Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Będziemy stać na autostradowych bramkach przynajmniej do ...

Zbigniew Kuźmiuk, 21.08.2014
Będziemy stać na autostradowych bramkach przynajmniej do roku 2017


1. Wczoraj w mediach pojawiła się wypowiedź wiceprezesa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Andrzeja Maciejewskiego o tym, że bramki służące do poboru opłat, zostaną usunięte z polskich autostrad w roku 2017.
Wprawdzie do końca nie jest pewne, bo wiceprezes ujął tę kwestię następująco: „zakładamy, że w roku 2017 system poruszania się po drogach bez konieczności zatrzymywania się, będzie gotowy także dla samochodów osobowych” ale wiadomo, że w GDDKIA i w resorcie minister Bieńkowskiej, trwają prace nad wyłonieniem nowego systemu poboru opłat.
Rywalizują ponoć dwie koncepcje (winieta klasyczna bądź elektroniczna albo oddzielny elektroniczny system poboru viaAUTO, podobny to tego, który zbudowano dla samochodów ciężarowych viaTOLL.
Już teraz jednak wśród ekspertów, pojawiają się poważne zastrzeżenia dotyczące budowy oddzielnego systemu poboru opłat dla samochodów osobowych, zwracające uwagę, że oznacza to konieczność dublowania infrastruktury i w konsekwencji dodatkowe wydatki idące w setki milionów złotych.
2. Przypomnijmy tylko, że urzędnicy GDDKiA i resortu infrastruktury i rozwoju zerwali się w te wakacje do pracy nad nowym systemem poboru opłat w związku z kilometrowymi kolejkami jakie pojawiły się przed punktami poboru opłat na autostradach i w konsekwencji postępującą wizerunkową klęską rządu Tuska.
Sam premier Tusk na początku sierpnia, pośpiesznie zdecydował o zwolnieniu z opłat za przejazd autostradą A-1, ponieważ z błyskawicznie przeprowadzonych badań opinii publicznej, dotyczących korków na autostradach wyszło, że może to kosztować Platformę utratę kilku kolejnych punktów poparcia w sondażach i stąd ogłoszenie takiej decyzji.
Z niejasnych jednak powodów uwolnieni od stania w kilometrowych kolejkach na punktach poboru opłat, zostali tylko kierowcy samochodów jadących nad morze i znad morza (A-1), podczas gdy ci na autostradzie A-4 i A-2 w dalszym ciągu mają stać w kolejkach godzinami i jeszcze za to stanie muszą słono zapłacić (mamy najwyższe w Europie opłaty za przejazd autostradami).
A przecież wielogodzinne kolejki, mają miejsce wręcz regularnie na autostradzie A-4 pod Wrocławiem i Gliwicami, a także na autostradzie A-2 pod Poznaniem i Świeckiem.
3. Rządzący próbują udawać, że korki na autostradach zaczęły się w miesiącach wakacyjnych i ich reakcja na nie jest wręcz błyskawiczna ale przecież doskonale wiadomo, że ten problem narasta od 3 lat i pokazuje, że GDDKiA nie daje sobie kompletnie rady z zarządzaniem ruchem na płatnych odcinkach tych dróg.
Każdy wakacyjny weekend (ale kolejki były i wcześniej), zaczyna się od medialnych informacji o długości kolejek przed „bramkami”, na których albo pobiera się bilety aby później przy zjeździe za autostrady zapłacić za przejechany odcinek albo też uiszcza się opłaty.
Ponieważ natężenie ruchu w tym okresie sięga kilkudziesięciu tysięcy pojazdów na dobę, a pobór biletu albo jego opłacenie w zależności od tempa przeprowadzenia tych czynności, wynosi od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu sekund na jeden samochód przed bramkami tworzą się wielokilometrowe kolejki w których rekordziści stoją nawet 2 godziny (tak jest regularnie na bramkach pod Wrocławiem na autostradzie A-4).
A pani wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, która ma wyjątkowe szczęście do wygłaszania bon motów, rozsierdzających Polaków do białości (zimą o zamarzających i spóźniających się pociągach - „sorry taki mamy klimat”), kilkanaście dni temu wypaliła: „wszędzie w Europie gdzie są bramki, są korki, wczoraj sprawdzałam”.
4. Nic nie robienie tej ekipy rządowej wychodzi jaskrawo i w tej dziedzinie.
Przez te ostatnie 3 lata, rząd Tuska nic w tej sprawie nie zrobił, nie uporządkował nawet sprawy płacenia przez kierowców ciężarówek na drogach zarządzanych przez koncesjonariuszy - gotówką w sytuacji kiedy na drogach zarządzanych przez GDDKiA, korzystają oni z elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL. Z kolei koncesjonariusze pobierane opłaty w pełni odprowadzają na Fundusz Drogowy w związku z tym nie są zainteresowani ani wielkością natężenia ruchu na „swoich” odcinkach ani sprawnością obsługi na „bramkach”.
Oni dostają 1,3 mld zł rocznie za dostępność koncesjonowanych odcinków autostrad i koncentrują się na corocznej waloryzacji tej kwoty.
Pogonienie więc przysłowiowego „kota”, urzędnikom GDDKiA i ministerstwa infrastruktury i rozwoju jak widać niewiele dało, bowiem efektów ich pracy możemy się spodziewać dopiero w 2017 roku, a przez najbliższe 3 lata będziemy stać w wielokilometrowych korkach na autostradach, żeby łaskawie przyjęto od nas opłatę za przejazd.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2058
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

21.08.2014 09:53

Po kolejkach po mięso nastał czas kolejek do bramek. Obywatel stojący w kolejkach nie demonstruje pod sejmem ;-)
Marek1taki

Anonymous

21.08.2014 15:03

@autor A co Pan i Pańska partia zamierzacie zrobić w sprawie zniesienia opłat, które trafiają do kieszeni prywatnych firm obsługujących autostrady budowane za pieniądze z naszych podatków?
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 837
Liczba wyświetleń: 10,381,126
Liczba komentarzy: 15,537

Ostatnie wpisy blogera

  • Koalicja 13 grudnia przyjęła budżet, w którym na każdy wydatek, trzeba pożyczyć aż 1/3 pieniędzy
  • Utajnienie obrad Sejmu i oskarżenia prezydenta, mają przykryć dramat w ochronie zdrowia
  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • mjk1, Szanowny Panie doktorze nauk ekonomicznych. Krytyka nie wystarczy. Ważniejsze jest podanie rozwiązania. Problem w tym, że nie potrafi Pan podać sposobu rozwiązania tego problemu, bo:Nie ma żadnego „…
  • Alina@Warszawa, Czy prezydent Karol Nawrocki podpisze taką ustawę budżetową? Czy musi? Czy jeśli prezydent ją podpisze, to stanie się wspólnikiem oszustów okradających Polskę i Polaków? Jeśli nie podpisze…
  • NASZ_HENRY, ,...,..... Tusk głupi a nadgorliwy do ognia dolewa oliwy 😡

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności