Zdjęcie przedstawia zastawioną figurami szachownicę i uniesioną nad nią lewą rękę człekokształtnego robota, który trzymanym w "dłoni" białym skoczkiem przewraca czarnego króla stojącego na polu e5.
Zaczerpnięte przez redakcję rp.pl dziennika "Rzeczpospolita" z serwisu Adobe Stock ilustruje artykuł pt. Powstał rywal sztucznej inteligencji ChatGPT. Wygrał z nią w „polskim teście”.
Wnioski:
1. Claude ("najnowszy model konwersacyjnej sztucznej inteligencji, który rzuca wyzwanie robiącemu furorę chatbotowi, opracowanemu przez firmę OpenAI") jest mańkutem.
2. Claude nie wie, że grając w szachy można zbić każdą bierkę przeciwnika z wyjątkiem króla (albo nie wie, że przewracanie cudzych figur lub pionków to oznaka złego wychowania lub słabych nerwów albo i pierwszego i drugiego).
3. Claude wykonuje nielegalne posunięcie a może też nie zauważył, że król przeciwnika zajmuje na szachownicy pozycję niezgodną z przepisami gry i nie wie, co w tej sytuacji nakazują zrobić przepisy gry (albo zauważył, ale próbuje postąpić niezgodnie z art. 7 ust. 1 Przepisów gry Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE), który mówi, że "Jeżeli w czasie partii wystąpiła nieprawidłowość [...] należy odtworzyć prawidłową pozycję ustawiając figury na właściwych polach [...]"). Skoro bowiem Claude próbuje "zbić" białym skoczkiem czarnego króla stojącego na e5, to wypada zadać pytanie, jakim cudem król znalazł się na tym polu, skoro ustawianie króla pod szachem jest niezgodne z przepisami gry?
Rekonstrukcja pozycji na szachownicy na podstawie zdjęcia:
Czarne [rywal Claude`a]: pionki e6, e7, Se4, Gf3, Ke5
Białe [Claude]: pionki d6, g4, h4, Sb6, Sd3 (albo Sc4, albo Sd7, albo Sf7 albo Sg6, bo tylko te pola są niezajęte spośród tych pól, z których skoczek mógłby pójść na pole e5 - oczywiście pod warunkiem, że nie stałby na tym polu czarny król), Ga7, Gc6, We3, Wf1, Kh2 (albo Kg1 albo Ka8, bo tylko te trzy pola spośród czterech niewidocznych na zdjęciu są nieszachowane przez czarne, a biały król gdzieś stać musi, choć na zdjęciu go nie widać)
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 1590
To raczej nie wniosek, lecz nieumotywowana hipoteza, dzięki założeniu prawdziwości której podmiotem moich wniosków mogłem uczynić Claude`a, a nie NN bohatera zdjęcia.
Gdyby tak pokonał AlphaZero to byłby nius, a tak to tylko ciekawostka :-)
https://www.sztucznainte…
Program AlphaZero, stworzony przez Google, pokonał w szachy Stockfisha 8 inny program, który w 2016 r. zdobył mistrzostwo świata w szachach komputerowych. Stockfish 8 przegrał, mimo że miał dostęp do gromadzonego przez stulecia ludzkiego doświadczenia w grze w szachy i dekad doświadczeń komputerów, a przy tym potrafił obliczać 70 mln pozycji na sekundę.
W tym czasie AlphaZero wykonywał takich obliczeń jedynie 80 tys., a jego twórcy nie nauczyli go żadnych strategii szachowych ani nawet standardowych otwarć. Zamiast tego wykorzystał uczenie maszynowe, by opanować szachy poprzez grę przeciw samemu sobie.
W 100 partiach AlphaZero ze Stockfishem, rozegranych 17 grudnia 2017, 8 nowicjusz nie przegrał ani razu: wygrał 28, a zremisował 72 razy. Dojście do gry na takim poziomie zajęło mu 4 godziny.
Ciekawe. Dziękuję. Szkoda tylko, że nie ma tam zapisów tych partii, więc trzeba autorowi notki wierzyć na słowo.
Swoją drogą osobliwa jest ta predylekcja do wynajdywania jako ilustracji - do takich tematów - fotografii przedstawiających robota wywracającego czarnego króla...