Wbrew liberalnej teorii i praktyce. LOT kupuje Condora

Stało się coś, co zgodnie z teorią, jak i praktyką doktryny liberalnej wydarzyć się nie powinno i wręcz nie mogłoby. Skazane przed siedmioma laty przez rząd Donalda Tuska na sprzedaż za granicę (Niemcy?, Turcja?, może inne kraje) Polskie Linie Lotnicze LOT, nie dość, że przetrwały, to właśnie okazały się być zwycięzcą (a ściśle Polska Grupa Lotnicza /PGL/, w której LOT jest spółką-matką) w przetargu na nabycie czołowej, europejskiej linii czarterów wakacyjnych, niemieckiego Condora.
Jak przypomniała PAP w maju 2013 r. Sejm przyjął, a prezydent Komorowski podpisał ustawę otwierającą drogę do sprzedaży udziałów LOT-u. Chodziło o zlikwidowanie obowiązku posiadania przez skarb państwa 51 proc. akcji spółki. Ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak oraz prezes PLL LOT Sebastian Mikosz mówili przy tej okazji, że decyzja Sejmu umożliwi sprzedaż nawet całego pakietu akcji. LOT ostatecznie pozostał jednak w polskich rękach.
O tym, na ile kupno Condora w praktyce okaże się dla polskiego przewoźnika korzystną transakcją, przekonamy się zapewne niebawem. Dodatkowo liczy się przy tym jej strona symboliczna: znana polska spółka z ponad 90-letnimi tradycjami kupuje największe lotnicze linie czarterowe z Niemiec. Co więcej, dzięki transakcji LOT niemal dwukrotnie powiększy swój stan posiadania: będzie miał niemal drugie tyle co obecnie samolotów, w podobnej proporcji powinien także zwiększyć liczbę pasażerów, którzy korzystają z jego usług.
Co jeszcze więcej, choć szczegółów finansowych transakcji nie zdradza oficjalny komunikat wydany z tej okazji, wiadomo, że środki pozyskane na jej realizację zorganizowało konsorcjum, w którym rolę główna odgrywa Bank Pekao. To kolejny przykład polskiej dużej firmy z przedwojennymi jeszcze tradycjami, która – w przeciwieństwie do LOTu – została w końcu lat 90. za czasów rządów Włodzimierza Cimoszewicza wówczas SLD, obecnie w europarlamencie w barwach Europejskiego Sojuszu Socjalistów i Demokratów, sprzedana włoskiemu UniCredit. Obecnie ten bank nr 2 w naszym kraju znajduje się w grupie ubezpieczeniowo-bankowej PZU, z wiodącym udziałem Skarbu Państwa. Jak zatem widać – doszło w praktyce do historii, która z punktu widzenia liberałów nie miała prawa się wydarzyć. Nie dość, że duże spółki z większościowym publicznym udziałem, mają się zupełnie dobrze, to jeszcze stają jak równy z równym z innymi, prywatnymi podmiotami, w międzynarodowych przetargach – i je wygrywają.
Nie dziwią w związku z tym pozytywne opinie przez Marka Lusztyna, prezesa Banku Pekao: - Jestem dumny, że możemy wesprzeć – zarówno finansując, jak i doradzając – naszego wiodącego przewoźnika w jego strategicznej transakcji i ekspansji zagranicznej. Dla PGL jest to kluczowa transakcja, dająca szansę na znaczne przyspieszenie rozwoju poprzez wejście na największy rynek lotniczy w Europie. Jesteśmy gotowi do tego, aby wspierać naszych klientów w ich globalnych aspiracjach i projektach – jest to element naszej szerszej strategii umacniania pozycji globalnych championów z Polski.
Jeszcze opinia Ralfa Teckentrupa, szefa niemieckiego Condora: – Cieszymy się, że najpopularniejsza wakacyjna linia lotnicza w Niemczech, zyskała w PGL i LOT stabilnych, doświadczonych i dynamicznie rozwijających się partnerów, którzy zabezpieczają przyszłość naszej firmy. Razem będziemy obsługiwać dwa razy więcej pasażerów, tworząc tym samym jedną z największych grup lotniczych i wiodącą linię wakacyjną w Europie - zadeklarował.
Z kolei, jak objaśnia komunikat LOTu, nasz czołowy przewoźnik lotniczy i Condor będą wspólnie tworzyć jedną z wiodących europejskich grup lotniczych, przewożącą łącznie około 20 mln pasażerów rocznie. Condor będzie nadal działał pod obecnym kierownictwem, korzystając z poszerzonej siatki połączeń i synergii operacyjnych między obiema liniami lotniczymi. Oferta przejęcia Condora przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i opuszczeniu przez Condor procedury ochronnej. Inwestycja PGL pozwoli Condorowi w pełni i w terminie spłacić zobowiązania względem niemieckiego banku rozwoju KfW.
Condor, najpopularniejsza linia wakacyjna w Niemczech działa od 64. lat. Corocznie obsługuje około 9,4 mln pasażerów z ośmiu niemieckich lotnisk, wykonując loty do około 90. miejsc w Europie, Afryce i Ameryce. Dysponuje flotą ponad 50 samolotów. Został wystawiony na sprzedaż po ogłoszeniu upadłości jego wiodącego udziałowca, międzynarodowej firmy turystycznej Thomas Cook.
Na zakończenie nieco szczegółów o stronie finansowej transakcji. Według nieoficjalnych doniesień medialnych, nabywca Condora prawdopodobnie zapłaci 250 mln euro oraz spłaci dług zaciągnięty u rządu federalnemu rządu Hesji i w wysokości 380 mln euro. Łącznie zatem, licząc po obecnym kursie, polska strona zapłaci niemal 2,6 mld zł.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Jabe

25-01-2020 [23:19] - Jabe | Link:

Przecież LOT cienko prządł, bo jest państwowy. Zmieni się koniunktura lub przyjdzie nowe kierownictwo z powodu przetasowań na szczytach władzy i znowu będzie bieda. Nie jest też powiedziane, że kupno Condora jest dobrą inwestycją. Jeśli nie jest, podatnik zapłaci, bo państwo ma pakiet kontrolny. A po komunie zostało przekonanie, że warto kupić, żeby mieć, nie po to, żeby zarabiać.

Firmy państwowe, nawet jeśliby były najefektywniejszą formą własności, mają ten feler, że służą politykom jako dostarczyciel synekur i pieniędzy dla partyjnych fundacji narodowych. Jest to więc zinstytucjonalizowana korupcja. Zdobycie władzy nie powinno dawać dostępu do wielkich pieniędzy, bo inaczej partie stają się fasadami gangów politycznych, a to się odbija na jakości rządzenia. Stan tego państwa jest najlepszym przykładem.

Obrazek użytkownika Tomaszek

26-01-2020 [13:39] - Tomaszek | Link:

Tylko sobie popatrz na efekty finansowe LOTu , jak to szwagry PISu  jednak górują nad szwagrami PO PSL . I popatrz na dane ekonomiczne Niemiec i innych , żebyś się zastanowił zanim walniesz kolejną  bzdurę o koniunkturze zewnętrznej .  Condor sam się spłaci i jeszcze zarobi . Żaden podatnik nic do tego nie dopłaci ,dopóki Gang Olsena jest z dala od władzy . A pokomunie to nam został Jabe sierotka na forum . Pracuje po nocach i dniach , pisząc według konspektów mentora i nie wiem czy mam dyskutować czy mu współczuć . Bo może tylko na forum mr Hyde z niego wyłazi . To by się nazywało profesjonalnym dystansem do profesji . Coś jak wzorowa matka prostytutka .

Obrazek użytkownika Jabe

26-01-2020 [16:01] - Jabe | Link:

To zależy, która propaganda Panem steruje.

Obrazek użytkownika Tomaszek

26-01-2020 [21:01] - Tomaszek | Link:

Jeżeli to do mnie , to rachunkowa . Sprawdz cyferki . Wiesz , przychody , dochody itp wyniki szwagrów .

Obrazek użytkownika Jabe

26-01-2020 [23:29] - Jabe | Link:

Sieroty po centralnym sterowaniu sądzą, że wystarczy podliczyć cyferki i biznes będzie się kręcił. Nie potrafią przyjąć do wiadomości, że to podejście wszędzie poniosło klęskę.

System, w którym państwo zajmuje się gospodarzeniem, jednocześnie konkurując z podmiotami, które temu państwu podlegają, jest chory. Objawem tej choroby są gangi polityczne zasiedlające stanowiska w partyjno-państwowej gospodarce. Chwilowo może być dobrze, ale zawsze przychodzi czas, że ogół musi za to płacić.

Precz z socjalizmem!

Obrazek użytkownika Tomaszek

27-01-2020 [19:55] - Tomaszek | Link:

Jabe  jełopie komuszy , jeszcze krzyczysz precz z socjalizmem komuszy trollu . I jeszcze pieprzysz jakieś krowy , że cyferki kłamią . Są rzeczy których nikt nie uwzględnia . Takie jak to że teraz sto kilkadziesiąt samolotów będzie lądowało w świecie i mieło napis na kadłubie Polish Air Lines albo Polish Aviation Group . I Niemcy i I Zabojady i Angolei będą latali . To buduje wizerunek . I PKB Niemiec jak powstaje w Polsce tak PKB Polski będzie powstawało w Niemczech , tak tak , wojnę przegrali , to do roboty  . Przyjdzie jeszcze czas na Polnische Deutsche Bank . I apel do premiera , niech Pan Volkswagena nie kupuje , bo go Hitler wymyślił . A ogół to z reguły płaci , jak Gang Olsena przy władzy . PO prostu głosuj jak trzeba .A pisać dla chleba możesz dalej tak samo .

Obrazek użytkownika angol

26-01-2020 [02:11] - angol | Link:

Absolutnie nie podoba mi sie ta transakcja. Czy nie jest glownie chec zapewnienia swoim eskimoskim pobratyncom intratnych rezydentur w atrakcyjnych miejscach i ile w tej przejetej flocie jest uziemionych Beingow?

Obrazek użytkownika Zunrin

26-01-2020 [22:18] - Zunrin | Link:

Nie mają Maxów.

Obrazek użytkownika Marek1taki

26-01-2020 [10:52] - Marek1taki | Link:

Pan zakłada, że nie ma kontraktu na deportację migrantów z Niemiec na Condorach.