Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Wypędzenie z europejskiego Raju

Ryszard Surmacz, 11.08.2022

Po wynalezieniu koła ludzie długo korzystali z jego dobrodziejstw. Długo też używali siły własnych mięśni. Zastosowanie pary, uwolniło człowieka od najcięższych wysiłków i siłę ludzkich mięśni zastąpiono napędem parowym. Potem przyszła epoka elektryczności i komputeryzacji – każda odpowiednio krótsza od poprzedniej. Wszystkie te okresy dotyczyły zewnętrznych sfer człowieka. Każdą też musieliśmy, w ten czy inny sposób, odcierpieć – ale taka jest cena postępu.

Jednak epoka nadchodzącej sztucznej inteligencji przekracza granicę, których wcześniej nie widzieliśmy ani nie wyznaczyliśmy. Wkracza bez naszego pozwolenia – niby jesteśmy konstruktorami, ale podświadomie czujemy, że maszynom bezpowrotnie oddajemy jakąś część swojej suwerenności. Epoka sztucznej inteligencji wkracza w wewnętrzne życie ludzkie i wykorzystuje właśnie tę jego cechę, którą człowiek ceni sobie najbardziej – inteligencję. Najgorsze jest jednak to, że będzie ona w pierwszej kolejności wykorzystana do zabijania ludzi, a dopiero potem, gdy zostanie utemperowana, zacznie służyć ratowaniu ludzkiego życia.

Inżynierowie w tym marszu nie mają zahamowań – idą wraz z postępem, bo taka jest ich rola. Humaniści natomiast mają inne zadania, muszą cywilizować ów postęp. I cywilizacja nie dotyczy w tym przypadku ogółu techniki i technologii. W obliczu takiego zagrożenia cywilizacyjnego zmienia jakby swój sens semantyczny i oznacza humanizację skutków postępu. Do takiej pracy potrzebni są już nie ogłupiali wygodami, utopią, nepotyzmem lub zwykłą naiwnością, humaniści, lecz „rasowi” i odpowiedzialni za losy świata ludzie. Właśnie tacy, jak na progu cywilizacji łacińskiej.

Wszyscy gdzieś pobłądziliśmy, źle zinterpretowaliśmy starą mądrość lub nie potrafiliśmy jej dostosować do europejskich warunków. A może największym naszym nieszczęściem okazało się odkrycie Ameryki i Indii, a więc kolonii – taki grzech pierworodny, który po kilku wiekach zaczyna przeradzać się w proces wypędzenie z europejskiego Raju?
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 5880
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

11.08.2022 17:58

"Najgorsze jest jednak to, że będzie ona w pierwszej kolejności wykorzystana do zabijania ludzi,"
Nie zgadzam się z tym twierdzeniem. Rozkwit zabijania nastąpił w erze przemysłowej. Wcześniej wojaczką zajmowali się zawodowcy i zawodowcy się między sobą zabijali — czyli rycerze. Broń taka jak miecze czy łuki nie zabijała postronnych cywili. Era przemysłowa przyniosła ze sobą bardzo wyrafinowane maszyny do zabijania — artylerię, czołgi, rakiety. To spowodowało, że wojna wywołuje wielokroć więcej strat w ludności cywilnej i mieniu prywatnym, niż wśród zawodowców. Era przemysłowa wywołała dwie wojny światowe — najbardziej krwawe potyczki w dziejach świata.
Era informatyczna, w której dominuje sztuczna inteligencja, zmienia te proporcje. Widać to w obecnej wojnie na Ukrainie. Rosja ma prymitywną artylerię i wali gdzie popadnie, niszcząc domy i mordując cywili, a Ukraińcy dysponują lepszą, nowoczesną bronią amerykańską potrafią celniej strzelać, minimalizując straty w ludności cywilnej. Sztuczna inteligencja ma tu zastosowanie — np. do analizy zdjęć satelitarnych, dzięki czemu można wykryć centra logistyczne ruskiej armii. 
A ogólnie rozwój technologii informacyjnych powoduje zwiększenie wydajności pracy, a to służy bardziej pokojowi niż wojnie, bo po prostu wojny, a zatem państwa stosujące terror, się już nie opłacają. Więc sztuczna inteligencja służy życiu, służy ratowaniu go, a nie śmierci i zabijaniu.
sake3

sake2020

11.08.2022 18:14

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na "Najgorsze jest jednak to, że

@GrzegorzGPS......W tym rozumowaniu można wyczuć ,że sztuczna inteligencja z czasem nie tak znowu odległym zastąpi człowieka.Same pozytywy bo nie musi jeść,pić,nie wymaga interwencji lekarskiej na codzień,nie kłóci się.Ale czy nie zabija? Nie będzie naśladowac człowieka.Rozwiązanie widzę jedno,-ekspansja kosmosu,w poszukiwaniu nowych złóż wyczerpujących się na Ziemi,w poszukiwaniu śladów życia,z ciekawości do czegoś nowego i tajemniczego.Pytanie co z człowiekiem,jaki będzie jego status ,jaka rola wobec takiej konkurencji..
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

12.08.2022 03:27

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @GrzegorzGPS......W tym

"Ale czy nie zabija?"
Nie. Będzie miła i przyjazna: https://niepoprawni.pl/blog/gps65/sztuczna-inteligencja-bedzie-mila-i-przyjazna
u2

u2

11.08.2022 18:28

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na "Najgorsze jest jednak to, że

Wcześniej wojaczką zajmowali się zawodowcy i zawodowcy się między sobą zabijali — czyli rycerze.
No nie. Krzyżacy w swojej drodze do zbawienia wiecznego, zabijali nie tylko polskich i litewskich rycerzy, ale także Prusaków czy Jaćwingów, których bezlitośnie łupili i grabili.
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

12.08.2022 13:47

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Wcześniej wojaczką zajmowali

Krzyżacy zabijali głównie wojowników tych plemion, a ludność nawracali. Masowe mordy ludności cywilnej to dopiero historia nowożytna — główną przyczyną takich mordów był protestantyzm. A apogeum osiągnięto w erze przemysłowej w XX wieku dzięki nowoczesnej broni w rękach protestantów. Ale faktem jest, że największymi ludobójcami na świecie stali się Niemcy — popłuczyny po protestanckich Prusach, a wcześniej katolickich Krzyżakach. Teraz rozwój nowych technologii zwiększającej precyzję uzbrojenia obniża poziom ludobójstwa.
u2

u2

12.08.2022 13:51

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Krzyżacy zabijali głównie

No nie, krzyżacy przybyli, aby eksterminować ludność miejscową. Zabijali i łupili bez litości.
EsaurGappa

EsaurGappa

11.08.2022 20:00

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na "Najgorsze jest jednak to, że

Wiesz co piegowaty ...?Dzwoń do E.Muska on to ci dobrze zrobi na starość i podłączy cię do twojej ukochanej AI.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.08.2022 22:59

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na "Najgorsze jest jednak to, że

@ Grzegorz
Jest Pan zapewne jeszcze młodym człowiekiem i wierzy w to, co mówią z TV. Każdy wynalazek, który daje przewagę i może posłużyć wytworzeniu przewagi jest w pierwszej kolejności wykorzystywany przez wojsko. Ale ma Pan rację, że "rozkwit zabijania nastąpił w erze przemysłowej".
Grzegorz GPS Świderski

Grzegorz GPS Świderski

12.08.2022 13:39

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na @ Grzegorz

Wojsko wykorzystuje każdy wynalazek, by celniej trafiać, a to powoduje, że ginie mniej ludności cywilnej. Rozwój technologii służy życiu, a nie śmierci — nawet w kwestiach militarnych. Nie wiem czy Pan jest stary czy młody, tak jak i Pan o mnie tego nie wie, więc takie protekcjonalne uwagi o wieku i osobiste przytyki są nie na miejscu, świadczą o braku wychowania.
u2

u2

12.08.2022 13:53

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Wojsko wykorzystuje każdy

ginie mniej ludności cywilnej
Wojna Rosji z Ukrainą przeczy pańskiej tezie. Tam Rosjanie celowo strzelają w cywilne obiekty, aby siać terror.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

12.08.2022 22:47

Dodane przez Grzegorz GPS Ś… w odpowiedzi na Wojsko wykorzystuje każdy

@ Grzegorz
Może i ma Pan rację. Nie powinienem tak napisać. Przepraszam.
A co Pan powie na bombę atomową, wodorową itd. Czy one też usiłują trafiać w cel? W każdej wojnie nie chodzi o trafianie, lecz o jak największe wyniszczenie przeciwnika. Polska jest dobrym przykładem. Największą klęską, jaka nas spotkała, jest wycięcie tradycyjnej polskiej inteligencji. Klęska jest aż tak wielka, że współcześni Polacy nie zauważają tego faktu. Po prostu! W Polski świat, kształtowany od 1000 lat, weszła komuna i dokonała takiego spustoszenia, że dziś nie wiemy już kim jesteśmy.
Jan1797

Jan1797

11.08.2022 19:21

"Potem przyszła epoka elektryczności i komputeryzacji – każda odpowiednio krótsza od poprzedniej..... Jednak epoka nadchodzącej sztucznej inteligencji przekracza granicę, których wcześniej nie widzieliśmy ani nie wyznaczyliśmy." 
Epoka sztucznej inteligencji będzie w związku z tym błyskawiczna? Raczej kolanem przepchnięta błyskawicznie z powodu zagrożenia dla łańcucha dostaw. Że maszynom bezpowrotnie oddamy jakąś część swojej suwerenności? Maszyny mają duszę, konstruktora nie humanisty, to nadzieja. Tutaj obok było coś o tym u Izabeli. Zasadnicze pytanie brzmi inaczej; czy patriotyzm gospodarczy to fanaberia czy konieczność? Czy dostrzega kto brak różnic między gruszkami na wierzbie i gruszkami na leszczynie? Może element wspólny niewytłumaczalne tradycje kilkumilionowego bezrobocia? Kto by tam pamiętał, kto i czyim jest bachorem i powinien zostać za drzwiami?
u2

u2

11.08.2022 20:34

Dodane przez Jan1797 w odpowiedzi na Potem przyszła epoka

Że maszynom bezpowrotnie oddamy jakąś część swojej suwerenności? Maszyny mają duszę, konstruktora nie humanisty, to nadzieja.
Wczoraj zaczalem oglądac Blade Runner 2049 na HBO. Każdy z nas pewnie oglądał klasyczny Blade Runner w reżyserii Ridleya Scotta. AI czy roboty, to odwzorowanie naszych ludzkich pragnień, emocji. Nie dokończyłem ogladania BR 2049, ale z pewnościa obejrzę. Niezły film, ale poźna pora mnie zmogła :-)
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

11.08.2022 23:08

Dodane przez Jan1797 w odpowiedzi na Potem przyszła epoka

@ Jan
Ciekawy zdania: "Maszyny mają duszę, konstruktora nie humanisty, to nadzieja".
"Zasadnicze pytanie brzmi inaczej; czy patriotyzm gospodarczy to fanaberia czy konieczność?" Moim zdaniem patriotyzm gospodarczy to zdrowy rozsądek.
Jan1797

Jan1797

12.08.2022 19:25

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na @ Jan

@Ryszard Surmacz oraz @u2,
Przepraszam, że odpowiedź wspólna i tak późno, właśnie wróciłem:)
Zdecydowanie zdrowy rozsądek podpowiada patriotyzm gospodarczy a termin konieczność jest niezbędny i dopingujący. Konieczność, bo wysokie technologie gwarantują profity, wymuszają potrzebę kontynuacji nauki, budowy zespołów, determinacji w działaniu, czyli ostatecznie gwarantują rozwój, bo coś w nas zostać musi nawet w przypadku braku sukcesu. 
Przyziemnie o duszy maszyny.
Łatwość diagnostyki i naprawy w jakimś stopniu potwierdza duszę maszyny, choć nie wszystkie tę duszę mają to jednak są takie i tego doświadczyłem, gdzie konstrukcja prowadzi do pomyślnej, szybkiej diagnostyki. Gdy połączyć statystyki, doświadczenie i konkretną dawkę intuicji, to jednak wkład duszy daje zawsze szansę udoskonalenia maszyny.
Często nie zgadzam się z autorami wpisów, zdecydowanie przyjazną zaczepnością, tak u naszej Izabeli, gdy słusznie zrównała z glebą po żal się … totalnych humanistów, powinienem jedynie przyklasnąć. Myślę, że wystarczy otrzeć się o nowe technologie i urządzenia, zetknąć z ludźmi tworzącymi zespoły technologiczne (oczywiście nie można terminu uogólniać), by przekonać się, że konstruktorskie towarzystwo choć bez krawata jest mniej agresywne, a że zadufane w sobie to raczej mit :) Nie oglądałem filmu Ridleya Scotta:(a Blade Runner 2049 to już kosmos czasowy. Chętnie jednak przeczytam opinię i znajdę chwilę, choć leży prasa z minionego tygodnia, to padam z reguły przy piątej stronie:-)
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

12.08.2022 23:03

Dodane przez Jan1797 w odpowiedzi na @Ryszard Surmacz oraz @u2,

@ Jan
Pisze Pan ciekawe rzeczy. Znałem takich inżynierów, którzy twierdzili, że maszyna też może mieć duszę. Dopytywałem, bo rzecz niezwykle ciekawa, ale jakoś nie mogli mnie przekonać. Myślę, że zabrakło odpowiednich słów. Nie jestem konstruktorem, ani inżynierem, jestem humanistą (i zgadzam się z p. Izą). Zrobiłem dwa większe wywiady z profesorami inżynierami z Warszawy z zamiarem napisania książki. Niestety, nie pozwolono mi tej pracy dokończyć. Idea brzmiała: skoro humaniści stracili swój etos, trzeba ratować inżynierski. 
Ciekawe jest to, że łączy Pan duszę maszyny z diagnostyką. Gdyby mógł Pan to szerzej opisać?
Jan1797

Jan1797

15.08.2022 00:03

Dodane przez Ryszard Surmacz w odpowiedzi na @ Jan

@Ryszard Surmacz,
 Jeżeli towarzystwo nas nie zje, to w najlepszym przypadku wyśmieje. Choć nie jest prawdą, że większość jest na etapie propagandy cukru.
Konstruktorski etos nie istnieje medianie, coś tam wrzuca się z wynalazczej historii i to byłoby na tyle. Wystarczyć musi maluczkim jak my, że cześć wielkich chwilami mijała szkołę. Zastanawiałem się też, jak nie zbyć pytania lakoniczną wrzutką, bo zjawisko jest delikatne, a jeżeli do uchwycenia to jak szerzej opisać? Jak bez odrobiny magi wykonać techniczną profesję?  Sama diagnostyka usterek w kolejnych, nowych generacjach urządzeń jest niby banalna, wystarczy korzystać z konstruktorskich wyjaśnień zawartych w kodach błędów. Skoro tak to dlaczego serwisy autoryzowane są pełne ofert zatrudnienia. Co jeżeli konstruktor sam nie uniknął będów? Totalna część serwisantów uważa za niedopuszczalne poprawianie konstruktorów. Tu jest miejsce na magię; statystykę, intuicję, dostęp do historii zmian konstrukcji i wiarę. Sam uważam po kolejnej podobnej usterce czy zatrzymaniu poprawienie konstruktora za nieodzowne.  Sztuką jest minimalna zmiana z maksymalnym efektem wynikająca z szacunku dla konstruktora. Oczywiście mowa o TOP generacji urządzeń. Oczywiście po drodze jest do wykonania dokumentacja zmian. Tą obolałą lewą ręką za pisanie raz jedną innym razem drugą. Żalu nie mam, bo prawą ręką też można pisać, ale dla lewej zostawiam rysunek techniczny i szkicowanie. Pozostałe czynności manualne dzięki mojej nauczycielce;) -lewa ręka znowu nie tak mocno bolała.
Ryszard Surmacz

Ryszard Surmacz

15.08.2022 15:48

Dodane przez Jan1797 w odpowiedzi na @Ryszard Surmacz,

@ Jan
W PRL bano się wyśmiania. Dziś do wyśmiania jest tyle tematów (np. ufo, reinkarnacja, astrologia itd), że nie ma się czym przejmować, chyba, że wypowiada się bzdury. Na poprawianiu konstruktora/myśliciela opiera się cały postęp. Czymże byłby dojrzały uczeń, gdyby nie zaczynał poprawiać lub nawet krytykować swojego mistrza? Przy czym krytyka nie jest wyśmiewaniem, czy dyskwalifikacją, to element postępu i dowód na myślenie. Tylko dzisiaj tak się ją rozumie.
Zastanowiła mnie u Pana stawianie diagnostyki, jako teleskopu do wglądu boskich tajemnic. No, ale po przeczytaniu, nie dowiedziałem się niczego. Więcej powiedział mi kiedyś właściciel Harley'a. Proszę sobie wyobrazić, że mówił, jak ksiądz. Może Pan spróbuje raz jeszcze?
Pozdrawiam
Ryszard Surmacz
Nazwa bloga:
blog Ryszarda Surmacza
Zawód:
ciekawy wszystkiego
Miasto:
Lublin/ziemie zachodnie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 357
Liczba wyświetleń: 1,704,810
Liczba komentarzy: 4,664

Ostatnie wpisy blogera

  • Dziewiąta rocznica śmierci prof. Anny Pawełczyńskiej
  • Admin
  • ​Do Admina

Moje ostatnie komentarze

  • @jazgdyni Miałem kolegę, który podczas burzy i sztucznych ogni zamykał się z psem w szafie. Raz przydarzyło mu się przysnąć i żona wpadła w panikę. Zadzwoniła na policję, a ten zaspany wyłazi z psem…
  • @ Jan W PRL bano się wyśmiania. Dziś do wyśmiania jest tyle tematów (np. ufo, reinkarnacja, astrologia itd), że nie ma się czym przejmować, chyba, że wypowiada się bzdury. Na poprawianiu konstruktora…
  • @Autorka W jednej ze swoich książek wydanej w 2006 r. zamieściłem następująca sentencję: Polska to taki kraj, w którym Bóg rozdaje talenty, a obca przemoc odbiera za nie życie. Tym wszystkim…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Inżynier czy humanista?
  • Disco polo czy reformy
  • O Śląskiej duszy

Ostatnio komentowane

  • Teresa Bochwic, Miło mi, dziękuję za uznanie.
  • Bogdan Lipowicz Skaut, ..." Koordynację tej racji stanu prowadziły urzędy państwowe umieszczone w polskiej stolicy...". Tamta stolica zniknęła, na jej gruzach "sowieckie" zrobiły urzędy "państwowe" z ducha sowieckie,…
  • u2, Ciekawy jest artykuł o prof. Pawełczyńskiej w Wiki. Trudno mi się z cytowanym fragmentem nie zgodzić. Hasła liberalizmu zostały wykorzystane przez komuszków do utrzymania władzy. Co prawda plan…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności