Rozpoczyna się przekop Mierzei Wiślanej

Rozpoczyna się przekop Mierzei Wiślanej, pierwsze statki popłyną już w 2022 roku
 
1. W ostatni piątek w Elblągu w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ( inwestor ) i przedstawiciele  konsorcjum składającego się z polskiej firmy NDI i belgijskiej Besix podpisali umowę na realizację pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej.
 
Przetarg i wybór firm realizujących tę inwestycję odbył się już w lipcu tego roku, konsorcjum zostało wybrane spośród 6 innych firm, kolejne miesiące były potrzebne do rozpatrzenia odwołań i protestów.
 
Wybrane konsorcjum obok korzystnej oferty cenowej ( 922 mln zł, najdroższa oferta opiewała na 1,4 mld zł), zaproponowała także 8 miesięczne skrócenie czasu realizacji inwestycji ( inwestor przewidywał 40 miesięczny okres realizacji inwestycji) co oznacza ,ze już w 2022 przekopanym kanałem przepłyną pierwsze statki.
 
2. Przypomnijmy, że inwestycja "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z zatoką Gdańską” ma strategiczny charakter, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie.
 
Wcześniej weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa, ponieważ rząd chce uniknąć nadmiernej ingerencji Komisji Europejskiej.
 
Kanał żeglugowy, który powstanie w wyniku realizacji tej inwestycji, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości, co umożliwi pływanie jednostek morskich o zanurzeniu 4 m, długości do 100m i szerokości do 20 m.
 
3. Przyjęcie założenia, że finansowanie tej inwestycji będzie się odbywało tylko ze środków budżetowych okazało się wręcz prorocze, bo Rosja zwróciła się do Komisji Europejskiej z zastrzeżeniami o charakterze ekologicznym w związku z tym przedsięwzięciem.
 
Niestety także zarząd województwa pomorskiego negatywnie zaopiniował plany tej inwestycji, choć na szczęście opinia ta nie ma wiążącego charakteru dla inwestora i w związku z tym nie spowolni rozpoczęcia tej inwestycji (z kolei zarząd województwa warmińsko- mazurskiego wydał pozytywną opinię o tej inwestycji).
 
Gdyby w tę inwestycję były zaangażowane środki europejskie, mogłoby dojść do jej zablokowania do czasu rozstrzygnięcia czy zastrzeżenia rosyjskie mają uzasadnienie czy też raczej charakter polityczny.
 
4. Rząd Zjednoczonej Prawicy jest zdeterminowany w sprawie realizacji tej inwestycji, a minister Marek Gróbarczyk chce, żeby budowa przekopu przez Mierzeję Wiślana zakończyła się już w 2022 roku nowym kanałem mogły  popłynąć pierwsze statki.
 
Co więcej inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej, dodatkowego impulsu dodała obecna sytuacja w cieśninie Kerczeńskiej na styku z Ukrainą, gdzie Rosja po raz kolejny pokazała, łamiąc prawo międzynarodowe, że może blokować żeglugę morską kierując się tylko swoim politycznym interesem (chodzi o zablokowanie przepływu ukraińskich statków z Morza Azowskiego na Morze Czarne i konflikt zbrojny z tym związany, dopiero niedawno rosyjskie więzienie opuścili ukraińscy marynarze aresztowani przez Rosjan po kolizji kutrów wojskowych rosyjskiego i ukraińskiego).
 
A przecież zapewnienie swobodnego przepływu statków z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu i uniezależnienie się od decyzji rosyjskich w tej sprawie, (Rosja zarządza przepływem przez Cieśninę Piławską), a także rozwój portu morskiego w Elblągu, leżą, w najlepiej pojętym polskim interesie.
 
Dobrze się więc stanie, że właśnie w 2022 roku uniezależnimy się od dostaw rosyjskiego gazu ( wieloletni kontrakt na zakup gazu od Gazpromu nie będzie już przedłużony), a także statki płynące do Elbląga, nie będą już musiały korzystać z rosyjskich zgód  na przepłynięcie Cieśniny Piławskiej.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

06-10-2019 [10:42] - Marek1taki | Link:

Powtórzę się:
Przekop mierzei jest dowodem jak nic nie warte są sojusze, umowy i instytucje międzynarodowe.
Należymy do NATO a jak przyjdzie przepłynąć przez cieśninę Piławską to nic z tego nie wynika. Nic innego w każdym razie niż na morzu Azowskim, o którym Pan pisze.
NATO nas przez 30 lat rozbroiło a teraz zbroi pod własne potrzeby fałszywie już w nazwie określane wschodnią flanką.
Dodam:
Przekop mierzei zmniejsza naszą zależność od amerykańskich zdolności projekcji siły ale też od konieczności stosowania własnej - potencjalnej w odpowiedzi na rosyjskie prowokacje. Możemy olać ich służebność drogi.

Obrazek użytkownika mjk1

06-10-2019 [14:23] - mjk1 | Link:

Bardzo trafne i rzeczowe podsumowanie naszej służalczości i zależności od nowego brata. Jednego jednak nie mogę nigdzie znaleźć – jakiejkolwiek rosyjskiej prowokacji, zarówno za rządów najlepszej za zmian, jak i tych wcześniejszych gorszych zmian. Gdybyś był uprzejmy podać jakieś materiały na ten temat byłbym wdzięczny.
 

Obrazek użytkownika Jabe

06-10-2019 [11:28] - Jabe | Link:

Aż strach pomyśleć, ile trwałaby budowa elektrowni nuklearnej, też strategicznej.

Obrazek użytkownika angela

06-10-2019 [11:43] - angela | Link:

Przekop mierzei wiślanej ,świadczy o tym,  jak wielkie było uzależnienie od Rosji poprzednich rządów, i jak ważne jest żeby PiS, wygrał te wybory,  z maksymalnie dużym poparciem, bo  bardzo ważną jest dla Polski ta inwestycja.

Obrazek użytkownika Jabe

06-10-2019 [12:16] - Jabe | Link:

Przekop ma znaczenie polityczno-propagandowe na użytek wewnętrzny. A za 4 lata napisze Pani: „jak ważne jest żeby PiS, wygrał te wybory, z maksymalnie dużym poparciem, bo  bardzo ważną jest dla Polski ta inwestycja.”

Obrazek użytkownika mjk1

06-10-2019 [14:59] - mjk1 | Link:

Droga Anielu. W piątek wieczorem Pan Maciej Pawlak, tu na swoim blogu napisał, że Rosjanie zakazywali przepływu przez Cieśninę Piławską jednostkom bander innych niż rosyjskie i polskie. Polskim zaś mogli odmówić zgody na rejsy ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Zapytałem tedy Pana Pawlaka i Krzysztofa Jaworuckiego, który też jest zwolennikiem przekopu,  kiedy za rządów PiS Rosjanie odmówili nam zgody na jakikolwiek rejs ze względów obronnych, bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Nie odpowiedzieli do dziś. Jeżeli byłabyś uprzejma podać jakąkolwiek odmowę rejsu przez Rosjan, byłbym wdzięczny. Wydaje mi się bowiem, że jeżeli Rosjanie nie utrudniali nam przepływu przez  Cieśninę Piławską, to przekop mierzei jest kompletnym nonsensem a pieniądze, zamiast na tę inwestycję można przeznaczyć na 500+, czy inne pisowskie plusy z pożytkiem dla społeczeństwa i elektoratu nie tylko pisowskiej opcji.  
 

Obrazek użytkownika Pani Anna

06-10-2019 [15:59] - Pani Anna | Link:

mjk1, Panowie Pawlak i Jaworucki zapewne milcza porażeni siłą twoich argumentów, wszak kurka z gazem TEŻ nam jeszcze Rosjanie nie zakręcili, po jakiego grzyba więc nam myśleć o dywersyfikacji dostaw?

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

06-10-2019 [12:00] - wielkopolskizdzichu | Link:

Ciekawe jakie to statki są dla Pana Kuźmiuka dużymi na tyle by rozruszać ekonomicznie Elbląg, miasto które jest stworzone do tego by być hubem śródlądowym pomiędzy Niemcami, a Rosją.

BTW
Polska jest za biedna by pozwalać sobie na tanie rozwiązania.

Obrazek użytkownika Anna Borycka

06-10-2019 [14:38] - Anna Borycka | Link:

Elbląg może być także habem na linii Północ Południe.
I to właśnie boli rosyjsko-niemieckich popleczników :)

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

06-10-2019 [15:36] - wielkopolskizdzichu | Link:

Habem na linii N - S to może być, ale nie hubem.
Hub w pojęciu logistycznym to centrum dystrybucyjne, co to takiego "hab" to tylko borycka wie.
Boryckiej podobnie jak wielkości Prawdziwych Polaków nie chciało się nawet zajrzeć do rządowego projektu i założeń wykonawczych, stąd ten propagandowy bełkot.
Elbląg jako samodzielny port nie ma szans zaistnieć ponieważ najbliższy potencjalny odbiorca jego usług to Rosja, 
Porty Litwy, Łotwy, Estonii są oddalone o taką samą odległość od Gdyni i  Gdańska co Elbląg i mają poprzez Via Baltica, być końcowymi stacjami osi S - N.
Nie ma być nią Elbląg, który na podejściu do awanportu od strony zatoki dysponować będzie głębokością 5 metrów* co przy zafalowaniu rzędu 1 - 1,5 metra ogranicza głębokość do praktycznie 4,5. 
Oznacza to że statek załadowany którego tzw nurzanie na fali dodatkowo ogranicza bezpieczne zanurzenie nie powinien być bardziej zanurzony niż do 3,5 metra.
Znaczenie gospodarcze tego portu i przekopu będzie zerowe dla gospodarki, w dodatku widać po planowanych wydatkach że inwestor/dystrybutor publicznych pieniędzy czyli PiS doskonale zdaje sobie z tego sprawę. 
W jaki sposób taki port ma być elementem strategicznym dla transportu, wyjaśni borycka.
* Planowaną tranzytową głębokość trudno bedzie zagwarantować na wejściu do awanportu ponieważ jego główki zlokalizowane mają być na izobacie 2 metry a do izobaty 5 metrów prowadzić ma kanał o długości 0,5 Mm, przez obszary o zamiennych kierunkach prądu, niosącego nieustannie rumosz.

Obrazek użytkownika Anna Borycka

07-10-2019 [01:28] - Anna Borycka | Link:

Zdzichu

A słowo "spolszczenie"  coś ci mówi, wsiowy  filozofie?
Resztę niemiecko rosyjskiej bajery w twoim komentarzu pominę. Na Sputnik się przenieś, tam cie będą chwalić.

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

07-10-2019 [06:54] - wielkopolskizdzichu | Link:

1. Słowo "hub" jako określenie centrum dystrybucji nie tylko w logistyce, ale również w zarządzaniu impulsami elektronicznymi - przykładowo w systemach nawigacyjnych na statkach, w tym takich które mają zawijać do Elbląga - stało się przynależne do języka polskiego. W związku z tym gadanie o spolszczeniu go, jest dowodem na to że piszesz borycka o sprawach będących poza twoimi kompetencjami.
2. Dla boryckiej - typowego  reprezentanta elektoratu pisowskiego - znajomość geografii w szerokim tego słowa pojęciu i hydrograficznych uwarunkowań Morza Bałtyckiego, oraz planów strategicznych rozwoju Pomorza jest objawem bajery. Cóż ... nie dziwi to mnie.
3. Czy borycka jest w  stanie obalić jakikolwiek przytoczony w mojej wypowiedzi argument?

Obrazek użytkownika Jabe

06-10-2019 [15:48] - Jabe | Link:

To jakiś konkurs, kto znajdzie więcej zastosowań dla Elbląga?