Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Klasa średnia

Izabela Brodacka Falzmann, 31.08.2019

Tragicznie zmarły polityk z partii Kukiza pan Rafał Wojciechowski zauważył kiedyś trafnie, że w Polsce nikt z polityków nie pragnie powstania klasy średniej i wszystkie bez wyjątku ugrupowania starają się nie dopuścić do jej powstania. Klas średnia to ludzie zamożni, żyjący z pracy lub z niewielkiej własności. To lekarze, adwokaci, architekci, a także ludzie żyjący z wynajmu mieszkań lub gruntów. Podstawą ekonomicznego funkcjonowania państwa z przewagą klasy średniej byłaby zatem drobna własność środków produkcji przy pełnej swobodzie gospodarczej.
Uświadommy sobie że NEP (nowa polityka gospodarcza) to znaczy drobne rzemiosło, handel i uprawa działek przyzagrodowych uratowały swego czasu ZSRR przed śmiercią głodową i całkowitym upadkiem. Przeciwieństwem klasy średniej jest oligarchia. Jak wiemy oligarchizacja stała się udziałem wszystkich przechodzących transformację ustrojową demoludów. Oligarchia polega na przejęciu majątku narodowego i wykorzystywania przejętych środków produkcji do pomnażania majątku oligarchy panującego często nad całymi sektorami gospodarczymi. Właściwą dla oligarchii formą gospodarki będzie zatem drapieżny kapitalizm.
Przejmowanie majątku narodowego można nazywać rabunkiem albo, jak to raczyła uczynić pani Staniszkis „ akumulacją pierwotną”. Przecież nie da się zbudować kapitalizmu bez kapitalistów i kapitału więc ten przysłowiowy pierwszy milion trzeba ukraść. To oficjalna doktryna aferałów ( przepraszam liberałów) którzy na wiele lat przejęli w Polsce władzę.
Jak pokazuje doświadczenie gdy ukradnie się pierwszy milion kradnie się następny i jeszcze następny bo w pewnych warunkach jest to  łatwiejsze niż zarobienie tych kwot. Istnienie w kraju oligarchii oznacza państwo aferalne gdzie podstawowym atutem w grze ekonomicznej są koneksje a podstawowym argumentem pieniądze. Oczywiście oligarchowie będą twierdzić, że zgodnie z zasadą Pareta po wyparciu dawnej elity zajmują jej miejsce będąc elitą bardziej prężną i lepiej odpowiadającą na społeczne zapotrzebowania. Wyznacznikiem elitarności jest dla nich luksusowa konsumpcja, a jedynym celem  takiej elity jest zapewnianie swojej koterii tej luksusowej konsumpcji kosztem społeczeństwa.
Nikt rozsądny nie neguje, że pod rządami dawnych elit istniało wiele niesprawiedliwości społecznej. jednak tryb ich wyłaniania gwarantował, że służba społeczeństwu była przynajmniej zasadą założycielską tych elit. Elity herbowe wyłoniły się wszak z rycerstwa walczącego a nawet poświęcającego życie w obronie zbiorowości. Długi okres konstytuowania się tych elit  uwzględniając dopuszczenie do ich grona przedstawicieli świata biznesu, nauki i świata sztuki gwarantował właściwe kryteria selekcji. Do elity mógł „doskoczyć” ktoś kto zdobył majątek dzięki talentom, albo ktoś kto zachwycił publiczność swoją sztuką. Nie miał tam prawa wstępu złodziej ani prymitywny obrazoburca.
Elity PRL kształtowały się na zasadzie selekcji negatywnej. Byli to ludzie obdarzeni przywilejami za instalowanie w Polsce stalinizmu, a w dziedzinie sztuki za czołobitne gloryfikowanie tego stalinizmu. Ludzie ci podlegali oczywiście różnym światopoglądowym ewolucjom- od socjalizmu z nieludzką twarzą poprzez socjalizm z ludzką twarzą do liberalizmu. Niektórzy mienią się obecnie nawet konserwatystami to znaczy za wszelką cenę chcą zachować ( konserwować) swój status społeczny i swoje przywileje. Uznali, że przywileje uzyskane za instalowanie w Polsce stalinizmu to przywileje dziedziczne. a szczególnie zaciekłe w egzekwowaniu tych przywilejów są kolejne pokolenia potomków UB. Oni właśnie- jak ktoś dowcipnie powiedział- przeszli długą drogę  od marksizmu -leninizmu do marksizmu- lesbizmu. Klakierzy Ich dziadków karnie maszerowali w pochodach pierwszomajowych i pisali ody na cześć Stalina. Zawsze coś za to z pańskiego stołu im kapnęło. Klakierzy wnuków stalinowców urządzają pochody tęczowe i profanują świątynie też w nadziei, że im coś za to kapnie. Może jakiś grant, stypendium albo dotacja. Chcą mieć jednak pewność, że się nie pomylili, że postawili na właściwego konia.  Stąd też zaciekła, niegodna ludzi mieniących się artystami  czy naukowcami nienawiść do obozu dobrej zmiany. W ich oczach PiS byłby wiarygodny gdyby jak ich dziadkowie i ich biologiczni i mentalni następcy stanowił elitę kompradorską rabującą bez skrupułów przypadkowe niedojrzałe społeczeństwo „ tego kraju”. Z taką elitą „idzie się dogadać” przy kanciastym stole niesłusznie zwanym okrągłym. Natomiast PiS wybrany demokratycznie i spełniający oczekiwania wyborcy czyli suwerena jest dla tych samozwańczych elit całkowicie niewiarygodny. Z uczciwymi ludźmi nie „idzie się przecież dogadać”.
Obóz dobrej zmiany też chyba nie potrzebuje klasy średniej. Aby ta klasa mogła powstać w spauperyzowanym społeczeństwie należałoby sprawiedliwie rozproszyć własność. Dobrym sposobem było tanie sprzedawanie mieszkań kwaterunkowych i zakładowych. Pod zastaw mieszkania można wziąć kredyt i zainwestować we własne przedsięwzięcie, można takie mieszkanie sprzedać a nawet stracić. Jak wiadomo własność oznacza odpowiedzialność. Tymczasem obóz dobrej zmiany zlikwidował preferencyjną sprzedaż mieszkań. Wprawdzie zapoczątkował budowę tanich mieszkań czynszowych, które po wielu latach mogą stać się własne ale ten projekt to trochę budowanie zamków na piasku. Kto zdecyduje się płacić podwyższony czynsz nie mając gwarancji, że po zmianie ekipy ten przywilej, a mianowicie prawo wykupienia mieszkania na własność nie zostanie odebrany.  Obóz dobrej zmiany zdaje się nie doceniać że najważniejszą przyczyną zapaści demograficznej jest niepewność dotycząca mieszkania. Rezygnacja z wyprzedaży mieszkań ich lokatorom oznacza, że za kilka lat spryciarze znajdą sposób na przejmowanie nieruchomości  równie skuteczny jakim była  kradzież zwana reprywatyzacją. Wyprzedaż nieruchomości ich użytkownikom byłaby  to prawdziwa powszechna prywatyzacja prowadząca do utworzenia klasy średniej, rzetelnego, stabilnego elektoratu prawicy.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 13503
RinoCeronte

RinoCeronte

31.08.2019 10:06

Szacunek! Po prostu ma Pani rację. Pytanie, kogo to poruszy?
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

31.08.2019 13:20

Dodane przez RinoCeronte w odpowiedzi na Szacunek! Po prostu ma Pani

Obawiam się, że nikogo. Łatwiej jest tworzyć klientelę niż myśleć o racjonalnej strukturze społecznej. Niestety klienci nie są elektoratem wiernym.Ktoś może im więcej dać albo obiecać.
Jabe

Jabe

31.08.2019 10:08

Lewica jak ognia boi się wyborców, którzy rozumieją. W szczególności rozumieją, skąd się biorą pieniądze na prezenty dla nich.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

31.08.2019 13:21

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Lewica jak ognia boi się

Dlatego trzeba nieustannie tłumaczyć.
Marek1taki

Anonymous

31.08.2019 10:10

Dziękuję za pisanie jak jest w czasach, w których brakuje prawego punktu widzenia.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

31.08.2019 13:23

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na Dziękuję za pisanie jak jest

Brakuje prawego i brakuje lewego. Lewica kompradorska ma jeden cel. Najeść się słoniny, ukraść coś i uciec. To odpowiedź Cygana na pytanie co zrobiłby gdyby został królem.
Marek1taki

Anonymous

31.08.2019 14:50

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Brakuje prawego i brakuje

Lewica jest zawsze kompradorska. Nawet gorzej jak ma zacięcie intelektualne do diety wegetariańskiej bo uszczęśliwiać chce świat. Zostaje z tego wówczas służalczość wobec globalnego kolonializmu. Cygan przynajmniej rozumie, że kradnie i chce uciec. Póki oczywiście jest Cyganem, bo jak Romem to już po Cyganie.
jazgdyni

jazgdyni

31.08.2019 13:51

Witaj Izo!
Kiedyś pozwoliłem sobie na pewną aproksymację poziomu dochodów, aby wg. tego podzielić poziom życia na nędzę, biedę, klasę średnią i bogactwo.
To było jakieś 4 - 5 lat temu i wtedy granice dochodów dla klasy średniej, jako czteroosobowej rodziny zamknąłem w przedziale 8 tyś zł - 40 tyś zł miesięcznie. I też bym podzielił klasę średnią na trzy podklasy.
Bycie członkiem klasy średniej zapewnia dostatnie i spokojne życie. Ale bez fajerwerków. Natomiast skomplikowany wypadek, czy walka ze śmiertelną chorobą potrafi w tym przedziale zrujnować rodzinę. Czyli bezpieczeństwo jest względne, jeżeli nie powstaną Ubezpieczalnie z prawdziwego zdarzenia.
Dzisiaj te dochody graniczne bym nieco zmodyfikował w górę.
Mnie oczywiście szybkie budowanie klasy średniej bardzo interesuje i oczywiście popieram entuzjastycznie, jednakże uważam za jeszcze ważniejszy cel tworzenie prawdziwego majątku jak największej grupy obywateli. Nie zapominajmy, że ciągle przeciętny Polak posiada cztery razy mniej majątku niż przeciętny Grek. Lata komuny do odrobienia.
Serdecznie pozdrawiam
Ps. Niejaki Jarek Ruszkiewicz vel Spirito Libero chwali się, że będąc z Tobą w kontakcie, namówił Ciebie do pisania na jego portalu.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

31.08.2019 15:30

Dodane przez jazgdyni w odpowiedzi na Witaj Izo!

Witaj! Oczywiście wolałabym żeby wszyscy byli zdrowi piękni i bogaci. Ale to nie jest możliwe. Prawidłowo skonstruowana klasa średnia jest w stanie przejąć część obowiązków do których poczuwa się państwo. Opiekę nad dziećmi własnymi i nad staruszkami z rodziny, w następnej kolejności opiekę charytatywną nad dziećmi cudzymi ale tylko na życzenie ich rodziców i nad starymi sąsiadami, działania na rzecz swego środowiska ,potem kraju, potem ludzkości. Taką hierarchię dobroczynności proponował kardynał Wyszyński. Pozdrawiam serdecznie Iza
Domyślny avatar

mmisiek

31.08.2019 17:04

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Witaj! Oczywiście wolałabym

Rewelacyjny tekst! Niby wiemy jak sprawy na różnych płaszczyznach wyglądają, ale zebranie tego w jedną pigułkę jest doskonałe.

Jedno uzupełnienie:
"Prawidłowo skonstruowana klasa średnia jest w stanie przejąć część obowiązków do których poczuwa się państwo. Opiekę nad dziećmi własnymi i nad staruszkami z rodziny..."
- aby tak się działo sama konstrukcja klasy średniej nie wystarczy. Niezależnie od korzeni potrzebny jest jeszcze kręgosłup moralny, w przeciwnym razie ci staruszkowie będą coraz chętniej wysyłani do gazu, ops... kierowani do "godnej śmierci". A ten kręgosłup jest obecnie niszczony na potęgę praktycznie w całym naszym kręgu kulturowym.
 

NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

31.08.2019 15:14

Bierut złodziejem dobra zmiana paserem bo nie zależy jej na klasie średniej ! W sprawie dekretu Bieruta Patryk Jaki nic nie zwojował ;-)
Domyślny avatar

kaliszanin

31.08.2019 16:06

dzień dobry Pani,
zwróciłbym jeszcze drobną uwagę na koszty ponoszone by się w danym pułapie/klasie znaleźć oczywiście nie w sensie podatkowym.
często duży dochód kończy się tym, że ojca lub matki nie ma w domu przez większą część tygodnia.
z praktyki wiem, że nie tylko marynarze (choć oni to chyba najcięższy przypadek) potrafią w imię zdobycia majątku zaprzepaścić najpiękniejsze chwile rodzinne. a to nie o to w życiu chodzi.
jazgdyni

jazgdyni

31.08.2019 18:22

Dodane przez kaliszanin w odpowiedzi na dzień dobry Pani,

Oj jaka "prawdziwa" prawda w tym ostatnim zdaniu. Gdyby tylko dało się cofnąć czas...
Tylko, jak juz osiągnie się najwyższy poziom specjalizacji - statki DP, off shore, a nie typowe transportowce, to chociaż codziennie pracuje się 12 godzin, to standardowa rotacja jest 6 tygodni na burcie i 6 tygodni w domu (kto woli to nawet 4/4). Jak się jest niedaleko (ja kurczowo trzymałem się Morza Północnego) to i podróż nie jest męcząca. Nawet z Aberdeen to tylko 1,5 godziny. Jak kończyłem morską służbę, to płacili na okrągło cały rok - i za dom i za statek. Teraz młodsi koledzy się skarżą, że chytrusy już nie chcą płacić za pobyt w domu.
Cóż wolny rynek.
A historycznie - najdłuższy rejs poza domem - 17 miesięcy.
Rodzinne życie nie do odrobienia.
RinoCeronte

RinoCeronte

31.08.2019 20:15

Dodane przez kaliszanin w odpowiedzi na dzień dobry Pani,

Pan poczyta Moby Dicka...
jazgdyni

jazgdyni

01.09.2019 03:41

Dodane przez RinoCeronte w odpowiedzi na Pan poczyta Moby Dicka...

Moby Dick to polowanie. Odwieczny rytuał samca.
A na co dziś polują marynarze floty handlowej?
Nie widzę związku, choć krótki czas byłem też rybakiem.
RinoCeronte

RinoCeronte

01.09.2019 11:08

Dodane przez jazgdyni w odpowiedzi na Moby Dick to polowanie.

A mój świętej pamięci Dziadek był kucharzem na Batorym. Całe życie marzył aby przyrządzic białego Walenia...
Marek1taki

Anonymous

31.08.2019 18:30

W budowie klasy średniej z ludzi bez kapitału państwo zaniedbuje możliwość uwłaszczenia tam gdzie nie trzeba nikogo wywłaszczać.
Np. z informacji o największym kontenerowcu i potężnym terminalu w Gdańsku wynika, że "Udziałowcami w DCT są singapurska Grupa PSA, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM." Nie krytykuję udziału zagranicznych udziałowców, bo być może wiązało się to z doświadczeniem i technologiami w tej dziedzinie oraz z powiązaniem tamtych centrów kapitałowych z żeglugą do Polski. Zadbano też o podatkowiczów skoro partycypuje Polski Fundusz Rozwoju choć bez wątpienia są z tego pieniądze na rozwój pod państwowym nadzorem. Nie zadbano o żelazny parytet 30% dla peselowiczów, niezbywalny poza tą "kliką", dziedziczny, zastawialny tylko w banku z kapitałem oczywiście peselowiczów, o ograniczonej emisji na głowę, który pozwalałby na odpis podatkowy na równi z szemranymi, firmowanymi przez rząd funduszami emerytalnymi i składkami społecznymi na ZUS. To byłaby prawdziwa kumulacja kapitału przez ludzi, którym chce się pracować a nie trwonienie przez rząd. Taka klasa średnia nie potrzebowałaby się ubezpieczać na życie bo sama fundowałaby sobie polisy. I nie byłaby sztucznie zawężona. Zacząłem od tej inwestycji bo to lejek na pieniądze.
Imć Waszeć

Imć Waszeć

31.08.2019 19:44

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na W budowie klasy średniej z

Nie wiem czy Pan wie, ale we Włoszech w miejscowości Cavallino koło Wenecji, wydano zakaz budowania zamków z piasku. U nas przydałoby się wpisanie takiego zakazu do konsTYtucJI i dopiero wtedy moglibyśmy sprawdzić co i gdzie akumulować. Już parę razy zwracałem uwagę na to, że Polacy są krojeni na kilkanaście do kilkudziesięciu miliardów rocznie tylko z powodu obowiązku posiadania przez każdego Polaka konta w banku. Opłaty wahają się od kilku złotych za użycie jakiegoś numeru lub tokena, kilkunastu za utrzymanie konta, do kilkudziesięciu za wydanie karty. I to na głowę mieszkańca. W ten sposób kilkanaście miliardów akumulacji Polaków idzie się po prostu je... albo jedzie w czarnych teczkach na zachód. Koledzy Morawieckiego smakowicie żrą z tego wiecznie pełnego, napełnianego ustawami przez państwo, koryta ile wlezie, bo rząd jest głuchy i ślepy w tym segmencie. Nie sądzę, że Morawiecki nie umie liczyć, ani też nie wierzę, że chce mu się to policzyć. Jesteśmy kolonią.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

31.08.2019 20:16

Dodane przez Imć Waszeć w odpowiedzi na Nie wiem czy Pan wie, ale we

Faktem jest że wielkimi krokami zbliża się apokalipsa gdzie człowiek będzie numerem. Wiele lat temu pracowałam jako tłumacz i adiustator stacji Planete. Nie miałam wówczas konta w banku i nie chciałam mieć. Okazało się, że nie mogę odebrać honorariów, a zebrało się sporo bo stacja nie posiada kasy. Zostałam zmuszona do założenia konta w banku, a bank bezczelnie żądał deklaracji że wszystkie moje dochody będą przechodziły przez ten bank. Zgodziłam się bo nie miałam wyjścia. Wkrótce nie kupimy chleba inaczej niż kartą lub przez telefon. Bez dowodu z czipem nie przyjmą nas do szpitala ani do hotelu. Ciekawe czy transakcje gotówkowe zostaną zakazane.
Domyślny avatar

mmisiek

31.08.2019 21:16

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Faktem jest że wielkimi

"Ciekawe czy transakcje gotówkowe zostaną zakazane. "

To akurat mamy jak w (nomen omen) banku.
Bodajże Szwecja na tym polu przoduje, ale u nas też przecież gołym okiem widać walkę z gotówką.
Taktyka bardzo typowa - najpierw zachęty, a na końcu będzie już brutalny przymus. Bez złudzeń.

Marek1taki

Anonymous

31.08.2019 22:04

Dodane przez mmisiek w odpowiedzi na "Ciekawe czy transakcje

Zabawne, że pieniądz papierowy ostatnią nadzieją białych. Smutne, że plastikowy jest amuletem młodych.
Imć Waszeć

Imć Waszeć

31.08.2019 22:42

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na Zabawne, że pieniądz

Już kiedyś tu opisałem taki SF sposób walki o pieniądz (że też kiedyś podobnie walczono o ogień i też z gołą de;). Polegać ma to na rozdzieleniu pieniądza lokalnego ("zapisów") od pieniądza właściwego ("monety"). Potem trzeba pilnować granicy tych systemów pieniężnych, żeby jacyś apacze za papierki z bagien Missouri, nie wypłukiwali nam zdalnie monet z kieszeni. Cały algorytm był pomyślany jako część systemu finansowo-ekonomicznego do gry MMO, żeby wykluczyć najpoważniejsze scamy, ale może dałby się zrealizować w praktyce. Oczywiście jest to sprzeczne z polityką USA i żydów rabowania świata, co do tego nie mam żadnych wątpliwości, więc może grozić wojną o "demokrację" i "pokój".
Domyślny avatar

stachu

05.09.2019 12:17

Pani Izabelo bardzo dobry wykład o dzisiejszych czasach prof Sytnika -Czetwertyńskiego w Klubie Ronina ,pozdrawiam serdecznie  https://www.youtube.com/…
Domyślny avatar

stachu

05.09.2019 12:42

Przepraszam ,że z innego podwórka bo Norweskiego, w Norwegii  9.09 odbywają się wybory do samorządów agitka partyjna wchodzi do szkół indoktrynuje dzieci i młodzież , członkowie związków zawodowych dostali instrukcję na kogo najlepiej głosować. Partia Zielonych zrobiła w Oslo zakaz wjazdu  samochodów do centrum miasta.Poustawiano ze zbitych palet jakieś szpetne kwietniki, efekt zakazu ruchu pojazdów jest taki, że ludzie uwięzieni w windzie czekali 3,5 godziny na pomoc bo samochód serwisowy nie miał gdzie zaparkować. Aktualnie Partia Zielonych wycięła 14 drzew w centrum miasta i zaproponowała mieszkańcom aby sobie hodowali  kury w podwórkach domów  w centrum miasta, artykuł z norweskiej prasy i zdjęcia z wycinki drzew https://www.aftenposten… ekolodzy?? Norwedzy ,,nordycka rasa,, lubią pouczać innych  o ekologii  np prezydenta Brazylii,a sami mordują wilki ,niedźwiedzie ,wieloryby,łosie ,wycinają drzewa
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 035
Liczba wyświetleń: 7,668,000
Liczba komentarzy: 20,764

Ostatnie wpisy blogera

  • Kto i w jakim celu propaguje pogańskie zwyczaje Halloween?
  • Rude Prawo
  • Skąd się biorą politycy?

Moje ostatnie komentarze

  • @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • @ LalaWarto tu przypomnieć osoby wybitne, które wyjechały do Izraela i tam tworzyły kulturę . Czy ktoś dziś pamięta taką postać jak Rachmiel Brandwajn. Wspaniałego znawcę literatury francuskiej. Na…
  • @ LalaJak to nie było? A emigranci po 68 roku? Czy zaprzecza Pani, że tworzyli kulturę?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • Marcin Niewalda, Szanowna Pani IzabeloJestem na tropie genealogi Małyszczyckich i Płaskowickich z Widybora i okolic. Był tam Konstanty Płakowskicki - zesłany na Sybir za udział w Powstaniu Styczniowym. Czy Pani…
  • Izabela Brodacka Falzmann, @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • lala, pięknie, że Pani pamięta o tych, których wygnano i pozbawiono obywatelstwa - jednak całkowicie nie zrozumiała Pani tego, co napisałam;moja uwaga dotyczyła faktu banalnego - to nie Polacy…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności