Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Niebezpieczeństwo wychowania w duchu tolerancji

Lech "Losek" Mucha, 27.07.2014
   Pod moim tekstem: "Procedury" na wypadek śmierci, zamieszczonym na portalu Salon24 wywiązała się ciekawa dyskusja, która oczywiście znacznie przekroczyła temat samej notatki i jedna z komentatorek, ukrywająca się pod nickiem ABCHELENA1 napisała:
W swoim sumieniu, w moim systemie wartości mam poukładane pewne sprawy i tak mocno zakorzenione, że żadna indoktrynacja mi nie grozi. Bardziej na nią narażeni są młodzi ludzie. Moje dzieci jeżdzą po świecie i widzą różne rzeczy. Myślę że to dobrze. Ja im tłumaczę i uczę jak ukształtować w sobie jak najbardziej pozytywny, dobry system wartości i zarazem tolerancji dla inności. My nie możemy czegoś narzucać innym, tak samo jak nie chcemy by oni swoj system moralny siłą narzucali nam.Musimy się wzajemnie szanować i tolerować, a nie głosić że to nasz światopogląd wyrosły na naszej tradycji jest jedyny słuszny...
 
Dalej ABCHELENA1 pisze tak:  
...Moja recepta to rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać. Nic nikomu nie narzucać, szanować wzajemne przekonania i wartości.
 
   Rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać  z dziećmi trzeba. Ale niezmiernie istotne jest, by mówić mądre rzeczy, by przekazywać im, oprócz szacunku do innych kultur, wyznań i światopoglądów, najgłębsze przekonanie o wartości naszych własnych, polskich i chrześcijańskich zasad, wartości wynikających z naszej kultury, tradycji i historii! Nie chodzi mi o wpajanie dzieciom przekonania o bezwzględnej wyższości naszej kultury nad innymi, ale o wpisanie im w procesie wychowywania w najgłębsze warstwy świadomości tego, że nasza kultura, religia, ojczyzna i nasz system wartości powinny być zawsze dla nas najważniejsze, ponieważ tylko one dają nam szansę na przetrwanie, możliwość zachowania odrębności i tożsamości, a to jest jedyna szansa na przeżycie wobec nasilających się ataków ze strony innych kultur.
 
   W dzisiejszych czasach ludzie swobodnie podróżują po całym świecie. Nie da się tego zmienić, ale jeśli nie wpoimy naszym potomkom przekonania o tym, jak ważna i jaka korzystna dla nas jest nasza kultura, to nie przetrwamy, kraj się całkiem wyludni, bo nasze dzieci, omamione pozornym dobrobytem Zachodu, nieświadome niebezpieczeństw, które są konsekwencją porzucenia sprawdzonych wartości, pozostawią nas tu i wyjadą w świat. Wbrew temu co sądzi ABCHELENA1, jestem pewien, że musimy głosić, że to nasz światopogląd, wyrosły na naszej tradycji jest jedyny słuszny. A jego wyjątkowość polega na tym, że jest NASZ!
 
  Na co dzień spotykam się z ludźmi, którzy wychowali nieraz po kilkoro dzieci, a teraz, pod koniec życia, nie ma nikogo przy nich i umierają w samotności, w pustych mieszkaniach, w domach opieki, w szpitalach, skazani na łaskę sąsiadów, albo zależni od pomocy opieki społecznej.
Kilka lat temu spędzałem Wigilię Bożego Narodzenia na oddziale chirurgii.
Dla mnie była to smutna Wigilia, pierwsza bez bardzo bliskiej mi osoby... Ale była moja kolej i nie było rady...
Zadzwonił telefon - dwa krótkie dzwonki, a więc z zewnątrz, a nie z Izby Przyjęć.
- Dzień dobry, nazywam się Xxxx. Tam wczoraj pogotowie przywiozło mojego ojca, z Domu Opieki Społecznej. Czy można się czegoś dowiedzieć...
Udzieliłem krótkich, oględnych informacji o stanie zdrowia chorego. Na więcej nie pozwalają przepisy, które nie przewidują najwyraźniej, że rodzina pacjenta może mieszkać, dajmy na to, za oceanem.
- Czyli na święta nie wyjdzie?- pyta głos w słuchawce.
- Nie, nie wyjdzie - odpowiedziałem.
- To proszę mu powiedzieć że synowie życzą mu Wesołych Świąt. My mieszkamy w Niemczech i nie możemy przyjechać tak szybko.
- Oczywiście, przekażę.
- Do widzenia i Wesołych Świąt, a pan tam przekaże, tak?
- Tak, przekażę, do widzenia...
A myślałem przez moment, że to ja mam smutne święta...
 
 
   Jeśli nie zadbamy o to, żeby dzieci poznały i zrozumiały wartość naszej kultury i naszych zasad, nie dla tego, że są lepsze, choć prywatnie uważam, że są, ale nie jest to najistotniejsze, to czekają nas na starość samotne Wigilie w domach, w szpitalach i w DPS-ach! A wtedy - "rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać", będziemy sobie mogli najwyżej z redaktorem Miecugowem...
 
   Powyższą notatkę kieruję w zasadzie do rodziców, ale zakończenie, skierowane jest do dzieci. A będzie to krótki wiersz:
 
 
 
   Wybacz Boże dzieciom.

Stare, spracowane dłonie,
Kiedyś silne, gotowe
Czule tulić Twą głowę
Pieścić Twe skronie...

Gdy zacisnęły się w bólu, po raz ostatni...
Nie znalazły, daremnie szukały...
Tylko brzeg szpitalnego łóżka...
„Niechaj Cię Pan strzeże Kochanie...
Synku...
Syneczku....
...
Wybacz mu Panie!”

Ty nie wziąłeś tych dłoni w swoje...


Starcze, czułe oczy,
Zawsze jesteś w nich Ty,
Do chwili ostatniej, gdy...
Śmierć je zamroczy... 

Tyle godzin, dni i tygodni niecierpliwie wpatrzone 
W okno domu, w pusty szpitalny korytarz,
Gdy gasły, choć tak byłaś daleko... 
Było w nich Twoje odbicie...
„Niech Ci Bóg - mój Skarbie - pomoże...
Córko...
Córeczko...
...
Wybacz jej Boże!”

To nie Ty zamknęłaś je po raz ostatni...
 
z poważaniem
Losek
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 4822
Domyślny avatar

xena2012

27.07.2014 19:31

niebezpieczeństwo nie tkwi w tolerancji tylko w przekonaniu,że jak oddajemy nasze dzieci we właściwe fachowe ręce przedszkolanek , nauczycieli i telewizora to sami jesteśmy zwolnieni od wychowania.Placówki wychowawcze nie mają nas zwalniać ,ale tylko odciążać.To prawda z dziećmi trzeba rozmawiać,nawet może nie tyle o wartościach ,religii czy zasadach ale o wszystkim i chcieć odpowiadać na pytania.Byłam zdumiona dowiadując o programie tzw.równościowym w przedszkolu w Rybniku wprowadzonym w połowie roku stawiając rodziców pod presją usunięcia dziecka i poszukiwania innego przedszkola.Jeszcze bardziej zdumiało mnie,że tylko część rodziców zaprotestowała,pozostali godzili się bądź podeszli do sprawy obojętnie.Podejrzewam ,że takie programy są narzucane także w innych przedszkolach a rodzice w swoim wygodnictwie zadają zdawkowe pytanie ,,czy zjadłeś ładnie obiadek'',bądź ,,a jak tam w szkole ,w porządku''? Ilu rodziców idzie z dziećmi na spacery i z nimi rozmawia?
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 20:03

Dodane przez xena2012 w odpowiedzi na niebezpieczeństwo nie tkwi w

Zgadzam się, ale uważam, że to wszystko o czym Pani pisze, zaczyna się w głowach rodziców, dla których wpajanie pociechom zasad, kształtowanie postaw jest mniej istotne niż matematyka, fizyka i biologia, którzy z lenistwa, albo z wygody zaniedbują wychowanie, nawet jeśli sprawdzają dzieciom zeszyty i pomagają w lekcjach i wreszcie takich rodziców, którzy nie widzą niebezpieczeństwa, bo dali sobie wmówić, bo przeczytali w Wyborczej, że tolerancja, tolerancja i jeszcze raz tolerancja, że rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać... Rozmawiać trzeba, ale mądrze! Trzeba wiedzieć o czym i jak rozmawiać! Nie wolno dać się nabrać na te lewackie idiotyzmy. Trzeba świadomie kształtować w dzieciach dumę z naszej kultury. Trzeba im wpoić zasadę, że naszej wiary nie wolno się wstydzić, że nasze zasady etyczne nie są ani zaściankowe, ani "ciemnogrodzkie", ani "moherowe"! Od rodziców wszystko się zaczyna. Jak rodzice będą mieli świadomość tej konieczności, to i z przedszkolami i ze szkołami łatwiej będzie powalczyć o rząd dusz!
Pozdrawiam.
L
Zofia

Zofia

27.07.2014 19:36

Poruszający jest ten wiersz...Każda prawdziwa Matka chce wychować swoje dziecko jak najlepiej wpajając Mu najlepsze wzorce. Niestety, kiedy ukochane dziecko odchodzi z domu do innego środowiska ,zapomina o wpojonych zasadach, bo tak nakazują współczesne szaleńcze czasy.Odcina się od Rodziców, tłumacząc się brakiem czasu.I w ten sposób obumiera jego "obowiązek i miłość do Rodziców." Obecny wyścig "szczurów" nakazuje im zajmować się tylko samym sobą.
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 20:00

Dodane przez Zofia w odpowiedzi na Poruszający jest ten

Cieszę się, że się podoba, choć jest oczywiście smutny i "oparty na faktach i obserwacjach własnych..."
Pozdrawiam.
L
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 19:52

Zgadzam się, ale uważam, że to wszystko o czym Pani pisze, zaczyna się w głowach rodziców, dla których wpajanie pociechom zasad, kształtowanie postaw jest mniej istotne niż matematyka, fizyka i biologia, którzy z lenistwa, albo z wygody zaniedbują wychowanie, nawet jeśli sprawdzają dzieciom zeszyty i pomagają w lekcjach i wreszcie takich rodziców, którzy nie widzą niebezpieczeństwa, bo dali sobie wmówić, bo przeczytali w Wyborczej, że tolerancja, tolerancja i jeszcze raz tolerancja, że rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać... Rozmawiać trzeba, ale mądrze! Trzeba wiedzieć o czym i jak rozmawiać! Nie wolno dać się nabrać na te lewackie idiotyzmy. Trzeba świadomie kształtować w dzieciach dumę z naszej kultury. Trzeba im wpoić zasadę, że naszej wiary nie wolno się wstydzić, że nasze zasady etyczne nie są ani zaściankowe, ani "ciemnogrodzkie", ani "moherowe"! Od rodziców wszystko się zaczyna. Jak rodzice będą mieli świadomość tej konieczności, to i z przedszkolami i ze szkołami łatwiej będzie powalczyć o rząd dusz!
Pozdrawiam.
L
Domyślny avatar

xena2012

27.07.2014 20:29

do wpisu Autora z 20:03...Z dzieckiem nie wystarczy rozmawiać mądrze,trzeba go jeszcze tematem zaciekawić.Przykładowo tłumacząc czterolatkowi Biblię znalazłam w sklepie pozycję obliczoną na taki wiek,ładnie ilustrowaną i razem czytałyśmy.Moją zasadą jest odpowiadać na każde pytanie choćby najbardziej naiwne czy trudne.
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 21:04

Dodane przez xena2012 w odpowiedzi na do wpisu Autora z 20:03...Z

Odpowiadać na pytania, nawet naiwne oraz traktować dzieci poważnie, bardzo poważnie, to są też moje zasady. Pozdrowienia.
Domyślny avatar

zdzichu z Polski

27.07.2014 20:55

"Nie chodzi mi o wpajanie dzieciom przekonania o bezwzględnej wyższości naszej kultury nad innymi" "musimy głosić, że to nasz światopogląd, wyrosły na naszej tradycji jest jedyny słuszny. A jego wyjątkowość polega na tym, że jest NASZ" Ja z kolei myślę, że zanim wdusi się "enter" to trzeba przeczytać dokładnie to, co się napisało.
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 21:03

Dodane przez zdzichu z Polski w odpowiedzi na "Nie chodzi mi o wpajanie

Zgadzam się. Mógł Pan tak zrobić. Powinien Pan tak zrobić. Czemu Pan tak nie zrobił?
Domyślny avatar

jasimalgosia

27.07.2014 23:22

a z moich obserwacji to miedzy deklarowana wiara, a zachowaniami etycznymi to jakas bardzo wielka przestrzen sie zrobila...
Losek

Lech "Losek" Mucha

27.07.2014 23:35

Dodane przez jasimalgosia w odpowiedzi na a z moich obserwacji to

Na pewno w wielu wypadkach tak jest istotnie i to jest niedobrze, bo oczywiście takie wychowanie, nie poparte własnym przykładem jest nieskuteczne.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

28.07.2014 11:35

PO przejściu gender ideologii polskie kopciuchy będą jak holenderscy żołnierze w Srebrenicy ;-)
Losek

Lech "Losek" Mucha

28.07.2014 18:27

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na PO przejściu gender ideologii

Nie wiem, czy to prawda, ale podobno te tchórze, podostawały jeszcze jakieś odznaczenia...
Lech "Losek" Mucha
Nazwa bloga:
Moim zdaniem
Zawód:
chirurg
Miasto:
Gliwice

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 248
Liczba wyświetleń: 1,918,880
Liczba komentarzy: 4,225

Ostatnie wpisy blogera

  • Tam jest najwięcej dusz, które nie dowierzały że jest piekło
  • Stare sposoby walki z zarazą i koktajl z bakteriami
  • Eksperymenty na ludziach. Szczepionki i Prawo drogowe

Moje ostatnie komentarze

  • @Czesław2 Ja przyjmuję prywatnie i  leczę prywatnie. A Pan, jak często bywa, nie ma nic do powiedzenia, żadnych mądrych argumentów więc musi się posuwać do demagogii i pisania nie na temat...
  • @sake3 JA bym się na szare komórki z byle kim nie zamienił. Znów desperacja popchnęła Pana do insynuacji? 
  • @jazgdyni  Nie to Pan opowiada bzdury. Jak ktoś nie widzi socjalizmu, to jest ślepy. Ale przejrzy na oczy. Tylko będzie za późno. Największa przedsiębiorczość rozwinęła się po wejściu w życie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Prawo Ewolucji. Z Darwinem kłócą się tylko głupcy
  • Herezje Krzysztofa Karonia i język Klingonów
  • Socjalizm wiecznie żywy

Ostatnio komentowane

  • Roz Sądek, Nie słucham, ani nie oglądam dominikanina Szustaka, jednak wielokrotnie przez przypadek trafiam na heh vlogi osób konsekrowanych. Z ciekawości obejrzę nieraz kilka minut. Generalizując  - bez…
  • Ptr, Kaznodzieja Szustak przed wyborami powiedział ,że nigdy nie głosował , a teraz zagłosuje na Hołownię. Obaj mają jakieś dziwaczne poglądy na sąd ostateczny.  
  • Zofia, Cieszę się , że można znowu czytać pański wpis. Dodam tylko do niego od siebie takie moje spostrzeżenie. Otóż mnie towarzyszyły po I Komunii Świętej słowa Mamy - "Jesteś katoliczką i obowiązuje cię…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności