Kolej na kolej z plusem

Choć kurczenie się długości linii kolejowych dotyczy praktycznie całej Europy, szczególnie dużo ubyło ich w ostatnich dekadach w Polsce. Znowelizowany w tym tygodniu przez Sejm program Kolej Plus ma m.in. odwrócić ten trend, przywracając do „życia” odcinki od dawna nie eksploatowane, zwłaszcza te poza dużymi aglomeracjami, np. na granicach sąsiadujących z sobą województw.
Od lat 80. ub. wieku długość sieci kolejowej w Polsce zmalała: z ok. 27 tys. km w 1980 r. do ok. 19 tys.km w 2016 r. Przytłaczająca część (łącznie ok. 7,6 tys. km) likwidowanych tras dotyczyła odcinków jednotorowych i wąskotorowych. Średnia gęstość sieci kolejowej w Polsce wynosi obecnie ok. 6,3 km/100 km2. Okazuje się przy tym, że i tak wskaźnik ten jest wyższy od średniej dla wszystkich krajów UE, wynoszącej 4,9 km/100 km2. Przy czym w poszczególnych województwach gęstość ta wykazuje znaczące zróżnicowanie, będące spuścizną zaborów: w dawnym rosyjskim linii kolejowych jest niewiele, z kolei w dawnym pruskim – najwięcej w całej Polsce. Wskaźnik ten kształtuje się: od 3,89 km/100 km2 w woj. podlaskim do 17,71 km/100 km2 w woj. śląskim
W rezultacie likwidacji linii w ostatnich dekadach ok. 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych jest obecnie połączeń kolejowych. Program znowelizowany w mijającym tygodniu przez Sejm ma m.in. przywrócić je takim miastom z tej grupy, jak: Myślenice, Jastrzębie Zdrój, Krapkowice, Bielawa, Złotoryja, Krosno Odrzańskie, Śrem, Gostyń, Turek, Żnin, Świecie i Chełmno, Busko Zdrój, Końskie, Konstancin-Jeziorna, Łomża, Ostrów Mazowiecka, Sokołów Podlaski, Włodawa, Zamość.
Jak poinformowało ministerstwo infrastruktury na realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus, którego głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz budowa i odbudowa linii kolejowych do mniejszych miejscowości, zaplanowano przeznaczenie 6,6 mld zł do 2028 r.
To pierwszy program, który zakłada współpracę rządu i samorządów terytorialnych przy budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Ministerstwo wylicza jego podstawowe założenia:

  • bezpłatne przekazywanie linii kolejowych samorządom;   
  • przywrócenie do ponownego użytku na cele transportowe terenów kolejowych obecnie niewykorzystywanych - możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy;
  • ograniczenie likwidacji linii kolejowych (pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury).

Ponadto samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa, co przyczyni się do poprawy komunikacji na terenach pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych. To rozwiązanie ustawodawca przeznacza dla marszałków województw, którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby osobnego zawierania porozumienia między województwami.
O tym, jak to wygląda obecnie mówił w ub. roku w wypowiedzi dla Gazety Polskiej Karol Trammer, red. pisma „Z biegiem szyn”: „w wielu przypadkach komunikacji na odcinku przekraczającym granice w ogóle nie ma. Np. na linii Warszawa-Białystok pociągi z Warszawy dojeżdżają tylko do Małkini, 20 km przed granicą województwa. W odwrotnym kierunku z Białegostoku można dojechać tylko do Szepietowa, 20 km przed granicą województwa. Na styku obu województw istnieje więc 40-km wyrwa, gdzie nie ma ruchu regionalnego i te wszystkie pobliskie miejscowości całkowicie pozbawione są połączeń kolejowych”.
Jak mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu podczas ubiegłorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy, dzięki takim przedsięwzięciom, jak Kolej+ rosną szanse na znaczące wzmocnienie systemu społecznej funkcji połączeń kolejowych. Uzupełnianie Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus to drugi - obok odbudowy spójnego i efektywnego systemu lokalnych połączeń autobusowych – program, mający na celu walkę ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego terenów z dala od wielkich aglomeracji.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Jabe

10-01-2020 [22:49] - Jabe | Link:

społecznej funkcji połączeń kolejowych – Och, powiało swojsko, społecznie.

walkę ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego – „Walkę”. Problemów się nie rozwiązuje, tylko się z nimi walczy. A na wojnie koszty nie są istotne. Nie jest istotne też wyjaśnienie, czemu właściwie się owo „wykluczenie” pojawiło.

Tak to otwarto nowy front walki o jeszcze lepszy dobrostan w państwie dobrobytu (w budowie).

Obrazek użytkownika Marek1taki

11-01-2020 [10:45] - Marek1taki | Link:

"pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu"
Wykluczenie komunikacyjne, co za bolszewicki bełkot. "Pod stienku" z paragrafu o szerzeniu totalitaryzmu - podobne leczymy podobnym.
Similia similibus curantur to przed Paracelsusem zalecali też Hipokrates i Galenus.

Obrazek użytkownika Jabe

11-01-2020 [11:39] - Jabe | Link:

Czasem zdaje mi się, że pan Pawlak robi tu krecią robotę, zwracając uwagę na takie smaczki.

Obrazek użytkownika Jan1797

12-01-2020 [18:44] - Jan1797 | Link:

Przyglądałem się wczoraj inwestycjom kolejowym pro Intermarium.
Pociąg ze "Szlaku" dokował kilka dni wcześniej.
Pozdrawiam :-)