wyd. dom „Akademia Kijowsko-Mohylańska”, 2012. – s. 297–298; Motyka G. Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”... - s. 263–265. [31] Informacje organów bezpieczeństwa publicznego o sytuacji w terenie // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 144–147. [32] Podobnie jak wiele innych obozów koncentracyjnych w krajach tzw. „obozu socjalistycznego”, obóz w Jawożnym powstał na terenie filii nazistowskiego obozu koncentracyjnego „Auschwitz”, która istniała w czasie II wojny światowej. [33] Motyka G. Od zbrodni wołyńskiej do akcji "Wisła"... - s. 265-267, 273. [34] Wiadomości z terenu za kwiecień 1947 r. // Archiwum Ośrodka Badań Ruchu Wyzwoleńczego. – F. 9. – T. 3. –
Od. kol. 33. - Łuk. 202–203. [35] Konwencja o zapobieganiu zbrodni ludobójstwa i jej karaniu…; Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego...; [36] Wasylenko V. Na wojnie jak na wojnie: tertium non datur. Księga 1. - K.: Tempora, 2020. - s. 58. [37] Tamże. s. 59. [38] Według różnych szacunków na wiosnę 1947 r. na terenie Zakerzonnego przebywało od 1300 do 2500 członków OUN i UPA. [39] Motyka G. Od zbrodni wołyńskiej do akcji "Wisła"... - s. 266. [40] Patrz na przykład: Akcja „Wisła”. Droga do ziem zwróconych / Alina Kuvaldina // Nasze słowo. - 2019 r. - 4 sierpnia. - Nr 31 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://www.nasze-slowo.pl/akcziya-visla-doroga-na-poverneni-zemli/ [41] „Ostateczne rozwiązanie kwestii ukraińskiej”. Ukraińscy historycy i osoby publiczne o przesłankach, przebiegu i konsekwencjach akcji „Wisła” / Jarosław Iwanowiczko // Zahid.net. - 2017. - 27 kwietnia [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://zaxid.net/ostatochne_virishennya_ukrayinskogo_pitannya_n1424218 [42] Patrz np.: Moja matka została zabita na moich oczach (autor: Mychajło Puchta) // Wisnyk Lubaczowszczyzna. – 2004. - nr 11. – s. 96 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://www.vox-populi.com.ua/rubriki/istoria/lubacivsin/namoiehocahubilimamuavtorpuhtamihajlo ; Jej ojczyzna pachnie i marzy o wszystkim / Stepan Migus // Nasze słowo. - 2012 r. - 23 grudnia. - Nr 52 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://www.nasze-slowo.pl/ridna-zemlya-yiy-vse-pahne-i-snitsya/ ; Jawożno: opowieść o kwiatach, głodzie i cyrance / Olga Mieńko // Nasze słowo. - 2018 r. - 30 września. - Nr 39 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://www.nasze-slowo.pl/rozpovid-pro-kviti-golod-i-chirjaki/; Widocznie. Wspomnienia / Wspomnienia zebrane przez Khrystynę Zanyk i Pavlo Lozę // Nasze słowo. - 2017 r. - 24 września. - Nr 39 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://www.nasze-slowo.pl/javozhno-spogadi/ ; Komentarz: opinie byłych więźniów obozu koncentracyjnego w Jawożnej / Nagrany przez G. S. // Nasze słowo. - 2012 r. - 16 września. - Nr 38 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://www.nasze-slowo.pl/komentar-dumki-kolishnih-vyazniv-konts/ ; Widocznie. Wspomnienia z polskiego obozu koncentracyjnego / Oprac. B. Huk i M. Ivanyk. – Przemyśl-Toronto-Lwów, 2008. [43] Dwustronne umowy między Polską a ZSRR (ZSRR) o przesiedleniach ludności, niezależnie od stosunku do takich umów jako takich, już w kwietniu 1947 r. wyczerpały swoją moc. Postanowienia konferencji berlińskiej (poczdamskiej) z 17.07–02.08.1945 dotyczyły przesiedlenia wyłącznie ludności niemieckiej z terytorium krajów Europy Wschodniej na terytorium Niemiec. [44] Motyka G. Od rzezi wołyńskiej do akcji "Wisła"... - s. 267. [45] Rozkaz nr 010 gen. Stephana Mossora w sprawie sprzeciwu wobec powrotu przesiedlonych Ukraińców z dnia 16.07.1947 r. // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 586–587. [46]  Powszechna deklaracja praw człowieka [Zasoby elektroniczne]. – Tryb dostępu: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/995_015 . [47] Rozkaz Nr 6 dowódcy OG "Wisula" gen. Stefana Mossora o utworzeniu grup kontrolnych z dnia 06.07.1947 r. // Polska i Ukraina w latach 30. i 40. XX wieku... - s. 536 –539. [48] ​​Słownik prawniczy Bolszoj [Zasób elektroniczny] // Tryb dostępu: http://juridical.slovaronline.com/%D0%92/%D0%92%D0%9E/1064-VOYNA ; Krótki oksfordzki słownik polityczny / tłum. z angielskiego; pod redakcją I. McLean, A. McMillan. - K.: Solomia Pavlychko Wydawnictwo "Osnovy", 2006. -
s. 104; Mały M., Singer JD Resort to Arms. - Beverly Hills, 1982. - s. 23. [49] Protokół dodatkowy z dnia 8 czerwca 1977 r. do Konwencji genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r. dotyczący ochrony ofiar konfliktów zbrojnych o charakterze niemiędzynarodowym (Protokół II) [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_200/print1481621726646845 . [50] Encyklopedia Prawa, 2015 [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://encyclopediya_prava.academic.ru/1025/%D0%92%D0%BE%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0 %BD%D1%8B%D0%B9 ; [51] Umowa graniczna między Polską a ZSRR z 16 ausgą 1945 roku // Dziennik Ustaw RP nr 35, poz. 167 z 1947 r.; Ustawa z dnia 31 grudnia 1945 r. o ratifykaci poznej w Moskwie dnia 16 avgja 1945 r. umowy między Rzecząpospolitą Polską a Związkami Socjalistycznymi Republiki Radzieckiej o polsko-radzieckiej granicy państwowej [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19460020005 . [52] Artykuł 1 Przepisy o prawach i zwyczajach wojny lądowej (IV konwencja haska o prawach i zwyczajach wojny lądowej z dnia 18 października 1907 r.) [Zasoby elektroniczne]. - Tryb dostępu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_222#Text ; Artykuł 3 Konwencji o ochronie ludności cywilnej w czasie wojny z dnia 12 sierpnia 1949 r. [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_154#Text ; artykuł 1 Protokołu dodatkowego do Konwencji Genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r. dotyczącego ochrony ofiar konfliktów zbrojnych o charakterze niemiędzynarodowych (Protokół II) z dnia 8 czerwca 1977 r. [Zasób elektroniczny]. - Tryb dostępu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_200#Text . [53] Wjatrowycz W. Druga wojna polsko-ukraińska. 1942–1947... – s. 277–278, 280, 283–290. [54] Tamże. - str. 296. [55] Zgodnie z art. 8 lit. „f” statutu rzymskiego „ust. 2 lit. e) ma zastosowanie do konfliktów zbrojnych o charakterze niemiędzynarodowym, a zatem nie ma zastosowania do przypadków zakłócenia porządku wewnętrznego i napięć, takich jak zamieszki, odosobnione i sporadyczne akty przemocy lub inne działania o podobnym charakterze. Dotyczy to konfliktów zbrojnych, które mają miejsce na terytorium państwa, gdy trwa przedłużający się konflikt zbrojny między organami władzy państwowej a zorganizowanymi grupami zbrojnymi [podkreślenie moje – S.R.] lub między samymi takimi grupami”. [56] Patrz np.: Nota Rządu RP z dnia 18 kwietnia 1947 r. wręczona przez Ambasadora RP Maryana Naszkowskiego Wiceministerowi Spraw Zagranicznych ZSRR Andrijowi Wyszynskiemu // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 74-75; Rozkaz Nr 001 z dnia 19.04.1947 gen. Stefana Mossora w sprawie utworzenia OG "Wisła" i zadań podległych jednostek // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 78 –85
; Instrukcja dla pracowników UB oddelegowanych do OG „Visula” // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 88–91; Rozkaz Nr 002 Dowództwa OG "Wisła" z dnia 21 kwietnia 1947 r. // Polska i Ukraina w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku... - s. 100–107. [57] Patrz na przykład: Rozkaz zastėpcy dowódcy 11 pułku piechoty do spraw politycznych-wychowawczych por. Piotra Baziuka w zwiạzku z ivyazzem pulłku na Akcjẹ "Wisła" // Akcja "Wisła" 1947. Dokumenty i materiały... – S. 399; Instrucja Grupy Operacyjnej "Wisła" dla dowódcy oddziału wysiedlającego Ukraińców // Akcja "Wisła" 1947. Dokumenty i materiały... – S. 400–401. [58] Patrz np.: Daszkiewicz Ja. Wywołanie operacji "Wisula"... - s. 56; "Akcja "Wisła"" [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_%E2%80%9EWis%C5%82a%E2%80%9D ; „Operacja „Wisula”” [Zasób elektroniczny]. – Tryb dostępu: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%C2 %AB%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%C2%BB . [59] Rezolucja nr 780 (1992), przyjęta na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ w dniu 6 października 1992 r. [Zasoby elektroniczne]. - Tryb dostępu: http://undocs.org/ru/S/RES/780(1992) ; Raport końcowy Komisji Ekspertów powołanej na mocy Rezolucji Rady Bezpieczeństwa 780 (1992) [Zasoby elektroniczne]. - Tryb dostępu: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/1994/674 . - R. 32–34.
Tłumaczenie automatyczne
https://www.istpravda.com.ua/articles/2020/07/10/157801/
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3902
Tezeusz

Tezeusz

28.04.2023 17:27

Tego dnia 1947 roku o godzinie 4 nad ranem rozpoczęła się Akcja „Wisła”
Przyjmuje się, iż akcja „Wisła” trwała od 28 kwietnia do końca lipca 1947 roku. Same wysiedlenia jednakże trwały aż do 1950 roku. W wyniku akcji rozbito siły UPA w liczbie około 1500 ludzi (~17 sotni), a uwięziono blisko trzy tysiące aktywnych lub tylko podejrzanych o aktywne członkostwo w OUN.
Przesiedleniami objęto ponad sto czterdzieści tysięcy osób cywilnych narodowości ukraińskiej oraz mniejszości narodowych: Bojków, Łemków i Dolinian. Wraz z nimi wysiedlano Polaków, którzy byli członkami rodzin mieszanych.
Decyzję o podjęciu akcji podjęło BP KC PPR w kwietniu 1947 roku. Niektórzy badacze uważają jednak, iż decyzja została podjęta w Związku Radzieckim już w lutym i po zaaprobowaniu jej przez Berię i Malenkowa przekazana władzom polskim.
W Akcji Wisła wzięły udział cztery dywizje piechoty LWP – 6, 7, 8 i 9; pełna dywizja KBW, 5 Mazurski Pułk Saperów oraz pułk samochodowy i wydzielony pułk piechoty. Oprócz tych sił wsparcie zapewniał WOP, MO, ORMO i UBP. Do blokowania granicy z ZSRR Rosjanie wyznaczyli Dywizję Pancerną, Oddziały Wojsk Ochrony Pogranicza NKWD oraz specjalnie przygotowane oddziały przeciwpartyzanckie. Czechosłowacja utworzyła grupę operacyjną głownie z jednostek wojskowych oraz sił bezpieczeństwa stacjonujących na terenie działania grupy.
Teoretycznie Akcja Wisła miała na celu pozbycie się z terenów objętych akcją ludzi wspierających OUN-UPA. W praktyce jednak przesiedlano wszystkich obywateli niezależnie od ich poglądów politycznych, np. wszystkie osoby wyznania grecko-katolickiego i prawosławnego traktowano jako Rusinów. Wypędzeni często pozostawiali dorobek całego życia (na spakowanie się było dwie godziny, a bagaż na osobę nie mógł przekraczać 30 kg). Teoretycznie wszyscy przesiedleni mieli otrzymać np. narzędzie rolnicze w nowym miejscu osiedlenia, ale najczęściej nie dostawali nic.
Akcja Wisła została potępiona 27 lutego 2007 roku we wspólnym oświadczeniu prezydentów Lecha Kaczyńskiego oraz Wiktora Juszczenki. Jeszcze w tym samym roku pojawiły się reakcje historyków polskich (np. dr Grzegorz Motyka z PAN czy Ewa Siemaszko), którzy w swoich oświadczeniach stwierdzali, iż polskie władze miały pełne prawo zwalczać oddziały UPA oraz, iż w oświadczeniu prezydentów pomija się całkowicie antypolską działalność OUN-UPA (m.in. mordy na Polakach w dawnych województwach: wołyńskim, stanisławowskim oraz tarnopolskim).
Tomaszek

Tomaszek

28.04.2023 21:06

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na Tego dnia 1947 roku o

A w rzeszowskim i lubelskim to UPA ludzi po głowach głaskała , co ? Tego jakoś nie zauważasz a to były zbrodnie na prawdę , tyle że nie epatowały tak cyframi po "majstersztykach" z Wołynia .Na swoją zgubę menela Świerczewskiego odwalili, to sprawy ruszyły z kopyta .
u2

u2

28.04.2023 17:28

Czy zatem akcja Wisła była ludobójstwem, czy zbrodnią przeciwko ludzkości? I czy jest jakiś powód, by mówić o tym jako o zbrodni wojennej?
Na chłopski rozum nie było to ludobójstwo, bo przesiedlenia nie wiązały się z masowym zabijaniem ludzi i ich eksterminacją. Wojny nie było, więc również nie zbrodnia wojenna. Przymusowe przesiedlenie i pozbawienie wielowiekowego majątku to zbrodnia przeciwko ludzkości popełniona przez reżim komunistyczny PRL. Na pewno nie ma znaku równości między akcją Wisłą a ludobójstwem na Wołyniu.
Komuszki osiągnęły dwa cele, pozbawiły oparcia w ludności miejscowej UPA, a jednocześnie zasiedlili ziemie zachodnie. Teraz zachód Polski dziwnie chętnie głosuje na pełomafię, bo to w dużej mierze przesiedleńcy mające za złe Polakom ich przymusowe przesiedlenie.
AŁTORYDET

AŁTORYDET

28.04.2023 18:16

@u2:
Dokładnie tak. Przesiedlenie i rozproszenie Ukraińców, na tzw. Ziemiach Odzyskanych, zdecydowanie utrudniło integrację i homogenizację społeczną na terenach pomigracyjnych. Do biedoty z ubogich rejonów przedwojennej Polski (płn. Mazowsze), przetrzebionej czterema potężnymi deportacjami ludności z Kresów Wschodnich, szukającymi anonimowości członkami podziemia niepodległościowego i (niestety) ukrywającymi się gnidami z haniebną okupacyjną kartą, dołączyli pokrzywdzeni Ukraińcy. No i powstała z tego tygla etnicznego, kategoria "pomigracyjnych", czujących "ducha niemieckości, o słabej identyfikacji narodowej i niskim kapitale społecznym. Wypisz wymaluj, elektorat PO.
Siberian Husky Dog

Siberian Dog Husky

28.04.2023 18:46

Warto przy okazji wspomnieć że dokładnie miesiąc przed rozpoczęciem Akcji Wisła odstrzelono skutecznie zbrodniarza w polskim mundurze, alkoholika Świerczewskiego
u2

u2

29.04.2023 09:18

Dodane przez Siberian Husky Dog w odpowiedzi na Warto przy okazji wspomnieć

przed rozpoczęciem Akcji Wisła odstrzelono skutecznie zbrodniarza w polskim mundurze, alkoholika Świerczewskiego
Swojacy komuszki go zabili. Możliwe, że to był pretekst do akcji Wisła.
Ryan

Ryan

29.04.2023 13:35

Dodane przez u2 w odpowiedzi na przed rozpoczęciem Akcji

u2 
Temu co odstrzelił łeb tej ruskiej qrwie powinno się dziś w Polsce stawiać pomniki
r102

r102

28.04.2023 19:14

Czasy były inne niż dzisiaj - powojenne, ludzkie życie nie było wiele warte.
A akcję zorganizowali czekiści czyli radzieccy różnej narodowości  dowodzący wtedy siłami bezpieki w Polsce - cóż z tym wspólnego mają Polacy ???
Taki śmieszny akcent - te oddziały wojskowe które tak ładnie wyłapały i wysiedliły rezunów -  gdy  usiłowano je wykorzystać do walki z "niezłomnymi" - wykazały się całkowitą apatią czy wręcz fraternizowały się z ściganymi.  Spowodował to konieczność zorganizowania tzw. grup operacyjnych czy później tzw.  ZOMO ale to już całkiem inna historia :-)
Chatar Leon

chatar Leon

28.04.2023 21:11

1. Ludzi z domów się nie wyrzuca, to rzecz oczywista. Dlatego trudno takie wyrzucanie kogokolwiek pochwalać. Oczywiście że dochodziło także do zbrodni na Ukraińcach.
2. W czasie wojny i po wojnie (przede wszystkim w ramach sowieckich, komuszych porządków) takim przymusowym przesiedleniom poddano całe masy ludzi. Ukraińcy byli jednymi z nich. Wyrywanie przesiedleń Ukraińców z kontekstu jest wyjątkowo nierzetelne. W ramach akcji Wisła przesiedlono ok. 140 tys Ukraińców.
Polaków, którzy padli ofiarami przymusowych przemieszczeń ludności w związku następstwami wojny było 1 milion 800 tysięcy. 300 tysięcy z nich to ludzie którzy uciekli przez ludobójstwem UPA.
4. Nazywanie akcji Wisła ludobójstwem i szukanie symetrii pomiędzy tą akcją a rzeczywistym ludobójstwem a więc planowym i okrutnym wymordowaniem dziesiątek tysięcy ludzi przez nacjonalistów ukraińskich jest elementem propagandy nacjonalizmu ukraińskiego i jest wyjątkową podłością. Jest to kłamstwo, które będzie szkodziło relacjom polsko ukraińskim w przyszłości i każdy kto przykłada do tego rękę winien być tego świadom.
5. Poza tym tekście roi się od błędów. Ukraińców przetrzymywano w obozie Jaworznie a nie żadnym "Jawożnym".
Siberian Husky Dog

Siberian Dog Husky

29.04.2023 07:44

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na 1. Ludzi z domów się nie

Napisałem że to tłumaczenie elektroniczne
​Stąd i błędy.Mało istotne ale jednak
Wpis jest autorstwa Ukraińca więc to ich "punkt widzenia"
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

28.04.2023 21:26

ani zbrodnia wojenna ani czystka etniczna. jeśli już w takich kategoriach to nic nam Polakom do tego ponieważ to była kontynuacja kacapskiej operacji dogadanej w Jałcie - gdzie, komu i na jakich warunkach Sowieci mają urzadzać pozory państwowości. chociaż wykonana siłami LWP to nic nie zmienia bo analogicznie sowiecki namiestnik Jaruzelski wykonał sowiecką operacje stanu wojennego siłami LWP.
może dlatego ś.p. Prezydent Kaczyński mógł sobie pozwolić na potępienie.
akcja Wisła była tylko niewielkim etapem w projekcie Stalina jakim sposobem załatwić ukraińskich nacjonalistów. ten etap polscy towarzysze wykonali na medal.
oczywiście że wśród przesiedlonych musiałalo być sporo, może i wiekszość Bogu ducha winnych. jednak chłop Rusiński nie miał wyboru i chciał nie chciał stawał się oparciem banderowców. dlatego sowiecka operacja Wisła prawdopodobnie przyczyniła się do ocalenia życia kolejnych setek mieszkańców Polski
Pers

Pers

28.04.2023 22:10

Gratulacje dla administracji NB za ten tekst.
Widzę, że banderowska propaganda jest tu mile widziana.
Tfu!
Ryan

Ryan

28.04.2023 22:10

Korpus Bezpieczeństwa Wewnętrznego to była zbrodnicza organizacja prowadzona przez sowieckich rezunów
Niewielu się różnili od dzisiejszych najemników Wagnera
ZBRODNIARZE!!!
Siberian Husky Dog

Siberian Dog Husky

29.04.2023 09:35

Dodane przez Ryan w odpowiedzi na Korpus Bezpieczeństwa

@Ryan
 Ówczesne​ tzw.Ludowe Wojsko Polskie miało na swoim "koncie" wiele potwornych zbrodni nawet wobec własnych obywateli
Ale czy to było polskie wojsko?
Pytanie otwarte
Ryan

Ryan

29.04.2023 13:31

Dodane przez Siberian Husky Dog w odpowiedzi na @Ryan

Janczarzy Komunizmu. Korpus Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Palili wsie. Stale współdziałali z NKWD. Mordowali żołnierzy podziemia antykomunistycznego. Korpus Bezpieczeństwa Wewnętrznego został sformowany po to, by władza komunistyczna miała własnych pretorianów.
PRL-owska legenda mówi, że o powstaniu KBW zadecydował osobiście Stalin, chcący zaostrzenia polityki PKWN na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. W myśl jego sugestii jesienią 1944 r. polscy towarzysze podjęli decyzję o utworzeniu tzw. Wojsk Wewnętrznych jako specjalnej formacji wojskowej działającej przy PKWN.
Nowa formacja nie powstała z niczego. Bazą do jej utworzenia był Samodzielny Batalion Szturmowy sformowany 18 października 1943 r., który 21 marca 1944 r. został przekształcony w Polski Samodzielny Batalion Specjalny. Była to pierwsza jednostka Wojsk Wewnętrznych komunistycznej Polski. Batalion podlegał organizacyjnie bezpośrednio wydziałowi krajowemu Związku Patriotów Polskich. W 1944 r. był on podporządkowany Centralnemu Biuru Komunistów Polskich, a następnie przejściowo Polskiemu Sztabowi Partyzanckiemu. 20 października 1944 r. w skład batalionu włączono Samodzielny Batalion Ochrony Jeńców Wojennych. Oba bataliony dały początek 1. Brygadzie Wojsk Wewnętrznych. W późniejszym okresie powstały dwie kolejne brygady.
Można rzec, że formację tę powołano do życia dlatego, że taka sama istniała w ZSRR. Po prostu „doradcy” wysłani do nowo tworzącego się Resortu Bezpieczeństwa Publicznego PKWN i późniejszego MBP chcieli, by resort funkcjonował tak, jak do tego przywykli. A zatem brak jednego - i to kluczowego - elementu był nie do pomyślenia.
https://naszahistoria.pl/janczarzy-komunizmu-korpus-bezpieczenstwa-wewnetrznego/ar/c15-12112090
Pers

Pers

28.04.2023 22:34

Sowieci akcją Wisła wyrządzili Polsce wielką szkodę podrzucając kukułcze jajo w postaci banderowców i ich zwolenników.
Powinni wyciąć do nogi wszystkich UPAdlińców a resztę zabrać za Bug.
Teraz ich potomkowie podnoszą wraże czerepy, mieszają w polityce, wojsku i policji.
Nawet na NB już się nie krępują.
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

29.04.2023 09:24

Dodane przez Pers w odpowiedzi na Sowieci akcją Wisła

ILE listów gończych za zbrodniarzami ukraińskimi wystosowały "polskie" organa ścigania zarówno peerelowskie jak i III RP - ipeenowskie? ZERO !!!!!!!! Rezuni byli w większości obywatelami II RP, chociaż to mało istotne dla wystąpienia o ściganie i ekstradycję zbrodniarza. Prawdopodobnie wciąż jacyś dożywają w spokoju wtenkraju, w Kanadzie i Ameryce Płd.
Pers

Pers

29.04.2023 09:47

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na ILE listów gończych za

KazimueKa
Potomkowie udzielają się na NB.
Tezeusz

Tezeusz

29.04.2023 14:15

Dodane przez Pers w odpowiedzi na KazimueKa

@Rus..
" Potomkowie udzielają się na NB"
Stań przed lustrem jednego zobaczysz
Tomaszek

Tomaszek

30.04.2023 00:24

Dodane przez Pers w odpowiedzi na Sowieci akcją Wisła

"Teraz ich potomkowie podnoszą wraże czerepy, mieszają w polityce, wojsku i policji." Podobnie jak twoi , całymi wsiami wstępowali do UB , MO i KBW .  . Trochę im Łupaszka z Burym dupy przetrzepali , ale to i tak mało . Poniał Ruszkiewicz job twaju mać ?
Siberian Husky Dog

Siberian Dog Husky

29.04.2023 22:38

Komentarz z S24 pod moim wpisem
Cyt:
abcd efgh29 kwietnia 2023, 20:51
 
Dajcie Państwo już spokój emocjom.  Rozważmy "za" i "przeciw" akcji Wisła, ale na spokojnie.
Niewątpliwie była to czystka. Niewątpliwie dotykała ludzi w większości niewinnych. Niewątpliwie wyrządzała im wielką krzywdę. 
Ale też była to jedna z najłagodniejszych czystek etnicznych, najbardziej humanitarnie przeprowadzonych, jakich w Europie i Azji Mniejszej, od Licząc np. od 1913, była cała masa, część z nich wręcz u samych podstaw prawa międzynarodowego. Takie przesiedlenia organizowała m.in. Liga Narodów, pomiędzy Grecją, a Bułgarią. Teoretycznie także pomiędzy Turcją, jednak tam akurat wpływ Ligi Narodów niemal nie istniał, popełniano jednocześnie ciężkie ludobójstwa. 
Przykładowo, z transportów 40 tysięcy "przesiedleńców" przywiezionych do naszego rodzinnego województwa Evros, z Turcji, w ramach "wymiany ludności", tej "nadzorowanej" przez Ligę Narodów. 10 tysięcy zmarło, nim personel medyczny zdołał zdążyć ich uratować. W takim byli stanie, po podróży przez Turcję, głównie z Pontu... Tzn. zmarli zupełnie w pierwszych dwóch tygodniach pobytu tu, mimo uwijania się personelu Czerwonego Krzyża między nimi...
Skrajne ? Nie bardzo. Raczej typowe.
Z Polaków przesiedlonych za Ural z miejscowości mojej mamy (niedaleko od Tarnopola), prawie nikt nie przeżył 2 lat.
Jak "przesiedlano" Niemców, z terenów zajętych przez Armię Czerwoną - Polacy zwykle tego nie wiedzą, ale znaczną część z nich przesiedlano prosto na tamten świat. Nie mam danych, by wiedzieć, czy większość ? Niemniej ludzie wspominali w Ełckiem, że gdy tam przyszli, niemieckie trupy ludzi zastrzelonych, łącznie z małymi dziećmi, leżały wszędzie - w domach, na podwórkach, w rowach przydrożnych - wszędzie !  Sołdaty wyjaśniali to,  "Oczyściliśmy wam okolicę". 
Jak postępowała UPA też wiemy. Ostrzeżenie, że Polacy mają się wynosić z okolicy, a wkrótce potem od razu bestialstwo.
A wobec tego użalanie się nad losem ludności w operacji Wisła brzmi trochę jak nieporozumienie. Wypadła ta operacja na ogół dość humanitarnie. Najlepsza, najłagodniejsza ze wszystkich ówcześnie takich operacji. 
I jest jeszcze aspekt interesu narodu polskiego. Niestety, nie można tych ludów (rusińskich, różnych) pozostawić przy granicy państwa polskiego, mając za sąsiada ZSRR. Po prostu należało ich przesiedlić. Jasne, że bez obozu koncentracyjnego, jednak było to niezbędne
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

30.04.2023 19:05

Operacja "Wisła" to bezkrwawe rozśrodkowane ukraińskiej ludności o zbrodniczych inklinacjach w celu zapobieżenia przelewowi krwi i polskiej i ukraińskiej.
Prawdziwa zbrodnia (niby pokojowa) i czystka etniczna miała miejsce w latach 2020-2022 pod pretekstem pandemii i eksperymentu ze szczepionkami przeciwko covid-19:
Z rosyjskiego KONT-a: „FDA cofnęła zezwolenie na stosowanie szczepionek mRNA firm Pfizer i Moderna w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie okazało się, że Anthony Fauci kłamał pod przysięgą i wersją sztucznego pochodzenia Covid-19 (laboratorium Institute of Virology w Wuhan, na zlecenie NIH Fauciego za pieniądze Departamentu Obrony USA) stał się głównym, jeśli nie jedynym”. Anthony Fauci – do niedawna główny wirusolog w Stanach Zjednoczonych. Nazywany jest także Doctor Evil i jest podejrzany o ukrywanie prawdy i pochodzenia wirusa. Ogólnie rzecz biorąc, prawie wszystkie amerykańskie biolaboratoria rozsiane po całym świecie są powiązane z Fauci . W tym na Ukrainie. Co oni tam robią, nikt nie wie. (...)
Całość: https://cont-ws.translat…
Siberian Dog Husky
Nazwa bloga:
Prawda jest tylko jedna
Zawód:
Wolny zawod
Miasto:
Londyn

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 501
Liczba wyświetleń: 1,479,440
Liczba komentarzy: 5,965

Ostatnie wpisy blogera

  • Jedni kończyli na szubienicy, inni w oksfordzkiej willi
  • Niech żyje Polska. Wolna i niepodległa!
  • Kraina skretynienia

Moje ostatnie komentarze

  • I ta twoja puenta o "ordynarnych babach" – ostra, ale celna. Karma to suka, jak mawiają. Wyobraź sobie, że jedna z nich – powiedzmy Bodnar czy Szczuka – zachoruje. Będzie do śmiechu? Pewnie nie, bo…
  • Co do meritum twoich wątpliwości o opinii biegłego onkologa – masz absolutną rację, że to budzi poważne pytania. Z dostępnych relacji wynika, że opinia ta została wydana w 2024 r. (choć kontekst…
  • Ludzie uwielbiają kręcić bat na własną dupę. Dlatego w Polsce po raz drugi rządzi Tusk. Dlatego dzisiaj w Nowym Jorku odjechali lepiej niż po fentanylu. Nie wszystko da się wytłumaczyć oszustwami…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • # To jest nasza wojna!
  • Wolne sondy tip top
  • BOSAK HOŁOWNICZY

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, Podobną bezkarność, jakby z tego samego "źródła", można obserwować w Palestynie.Mam nadzieję, że to fejk, bo jeśli nie to, trudno akceptować taki twór jak Izrael i jego "żołnierze" https://dakowski.…
  • spike, "Jeszcze Polska nie zginęła, Kiedy my żyjemy. Co nam POlszewicka przemoc wzięła, Szablą odbierzemy." - - - - - - Polacy szable w dłoń, POlszewika goń,goń !
  • Alina@Warszawa, Powikłania poszczepienne i bezpieczeństwo szczepień Covid-19 - Sejm RP - Norymberga 2 https://psnlin.pl/news,powiklania-poszczepienne-i-bezpieczenstwo-szczepien-covid-19-sejm-rp-norymberga-2,258…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności